
Joan Shorenstein Center  
on the Press, Politics and Public Policy 

Discussion Paper Series 
#D-65, June 2009 

 
 

Up Against a Saint and a Dead Man 
 

By James O’Shea 
Shorenstein Center Fellow, Spring 2009 

Co-founder, editor and CEO, Chicago News Cooperative 
Former managing editor, Chicago Tribune 
Former editor-in-chief, Los Angeles Times 

 

 

 

 

 
 

© 2011 President and Fellows of Harvard College. All rights reserved. 

  



2 

I scrambled to answer my cell phone as I pulled out of the rental car space at 

the Los Angeles airport. “Jim, this is Leo Wolinsky. You need to make your first 

command decision. How do you want your name on the masthead?” 

I stopped the car to savor the moment. “Just use James O’Shea,” I told 

Wolinsky, one of the Los Angeles Times’ top editors, “no middle initial.” There, it 

was official. 

I was alone, with no one to help celebrate the moment. My wife had wisely 

decided to remain in her job at the Field Museum in Chicago, and many friends 

thought I was crazy for coming to Los Angeles in the first place. But after 35 

years in the newspaper business, my name would appear on the November 13, 

2006, edition of the Los Angeles Times as editor of one of journalism’s marquee 

brands, the largest metropolitan daily newspaper in the country and a major 

force in news around the globe.  

When I walked into the newsroom of the Des Moines Register on a snowy 

winter day in 1971 for my first job on a daily newspaper, I never dreamed that I 

would experience a sunny, warm, glorious day like this one in Southern 

California. I was a kid from North St. Louis, the son of working class parents 

who hadn’t even graduated from high school, a reporter who had already 

achieved his dream job as a Washington correspondent, now editor of a famous 

paper. Being named managing editor of the Chicago Tribune had made me proud, 

but becoming editor of the Los Angeles Times was, as one friend wrote, one of 

those “Wow!” moments. As I maneuvered the car onto the freeway and headed 

for my hotel downtown, though, I started to think about the challenge I faced as 

a new editor responsible for navigating a flagship newspaper through the 

financial storms that were threatening to wreck the entire industry. 

Budget cuts had spawned upheaval and dissent in newsrooms across the 

country as editors squared off against publishers who demanded staff and space 



3 

reductions to compensate for slumping advertising sales and circulation 

revenues. Center stage for the drama that pitted journalists against publishers 

and CEOs under the thumb of Wall Street: the Los Angeles Times. Tribune 

Company acquired the paper in 2000 when it purchased Times Mirror Company, 

the biggest newspaper deal in American history. Once the transaction closed, the 

Tribune Company owned the Los Angeles Times and a fistful of other newspapers, 

including the Chicago Tribune, the company’s original flagship; Newsday; the 

Baltimore Sun; the Hartford Courant; the Orlando Sentinel; the South Florida Sun-

Sentinel in Fort Lauderdale; plus some smaller newspapers and 23 television 

stations. In all, the company, through its holdings, could reach 38 million 

Americans. 

Tribune started whacking the budgets of its new corporate children from the 

day it took over, particularly the big kid on the block in Los Angeles, cutting 

redundant business operations first, then space in the paper and finally people. 

Just a few years before I arrived, the Los Angeles Times had an editorial staff 

approaching 1,300. But Tribune Company began demanding more and larger 

budget cuts, setting teeth on edge from the Baghdad bureau to the Times 

headquarters on Spring Street in downtown Los Angeles.1  

The staff had dropped to just over 900 when my friend and predecessor, Dean 

Baquet, refused to make further reductions. When Baquet’s boss, Jeff Johnson, a 

Tribune Company veteran and publisher of the paper, agreed and said the 

company couldn’t cut its way to the future, the defiant duo made national 

headlines. A highly publicized revolt at its largest source of revenue was the last 

thing that Tribune Company and CEO Dennis FitzSimons needed; by then the 

Chandler family, one of the company’s major shareholders thanks to Tribune’s 

March, 2000 acquisition of Times Mirror Company, had publicly slammed 

management in a nasty letter that forced Tribune to put itself up for sale. So 



4 

FitzSimons ordered Johnson fired just as the beleaguered publisher learned that 

his wife had breast cancer. Almost on cue, David Hiller, the Tribune loyalist who 

had taken over as publisher of the Times, fired Baquet, elevating him from a hero 

to a martyr in the annals of journalism. A classic newspaper drama began to 

unfold in a city where people literally made drama.  

November 2006: Pulitzers Yes, Readers No 

As I walked into the Times on my first day, the staff had plastered the 

newsroom with pictures of Baquet and Otis Chandler, the beloved and iconic 

former publisher of the paper who had just died. They had even made Dean 

Baquet T-shirts and buttons. I looked around and thought: “Okay, I’m up against 

a saint and a dead man.” The building pass I had received from the security 

guard in the lobby seemed appropriate: It was good for one day. I was the 

paper’s third editor in two years. The situation was tense, but it was also 

thrilling. Across the nation, anyone interested in the future of journalism 

watched Los Angeles to see what would happen. Every journalist lived for a 

great story and I had a doozy. “No matter what you do,” Doug Frantz, the 

paper’s managing editor and a long-time friend had told me, “you will always be 

viewed as a hatchet man from Chicago in this newsroom.” I looked around and 

decided I’d better get to work. 

The Los Angeles Times is a colossus in the heart of an often scruffy downtown 

with a homeless population that resembles a Palestinian refugee camp, aging 

theater buildings and an offbeat but overbuilt condo market. Housed in an art 

deco building that brings to mind the Daily Planet newspaper in Superman 

movies, the Times has added wings to the original structure that was severely 

damaged after a labor anarchist bombed the newspaper to even the score with its 



5 

founder, Gen. Harrison Otis, a conservative anti-union firebrand as eccentric as 

the Tribune’s spiritual godfather, Col. Robert McCormick. With its neon Los 

Angeles Times sign and architectural landmark status, the paper’s headquarters 

twists and turns around an entire city block just down the hill from Frank 

Gehry’s contemporary stainless steel Disney Center.  

Inside the Times, the newsroom had a seedy look with soiled, threadbare 

green carpet and lighting with a yellowish cast. The features department, located 

on the second floor, had been remodeled, but the Tribune Company had cut off 

the money before workers got to the news desks on the floor above, creating a 

reverse Upstairs/Downstairs effect that had all of the grace and charm of urban 

sprawl. In contrast to many newsrooms with their large, open city rooms, the Los 

Angeles Times’ resembled a maze of cubicles, with reporters and editors crammed 

into small spaces surrounded by the traditional newsroom flotsam: discarded 

Zoning Commission binders; 1982 City Council agendas; once-vital notebooks; 

Jimmy Carter political campaign credentials or a tie or scarf left behind by 

someone who no longer needed it in more ways than one.  

The Times serves a vast, fascinating city with a population that’s a portrait of 

a future America. Almost half the city is Latino, and Spanish is the language of 

choice in some areas of Los Angeles County. In other neighborhoods 

Vietnamese, Japanese, Cambodian or Armenian blends with English in an urban 

American symphony of chatter and commerce. More than 40 percent of products 

entering the United States flow through the region’s ports, which employ 

truckers, immigrants and stevedores who have been around almost as long as 

the seagulls.2  

As the region’s dominant newspaper, the Times once circulated in an area as 

large as the state of Ohio with more potential readers than 42 states combined, 

but the paper had not escaped the readership losses plaguing the industry. Its 



6 

circulation increased between 1995 and 2000, when it hit a daily peak of 1.1 

million copies. Then, paradoxically, its readership collapsed even as its 

journalistic achievements soared. Between 2000 and 2005, the Times won 15 

Pulitzer prizes, including five in 2004—an extraordinary achievement, 

particularly since the five Pulitzers weren’t awarded for coverage of a single 

incident, such as 9/11, which provided a Pulitzer bonanza for The New York 

Times. But The Los Angeles Times daily circulation plunged from 1.1 million to 

875,000 during the same time frame. Even more significant, the paper’s 

penetration, or the percentage of people in the market that it reached, plunged 

from 24 percent in January of 2005 to 17 percent in early 2006. Less than 2 of 

every 10 potential readers in the vast region even looked at the Los Angeles Times, 

one of the worst results in the country for a metro daily newspaper. The figures 

were not much better for Sunday editions. Chicago, where I had come from, had 

a market penetration of about 30 to 35 percent.3  

There were numerous reasons for the decline, including the elimination of 

junk or fake circulation the paper had taken on to boost its numbers; suspension 

of promotional advertising; the termination of news or feature sections and 

numerous other missteps, all of which sapped the paper of revenue. But the 

Times newsroom was too busy blaming all of its problems on the Tribune 

Company to notice the potential disaster lurking on the horizon. As the Tribune 

brass ordered cuts in paper and people to cope with the financial strains 

generated by readership losses, the same journalists who had blithely reported 

on the elimination of hundreds of thousands of jobs in California’s airline and 

defense industries in the 1990s treated a relative handful of job cuts in the Times 

newsroom as a threat to the First Amendment. Journalists across America were 

in denial about the problems newspapers faced, but nowhere was disavowal 

more glaring and public than at the Los Angeles Times.  



7 

Arnold Hates My Fonts 

Although I didn’t have experience as the top editor of a newspaper, I had run 

a big newsroom as a managing editor of the Chicago Tribune and had the 

background one would need to win the respect and confidence of a staff angry 

with the company and suspicious of my Tribune pedigree. Journalists are 

creative people; you can’t order them to write good stories or great headlines, 

but they will follow you anywhere if they respect you because, contrary to the 

attacks on “mainstream media,” print journalists traffic in fairness and balance. 

Their job is to unearth the proverbial two sides of every story and they take that 

role seriously. Journalists can be abrasive, nasty, petty and dumb, but they also 

routinely put aside personal feelings to get it right. 

On Nov. 13, 2006, I climbed onto a desk in the Los Angeles Times newsroom, 

looked the assembled staff in the eye and declared that the new editor was first 

and foremost a journalist just like everyone in the room, a newsman and reporter 

who would make tough calls but also be fair. All I asked from them was an 

opportunity to earn their respect. Managing Editor Doug Frantz, who had told 

me I would always be viewed as a “hatchet man,” said he thought my remarks 

went over well. Times reporters videotaped my speech and my Q&A to put it on 

the Web and on the record. And I had secured a two-year contract with the 

Tribune Company just in case things didn’t work out.  

In my first few days, I got a good picture of exactly what I faced. Fortunately, 

Baquet had endorsed me as his replacement, something he wouldn’t have done 

just because we were friends. And key top editors like Frantz, John Montorio and 

Leo Wolinsky said they would stay on, all people that FitzSimons and others 

back in Chicago wanted me to fire. It didn’t take long to determine that the 

culture wars between Los Angeles and Chicago had taken a toll. 



8 

From the outside, the Times appeared as an army of journalists united in its 

defense of its defrocked editor and dedicated to opposing the marauding horde 

in Chicago. In reality, the staff resembled a pack of quarrelling tribes. Budget 

cuts mandated by Tribune Company had ignited internecine warfare as editors 

under budget pressures scrambled to lock in their share of diminishing 

resources. I met with department heads only to hear Metro complain that the 

National and Foreign news desks had escaped cuts while it had been slashed. 

Ditto in Business, Sports and Features. Little thought was devoted to the health 

of the overall paper. The budget scrum was really no different than in Chicago, it 

was just more intense and more public.  

Everything I did in Los Angeles was public; it would be leaked almost 

immediately to LA Observed, run by one of the better bloggers, Kevin Roderick, 

a former Times staffer who routinely criticized the paper in his blog. The 

coverage of my arrival schooled me in the world of celebrity and the new media. 

Only those with a thick hide survived because few people even bothered to call 

you to check out what they were about to write; they treated gossip the same as 

fact. One blogger, Jack Shafer of Slate, attached to a harmless but silly story about 

me a picture of a childhood friend and biking buddy that was supposed to be 

me. Nikki Finke, a notorious Hollywood blogger, wrote that I wore ill-fitting 

suits and had crooked teeth. She later told me she feared she had been too easy 

on me.  

