
TENSIONS OF A FREE PRESS:
South Africa After Apartheid

by

Sean Jacobs

Research Paper R-22
June 1999

 
■ 

■ ■

The Joan Shorenstein Center  

Harvard University
John F. Kennedy School of Government

PRESS   POLITICS

PUBLIC POLICY

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page i



The Joan Shorenstein Center
on the Press, Politics and Public Policy
John F. Kennedy School of Government

Harvard University
79 John F. Kennedy Street

Cambridge, MA 02138
Telephone (617) 495-8269  •  Fax: (617) 495-8696

Web Site Address: http://www.ksg.harvard.edu/~presspol

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page ii



TENSIONS OF A FREE PRESS:
South Africa After Apartheid

by

Sean Jacobs

Research Paper R-22
June 1999

Copyright © 1999, President and Fellows of Harvard College

All rights reserved

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page iii



Sean Jacobs  1

Introduction
South Africa has a history of partisan news

media. Television and radio, long dominated by
the state broadcaster, have a history of bias in
favor of the apartheid government and the main
newspaper titles, catering largely to the coun-
try’s white minority, have historically sided with
mining capital.2 The first democratic elections in
1994 clearly pointed to the bias of the South
African media and how far removed they were
from the majority of ordinary South Africans in
their news coverage and editorial stances. For
example, in the 1994 elections the majority of
mainstream newspapers endorsed a political
party, the Democratic Party, which could only
manage two percent of the vote.3

The South African media was forced to
change in response to the fundamental political,
economic and social transformations occurring
following the demise of apartheid. The partisan
press is declining, producing greater media inde-
pendence, characterized by more critical cover-
age of the government.4 This push towards
greater media independence comes at a time of a
major change in government—the coming to
power of the country’s first democratic govern-
ment with its own expectations of the press.

This necessarily results in tensions over the
role of the press. The fault-lines are clear. The
government is overwhelmingly black-led; the
media is still largely white despite recent
attempts to change ownership, management and
personnel patterns as well as news focuses.
Government appeals to a set of media values
informed by a “developmentalist” approach; the
media (with few exceptions) harbor “liberal-
humanist” notions of their role in the new
democracy. 

A vigorous debate has developed over what
should be the role of journalists within the new
post-apartheid political context. Questions are
raised about the media and the “national inter-
est” as well as the impact of racial patterns of
ownership and editorial make-up of newspapers

on the structure and framing of news. This paper
focuses on the tensions that arose out of the
changes that developed after 1994, particularly
in the print media, and how these changes affect
the unfolding debate on the role of the press
after apartheid.5

To examine these issues this study adopts a
case-study approach, analyzing debate over the
role of the press in the case of arms sales by a
South African company, Denel, to Saudi Arabia
in mid-summer 1997. The conflict over govern-
ment secrecy and press freedom surrounding this
case clearly illustrates the overtly racial content
of the tension over the role of the press in South
Africa’s new democracy. It is mainly white jour-
nalists that appeal to traditional Western notions
of journalism. Black editors and senior journal-
ists are increasingly being pressured by govern-
ment to defend the “gains” of April 1994 and to
act in the “national interest” by supporting the
current regime. Certain (black) senior editors and
media also exhort their colleagues to be “patri-
otic” in supporting the government. The notion
of ‘patriotism’ is equated with support for black
political leaders. Criticism of the government
from white media owners and even journalists is
regarded by the ANC as reactionary. The conclu-
sion considers the relationship between changes
in ownership and control of South African main-
stream newspapers and the debate within the
media on press freedom.6

The Context of the South African Press
Controversy about the role of the press and

its interaction with government reflects broader
debates about the nature of political and eco-
nomic changes in South Africa and the country’s
future development path. In particular, debates
about an “African Renaissance” started by South
Africa Deputy President Thabo Mbeki7 as well as
notions of “black empowerment” among emerg-
ing black businesspeople8 should be noted. 

The tensions over the role of the press also
take place within a context of the imminent end
of the Mandela Presidency that emphasized rec-
onciliation. After Mandela goes, it is expected
that a more concerted debate about “race” and
“resources” will take center stage and that
debate will increasingly reflect the racial and
class cleavages inherited from apartheid.9

TENSIONS OF A FREE PRESS:
South Africa After Apartheid

by Sean Jacobs1

Sean Jacobs was a Fellow at the Shorenstein Center in the
fall of 1998. He can be reached at the Cape Town Democracy
Centre, 6 Spin Street, Church Square, Cape Town, South
Africa, 8001. His e-mail address is sean@idasact.org.za

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 1



2 Tensions of a Free Press

More importantly South Africa is currently
going through a political and economic transi-
tion. One of the consequences of political transi-
tions is that it throws existing institutions into
turmoil. In South Africa newspapers across the
political spectrum have experienced something
of an identity crisis as the transition has recon-
figured political relations and models of profes-
sional relationships.10

The African National Congress government
enjoyed somewhat of a press honeymoon in the
period immediately following the 1994 elections.
Since then it has had to adjust to the rigors of
governing and the criticism that comes with it.
The government has also had to deal with criti-
cism from a press bolstered by a formal (legal
and constitutional) and informal political envi-
ronment that facilitates vigorous democratic
debate. In particular, government has been less
than pleased with the kind of criticism it has
had to face from the formerly “alternative press”
or editors and journalists in the mainstream
media it had considered as part of the liberation
alliance before. Furthermore, South Africa is in
the process of establishing institutions of democ-
racy. It is a nation struggling to build itself into a
democracy and in such a context debates about
the nature of institutions are not surprising.
South Africa is not unique in this respect. The
country experiences many of the debates about
the role of the news media common in societies
in transition—newly democratized or decolo-
nized societies— as well as in many Western
democracies.11

South Africa has sixteen major newspaper
titles of which eleven are daily newspapers and
five are weekly newspapers (see Table 1). The
major sectors of the South African media were
until recently controlled by a white minority,
with the English and Afrikaans language news-
paper market run by duopolies, while radio and
television were dominated by a state monopoly.12

Until the early 1990s, the print media was in
control of an effective duopoly, split between an
Afrikaans and English-language press. Two large
press groups—the South African Associated
Newspapers (SAAN) and Argus Holdings—con-
trolled the English-language market. SAAN later
became Times Media Limited. This relationship
was also fairly incestuous since Argus Holdings
was the single biggest shareholder in SAAN and
these two groups in turn were both controlled by
the same conglomerate, Anglo-American Corpo-
ration, through a complex pyramid system.13 The
Afrikaans press in turn was split between two
companies—Naspers and Perskor. As a result,

the print media was the subject of a high con-
centration of ownership. Argus Holdings clearly
dominated the market for English-language print
news. Naspers also had a stake in the English
market with a controlling stake in the Sunday
paper, City Press aimed at a mass black reader-
ship. Perskor controlled the mass daily Citizen.14

But overall, Argus held the biggest prize in 
the mainstream press market that mattered
politically. 

These four corporations collectively ran the
Newspaper Press Union (NPU). Through the
NPU these five companies controlled methods of
distribution and regulated prices in the newspa-
per industry. They also negotiated with the
apartheid government over press accreditation
for journalists and in turn allowed military and
police, under apartheid, to have substantial con-
trol over the dissemination of news.15

In such a context it was inevitable that the
struggle to transform ownership and control pat-
terns in the South Africa economy would
include demands for change in the print sector.
Increasingly the need was identified broadly
within government and the ANC for increased
black ownership and control of the media.16 It is
important to note that unlike broadcast media,
where legislation and regulation were seen as
central to broadening press ownership and break-
ing the SABC monopoly, a different approach
was followed in the print sector, where the mar-
ket was viewed to manage regulation.17 This can
probably be explained by the different traditions
of regulation maintained for the different medi-
ums: state regulation for broadcasting and mar-
ket regulation for print.

For a variety of reasons—both political as well
as economic—ownership patterns started to
change dramatically after 1994. Political factors
included the demands of the African National
Congress in its media policy, demands by black
editors and journalists and that of proponents of
“black empowerment.”18 At an economic level it
made increasing business sense to diversify their
interests as the new government was preparing
an anti-monopoly competition policy. 

