
August 2020

Conveying Truth: 
Independent Media 
in Putin’s Russia

The views expressed in Shorenstein Center Discussion Papers are those of the author(s) 
and do not necessarily reflect those of Harvard Kennedy School or of Harvard University.

Discussion Papers have not undergone formal review and approval. Such papers are 
included in this series to elicit feedback and to encourage debate on important issues and 
challenges in media, politics and public policy. Copyright belongs to the author(s). Papers 
may be downloaded for personal use only.

Author

Ann Cooper



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  2

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Introduction
The Chernobyl comparisons began in March, in response to Russian government up-
dates on the spread of COVID-19 cases.

“Everybody’s talking about, ‘Oh, it’s Chernobyl again,’ ” one young Russian skeptic told 
The New York Times.  
 
“I do not trust these figures,” the editor of an independent newspaper in the Russian city 
of Kaliningrad told the Committee to Protect Journalists. “I remember Chernobyl, when 
[then-Soviet] authorities tried to hide the truth.”

A prominent liberal commentator expressed his doubts to both Russian and Western 
media.  “It’s a tradition for Russia since Chernobyl -- to hide the truth,” Valery Solovei told 
ABC News, not long after he’d made similar remarks on the influential Russian radio sta-
tion Ekho Moskvy. In his March 16 Ekho interview, Solovei cited numbers of coronavirus 
cases and deaths that were significantly higher than Kremlin officials acknowledged. 
When Russia’s media regulator Roskomnadzor ordered the station to remove the in-
terview, “to prevent the spread of false information related to the coronavirus,” Ekho 
complied.

The memories may be 34 years old, but for many Russians the 1986 Chernobyl nuclear 
power plant disaster remains shorthand for government lying and censorship. It hap-
pened in a country, the Soviet Union, whose Communist Party leaders exercised such 

Source: Reuters/Maxim Shemtov



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  3

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

ruthless control that they could maintain a three-day, total news blackout about the 
explosion -- even as European neighbors recorded high levels of radioactivity drifting 
westward. When party leaders finally made their first public acknowledgement, media 
were only allowed to report these details about the deadly disaster: “Measures have 
been taken to eliminate the consequences of the accident. Aid is being given to those 
affected. A government commission has been set up.”

Vladimir Putin’s Kremlin, gripped by a different crisis in 2020, the spread of COVID-19, 
may have wished for that kind of control. Indeed, the Kremlin does hold a Soviet-like 
grip on Russian TV, where the leader and his policies are never wrong.

But today’s Russian media is not a Soviet-style monolith. That was clear in the spring of 
2020 as the pandemic unfolded and its story was told by many voices on multiple plat-
forms – by Russian medical workers on social media, by bloggers and tiny news sites in 
remote regions, by recent independent news startups led by some of the country’s most 
respected journalists, and by some older outlets that still manage to tell true stories in 
spite of Kremlin pressures.

It would be an exaggeration to call this period in Russian journalism a renaissance; even 
those optimistic enough to launch the newer startups know how fragile their existence 
is in a country whose press freedom record ranks a dismal 149th out of 180, according 
to Reporters Without Borders. A grim reminder of that vulnerability came in the summer 
of 2020, just days after Putin won constitutional changes that could keep him in office 
for another 16 years. Security agents arrested a highly respected former investigative 
reporter, Ivan Safronov, charging him with treason in a case that many believed was 
politically motivated – and could signal the start of a new round of anti-press repression.

While that news was chilling, the response from Russian journalists was striking. Dozens 
quickly leapt to Safronov’s defense, and to the defense of the independent journalism 
and investigative reporting that have been growing, in a place where just five years ago 
both were considered all but dead.

I am one author who wrote an obituary – prematurely, it turns out. My 2015 essay was 
titled “The Death of Glasnost” – glasnost, or openness, being Soviet leader Mikhail Gor-
bachev’s term for how he planned to curb his Communist Party’s 70-year-old policy of 
feeding lies and propaganda to a population ruled by fear. 1

I began watching the Soviet media system when I arrived in Moscow for the first time in 
December 1986, a few months after the Chernobyl explosion. Over the next five years, as 
NPR’s Moscow correspondent, I wrote frequently about glasnost, as Gorbachev worked 
to persuade his Communist colleagues to loosen their censorious grip on information. 
By the time Gorbachev resigned and the Soviet Union collapsed in late 1991, media in 
newly independent Russia had entered a “golden” period of freedom.

Golden, but also very brief. Years of financial and political chaos in the 1990s led to a 
downward spiral. And then, in 2000, with Vladimir Putin in the president’s seat, Russia’s 
government opened a long, systematic assault on a free press.

https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press-death-of-glasnost-russia-attempt-at-openness-failed/


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  4

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

By then I was watching post-Soviet Russian media from a new perspective, as a press 
freedom advocate. Journalists were increasingly squeezed by laws and policies that 
forced them into new forms of censorship. Those who didn’t curb their work risked vi-
olent attacks, even murder. The threats to journalists and independent reporting felt 
as dire as the Soviet era’s rigid regime of prior censorship. Glasnost seemed an ancient 
memory.

Glasnost was my reference point as I began research on Russian media at the Shoren-
stein Center in early 2020. Why hadn’t it led to a lasting free press that could serve as 
Russia’s Fourth Estate?  Why were media so unprepared for the rough-and-tumble 1990s 
in Russia, and what made them even more vulnerable to Vladimir Putin’s anti-press ef-
forts? And after all these years, what legacy, if any, remained of glasnost?

The COVID-19 pandemic offered a window into examining the legacy question, and for 
several weeks in the spring of 2020, with the help of researchers at Harvard Kennedy 
School and in Russia, I focused on coverage of the crisis by a range of Russian news 
sources. In the work of some, we found that legacy – newsrooms producing strong, 
public interest reporting on a crisis that threatened lives and livelihoods across Russia. 

Most news outlets that fit that description are small, just a few years old, available only 
online, and potentially vulnerable if the Kremlin chooses to launch a new crackdown. 
And news consumption surveys by the country’s most reliable pollster show these sites 
reach relatively few older Russians, who remain glued to Kremlin TV.

But the same pollster, the Levada Center, shows Russians in their 20s and 30s are turning 
off TV news. Online sites and social media are their main news sources, a fact that likely 
causes Kremlin concern but is hopeful news for independent journalism.

“Young people, at least younger people, no longer succumb to all this propaganda TV,” 
said journalist Yevgenia Albats, who has endured years of Kremlin attacks for her inves-
tigative reporting in independent media. 2

“The most important instrument of propaganda for the Kremlin is the state-owned big 
TV channels,” said Sergei Parkhomenko, who became a journalist in the heady days of 
glasnost. Thus, the loss of younger audiences “is a very huge problem for the Kremlin.” 3

This study examines the evolution of independent Russian media, from the glasnost era 
to the pandemic. It describes some of the pandemic coverage and identifies several of 
the newsrooms that gave Russians reliable, accountability journalism throughout the 
early months of the crisis.

It may seem obvious that the survival of this journalism is vital for Russian audiences. 
But foreign audiences also have a stake in truthful reporting that can help us better un-
derstand Russia. For foreign governments and their diplomats, independent reporting 
can be crucial for shaping foreign policy. And for journalists working in other countries 
where press freedom is under threat, the struggles of Russia’s independent media may 
offer inspiration and some possible lessons on how to survive.



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  5

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Chapter 1: Glasnost
Beginnings

For audiences long accustomed to searching Soviet media for nuances, there were signs 
of change almost as soon as Mikhail Gorbachev ascended to the post of general secre-
tary of the Soviet Communist Party in March 1985.

That May, when Gorbachev visited Leningrad, Soviet TV showed his meeting with local 
party officials, an event normally hidden from the public. TV cameras also followed him 
to an unscheduled street stop, where the Soviet leader waded into a crowd, chatting 
and smiling, unafraid to field spontaneous questions. The TV audience could see clearly 
that the country had a very different leader from the doddering line of party men who 
had preceded him.

Gorbachev later labeled the Leningrad trip “the first act of glasnost,” according to Rus-
sian journalist Natalia Rostova.  In her digital chronicle of the glasnost years, called The 
Birth of Russian Media, Rostova noted that while 1985 brought few concrete changes to 
Soviet media, “a wind of hope appeared.” 4

Hope indeed had appeared, but a coherent, carefully crafted glasnost policy had not 
– and never did. Throughout the Gorbachev years, glasnost remained an idea riddled 
with contradictions. Its precise meaning and boundaries were never clear, though it 
was clear that party leaders, including Gorbachev, intended boundaries. And they never 
stopped trying to set them.

Muscovites pore over copies of the weekly Moscow News in Moscow, on June 29, 1988 to catch up on news about a nation-
wide Communist Party conference. (AP Photo/Boris Yurchenko)

http://gorbymedia.com/


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  6

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

“Many times Gorbachev made it quite clear that glasnost was not the same thing as un-
bridled freedom of the press,” 5  wrote Scott Shane, who covered the glasnost era for The 
Baltimore Sun. Gorbachev’s goal, said Shane, was “to renew socialism, not to destroy it, 
to make the empire stronger, not to break it apart.” 6

To do that, Gorbachev needed to lift the curtain on lies the Communist Party had told for 
decades about Soviet economic and social progress. Only when the public understood 
the true state of affairs, he reasoned, would people support the ambitious, potentially 
painful set of economic and political reforms that he called perestroika, or restructuring. 

Put more bluntly, said Shane, Gorbachev saw glasnost as “a blowtorch that could strip 
the layers of old and peeling paint from Soviet society.” 

A few months after I arrived in Moscow, an early version of that glasnost “blowtorch” de-
buted on Soviet TV. Spotlight on Perestroika featured 10-minute segments, broadcast 
after Vremya, the country’s premier TV news program that was watched by tens of mil-
lions every night. In a December 1987 story for NPR, I noted that Spotlight gave viewers 
“glimpses of life as it’s really lived in the Soviet Union.” 7

My NPR piece focused on a Spotlight story by reporter Yevgeny Orlov in the southern 
Russian city of Astrakhan. Orlov began with a scene familiar to all Soviet shoppers (but 
seldom shown in Soviet media): a long line outside a state store where a woman said 
she’d already waited for hours and was still half a kilometer away from being able to buy 
a head of cabbage. From there, Orlov made his way through the produce distribution 
chain, asking drivers, port authorities, and finally the local official responsible for agri-
culture why the stores were so empty. “Steps are being taken” was the lame, but typical-
ly Soviet, response of the agriculture official.

Orlov’s story didn’t hold any of his sources accountable. Instead, he closed his Spotlight 
investigation with a vague plea for reform of the food supply system. In my NPR narra-
tion, I said the reporter had pulled his punches, as Spotlight segments often did. I asked 
Orlov about that when I interviewed him for the story, and he gave me a statement of 
purpose at odds with the watchdog ethos of newsrooms where I’d always worked.

“Journalism is the main helper of Gorbachev as he tries to right the wagon, the cart, 
whatever you want to call it, from its present place,” said Orlov, a graduate of Moscow 
State University’s journalism faculty. “Every person, every journalist has a conscience 
and has a feeling of patriotism, a love for this motherland. He now needs to understand 
his role in what’s laid on his shoulder: that without glasnost, without the press, we could 
hardly do what this country needs to do.”



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  7

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

The notion that journalism existed to serve the party and its policies was deeply baked 
into Soviet media. At the same time, Soviet journalists often knew far more about their 
communities than they were allowed to write. When I visited newsrooms in Perm, Kras-
nodar, Izhevsk and other Russian cities, reporters often were happy to share tips on sto-
ries they knew they could never get past the censors. But a few were also beginning to 
interpret Gorbachev’s calls for glasnost as a green light to do their own, more aggres-
sive, reporting.

Two journalists in particular, editors Yegor Yakovlev at Moscow News and Vitaly Korotich 
at Ogonyok – both appointed in the months after the Chernobyl coverup debacle – 
seized the early glasnost period to launch what eventually became an information rev-
olution. Both publications came out weekly, and week after week they stunned readers 
by publishing stories about police torture, prostitution, drug addiction, the failings of 
the Soviet war in Afghanistan or the long-buried secrets of Joseph Stalin’s repressions.

