








































































































































































































































































125 

truck. All this made for riveting television. "We 

absolutely won't repress the people," an officer told a 

Beijing crowd on May 20, according to an article by WUDunn 

in the New York Times on May 21. "And then the soldiers, so 

moved that several were crying quietly, drove back the way 

they had come," she wrote. 

"There are growing suspicions," Kristof wrote the 

following day, "that the army I s slowness has more to do with 

its own reluctance than with Prime Minister Li [Pang]' s." 

All eight news organizations in the sample took thi~ 

reasoning a step further on May 21, 22 and 23, with stories 

about a letter signed by 100 active army officers and a 

similar one signed by seven prominent retired generals and 

marshals that was sent to Peopl'e I s Daily and leaked by the 

students to the foreign media. The letters insisted that 

the army "must not suppress the people and it absolutely 

cannot open fire upon the people." To prevent an incident, 

"troops must not enter the city," they said. These military 

petitions, reported promptly and accurately, were later 

widely concluded to be authentic. 

Both AP and ABC were caught When they published and 

aired reports based on a rumor that police had emerged from 
• the Great Hall of the People on May 20 (the evening of May 

19 in the united states) and were clubbing protesters in 



126
 

Tiananmen square.' This turned out to be untrue. For the 

most part, however, the instances in which force was used 

during the period between May 19 and June 3 were reported 

accurately and were not hyped. CBS showed some footage of 

pushing and clubbing by truncheon-wielding police who 

emerged from a bus on May 20, and a bloodied Beijinger 

displaying his wounds to the camera. Two days later there 

were reports of a clash in the suburb of Fengtai, which all 

of the media in the sample reported in context. 

Four of the five print media CAP and the three 

newspapers) offered sidebars on May 20 or 21 on the army's 

role in China, each with an insightful analysis of the past 

and implications for the future. Time magazine caught up 

during the second week of martial law, in its issue dated 

June 5. Unfortunately, television did not offer such 

probing of the nature of the Chinese military. 

The reports by CBS and CNN about the Chinese decision 

to cut off live satellite broadcasts through network-owned 

dishes were by their nature confrontational. They showed 

the government clamping down on coverage of repression. 

Indeed, the Chinese government was doing just that. Yet in 

fact, not all channels for reporting were cut off. And the 

•permit given by China to CBS and CNN for the use of their 

'ABC's James Walker, reporting live over a telephone 
hookup at the start of the television show, said that "right 
now the square is a battleground. Police are clubbing 
students, bloodying their faces." 


































































































































































































	OneTouch Apr 26, 2007 (1)
	OneTouch Apr 26, 2007 (2)