The first steps towards broadening main-
stream press ownership resulted only in a spread
of ownership among existing media players. In
1994 Times Media Limited (TML) sold its stake
in two regional daily newspapers—45 percent in
Pretoria News as well as a 30 percent stake in
the Natal Mercury—to Anglo American
Newspapers. It also sold the struggling Cape
Times to Argus Holdings. This gave Argus
Holdings total control of the English-language

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 2



Sean Jacobs  3

T
ab

le
 1

: P
ro

fi
le

 o
f 

N
ew

sp
ap

er
s

G
ro

up
Pu

bl
ic

at
io

n
C

ir
cu

la
ti

on
*

R
ea

de
rs

 P
ro

fi
le

Po
li

ti
ca

l 
O

ri
en

ta
ti

on

T
im

es
 M

ed
ia

 L
im

it
ed

B
u

si
n

es
s 

D
ay

38
,9

89
G

au
te

n
g-

ba
se

d,
 w

h
it

e,
 

L
ib

er
al

, f
re

e-
m

ar
k

et
, l

im
it

ed
h

ig
h

 i
n

co
m

e
go

ve
rn

m
en

t,
 w

h
it

e 
ed

it
or

Su
n

d
ay

 T
im

es
45

8,
96

4
N

at
io

n
al

, l
ow

er
 

L
ib

er
al

, f
re

e-
m

ar
k

et
, 

m
id

dl
e 

in
co

m
e

li
m

it
ed

 g
ov

er
n

m
en

t

E
ve

n
in

g 
P

os
t*

*
18

,0
74

E
as

te
rn

 C
ap

e,
 w

h
it

e/
bl

ac
k

L
ib

er
al

, f
re

e-
m

ar
k

et

In
de

pe
n

de
n

t 
N

ew
sp

ap
er

s
Su

n
d

ay
 I

n
d

ep
en

d
en

t
34

,7
05

G
au

te
n

g,
 e

du
ca

te
d,

 
P

ro
gr

es
si

ve
 L

ib
er

al
w

h
it

e 
an

d 
bl

ac
k

T
h

e 
St

ar
15

6,
35

8
G

au
te

n
g-

ba
se

d,
 m

ai
n

ly
 w

h
it

e,
 

L
ib

er
al

su
bu

rb
an

C
ap

e 
T

im
es

51
,3

34
C

ap
e 

T
ow

n
, u

rb
an

, 
L

ef
t-

L
ib

er
al

, b
la

ck
 e

di
to

r
w

h
it

e 
m

id
dl

e 
cl

as
s

C
ap

e 
A

rg
u

s
82

,1
42

C
ap

e 
T

ow
n

, u
rb

an
-s

u
bu

rb
an

L
ib

er
al

M
er

cu
ry

40
,9

04
K

w
az

u
lu

-N
at

al
, w

h
it

e 
re

ad
er

sh
ip

L
ib

er
al

In
de

pe
n

de
n

t/
So

w
et

an
21

1,
17

8
G

au
te

n
g-

ba
se

d,
 n

at
io

n
al

 b
la

ck
P

op
u

li
st

 l
ef

t,
N

ew
 A

fr
ic

a 
In

ve
st

m
en

ts
re

ad
er

sh
ip

, t
ow

n
sh

ip
s

bl
ac

k
 c

on
sc

io
u

sn
es

s

M
&

G
 M

ed
ia

M
ai

l 
an

d
 G

u
ar

d
ia

n
32

,5
10

N
at

io
n

al
, e

du
ca

te
d,

 m
os

tl
y 

w
h

it
e 

So
ci

al
 d

em
oc

ra
ti

c

N
at

al
 W

it
n

es
s 

P
ri

n
ti

n
g 

N
at

al
 W

it
n

es
s

26
,7

32
K

w
az

u
lu

-N
at

al
, w

h
it

e 
re

ad
er

sh
ip

L
ib

er
al

, r
eg

io
n

al
 p

ol
it

ic
s

an
d 

P
u

bl
is

h
in

g

N
as

io
n

al
e 

P
er

s
D

ie
 B

u
rg

er
10

2,
69

1
W

es
te

rn
 C

ap
e,

 A
fr

ik
aa

n
s-

sp
ea

k
in

g
P

ol
it

ic
al

ly
 c

on
se

rv
at

iv
e/

, 
w

h
it

e-
‘c

ol
ou

re
d’

ce
n

te
r-

ri
gh

t

B
ee

ld
11

0,
33

1
G

au
te

n
g-

ba
se

d,
 A

fr
ik

aa
n

s-
sp

ea
k

in
g 

C
en

tr
is

t,
 L

ib
er

al
w

h
it

es

C
it

y 
P

re
ss

**
*

11
4,

99
9

G
au

te
n

g-
ba

se
d,

 n
at

io
n

al
, b

la
ck

P
op

u
li

st
, b

la
ck

 c
on

sc
io

u
sn

es
s

N
as

pe
rs

/P
er

sk
or

R
ap

po
rt

39
2,

08
5

N
at

io
n

al
 r

ea
de

rs
h

ip
,w

h
it

e
P

op
u

li
st

, w
h

it
e 

ri
gh

t-
w

in
g

P
er

sk
or

/K
ag

is
o

C
it

iz
en

13
4,

26
1

G
au

te
n

g-
ba

se
d,

 b
la

ck
/w

h
it

e
C

on
se

rv
at

iv
e 

ed
it

or
ia

l 
to

n
e

C
ir

cu
la

ti
on

 f
ig

u
re

s 
fo

r 
Ju

ly
–D

ec
em

be
r 

19
96

 f
ro

m
 A

u
di

t 
B

u
re

au
 C

ir
cu

la
ti

on
 i

n
 M

ai
l 

an
d

 G
u

ar
d

ia
n

, 2
8 

Fe
b–

6 
M

ar
ch

, 1
99

7.
E

ve
n

in
g 

P
os

t,
 a

 P
or

t-
E

li
za

be
th

, E
as

te
rn

 C
ap

e 
n

ew
sp

ap
er

, i
s 

pa
rt

-o
w

n
ed

 b
y 

T
M

L
.

A
t 

th
e 

ti
m

e 
of

 t
h

is
 w

ri
ti

n
g,

 C
it

y 
P

re
ss

is
 4

9%
 o

w
n

ed
 b

y 
N

as
pe

rs
 a

n
d 

51
%

 o
w

n
ed

 b
y 

D
yn

am
o 

In
ve

st
m

en
ts

, a
 b

la
ck

 e
m

po
w

er
m

en
t 

gr
ou

p.

* ** **
*

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 3



4 Tensions of a Free Press

newspaper market in the key Western Cape and
Kwazulu-Natal provinces as well as 72 percent of
the Gauteng provincial market—the industrial
heartland of South Africa.

But two further events—the introduction of
foreign ownership onto the South African press
market and the entry of black players—are seen
as key developments. 

The first was Anglo-American Corporation’s
sale of their majority share in the Argus
Holdings Company to Irish Independent
Newspapers PLC. The latter bought 35 percent
of Argus Newspapers—a controlling stake—
which translates into 40.8 percent of the South
African newspaper industry. Argus Newspapers
was renamed Independent Newspapers shortly
thereafter. 

Despite this major upheaval in the South
African media—which in one sweep plunged
South Africa into the politics of globalization
and multi-national media corporations—there is
virtually no serious public debate regarding the
influence of foreign press ownership on the
nature of political debate in South Africa.

In fact, debate about the implications of for-
eign ownership has fixated on questions about
the role of the African National Congress gov-
ernment in vetting the sale by Anglo-American
Corporation to Independent Newspapers.19

There are many reasons for this. One reason is
that in a context of a newspaper market charac-
terized by shrinking news markets and advertiser
bases, declining circulation or decreased invest-
ments in newspaper businesses at the expense of
higher profits, many observers see foreign owner-
ship as a positive development. Even the editors
of the formerly alternative Weekly Mail and
Guardian noted in an editorial in August 1995,
that “. . . the key to press freedom is not regula-
tion, but proliferation.”20 What has gone clearly
unnoticed meanwhile is that Independent
Newspapers’ dominance has resulted in synergy
(of opinion) and increasing cost cutting of opera-
tions as experienced elsewhere.

The second significant event was the intro-
duction of black ownership. First there were a
number of smaller but significant events. The
first of these smaller sales was the decision of
Anglo American in 1994 to sell the Sowetan
newspaper to a black majority company, Prospect
Africa, a subsidiary of the new black dominated
investment consortium, New Africa Investments
Limited (NAIL). The latter firm was an out-
growth of the “black empowerment” drive. This
gave the company NAIL a 50 percent stake in
the Sowetan in partnership with Argus

Holdings/Independent Newspapers. NAIL now
owns the Sowetan completely.

However, the sale of the Sowetan had no
major impact on the mainstream media configu-
rations since the Sowetan had, since its incep-
tion, catered to an overwhelmingly black
readership. Even under apartheid, the Sowetan
focused more on the politics of largely black
organizations such as the African National
Congress and the Pan-Africanist Congress as
well as internal black-led opposition groups,
rather than that of “white mainstream” politics.
Of interest, rather, would be the future political
tone of the Sowetan. The newspaper had long
been considered to be sympathetic to black orga-
nizations left of the ANC. Since the new
Sowetan owners—the Board of Directors of
NAIL—is dominated by former activists and
politicians turned businesspeople who are close
to the ANC government, there were questions as
to whether the Board would interfere in editorial
decisions at the Sowetan. There have been
reports since the sale, of alleged pressure on edi-
torial decisions by the Board on the paper’s edi-
tors, but this has not been substantiated.