Yakovlev and Korotich, both middle-aged, hardly resembled revolutionaries. Like all 
Soviet editors, they were Communist Party members, appointed to their posts by the 
party’s top leadership. The leaders treated media as an arm of the party, regularly calling 
editors to the Kremlin to issue orders or chewing them out by phone when stories “went 
too far.” Those practices didn’t stop during glasnost; Yakovlev and Korotich each fielded 
plenty of angry calls, as did many of their colleagues.

In the summer of 1987, over tea at his Moscow home, I talked with Korotich about in-
structions editors had recently received for commemorating the upcoming 70th an-
niversary of the Bolshevik Revolution.  Certain topics were listed as “inappropriate,” he 
said, and these included assessments of Stalin-era crimes. But it was already too late 
to rule that off limits; months earlier, Korotich’s magazine had published excerpts from 
Children of the Arbat, a long-suppressed novel about Stalin’s terror.  It was one of the 
many glasnost-era sensations that ensured Ogonyok routinely sold out its weekly print 
run.

Korotich told me editors at other publications had warned him that by pushing so hard, 
he was moving quickly beyond Gorbachev’s vision of glasnost. “Many of my colleagues 
speak in such a way: ‘Please, don’t be so sharp. Wait a little. Wait a little, because you 
know we are going to [have a] big Soviet holiday, to our 70th year of revolution,” he 
said.   8

Korotich’s affable candor could almost convince you that he knew exactly how far he 
could go – what he could publish without being fired or otherwise punished by the par-
ty. In fact, the process was never so clear cut. Every week, it seemed, journalists pushed 
past some old taboo and then held their collective breath to see what would happen. If 
the Kremlin reaction was no worse than shouted complaints (which was most often the 
case), many pushed forward on new topics.

Acceleration



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  8

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Though Ogonyok and Moscow News were early leaders, rival publications quickly began 
to match them, assigning their own staffs to investigate “blank spots” in Soviet history 
and address societal problems long swept under the censor’s rug. Circulations soared, 
even for some of the more staid Soviet publications, as a public starved of information 
for so many decades devoured every new revelation.

Meanwhile, many party conservatives howled in protest.  In a typical attack at a 1989 
meeting of the party’s Central Committee, one official fumed that Soviet media was 
now “full of prostitutes, drug addicts, hooligans” who were “morally corrupting our peo-
ple, and first and foremost the young.” 10   Liberals were usually less florid in defending 
the new openness, at least in public. But behind closed party doors, debates on the 
meaning and limits of glasnost raged for years.

Gorbachev, the policy’s initiator, often only added to the confusion. “At times he upheld 
the more liberal policy direction,” wrote academic Ellen Mickiewicz, “and at times, he 
countenanced the opposite. It depended on the political strategy of the moment and 
on an enduring conviction of the rightness of socialism as he understood it.” 11

No medium got greater scrutiny or caused more consternation in the party hierarchy 
than TV; 93 percent of Soviet households watched TV in the Gorbachev era, according 
to Mickiewicz, making it by far the most influential information platform. And no pro-
gram caused the party more heartburn than Vzglyad, a Friday late-night show aimed at 
youth that routinely “pushed the bounds of freedom of speech well beyond the Party’s 
toleration,” Mickiewicz wrote. 12

I have sometimes called Vzglyad the best TV journalism ever, anywhere. I’m remember-
ing it, of course, in the context of that extraordinary time, which informed and ener-
gized the three young hosts and their huge national audience. An episode of Vzglyad 
could move seamlessly from music video, to political revelation, to sharp-witted humor. 
Because masses of viewers tuned in each week, its programs often sparked national 
conversations: about Communist Party privileges, or the failure of Gorbachev’s eco-
nomic reforms, or whether Vladimir Lenin’s heavily embalmed corpse should finally be 
removed from its Red Square mausoleum and given a burial (the latter idea, considered 
heresy by many party members, led to the firing of the head of state TV, but Vzglyad’s 
hosts remained in place).

Scott Shane described the hosts as “surfers riding the advancing wave of glasnost, mas-
terfully judging just where the edge of the permissible was located and trying to stay 
just ahead of it.”13   When they did reach too far for party leaders, censors would snip an 
offensive segment, or yank the show off the air – but only temporarily.
 
By mid-1990, said Shane, Vzglyad had moved beyond revealing Soviet secrets to focus 

Years later Korotich told Russian journalist Anna Arutunyan: “We were experimental air-
planes that the government decided to launch. If we flew, great, but if we started floun-
dering, no one was going to come to our rescue.” 9

Breaking Free



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  9

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

on showing viewers how their lives compared with the West. On Soviet TV, life in the 
homeland had always been portrayed as fine, even wonderful, while Western capitals 
were hotbeds of poverty and homelessness. Vzglyad’s prism reversed things. In the 
West, manual laborers felt free and earned enough to buy cars and comfortable homes; 
in the Soviet Union they struggled just to keep food on the table. 

That message was deeper, and more dangerous for the party, than the one presented in 
Spotlight on Perestroika segments just three years earlier. Spotlight looked at a narrow 
problem like empty grocery shelves, while “Vzglyad often asked about the system that 
permitted such problems to occur,” wrote Shane.  If the earlier program offered a target-
ed spotlight, “Vzglyad was more like broad daylight, and in daylight the [Communist] 
system appeared to be beyond saving.” 14

In fact, by 1990, it felt like there was little about the system that journalists had not 
exposed to daylight, and the system was feeling the consequences. As people learned 
more, they spoke and acted more boldly. Coal workers went on strike over the abysmal 
conditions in their Siberian mines. Parents in heavily polluted cities like Magnitogorsk 
organized environmental protests.  The faithful gathered in greater numbers, in the few 
Russian Orthodox churches the atheist Communist Party hadn’t blown up or turned into 
warehouses. In these and so many other stories I was covering, there was a clear subtext: 
the fear that enabled party control was disappearing.

That subtext reached something of a climax in 1990, during the traditional May Day pa-
rade that had long been a highly choreographed paean to the Communist worker. That 
year, the public was invited to join in, and among the newcomers who marched past 
Gorbachev and other party leaders on Red Square were Hare Krishnas, Stalinists, radical 
democrats, anarchists and a small group yearning for a return to Russian monarchy. 

“Never before had Soviet citizens so boldly confronted their leaders,” I said in an NPR 
story on the disappearance of fear. Many in the May Day parade waved their fists and 
shouted “Resign! Resign!” at Gorbachev and his colleagues. “The initiator of glasnost, the 
man who promised democracy, had had enough,” I said, describing how Gorbachev and 
the other party leaders turned their backs and left the square. 15

Gorbachev later called the rowdy parade marchers “rabble” and accused them of plot-
ting to storm the Kremlin. Over the years, his enthusiasm for openness had turned to 
caustic bitterness in the face of the criticism that free speech enabled. But no crackdown 
followed the May Day confrontation, not even on the journalists he increasingly blamed 
for promoting dissent. 

Instead it was hardliners in the party leadership who finally took drastic action. In 
August 1991 they put Gorbachev under house arrest, declared a state of emergency, 
banned most newspapers and deployed the military to key points in Moscow, including 
the vast state broadcasting complex.

The coup attempt threatened a frightening return to the past, but it collapsed in three 
days, done in by resistance from the charismatic former Communist Boris Yeltsin and 
other political liberals; from a public grown accustomed to freedom of speech; and from 

https://www.npr.org/2018/09/19/649578112/fear-of-state-repression-gone-from-ussr
https://www.npr.org/2018/09/19/649578112/fear-of-state-repression-gone-from-ussr


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  10

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Near the end of the Soviet period, party leaders had finally given the concept of glas-
nost some crucial clarity. A new press law passed in mid-1990 ended the party’s monop-
oly on media ownership; going forward, anyone 18 or older could register a newspaper 
or TV or radio channel, at least in theory. By the time of the coup attempt one year later, 
a handful of new, truly independent news outlets had been created. Chief among them 
was Ekho Moskvy, a Moscow radio station that managed to broadcast throughout the 
tense hours of the coup, and Nezavisimaya Gazeta (literally, Independent Newspaper).

Nezavisimaya was only a few months old, but its energetic young staff had already built 
a solid reputation with investigative reporting and a direct writing style that was a re-
freshing break from turgid, Soviet-era news prose.  The paper’s independence was on 
dramatic display at a press conference called by the coup leaders just hours after their 
takeover in August 1991.  “Tell me please,” asked Nezavisimaya reporter Tatiana Malkina 
when she was recognized, “do you understand that this evening you carried out a state 
coup?”

Chapter 2: The 90s
The Golden Era

journalists who defied the censorship attempts of the coup leaders by printing under-
ground papers and sneaking a daring story about the resistance onto Vremya, the main 
TV news. Gorbachev was restored to power, but at the end of 1991 he resigned, dis-
solving the Soviet Union and freeing Russia and the 14 other Soviet republics to move 
forward as independent countries.

Journalist Tatiana Malkina questioning leaders of a hardline coup attempt in August 1991, from Soviet TV broadcast.



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  11

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

“Under the Soviet system, a journalist and what he wrote was fully controlled by the 
Communist Party, which funded and hence controlled all publications, television and 
radio networks across the country,” wrote journalist Anna Arutunyan. Party censorship 
died with communist rule, but so did the subsidies that paid the media’s bills. What was 
left, said Arutunyan, was “a media system that completely lacked one of its most import-
ant components – an economic infrastructure.”18

Boris Yeltsin was now president of Russia, and the economic infrastructure his gov-
ernment was  about to impose on journalism – and the rest of the country – was a 
free market. Many journalists were eager to embrace it. “[A] market economy seemed 
a guarantee of prosperity for all and wealth for the most talented; freedom seemed 
the opportunity to criticise Stalin without being punished, and to read Playboy,” wrote 
journalist Nadezhda Azhgikhina, who worked for glasnost leader Ogonyok and later at 
Nezavisimaya Gazeta.“That is how many serious, literate people understood it, including 
editors-in-chief and progressive journalists.” 19

Azhgikhina and her colleagues at Ogonyok went to court to sue for an end to party 
control of the magazine and its finances. When they won, “we seriously supposed that 
independence would bring economic well-being to the magazine,” she wrote. 20

Instead, independence brought unexpected financial burdens to editors with little busi-
ness experience and no notion of how to navigate the economic chaos of Russia in the 
90s. The editor of an independent paper in the city of Nizhny Novgorod told academic 
Natalia Roudakova what it was like to cope with the harrowing hyperinflation of the 
early 1990s:

The Market Arrives

Malkina’s speaking-truth-to-power question aired live on TV across the Soviet Union 
and came to symbolize the new journalism that emerged in the glasnost era. Journalists 
“were messiahs during glasnost,” said Natalia Rostova. “They were the only people who 
could tell the whole truth.” 16

In the post-coup euphoria, many young people flocked to join the profession. Having 
no previous experience could be a plus for getting hired; editors were eager to train 
newcomers who had not worked in the heavily censored world of Soviet media.

By the time the Soviet Union collapsed at the end of 1991, media in newly independent 
Russia had assumed a role as trusted Fourth Estate, helping shape public opinion and 
public policy. ”It wasn’t a First Amendment paradise,” said journalist Konstantin Eggert, 
who worked at some of the early independent Russian media houses. “But it was a time 
when journalism was developing fast and where the idea that media freedom was im-
portant was fairly well received by society – and, by the way, by the political class.” 17

This “golden era,” as many media analysts have labeled it, turned out to be quite brief. By 
the mid-1990s Russian journalism was in the early stages of what would be a very long 
decline.

https://www.wilsoncenter.org/event/the-birth-the-russian-media-1985-1991
https://www.wilsoncenter.org/event/censorship-and-self-censorship-russia


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  12

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Russia in the 1990s gave journalists plenty to investigate: rampant official corruption, 
the rise of Mafia-like turf wars, and years of economic turmoil that engulfed the entire 
country and impoverished pensioners and other vulnerable populations. Despite the 
severe economic pressures and the ethical compromises some made to stay afloat, na-
tional and local newsrooms still delivered a steady flow of serious journalism.

