
Joan Shorenstein Center  

on the Press, Politics and Public Policy 

Discussion Paper Series 

#D‐54, February 2010 

 

 

The Power of TV News:  

An Insider’s Perspective on the Launch of BBC 

Persian TV in the Year of the Iranian Uprising 

 

By Stephen Williams 
Shorenstein Center Fellow, Fall 2009 

Executive Editor, Asia Pacific Region, BBC 
 

 

 

 

 

© 2010 President and Fellows of Harvard College. All rights reserved.



2 

 

INTRODUCTION 

 “Well, of course you’re from MI6. You’re a spy.” … “Pass the pomegranate juice, 

please.”1 

The accusation was made to the director of the BBC’s World Service, Nigel 

Chapman. He and I and the BBC’s senior Persian analyst, Sadegh Saba, were 

sitting in the headquarters of the Iranian President, Mahmud Ahmadinejad. His 

head of communications and senior advisor, Mehdi Kallur, didn’t beat about the 

bush.  

The pomegranate juice — and dates — and nuts — became the segues between 

different parts of a symphony. A two‐and‐a‐half‐hour symphony. Can you 

imagine President Obama’s senior advisor giving a foreign broadcaster two and 

a half hours? Not in a month of Sundays. Nothing’s quite what it seems in Iran, 

as I was about to discover all over again…and again. 

We were leaving when we saw his assistant printing out pages from the BBC’s 

Persian website, which the Iranian government blocks very effectively. “Yes,” 

came the response, “they’re briefing notes for the cabinet and the president. We 

trust your information, but not your motives.”  

We were in Tehran to help prepare the launch of a new BBC Persian TV channel. 

Naturally enough Mr. Kallur said “no,” without actually ever saying “no” to our 

newsgathering presence in Tehran. All very Iranian.  

Trust is gold dust in the news business — creating it and keeping it. How on 

earth, I wondered, could we even begin here? I found a country still blaming 



3 

 

America and the West for supplying the gas to Saddam Hussein, which killed 

and injured their countrymen in tens of thousands in the 1980s. In the 70s the 

West had supported the Shah, whose regime had run one of the world’s most 

notorious secret police systems. Even worse, America and Britain had instigated 

the coup of 1953 against Iran’s first democratically elected government.  

It didn’t matter whether it was the cafés of working class South Tehran, the 

professional salons of middle class north Tehran, or just bumping into people 

around the wonders of Isfahan. In my 10‐day visit to Iran ordinary people did 

speak to me, and their message came over loud and clear. It wasn’t just Mehdi 

Kallur and his merry men. “The West has meddled for decades. We just don’t 

trust what you’re up to.” 

And yet, there were signs of hope. A sea of satellite TV dishes2 dotted the 

rooftops. And in nearly every home I went into family and friends were 

watching the U.S. Voice of America TV, avidly. The chest‐beating chanting of 

“Death to America,” I also discovered, was nonsense — a carefully 

choreographed clique drummed up for special occasions. Virtually every Iranian 

I spoke to really liked America — even loved it. They might not trust it, but they 

love the culture: California, coast and cars, and what they see in the movies.  

On the face of it, though, as Brits, and therefore junior players in this saga, the 

BBC was seemingly up the Persian Gulf without a paddle. It was the end of 2007. 

No staff, no reporters in Tehran, and seemingly no audience.3 

Roll forward 18 months to the uprising of June 2009. “I went to bed in one 

country, and woke up in another.”4 The memorable words of (UK) Channel 4 

News reporter, Lindsey Hillsum. Hundreds of thousands were out on the streets 



4 

 

in Tehran and cities across Iran, disputing the “stolen election.”5 Joe Klein, 

reporting the Iranian election in Tehran for Time magazine and CNN, describes it 

like this: “Anarchy, total chaos, and everyone watching the BBC.”  

Internet pictures, e‐mails, text messages and alike were coming into BBC Persian 

TV in London at the rate of between six and eight a minute at the height of the 

upheaval. And as for that non‐existent audience, IRIB State TV estimated 

between 12 and 14 million regular viewers of BBC Persian TV — a figure backed 

up by the country’s Institute for Strategic Studies.6 

So how did we go from my first insight into Iran to the image of a state in chaos 

with a significant proportion of its population hanging on our every picture, 

every word? Strangely enough, when I asked that question of Britain’s most 

senior career diplomat, Sir Peter Ricketts, he wasn’t able to say precisely. I then 

discovered that nobody (outside Iran)7 had actually tried to work out a coherent 

narrative on western TV’s impact amid the turmoil. 