Soon after, the Afrikaans media group,
Perskor, sold its majority shareholding in the
Citizen newspaper to another black consortium,
Kagiso Trust. The Citizen has a controversial
past—it was started by the apartheid government
to gain a direct foothold in the English language
market—and has always acted as a “newspaper
of record,” using wire service copy, and had
acquired a steady black readership for its sports
coverage. The paper, though, continued to main-
tain a conservative editorial tone towards the
new government, and the new owners have indi-
cated that they are in no hurry to change a “win-
ning formula.”22

Naspers then divested itself of the City Press
(a mass Sunday newspaper aimed at an urban
black readership) into a 51 percent black owned
group, Dynamo Investments, which is led by for-
mer Inkatha general secretary, Oscar Dhlomo.
Like the Sowetan, City Press had always catered
to a black readership and practiced a tabloid style
of journalism, and the change in ownership did
not drastically change the political slant of its
editorial content.23

But the major change in racial ownership came
with the sale by mining company Johnnic—
also partly owned by Anglo American
Corporation—of its majority share in Times
Media Limited (TML) to the black-controlled
investment group NAIL. The importance of this
sale was that, as pointed out earlier, the leading

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 4



Sean Jacobs  5

members of NAIL are either close to or are
members of the governing party and many had
been very active in the struggle against
apartheid. And second, although sections of the
black community had always been involved in
the newspaper business, what was significant
was that for the first time they now owned a sig-
nificant portion of the South African main-
stream newspaper industry. Times Media
Limited publishes the influential Business Day
and Financial Mail (a weekly business news-
magazine) which is read by the country’s politi-
cal and economic elites. It also publishes the
Sunday Times, the highest circulation newspa-
per in South Africa.25

Nothing much has changed in the editorial
make-up (although some newspapers had
appointed black editors) or advertiser base of
these newspapers in the last three years or so, but
their columns have been opened for a concerted
debate about the future role of media and govern-
ment.26 The Denel Case is one such instance
where a debate in such forthright language would
have been impossible only a few years ago. 

The Denel Case Study
The two key events in the print media in the

last four years have therefore been the introduc-
tion of foreign ownership and the entrance of
black owners onto the newspaper market. How
did these developments affect coverage of the
government? 

On 20 July 1997, three newspapers in the
Independent Newspapers stable—the Sunday
Independent, Sunday Argus and the Sunday
Tribune reported that a state-owned arms manu-
facturing company, Denel, was involved in a
deal to sell conventional arms to Saudi Arabia.27

To prevent publication of the name of the
client country, Denel sought court interdicts
against the newspapers preventing them from
publishing the name of the client country in
terms of secrecy legislation the day before the
article was supposed to appear.

Denel also laid criminal charges against the
three newspapers in terms of the 1968
Armaments Development and Production Act,
which prohibits the disclosure of any informa-
tion relating to the supply, marketing and export
of armaments for the benefit of the former gov-
ernment arms manufacturer, Armscor. On con-
viction, the Act provides for a maximum fine of
R15,000 or eight years imprisonment or both.28

Denel and the newspapers were involved in a
court battle over a three-week period as to

whether the newspapers had breached secrecy
laws or had jeopardized the sale.

Denel has a controversial history of arms
sales—breaking sanctions against arms sales and
for selling arms to a number of dictatorial
regimes around the world. The arms sales to
Saudi Arabia also occurred at a time that the
new government was in the process of formulat-
ing a more “transparent and accountable” arms
sales policy. 

Part of the reason that Denel’s case was weak-
ened was that the information had become
widely known through radio broadcasts (where it
was not prohibited) and in newspapers published
abroad. The Sunday Independent then named
Saudi Arabia as the country involved, despite the
court order against it.29 On August 5, 1997, the
interdicts were finally withdrawn in the High
Court in Pretoria. 

During the wrangle over interdicts and the
right to publish it seems as if the dispute was
clear-cut: that this was a debate over press free-
dom, the right of the public to know, national
security and access to government information.30

But the Denel Case also became a public
debate about the role of the press in post-
apartheid South Africa. That is a debate that is
essentially split along racial lines; the divisions
coincide with divisions between notions of a
“patriotic media” or a “liberal-humanist” media;
in that debate it also clear that some journalists
and editors side with the government. 

The initial debate by journalists over the
events focused on questions of press freedom,
national security and access to government
information.31

The main protagonists in the debate over gov-
ernment secrecy and the right to publish were
obviously the Sunday Independent as well as
the formerly alternative Mail and Guardian.
The South African National Editors Forum (the
umbrella body for South African editors) as well
as organizations working on information issues,
such as the Johannesburg Freedom of Expression
Institute, were very prominent. Most of these
participants criticized the behavior of Denel. 

The debate changed however when the views
of two prominent black journalists entered the
fray. It became a debate over news values and
the impact of race. The two black journalists
whose views gained prominence, Thami Mazwai
and John Qwelane, both had suffered detention
and had faced harassment for their work as jour-
nalists under apartheid and have long held white
press owners in contempt for their hypocritical
obedience to press freedom under apartheid.

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 5



6 Tensions of a Free Press

Mazwai was the publisher of Mafube Publish-
ers, a company run mainly by black journalists
who had formerly worked in the mainstream
print media. Mafube’s titles included Enterprise,
an economics magazine, the franchise that is
owned by an African-American group, Black
Enterprise as well as Tribute, a news monthly
magazine modeled on the U.S. Emerge.
Enterprise is mainly aimed at a readership mar-
ket of the new black political and economic
elites and openly promotes “black empower-
ment.” Mazwai is also former deputy editor of
the Sowetan and has emerged as a vitriolic critic
of the mainstream “white” press. 

Qwelane is the editor-in-chief of Enterprise
and a veteran black journalist who had worked
in virtually every one of the five major press
groups and had also served as editor-in-chief of
Tribute magazine. These two black editors
would feature prominently in the Denel Case.32

It is not as if Mazwai and Qwelane’s views
were that of all other black editors or journal-
ists—whether those working for black-owned or
white-owned newspapers. However, the latter
were less vocal or outspoken in their participa-
tion in the debate.33

It became clear that two basic views appeared
to develop in the debate: the traditional division
between a “developmentalist” and a “liberal”
view of the media. 

Mazwai and Qwelane articulated a variant of
the developmentalist approach to the role of the
press. In their columns they appealed to a “patri-
otic media” that balanced the “public’s right to
know” with the “national interest.” Mazwai
never fully articulated the “national interest,”
but it was clear that this view was synonymous
with that of government. Mazwai suggested that
the “public good” always take precedence.

For example, according to Mazwai, “we do
not have a patriotic media, and as far as it is con-
cerned people can lose jobs so long as it has its
scoops.”34

Mazwai argued that the right to publish, like
any other right, has limitations. “The public
good always takes precedence.” He continued, 
“. . . Europeans and Americans are not being
hysterical about arms sales. What makes SA
journalists and editors think ordinary South
Africans do not want Denel to sell its
products?”35

Mazwai stressed the role of race as central to
understanding different conceptions among
those in the press of their relationship to politi-
cal actors and the public. An appeal to the public
was essentially that of “privileged whites” that

did not care for jobs much needed in the black
community. Mazwai for example suggested,
“That no black editor has come out in support of
the disclosure of Saudi Arabia as the destination
for South African arms speaks volumes. It is not
surprising that we are not caught in an identity
crisis in which we must be South African, Irish,
American and European all at the same time.”36

He questioned the motives behind certain
newspapers attacking the government on the
crime issue in South Africa. The press’ insis-
tence in publicizing details of the arms sales was
nothing but a “secret agenda,” thereby repeating
allegations made earlier by President Mandela.
The increased focus on state corruption or
alleged mismanagement or corruption in state-
owned companies now managed by blacks was
part of this “agenda,” according to Mazwai.37

Mazwai referred to regular meetings between
SANEF editors and President Nelson Mandela
where the President complained about black
journalists being forced to place a specific slant
on stories, and suggested Mandela was telling
the truth. “He (Mandela) told us which journal-
ists said this, and those journalists confirmed it.
You are not told straight out what to write or
not, but the white news editors and their body
language tell you what he or she likes or does
not like. And what they like gets into the paper.
This is the agenda we are talking about. The
agenda that says objectivity is writing only sto-
ries that are critical of government and not giv-
ing the ‘good’ equal prominence.38

Mazwai and Qwelane’s “patriotic media”
involved a public siding with the government.
At one point, Mazwai announced that he and
Qwelane wanted to assure the Minister of
Defense and the Minister at the head of a
Cabinet Committee on Conventional Arms
Sales that they would “. . . do everything we can
to ensure that our profession realizes that press
freedom serves the interests of South Africa
rather than assuage the egos of some Euro-South
Africans.”39

But Mazwai is quick to underscore his support
of press freedom: “We worship press freedom.
Hence we even went to jail while some of our
white colleagues damned us for being activists
but did not see anything wrong with themselves
donning the then South African Defense Force
uniform. However, press freedom does not exist
in a vacuum. It must serve South Africa and help
us achieve national objectives. . . . Every freedom
has limitations.”40

The opposite of the “patriotic media,” was
that of a “liberal-humanist” view. Largely

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 6



Sean Jacobs  7

championed by white editors and journalists,
this view welcomed the decision to publish
details of the sale and saw the issue as strictly
about press freedom and access to government
information.41

As Wyndham Hartley, political correspondent
for Business Day would argue in an article on
August 15, 1997 with reference to a parliamen-
tary debate on arms sales,42 “[It] begs the ques-
tion of whether or not the press should
determine if national interest should delay or
halt publication. Some would argue that delay-
ing publication would be co-option. Others
might argue that the ‘publish and be damned’
attitude displayed by the media was inherited
from the repression of old and was indeed irre-
sponsible. But there seems to be insufficient evi-
dence to demonstrate an orchestrated plan to
harm the defense industry.”43

Some of the proponents of a “liberal” media
view did note the race criticism. The Mail and
Guardian suggested, following repeated and open
attacks from certain government leaders over
their reports of growing government corruption,
that there was an increase of “racial generaliza-
tion, (and) claims of unpatriotic behavior.”44 The
Mail and Guardian, while having an over-
whelmingly white staff, had vigorously opposed
apartheid even to the extent of being banned and
closed down.