Some of the most critical reporting documented abuses by the Russian military forces 
that Yeltsin deployed in 1994 to quell a separatist rebellion in the southern region of 
Chechnya.  The war was covered extensively in print and broadcast, but the most pow-
erful reporting came from NTV, a brand-new independent TV channel bankrolled by 
businessman Vladimir Gusinsky.

Gusinsky, one of Russia’s first oligarchs, had parlayed the country’s growing economic 
freedom and his own political connections into a successful business empire, including 
media holdings. The promise of greater political freedom and higher salaries helped 
him lure some of the best state TV journalists to NTV, where there were generous bud-
gets for big stories like the war in Chechnya. NTV’s graphic images of fighting, its cover-
age of human rights abuses, and its journalistic rebuttals of the Kremlin’s victory claims 
in Chechnya drew huge audiences.  Public opinion, which had turned against Yeltsin 
during the chaotic lurch into market reforms, plunged even further.

“Every month I was getting telegrams that would categorically inform me that the cost of paper 
is going up by 200 percent this month, or that the cost of ink or whatever is going up 100 
percent next month, or that our rent will increase five times, and so on.  I had to hustle unbe-
lievably. Once we had no money left to pay for the print-run – so I went to the director of the 
printing plant and told him, ‘Take some of our shares!’ And he did, so we did not pay for print 
for the next eight months, and I was instead able to pay journalists their salaries.” 21

Many weeks, though, in many newsrooms, Russian editors had no money to pay their 
journalists. Some sought temporary solvency by accepting Kremlin subsidies, making 
their newsrooms potentially vulnerable to political influence from Yeltsin’s government. 
Unpaid reporters took on second jobs or wrote zakazukha (to order), meaning they ac-
cepted cash from businesses or politicians to publish “articles” that were little more than 
promotional ads for the business – or smears of the politician’s opponents. The prize of 
independence was being compromised by the need for cash.

Selling positive or negative news coverage to political candidates became an important 
income source for cash-strapped media in Nizhny Novgorod’s 1994 mayoral elections, 
according to academic Roudakova. “For the city’s newly minted publishers and broad-
casters, who were desperate to make ends meet in the absence of commercial advertis-
ing, the campaign was a golden opportunity,” Roudakova wrote. The same editor who 
had once bargained shares in his paper for access to printing presses now told reporters 
that he wouldn’t force them to write anything about a candidate. “[B]ut if any of them 
had anything positive to say” about the editor’s candidate (or negative about his op-
ponents), “they were free to put their talents to use, in exchange for some extra pay.” 22

The Rise of NTV



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  13

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Then, after months of relentless criticism of Yeltsin and his war, NTV did a political about 
face as the president prepared to run for re-election. 

I returned to Russia a few weeks before that 1996 election, the first time I had reported 
there since the Soviet collapse. Anne Garrels, then NPR’s Moscow bureau chief, became 
my tutor on the very changed political landscape we were covering. The fervor that had 
united “democrats” I’d covered in the glasnost era was gone now. After helping disman-
tle the Soviet Union and boosting Boris Yeltsin into power as Russia’s leader, some had 
left the country (a few of them, to escape bribery charges) while others had split into 
squabbling factions, divided on whether to support Yeltsin’s reelection or one of his 
rivals. “Scumbag and crook are among the milder epithets” they used for one another, I 
noted in a “where are they now?” story. 23

In some ways, the 1996 election looked like a celebration of democracy. Voters had 10 
candidates to choose from – including Gorbachev, who got less than 1 percent of the 
vote. But only two names mattered: Communist Gennady Zyuganov, who represent-
ed a return to some version of the past (welcomed by some, feared by many), and the 
once-revered Yeltsin, now an ailing leader who’d endured a 1993 coup attempt and 
grown increasingly autocratic, isolated, and unpopular.

Yeltsin looked in danger of losing to his Communist rival, an outcome unthinkable to 
prosperous business elites like Gusinsky, and to journalists and others who treasured 
the new freedoms that came with the end of communism. To help assure the president’s 
reelection, NTV (along with other newsrooms) dropped its harsh criticism of the pres-
ident. And the channel’s chief news director joined the Yeltsin campaign team – while 
remaining in his job at privately-owned NTV. 

Yeltsin, the vigorous hero of 1991, had become a stumbling, puffy faced, out-of-touch 
president who looked like “a living corpse.” 24  Now, as election day drew near, streams 
of upbeat TV images rejuvenated him. He danced at campaign rallies. He signed a truce 
with Chechen leaders. His office produced a flurry of presidential decrees, including 
grants of new economic aid to teachers, miners and other workers. 25

Communist leader Zyuganov and his policies got heavy scrutiny from journalists, but 
the many shortcomings of Yeltsin’s presidential tenure were glossed over. So was his al-
cohol problem, as well as his disappearance from public sight for several days before the 
final vote, supposedly due to a sore throat. The heavily skewed coverage undoubtedly 
helped Yeltsin win by a big margin in the presidential runoff, to the relief – if not exactly 
the joy – of many Russians, including journalists.

But in their zealous, partisan efforts on behalf of Yeltsin’s campaign, journalists had 
committed an enormous ethical breach that left public trust in media “forever compro-
mised,” wrote Anna Arutunyan. 26



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  14

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

After the election, a group of American political consultants gave an exclusive story to 
Time magazine claiming much of the credit for Yeltsin’s victory (the consultants did have 
input in the campaign, but how important it was is disputed). 27

Whether the consultants’ work was critical or not, it was not unusual to find Americans 
doing democracy-building work in Russia in the 1990s. That included programs to de-
velop independent media; the U.S. and Europe spent hundreds of millions of dollars on 
media development in post-Soviet Russia and Eastern Europe. Even after Vladimir Putin 
became president in 2000, western-funded projects to foster independent media con-
tinued in Russia for several years, until the Kremlin intensified efforts to block them, on 
grounds that they were “foreign interference.”

Seminars on ethics, investigative reporting, and other topics were popular, though the 
foreign journalists leading those sessions sometimes met unexpected resistance. Many 
of the independent newsrooms of the early 1990s “were formed in opposition to Soviet 
power,” said Michele Berdy, an editor at the English-language Moscow Times. “It was very 
difficult for them to make the transition” from taking sides to remaining politically neu-
tral, said Berdy, who led training sessions in the 1990s for the U.S. nonprofit Internews.28

Once, at the end of a seminar on how media could foster healthy elections by organiz-
ing nonpartisan candidate debates, Berdy asked her journalist audience in the city of 
Yekaterinburg if they thought their media outlets would follow up. “Of course not!” they 
told her. Their explanation: a nonpartisan debate would have to include the Communist 
Party, whose leaders “are very skilled because they’ve been doing this for a long time. 
What if we had a debate and they won it?!” 29

Media development also meant helping independent newsrooms find sustainable busi-
ness models so they could abandon unethical practices like zakazukha. But the finan-
cial challenges remained daunting. Advertising and marketing were new concepts, and 
support businesses – such as printing and distribution – were often local monopolies 
controlled or influenced by politicians who deliberately kept prices high.

“Very few local mayors or governors would meet with me,” said American journalist Rob 
Coalson, who worked in Internews media development programs in the 1990s. And 
even when local officials did agree to discuss problems facing local media, “none said, 
‘Yes, I want a free press and a thriving civil society in my town’.” 30

As newsrooms continued to struggle for financial stability, a devasting ruble devalua-
tion in  1998 brought a fresh round of economic woe. Surprisingly, some eager buyers 
came to the rescue of failing newsrooms – though not because they cared about good 
journalism or a free press.

The buyers were businessmen who had watched Gusinsky and NTV revive Yeltsin’s 1996 
reelection effort. “They saw political power flow out of a TV camera,” said Internews 
founder David Hoffman, and they hoped that by buying a local TV station or newspaper, 
they, too, could become political kingmakers. 31

Western Roles



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  15

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

In the late 1990s I joined the Committee to Protect Journalists (CPJ) as executive direc-
tor. The CPJ staff had deep expertise in press freedom issues in every part of the world. I 
mainly brought knowledge of the former Soviet Union and rosy, outdated memories of 
glasnost. None of that prepared me for being a press freedom advocate in the challeng-
ing new world of post-Soviet journalism.

The most brutal challenge was the growing violence against journalists. Physical as-
saults and murders – almost unheard-of in the Soviet era – were chilling new risks for 
those who would pursue reporting on sensitive topics such as corruption and organized 
crime. Among the most vulnerable were journalists working far from Moscow, like the 
idealistic young founders of an independent newspaper in the auto manufacturing city 
of Togliatti.

The collapse of the Soviet Union set off a fierce fight for control of Togliatti’s auto enter-
prises. Gang violence and official corruption ran unchecked – but not unreported, thanks 
to Tolyattinskoye Obozreniye, a paper founded in 1996. Death threats, libel suits, and fre-
quent interrogations by police failed to intimidate the two muckraking editor-founders. 
But after a particularly explosive series of exposés connecting official corruption to the 
city’s criminal gangs, editor-in-chief Valery Ivanov was killed in 2002 in what appeared 
to be a contract hit. No prosecutions followed, and 18 months later, co-editor Aleksei 
Sidorov, who had continued the paper’s aggressive reporting, was also dead.

After Sidorov’s murder, I went to Togliatti with my CPJ colleague Alex Lupis, who led 
our advocacy program for Russia. It was a dispiriting mission. The paper continued to 
publish, but the newsroom’s deputy editor, Rimma Mikhareva, reflected the subdued 

Chapter 3: The Putin Era
New Challenges

By the end of the 1990s, much of Russian media had seen “a return to the authoritarian 
model of journalism,” said Anna Aruntunyan. The main difference was this:  “Journalists 
now answered to businessmen rather than the Communist Party.” 32

Editors Valery Ivanov and Aleksei Sidorov  (via CPJ)



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  16

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

atmosphere. “In the West, it’s established that a citizen has a right to know, and journal-
ists have a right to have access to important information and to give it to the public,” she 
told us. “I don’t think this concept exists in Russia.”  

We also met local officials, including the chief investigator for Sidorov’s murder. Local 
media and Sidorov’s family had provided compelling evidence that he was killed for 
continuing the paper’s investigative work. But the chief investigator insisted it was just 
a street crime, committed by a “hooligan” who approached the editor to demand some 
vodka. When Sidorov rebuffed him, the man flew into a rage, pulled out an ice pick, 
stabbed him in the chest, and left him to bleed to death on the street.

Or so the police claimed. Four months after our visit, a local judge acquitted the “hooli-
gan” and called the case that prosecutors had tried to make against him “untenable.” 33

The front pages of six Moscow dailies on Oct. 9, 2006 reported the killing of journalist  Anna Politkovskaya. Politkovskaya, 
one of the few Russian journalists writing about widespread human rights abuses in Chechnya, was a persistent critic of 
the region’s Moscow-backed Prime Minister Ramzan Kadyrov, accusing his forces of torture and abductions of civilians. (AP 
Photo/Dmitry Lovetysky)

Nearly all of the 38 cases of Russian journalists murdered since 1993 have ended 
in similar stories of justice denied. Two-thirds of those murders were committed 
since Vladimir Putin took office, and only one has been fully solved (these numbers 
do not include journalists killed in crossfire or on other dangerous assignments in 
Russia).34   The international outcries that followed the murders of Forbes Russia 
editor Paul Klebnikov in 2004 and Novaya Gazeta reporter Anna Politkovskaya in 
2006 may have helped push authorities to make lower-level arrests, but the mas-
terminds who ordered those hits remain unidentified.

https://cpj.org/reports/2009/09/anatomy-injustice-no-place-for-justice/
https://cpj.org/data/killed/?status=Killed&motiveConfirmed%5B%5D=Confirmed&type%5B%5D=Journalist&typeOfDeath%5B%5D=Murder&cc_fips%5B%5D=RS&start_year=1992&end_year=2020&group_by=year


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  17

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

While the justice system has neglected the murder cases, other parts of the Russian bu-
reaucracy have worked overtime, using a variety of levers to stifle independent journal-
ism. That process began almost as soon as Boris Yeltsin resigned the Russian presidency 
on New Year’s Eve 1999, bequeathing the job to Vladimir Putin, a former KGB agent who 
had served in several administration jobs, including a brief stint as prime minister.