And that turmoil continues. I’m now at Harvard University, on sabbatical from 

the BBC, researching the impact of the TV channel I helped launch — and still on 

that voyage of discovery. What’s emerging is a clear and coherent picture of 

influence far greater than might have been predicted — though, with limitations.  

Let me be quite clear. The BBC aspires to be impartial. But my account cannot be 

impartial; it is bound to be biased. I have tried to be honest, owning up to 

mistakes and problems. And I admit to luck in many areas. However, I would 

claim my perspective is important because it gives an insider’s insight into a very 

high‐profile media project in a country which is intoxicating and frustrating for 

most westerners in equal measure.  



5 

 

I’ll guide you first through the pre‐launch debates and fine decisions, how we 

overcame the inherent mistrust of the Iranian people, the hiatus of the election 

and the uprising and finally draw some conclusions on where we are now and 

the ongoing legacy and impact of BBC Persian TV. That does sound grand, but I 

do believe this has been a truly extraordinary venture and adventure. I would 

not be so presumptuous as to say this is a blueprint for all major media 

endeavors. But we clearly did some things right, and those lessons might be 

applicable elsewhere.  

“IT’S THE PICTURES, STUPID.” 

Iran’s Reign of Terror can seem a long way away. And sometimes not. There are 

plenty of Iranians here. They’ll all talk. But nobody wants to go on the record.8 

The fear is manifest. BBC Persian TV and Voice of America carry regular reports 

of rape, torture and murder against opponents of the regime. Neda was just the 

start.  

So, what happened to change everything? 

“It’s the pictures, stupid. The impact of TV news lies in the pictures. Doesn’t 

matter if it’s Iran, or wherever. Same story.”9 Enayat Fani is the presenter of BBC 

Persian TV’s Hardtalk and Politics Show programs and (with Sadegh Saba) the 

channel’s most experienced analyst. He remembers the 1979 Revolution. He was 

there. His pithy and pointed response was still the most eloquent if simplistic 

explanation of why western TV news channels in Persian have had a significant 

impact in this most tumultuous year in Iran. 



6 

 

“The shooting of Neda Soltan — and the killings and beatings that followed — 

changed everything,”10 according to Karim Sadjadpour at the Carnegie 

Endowment for Peace. “Those pictures were seen by everyone in Iran — mostly 

on the BBC, but also on Voice of America or CNN. And make no mistake, the 

very existence of BBC Persian TV was a critical factor. Everyone had access to the 

pictures. If they didn’t own a satellite TV, they would know someone who did 

and see them that way. The impact would not have been the same if it had 

simply been passed round on Twitter, Facebook, YouTube and alike. The 

television news pictures made all the difference.” 

His view is supported by Mehdi Khalaji at the Washington Institute for Near 

East Policy. For 10 years he trained to be an Ayatollah in Qom: “All this cannot 

be overstated. After Neda there was a flood of impact‐making pictures and 

reports. The mentality changed; that is, the level of trust in the government by 

the governed — and the growth of trust in western media to tell it as it is. Even 

many of the clergy in Qom and Najaf went out and bought satellite dishes after 

Neda. They no longer trusted the Iranian government or State TV.”11 

DEBATING WHAT KIND OF CHANNEL IT SHOULD BE 

All this was pretty much unimaginable when Behrouz Afagh, head of Asia for 

the BBC World Service, got the backing of first the BBC’s hierarchy and then the 

British Foreign Office to put 25 million dollars a year into a Persian‐speaking TV 

channel for Iran, Afghanistan and Tajikistan. The fact that Behrouz is an Azeri‐

Iranian, brought up as a Baha’i, and now in exile for 25 years, adds to the myriad 

of conspiracy theories as to why the BBC should suddenly pluck the idea of a 

Persian channel from seemingly nowhere.  



7 

 

The Iranian Revolutionary Guards newspaper, Javan, actually gave over the 

day’s leading op‐ed column in early October to the “Machiavellian nature of 

Britain’s public diplomacy purposes.”12 This followed (the previous month) 

several pages along the same lines on the website of Tabnak,13 a newspaper which 

by and large supports the Iranian government. Nothing appears in these 

newspapers by chance.  