Finally, those who appealed to liberal press
values saw no difference between accusations
that they had  a “secret agenda” to accusations
they had to endure from successive apartheid
governments. They also likened the state criti-
cism and that of Qwelane and Mazwai as “out-
bursts of African dictators and despots.”45

Analysis
The first point we can make about the Denel

Case is that as much as it involved values of
press freedom, tensions over national security or
questions of access by the media to government
information, it is also a debate about tensions
over the role of journalists and editors within a
democratic South Africa. 

Second and more importantly, it is a reflection
of the debate over the impact of the apartheid
past on the work of journalists and editors.

The events around Denel cannot be divorced
from the broader political transition that is tak-
ing place in South Africa. That is a debate in
various forms in South Africa about “represen-
tation” and “transformation” and the impact of
race as the single most important factor. 

The legacy of apartheid weighs heavily on the
content and outcome of such debates. It is one of
white ownership of the economy and the undo-
ing of the legacy of 40 years of apartheid rule
with its vast income and social disparities.
These racial inequalities of apartheid are
reflected in the press. Most editors at main-
stream newspapers are white; so are most senior
journalists.46 As a result the press’ internal fail-
ings become an easy target for a government
who accuses the media of failing to transform. 

One of the developments in South Africa in
the last four years has been a more explicit artic-
ulation of this debate. President Mandela’s
Presidential Speech to the ANC National
Convention in 1997 is the clearest articulation
of these sentiments or views.47 On that occasion,
Mandela accused the media of being “counter-
revolutionary” and “undermining” government’s
attempts to work at implementing the ANC’s
1994 election platform of widespread reconstruc-
tion and development. 

The reason for Mandela’s criticism is rooted
in the ANC government’s perception of the role
of the press. The ANC view the press as crucial
to their project of implementing ambitious
social and economic reforms. The government’s
macro-economic policy sees developing its third
world segment (the blacks marginalized in the
rural and urban areas) by means of its first world
economy and its media. But the government
does not have control over the scarce media
resources available that operate in a competitive
environment. As a result two things flow from
this. First, the government sees certain private
media as enemies of transformation, and sec-
ond, it sees the black take-over of some main-
stream press companies as a “breakthrough.”
Black editors and journalists are then assumed
as allies. 

Observers note that black editors are targeted
to be pro-government or at least to include
reports that are more positive about govern-
ment’s actions. As the case study shows, meet-
ings of the South African National Editors
Forum (SANEF) with President Mandela indicate
a government that demands a certain kind of
loyalty from the press.48 Mandela in these meet-
ings singled out black “senior reporters and edi-
tors” of white newspapers for doing their
“conservative white bosses” dirty work.49 But
the Denel Case is also about a democratic press
that is guarding its growing independence and
wants to break with a past of partisanship—
whether to particular political movements or
business interests. 

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 7



8 Tensions of a Free Press

Such a press is being confronted with deficien-
cies in their own make-up on the one hand and
pressures from a new government on the other.
In such a context, different conceptions of news
values for the press are bandied around. Notions
of the “public’s right to know” are held up
against that of the “national interest” or a
“patriotic media.” An important development in
this debate is the support that the new govern-
ment gets from certain journalists and editors. 

It is therefore not surprising that black edi-
tors—like Mazwai and Qwelane—would say that
their white colleagues’ calls for press freedom
and the public’s right to know are linked with
alleged attempts to ensure institutions of power
are still dominated by the latter. For example, in
his second editorial on the Denel matter,
Mazwai also suggested that those who published
information about the Denel arms sales, were
“privileged whites.” 

On a visit to neighboring Zimbabwe, Mandela
went further and suggested that the appointment
of black editors is done to confuse government
criticism of the media: “It’s easy for us, some-
times rightly, sometimes justifiably, to say
ëracism’ to criticism by white reporters. In order
to overcome that, many proprietors use black
journalists.”50

Observers note that while black editors and
journalists who work for white-owned newspa-
pers are criticized on the one hand, black-owned
or operated newspapers are increasingly excluded
from the same kind of criticism by government.
In November 1996, Mandela repeated the allega-
tion that some “senior black journalists” allow
themselves to be used by white “conservative”
employers to do the latter’s “dirty work” and
also accused those black editors of undermining
and trying to destroy the democratically elected
government.51

At the time of Mandela’s outburst, media ana-
lyst Raymond Louw pointed out that it was sig-
nificant that Mandela did not attack City Press
and New Nation (which later closed down)—
both newspapers that also have black editors but
with black owners.52 At a later date Mandela
talked about this incident and publicly exoner-
ated the editors of black-owned publications
(City Press and Tribute), but not the black politi-
cal editor of the (white) Star newspaper.53

Mandela and Mbeki (his deputy president)
appeal to black journalists and put pressure on
the latter to be less critical of government. There
are already reported instances of editorial pres-
sure by owners close to the ANC.54 In September
1995, Deputy President Mbeki addressed black

editors and “. . . urged (them) to join his govern-
ment in the task of black empowerment that
must remain a central part of transformation.”55

That an ANC government in the future could
place pressure on its allies who now own Times
Media Limited cannot therefore be excluded.

Although Mazwai does not directly refer to
this development, he implies it in his comments
about the absence of a “patriotic media” among
editors who insisted on publication. For exam-
ple, this sentiment is implied in his argument
that no black editor would support the challenge
against the court interdict. It is also present in
the assertion that there are limitations on the
“public’s right to know” when this right is held
up against the “national interest.” It is also
assumed in Mazwai’s assurances to government
ministers under whose responsibility arms sales
fall that “. . . our profession realizes that press
freedom serves the interests of South Africa
rather than assuage the egos of some Euro-South
Africans.” 

If there is pressure from the government on
black editors and senior journalists, it is also
true that the leading members of the small, but
emerging black middle class aid the leadership of
the African National Congress, in the tensions
over the role of the press.56 The case study
clearly shows that. For example, the mandate of
mainstream media to fairly reflect the lives of
the majority of South Africa is increasingly being
questioned.57 And a “black agenda” or the “black
news” is insisted upon by elements in the ANC
and government.58

But the relationship between government and
black news producers is no different from the
relationship between the press in general and
government. 

As early as September 1994—just five months
after the April 1994 elections—the Mail and
Guardian quoted Mandela as saying, “. . . rela-
tions between the government and sections of
the media are at a relatively low ebb.”59

In January 1998, the Mail and Guardian noted
in an editorial, the hostility of government and
sections of the black press about a “black gov-
ernment on trial” from a white-owned and con-
trolled press.60

The notion of patriotism is increasingly being
equated with blacks. The government writes
white media owners and even journalists off as
reactionary or views them with suspicion at best.
There is a discourse that Deputy President
Mbeki uses (as do other government officials
when it suits them), to silence opposition, which
says that only blacks can be patriotic. The

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 8



Sean Jacobs  9

“them” and “us” terminology is used to the gov-
ernment’s advantage. The second characteristic
of the debate is the fact that the South African
press displays the racial inequalities of apartheid
—skewed personnel patterns in favor of whites.
It is this skewed nature of the press that does not
aid its defense of liberal press values.61

Conclusions
How much can we generalize from the events

of the Denel Case about the nature of press-gov-
ernment relations in South Africa? Do the
events of Denel presuppose a predictable pat-
tern? Is this an exceptional case influenced by
the policy area? 

In a number of ways Denel as a case study
reflects the politics of the South African transi-
tion. That is a context of major changes in politi-
cal institutions, whether the media or
government. In 1994 the first democratic govern-
ment was elected. The media has undergone a
number of key changes in the last decade—most
notably the end of state monopolies in broad-
casting and in the press, the break-up of print
monopolies.

Under apartheid, the press operated in a con-
text of repression and censorship and of extreme
partisanship. The post-apartheid context has pre-
sented the media with a context in which they
can thrive. The media, in sync with develop-
ments around the world, has responded by
insisting on greater independence, to report more
informatively on the business of government.
The new government has responded by suggest-
ing the media is unfairly singling it out for criti-
cism. Government has also found willing allies
among journalists and editors for its criticisms.
The reason is one major factor: race. 