Less than three months after the handover, CPJ warned “there are ominous signs that 
independent journalism faces a bleak future under the Putin regime.” Weeks later the 
“signs” had become very concrete action, when “tax police” raided Vladimir Gusinsky’s 
Media-Most, the company that controlled NTV and several other prominent national 
media outlets. 

The tax men carried machine guns and hid their faces behind black balaclavas that made 
them look more like a SWAT team than accounting monitors. TV and photojournalists 
captured their ostentatious raid, in images so stunning that we used them frequently to 
illustrate CPJ updates on the yearlong struggle over control of Media-Most newsrooms.

Weeks after the tax raid, Gusinsky was arrested and offered “a deal straight out of a bad 
Mafia movie:” hand over your company to Gazprom, the state’s natural gas monopoly, 
and you can go free.36   Gusinsky took the deal and fled Russia.

Left behind were his journalists. Those at NTV waged a very public fight to maintain 
their independence, including frequent on-air reports about Kremlin and Gazprom 
machinations. Ultimately, though, they were strongarmed out of the studios. In short 
order, the Gusinsky newspaper Segodnya was shuttered, and the staff of his newsweek-
ly Itogi “came to work to find we were locked out, and there was a new staff in the build-
ing making a magazine,” recalled journalist Masha Gessen. “It took Putin a little less than 
a year” to complete the takeover of Media-Most, said Gessen. 37

That’s about how long it took CPJ to pronounce Putin one of the world’s 10 Worst Ene-
mies of the Press, a classic form of “name and shame” advocacy that always got plenty 
of media attention.  The 2001 “enemies” list – which also included Iran’s Supreme Leader 

Rise of the Kremlin

No evidence connects the Kremlin to any of these killings. But the failure to solve the 
murders is “the product of a criminal justice system beset by corruption, lack of account-
ability, and conflicts of interest,” said another CPJ colleague, Nina Ognianova, in 2011. 35

Ognianova went to Togliatti on a second CPJ mission seven years after I’d visited. The 
murders of the two editors remained unsolved, and the once-muckraking newspaper 
had become “a shadow of what it once was,” she said.

Gutting the paper’s investigative zeal apparently wasn’t enough for its enemies, though. 
Years after both editors were murdered, police raided the newsroom, carting away com-
puters and hard drives that contained all of the archives from the paper’s heyday. Police 
claimed they were looking for unlicensed Microsoft software, but three years later, the 
computers had not been returned. 

https://foreignpolicy.com/podcasts/first-person/vladimir-putin-rise-russian-constitution/
https://cpj.org/reports/2001/05/enemies-01/
https://cpj.org/reports/2011/10/new-promises-old-results-in-unsolved-togliatti-mur/


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  18

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Khamenei and Jiang Zemin of China – noted that Putin’s Kremlin had “imposed cen-
sorship in Chechnya [where new fighting had begun], orchestrated legal harassment 
against private media outlets, and granted sweeping powers of surveillance to the se-
curity services.”  The takeover of Media-Most was “ominous and dramatic,” and though 
new owner Gazprom insisted it was strictly business, “the main beneficiary was Putin 
himself,” we noted. The journalists in Media-Most newsrooms had done some of the 
country’s sharpest watchdog reporting, and now their platforms were silenced. 38

The country’s other major media baron, Boris Berezovsky, was the Kremlin’s next target. 
Once the Kremlin accomplished his exile and a takeover of his private TV channel, ORT, 
other oligarchs with media holdings got the message: fall in line or risk a similar fate.

And fall in line they did. In 2004, for example, when journalists at the newspaper Iz-
vestia challenged official accounts of a hostage massacre in the city of Beslan, Kremlin 
complaints led to the swift firing of Izvestia’s chief editor. The paper’s then-owner was 
“metals magnate” Vladimir Potanin, who built his vast fortune from the shady 1990s 
privatization of state natural resources. 

The Putin-era media control system bears a resemblance to the Communist Party struc-
ture that kept Soviet journalists in line, with some significant differences. Print and on-
line media with relatively small audiences appear to have more leeway, and a handful 
of longtime independent newsrooms still survive under Putin, though their journalistic 
lives can be precarious. Many analysts theorize that Putin allows this so he can tell critics 
Russia does have independent media. But there’s not much evidence that he cares what 
press freedom critics have to say.

Masked and armed police officers stand outside central office of Media-Most holding company in Moscow May 11, 
2000. (AP Photo/Misha Japaridze)



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  19

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Enforcement is also carried out differently from the Soviet era. Instead of the prior censor-
ship done by the Soviet agency Glavlit, today’s system pressures journalists to self-censor, 
in order to avoid stories that might displease authorities or cast them in a bad light. The 
pressure is often applied through surrogates. These include media owners; tax auditors or 
other bureaucrats whose newsroom raids can signal a Kremlin warning; and the Federal Ser-
vice for Supervision of Communications, Information Technology, and Mass Media, better 
known as Roskomnadzor, or “the federal censor” for its enforcement of an increasing num-
ber of Putin-era anti-press laws. 

The Kremlin can enlist advertisers and other businesses as surrogates, too. In a high-profile 
example in 2014, independent channel Dozhd (TV Rain) suddenly lost its office lease and 
found itself dropped from every major cable TV service after it ran an online survey that crit-
ics said challenged the Putin era’s version of Soviet greatness in World War 2. The cancella-
tions were widely viewed as Kremlin-inspired retaliation for TV Rain’s independent-minded 
reporting on many subjects. They came just days before the opening of the Sochi Olympics, 
a time when “the Kremlin may not want to be seen as closing the only privately owned chan-
nel in Russia that pursues a nongovernmental editorial line,” wrote journalist Masha Lipman. 
“It is much more convenient to have the channel squelched by a cable operator.” 39

New waves of pressure on media come after Putin’s Kremlin faces a major crisis – such as the 
large anti-government protests in Moscow in 2011-12, or the international condemnation 
that followed Russia’s 2014 annexation of Crimea. In a common scenario, top editors whose 
newsrooms report critically are forced out by Kremlin-friendly media owners and replaced 
with someone who will take a loyalist line – or at least will avoid sharp criticism of Kremlin 
policies.

The surrogate system creates a web of pressure points that can be used to keep a newsroom 
in line. “Everybody tries to be on the safe side,” and thus self-censors, said journalist Sergei 
Parkhomenko. “Everybody knows what can happen with some people who try to be sup-
porters of independent press.” 40

https://www.newyorker.com/news/daily-comment/asking-the-wrong-question-on-russian-tv


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  20

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Chapter 4: ‘Half-Full Glasnost’

New Stirrings
In 2011, as the 20th anniversary of the failed coup against Gorbachev approached, I 
was teaching journalism at Columbia University. As my students and I watched the up-
rising in Egypt’s Tahrir Square that spring, I told them how Boris Yeltsin had marshalled 
resistance to the 1991 Soviet coup using fax machines, just as Egyptian activists were 
now organizing with Facebook and Twitter. We talked about the courage journalists had 
shown in standing up to the hardline Soviet coup leaders, a shining example of media’s 
crucial role in democracy. I used the anniversary to revisit those events for Columbia 
Journalism Review. 

“Twenty years ago, on the evening of August 19, 1991, some of the most brazen and 
important acts of modern-day journalism played out on TV screens across the Soviet 
Union,” I began. 41

After a brief wallow in glasnost nostalgia, my story pointed out that “What happened 
later was a really long story,” as a friend who’d worked for NTV in its glory days put it. 
“And the ending is not a happy ending yet,” he said.

That “really long story” was still unfolding in the early spring of 2020, with fresh attacks 
on media. The state oil company Rosneft was seeking to tame the country’s two most 
important business media outlets – by filing a $600 million libel suit against one and 
maneuvering a possible takeover of the other. Bureaucrats were using a newly enacted 
ban on “fake news” about COVID-19 to target Novaya Gazeta, a leading investigative 
paper since the 1990s, for its reporting on abysmal pandemic conditions in Chechnya. 
And Russian officials attacked COVID-related reporting by foreign correspondents, de-
manding retractions or apologies from The New York Times, The Financial Times, and 
Bloomberg. 

All of those actions came as Russia headed toward a historic vote on constitutional 
amendments that could potentially keep Vladimir Putin in power until 2036. During his 
first 20 years in office, many journalists had left the profession or even the country, some 
to escape censorship, others to flee death threats. With the prospect that Putin could 
get a lengthy term extension, an old question arose anew: Who would want to become 
a journalist in today’s Russia?

And yet there were still reporters and editors determined to keep independent news 
alive, some in newsrooms as beleaguered as the business paper Vedomosti, one of state 
oil company Rosneft’s targets, or the scrappy Novaya Gazeta, which had survived the 
murders of five of its journalists and near-constant official pressures throughout its 27-
year history.

But the survival of a few longtime stalwarts offered scant inspiration, given the constant 
pressures they continue to endure. What’s given new hope for independent journalism 

https://archives.cjr.org/behind_the_news/the_russian_reporters_who_help.php


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  21

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Emerging Platforms

Yuri Dud, Youtube

is the appearance in the past several years of startups – all of them owing their existence 
to the Internet – that are reviving investigative reporting and testing business models 
that insulate them from some Kremlin pressures.

Several Russian journalists have sought to name this trend: the new wave, Media 3.0, 
or digital samizdat, the latter referring to the underground publishing system used by 
Soviet dissidents. A particularly optimistic label came from Russian journalist Maxim 
Trudolyubov, who wrote in 2019 about “Russia’s Half-Full Glasnost.” Trudolyubov de-
scribed “an unmistakable sense of an increasingly vibrant journalistic scene in Russia,” 
while adding caveats that the new ventures were small and had yet to prove they could 
be financially sustainable. 42

This “vibrant journalistic scene” includes one-person Telegram blogs, a few of which 
have significant loyal followings, as well as YouTube channels that pursue investigative 
journalism or thoughtful talk and analysis. Some of the journalists on YouTube draw 
large audiences, particularly among the younger populations who tell pollsters they 
don’t watch state TV.

“Russian YouTube is becoming very important,” said investigative journalist Yevgenia Al-
bats, editor-in-chief of the independent site Novoye Vremya (New Times). “It is a sort of 
substitute for Russian TV.” 43

Perhaps best-known on YouTube are the deeply reported, slickly produced documen-
taries from opposition figure Alexei Navalny, which routinely get a few million views 
(sometimes a few tens of millions). While Navalny’s documentaries are designed to push 
his anti-Kremlin political message, they are also widely regarded as some of the best 

 https://www.youtube.com/watch?v=oo1WouI38rQ
https://www.wilsoncenter.org/blog-post/russias-half-full-glasnost
https://www.wilsoncenter.org/blog-post/russias-half-full-glasnost
https://www.youtube.com/channel/UCsAw3WynQJMm7tMy093y37A


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  22

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

journalistic investigations on business and political corruption in Russia. 44

Yuri Dud (pronounced “dude”), a young sports journalist turned YouTube interviewer, 
draws enthusiastic audiences for his interviews with guests who have edgy views and 
are banned from state TV – such as Navalny. Dud’s most popular videos are the several 
documentaries he’s done over the last year. Two of them explore topics that were first 
exposed during glasnost in the 1980s but were later buried, to a large degree, in the Pu-
tin era. “Kolyma -- birthplace of our fear” 45  examines the horrors of Josef Stalin’s Arctic 
labor camps and has recorded more than 21 million views. “HIV: the epidemic no one 
wants to talk about,” had nearly 12 million views in the first week after it was posted on 
Dud’s channel. 

The HIV program46  spoke frankly about an issue shrouded in shame and secrecy in Rus-
sia, targeting in particular the young audiences that follow Dud. “Now they know that 
they should use condoms and that they should go and do testing,” said Albats.  “He’s 
doing excellent, absolutely excellent, stuff.” 47

Modeling New Businesses
YouTube, popular in Russia, gives Navalny (3.7 million subscribers) and Dud (7.6 million) 
very high profiles. Other players in this new journalism scene are also digital natives, but 
their sites have far more modest audiences. They are gaining attention, though (traffic 
for most doubled during the early months of the pandemic), and so are the innovations 
they’re using to protect themselves from Kremlin meddling.