They are right in the sense that public diplomacy is a key element supporting all 

the main objectives for Britain’s Foreign Office.14 Yet, the money is merely 

handed to the BBC to do as it sees fit. In my experience, most of the world finds it 

quite incredible that a government‐funded operation can be that hands off. But 

believe me, it’s true. The only caveats might be a degree of self censorship in 

extreme situations. It’s difficult to imagine, for instance, the BBC putting British 

or American troops in harm’s way in Iraq or Afghanistan. The editorial 

guidelines are lengthy, some 360 pages. First and foremost, though, we promise 

to be balanced and tell is as it is. Essentially, that is it.15  

The BBC’s global strategy was, and is, simply to be “the world’s best known and 

most respected voice in international voice.”16 Our collective world view matches 

the notion expressed by Nicholas Burns, now a Harvard professor and formerly 

America’s most senior career diplomat — that the post–Cold War and 9/11 world 

has become less western and more focused on Asia and the broader Middle 

East.17 We therefore worked out that we couldn’t achieve our aims in English 

alone. We had to be “there” — on TV, radio and online in the big languages of 

the world. The corporation already had 40 or so language services. The idea was 

to have fewer services — but doing everything.  



8 

 

First to be conceived was BBC Arabic TV, in 2004, though it was finally born four 

years later in 2008. That was to become a standard 24‐hour news channel in the 

mold of Al Jazeera, its main competitor. But BBC Persian TV was down to “us.” 

— “us” being around 20 or so senior Iranian staff already within the BBC, or 

people like myself, TV professionals drafted in. We had a blank sheet of paper. 

We had to work out everything — what kind of programs, whom we’d recruit 

and from where, tone, target audience and so on. 

WHAT WE GOT RIGHT  

What was truly astonishing about the whole thing is that we finished up 

recruiting nearly a hundred Iranians directly from Iran, almost all in their mid to 

late twenties. All were media savvy, but hardly anyone had done TV. The BBC 

had never attempted anything like it before — to upgrade more than three‐

quarters of its staff in a few months from a base‐knowledge level of nil to a 

sophisticated and nuanced level of competence.  

“But,” says Karim Sadjadpour, at Carnegie, “the very fact that you employed 

almost all your journalists between the ages of 20 and 30 straight from Iran was 

the key masterstroke. They were suddenly much more in touch with what most 

of the population aspire to, believe in and dislike. “ 

And there is no doubt that when we established a series of brainstorms on what 

kind of channel it should be and what programs we should devise they were 

instantly in touch with the audience in a way the likes of me could never be. 

They were also heavily involved with our marketing and audience team, setting 

the questionnaire for detailed research we did with Iranians living in Dubai — 



9 

 

Dubai is just across the Persian Gulf from Iran and around a million Iranians live, 

work or visit there regularly — indeed, in the spring festival of Norouz, it can be 

as many as three million.  

The point is that the Iranian journalists supported the instincts of our Iranian 

regional head, Behrouz Afagh, that we should not follow the Arabic TV path, and 

instead make the eight hours of programming a 50/50 split between news and a 

whole array of other material, from interactive phone‐ins simulcast on the 

Internet, radio and TV, to films and documentaries, to youth shows, travel, food, 

history and culture programs — deliberately aimed at 20 to 35 year olds, a much 

younger audience than mainstream TV everywhere else.  

Considerable pressure was brought to bear to be much more news orientated, 

not least from the director of the World Service, Nigel Chapman, who’d been at 

that fateful meeting in the president’s office. But the Iranians, thankfully, stuck to 

their guns — against him and people like me.  

BBC professionals like myself needed a lot of persuading that this was the route 

to follow. I had been in BBC TV News for nearly 20 years. We were obsessed 

with breaking news. In my previous job, as the senior editor at BBC World 

(CNN’s main international competitor), I had sat in front of a quad screen, 

showing our output against our three main competitors. One key measure of our 

success was to beat the opposition to breaking stories, often by seconds. If we 

were to make it a mixed channel this would alter everything. No longer could we 

really focus on breaking news because the threshold for breaking into scheduled 

programs has to be really high.  



10 

 

I and the other Brits on the leadership team conceded the point to our Iranian 

colleagues, but thankfully inserted three key red lines of our own. We absolutely 

insisted that in the event of an absolutely huge “Iranian” story, then we should 

roll as a news channel — if possible over 24 hours or more — and just ditch the 

schedule. We couldn’t possibly have foreseen what was to happen in June 2009. 

But at least we’d addressed the broad scenario, so when it did happen, we were 

ready.  

Secondly, we insisted we put a huge effort in the training program to getting as 

many journalists as possible (even those deemed to be “in features”) up to speed 

in being news capable — and that we would do this through a long and 

repetitive practice schedule. As a result, this is how we managed to train so 

many staff in TV from a zero baseline. The old “practice makes perfect” adage. 