I sympathized with Dean Baquet. We had known each other for years and 

had talked often when he was managing editor and during his last year as editor. 

He didn’t like the management part of the job and had focused much of his time 

and talent on the journalism, talking to reporters about their stories, editors 

about their sections and everyone about their jobs. A charismatic figure in the 

newsroom, his national profile soared after he rebelled against Chicago’s 



9 

demands. Few editors around the country had so publicly and courageously 

challenged management.  

Baquet and I met for dinner a few days after I arrived and he told me about 

the many hard decisions he had deferred because he spent so much time fighting 

cuts, hoping that he would eventually prevail and deal with them later, 

something that didn’t happen. As a result, I inherited a dysfunctional Internet 

operation, a troubled redesign of the paper, chronic misallocation of resources, 

an angry staff and a raft of special deals involving the paper’s pecking order that 

made me wonder if I was on Wall Street instead of Spring Street. The Times had 

three people each in its Denver, Seattle and Atlanta bureaus but only one 

covering the San Fernando Valley, home to 1.8 million people starved for news 

about their community and state. Janet Clayton, who ran Metro, stunned me 

when she said the overnight police reporter that had taken a buyout earlier had 

not been replaced, leaving a paper covering Los Angeles with no reporter at the 

police station all night. 

A lunch with then California Governor Arnold Schwarzenegger also 

telegraphed the rocky road ahead. When I asked him what he liked and disliked 

about the Los Angeles Times, I expected him to bring up a story that had angered 

him or his now estranged wife, Maria Shriver. Instead he said he hated the font 

on the headlines on page one. I thought: “If I have Arnold Schwarzenegger 

talking about my headline fonts, I’m in serious trouble.” The one challenge I 

didn’t completely anticipate, though, was my publisher.  

Even under the best of circumstances, tension defines the relationship 

between publisher and editor. Newspaper publishers oversee the entire business 

and editorial operations of a paper. They are responsible for ensuring that the 

publication not only meets its deadlines but also makes a dollar. Smart 

publishers usually delegate the deadline duties to their editors and focus mainly 



10 

on the business side of the equation for good reason: A publisher intervening in a 

story can easily trigger a conflict or accusations of favoritism that can prove 

embarrassing or threaten a paper’s editorial integrity. “When people 

complained, I always told them there’s nothing I can do about it,” John Madigan, 

a former publisher of the Chicago Tribune once told me, “because it’s the news.” 

The publisher’s office is the one place in a newspaper where the line between 

editorial and the business side can most easily be breached, as it was during the 

Staples scandal, which erupted in 1999. That’s when the staff learned that the Los 

Angeles Times had agreed to split ad revenue from a special edition of the paper’s 

Sunday magazine that focused exclusively on the office supply company’s new 

stadium in downtown Los Angeles. The arrangement was a gross violation of the 

company’s own ethics policy, and the editorial staff’s uproar over the deal 

embarrassed the Chandler family, which controlled the Times Mirror Company, 

triggering a change of corporate leadership and ultimately the sale to Tribune 

Company. Perhaps because of inexperience or perhaps because of personal 

inclination, the line between the business operations and editorial was blurry for 

David Hiller when I arrived in Los Angeles.  

Skeptics Greet a Singer 

Hiller and Scott Smith, the head of Tribune Publishing, the arm of the 

company overseeing all newspapers, had practically begged me to take over 

from Baquet. At first I declined and refused to discuss Baquet’s job behind his 

back. I told Hiller that he should keep Baquet if he became publisher, which he 

did, and I called Baquet, told him that Scott and David had approached me about 

his job and advised him to try to work with Hiller. He said he would. But we all 



11 

understood the relationship probably wouldn’t work. “If I were you,” Baquet 

had said, “I’d get out my beach shorts.” 

In a perfect world, I don’t think Smith or Dennis FitzSimons would have 

selected me to run the Los Angeles Times. I had clashed with both men, just not as 

publicly as Baquet. I was too independent for people who valued team players 

above all else. But they needed someone with the kind of journalistic credentials 

that would be taken seriously in Los Angeles, and I had covered or supervised 

metro, business, foreign, national, features and Washington news. With a 

possible sale on the horizon, they had to settle the place down. “We’re counting 

on you to do this for us, Jim,” Smith had said. 

Hiller and I met for dinner just after I landed in Los Angeles. We had worked 

together at the Chicago Tribune, but the relationship in Chicago wasn’t the same 

as it would be in Los Angeles. As managing editor in Chicago, I had Ann Marie 

Lipinski, the formidable editor of the Tribune, as a buffer between Hiller and me. 

In Los Angeles, it was just the two of us. 

Hiller seemed thrilled that I had arrived, particularly after his experience 

firing Baquet the week before. He had tried to tell the newsroom he had not 

dismissed Baquet, that the two had simply agreed they couldn’t work together, 

and that, as publisher, he had not committed to a specific number of staff 

reductions. But he was addressing a room full of journalists, people who might 

name their firstborn “Skeptic.” No one believed him, and the reaction rattled 

Hiller, a man who thought he could charm his way out of anything. 

Over dinner at the New Otani Hotel, Hiller said he had never encountered 

anything like the hostility he experienced after announcing Baquet’s departure. 

Making matters worse, he had written a piece for that Sunday’s opinion page 

that detailed how he used to play squash regularly with Donald Rumsfeld, a 

former Tribune Company board member who had just stepped down as 



12 

Secretary of Defense after plunging the nation into a highly unpopular war in 

Iraq.  

Anyone uninitiated in Tribune lore might think Hiller a curious choice to be 

publisher of the Los Angeles Times, particularly given the publisher against which 

every top executive of the paper would be measured, Otis Chandler. Otis looked 

like a Greek God who could toss a spear across the Pacific. He was muscular and 

handsome, a motorcycle-riding sportsman who rebelled against his family 

journalistically and personally. Much to the chagrin of his mother and father, he 

left his first wife for a second. He had worked in the business as a reporter and 

editor and, through sheer will and family money, had transformed the 

newspaper from one of the worst in the America to one of the best, despite the 

opposition of his relatives, a pack of right-wingers that equated paying taxes to 

time in San Quentin. Chandler had set out to make the Times a worthy rival to 

The New York Times and had succeeded.  

Hiller, by contrast, had never worked as a journalist. A slender, well-groomed 

man with wavy gray hair, an easy sense of humor and darting brown eyes, Hiller 

was a Harvard-educated lawyer from a comfortable suburb west of Chicago. He 

had joined Tribune Company as a general counsel before working in the 

company’s development arm putting together a range of deals. Prior to 

becoming publisher of the Chicago Tribune, he had run the company’s fledging 

Internet operation, his closest experience with journalism. He was single, in his 

50s and lived in a building that he was fond of telling people had once been 

home to Lawrence Welk.  

Although Hiller had publisher experience, his political roots were no doubt 

equally appealing to FitzSimons, a man who considered The New York Times left 

wing. A self-described loyal member of the right, Hiller had served as an 

assistant attorney general in the Reagan Justice Department but also as a law 



13 

clerk to Supreme Court Justice Potter Stewart, who was considered more of a 

liberal. He also had worked at Sidley & Austin, one of Chicago’s elite law firms. 

Hiller’s conservative political leanings often came across in the halting but 

lawyerly questions he used to make his points. Soon after he’d been named 

publisher at the Chicago Tribune, Hiller asked me if I thought a particular 

columnist at the paper was too liberal and ended his question by reminding me 

that he, Hiller, was conservative.  

Many employees in Chicago liked Hiller, and for good reason. He was 

friendly, intelligent, had a keen sense of humor and was the consummate team 

player. He was a kind man with a chirpy sort of demeanor who worked a room 

as if he were running for class president, which is the nickname I gave him. He 

loved to sing, too. In high school he had been in a musical troupe, and I don’t 

think he ever shook the bug to be a Broadway showman. In the midst of a crisis, 

you always had the feeling he was about to jump up and sing “Everything’s 

Coming Up Roses.” As publisher of both the Tribune and the Times, he 

successfully lobbied the Chicago Cubs and the Los Angeles Dodgers to let him 

sing the National Anthem in Wrigley Field and Dodger’s Stadium. At a staff 

party celebrating the paper’s 125th anniversary, Hiller grabbed a microphone and 

belted out a couple of show tunes. I think David truly appreciated a song well 

sung but he always seemed to hit a sour note in the Los Angeles Times newsroom, 

a problem for him but an even bigger one for me.  

A Lazy Man’s Budget 

Being the editor of a paper is like few other jobs in America. It’s like owning a 

baseball team: What you run or own really belongs to the public it serves, and if 

you breach that faith with the public, you fail. Like it or not, I had taken a job as a 



14 

custodian of a public trust — a role that involved a lot more than collecting a big 

salary. At all costs I had to protect the integrity of the institution I ran and, by 

extension, the news. If the credibility of the newspaper, and the respect with 

which it was held diminished on my watch, I would be a failure, to the 

community, my craft, the staff, the newspaper and its owner, even if the owner 

didn’t fully appreciate the distinction. 

By the time I arrived in Los Angeles, maintaining public trust had become a 

heavier burden for newspaper editors. The industry faced an unprecedented 

assault by everyone from accountants that kept the owners’ books to blowhards 

of the political right and left. Editors of papers big and small struggled with 

newsrooms in denial about the challenges they faced and with owners under 

pressure to cut expenses and maintain financial returns demanded by their 

shareholders. I worried most about crossing the line between living within a 

budget and diminishing the newspaper.  

The Los Angeles Times had put out an excellent newspaper with 1,200 or more 

journalists in the newsroom, and I felt I could put out an excellent paper with 

just over 900, the number when I arrived. But I searched my soul for the point at 

which the staff reductions, bureau closings and newsprint savings would 

fundamentally damage the quality of the newspaper. Readers in Los Angeles 

complained about staff cuts at the paper far more than in Chicago. So my 

measure of success was simple but high: When my tenure as editor was over, the 

Los Angeles Times had to be a better newspaper than the one I had inherited. 

Anything short of that would be failure.  

I had barely settled in Los Angeles when my theoretical concerns turned real: 

The Tribune Company almost immediately pressured me for a staff cut. I hated 

the Tribune numbers game, a financial dance that would later play a huge role in 

my deteriorating relationship with Hiller. Basically, the corporate staff would 



15 

assess the needs of the company, engage in the give-and-take that public 

companies routinely practice with Wall Street analysts and figure out how much 

excess cash the business needed to prop up the stock price and deliver 20 

percent-plus returns.4 Once a target was set, each paper would submit budgets 

crafted to hit the magic number measured by the key metric, cash flow. If the 

Tribune Company needed $100 million in cash flow or operating profit to keep 

Wall Street happy (and to trigger management bonuses) and the Los Angeles 

Times had to come up with $50 million of the goal, then the paper would have to 

deliver its share, readers be damned. It was a lazy process in which the 

accountants did the math and ordered paper, expense and personnel cuts so the 

company could hit its target. The exercise put a premium on cost cuts and 

devalued the kind of enterprise or editorial risk-taking that could generate 

revenues. The goals might be suspended or amended in emergencies or 

extraordinary circumstances, but most of the time the unstated premise was: You 

could always cut the newspaper because not that many readers noticed and most 

of them really didn’t have much of an alternative, a situation that was changing 

much more rapidly than many of us realized.  

I had not entered Los Angeles with a specific target for spending or job cuts. 

Smith and Hiller had asked me to commit to a reduced staff level, but I told them 

I couldn’t say how many people I would need to run the Los Angeles Times since I 

had never worked in its newsroom. “I’m a reporter,” I told Smith, “and a pretty 

damned good one. If I go out there, I’ll do some reporting. The only thing I’ll 

guarantee you is an honest answer. If I can do it with less, I’ll tell you. If I think 

I’ll need more, I’ll tell you that, too.” One thing I told both men was that I would 

not do anything that would hurt the quality of the newspaper. “If all you are 

looking for is someone to cut the hell out of the place,” I told Hiller at a breakfast, 

“get someone else. I wouldn’t be good at that and I won’t do it.” 