Foreign registration is one innovation. Three sites, Meduza, The Insider, and Vazhnie Is-
torii (Important Stories, or istories for short) have their business bases in Latvia, a former 
Soviet republic with a strong press freedom record, while news sites The Bell and Proekt 
are registered in the U.S.

Others, such as Moscow-based digital native Mediazona, a nonprofit supported mainly 
by its subscribers, are also strategizing to guard their independence while being formal-
ly registered inside Russia.

Regardless of where they are registered, all share the goal of shielding their journalism 
from the Kremlin influence that hangs over most Russian newsrooms today. Many at 
these startups worked in those newsrooms, before leaving or being pushed out by po-
litical pressures or Kremlin-inspired takeovers.

The best-known case is Meduza, founded in 2014 after Galina Timchenko, editor in chief 
of the popular news site lenta.ru, was fired by its oligarch owner over coverage of Rus-
sia’s incursion into Ukraine. Other lenta.ru colleagues quit and followed Timchenko to 
Latvia, where Meduza’s administrative and editorial staff oversees the work of reporters 
inside Russia.

Foreign registration puts Meduza and the other sites beyond the reach of Russian bu-
reaucrats.   “The tax man can’t knock on our door and ask questions,” said Meduza edi-
tor-in-chief Ivan Kolpakov. 48

https://www.youtube.com/watch?v=oo1WouI38rQ
https://www.youtube.com/watch?v=GTRAEpllGZo&t=4393s


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  23

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

It also enables them to raise money from foreign investors and foundations without 
having to publicly brand themselves as “foreign agents,” as Russian-registered media 
are required by law to do if they receive non-Russian money. Still, Meduza and others 
decline to name their investors. “Finances, this is crucial information for Russian propa-
ganda,” said Kolpakov. “Propaganda uses it a lot to show you are not pro-Russia.” 49

The newest Latvia-based site, launched in late April 2020, is istories. Devoted to inves-
tigative reporting and collaborations with other newsrooms, istories has finance and 
fundraising staff in Latvia. Co-founder Roman Anin and others on the investigative team 
are based in Moscow, but no documents are kept in the Moscow office, so “there is noth-
ing to raid,” Anin said. Nor can Russia block the site’s bank accounts “as they do with Na-
valny’s team, because we don’t have any accounts” in Russia, Anin said. “They can’t make 
some fake payments to our accounts to claim we are foreign agents, because again we 
don’t have accounts.” 50

Precautions like these make istories and the other foreign-registered sites “difficult tar-
gets” for the Kremlin, said Anin.

Difficult, but not target-proof. In 2019, NTV (owned by the Kremlin-loyal energy monop-
oly Gazprom) produced a propaganda show that blasted Anin and two other startup 
founders, Roman Badanin of the investigative site Proekt and Elizaveta Osetinskaya of 
The Bell, which covers Russian business and politics. All three had done fellowships at 
Stanford University in recent years, a journalistic honor that NTV turned into sinister 
evidence of foreign influence. At one point in his breathless presentation, the narrator 
says “Many experts are convinced that Proekt is an attempt by the CIA to meddle in the 
affairs of Russia.” None of the alleged experts are named, nor is evidence presented that 
supports the “spy” claims against the journalists. 51

Three Russian business dailies published front pages saying “I am/We are Ivan Golunov” as journalists campaigned in 
2019 for release of Meduza reporter Golunov

https://www.ntv.ru/peredacha/proisschestvie/m4001/o573336/video/


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  24

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

In 2019, Moscow police used a different smear tactic to go after foreign-registered Medu-
za,  through its Moscow-based investigative reporter Ivan Golunov. Police planted fabri-
cated evidence on Golunov when they arrested him on drug charges. The ham-handed 
but chilling action sparked a huge public outcry from many Russian newsrooms -- inde-
pendent, and not-so independent. Authorities were forced to release Golunov and drop 
the charges against him, in an outcome that was celebrated by journalists.

Few saw it as a breakthrough moment, though – not for press freedom, or for the justice 
system, which investigative reporters say entraps many Russians who end up in prison 
on false drug charges. “We understand that at every moment they can invent some-
thing against us,” said Mediazona reporter Yegor Skovoroda. 52

Because it’s registered in Russia, six-year-old Mediazona is more vulnerable to tradition-
al government pressures than foreign-based sites like Meduza. “We of course have some 
difficulties with Roskomnadzor,” said Skovoroda, referring to the agency that issues 
broadcast licenses and registers Mediazona and other news outlets based in Russia. The 
agency also enforces laws such as Russia’s COVID-19 “fake news” ban, issuing warnings 
or fines.  Failure to comply could lead to blocked access, meaning anyone in Russia who 
wants to reach the site would need a workaround, such as a Virtual Private Network, or 
VPN.

As a result, “We usually do what they [Roskomnadzor] want,” said Skovoroda. “But we try 
to do it in such a way that it’s obvious for our readers what happened.” 53

For example, when Roskomnadzor ordered the site to remove a link to one of Navalny’s 
juicier corruption investigations, Mediazona told readers it was acting on orders of the 
censor. It then gave the name of the Navalny video (“Yachts, oligarchs, girls”) and said 
it had already been viewed by 2.5 million people, signaling the audience that it was a 
story worth tracking down.

Public opinion polls show that although the TV audience is shrinking – dramatically so 
among younger generations – 73 percent of Russians still say they tune in to broadcast 
news. As the pandemic grew globally in February and March, those who only watched 
TV may have seen little reason for concern about COVID-19. In a typically upbeat mes-
sage on March 3, an official told Channel 1 viewers that Russia’s situation was “terrific – 
we’ve been living for almost three months along a huge border with China and have only 
five cases, so all the measures we’re taking are clearly effective.” 

As for where COVID-19 came from, Channel 1’s nightly Vremya program offered a Feb-
ruary 5 roundup of conspiracy theories: the virus originated in a Chinese bioweapons 
lab; or it was developed by American pharmaceutical companies “that simply wanted 
to make money;” or it was manmade to target only Asian populations. Anchor Kirill Klei-
menov stopped short of endorsing any of these theories but concluded: “Even experts 
who are cautious in their assessments say that nothing can be ruled out.” 54

Covering COVID

https://www.1tv.ru/news/2020-02-05/380033-virus_na_voennoy_sluzhbe_proverka_na_prochnost_teorii_zarazivshey_ne_odno_sredstvo_massovoy_informatsii
https://www.1tv.ru/news/2020-02-05/380033-virus_na_voennoy_sluzhbe_proverka_na_prochnost_teorii_zarazivshey_ne_odno_sredstvo_massovoy_informatsii


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  25

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

TV’s tone began to shift from peddling conspiracies and dismissing dangers when Vlad-
imir Putin emerged from weeks of silence in late March to acknowledge the pandemic’s 
spread. Images of him holding a video conference with regional governors and visiting 
a hospital in hazmat gear sent a new message: the virus is here, it’s serious, but the pres-
ident is in charge and decisively facing down the health threat.

A review of nightly news programs on Channel 1, Rossiya 1, and NTV throughout the 
week of April 6-10, 2020 showed that once the Kremlin began to address COVID public-
ly, the pandemic pushed aside almost all other news. Anchors urged viewers to isolate 
and take sanitary precautions, underscoring the point at times with stark images (a traf-
fic jam of ambulances at a Moscow hospital) and stark language (“If you want to live, 
stay at home,” warned Kleimenov, the Channel 1 Vremya anchor, on April 10). 55

But the overall message remained upbeat. Video clips showed new hospitals being 
built at a feverish pace, and interior shots of existing facilities revealed plenty of beds 
surrounded by up-to-date-equipment. The medical workers in these scenes had ample 
supplies of protective gear.

To hammer home the message that Russia was well prepared (unlike western democ-
racies), TV news showed dire scenes from the U.S. and Europe: mass graves, overloaded 
hospital wards, medical workers wearing improvised protections, and crowded lines of 
the unemployed.  Things were so bad in Italy, TV reported, that Russia had sent some of 
its doctors there to help out, while a planeload of medical equipment was sent as aid 
to the U.S. (The plane’s supplies included a brand of ventilators that later caused explo-
sions and fires in Russian hospitals. Though the machines hadn’t been used in the U.S., 
American officials said they were sending them back to Russia “out of an abundance of 
caution.”)

For the Russian audience, these early April newscasts gave an impression of little to 
worry about at home, unless you were shopping for lemons, garlic, or ginger. Prices for 
all three soared, thanks to Internet stories touting them as COVID-19 home remedies.

In addition to monitoring the main news programs on state-controlled TV in early April, 
this study examined reporting by other media over two months, beginning in late 
March and ending as Russian regions started to ease self-isolation restrictions.

The initial goal was to monitor several of the best-known independent outlets created 
in the past few years, all of them either described earlier in this report or in the appen-
dix: The Bell, The Insider, Mediazona, Meduza, OVD-Info and Proekt. (Yuri Dud and Alexei 
Navalny did not post new YouTube documentaries on COVID issues during the study pe-
riod. Navalny did use his live blog and social media to critique government policies and 
amplify COVID reporting done by Meduza, The Insider, and other independent sites.)

As we monitored the selected sites, while keeping an eye on other coverage, two things 
became apparent. First, some important early warnings about the pandemic came ini-
tially on social media, posted by health workers or others. Some of these whistleblowers 

Alternative News

https://www.1tv.ru/news/issue/2020-04-10/21:00#1


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  26

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

suffered reprisals at work or threats from local officials, a reminder that journalists are 
not the only targets of free speech repression in Russia.

Also, the outlets we followed most closely were not the only alternatives to Russian TV’s 
censored reporting. In particular, two older independent newsrooms did some of the 
best reporting in this period – Novaya Gazeta, especially its longer features and investi-
gations, and TV Rain’s COVID fact-checking videos. Moscow Times, an English-language 
paper (now only online) founded in 1992, provided detailed coverage for its ex-pat au-
dience; during the COVID crisis, it translated content into Russian, too. Some once-inde-
pendent outlets, tamed over the years by Kremlin pressure -- such as the three business 
news outlets Kommersant, Vedomosti, and  RBC – still produced much useful reporting 
for their audiences. Vital independent reporting was also available from international 
outlets, such as BBCs Russian Service, and from local bloggers and news portals in a 
number of Russian cities.

The role that all of these media played in defining Russia’s response to the pandemic 
deserves a systematic study over a longer period. What was clear from our work, which 
monitored COVID coverage in real time, was this: there were multiple outlets and many 
journalists in Russia presenting constant reality checks on the pandemic and its many 
repercussions.

While TV news in early April was offering reassuring images of Russian health care’s 
readiness, for example, Mediazona reporter Sasha Bogino was filing devastating daily 
updates from her hospital bed in St Petersburg’s War Veterans Hospital, where she was 
admitted with COVID-19 symptoms.

Bogino’s hospital diary described overworked and underprotected hospital staff, as well 
as major sanitary lapses (cockroaches were a recurring theme in her text and photos). 
Patient information was hard to come by; “pneumonia” was her official diagnosis, but 
Bogino was tested four times for COVID and never learned all of the results. Near the end 
of her stay she confided to a hospital therapist that she was scared and just wanted to 
go home.  “I don’t know how I will physically and psychologically recover from the hos-
pital,” she wrote. “The therapist tells me that she’ll recommend antidepressants when 
I’m discharged.” 56

Readers who followed Bogino’s installments sent her messages saying she’d given them 
strong motivation to isolate at home, lest they catch the virus and endure similarly grim 
encounters with Russian health care. 

By the time Sasha Bogino went to the hospital, a wave of pandemic information had be-
gun flooding Russian social media, blogs, and independent news sites, much of it con-
tradicting TV’s upbeat reports. An early example: a March data analysis by investigative 
site Proekt used government statistics and models developed by European researchers 
to forecast severe shortages of ventilators and intensive care unit beds if Russia took no 
quarantine measures. 57

Anecdotal reports of shortages came from local bloggers and medical workers, who 
complained on social media that they lacked masks, gloves, and other protective equip-

https://zona.media/chronicle/boginonoet#30264
https://www.proekt.media/research/koronavirus-regiony/


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  27

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

ment. Independent media amplified these local messages by casting a reporting net 
across the country.