Thirdly, and perhaps even more importantly, those practice days were spent 

getting the journalists to think for themselves — within the BBC’s key guidelines 

of balance, fairness and accuracy. We employed around 15 external BBC 

coaching staff to ensure this happened. This might sound old fashioned and 

patronising. But you have to take into account they’d all worked in Iran under a 

broad system of censorship. Sometimes this would involve a government 

employee being in a newsroom to stop potential violations. Sometimes it would 

simply be the knowledge that questioning the Islamic system or the country’s 

nuclear policy could lead to a jail sentence. I’d seen for myself in the early 90s in 

eastern Germany how adapting to new freedoms was not quite so easy as might 

have been supposed.  



11 

 

If I had to pick out one key element of all of this I’d say the one about thinking 

for yourself was the most important. The reason is straightforward. When push 

came to shove, and a few of the younger journalists were finding it extremely 

difficult to buy into the BBC’s “balance is critical” standpoint, the quiet wisdom 

of the older sages struck home — precisely because we’d used the carrot rather 

than the stick.  

The only “red line” issue I recall being tested was over the younger journalists’ 

use of social media. One or two of them blogged regularly and felt free to include 

their own opinions on controversial topics. This was absolutely at variance with 

the BBC’s policy overall. In the interests of coherence we take the view that 

everyone’s entitled to their own opinion, but if employees buy into balance and 

fairness on air, we can’t have it both ways. That means no private thoughts on 

Facebook, Twitter and alike, and frankly it’s best to steer clear of private blogs 

completely. It took three e‐mails from senior managers over a couple of months 

to finally nail that one. But it did enable us to re‐inforce the concept of balance 

being at the very heart of what we do. 

On air, of course, the younger journalists always had to go through script 

approval, and that meant having their words and pictures thoroughly checked 

by a senior producer or editor. Neither would they decide the choice of stories or 

running orders. That was all down to more experienced staff.  

The pre‐launch training only came together through desperately hard work and 

incremental coaching and mentoring. It really was a case of running an hour or 

two of dummy programs, then stopping and forensically examining everything 

— and a couple of bi‐lingual senior staff minutely checking every word. It was 



12 

 

also a rather strange but fruitful alliance of cultures. Iranians (even on TV) are 

warm and naturally smile a lot, so we encouraged that. But their inclination to 

overwrite in a way which sounded “written” needed some Anglo‐Saxon 

directness. The language suddenly became colloquial and engaging. On air 

everything was in Persian. Behind the scenes, especially technically, the lingua 

franca was English. 

As you can see, we did not start with a Stalinistic image of “this is the way the 

channel is going to be.” Behrouz had an idea in his head that the channel needed 

to be much more than news. But having never worked in TV himself, that is 

about as far as his idea extended. It really was a work in progress. And yet that 

comprehensive debate was, I think, utterly critical in making the channel so 

appealing to an Iranian audience, and especially to a younger audience. 

Roxanna Shapour, an American Iranian, who became the channel’s publicist, has 

no doubts, that “by doing less news, and appealing to all tastes, especially 

younger men and women, the channel became more attractive, found a new and 

wider audience, which then decided it also wanted to watch the channel’s 

news.”18 

AND WHAT WE GOT WRONG, BUT EVENTUALLY RIGHT 

Sometimes you just get lucky. No newsman or woman would ever vote for less 

news. But a bit less in this case did make a big difference. One other confession is 

how we fluked it on the critical point of recruitment. It was all done too slowly, 

too late, with too few people, and there are still too few journalists.  



13 

 

The catalyst for all this was money. “The accountants advised us to employ our 

staff as late as possible because the moment they started training would cost us 

hard cash,” says HR head, Clive Ahmed. “We’d not reckoned on just how slow 

Iranian bureaucracy can be. The visas seemingly took forever.”19  

The plan was to bring in a total of 150 staff, two‐thirds from Iran, to London 

between March and May 2008, with a view to a September launch. In the event, 

they started dribbling in from May and were still arriving in September.  

The World Service director, Nigel Chapman, wanted to go as soon as possible 

thereafter and pressed us very hard to make it happen. The leadership team and 

I knew this to be ludicrous. The BBC doesn’t do knock‐down drag‐out rows. And 

Iranians certainly don’t do that kind of thing. But we came pretty close over the 

launch date.  

The atmosphere at the top table became feverish and intense. One of our senior 

editors hit nervous exhaustion. The pressure to launch was wearing him down. 

He was working silly hours — against my advice — 18 hours a day. It all got too 

much, and he finished up stepping down.  

In the end Nigel accepted the training time had been too short, that the whole 

thing was just too high risk to go so soon, that there was every chance a major 

error would creep in, and that the very credibility of the BBC was on the line.  