The South African media is still largely white
in its ownership, management and editorial
make-up. The media is still overwhelmingly
racially and ideologically biased towards the
ANC government. The more the media pleads
independence and reporting “in the public inter-
est,” the more government and its allies in the
media respond by accusing the media of being
racist and undermining the government.

This makes for an interesting tension ahead.
This paper argues that the changes in media
ownership will intensify these tensions over
press-government relations and more impor-
tantly over the values of the press. This debate is
set to intensify within the profession since South
African political actors are, for the first time,
confronted with a democratic context. That 

context demands a new political culture or rules-
of-the-game for democratic engagement between
the press and government. As such the tension
will be about finding those “rules of the game.” 

What does Denel tell us about the nature of
press-government relations in South Africa? Will
the tension be different between sections of the
press and the press and government on issues
other than Denel? 

It is interesting that at the time of this writ-
ing two professional organizations, the Black
Lawyers Association and the Association of
Black Accountants of South Africa had lodged a
complaint with the country’s Human Rights
Commission to institute an inquiry into racism
in the media. The responses were predictable:
Support for the inquiry from within govern-
ment and from their allies in the media; opposi-
tion from the largely white-owned press.62 It is
too early to make conclusions from a process
that is still unfolding, but already we can see
that the media’s past divisions are central to
determining how its place in the new democ-
racy is determined. 

There are also three key developments to
monitor in the next few years as to where press-
government relations go. The first is: What hap-
pens to Times Media Limited’s editorial content
and structure of news as well as its relation to an
ANC-government (that will certainly dominate
South Africa’s electoral politics for the next
decade) as the new owners take direct control?
The second is TML’s decision to launch a Sunday
newspaper, Sunday World, that will be aimed at
a mass black readership and will be overtly pro-
ANC. How will that affect the political balance?
Third, the tension between “liberal” news values
of reporting to please readers against a civic duty
in the national interest will become more signifi-
cant. Finally, what happens if current racially
skewed newspaper ownership and control pat-
terns remain essentially unchanged?

In conclusion, this paper deals with two other
important contextual issues. The first concerns
the real extent of changes in press ownership
and control, and the second relates to how differ-
ent these new tensions are from those under
apartheid.

One of the major criticisms of the changes in
ownership and control is that the broadening of
ownership is insignificant or has not made any
real dent in the existing print monopolies. This
is primarily because the “unbundling” of press
monopolies did not break the idea of five
monopolies—it replaced only the color of one of
the owners. And the new owners, as pointed out

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 9



10 Tensions of a Free Press

earlier, share the same values of their white
counterparts—news driven by market
pressures.63

Market related factors may still be decisive in
determining to what extent notions of different
sets of press values on the one hand and pressure
from the government on the other will impact
the structure and framing of news. It should be
recognized that South African newspapers, as
elsewhere, are primarily dependent on advertis-
ing for their revenue. White South Africans who
control most of the disposable income in the
country are the main targets of advertisers. No
newspaper can survive if it does not reflect the
views of its readers.64

It has been shown that even where new or
black oriented publications have succeeded, adver-
tising revenue has remained low because of their
relatively impoverished readership. As such, little
changes in the editorial content of newspapers.65

Some argue that the racial nature of the read-
ership and advertising market will force new
owners to merely continue to cater to their
existing readership—the first world constituency
of South Africa: a modern, free-market economy,
owned and run by the upper class and middle
class whites.66 For example, it would be interest-
ing to see how many changes the new owners of
Times Media Limited and Kagiso introduce as
profit margins take increasing precedence. 

There are also questions about how much
control the new owners have over newspapers
published by their companies that could impact
any future developments. In a meeting with
South African editors, President Nelson Mandela
suggested: “. . . these black companies that are
supposed to be in charge of enormous assets are
a hollow claim at present—because they are
heavily indebted to white companies. They don’t
own their assets.”67 Transforming the daily oper-
ations of these newspapers will also not happen
soon. In the majority of the cases, for example,
they will have to retain the same editorial staff.68

But these processes around press-state rela-
tions are far from complete. They are ongoing,
dynamic and unfolding. In fact, as this paper sug-
gests, the sale of press corporations that ended
single-race monopolies have only taken place
over the last three years—major changes in such
a short time. 

What is clear also is that exclusive white con-
trol of the media, both in broadcasting—but more
significantly for the purposes of this paper—the
print news medium has been significantly altered
in the last four years. Some observers have
described this process as a “substantial erosion”

of white monopoly control of the press, while
those in government have suggested white
monopoly ownership has been “extensively
diluted.”69 What can not be disputed is that this
development has important consequences for
democratic discourse and that it will have signif-
icant impact on the trajectory of press-govern-
ment relations.

How different are government-press tensions
from those experienced under apartheid? It is
true that the context for press-government rela-
tions is qualitatively different, and the democra-
tic government has now publicly expressed its
commitment to press freedom. But this has not
prevented the ANC-led government from
demanding partisan or less critical reporting
from particular owners, editors or senior journal-
ists that the ANC-government view as part of
their allies in the struggle against apartheid. 

Calls for a partisan press are not new in South
Africa. Traditionally, South African media is
highly partisan—in particular as it concerns the
role of owners and their relation to the state or
private economic interests. Previous white-
minority governments in South Africa demanded
and got a certain loyalty from some sectors of
the press. The relationship of the Apartheid
State to the Afrikaans press comes to mind; so
too the relationship of the English mainstream
press and mining capital.70 On the other hand,
there is nothing new in the demand on black
journalists to be partisan. In fact Thami Mazwai,
now a champion of “patriotic media,” used to be
at the forefront of the fight against notions of
journalists beholden to liberation movements
and popular resistance organizations throughout
the 1980s.71

This paper argues that these tensions are dif-
ferent from those under apartheid. For one, the
institutional context of democracy is very differ-
ent from that under apartheid (a police state,
lack of formal censorship, police harassment or
arbitrary imprisonment). The apartheid govern-
ment, while favoring certain media, operated in
a police state fashion with extensive censorship.
With few exceptions, the views and actions of
opposition groups (outside of legal, white main-
stream politics) were distorted, underreported or
ignored in the mainstream press.72 The post-
apartheid legal and constitutional context is
qualitatively different from that under apartheid.
South Africa now has a Constitution that guar-
antees media protection through a Bill of Rights
and allows more freedom of expression than ever
before. The 1996 Constitution’s Bill of Rights
guarantees freedom of the press and the media.73

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 10



Sean Jacobs  11

1. The comments of Pippa Norris, Lia Nijzink, Mikki
Seligman, Kerry Cullinan, Peter Dwyer and William-
Merwin Gumede were particularly useful in the writ-
ing of this paper. The arguments and conclusions are,
however, my own. 

2. Some historians of the South African press have
even argued that the white-owned English and
Afrikaans press monopolies supported the apartheid
hegemonic bloc in different ways, emphasising differ-
ent factions within it. See Ruth Tomaselli and Keyan
Tomaselli, “The Political Economy of the South
African Press,” in Narrating the Crisis: Hegemony
and the South African Press, edited by Keyan
Tomaselli, Ruth Tomaselli and Johan Muller
(Johannesburg: Richard Lyon and Co, 1987), p. 106. 

3. Guy Berger, “Media scent disrupted,” MPD News,
June 1994, pp. 4–5.

4. David Swanson and Paolo Mancini, “Politics,
Media, and Modern Democracy: Introduction,” in
Swanson and Mancini (Eds.) Politics, Media, and
Modern Democracy: An International Study of
Innovations in Electoral Campaigning and Their
Consequences. (Westport: Praeger, 1996), pp. 11–12;
Doris Graber, Denis McQuail and Pippa Norris (eds.),
The Politics of News: The News of Politics (Washing-
ton DC: Congressional Quarterly Press, 1998).

5. It is true that television and radio have much
higher penetration in South Africa and that print
commands a very small market share of the potential
40 million audience for news (see Table 1). But print
enjoys a disproportionate influence on the formation
of public policy given the nature of its ownership and
readership—the white political and economic elites. 

6. By mainstream press I mean that print news media
stands at the center of the country’s political debate.
This media is also operated on commercial principles.
The country has had a history of media aimed at the
black population and had a flourishing “alternative”
media in the 1980s. However, the latter media—black
and alternative media—have not and do not com-
mand the same political importance as the media
congregated in five major corporations in South
Africa. In exceptional cases where alternative news
sources existed, these newspapers openly supported
mass-based political opposition [on the alternative
press see Les Switzer, “Introduction: South Africa’s
Alternative Press in Perspective,” in Switzer, South
Africa’s Alternative Press: Voices of Protest and
Resistance, 1880–1990 (Cambridge University Press,
1997), pp. 1–53]. 