Meduza, for example, “researched our own platforms, our own Facebook, our own 
VKontakte [a Russian social media platform] accounts” to identify and reach out to doc-
tors across Russia, said editor Kolpakov. And on March 26, the day after Putin’s first na-
tional address on COVID-19, the site published an invitation to hospital workers to “tell 
us what is happening at your workplace.” 

That crowdsource request yielded more than 500 responses, which Meduza summa-
rized in a March 31 article showing widespread shortages of staff, COVID tests, and 
protective equipment. A typical response: a nurse in Yekaterinburg told Meduza that 
management had ordered staff at her hospital to sew their own face masks. The hospital 
couldn’t provide them because “ ‘We are not China. We have nothing,’ is what the bosses 
tell me,” the nurse reported. 58

Medical workers became crucial sources for many stories pursued by independent me-
dia, including a new weekly podcast launched by Proekt, in which doctors talked in 
depth about Russia’s overtaxed health care system, misleading COVID-19 statistics, and 
their personal experiences in fighting the pandemic. Few Russian doctors seemed fazed 
when Kremlin press secretary Dmitry Peskov fumed that they should take their com-
plaints to local health officials “and not to the media.” 

But some health workers did face repercussions -- workplace discipline or threats of 
prosecution -- particularly when they posted their own videos or online messages about 
shortages or dangerous working conditions. The national law banning COVID “fake 
news,” passed early in the pandemic, also threatened journalists, including those doing 
groundbreaking reporting for local blogs or news portals in places far from Moscow.

In the oil-and-gas-rich region of Komi, northeast of Moscow, for example, the inde-
pendent  news portal 7X7 found itself under fire when it blew the whistle on a COVID 
outbreak. 7X7 reported that Komi became an early hot spot after a surgeon with virus 
symptoms kept working at his hospital. The local health minister ordered an investiga-
tion of how the news had leaked, and police called in 7X7’s director for questioning.  
The reporting had already had an impact, though; before any action proceeded against 
7X7, the Kremlin forced both the health minister and the regional governor to resign. 59

The official response was very different to another hot spot report, this one by Novaya 
Gazeta, which described draconian quarantine enforcement in Chechnya. Headlined 
“Death from coronavirus is the lesser evil,” the story said residents of Chechnya were 
afraid to report COVID symptoms after the region’s strongman leader Ramzan Kady-
rov had equated those who carried the virus with “terrorists” and suggested they could 
be dealt with violently. Chechen residents also told the paper that entrances to their 
homes were sealed by authorities to enforce the quarantine. Meanwhile, Kadyrov, his 
family, staff, and bodyguards traveled everywhere freely – and safely, said Kadyrov, be-
cause they were all tested for COVID twice a day. 60

“Do they have time in Chechnya to test anyone else except Kadyrov and his entourage?” 

https://meduza.io/en/feature/2020/03/31/there-s-a-shortage-of-absolutely-everything
https://7x7-journal.ru/news/2020/04/10/byvshij-ministr-komi-do-otstavki-uspel-pozhalovatsya-v-mvd
https://novayagazeta.ru/articles/2020/04/12/84851


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  28

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

asked reporter Elena Milashina.

The backlash against Novaya Gazeta was swift. Kadyrov, whose iron-hand rule in 
Chechnya has Kremlin support, accused the paper of bullying him and branded its jour-
nalists “foreign agents.” His message also contained a veiled threat to Milashina, who has 
reported extensively on Chechnya and human rights violations there. “If you want us to 
commit a crime and become criminals, just say it. One (of us) will take on this burden, 
this responsibility,” said Kadyrov. 

Kremlin spokesman Dmitry Peskov called Kadyrov’s statement “quite emotional,” but 
added, “on the other hand, the current situation is very emotional.” (Soon after, Kadyrov 
went to Moscow for COVID treatment, according to many Russian press reports; the 
Chechen leader denied he was sick.)

Many of the pandemic themes covered by Russian independent media would sound fa-
miliar to audiences in other countries. News sites warned readers about COVID-related 
scams, described obstacles in applying for unemployment benefits, and looked at the 
impact on communities largely ignored in state media, such as those living in orphan-
ages, nursing homes, and prisons. 

Independent sites also used their particular expertise to focus on specific issues. The 
Insider’s “Anti-Fake” fact-checking feature debunked COVID misinformation and con-
spiracy theories, using the “pants on fire” rating on its “Pravda meter” for some reports in 
state media. The Bell’s economic analyses put the Kremlin’s financial responses in con-
text: the $42 billion allocated for COVID relief in Russia was about 2.6 percent of the 
country’s GDP, while the comparable figures were 14 percent in the U.S. and 10 percent, 
on average, in European countries. And OVD-Info, created to monitor political activism, 
kept would-be protestors around the country informed about pandemic restrictions on 
public assembly and offered tips on “ways to contribute to the fight against repression 
without leaving home.”

In a few cases, government officials were responsive to some of the pandemic report-
ing by independent sites, revising statistics or following up on problems highlighted in 
media stories. In other cases, newsrooms were punished, with fines or warnings from 
Roskomnadzor for allegedly writing “fake news.” But at least in the early weeks, inde-
pendent newsrooms that exposed pandemic misinformation did not suffer the same 
level of reprisals imposed in previous crises, such as the 2014 takeover of Crimea. The 
Kremlin may have seen their COVID reporting as less of a challenge to sensitive policy, or 
perhaps even helpful in impressing upon people the severity of the public health crisis.

Perhaps no pandemic issue was scrutinized more than Russia’s official mortality statis-
tics. As world media chronicled COVID’s deadly spread through Europe and the U.S., 
some compared the numbers in western countries with Russia’s relatively low official 
death count and asked, “What’s going on?” (ABC News was more explicit about why so 
many raised the question. “Some say it’s a coverup,” said its headline.) 61

How Many Deaths?

https://abcnews.go.com/International/russia-reporting-covid-19-cases-cover/story?id=69717763


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  29

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Reporting by Russian independent media explored two explanations – one official, one 
not. The explanation offered by national health ministry officials noted that Russian 
procedures, which predated the COVID outbreak, took a very conservative approach to 
determining “cause of death.” While some countries counted nearly anyone who died 
and had tested positive for coronavirus as a COVID death, Russia’s guidelines called for 
autopsies and instructed morgue pathologists to determine whether the primary cause 
was COVID or another existing condition – such as cancer or kidney failure. 

Thus, “if a person has a brain hemorrhage after earlier testing positive for the coronavi-
rus, the cause of death will be classified as the hemorrhage, not Covid-19,” explained The 
Moscow Times.  62

Russian health officials called this system “objective,” but critics said it badly underplayed 
COVID’s impact. And some demographers and doctors told journalists that the system 
was highly vulnerable to political manipulation. “If you have any Russian statistics on 
mortality from coronavirus, you need to multiply it by an average of three to four,” one 
demographer told Meduza. 63

The unofficial explanation, investigated by several outlets, was that in some cities and 
regions, local officials manipulated reports from the pathologists in order to please their 
political bosses in Moscow. The Kremlin was particularly eager to see death counts de-
clining in the weeks leading up to its July 1 referendum on constitutional changes; lower 
rates would encourage higher voter turnout to give Putin the endorsement he needed 
to stay in office beyond constitutional limits. (When the referendum passed in July, it 
“zeroed-out” the many years Putin had already served, making him eligible for two more 
presidential terms that would run until 2036).

While a number of media outlets cited anonymous sources who described pressure to 
manipulate statistics, the most damning report came from the independent site Znak. It 
posted an audio recording in which the governor of Lipetsk, a region southeast of Mos-
cow, was heard telling subordinates “Your numbers need to change, otherwise they’ll 
think badly about our region.” The governor confirmed to Znak that his voice was the 
one in the recording, but said he was just trying to bring the local statistics “in line with 
the facts.” 64

https://www.themoscowtimes.com/2020/05/08/russia-is-boasting-about-low-coronavirus-deaths-the-numbers-are-deceiving-a70220
https://meduza.io/feature/2020/05/14/prosto-zapreschayut-umirat-ot-koronavirusa
https://meduza.io/feature/2020/05/14/prosto-zapreschayut-umirat-ot-koronavirusa
https://www.znak.com/2020-05-25/opublikovana_audiozapis_gde_lipeckiy_gubernator_obsuzhdaet_podtasovku_dannyh_po_covid_19


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  30

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Russia is far from the only country charged with undercounting its COVID-19 deaths. But 
the frequent, skeptical coverage of that story in both Russian and international media 
is clear evidence that today’s Kremlin still bears a legacy of the long-ago Soviet coverup 
of Chernobyl. It’s a legacy unlikely to be shed without a political shakeup, and no one 
expects that as long as Putin remains in office – which now could be until 2036.

The pandemic exposed another legacy, though, this one more positive, and that is the 
endurance of the journalistic ideals first fostered by glasnost.

The journalists at the forefront of today’s independent Russian media are a small band. 
Many got their start at Novaya Gazeta, or Kommersant, or other newsrooms founded in 
more optimistic times for press freedom. Compared with the media where they worked 
in the past, their current staffs are tiny, ranging from a dozen to a few dozen employees. 
Though traffic to most of their sites grew during the pandemic, those numbers don’t 
clarify whether new audiences were coming to their reporting or the same people were 
simply visiting more often.

If there were newcomers, they almost certainly were from younger generations. Sur-
veys by the Levada Center, a polling agency created in the glasnost era, show that 73 
percent of Russians still got news from TV in 2020 (down from 94 percent in 2009). But 
among Russians 18-24 TV news watching has plummeted to just 28 percent, and only 
38 percent of those aged 25-34 say they watch TV news. In both of those age categories, 
a third or more now say they get news from online news sites.

Those numbers confirm that news consumption patterns are changing, “but very slow-
ly,” said Denis Volkov, the Levada Center’s deputy director. “It is a change for the future.”65  

Whether any independent sites will still be around in the future is a big question. Inde-
pendent media have often been on life support in Russia, particularly in the Putin years, 
and even before Putin’s victory in the July 2020 constitutional referendum journalists 
did not rule out stepped-up Kremlin action aimed at silencing their voices.

One action could be a Kremlin move to isolate Russia’s Internet from the rest of the 
world, a possibility under a “sovereign internet” law approved in 2019, though few think 
it’s likely to be used  -- at least not to cut off the entire country. “Of course, it is theoret-
ically possible to turn Russia into North Korea,” Roman Dobrokhotov, founder of The 
Insider, told Radio Free Europe/Radio Liberty. “But this is a difficult choice.” 66

Reinforcing that view, say some journalists, was the government’s announcement in 
the summer of 2020 that it had abandoned efforts to block the encrypted messaging 
service Telegram. The blocking efforts proved particularly difficult after some Kremlin 

Chapter 5: Legacies

Chernobyl and Glasnost

https://www.svoboda.org/a/30479789.html


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  31

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

officials became regular users of Telegram.

“Internet users are fairly quick to learn new techniques and adapt to the changing en-
vironment,” the Russian NGO RosKomSvoboda, which advocates for Internet freedom, 
noted in a 2019 report. That adaptability “in turn stretches to infinity the frontline with 
law enforcers and makes it increasingly difficult to counter the free flow of information.”

But another ominous possibility arose in the wake of  Putin’s July 1 victory in the con-
stitutional referendum. A week later, federal security agents arrested investigative jour-
nalist Ivan Safronov for treason, and some predicted it was the first blow in a new wave 
of legal harassment. But any fears of a fresh crackdown did not stop independent jour-
nalists from swiftly launching public protests and issuing strong newsroom statements 
casting doubt on the charges.