16 

Smith and I eventually agreed that an appropriate metric for me would be 

total newsroom expenses as a percentage of the newspaper’s revenue. In other 

words, instead of some bean counter handing me a list that mandated my staff 

size, I would manage the budget so that it would not exceed an unspecified 

percent of the paper’s revenues, generally around 12 to 13 percent. How I 

achieved that level would be up to me, giving me the options to help increase 

revenue, cut costs or a little of both to get the desired result. The process gave me 

more flexibility and the newsroom a stake in fixing the main problem facing 

most papers at the time: a revenue drain. We had a revenue problem, but we 

kept treating it like a cost problem, which only made the revenue problem worse. 

It also would make me vulnerable to a downturn in the economy, but that was a 

gamble I was willing to take. Had I remained at the newspaper during the 

recession that ensued, I would have had to cut the budget. But at least I would 

have had the chance to create some new sources of revenue to offset the damage. 

As simple as my budget deal with Smith might seem, it was somewhat 

unusual for a newsroom. Traditionally, editors hadn’t concerned themselves a 

great deal about revenues or finances; they were journalists, after all, people who 

were supposed to worry about the news regardless of financial consequence. In 

the minds of many journalists, such concerns were dismissed; that’s why we had 

a wall between the editorial and business side in the first place. Revenue, 

finance—those were things for the business side. But that philosophy had 

developed in times when monopoly advertising markets minted money and 

newspaper editors had chauffeurs. I had a budget of about $125 million for 

everything from covering Hollywood and Washington to the war in Iraq. The 

Baghdad bureau alone cost about $1.5 million a year. If I didn’t want to cut the 

budget too deeply, I had to figure out a way to help finance our kind of 



17 

journalism. I couldn’t just sit tight and wait for things to get better. Those days 

were over.  

Cuts Never Enough 

Newsroom budgets are really paper and people. In Los Angeles and most 

likely elsewhere, the split is about 80/20, or about 80 cents of every dollar spent 

pays the salary and benefits of the journalist writing or editing the news and 20 

cents covers expenses—things like travel, meals, notebooks, cameras and office 

rents. Accountants usually place the other major expense, newsprint and ink, in a 

separate budget. A newspaper like the Los Angeles Times can spend $160 million 

to $170 million a year on newsprint and ink.5 In the Tribune’s top-down budget 

process, the accountants usually gave you the bad news in two messages. In one, 

they would order, say, $8 million or $10 million in newsprint savings, leaving 

editors to come up with recommendations to the publisher on which sections to 

cut or kill. In a second message, they would squeeze your editorial spending, 

demanding something like a 5 percent reduction in a $125 million budget, or 

$6.25 million. Do the math and it’s easy to see why hitting that target without 

getting rid of some people is almost impossible. Assuming 80 percent of the $125 

million budget is salary and benefits, you would have to cut $6.25 million out of 

the remaining $25 million, or 25 percent, if you don’t want to axe people. As 

history had shown, cuts of that magnitude severely curtail the quality and 

output of most newsrooms. It also generates pressure to cut more. If your 

reporters don’t have the money to travel and report on stories, why keep them 

on the staff?  

Even before I had arrived, Times editors had wrestled with the financial 

pressures that had driven down newspaper stock prices. When Dean Baquet and 



18 

I were both managing editors in Los Angeles and Chicago, we had worked 

together to cut the elite jobs in our newsrooms, foreign and national news 

reporters that traffic in the big stories, the “intellectual” news always targeted for 

cuts. Taking an honest assessment of our needs, we created a two-tiered foreign 

and national news staff that slashed costs by about 20 percent. We agreed that 

the Los Angeles Times would provide paper-of-record news coverage for all 

Tribune papers and broadcast outlets while the Chicago Tribune would provide 

enterprise coverage, such as project reporting that dug deeply into controversies 

or news developments, the kind of journalism that readers couldn’t get from 

wire services. Of course, both papers would continue to do both breaking news 

and enterprise as the circumstances dictated.  

The agreement capitalized on the relative strengths of each paper and 

generated substantial savings. The Chicago Tribune didn’t have a staff big enough 

to provide paper of record coverage but the Los Angeles Times did. The Tribune 

had some excellent reporters capable of extraordinary enterprise work, though. 

The agreement had its downside, too. The Tribune’s smaller papers, particularly 

the Baltimore Sun and Newsday, suffered disproportionately large foreign and 

national staff cuts under the plan, breeding resentment and anger in the ranks. 

Those papers had to shutter most of their foreign and national news operations. 

The Los Angeles Times cut a few national and foreign bureaus, and the Chicago 

Tribune went down from three to one person in Baghdad, an annual savings of 

$600,000, by agreeing to rely on Los Angeles for most day-to-day war coverage. 

Baquet and I felt we had made the best of a bad situation, particularly given the 

dire straits facing many of our colleagues around the country. Newspapers were 

starting a wave of cost cutting that would continue unabated. But cuts like those 

Baquet and I made were never enough, and editors in Los Angeles would 



19 

undermine the decision by refusing to use most of the stories that were not 

written by members of the Times staff.  

In our first budget dance, Hiller tried to hit me with a relatively large staff 

cut. I was surprised because I had thought the company would give me more 

time to survey the situation and create a strategy to deal with the paper’s 

problems. I was wrong. So I objected in strong terms, at one point storming out 

of the building. I argued that I needed a chance to rejuvenate sections that were 

losing money or increase revenues in others. To his credit, Hiller backed off. I 

took the job in Los Angeles because I like challenges. As a reporter and 

correspondent, I always took on jobs and subjects that were hard, things that 

many other journalists avoided, such as financial reporting or investigative work. 

When I took the job, I felt that I could resolve the problems in the Los Angeles 

Times newsroom, but I also knew I wouldn’t make any progress unless I won the 

respect and confidence of the staff. To do that, I needed Hiller’s help and he 

mine. But snags inevitably developed to complicate our relationship, and the first 

one stunned me.  

Hiller Hits Hollywood 

In early December I walked into my office and noticed that my schedule 

placed me in Hollywood for much of the day at a ceremony in which the Los 

Angeles Times, in honor of its 125th anniversary, would be awarded a star on the 

Hollywood Walk of Fame, the procession of bronze stars sunk in the sidewalks 

near Hollywood and Vine honoring Tinsel Town greats. “What is this?” I asked 

Polly Ross, my assistant. “Are you kidding? I’m not going. I’ve got better things 

to do with my time.” But Ross reminded me that my newfound stature dictated 



20 

otherwise. “You have to go,” she said. “You are the editor. They would be 

insulted if you didn’t show up.” 

To my surprise, Hiller turned out to be one of those who would have been 

insulted. Earlier in the day, Janet Clayton from the Times metro desk came into 

my office in disbelief that the publisher’s office had called the city desk to ask 

about our plans to cover the Walk of Fame ceremony. This was not something 

that a publisher at the Los Angeles Times would have done in the past, and 

Clayton expressed shock that anyone would suggest we cover something so 

fluffy. I told Janet not to worry; I would take care of it. I called the photo editor 

and told him to send a photographer up to Hollywood to take pictures at the 

event and be on hand in case anything newsworthy occurred. I also figured the 

paper would want to have a picture for its own files. “As far as a picture in the 

newspaper,” I said, “judge it in the context of the day’s news. If it doesn’t 

measure up to the rest of the news, it doesn’t measure up.” I, too, couldn’t 

imagine a situation in which a picture like that would appear in the news 

columns of the Los Angeles Times. It was a publicity stunt.  

Hiller saw things differently. When the Times limo pulled into the parking lot 

of the Hollywood Roosevelt Hotel, Hiller stepped out beaming. He was proud to 

see the paper recognized on the Hollywood Walk of Fame. At one time, I’m sure, 

getting a star in the walk was a big deal. Stars embedded in concrete honored 

celebrities like Charlie Chaplin, Gene Autry, Walt Disney and Elizabeth Taylor. 

By now, though, the star was akin to Bert Parks and the Miss America pageant, a 

throwback to a different era. More than 2,000 stars cluttered sidewalks in the 

neighborhood, including one for Charlie the Tuna! Anyone who wanted to view 

them all had to walk over 3.5 miles of pavement. Stars were not ceremoniously 

handed to someone merely for a lifetime of achievement, either. Recipients 



21 

forked over $25,000 for their pink terrazzo, five-point star rimmed in bronze and 

inlaid into a charcoal square bearing their name.6  

As the Times entourage neared the site for the presentation, Hiller met the late 

Johnny Grant, honorary mayor of Hollywood who ran the star selection 

committee and the Hollywood Christmas Parade, another venerable event that 

once drew Bob Hope but now had to settle for Regis Philbin and Hulk Hogan. 

The strobes flashed as brightly as the smiles. Hiller and Grant, an avuncular 

legend, shook hands, sealing a union of two kindred spirits.7 A delighted Hiller 

stepped to the lectern and praised Grant and the Times veterans who showed up 

for the ceremony, acting almost as a master of ceremony, calling on others to 

come up and speak. Grant unveiled the star, more pictures were taken; Ed 

Begley, Jr. spoke at a lunch at the Roosevelt Hotel, and then it was finally over. I 

got back to the office just before the 3:30 afternoon news meeting where editors 

talked about stories for the next day’s paper. No one mentioned the Walk of 

Fame and I didn’t ask about it.  

As I drove home late that Friday afternoon, Hiller called on my cell phone. 

He wanted to know about coverage of the Times’ star in the Saturday paper. I 

told him that we had sent a photographer to cover the event but that the picture 

didn’t measure up given the news of the day and that we wouldn’t run anything. 

He was silent. When he finally responded, he was furious. My answer obviously 

had revived his anger at the way the Times covered his firing of Baquet. 

“They’ll run negative stories about us all the time,” Hiller barked, “but when 

something positive happens, no story.” 

I tried to settle him down, saying that the event was the kind of public 

relations stunt that we never cover. After the festivities in Hollywood, I had also 

learned that the newspaper had paid for the event. When I pointed that out, 



22 

Hiller shot back: “What do you mean we paid for it?” I told him I didn’t have the 

details but that I would find out and get back to him. 

“Well, I want a full and detailed report,” he said in utter frustration and hung 

up.  

The next Saturday afternoon Hiller called from Seattle. He was in a much 

better frame of mind but still suggested I put a story or picture in the Sunday 

paper. I told him that I was quite comfortable with my original decision. A story 

would be inappropriate, particularly given the circumstances of the “award.” I 

had learned that the deal to honor the paper with a star had been hatched when 

the head of the Los Angeles Times public relations department met Johnny Grant 

at a party and suggested the paper get a star for its 125th birthday. Twenty-five 

grand later, Grant agreed. 

“If you want something in the paper, you should run a house ad [an 

advertisement labeled as a Times ad and paid for by the paper],” I said. 

After some more back and forth, Hiller got angry again and shot back: “Okay. 

I’m going to run a full-page house ad and I will take the space out of the f***ing 

newsroom budget.” He hung up. 

Treading on a Minefield 

I felt bad for Hiller. He obviously loved the klieg lights of Hollywood and not 

having a story in the Times would embarrass him in front of his new friends. But 

I was also concerned. As trivial as the Walk of Fame incident might seem, it 

made me realize the depth of Hiller’s blind spots as a publisher and the challenge 

I faced in cementing a workable professional partnership with him. What 

shocked me is that he really thought this event was newsworthy. A major part of 

an editor’s job is to educate the publisher, a task that was frustrating with Hiller. 



23 

Because he came to the job with so little journalism experience, he honestly 

didn’t seem to know where the publisher’s job ended and the editor’s started. 

From my days in Chicago, I knew Hiller liked to intervene in stories, writing 

emails to reporters or editors telling them what he liked and didn’t like about a 

story, column or review. 