7. The African Renaissance is a broad movement
that advocates the rebirth of the African Continent

with South Africa playing a leading role in that
process. Deputy President Thabo Mbeki has made a
number of speeches in this regard. An online archive
of his speeches can be viewed at http://www.anc.org
.za/ancdocs/history/mbeki/

8. The language of black empowerment is that of
neo-liberalism. Its adherents argue that the access to
economic power, property and privilege that an
emerging black middle class is able to acquire will
somehow trickle wealth down to those who were not
the immediate beneficiaries of post-apartheid com-
pensation. The idea of black empowerment is usually
filtered through the prism of proprietorship and socio-
economic improvement. For a discussion of the con-
cept see Heribert Adam, Frederik van Zyl Slabbert
and Kogila Moodley, Comrades in Business: Post-
Liberation Politics in South Africa (Cape Town:
Tafelberg, 1997).

9. Dumisah Hlophe, 1998, “Mandela’s Civil Society:
Implications for Democratic Consolidation in South
Africa?” Paper Presented at the Centre for African
Studies, Southern Africa in Comparative Perspective,
Annual Spring Conference, University of California,
April 25, 1998.

10. Adam Jones, “From Rightist to ‘Brightest’? The
Strange Tale of South Africa’s ‘Citizen’,” Journal of
Southern African Studies, Vol. 24 (2), pp. 325–345.

11. See Louise Bourgault, Mass Media in sub-Saharan
Africa (Bloomington: Indiana University Press, 1995);
Herbert Schiller, Information Inequality (New York:
Routledge, 1996); Peter Humphreys, Mass Media and
Media Policy in Western Europe (New York:
Manchester University Press, 1996); Pippa Norris
(ed.), Politics and the Press (London: Lynne Reinner,
1997).

12. Radio and television were almost solely the pre-
serve of the state broadcaster, the South African
Broadcasting Corporation (SABC) under apartheid. The
exceptions, M-Net, a subscription-based TV-
service, and radio in the form of Radio 702 and
Capital Radio did not significantly alter this fact. In
the case of M-Net, established in 1986, since its sub-
scription does not include broadcast news, its effect
on the South African Broadcasting Corporation’s
monopoly on news information programming was
minimal. As for Radio 702 and Capital Radio, its
broadcasts were only available on medium wave fre-
quencies in specific areas. One other TV-station, set
up with South African taxpayers’ money, was run
from the Bophuthatswana homeland or “bantustan.”
It always catered more to Soweto, the large urban
ghetto outside Johannesburg, than for people in the
Bophuthatswana homeland. SABC radio and television

Endnotes

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 11



12 Tensions of a Free Press

services have since been transformed in an ongoing
process from a discredited government mouthpiece
into public broadcaster. The monopoly of SABC has
also been eroded to include the country’s first private
television service. In October 1997 a new free-to-air
TV-station, E-TV, was launched. E-TV, which is owned
partly by Time-Warner, was scheduled to start news
broadcasts in January 1999. Another significant devel-
opment is the licensing of at least 80 “community”
radio stations and a number of commercial radio sta-
tions by an Independent Broadcasting Authority,
established in 1993. 

13. Truth and Reconciliation Commission (TRC)
Final Report Presented to President Mandela on
October 29, 1998. See Volume 4, Chapter 6, “The
Institutional Hearing: The Media” (http://www.truth
.org.za/final/4chap6.htm)

14. Keyan Tomaselli, 1995, “Political Economy and
Public Sphere: Media in the Post-Apartheid Era,”
Unpublished Paper, Department of Media and
Cultural Studies, University of Natal, Durban,
September 1995.

15. See Clive Emdon, “Ownership and Control of
Media in South Africa,” in Jane Duncan and Mandla
Seleoane, Media and Democracy in South Africa,
(Pretoria, HSRI Publishers and Freedom of Expression
Institute, 1996a), p. 142. Also see Submission by the
African National Congress on “The Role of the Media
under Apartheid” to the Truth and Reconciliation
Commission, September 1998 (http://www.anc.org.za
/ancdocs/misc/mediasub.html)

16. African National Congress, The Reconstruction
and Development Programme: A Policy Framework,
Section 5.14.3 (http://www.anc.org.za.ancindex
.html); See also Ruth Teer-Tomaselli, “Militancy and
Pragmatism: The Genesis of the ANC Media Policy,”
in P. Eric Louw (ed.), South African Media Debates in
the ANC Media Policy in the 1990s, Chicago: Lake
View Press, pp. 227–240.

17. The Independent Broadcasting Authority (IBA),
which was legislated in 1993 to regulate the reform of
the broadcast media, was deliberately designed to
exclude print media from its jurisdiction on the
advice of print media owners. The only statutory lim-
itation on private media owners contained in the
Independent Broadcasting Authority Act applies to
cross-media ownership. Any person who controls
more than 20 percent of newspaper circulation in any
particular license area may not hold 15 percent or
more of the equity in a broadcasting service in that
licensing area. See Independent Broadcasting
Authority, Triple Inquiry Report: The Protection and
Viability of Public Broadcasting Services (1996).
There has been talk especially from within govern-
ment quarters and certain media practitioners of set-

ting up a regulating body similar to the Independent
Broadcasting Authority for private print media; the
idea has not received wide support thus far. In fact in
the Comtask Report on government communica-
tions, the government charged: “The forces of foreign
investment and black empowerment are not strong
enough, nor sufficiently directed, to alter entrenched
anti-competitive and restrictive patterns in the indus-
try . . .” Report of the Task Group on Government
Communications to Deputy President Thabo Mbeki
(Comtask Report), October 1996 (web address:
http://www.polity.org.za/govdocs/commissions/com-
task.html), p. 29. 

18. Comtask Report, p. 27.

19. Tomaselli, 1995, p. 7–8; “DP leader and Indepen-
dent Boss in Spat over Mandela and the Press,”
Sunday Independent, August 3, 1997; “The New
Voice of the Establishment,” Mail and Guardian
(Johannesburg), February 13, 1998.

20. “Editorial Fear of Foreigners,” Mail and
Guardian, August 25, 1995.

21. Emdon, p. 144.

22. Jones, Ibid, p. 344.

23. It should be noted though that Dhlomo, a former
secretary general of Chief Buthelezi’s Inkatha
Movement, is now said to be close to the ruling
African National Congress (Mail and Guardian, June
20, 1997).

24. Madi, Black Empowerment in the New South
Africa; Adam et al, Comrades in Business: Post-
Liberation Politics in South Africa.

25. NAIL has since entered into a 50/50-shareholding
agreement with the British group, Pearsons, for the
publications Business Day and Financial Mail.
Pearsons publishes the Financial Times in London as
well as the Economist (Business Day, September 30,
1996).

26. Although a politically inspired “alternative
press” developed in the late 1980s—alternative to
the status quo and the mainstream press—and
thrived for a while, only one of these six regional and
national alternative newspapers, the Weekly Mail
and Guardian, survives to this day. Their position
has also been diminished as the pressure on main-
stream media to improve their coverage has intensi-
fied. It is also significant to note that where the
alternative press has survived it has happened
because of intervention of “stronger players”—in
effect mainstream press companies—in “rescuing”
these flailing operations. For example, New Africa
Investments Limited (NAIL) that owns part of the

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 12



Sean Jacobs  13

Sowetan and later became the parent company of
Times Media Limited, for a while sustained the
alternative weekly New Nation. The alternative
Weekly Mail was renamed the Weekly Mail and
Guardian, after Guardian Media of London and
Manchester, United Kingdom, took a controlling
interest. See Comtask Report, Chapter 3, URL (con-
sulted November 1998) http://www.polity
.org.za/govdocs/commissions/comtask.html

27. “Denel tries to gag us over huge arms deal,”
Sunday Independent, July 20, 1997.

28. Freedom of Expression Institute Action Alert
Online, 28 July 1997 (http://fxi.org.za/alerts
/1997/3updenel.htm).

29. Sunday Independent, August 3, 1997.

30. For this kind of interpretation see the summary
of the case by the Freedom of Expression, “Denel
episode leaves many issues unresolved” (http://fxi.org
.za/update/augup.htm).

31. For example, John Battersby, editor of the Sunday
Independent, said at the time of the court interdict,
“We will abide by the decisions of the court, but we
will do everything in our power to defend the public’s
right to know” (Sunday Independent, July 27, 1997).
See also “Editorial: Denel Arms and the Law,” Mail
and Guardian, July 25, 1997.

32. See William Finnegan, 1988, Dateline Soweto:
Travels with Black South African Reporters, New
York: Harper and Row, pp. 81–101, 111–112.