“[U]ntil the authorities present convincing evidence of former investigative reporter 
Ivan Safronov’s guilt for an open and impartial assessment, we will presume not just his 
innocence but that the entire case against him is fabricated,” said Meduza’s statement. 
“The purpose of this case (and many cases like it) is to pressure Russia’s fewer and fewer 
remaining independent journalists,” Meduza said, adding: “Journalism is not a crime.” 67

https://2019.runet.report/assets/files/Internet_Freedom_2019._The_Fortress_ENG.pdf
https://meduza.io/en/feature/2020/07/07/journalism-is-not-a-crime


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  32

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Appendix - Independent Russian News
Logos of independent Russian news sources

Most of the glasnost-era media outlets known for independent reporting are either out 
of business or controlled by Kremlin allies of Vladimir Putin. Ekho Moskvy, a feisty inde-
pendent radio station born during glasnost, is now controlled by the state energy mo-
nopoly Gazprom, but still provides a platform for independent voices, including weekly 
shows hosted by longtime journalists such as Yevgenia Albats, Sergei Parkhomenko and 
Ekho editor in chief Alexei Venediktov. Among newsrooms created after the glasnost 
period, Novaya Gazeta, founded in 1993, and TV Rain, launched in 2010, continue criti-
cal reporting despite frequent pressures.

Two other outlets that regularly produce reporting critical of Putin and his government 
are sponsored by opposition figures. The YouTube channel that bears the name of op-
position political figure Alexei Navalny posts frequent investigations of fraud, nepotism, 
and financial corruption in the Russian government. Open Media, which describes itself 
as an alternative to state-controlled media, is funded by Mikhail Khodorkovsky, once 
one of Russia’s richest oligarchs. Khodorkovsky was imprisoned for a decade before go-
ing into exile in 2013, where he sponsors a variety of programs that challenge the polit-
ical leadership of Russia and promote growth of civil society.

Below are the newest independent media outlets serving Russian audiences. All are dig-
ital natives, and most were created in the wake of major Kremlin anti-press crackdowns 
that followed large public protests in 2012 and the takeover of Ukraine’s Crimean pen-
insula in 2014.

https://echo.msk.ru/
https://novayagazeta.ru/
https://www.youtube.com/user/tvrainru
https://www.youtube.com/channel/UCsAw3WynQJMm7tMy093y37A
https://openmedia.io/
https://khodorkovsky.com/


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  33

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

The Bell
The Bell founder Elizaveta Osetinskaya was forced out of her post as editor-in-chief 
of the business news site RBC in 2016, along with other editors, over investigations of 
President Putin’s family and Russian connections in the Panama Papers. After that, Os-
etinskaya went to Stanford University as a journalism fellow, then launched The Bell, 
whose subscribers receive daily email newsletters on Russian business and politics. The 
Bell’s reporting is also found on news sites in Russian and English. And on her YouTube 
channel, Osetinskaya features interviews with Russian business figures.

The Insider
Opposition activist Roman Dobrokhotov registered this site in Latvia in 2013. The Insid-
er publishes a regular fact checking feature, Anti-Fake, which rates Kremlin propaganda 
and disinformation on its Pravda meter. It specializes in investigative reporting, some 
of it done in partnership with the UK site Bellingcat, including stories that exposed the 
identity of Russian agents suspected of poisoning ex-spy Sergei Skripal in 2018.

Mediazona
Mediazona launched in 2014 with initial financial backing from Pussy Riot, the punk 
rock protest group that rose to prominence two years earlier during anti-government 
demonstrations. Editor Sergei Smirnov and several other initial hires had previously 
worked together at a small news site, Russkaya Planeta. Mediazona journalists focus on 
human rights, particularly in exposing abuses in law enforcement and justice, from po-
lice brutality to severe conditions in Russian prisons. Its main funding now comes from 
individual subscribers, according to the site.

Meduza
Much of the staff that founded Meduza in Latvia came from lenta.ru, after that site’s 
editor in chief was removed by a Kremlin ally in 2014. Meduza’s 60 or so staffers are 
divided between Latvia and Russia. They report on a wide range of social and political 
issues, aggregate news from other sites, and publish many of their reports on an English 
language site. Meduza is the most profiled newsroom among the newer independents, 
a testimony to its size and influence, though some of the attention is also due to a 2018 
#MeToo scandal and an early 2020 controversy over a story criticized by some leading 
Russian investigative journalists. Meduza covered both controversies about itself with 
considerable transparency.

https://gijn.org/2018/04/02/meet-startup-fighting-future-russian-media/
https://thebell.io/
https://thebell.io/en/
https://www.youtube.com/channel/UCo3S9OQDrM79i7yPmixnSsQ
https://www.youtube.com/channel/UCo3S9OQDrM79i7yPmixnSsQ
https://www.wired.com/story/roman-dobrokhotov-insider-russia-gru-bellingcat/
https://theins.ru/
https://theins.ru/
https://www.bellingcat.com/tag/skripal/
https://www.bellingcat.com/tag/skripal/
https://ijnet.org/en/story/news-site-mediazona-covers-conditions-russias-prison-system
https://zona.media/
https://meduza.io/
https://meduza.io/en
https://meduza.io/en
https://www.politico.eu/article/russia-media-dissident-press-meduza-enemy-of-the-kremlin/
https://meduza.io/en/feature/2018/11/08/a-harassment-scandal-at-meduza
https://meduza.io/en/feature/2020/02/27/meduza-answers-questions-about-its-investigation-into-alleged-murder-committed-by-multiple-network-case-defendants


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  34

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

OVD-Info
Like Mediazona, OVD-Info has roots in the anti-government demonstrations of 2011-12. 
Police arrests often numbered in the hundreds, and two of the demonstrators teamed 
up to begin collecting information on who was detained and where. To organize the 
data they created a web site using the name OVD, an acronym for the Russian term 
for police precinct. The site’s mission is not solely journalistic; it monitors protests and 
arrests, connects those detained with public defenders, and writes articles on topics 
such as how to conduct oneself in police custody. OVD-Info’s data on arrests and police 
actions are detailed and carefully researched; other news organizations often quote its 
reports in news stories about public protests.

Proekt
Proekt, which means Project, is a site devoted to investigations; Kremlin propaganda 
and oligarch corruption are among its targets, and a few of its weekly reports are trans-
lated into English. Founder Roman Badanin was one of the editors pushed out of RBC 
along with The Bell’s founder, Elizaveta Osetinskaya. Like Osetinskaya, he did a journal-
ism fellowship at Stanford University before launching his site, which is registered in the 
U.S. When The New York Times won a Pulitzer Prize in 2020 for a series of investigations 
on Russia, Badanin complained – not about the worthiness of the Times stories, but 
about the paper’s failure to include hyperlinks to some similar reporting published ear-
lier by Proekt. A simple hyperlink in a Pulitzer story, said Badanin, could give a boost to 
Russian independent media, who “are constantly struggling for survival.”

istories
The most recent independent site to launch is Vazhnie Istorii (Important Stories, or is-
tories). Co-founder Roman Anin is another Russian alum of the Stanford journalism fel-
lowship. He and co-founder Olesya Shmagun have worked in international investigative 
collaborations, including reporting on the Panama Papers, and they have made collab-
oration a high priority to boost the impact of their small staff. Launched in April 2020, 
the site’s first stories were joint investigations related to the COVID-19 pandemic – one 
published with venerable independent Novaya Gazeta, the other with regional site 7X7. 
While Anin and other reporters work in Moscow, financial and administrative staff are all 
in Latvia, where istories – like Meduza and The Insider – is registered.

https://ovdinfo.org/
https://www.newyorker.com/news/our-columnists/the-moscow-news-site-that-provides-daily-therapy-for-living-in-russia
https://www.newyorker.com/news/our-columnists/the-moscow-news-site-that-provides-daily-therapy-for-living-in-russia
https://www.proekt.media/
https://medium.com/@proekt.media
https://www.opendemocracy.net/en/odr/russian-media-nyt-proekt-pulitzer-controversy/
https://istories.media/
https://www.calvertjournal.com/articles/show/11808/istories-russian-media-start-up-investigative-journalism


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  35

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

YouTube channels
For anyone with “freewheeling opinions and commentary,” The New York Times wrote 
last year, “YouTube has become the leading way to reach Russian audiences.” Most Rus-
sian YouTube channels have little or nothing to do with journalism, but the platform 
also includes an increasing number of journalistic efforts. Yuri Dud, the young star of 
vDud YouTube channel, interviews Russian rappers, comedians, and Internet personal-
ities – as well as political figures and some people banned from Russian TV. His several 
documentaries, all made in the past year, tackle subjects he says are shunned or ignored 
in Russia – Stalin’s gulags, HIV, and an exodus of Russian tech entrepreneurs to Silicon 
Valley. Two years ago, a Russian blogger association reported that Dud had the fourth 
highest advertising income among Russian video bloggers.

YouTube has also become a platform for journalists who fell afoul of management at 
state-controlled TV or want a medium free of TV’s censorship. Among the more popular 
channels are those hosted by Alexei Pivovarov and Leonid Parfyonov.

https://www.youtube.com/channel/UCMCgOm8GZkHp8zJ6l7_hIuA
https://daily.afisha.ru/news/14384-skolko-zarabatyvaet-yuriy-dud-est-otvet/
https://www.youtube.com/channel/UC1eFXmJNkjITxPFWTy6RsWg
https://www.youtube.com/channel/UCbhMGG0ZievPtK8mzLH5jhQ


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  36

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

The Internet has enabled a new generation of independent media to cover Russia with 
some protection from the myriad pressures of Vladimir Putin’s Kremlin. It also enabled a 
study, from a distance, of how those media covered the coronavirus pandemic in spring 
2020. And, after the pandemic cancelled my planned reporting trip to Russia, the In-
ternet facilitated interviews with a range of sources. Several are quoted in this report, 
but in addition, I owe thanks to many more for their thoughts and guidance, including: 
Pavel Kanygin, Natalia Rostova, Gulnoza Said, Polina Sadovskaya, Vlad Lenskiy, Anna 
Koshman, Ivan Zassoursky, Stepan Goncharov, Sergei Sotnikov, Ekaterina Abashina, 
Lynn Berry, Natasha Pokrovsky, Simon Saradzhyan, Ezra Erikson, Alex Gorbachev, Dru 
Menaker, Nina Nenkova, Muzzafar Suleymanov, Max Seddon, Irina Borogan, Andrei Sol-
datov, Alex Sinodov and Olga Kravtsova. 

Friends and former colleagues Anne Garrels and Elizabeth Becker were, as always, sup-
portive listeners/editors, and I thank Frances Ransome for her detailed monitoring of 
Russian TV. Charles Santiago’s research on Russian media, news consumption patterns, 
coronavirus coverage, and so much more was essential throughout the project; “thank 
you” is far too inadequate an acknowledgement of his superb work. 

At the Shorenstein Center, Tom Patterson gave me wise editorial direction, and Rich-
ard Parker helped me shape some crucial ideas. Susan Mahoney, Liz Schwartz, Nancy 
Gibbs, and Setti Warren were skillful guides to the resources and support networks at 
Shorenstein and the Kennedy School. And when the pandemic shut down the Harvard 
campus and Shorenstein offices in March, Larry Heinzerling remained my steadfast daily 
sounding board and my most insightful editor.

Acknowledgements



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  37

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

Endnotes
1	 Cooper, Ann, The death of glasnost: How Russia’s attempt at openness failed, 
Attacks on the Press, Committee to Protect Journalists, New York, April 27, 2015, 
https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press-death-of-glasnost-russia-attempt-at-
openness-failed/.

2	  Yevgenia Albats, interview with the author, March 19, 2020
3	 Sergei Parkhomenko, interview with the author, March 25, 2020.
4	 Rostova, Natalia, The birth of Russian media: The Gorbachev Era (1985-1991), 

https://gorbymedia.com/.
5	 Shane, Scott, Dismantling Utopia: How Information Ended the Soviet Union, 

Ivan R. Dee, Inc., Chicago, 1994, p. 66.
6	 Ibid, p. 5.
7	 Cooper, Ann, Soviet TV Journalism is Improving, NPR Weekend Edition, De-

cember 5, 1987.
8	 Cooper, Ann, Journalists Test Glasnost Limits, NPR Morning Edition, July 20, 

1987.
9	 Arutunyan, Anna, The Media in Russia, McGraw-Hill, Open University Press, 

Maidenhead, England, 2009, p. 112.
10	 McNair, Brian, Glasnost, Perestroika and the Soviet Media, Routledge, London, 

England, 1991, p. 99.
11	 Mickiewicz, Ellen, Changing Channels: Television and the Struggle for Power in 

Russia, Duke University Press, Durham & London 1999, p. 32.
12	 Ibid, p. 69.
13	 Shane, Scott, Dismantling Utopia: How Information Ended the Soviet Union, 

Ivan R. Dee, Inc., Chicago, 1994, p. 158.
14	 Ibid, p. 170.
15	 Cooper, Ann, Disappearance of Fear, NPR All Things Considered, May 31, 1990, 

https://www.npr.org/2018/09/19/649578112/fear-of-state-repression-gone-from-ussr.
16	 Rostova, Natalia, Woodrow Wilson Center interview, The Kennan Institute, 

Washington, D.C., December 7, 2015, https://www.wilsoncenter.org/event/the-birth-
the-russian-media-1985-1991.