At first, I wrote off Hiller’s notes to naiveté, but they kept coming and took on 

an annoying tone tinged with political implications. Once, for instance, Hiller 

wrote top editors at the Tribune contrasting a story that Steve Hedges, a 

Washington correspondent, had done on Ambassador Joseph Wilson, a well-

known liberal Democratic diplomat at the heart of stories about leaks at the CIA, 

with a far more critical piece done by the National Journal. “One other thing that 

I don’t remember in Steve’s piece;” Hiller wrote, “was the Senate Select 

Committee’s report (GOP majority I suppose) that made extensive findings and 

was very critical of Wilson’s public writings and comments after his trip. Do you 

recall that?” The exchange was vintage Hiller. He would query editors seeking 

their views about the adequacy of Chicago Tribune — and later Los Angeles Times 

—stories compared to accounts sent to him by conservative bloggers or political 

operatives. In his view, a publisher bore responsibility for the entire paper and, 

therefore, should weigh in on issues involving news coverage. 

I didn’t mind if Hiller came to me with his concerns just so he steered clear of 

reporters and let me handle them. But he seemed oblivious to the impact that 

notes from the publisher would have on a lowly reporter, particularly on 

political issues. Actually, some staffers in Chicago liked his tendency to comment 

on their work. They felt he displayed more interest in them and their stories than 

former publishers. In Los Angeles, though, reaction to Hiller’s notes and queries 

was decidedly negative. No one dared interfere with the newsroom during the 

reign of Otis Chandler, who clearly remembered when the paper reported only 



24 

one side of a political debate, the GOP’s. Other Times publishers had been a 

remote lot, except for Mark Willis, who ran the company during the Staples 

scandal and whose interest in editorial matters bothered many Times staffers. The 

Times newsroom simply was not used to good or bad commentary by a 

publisher, and Hiller made many journalists feel uncomfortable.  

There was also a significant difference between the two papers. At the 

Tribune, the editorial pages reported to the editor. At the Times, the editorial and 

opinion pages reported to the publisher, making him a visible part of the 

editorial voice of the paper. Personal notes from the publisher could trigger 

charges that he wanted writers to conform to the paper’s institutional opinions, a 

no-no at all papers but particularly in a place like the Times. Even if his intentions 

were benign, Hiller was treading on a minefield.  

I had warned him about the difference in the structure of the two papers in 

our discussions about the challenges he faced in Los Angeles and had suggested 

he leave the management of the newsroom to the editor. But I think he felt he 

could overcome the discomfort and was reluctant to stop communicating with 

the staff. After I had agreed to take the job, he even asked if we should put the 

editorial board under me, which I declined. I felt it was best to keep the news 

and opinion sections separate.  

Hiller also loved to interact with readers, showing them he cared about their 

views, often inviting them to deal directly with him. I hated to discourage 

anyone from talking to readers. In my mind, journalists hadn’t done enough of 

that, particularly at the Times. When readers and community leaders took up 

Hiller on his offers, though, they usually bypassed the reporter who wrote the 

story or the editor who had handled it, angering both. I told Hiller I thought he 

should limit the emails to the staff and make sure that any complaining parties 

had talked to the editor and reporter involved before he invited anyone to his 



25 

office. I even set up a meeting between Hiller and my senior editors to discuss 

ways he could communicate with the staff without making anyone feel 

uncomfortable. Hiller’s response to the concerns: He started writing a blog. 

Early 2007 “Grazergate” 

As Hiller and I struggled to draw appropriate boundaries, tensions escalated 

between editors and publishers in many American newsrooms. On the surface, 

newspaper finances in 2006 didn’t seem that bad. The real estate boom that 

would eventually degenerate into the subprime mortgage crisis was in full 

swing, swelling revenue from real estate classified advertising. But publishers 

didn’t talk much to the public about all of their numbers. Real estate ad revenue 

might be soaring, but help-wanted and automobile advertising, a crucial 

component of newspaper revenue, was in free fall, partially because of the 

emergence of Internet sites like Craigslist, which printed free classified ads in a 

growing list of cities, and partially because advertisers saw reports in their local 

newspapers about declining circulations. If the real estate market would soften, 

as everyone knew it eventually would, newspapers would face huge problems. 

In a near panic, publishers ordered their marketing departments to crank up 

more readership studies to determine what could be done to reverse the trend. 

Civic-minded editors try to balance the desires of readers with their needs, 

providing stories about sports, money and power but also lining their pages with 

reports on the environment, foreign entanglements and legislation. The 

marketing studies at Tribune came back with results that were music to a 

publisher’s ears. Newspaper readers wanted local news about their community, 

the surveys said, not lengthy reports on the foibles of the Bush administration, 

the depressing war in Iraq, the political implications of some arms treaty or some 



26 

bombs going off in Beirut. Of course, the answers to questions in these surveys 

depended on how the question was asked and who was asking it. But it soon 

became pretty clear that things near and dear to the hearts of Tribune journalists 

— big, expensive foreign and national news bureaus that grappled with the 

weighty, significant subjects of the day— were about to become even juicier 

targets for budget cutters. As the accountants sharpened their knives, editors 

scrambled to protect their journalistic assets while publishers at Tribune and 

other papers felt the heat from investors and Wall Street. Journalists and 

publishers squared off over which assets should be cut and which spared. The 

race was on for anything that would lure readers, sometimes to ill effect.  

Although I believe that newspapers have done a lousy job communicating 

with readers, I have little faith in marketing studies that send surveyors out to 

ask readers what stories they want in their newspapers. Most readers I’ve talked 

to say they buy the paper to see what the newspaper and its journalists judge to 

be important or relevant stories. Asking readers what stories editors should put 

in the paper is like going to an auto mechanic when your car won’t start only to 

have the mechanic ask: “So, what do you think is wrong?” If all we had to do to 

resolve our problems was ask people what they wanted in the paper and then 

give it to them, I figured someone would have done that long ago and everyone 

would have copied him. I didn’t think our problems were that simple. Desperate 

times breed desperate measures, though, and normal standards and values 

become vulnerable to forces that want to boost readership at any cost.  

In Los Angeles, Hiller had inherited one of these gimmicky efforts — a “guest 

editor” to make the paper more “relevant” or entertaining to the local 

community by turning over editing of the weekly Sunday Opinion section to a 

non-journalist. The guest editor would select the stories, get writers, edit the 

copy and give readers a perspective on his or her choices when the section was 



27 

published in the Sunday paper, the biggest of the week. The Times editorial page 

editor, Andres Martinez, who had been recruited by Hiller’s predecessors from 

the New Republic magazine, had selected an all-star team of newsmakers as guest 

editors, including Hollywood’s Brian Grazer, the spike-haired producer of big 

hits like TV’s 24, and films American Gangster, A Beautiful Mind, and The DaVinci 

Code. Some editors compared idea of a “guest editor” to being wheeled into an 

operating room only to have the surgeon tell you he was going to let his lawyer 

give it a whirl. I didn’t see much harm in the idea, particularly since it involved 

the editorial board, which was out of my purview. Hiller loved it. The first guest 

editor was to be Hollywood’s Grazer. 

Problems soon surfaced. The newsroom was abuzz with gossip that Martinez, 

the editorial page editor, had separated from his wife and had become 

romantically involved with a woman who worked at a public relations firm 

where Grazer was a big client. I didn’t know a lot about all of the personalities 

involved, but after 30 years as a journalist, I knew how the lead paragraph of this 

story, which the staff dubbed “Grazergate,” would be written:  

The editorial page editor of the Los Angeles Times turned over editing of the 

paper’s Sunday Opinion Section to a Hollywood producer represented by a 

public-relations firm where the editor’s girlfriend worked.  

LA Observed would have a field day. 

Hiller sent me an email saying he might need my counsel about something. 

Then Leo Wolinsky dropped by my office to report on the newsroom gossip mill: 

“I know this isn’t your area, but somebody’s got to do something.” Soon Nick 

Goldberg, Martinez’s deputy, came into my office and implored me to intervene 

because an editor’s note explaining the situation was being written as we spoke. I 

called Hiller’s office and made an appointment to see him later in the day. I 

didn’t have to raise the subject. He did. He told me about Martinez and said he 



28 

felt we could explain the situation in a note and publish the section. He asked me 

for my thoughts. I told him: “Kill it.” He was shocked: “You are the only one to 

suggest that,” he said.  

I told Hiller I had been a journalist for 30 years and “every bone in my 

journalistic body says kill that section.” I didn’t care what happened or about an 

explanation. I told him the appearance was what would count. “You will be 

crucified,” I said. “Kill it.”  

Spring 2007: A Buyout Anyone? 

The discussion went on for quite awhile and spilled into the next day as 

Hiller called others seeking their views, a lawyerly tactic but one that also spread 

the story. Martinez was furious with me and the blogs had a great time with the 

controversy. But Hiller seemed far more worried about how Grazer would react. 

“What will Brian think,” Hiller said to me on numerous occasions. “He did all of 

this work.” In the end, Hiller listened to me. He spiked the section and the guest 

editor project. He did the right thing. Martinez wrote his resignation on a blog, 

Grazer was miffed, but Hiller got positive reviews from most observers. 

More significantly, the incident seemed to bolster my credibility with Hiller 

in our ongoing wrangling over the budget. He was honest and would listen, but 

was vulnerable to adopting the position of the last person to get his ear. With 

Hiller, you had to make sure you were the last one in the room. He had 

originally sought a budget number that would have required me to layoff or buy 

out 75 to 80 people and make other space and expense cuts that were wrong for 

the paper and would undermine my credibility with the staff. I reminded him of 

the agreement that I had struck with Scott Smith and I argued for a less ham-

handed approach.  



29 

Cutting staff is a depressing exercise under any circumstances, but it is 

particularly hard in journalism because many readers and news sources in the 

community establish a bond with the reporters who cover them. Every single 

item in a newspaper has a constituency, whether it’s the bridge column, the 

comics, a star columnist or sometimes even a secretary. One Times reader 

cancelled his subscription when I transferred one of my two secretaries to 

another section because I didn’t need both. He thought I picked the wrong one. 

The economics of the process also hurts older, more experienced journalists, 

since they tend to be the ones with bigger paychecks.  

Just months after I arrived, I started preparing my senior editors for an 

inevitable staff reduction. After my initial look at the Times, I concluded the 

paper wouldn’t be hurt by some judicious staff cuts, but I wanted to mitigate the 

damage. The staffing levels at the paper were as unsustainable as the 20 percent 

profit margins, but any cuts had to be smart, not just to hit a cash flow target, 

and made in a way that would not jeopardize revenues. My editors crafted a list 

of people who should be let go because of performance issues. Then I announced 

an open-ended, voluntary buyout in which anyone who wanted to leave would 

receive a week’s pay for every six months of service up to a year’s pay. We gave 

everyone a few weeks to think about options. My editors advised those on our 

poor-performance list to take the buyout lest they be fired. The open-ended 

nature of the buyout was risky: People whom you didn’t want to leave might 

take it. In all, 57 people, some that I wanted to leave and many that I didn’t, 

raised their hands, giving me far more in total salary savings than I needed to 

meet my goal. I convinced Hiller to let me use the excess dollars to hire back 

about 25 younger journalists who would not demand salaries as high as some 

who had left. The deal left me with a net reduction of only 32 journalists and 

allowed me to inject some fresh blood into the staff, which was always good for 



30 

morale. Because of the flexibility I had, I could shift resources around and offset 

some of the damage of the cuts.  

Since I had exceeded the needed dollar total in my targeted cuts, I went to 

Hiller with a proposal for a fashion news section, an idea originally developed 

under Baquet. Los Angeles, after all, is a city that creates and perpetuates fashion 

on movie screens. All things being equal, I probably wouldn’t have dedicated 

precious resources to coverage of news about Ferragamo and fedoras when 

rampant corruption and war plagued the city and the nation. But all things were 

not equal. Fashion, properly covered, was news to many people and reflected 

broader social trends. Plus the section could generate fresh revenue from new 

advertisers, money that would help me finance stories on budgets and battles. 

John Montorio, the managing editor for cultural news, and his editors, working 

with colleagues in the advertising department, had proposed a brilliant section 

called Image that offered full-color, sophisticated coverage on a national scale. We 

convinced Hiller to authorize not only the section but also an additional 8 to 10 

hires to create a section that would generate enough revenue to pay for itself plus 

earn a profit. 