33. One other important development of the Denel
Case was that the reporter who broke the story,
Newton Kanhema, was later deported for filing
“false” information on his application for a perma-
nent residence permit. Kanhema, a Zimbabwean citi-
zen, later won the CNN Africa Journalist of the Year
Award for his reports on the Denel and other inves-
tigative pieces. Although the government withdrew
the deportation order against Kanhema a few months
later after foreign pressure, observers of a free press
in South Africa saw the events as an attempt to chill
freedom of the press, to deport Mr. Kanhema who
had written a number of critical articles about the
government. For Kanhema’s own account of these
events see his essay, “Africa’s ‘Journalist of the Year’
Suffers a South African Nightmare’, The Harvard
International Journal of Press/Politics, Vol. 3, No 4,
Fall 1998, pp. 126–130. Also see “A Reporter Who
Irritated South Africa is Deported,” New York Times,
6 February 1998; “South Africa Relents a Bit on
Ousting Reporter, New York Times, May 27, 1998.

34. “Public’s Right to Know Hides Racist Hypo-
crisy,” Business Day, August 1, 1997.

35. Ibid.

36. “Press Freedom is There to Serve South Africa,”
Business Day, August 15, 1996.

37. Op. Cit. Business Day, August 1, 1997.

38. Business Day, August 15, 1996.

39. Ibid.

40. “Press Freedom is There to Serve South Africa,”
Business Day, August 15, 1997.

41. “Denel wins interdict; Independent will oppose
it,” Sunday Independent, July 27, 1997; “Editorial:
Denel Arms and the Law,” Mail and Guardian, July
25, 1997.

42. “Arms industry is not exempt from transparency
policy,” Business Day, August 15, 1997.

43. Ibid.

44. “Editorial: When getting it right is wrong,” Mail
and Guardian, October 1, 1997.

45. “Qwelane must get his facts right (first rule of
journalists) before attacking Independent,” Saturday
Star, August 13, 1997.

46. See Kaizer Nyatsumba, “The looking-glass war,”
Leadership Magazine, September 1998, p. 34. Of the
many formerly “white” English newspapers, blacks
edit six of these. Moegsien Williams at the Cape
Times, Ryland Fisher at the Cape Times, Denis
Pather at the Daily News, and Nyatsumba at the
Saturday Paper. They are all newspapers owned by
Independent Newspapers. Mike Robertson edits the
Sunday Times. However, the majority of the second
layer of leadership below them is white. 

47. Speech by President Nelson Mandela to the 50th
National Conference of the African National
Congress, Mafikeng, South Africa, December 16, 1997
(http:www.anc.org.za/ancdocs/history/mandela
/1997/sp971216.html).

48. Transcripts of these meetings were published in
the Rhodes Journalism Review, December 1996
(“Media on the Menu”) and November 1997 (“Tough
Talk from the President”). 

49. Ibid.

50. South African Press Association News Agency,
Johannesburg, May 21, 1997.

51. “Mandela’s Bizarre attack on journalists reflects
ANC insecurity,” Business Day, November 19, 1996.

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 13



14 Tensions of a Free Press

52. Ibid.

53. Rhodes Journalism Review, November 1997

54. See for example the case of the Sowetan where
there are allegations that the Director of New Africa
Investments Limited, who is close to the ANC, had
tried to influence editorial decisions of the newspapers.

55. “Giving the Media a Black Eye,” Mail and
Guardian, September 15, 1995

56. Some observers have argued that Thami
Mazwai’s and Deputy President Mbeki’s agenda is
one and the same. Deputy President Mbeki and
Mazwai take up arms against the whiteness of the
mainstream media because Mbeki on the one hand
justifiably perceives that the media is hostile to the
government’s transformation agenda, while Mazwai
believes it is thwarting black economic empower-
ment. “Perhaps it comes down to the same thing,”
suggested author Mark Gevisser. It is also argued that
there are incentives for black publishers to support
government’s transformation agenda as it means
access to lucrative state printing contracts currently
held by companies who enjoyed close relations with
the apartheid government (Mark Gevisser, Mail and
Guardian, September 15, 1995).

57. At the height of the Denel case Academic
Njabulo Ndebele suggested, “Clearly no less than a
new relationship between the government and the
media, between the media and the public is called
for. Public trust in the media will not develop when
most of us, serious observers of our society, who try
to be dispassionate and believe in freedom of the
press, have the impression that a self-righteous media
environment is not only out to bash the government,
but is also condescending toward the public . . . At
best, some newspapers assume an alliance with the
public, which in my view, has yet to be earned”
(Sunday Independent, August 17, 1997).

58. “Black news should not be looked at with white
eyes,” Business Day, February 7, 1997.

59. “Behind the Rhetoric a Real Media Problem,”
Mail and Guardian, September 9, 1994.

60. “We are not the enemy,” Weekly Mail and
Guardian, January 23, 1998.

60. For example, in the case of Independent
Newspapers, its two most important newspaper titles
are still edited by white males and its news columns
still filled with the experiences of white South
Africans. It is this contradiction that provides an
overwhelming black government with ammunition
to criticize the media. The behavior of the main-
stream press under apartheid does not help either.

The African National Congress accuses the media
now of appealing for press freedom when it is “safe”
to do so and there is some truth to this charge. For
example, when it became clear that the largely black
investment company, New Africa Investment
Limited, would acquire a controlling stock of Times
Media Limited, mainly white editors and senior jour-
nalists of TML’s major titles aimed at the mainly
white mainstream market suddenly appealed for an
“editorial charter.” Significantly these same editors
and journalists had worked without such a charter for
more than a century for their mining owners. It also
does not pass the government unnoticed that main-
stream media still seem to promote public policies
protective of white privilege.

62. See “Pityana must turn a deaf ear to howls from
our racist media” (Mathatha Tsedu, Editorial), Sun-
day Independent, November 22, 1998 (http://www
.sunday.co.za/)

63. Lynette Steenveld, “The Transformation of the
Media. From what, to what?,” Rhodes Journalism
Review, July 1998, pp. 4–7.

64. An example is a comparison in the advertising
revenue of the Johannesburg daily newspaper, The
Star, that has a lower readership that is mainly white
and affluent, to that of the Sowetan (daily) and City
Press (weekly) that has a higher readership but lower
revenue. Even though the Star has experienced
declining readership and a smaller share of the mar-
ket in the last ten years, it still earns double the rev-
enue of City Press and Sowetan. See Emdon, 1998a:
p. 163.

65. Emdon, p. 163.

66. Emdon, “Civil Society and the Media” in Media
and Democracy in South Africa, 1998b: p. 200.

67. Rhodes Journalism Review, November 1997.

68. Shortly after NAIL bought Times Media Limited,
it faced resistance from editors and senior journalists
who wanted to draw up an “editorial charter” to
retain “standards” and the NAIL Board of Directors
gave “certain undertakings” to Johnnic staff about
their continued employment. See Business Day,
August 29, 1998. 

69. Emdon, p. 144; Comtask p. 28.

70. For example, under apartheid the Afrikaans press
viewed the government as “our government.” In the
case of the English mainstream press and references
to their acceptance of white mainstream politics as
decreed by the apartheid state. Note for example jour-
nalist and editor Moegsien Williams’ testimony
before the TRC. “They [the English mainstream

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 14



Sean Jacobs  15

press] did not support the ANC, never articulated
ANC policies, never wrote about the aspirations of
the vast majority of South Africans, about their
views, what they wanted, their need for a vote.
Nothing happened outside white parameters. They
were under delusion—their real opposition sat on
Robben Island” (see Truth and Reconciliation
Commission Final Report, Volume 6, Chapter 4,
http://www.truth.org.za/final/4chap6.htm. For a his-
torical overview see also William Hachten, The Press
and Apartheid: Repression and Propaganda in South
Africa (London: MacMillan, 1987); Keyan Tomaselli,
Ruth Teer-Tomaselli and Johan Muller (eds.),

Narrating the Crisis: Hegemony and the South
African Press, (Johannesburg: R Lyon, c1987).

71. Thami Mazwai et al, Mau-Mauing the Media
(Johannesburg: SAIRR, 1991).

72. Keyan Tomaselli and Johan Muller, The
Alternative Press in South Africa, (Chicago: Lake
View Press, 1991). 

73. Clause 16, Chapter 2, Constitution of the Repub-
lic of South Africa, 1996.

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 15



Sean Jacobs  17

DISCUSSION PAPERS
“Pragmatic News Objectivity: Objectivity With a
Human Face,” Stephen Ward. May, 1999. Discussion
Paper D-37. $2.00

“Whither the Civic Journalism Bandwagon?” 
Charlotte Grimes. February, 1999. Discussion Paper
D-36. $2.00

“The Enemy Within: The Effect of ‘Private
Censorship’ on Press Freedom and How to Confront
It – An Israeli Perspective,” Moshe Negbi. November,
1998. Discussion Paper D-35. $2.00

“The Rise of the ‘New News’: A Case Study of Two
Root Causes of the Modern Scandal Coverage,”
Marvin Kalb. October, 1998. Discussion Paper D-34.
$2.00

“The Rise and Fall of the Televised Political
Convention,” Zachary Karabell. October, 1998.
Discussion Paper D-33. $2.00

“Pressing Concerns: Hong Kong’s Media in an Era of
Transition,” Stephen J. Hutcheon. September, 1998.
Discussion Paper D-32. $2.00