17	 Censorship and Self-Censorship in Russia, Woodrow Wilson Center panel, The 
Kennan Institute, Washington, D.C. February 18, 2020, https://www.wilsoncenter.org/
event/censorship-and-self-censorship-russia.

18	 Arutunyan, Anna, The Media in Russia, McGraw-Hill, Open University Press, 
Maidenhead, England, 2009, p. 30.

19	 Azhgikhina, Nadezhda (2007) The struggle for press freedom in Rus-
sia: reflections of a Russian journalist, Europe-Asia Studies, 59:8, 1245-1262, DOI: 
10.1080/09668130701655135, 2007, p. 1251.

20	 Ibid, p. 1252.
21	 Roudakova, Natalia, Losing Pravda: Ethics and The Press in Post-Truth Russia, 

Cambridge University Press, Cambridge UK, 2017, p. 109.
22	 Ibid, p. 111.
23	 Cooper, Ann, Russia’s Vanishing Reformers, NPR All Things Considered, June 

13, 1996.

https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press-death-of-glasnost-russia-attempt-at-openness-failed/.
https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press-death-of-glasnost-russia-attempt-at-openness-failed/.


The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  38

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

24	 Mickiewicz, Ellen, Changing Channels: Television and the Struggle for Power in 
Russia, Duke University Press, Durham & London 1999, p. 173.

25	 Ibid, p. 176.
26	 Arutunyan, Anna, The Media in Russia, McGraw-Hill, Open University Press, 

Maidenhead, England, 2009, p. 33.
27	 Mickiewicz, Ellen, Changing Channels: Television and the Struggle for Power in 

Russia, Duke University Press, Durham & London 1999, p. 174.
28	 Michele Berdy, interview with the author, April 15, 2020.
29	 Ibid
30	 Robert Coalson, interview with the author, March 26, 2020.
31	 David Hoffman, interview with the author, March 16, 2020.
32	 Arutunyan, Anna, The Media in Russia, McGraw-Hill, Open University Press, 

Maidenhead, England, 2009, p. 33.
33	 Cooper, Ann, Anatomy of Injustice: The Unsolved Killings of Journalists in 

Russia, Committee to Protect Journalists, September 15, 2009, https://cpj.org/re-
ports/2009/09/anatomy-injustice-no-place-for-justice/.

34	 38 journalists killed/motive confirmed/murder, Committee to Protect Journal-
ists database, https://cpj.org/data/killed/?status=Killed&motiveConfirmed%5B%5D=-
Confirmed&type%5B%5D=Journalist&typeOfDeath%5B%5D=Murder&cc_
fips%5B%5D=RS&start_year=1992&end_year=2020&group_by=year.

35	 Ognianova, Nina, New promises, old results in unsolved Togliatti murders, CPJ 
special report, Committee to Protect Journalists, October 27, 2011, https://cpj.org/re-
ports/2011/10/new-promises-old-results-in-unsolved-togliatti-mur/.

36	 Baker, Peter, and Susan Glasser, Kremlin Rising: Vladimir Putin’s Russia and the 
End of Revolution, Potomac Books, Washington, D.C., 2007, p. 83.

37	 The Rise and Rise of Vladimir Putin, Masha Gessen interview on Foreign Policy 
First Person podcast, January 19, 2020, https://foreignpolicy.com/podcasts/first-per-
son/vladimir-putin-rise-russian-constitution/.

38	 Enemies of the Press 2001, Committee to Protect Journalists, May 3, 2001, 
https://cpj.org/reports/2001/05/enemies-01/.

39	 Lipman, Masha, Asking the Wrong Question on Russian TV, The New Yorker, 
February 5, 2014, https://www.newyorker.com/news/daily-comment/asking-the-
wrong-question-on-russian-tv.

40	 Sergei Parkhomenko, interview with the author, March 25, 2020.
41	 Cooper, Ann, The Russian Reporters Who Helped Topple the USSR, cjr.org, Au-

gust 15, 2011, https://archives.cjr.org/behind_the_news/the_russian_reporters_who_
help.php. 

42	 Trudolyubov, Maxim, Russia’s Half-Full Glasnost, The Russia File blog, Kennan 
Institute, July 15, 2019, https://www.wilsoncenter.org/blog-post/russias-half-full-glas-
nost.

43	 Yevgenia Albats, interview with the author, March 19, 2020.
44	 Alexei Navalny, YouTube channel, https://www.youtube.com/channel/UCsAw-

3WynQJMm7tMy093y37A.
45	 Kolyma – Birthplace of Our Fear, Yuri Dud, YouTube, April 23, 2019, https://

www.youtube.com/watch?v=oo1WouI38rQ&t=81s.
46	 HIV in Russia, Yuri Dud, YouTube, February 11, 2020, https://www.youtube.

com/watch?v=GTRAEpllGZo&t=1076s.
47	 Yevgenia Albats, interview with the author, March 19, 2020.



The Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy  /  39

Ru
ss

ia
n 

M
ed

ia
 /

  A
ug

us
t 2

02
0

48	 Ivan Kolpakov, interview with the author, June 5, 2020.
49	 Ibid.
50	 Roman Anin, interview with the author, June 1, 2020.
51	 Агенты вливания, NTV, August 11, 2019, https://www.youtube.com/

watch?v=e7aEb_adbqU.
52	 Yegor Skovoroda, interview with the author, May 19, 2020.
53	 Ibid.
54	 Novosti, Channel 1, February 5, 2020, https://www.1tv.ru/news/2020-02-

05/380033-virus_na_voennoy_sluzhbe_proverka_na_prochnost_teorii_zarazivshey_
ne_odno_sredstvo_massovoy_informatsii.

55	 Novosti, Channel 1, April 10, 2020, https://www.1tv.ru/news/is-
sue/2020-04-10/21:00#1.

56	 Bogino, Sasha, The Hospital Diary of a Mediazona Journalist, Mediazona, be-
ginning April 2, 2020, https://zona.media/chronicle/boginonoet#30264.

57	 Apukhtina, Julia, with Svetlana Zoboba, In Difficult Form, Proekt, March 30, 
2020, https://www.proekt.media/research/koronavirus-regiony/.

58	 Merzlikin, Pavel and Alexei Yablokov, ‘There’s a shortage of absolutely ev-
erything,’ Meduza, March 31, 2020, https://meduza.io/en/feature/2020/03/31/
there-s-a-shortage-of-absolutely-everything.

59	 Kuznetsov, Daniil, Before he resigned, the former Komi Minister of Health 
complained to the Ministry of Internal Affairs about several dozen social media posts 
about the coronavirus, 7X7 Komi Republic, April 10, 2020, https://7x7-journal.ru/
news/2020/04/10/byvshij-ministr-komi-do-otstavki-uspel-pozhalovatsya-v-mvd.

60	 Milashina, Elena, Death from coronavirus is the lesser evil, Novaya Gazeta, 
April 12, 2020, https://novayagazeta.ru/articles/2020/04/12/84851.

61	 Reevell, Patrick, Why is Russia reporting so few COVID-19 cases? Some say it’s 
a coverup, abcnew.go.com, March 21, 2020, https://abcnews.go.com/International/rus-
sia-reporting-covid-19-cases-cover/story?id=69717763.

62	 Sauer, Pjotr and Evan Gershkovich, Russia is Boasting About Low Coronavirus 
Deaths. The Numbers are Deceiving. The Moscow Times, May 14, 2020, https://www.
themoscowtimes.com/2020/05/08/russia-is-boasting-about-low-coronavirus-deaths-
the-numbers-are-deceiving-a70220.

63	 Yapparova, Lilia, with David Sargsyan and Andrei Pertsev, It’s just prohibited to 
die from coronavirus, Meduza, May 10, 2020, https://meduza.io/feature/2020/05/14/
prosto-zapreschayut-umirat-ot-koronavirusa.

64	 Melnikova, Anastasia and Ignat Bakin, ‘The numbers need to change or they 
will think badly of our region,’ Znak, May 25, 2020, https://www.znak.com/2020-05-25/
opublikovana_audiozapis_gde_lipeckiy_gubernator_obsuzhdaet_podtasovku_dan-
nyh_po_covid_19.

65	 Denis Volkov, interview with the author, May 20, 2020.
66	 Medvedev, Sergei, The press in the age of repression, Archeology, Radio Free 

Europe/Radio Liberty, March 11, 2020, https://www.svoboda.org/a/30479789.html.
67	 Journalism is not a crime, Meduza, July 7, 2020, https://meduza.io/en/fea-

ture/2020/07/07/journalism-is-not-a-crime.

Kuznetsov, Daniil, Before he resigned, the former Komi Minister of Health complained to the Ministry of Internal Affairs about several dozen social media posts about the coronavirus, 7X7 Komi Republic, April 10, 2020, https://7x7-journal.ru/news/2020/04/
Kuznetsov, Daniil, Before he resigned, the former Komi Minister of Health complained to the Ministry of Internal Affairs about several dozen social media posts about the coronavirus, 7X7 Komi Republic, April 10, 2020, https://7x7-journal.ru/news/2020/04/
Kuznetsov, Daniil, Before he resigned, the former Komi Minister of Health complained to the Ministry of Internal Affairs about several dozen social media posts about the coronavirus, 7X7 Komi Republic, April 10, 2020, https://7x7-journal.ru/news/2020/04/
Kuznetsov, Daniil, Before he resigned, the former Komi Minister of Health complained to the Ministry of Internal Affairs about several dozen social media posts about the coronavirus, 7X7 Komi Republic, April 10, 2020, https://7x7-journal.ru/news/2020/04/
Sauer, Pjotr and Evan Gershkovich, Russia is Boasting About Low Coronavirus Deaths. The Numbers are Deceiving. The Moscow Times, May 14, 2020, https://www.themoscowtimes.com/2020/05/08/russia-is-boasting-about-low-coronavirus-deaths-the-numbers-are-deceiv
Sauer, Pjotr and Evan Gershkovich, Russia is Boasting About Low Coronavirus Deaths. The Numbers are Deceiving. The Moscow Times, May 14, 2020, https://www.themoscowtimes.com/2020/05/08/russia-is-boasting-about-low-coronavirus-deaths-the-numbers-are-deceiv
Sauer, Pjotr and Evan Gershkovich, Russia is Boasting About Low Coronavirus Deaths. The Numbers are Deceiving. The Moscow Times, May 14, 2020, https://www.themoscowtimes.com/2020/05/08/russia-is-boasting-about-low-coronavirus-deaths-the-numbers-are-deceiv
Sauer, Pjotr and Evan Gershkovich, Russia is Boasting About Low Coronavirus Deaths. The Numbers are Deceiving. The Moscow Times, May 14, 2020, https://www.themoscowtimes.com/2020/05/08/russia-is-boasting-about-low-coronavirus-deaths-the-numbers-are-deceiv
Yapparova, Lilia, with David Sargsyan and Andrei Pertsev, It’s just prohibited to die from coronavirus, Meduza, May 10, 2020, https://meduza.io/feature/2020/05/14/prosto-zapreschayut-umirat-ot-koronavirusa. 
Yapparova, Lilia, with David Sargsyan and Andrei Pertsev, It’s just prohibited to die from coronavirus, Meduza, May 10, 2020, https://meduza.io/feature/2020/05/14/prosto-zapreschayut-umirat-ot-koronavirusa. 
Yapparova, Lilia, with David Sargsyan and Andrei Pertsev, It’s just prohibited to die from coronavirus, Meduza, May 10, 2020, https://meduza.io/feature/2020/05/14/prosto-zapreschayut-umirat-ot-koronavirusa. 