Over a nine-month stretch, Montorio’s editors produced 38 great sections to 

rave reviews. Image attracted advertisers that had not appeared in the pages of 

the Los Angeles Times before. It not only generated more than $5.5 million in new 

revenues, but also more than $2 million in profit to prop up the paper’s cash 

flow. In effect, we had paid for the Baghdad bureau with coverage of shops, 

shoes and Chanel.  



31 

Here Comes Sam Zell 

By accident as much as design, I had started to achieve my goal of combining 

revenue enhancements with modest cost cuts to stabilize the newsroom and meet 

the budget. Sean Reilly, a talented editor who also knew how to run a budget 

process, proposed that we go through all sections to see if we could replicate our 

experience with Image. I told him to review our section lineup and look for 

opportunities to capitalize on our editorial expertise.  

The Los Angeles Times that I inherited was an excellent newspaper that 

regularly won Pulitzer prizes. My predecessors, John Carroll and Dean Baquet, 

both hired by Tribune Company, had built strong foreign and national news 

coverage, a vibrant Washington bureau and a stable of investigative reporters 

who rooted out corruption and neglect with huge multi-part series. Under 

Montorio, the paper also had a collection of stellar feature sections, many of 

which Reilly began to assess to determine to see if they had the revenue potential 

of Image. But the paper’s local coverage was something else. 

Even defining local coverage in a city as expansive as Los Angeles is a 

challenge. Intensively covering the city would take an army of reporters, not to 

mention the region’s other 1,700 towns and cities. Most readers told me they 

didn’t expect the Times to provide the kind of granular local coverage trumpeted 

by our marketing surveys. They could get “local-local” coverage from 

neighborhood papers. What readers told me they wanted — and what was 

needed — was sophisticated coverage of local, state, national and international 

policies and events that affected the region. 

Anyone reading the Los Angeles Times in early 2007 didn’t get a good sense of 

the fascinating and diverse city. I was determined to correct that imbalance and 

told everyone that metro was my highest priority in new hires and budgeting. I 



32 

knew this wasn’t something I could correct overnight, but I began developing a 

plan to invest any savings or revenues I could generate into a more sophisticated 

brand of local coverage without damaging our superior foreign, national, 

business and investigative reporting. I wanted to get reporters out of the 

newsroom and into the neighborhoods where we could use our hefty editorial 

assets to cover subjects of interest to our readers. 

Then along came Sam Zell.  

Under pressure from Otis Chandler’s right-wing relatives, who had now 

become disenchanted with Tribune’s sagging share price, FitzSimons had 

attempted to prop up the company’s stock by borrowing a couple of billion 

dollars to buy back a chunk of Tribune shares. The ploy, common to many 

companies at the time, didn’t work and jeopardized, at least in the Chandler 

families mind, the status of the trusts in which they held their assets. Angry over 

FitzSimons’ misstep, the Chandler family publicly repudiated his stewardship of 

Tribune, an action that, in effect, put the company up for sale given their status 

as a huge Tribune shareholder. After wrangling a bit with a competing pack of 

local investors, Zell, a part-time Malibu resident and billionaire real estate 

mogul, emerged as the buyer. He structured an elaborate deal to take the 

company private. It involved an employee stock ownership trust and a two-

phase stock buyback at $34 a share that started in May of 2007. Since the second 

phase of the deal didn’t close until that December, Zell created a financial limbo 

marked by uncertainty and tension as the company pressed for cuts to close the 

deal by December and journalists, encouraged by Zell’s optimism about the 

company, pushed back.  

Financial turmoil was wreaking havoc at many other major-market 

newspapers. In Baltimore, a wealthy hedge fund investor had forced the Knight-

Ridder newspaper chain to put itself up for sale, an act that drew little interest 



33 

from buyers until the McClatchy chain, headquartered in Sacramento, stepped 

up and bought Knight-Ridder. The purchase gave McClatchy a huge stable of 

newspapers, some that the company owned before it bought Knight Ridder and 

others that came into the fold with the acquisition. McClatchy promptly began 

selling off newspapers it didn’t want, including the Minneapolis Star and 

Tribune, which sold for $530 million, a staggering $670 million less than 

McClatchy had paid for it just nine years earlier. The price shocked an industry 

in which newspapers had routinely commanded far higher prices.8  

Summer 2007: The Odd Couple 

Despite the financial frustrations, I had made some progress in Los Angeles. 

The newsroom had settled down. Some staffers privately complained to friends 

that I spent too much time in my office and wasn’t as open and charismatic as 

Baquet. Unfortunately, that was true. I didn’t make time to demonstrate my 

journalistic skills as an editor in Los Angeles. Nevertheless, the newsroom was a 

different place from the one I had inherited months before. The staff had 

removed most pictures of Dean Baquet and Otis Chandler and was getting back 

to work. I was delighted when one Los Angeles Times metro staffer told me he and 

his colleagues had resumed talking about stories at their news meetings instead 

of complaining about their fate. “That hasn’t happened in a long time,” he said.  

The newsroom produced two finalists for Pulitzer prizes during my tenure as 

editor, and daily readership for the six months ending September 30, 2007, was 

up slightly, making the Times one of only four papers in the country with an 

increase. Sunday circulation was still slightly down, presumably because of all 

the readers we lost when we killed the TV Book, which contained detailed 

listings of television programs. But I had a plan to deal with TV listings, and we 



34 

had reversed the fortunes of the Sunday magazine, which was losing $6 million a 

year when I took over less than a year before. It was now poised to break even or 

perhaps generate a profit. 

But the uncertainty and anxiety created by the two-phase takeover plan and 

Zell as the owner-in-waiting took a toll on everything, particularly my 

relationship with Hiller, which had started to deteriorate in mid-2007. The 

company’s stock price was up one day and down the next as Wall Street analysts 

speculated on whether the Chicago billionaire would actually complete the $34-

a-share deal by the December 2007 deadline, a day of reckoning for many 

employees who owned Tribune stock. FitzSimons, too, leaned on all of the 

company’s papers to deliver the cash flow needed to keep things on track. I 

actually came in under budget and cut an additional $2 million by holding jobs 

open and squeezing expenses. But nerves frayed as everyone speculated on the 

fate and tactics of FitzSimons, who had publicly announced he was still chairman 

of the company, and Zell, who, when asked by a reporter what he admired about 

FitzSimons, replied: “Did I say I was impressed with Dennis? I don’t think I ever 

said anything about Dennis.”9  

In many respects, the hostility between the two men drove the deal forward 

and created a situation that thrust me into one of the most wrenching decisions 

of my life.  

A profane tycoon known for his swashbuckling ways, Zell at first seemed like 

a breath of fresh air in a company known for its straight-laced, buttoned-down 

bureaucracy. He was an elf-like iconoclast who had sold a big commercial real 

estate company under his control for $39 billion just before the market collapsed. 

Zell wore jeans and open-collared shirts as he whisked around the world on his 

private jet, shocking people with his frank talk and volatile temper. When 

Warren Christopher, the late Clinton Administration Secretary of State, told Zell 



35 

in a meeting of Los Angeles luminaries that threats to the paper’s foreign 

coverage worried local citizens, Zell replied that he “didn’t give a f***” about 

Christopher’s fears; he cared about what David Hiller thought, because he would 

put Hiller in charge of the paper and not some bureaucrat in Chicago. The 

encounter occurred in a private luncheon with leading men and women from 

Los Angeles. For the most part, though, Zell held his fire publicly as the clock 

ticked toward the close of the deal.  

In contrast, FitzSimons—conservative and rigid in his views —plowed on as 

if he would run the company forever. Zell said FitzSimons even told him one 

point that “I’m not giving you any power until (the deal) closes, and I don’t think 

it’s going to close. I’m not moving because I’m not moving. If it doesn’t close, 

then I’m still CEO.” 10 

A native New Yorker, FitzSimons had blue-collar roots but looked like he was 

born in a pinstriped suit, the kind of dress that Zell and his team loved to 

ridicule. He had climbed the corporate ladder as a television ad salesman who 

built the Tribune’s broadcast division. Tall and handsome, he didn’t flit around 

the world on a jet; he sold the Tribune’s private Falcon 2000 as an unnecessary 

luxury. He was rarely publicly profane, and, in contrast to Zell, was poised in 

social settings. But FitzSimons’ political views often tainted his assessment of 

journalists, a trait that could be troubling in a media world without strong 

editors who would stand up to him.11  

Fall 2007: Change or Get Off the Bus 

Zell and his top aides had made it abundantly clear to anyone who would 

listen, including FitzSimons, that his days were numbered. But FitzSimons, like a 

lot of other Tribune employees, had a lot riding on the closing of the sale. When 



36 

it was completed, he would walk out of Tribune Company with more than $40 

million in compensation and stock proceeds.12 Seeing declines in newspaper 

revenues, he declared that a “crisis was a terrible thing to waste” and launched 

an aggressive, bizarre “transformative change” initiative that drew ridicule from 

Zell’s operatives, created confusion in the ranks and inflamed internal divisions 

that had been simmering for years, particularly between the business and 

editorial sides of the paper.  

To give FitzSimons his due, I think he probably saw what was coming better 

than I. Zell was about to pile a huge amount of debt on the company, a move that 

would put enormous pressure on managers to cut costs if revenue faltered. His 

“Transformative Change” initiative was designed to force the company’s 

business and editorial departments to think about doing things differently. But 

many journalists at the company’s newspapers interpreted the tone and manner 

adopted by FitzSimons and some of his apostles as unwarranted attacks on 

journalistic values.  

Soon Hiller circulated outlines for transformative change meetings in Los 

Angeles, where the staff revered the legacy of Otis Chandler, with lines like “past 

success breeds active inertia, nostalgia creates paralysis.” An editorial initiative 

to redesign the newspaper turned into a “Change” slogan — “Reinvent the 

Core,” sparking comments in summaries of the sessions that further angered the 

upper levels of the editorial department of the Los Angeles Times. “Editorial 

doesn’t seem to get it,” one anonymous comment said. The strategic review 

documents allowed managers to comment without attaching their names to the 

criticism, fanning resentment as everyone began speculating on who said what. 

“Need (to) make core edition generic like USA Today,’ one said: “No zones, gain 

efficiencies and shorten stories, direct readers to far more detailed coverage on 

the web.” Still another said: “Spending time on the core (newspaper) will take 



37 

our eye off the ball. We should maximize profits as we milk the cash cow to a 

smaller size and reinvest in online.” 

Dave Murphy, an advertising executive sent to Los Angeles by FitzSimons to 

revive the paper’s ad sales, responded to questions about lagging revenues by 

saying: “The dogs don’t like the dog food,” a derogatory reference to what he 

portrayed as advertisers views of the newspaper. The mantra became: Give 

readers what they want and not what journalists think they should read, more 

Brittany Spears or Paris Hilton and fewer long, boring stories about Somalia or 

the Serengeti. At one point, FitzSimons praised Aaron Curtis, a young Los 

Angeles Times editor who, during a meeting of the paper’s executive team, said 

the newspaper would never get the kind of change it needed “with this 

masthead” in charge, a reference to the exiting editorial leadership of the Times. 

Relating the conversation to me later, FitzSimons said: “That took a lot of guts.” 

Actually, it didn’t. Curtis spoke behind closed doors to like-minded executives 

disposed to agree with him.  

In truth, journalists like me deserved some of the criticism. We had been far 

too dismissive of concerns about declining readership and revenue from 

colleagues in circulation and advertising departments, particularly at the Los 

Angeles Times.  

But the crusade launched by FitzSimons didn’t distinguish between editors 

who resisted change and ones like Ann Marie Lipinski, who had forged solid 

relationships with her peers on the business side of the paper. It began to 

resemble a propaganda campaign with slogans like “Solving for Local,” a 

puzzling phrase that merely irritated a lot of people. Eventually, the clash of 

cultures that developed between the business and editorial sides of the Times 

spread to experienced journalists in Chicago and Los Angeles and younger 

digital journalists who viewed the print paper as backward. The message from 



38 

FitzSimons’ crusaders and the consultant Hiller hired to encourage “change” was 

loud and clear: “Change or get off the bus,” although no one could articulate 

exactly what we were supposed to change to or where the bus was going.  