“Prepared for War: Ready for Peace? Paramilitaries,
Politics, and the Press in Northern Ireland,” Tim
Cooke. July, 1998. Discussion Paper D-31. $2.00

“Ijambo: ‘Speaking Truth’ Amidst Genocide,” Alexis
Sinduhije. July, 1998. Discussion Paper D-30. $2.00

“The Spokesperson-In-the-Crossfire: A Decade of
Israeli Defense Crises from an Official Spokesperson’s
Perspective,” Nachman Shai. July, 1998. Discussion
Paper D-29. $2.00

“The Business of Getting ‘The Get’: Nailing an
Exclusive Interview in Prime Time,” Connie Chung.
April, 1998. Discussion Paper D-28. $2.00

“Shoah in the News: Patterns and Meanings of News
Coverage of the Holocaust,” James Carroll. October,
1997. Discussion Paper D-27. $2.00

“Junk News: Can Public Broadcasters Buck the
Tabloid Tendencies of Market-Driven Journalism? A
Canadian Experience,” William John Fox. August,
1997. Discussion Paper D-26. $2.00

“Journalism and Economics: The Tangled Webs of
Profession, Narrative, and Responsibility in a Modern
Democracy” Richard Parker. May, 1997. Discussion
Paper D-25. $2.00

“Spreading the Word: The KGB’s Image-Building
Under Gorbachev,” Jeff Trimble. February, 1997.
Discussion Paper D-24. $3.00

“The Foreign News Flow in the Information Age,”
Claude Moisy. November, 1996.
Discussion Paper D-23. $2.50

“The Next War: Live?” Barrie Dunsmore. March,
1996. Discussion Paper D-22. $3.50

“Post-Communist Eastern Europe: The Difficult Birth
of a Free Press,” Bernard Margueritte. August, 1995.
Discussion Paper D-21. $3.25

“The Nigerian Press Under the Military: Persecution,
Resilience and Political Crisis (1983–1993),” Adeyinka
Adeyemi. May, 1995. Discussion Paper D-20. $3.75

“Paint-By-Numbers Journalism: How Reader Surveys
and Focus Groups Subvert a Democratic Press,” Alison
Carper. April, 1995. Discussion Paper D-19. $2.75

“Hispanic Voices: Is the Press Listening?,” Jorge
Quiroga. January, 1995. Discussion Paper D-18. $3.00

“From Bhopal to Superfund: The News Media and the
Environment,” Sanjoy Hazarika. September, 1994.
Discussion Paper D-17. $2.00

“TV Violence, Children and the Press: Eight Rationales
Inhibiting Public Policy Debates,” Sissela Bok. April,
1994. Discussion Paper D-16. $3.00

“When Policy Fails: How the Buck Was Passed When
Kuwait Was Invaded,” Bernard Roshco. December, 1992.
Discussion Paper D-15. $3.25

“The American Pattern of Freedom of the Press: A
Model to Follow?,” Santiago Sanchez Gonzalez. August,
1992. Discussion Paper D-14. $2.25

“The Nixon Memo,” Marvin Kalb. July, 1992.
Discussion Paper D-13. $2.00

“Notes for the Next Epidemic, Part One: Lessons from
News Coverage of AIDS,” Timothy Cook. October,
1991. Discussion Paper D-12. $2.25

“The Media in Europe After 1992: A Case Study of La
Republica,” Sylvia Poggioli. September, 1991.
Discussion Paper D-11. $3.25

“The Russian and Soviet Press: A Long Journey from
Suppression to Freedom via Suppression and Glasnost,”
Alexander Merkushev. August, 1991. Discussion Paper
D-10. $2.00

“Different Strokes: Public Broadcasting in America and
Australia,” Glyn Davis. July, 1991. Discussion Paper D-
9. $2.25

“Changing Lanes on the Inside Track: The Career
Shuttle Between Journalism, Politics and Government,”
James McEnteer. May, 1991. Discussion Paper D-8.
$1.75

“Expanding the Public’s Right to Know: Access to
Settlement Records under the First Amendment,” John
J. Watkins. December, 1990. Discussion Paper D-7.
$1.75

“Lies in Ink, Truth in Blood,” Linda Jakobson. August,
1990. Discussion Paper D-6. $2.00

OTHER PUBLICATIONS FROM THE SHORENSTEIN CENTER

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 17



18 Tensions of a Free Press

“Window to the West: How Television from the Federal
Republic Influenced Events in East Germany,” Dieter
Buhl. July, 1990. Discussion Paper D-5. $1.50

“School for Scandal,” Sissela Bok. April, 1990.
Discussion Paper D-4. $1.00

“Reflections on Television’s Role in American
Presidential Elections,” Lawrence K. Grossman.
January, 1990. Discussion Paper D-3. $1.50

“The Politics of Character and the Character of
Journalism,” Judith Lichtenberg. October, 1989.
Discussion Paper D-2. $1.75

“Press, Polls and the 1988 Campaign: An Insider’s
Critique,” Dayton Duncan. August, 1989. Discussion
Paper D-1. $2.50

RESEARCH PAPERS

“The Perpetuation of Prejudice in Reporting on Gays
and Lesbians—Time and Newsweek: The First Fifty
Years,” Lisa Bennett. September, 1998. Research
Paper R-21. $2.00

“Talking Politics on the Net,” Sara Bentivegna.
August, 1998. Research Paper R-20. $2.00

“Communication Patterns in Presidential Primaries
1912–2000: Knowing the Rules of the Game,”
Kathleen E. Kendall. June, 1998. Research Paper R-19.
$2.00

“Clarifying the CNN Effect: An Examination of
Media Effects According to Type of Military
Intervention,” Steven Livingston. June, 1997.
Research Paper R-18. $3.00

“The Wisdom of the War Room: U.S. Campaigning
and Americanization,” Margaret Scammell. April,
1997. Research Paper R-17. $3.50

“Framing Identity: The Press in Crown Heights,”
Carol B. Conaway. November, 1996. Research Paper
R-16. $3.00

“Busted By the Ad Police: Journalists’ Coverage of
Political Campaign Ads in the 1992 Presidential
Campaign,” Michael Milburn and Justin Brown. July,
1995. Research Paper R-15. $3.00

“The Media, the Public and the Development of
Candidates’ Images in the 1992 Presidential Election,”
Dean Alger. October, 1994. Research Paper R-14. $2.50

“The Future of Global Television News,” Richard
Parker. September, 1994. Research Paper R-13. $2.75

“Ownership of Newspapers: The View from Positivist
Social Science,” C. Edwin Baker. September, 1994.
Research Paper R-12. $2.75

“Transmitting Race: The Los Angeles Riot in Television
News,” Erna Smith. May, 1994. Research Paper R-11.
$2.75

“How Voters Construct Images of Political Candidates:
The Role of Political Advertising and Televised News,”
Montague Kern and Marion Just. April, 1994. Research
Paper R-10. $2.50

“Shadowboxing with Stereotypes: The Press, The
Public, and the Candidates Wives,” Karlyn Kohrs
Campbell. Research Paper R-9. $2.25

“The Role of the News Media in Unequal Political
Conflicts: From the Intifada to the Gulf War and Back
Again,” Gadi Wolfsfeld. June, 1993. Research Paper
R-8. $2.25

“Two Commanders-in-Chief: Free Expression’s Most
Severe Test,” Betty Houchin Winfield. August, 1992.
Research Paper R-7. $3.25

“An Economic Theory of Learning from News,” Marion
Just, W. Russell Neuman, Ann Crigler. July, 1992.
Research Paper R-6. $2.25

“The Church, the Press, and Abortion: Catholic
Leadership and Public Communication,” Michael A.
Russo. December, 1991. Research Paper R-5. $5.50

“Through the Revolving Door: Blurring the Line
Between the Press and Government,” Lewis W.
Wolfson. June, 1991. Research Paper R-4. $2.50

“Parsing the Pentagon Papers,” Frederick Schauer. May,
1991. Research Paper R-3. $1.75

“Sound Bite Democracy: Network Evening News
Presidential Campaign Coverage, 1968 and 1988,” Kiku
Adatto. June, 1990. Research Paper R-2. $2.00

“Tritium and the Times: How the Nuclear Weapons-
Production Scandal Became a National Story,” William
Lanouette. May, 1990. Research Paper R-1. $2.75

WORKING PAPERS

“Discourse and Its Discontents,” Frederick Schauer.
September, 1994. Working Paper 94-2. $10.00

“Real-Time Television Coverage of Armed Conflicts
and Diplomatic Crises: Does It Pressure or Distort
Foreign Policy Decisions?” Nik Gowing. June, 1994.
Working Paper 94-1. $12.50

Please direct any publication inquiry or request to:

The Joan Shorenstein Center
on the Press, Politics and Public Policy
John F. Kennedy School of Government
Harvard University
79 John F. Kennedy Street
Cambridge, MA 02138
ATTN: Publications

Telephone: (617) 495-8269
Fax: (617) 495-8696
Web Site Address: http://www.ksg.

harvard.edu/~presspol

91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 18