A legitimate debate exits about the challenges and demands that digital 

newspapers pose to traditional journalism, which prizes “getting it right” over 

speed, the sine qua non of newspaper Websites. Both mediums operate under 

different standards and timetables that make conflicts inevitable. Digital editors 

judge the value of a piece on how many readers “click” on the story, an 

indication that a reader opened the story to read it. So, if a story on Hollywood 

bad girl Lindsey Lohan or the proverbial squirrel on water skis gets more clicks 

than, say, a long piece about hunger in Zimbabwe or turmoil in the U.S. Justice 

Department, the Website editors often give them the most prominent position on 

the site. Clicks, they feel, are the metric that advertisers care about. To a 

traditional newspaper editor, this is heresy, akin to slapping a bizarre, blaring 

supermarket-tabloid headline on the front page of the Los Angeles Times. A news 

page, whether in print or online, should reflect the news value of a story. 

Important events trump sensational stories, such as Paris Hilton getting hauled 

into the Los Angeles County jail.13  

Prior to my arrival, print editors had treated the Los Angeles Times Website as 

the newspaper’s orphan, withholding stories from the site until they had been 

published in the newspaper or ignoring legitimate stories simply because they 

had been played well on the Website. The relationship between the two staffs 

was awful; both barely spoke to each other, to the detriment of each.  



39 

Winter 2007: “One Pissed-Off Chairman” 

The dot-com Los Angeles Times had to rely heavily on the newspaper; the few 

journalists on its staff were young and inexperienced. But the site wasn’t under 

the complete control of the editor.14 It had two bosses, the editor and a Website 

vice president—one of those “matrix management” organizational structures 

that breed conflict and resentment, an ideal way to obscure responsibility so 

decisions can more easily slip through the cracks. Both of my predecessors, Dean 

Baquet and John Carroll, agreed that they paid too little attention to the paper’s 

Website, which was led by a competent, smart vice president when I got there.  

Early in my tenure, a committee that had been set up by Baquet 

recommended that I significantly increase resources and attention to the paper’s 

Website, something I had done for most of my last year as managing editor of the 

Tribune in Chicago. I created a new innovation editor to bridge gaps between the 

paper and the Internet edition, ordered all journalists on the paper to undergo 

Internet boot camp training, encouraged the correspondents to start writing 

blogs for the Website and gave a speech urging Los Angeles Times journalists to 

exploit the inherent advantages of both mediums. 

The Website gave print reporters a way to compete with broadcasters by 

breaking news instead of waiting for the next day’s paper. The newspaper, an 

edited medium with space considerations that forced writers and editors to make 

choices about content, was the place to explain, analyze, assess and bring 

hierarchy to the news to give readers a better sense of its value and importance. I 

unveiled my plans in a speech that drew national attention and energized both 

staffs in ways good and bad.  

The training sessions and enhanced leadership unleashed pent-up 

enthusiasm for the Website. We appointed Web editors for each major news desk 



40 

to help feed copy to the Internet edition and set up an editing structure to ensure 

that Website copy received rigorous editing, which was a hallmark of the Los 

Angeles Times, then one of the best edited papers in the country. 

Traffic to the Website increased dramatically, content posted to the site by the 

newspaper’s editors more than doubled by late 2007 and page views soared, up 

187 million over December 2006.  

But the editing process also focused more attention on the quality of the 

paper’s Website, exposing sloppy reporting and bad judgment by the less-

experienced journalists who worked only for the Internet version of the paper. 

Long-simmering tension between print and Website journalists soon intensified. 

At one point I had to summon the lead editor of the Website to a meeting in my 

office to discuss one of her editor’s decisions to by-pass the copy desk because he 

felt print editors slowed things down. When Karlene Goller, the newsroom’s 

highly competent lawyer, raised questions about the standards on the Internet 

edition, the Website vice president wanted to replace her and hire his own 

lawyer.  

Relations would only get chillier. 

As I was preparing the staff for buyouts earlier in the year, an enterprising 

reporter in Chicago unearthed some U.S. Securities and Exchange Commission 

filings that documented how numerous high-ranking Tribune officials would get 

multimillion-dollar bonuses for staying on until the Zell deal closed.15 I was livid. 

Just as I was about to cut staff, I was vulnerable to charges that the company was 

dumping reporters and editors so it could free up enough cash to pay millions in 

bonuses for people who did the dirty work. In announcing the buyouts, I said the 

staff reductions had nothing to do with bonuses, which I characterized as 

inexcusable and indefensible. That gave the blogs something to write about, and 

I soon had a call from Hiller, who told me he had just gotten off the phone with 



41 

“one pissed-off chairman.” Hiller said he wanted me to clear my remarks with 

him from now on to ensure that we were “on message.” I said that I would 

inform him of what I intended to say but not give him my remarks. As a 

journalist I couldn’t agree to be censored by Hiller or the Tribune Company and 

retain my credibility. Some of the executives ended up foregoing their bonuses, 

something I’m sure didn’t make me popular at Tribune Tower.  

A few months later, some newspapers that were grappling with revenue 

problems announced they would start selling advertising on the front page, 

something I opposed vehemently. Many colleagues thought I was foolish to 

oppose ads that were probably inevitable, but I didn’t — and still don’t — think 

they have any place on the front page of a newspaper along with stories of 

significance, tragedy and the important issues of the day. Front-page ads 

cheapen a paper.  

Christmas 2007: A Stab in the Back? 

FitzSimons pounced on the opportunity, particularly after a prestigious 

paper, The Wall Street Journal, announced it would place advertising on its front 

page. He soon showed up at a Los Angeles Times luncheon with me and my 

editors to raise the subject, and, in a telling remark to me, revealed how much he 

enjoyed creating newsroom angst. Referring to raising the subject of page one 

ads, he said, “I wanted to come out here and drop that bomb.”  

Hiller and I debated the issue extensively, and I truly believe he tried to 

understand my views. But I also told him I would continue to oppose front page 

advertising regardless of his decision and that, if asked, I would be publicly 

critical if he approved them. 



42 

When he announced his decision to put ads on page one of the Times, a 

reporter from the business section asked for my comment, which was predictably 

critical. “Front page ads diminish the newspaper, cheapen the front page and 

reduce space devoted to news,” I said. “This would be a huge mistake that 

would penalize the reader.”16  

Even though I had told him I would be publicly critical of the move, Hiller 

said he felt “blindsided” by my remarks. FitzSimons said, “You stabbed your 

publisher in the back.” Actually, I did make a mistake in publicly criticizing 

Hiller. Later I learned that he came to agree with me and decided against front-

page ads, but FitzSimons ordered him to put them on page one despite his better 

judgment. 

By the time December 2007 approached, everyone was on edge, including 

Hiller and FitzSimons, who had undergone treatment for prostate cancer earlier 

in the year. He remained frustrated with me, not only because of my stands on 

the issues but also because I wouldn’t fire people like Wolinsky, a hard-working, 

dedicated Los Angeles Times editor whom the Tribune CEO simply didn’t like. 

Given the frustration of his boss, it took guts for Hiller to support me, but late in 

the year he finally succumbed to FitzSimons’ pressure to “change” things. Hiller 

started complaining about senior editors with traditional journalistic values, 

questioning whether they should remain in positions of high responsibility 

because they were too “old school.” He wanted me to move more quickly with 

some of my plans to refocus the paper, but I felt I should wait and discuss them 

with the new owners waiting in the wings.  

I had invited Bill Pate, Zell’s chief investment officer and a highly influential 

executive in the Zell organization, to Los Angeles to visit the newsroom and 

acquaint him with the issues he would be facing once the deal closed. He 

accepted the invitation and brought along another Zell executive, Nils Larsen, 



43 

who was responsible for lining up financing for Zell’s debt-heavy purchase of the 

company. Both impressed me and Times journalists with their approach, which 

was far less bureaucratic than the Tribune way of operating. They built good will 

by saying that the company “couldn’t cut its way to the future,” praising the 

value of quality journalism in the Los Angeles Times, expressing doubts about 

FitzSimons stewardship of the company and spending more time with me and 

the newsroom than they did with Hiller. Just before Zell formally took over, 

though, I got a hint that Hiller was uneasy over my budding relationship with 

the Zell’s organization.  

As the date for the close of the deal approached, I set up a lunch with Zell. 

Besides me, the foreign editor also attended the lunch along with the Times 

correspondent in the Middle East, an area I knew to be of special interest to Zell. 

Sam invited us to join him and his wife at a restaurant near his home in Malibu, 

which we all enjoyed. Afterward I returned to the Times for a reception I had 

scheduled for all of the people I had hired since becoming editor, a total of more 

than 70 in a year. In contrast to the many receptions we held for those taking 

buyouts and leaving the paper after long careers, this was a festive event, a 

celebration of a tough but satisfying year. Hiller was surprised at the total 

number of new hires and asked: “How did you do that?” 

If I made public remarks at an event, Hiller would usually follow with some 

comments of his own, and this occasion was no exception. Among other things, I 

told the staff that I had just had lunch with Zell and that he was eager to take 

over. Hiller then spoke and, in a reference to my lunch with Zell, said: “I sure 

hope you didn’t stab me in the back.” Afterwards everyone asked me what “that 

was about.” I said I assumed it was a joke. In truth, I had no idea. 

The sentiments flowing from the Zell camp suggested that the future would 

be far different under Zell’s management. At our lunch, Zell even said the paper 



44 

might end up with a larger staff, and Larsen told me, “We have to make it (the 

Los Angeles Times) a beacon for talent” on the day the deal closed, just before 

FitzSimons announced he would be leaving the company. But the 2008 budget 

crafted by Hiller’s financial team contradicted everything Zell and his aides had 

said. It called for millions of dollars in cuts and a return to the top-down 

budgetary regimen characteristic of the FitzSimons era. The situation disturbed 

me and raised questions in my mind about the future.  

January 2008: A Time for “Transition” 

There’s a fine line between frugal and foolhardy in constructing a budget and 

imposing cuts you don’t want to make. Friends and colleagues advise you to 

make the cuts and “hang in there,” the logic being that if you don’t cut, you will 

be replaced by someone who will, someone that also might not care as much 

about the paper. But when do you say, “Enough?” At what point does cost 

cutting diminish a paper rather than save it. At the Chicago Tribune, I thought 

taking the staff below 600 journalists would force me to close foreign or national 

bureaus and rely on others for important coverage. Wire editors in New York or 

Washington would shape the news agenda in Chicago and that wouldn’t do. The 

Chicago Tribune could survive with 400 or even 300 journalists, but I didn’t think 

it would still be the paper it should be — the voice of the Midwest, the region of 

America where its readers live.  

As Hiller started to take a hard line on the 2008 budget, I began to ask myself 

what my limit would be at the Times—a newsroom of 800 journalists, 700? I 

finally concluded that setting a numerical threshold was foolish. Without a long-

term strategy to generate revenue, things would get worse no matter how much 

or little I cut. I loved my job; I didn’t want to lose it. But I knew in my gut I had 



45 

to take a stand, not just against further cuts but also against reverting to the top 

down management style that led nowhere. The editor of the paper simply had to 

stand up for readers. 

Hiller understandably didn’t see things my way. He had Sam Zell breathing 

down his neck. Despite what Zell and his lieutenants had said, Zell was, in his 

heart and soul, a ruthless capitalist, someone who didn’t see a difference between 

his investment in a newspaper or a trailer park. In one exchange with Zell in my 

office after he addressed the Times staff, I told him his comments showed that he 

didn’t know much about the newspaper business and that we were there to help 

him learn. He never took me up on the offer. Hiller was reverting to the 

Tribune’s top-down, conservative budget process, setting cash-flow targets 

delivered by accountants who cared more about the first quarter than the First 

Amendment. He had set a spending target that would have forced me to cut 

millions from a budget that I had already trimmed to help close the deal with 

Zell. I felt betrayed.  

The reporting on our dispute said Hiller and I squared off over $4 million in 

cuts. That wasn’t true. I could have cut $4 million easily. We squared off over my 

objections to a resumption of the old ways, ways that demonstrably hadn’t 

worked—lazy budgetary practices that subordinated enterprise, risk and great 

journalism to efficiency, caution and pandering to the “frenzied families” and 

“carefree couples” and similar demographic categories targeted by advertisers. 

To get out of our problems, I felt we needed to invest any savings back into new 

sections that could generate new revenue. 

In a meeting in his office, I told Hiller he had no plans for revenue increases, 

only to cut costs. I objected to the process more than the budget number, but he 

would have none of it. He thought I — and Baquet before me — wanted to spend 

our way out of our financial difficulties. That wasn’t true, either. I wanted to 



46 

invest in the paper, not just spend. Investing is when you plow money back into 

your product; spending is when you hand out million-dollar bonuses to 

executives who don’t deserve them. 

“You see what is going on around you,” he told me, referring to news of 

budget cuts at papers across the country. “What do you think is going to 

happen? “This paper just has to keep getting smaller and smaller.” 

When I took this job, I responded, “I told you that I didn’t come here to 

diminish the Los Angeles Times. If that’s what you want, you are going to have to 

get someone else to do it, because I won’t.” I had drawn my line in the sand, and 

the sands started shifting.  

Hiller came into my office the following Monday and invited me to lunch. I 

was busy drafting a memo he had requested to determine my bonus based on 

my department’s accomplishments for the prior year. Once I finished, we walked 

over to Traxx, a restaurant in Union Station in downtown Los Angeles—not a 

bad place, I thought, for someone to tell you the time had come to leave.  

My lunch was pleasant—curried chicken salad and Sauvignon Blanc. He 

picked at his shrimp salad and iced tea. In his finest lawyerly prose, he finally 

said, “I’ve thought this over and I want to make a transition. …Believe me, I’ve 

thought a lot about this. I just read your accomplishments memo and you did a 

lot. I asked you out here and we owe you a lot.” But, he said, he had decided to 

replace me. He asked if I would agree to stay as editor while he “quietly” looked 

for a new editor. I thought I had failed at educating my publisher if he believed 

he could quietly attempt to fill one of journalism’s most prestigious jobs. I told 

him that wouldn’t work and that I didn’t want to be a lame duck. “We should 

get it over as fast as possible,” I said, agreeing to keep his decision to myself until 

we worked out details.  



47 

Then, almost as if it were an afterthought, Hiller said: “I want to hold off on 

this until I check with Sam to see if he is going to sell the paper. We all know that 

David Geffen [the movie mogul who was among the wealthy Angelenos 

interested in buying the Times] is still around, and Sam might want us to stay 

around until it’s sold. I don’t know. Sam will probably say, ‘Hiller, you’re nuts! I 

want to keep him, not you.’ You have a pretty good relationship with Sam, don’t 

you?”  

EPILOGUE 

The Pacific Ocean rippled gently across Manhattan Beach as I walked onto 

the porch of the condo I had rented soon after I had arrived in Los Angeles. I 

took a deep breath of the sea air as the sun struggled over the horizon and those 

lucky enough to live nearby strolled or jogged up a beach as natural to Southern 

California as a sandpiper. It was January 22, 2008, and for the first time in more 

than 50 years, I didn’t have anywhere to go that day.  

David Hiller had told Sam Zell that he intended to replace me and Zell didn’t 

object. I wasn’t surprised. Zell had emphatically and publicly said that he would 

put Hiller in charge of the Los Angeles Times once the deal closed, and he could 

hardly counteract Hiller’s first major decision, even if he wanted to, which I 

suspect he didn’t. 

We had tried to keep the decision quiet to pave the way for an orderly 

transition, but the news had inevitably leaked and on Sunday, January 20, The 

Wall Street Journal broke the story on its Website, saying I’d been fired over 

differences with Hiller on the budget. A cascade of publicity followed, catching 

Hiller off guard and prompting me to explain what had occurred to the staff and 



48 

to readers who had complained about or made good comments about the paper 

during my tenure.  

I thought hard about what I should say. From the day I had arrived, snarky 

bloggers like Nikki Finke had speculated that I would stay at the Times only two 

years until I could “shuffle off into retirement.” That wasn’t true; I intended to 

stay as long as it took to settle down the staff and turn around the fortunes of the 

paper. I didn’t want to leave, retire, get one of those “emeritus” titles or go off 

and play golf. Actually, I still owed money on loans for my children’s educations, 

one of whom was still in school full-time and another I wanted to help through 

graduate school. I also worried, with good reason it turned out, about how the 

company would portray my departure. So I had decided I would set the record 

straight in a speech to my staff in the newsroom on January 21, just over 14 

months from the moment I had walked into the Times and got a pass good for 

that day. I felt that a person in my position owed that much to the staff and to the 

paper’s readers.  

It was a painful decision. I knew that making public remarks about the 

situation would end my career and my days in a newsroom. The speech got far 

more attention than I thought it would. I didn’t think my remarks were that 

controversial: I recognized Hiller’s right to replace me; said that I had been 

terminated without cause; called on the paper to continue the good things we 

had accomplished during my tenure; urged Zell to avoid rigid financial controls; 

and suggested that the staff continue to put out the kind of newspaper Los 

Angeles deserved, a vibrant, smart paper that didn’t pander to anyone, one that 

invested in its future and its readers. I defended my record as editor--no 

apologies, no regrets. In a corporate culture, though, saying anything besides 

thanking the company for “giving me the opportunity to spend more time with 

the family” is heresy. 



49 

“That was a really good speech,” Leo Wolinsky told me, “but I think it’s 

going to cost you some money.”  

Spring 2008: A Bully Pulpit 

Under the two-year contract I had received when I took the job, the company 

owed me some salary and benefits. Tribune lawyers soon informed my attorney 

that they would pay me the minimum only if I would sign a “non-

disparagement” agreement—which was not a part of my contract. The 

agreement would bar me from creating an unfavorable impression “in any 

manner whatsoever” about “Tribune Company, its parents, subsidiaries, 

predecessors, successors, affiliates, officers, directors, agents, shareholders, 

attorney and employees or any of them” from here to eternity.  

As a journalist I’ve seen people go to jail or be killed defending their right to 

speak or write their views. I told my lawyer there was no way in hell I would 

surrender my rights, not for whatever they would agree to pay me or for Sam 

Zell’s billions. My lawyer told me I could file suit and probably win, but the 

court costs would likely consume everything I was owed. At the time, I didn’t 

intend to write a book or anything about my experience. In my mind, though, 

there was a principle involved. I told him I would not be muzzled and prepare to 

file suit. The Tribune Company maintained a “Freedom Museum” on Michigan 

Avenue in Chicago with exhibits honoring those brave enough to write the facts 

and speak out. And this same company wanted to muzzle me? My experience 

suggested that things at the company were about to change under the new 

management, and not for the better. Unfortunately, I was right.  

The hopes engendered by Zell and his top people soon disappeared. Once he 

had control of Tribune Company, Zell staged a road show, visiting Tribune 



50 

newspapers and expressing contempt for many journalists and their craft during 

meetings with the staffs. When a young female photographer in Florida 

challenged his views about news coverage, Zell replied disparagingly and added 

“f*** you” at the end of his remarks.17 When the Orlando Sentinel put the 

exchange on its Website, it became a hot item on YouTube and Tribune officials 

pressured Sentinel Publisher Kathy Waltz to remove it. She refused and left the 

company shortly thereafter. 

Things didn’t go much better at the other papers. Zell came across as a crude, 

insulting bully. At Tribune Tower, he put people in charge of the company who 

knew as much about running a newspaper as I know about piloting the Space 

Shuttle. Within six months, he removed David Hiller as publisher of the Times.  

To his credit, Zell bailed out Tribune shareholders at a critical moment when 

newspaper stocks fell out of favor. Tribune Company stockholders, a class that 

included me and many other employees, got $34 per share for their stock, far 

more than they would have received had the sale fallen through.  

Many newspaper employees and readers didn’t fare as well. When I left the 

Los Angeles Times in January, 2008, the paper had a staff of about 920, including 

those working on the Website. Less than 18 months later, the number was 575, a 

loss of 355 journalists.18 The same thing has happened at other Tribune papers. 

The Chicago Tribune’s staff was cut dramatically, and it no longer has 

independent foreign bureaus because its editors believe readers are primarily 

interested in local news, like a Zell era story promoted on the top of page one 

about a new cheeseburger column. In one layoff in 2009, the Baltimore Sun lost 

nearly a third of its newsroom.19  

Zell’s lieutenants replaced experienced, seasoned, editors with journalists 

who fought the cuts but nevertheless made them. They redesigned papers such 

as the Chicago Tribune and stripped them of the serious, substantial journalism 



51 

that once dominated their front pages. Circulation fell20 as did advertising, hurt 

by the recession and by declining readership. Zell inherited the best collection of 

daily newspapers in America and turned them into smaller papers of less 

substance. Just about a year after he took over, the company filed for bankruptcy 

where it remains, mired in a legal swamp that includes a bankruptcy examiner 

report that suggests fraud played a role in acquisition of the company that 

published these fine newspapers. Despite all of the cuts and financial problems, 

some great journalism continues to be practiced at Tribune newspapers but it is 

more episodic than systematic. The Employee Stock Ownership Plan he created 

to facilitate the merger (Zell called all employees “partners”) is under 

investigation by federal officials, and a group of Los Angeles Times employees has 

filed a class-action suit against Zell, alleging that he has diminished the value of 

the employee-owned company to benefit himself and fellow board members 

through destructive management and self-dealing. Zell’s lawyers deny the 

charges.  

I eventually settled with the company, obviously without relinquishing my 

right to speak my mind. I left without bitterness. Over most of my long career, 

the Tribune Company was good to me. It gave a kid from nowhere the 

opportunity to run two of America’s great newsrooms at the Chicago Tribune and 

the Los Angeles Times. Ironically, the old Tribune seared into my soul the very 

qualities for which I was dismissed. I didn’t leave a rich man or a poor man, but 

one with a wealth of friends and colleagues and the satisfaction that I didn’t 

compromise my integrity to keep a dream job. I didn’t accomplish anywhere 

near what I wanted to do at the Times, but I stood for the values I believed in and 

I didn’t fail my readers. I don’t hold any grudges, either. David Hiller thought he 

did the right thing, as did most of the others at Tribune Company. That’s what 

makes the story about the company’s collapse so disturbing: it shows that such a 



52 

disaster could happen to any company in any industry. The only thing that 

angers me is the suggestion that the dedicated journalists at Tribune newspapers 

somehow failed, that their disappearance from newsrooms made no difference, 

that nothing was lost, that the company simply had to change because it was 

broken.  

2008 and Onward: Much Has Been Lost 

Much has been lost. In the darkest hour of the Balkan wars, a Newsday 

reporter documented the existence of Nazi-like concentration camps jammed 

with skeletal prisoners. Thanks to reporters from the Los Angeles Times, Wal-Mart 

reformed its contracting and employment polices after the paper spent heavily 

and traveled across continents to document how the company exploited the 

poor. Times reporters also exposed horrific negligence at the King-Drew 

Hospital, which served the inner city poor in Los Angeles, people who had no 

voice of their own. Chicago Tribune reporters saved the lives of people wrongly 

sentenced to death row, documenting how the death penalty discriminated 

against the poor and minorities, literally changing the parameters of the global 

debate over the death penalty. Airlines throughout the world now carry much 

better medical kits and defibrillators on flights thanks to an enterprising Tribune 

reporter who showed how more people die from in-flight illnesses than in plane 

crashes. In 1996, The Baltimore Sun exposed slavery in Sudan, sending in two 

reporters who bought two slaves and freed them. When the Pentagon barred 

journalists from photographing coffins containing the bodies of U.S. soldiers 

killed in Iraq, a Hartford Courant journalist wrote a gripping portrait of a hero’s 

last trip home. Tribune’s Florida papers documented shocking waste in the 

federal government’s hurricane-relief programs. I could go on and on and on.  



53 

Those stories cost thousands of dollars and untold hours of risky and 

sometimes dangerous reporting. Citizen journalists, bloggers and unprofitable 

Internet start-ups have a place in the new media world ushered in by the 

Internet. But to suggest they can in any way compensate for the kind of 

journalism lost with the decline at Tribune is ludicrous. It is an insult to the 

innumerable brave men and women who reported and wrote these stories, often 

risking their lives and almost always under some sort of threat. At its core, 

journalism is all about reporting—gathering facts and organizing them into a 

coherent narrative. Reporting is what is endangered. The journalists losing their 

jobs are the men and women who used their considerable skills and knowledge 

built up over decades to dig, pry, squeeze and extract from the day’s news that 

special piece of journalism called “a hell of a story.” Journalism didn’t fail at 

Tribune papers; the executives who led the company failed journalism, clinging 

to a broken business model, one that devalued journalism by giving it away for 

free or charging far below its cost while pursuing a rapidly evaporating 

advertising revenue stream.  

Are they are lessons to be learned? I wish I had a quick and concise answer 

that would solve the problems newspapers and other media face with their 

eroding business models. In the future, I suspect that great journalism will be 

available, but only to a smaller audience willing to pay for it, those with the 

means to pay $2 a day to get the New York Times or $18,000 to $20,000 to buy a 

Bloomberg machine. The losers will be less fortunate readers who had this work 

at their fingertips for less than the cost of a cup of coffee.  

After I left the fellowship, I returned to Chicago and helped start the Chicago 

News Cooperative (CNC), a non-profit news organization dedicated to 

providing high-quality public service journalism to the public. At CNC 

(chicagonewscoop.org) we are trying to figure out how to finance serious, public 



54 

service journalism in the future and create a self-sustaining business model to 

support journalism. Whether we will succeed is anybody’s guess. Our initial 

efforts are heavily dependent on grants and donations from readers or anyone 

else who would like to help out, and I’ve had to learn how to be a fundraiser, 

something that is a personal challenge.  

But I don’t think non-profits will be able to replace newspapers over the long 

haul. Capitalism built the American newspaper industry and I believe the 

answers to its problems will be rooted in capitalism. But the capitalists can’t be 

men such as Sam Zell. When he took over the Tribune Company, Zell proudly 

said he was a capitalist and that the newspaper game was just another business, 

like the trailer parks, office buildings and railroad cars he once owned. But Zell’s 

attitude epitomizes what is wrong. The business of delivering credible, reliable, 

edited information is, has been and always will be rooted in public service. Zell 

and his lieutenants failed in their ill-fated adventure at Tribune because they 

never understood that fundamental fact. Under the leadership of Zell, the 

Tribune Company, once a proud symbol of journalistic independence with the 

best collection of profitable newspapers in America, has failed, not only because 

of the perfect storm of recession, political attacks, stock market turmoil and 

severe financial problems. It failed because Tribune and many others in the 

industry lost their way, forgot or misunderstood what newspapers and the 

unique brand of journalism they deliver is all about. That is what must be 

preserved if the industry and great journalism are to survive.  

Ole Jacob Sunde, a dedicated capitalist and chairman of the Norwegian firm 

Schibsted, a company more successful than any I’ve encountered at bridging the 

gap between the old world of print and the new one of digital technology, said it 

well: “We continue to face challenges in becoming more of a corporation than a 

collection of strong businesses or individual identities. …And then we face 



55 

another challenge — here we have the stock exchange and there we have the 

cathedral. The stock exchange is really the profit motivation for the business. The 

cathedral represents the underlying values of, or the importance of, the 

newspaper in society. We can’t underestimate that. We are serving the common 

good. We have the honor of distributing information in society and doing that 

correctly. That is still a very important role. And I think newspapers will have 

that role for a long period of time. So as profits are dwindling, you face the 

question: Shall we take the stock market approach? Or the cathedral 

approach?”21  

Years before, another newspaper pioneer, a man who negotiated the 

turbulent waters of a changing media world and emerged successful, suggested 

the answer to Sunde’s question. Mike Cowles, an Iowa newspaperman at my 

first paper, the Des Moines Register, a journalist and owner who made much 

money in the business, understood the forces that bring us all to the cathedral 

door: “Two avenues of popularity are open to the newspaper. The first is to yield 

to flatter, to cajole. The second is to stand for the right things unflinchingly and 

win respect. …A strong and fearless newspaper will have readers. …After 

making all allowances, the only newspaper popularity that counts in the long 

run is bottomed on public respect.” 22 



56 

Endnotes 

1. Richard Peres Pena, LA Times to Shrink by 150 Jobs, The New York Times, July 3, 2008. Pena’s 
article and several others by media critics say the Los Angeles Times at its peak had a newsroom of 
1300. Tribune Company does not dispute the figure.  

2. U.S. Census Bureau, State and County Quick Facts, December 2006 and Port of Los Angeles, 
Annual Report, January 2009.  

3. Readership figures for the Los Angeles Times and the Chicago Tribune were taken from audits 
performed by the Audit Bureau of Circulations reports from 1995 to 2006. The ABC is the 
industry’s self-regulatory agency responsible for verifying circulation numbers for the newspaper 
industry. The U.S. Census Bureau reports that California has a larger population than 42 states.  

4. Annual Report 10K, Tribune Company, April 2008 and Proxy Statement, May 2000 issued in 
conjunction with Tribune Company acquisition of Times Mirror Company. The financial reports 
show that Tribune Company into the early 2000s consistently earned returns of 20 percent and 
more, making it one of the most profitable media companies listed on the New York Stock 
Exchange.  

5. The cost figures used for the Los Angeles Times are approximate and based on the author’s 
experience as a senior editor working directly with the newsroom budgets at both the Los Angeles 
Times and the Chicago Tribune. 

6. Hollywood Chamber of Commerce, City of Hollywood Website, Hollywood Walk of Fame, May 
2009 

7. Mike Wyma, Johnny Grant, 84, Hollywood’s Biggest Promoter, Los Angeles Times, January 10, 2008. 
Grant died in January 2008 in the penthouse of the Roosevelt Hotel where he lived. Although 
there were numerous reports about his final wishes, it is not known if his ashes were scattered 
beneath the Hollywood sign.  

8. Joshua Freed, McClatchy Sells Minneapolis Star-Tribune, Private Equity Firm Pays $530 Million for 
Flagship Paper, Associated Press, December 27, 2006.  

9. Michael A. Hiltzik, Zell Casts Himself as Builder of Companies; Bettor on Dark Horses, Los Angeles 
Times, April 7, 2007.  

10. United States Bankruptcy Court, Report of Examiner Kenneth M Klee, Case No. 0813141. 
Examiners interview of Samuel H. Zell, June 14, 2010.  



57 

11. The Tribune Company pioneered the process of owning newspapers and television stations in 
the same market. Cross-ownership was banned by Federal Communications Commission 
regulations enacted after the Chicago Tribune had acquired WGN-TV in Chicago, an acquisition 
that was grandfathered by the FCC after it passed its regulations. The Tribune Company later 
launched an aggressive lobbying campaign to overturn the rule prohibiting cross-ownership of 
newspaper and TV stations in the same market, particularly after it acquired the Times Mirror 
Company in 2000 and ended up owning television stations and newspapers in several cities. The 
company contended that the rule was outmoded because of competition from the Internet and 
cable TV. Opponents of loosening the ban say that companies more interested in profit 
maximization than local news and diversity would benefit from overturning the ban at the 
expense of the public interest. FitzSimons’ politically-tinged actions showed how a single person 
in charge of a huge media company could have significant influence over content. FitzSimons 
often attacked reporters and columnists who held views with which he didn’t agree. FCC 
Chairman Kevin Martin pushed through a easing of the rule, allowing Sam Zell to close the deal 
to buy Tribune Company, but the rule remains a political hot potato and will no doubt come 
under review again.  

12. Thomas Mulligan and Michael Hiltzik, Tribune CEO Expected to Resign, Los Angeles Times, 
December 19, 2007. Quoting corporate disclosure statements, Mulligan and Hiltzik reported that 
FitzSimons would leave the company with more than $40 million in stock sale proceeds, deferred 
compensation and bonuses, depending upon the date of his departure. FitzSimons has not 
disputed the total.  

13. Clark Hoyt, A Balancing Act on the Web, New York Times, February 14, 2009. Erik Wemple, One 
Mission Two Newsrooms, Washington City Paper, February 13, 2009 and Online Journalists Optimistic 
About Revenue and Technology, Concerned About Changing Values, State of the News Media, Pew 
Project for Excellence in Journalism, 2009. Tensions created by different standards for and print 
journalists are widespread in the media, not only at Tribune papers. At The New York Times, the 
paper’s public editor, Clark Hoyt, recently wrote columns analyzing whether Times reporters and 
editors succumbed to pressure to break news online when they published an erroneous report on 
the potential Senate candidacy of Caroline Kennedy, relying on an anonymous source that might 
have not passed muster in the print paper. Hoyt’s column prompted a vigorous response from 
Jonathan Landman, the deputy managing editor who oversees the newspaper’s Web operations, 
who said websites operate under different pressures and that speed is a value that editors can’t 
ignore. Landman said the challenge is to balance accuracy and speed. “I have the utmost respect 
for Jonathan Landman,” Hoyt said in an interview, “but I think the way online newspapers 
operate is changing journalism.” A similar controversy erupted at the Washington Post when Post 
reporters withheld from the paper’s its prize-winning stories on the scandalous treatment of 
injured soldiers at Washington’s Walter Reed Hospital until just before the stories were to run in 
the newspaper. Reporter Dana Priest told the Washington City Paper’s Erik Wemple, “We kept [the 
story] from [the paper’s] because we hadn’t worked for them that much and, and we were really 
worried about any kind of leaking.” The Post is in the process of better integrating the printed 



58 

paper and its website. In a recent survey by the Pew Project for Excellence in Journalism, online 
journalists said the Internet had had an adverse impact on newsroom values. The most often 
cited change was a loosening of standards and more carelessness in online news gathering.  

14. Based on the authors experience as an editor and executive vice president of the Los Angeles 
Times and a managing editor at the Chicago Tribune, online operations in the 2005 to 2007 period 
typically had about 5 percent or less of the staff of the printed paper, although the printed paper 
often dedicated numerous employees to online duties.  

15. Robert McMillan, No Bonuses, Please, We’re Tribune, Reuters, April 30, 2007. McMillan reported 
that FitzSimons would forego one of his bonuses under the plan as would Scott Smith, the head 
of the publishing group. A couple of other Tribune Company officials took lower bonuses but the 
company still passed out more than $4 million in bonuses under the plan.  

16. Front Page Ads at Tribune Papers. Forbes Business, July 17, 2007. The original story containing 
my quote ran in the business section of the Los Angeles Times in July, 2007. 

17. Phil Rosenthal, Zell’s Curse at Worker Puts Mantra in Spotlight, Video of Vulgarity Triggers Debate 
on CEO’s Sincerity. Chicago Tribune. February 6, 2008. Zell’s comments were not limited to the 
spectacle in Florida. Besides criticizing the author at a meeting of Times employees in Los 
Angeles, he made numerous crude remarks there and got into a confrontation with Times 
reporters in the paper’s Washington bureau.  

18. Although the staffing levels at Tribune papers are in flux, the author obtained the latest 
numbers from key managers at the newspapers and from public reports. The author withheld the 
names of the managers who provided the staffing levels to protect them from recriminations by 
Tribune Company officials.  

19. Lorraine Mirabella, Sun Cuts Third of Newsroom, Baltimore Sun, April 30, 2009. The cuts 
announced recently are the latest of several rounds of cuts at the paper. The company billed its 
move as a reorganization, but staff reductions have become common across Tribune newspapers.  

20. Audit Bureau of Circulation reports say that all Tribune newspapers reported more 
substantial circulation losses in the latest reporting period for the six months ending in March 
2009. 

21. Bharat Anand, Sophie Hood, Schibsted. Case Study 9-707-474, Harvard Business School, April 
16, 2007.  

22. Herb Strentz, Cowles Family Publishing Legacy. Drake University, Cowles Library, May 9, 2009.  


	Joan Shorenstein Center
	Discussion Paper Series
	#D-65, June 2009