He was still adamant we couldn’t miss Obama’s inauguration. We conceded. 

And that was why we launched five days before Barack Obama entered the 

White House. More conspiracy theories from Iran.  



14 

 

On the plus side we got the most important decisions right — not only what kind 

of channel it should be, but we employed absolutely the right kind of people, no 

matter how tortuous it proved to be. We’d assumed at the start that we might 

employ half our staff from Iran, if we were lucky. We advertised round the 

world for Persian‐speaking TV journalists. We organised interviews in London, 

Washington, Los Angeles, Dubai — and Istanbul. We were inundated for 

Istanbul…you don’t need a visa to travel there from Iran. Quite a lot came from 

opposition newspapers. But a significant number were from government‐

sponsored operations. They didn’t “have TV,” but they did have bags of energy, 

ideas, a willingness to learn, and huge dynamism…who cared about the TV 

experience?  

COUNTDOWN TO LAUNCH CONTINUED 

It got pretty intense for everyone, Iranian journalists as well as the leadership 

team. For the newcomers it must have felt like a boot camp. From my perspective 

I was pre‐occupied that the tone would be balanced and fair to all sides in Iran, 

including the government. I almost blew a gasket when I overheard one of our 

young women reporters banging on about Israel‐Palestine as she put together a 

package on the Middle East. Fortunately we’d employed a brilliant writer and 

chief sub editor in Kaveh Basmenji (a former head of the American‐backed Radio 

Farda) to tell us who was or wasn’t on the straight and narrow. A quiet word 

here and there. Which left us to emphasize the positive; what they could do 

rather than what they couldn’t. We insisted they work hard, let them party hard 

(Basmenji’s impersonation of Freddie Mercury was outstanding), and it worked.  



15 

 

As we approached launch date it was as if the cold war suddenly broke out 

between the BBC and the Iranian government. And they clearly knew quite a lot 

about our launch plans. We were leaking.  

Our newsgathering was becoming a big concern. Not international news; we’d 

set up Persian bureaux in Kabul, Istanbul, Beirut, Jerusalem, Islamabad, 

Dushanbe and Washington. No, what to do about Iran? Ever since Mr. Kallur 

had said “no” to a Persian‐speaking reporter in Iran, we’d felt confident we 

could rely on the 30 or so stringers employed by the BBC’s Persian Radio to fill 

in. But the ante was now being upped so much we were obliged to reduce 

contact with them to nil. In the same vein, we were so worried that any 

connection with the BBC would prompt an immediate arrest, that we stopped 

the BBC World Service Trust’s vacation teaching operations (in Turkey) for 

young Iranians. The last thing we wanted was the Iranians to arrest a “BBC spy” 

with a show trial just as we started.  

SOCIAL MEDIA AND THE BBC 

“But who needs official reporters when you can have tens of thousands courtesy 

of the new social media?” says Sadegh.20 Our confidence grew when we used the 

BBC’s Persian website to encourage people‐to‐phone, text, e‐mail, send us 

pictures, etc. for our final round of pilot programs. It worked like a dream. In 

addition, the official Iranian news agency, IRNA, seemed to cover everything 

that moved politically and make the pictures available to all comers. The big 

international TV agencies, AP and Reuter, unlike the western written press, were 

still operating — as was the BBC’s own English‐speaking TV team in Tehran. 

And suddenly our prospects looked brighter.  



16 

 

In my opinion, the sheer numbers of those participating in citizen journalism 

made all the difference. Hamid Dabashi at Colombia is also absolutely sure, 

though he firmly believes it was the combination of the new media and the 

political crisis in June that made BBC Persian TV so influential at this particular 

point. “The technology of the new social media had existed before, of course. But 

the election crisis in June forced a complete re‐constitution of the architecture of 

how news works, in Iran and for the likes of the BBC, Voice of America, CNN 

and so on.”21  

How right he is. I can only speak for the BBC, of course. Social media had been 

used extensively during the Burma crackdown or the occasional domestic issue, 

like an oil refinery explosion north of London. But Iran took the whole thing to a 

completely new level. It came of age.  

So how did we decide which pictures to use? First, we picked only the very best 

pictures for further scrutiny; only a fraction of what came in. The rest was often 

down to common sense detective or intelligence work. Cross check against a 

variety of other sources and pictures. Are they all wearing the same clothes? Do 

the angles match up? Is it the same day and same time of day? It’s amazing how 

much else has to go because you can’t verify material. All non‐BBC footage was 

broadcast with words on and off screen re‐inforcing that the video had come in 

from the (Iranian) public and was not shot by BBC staff, and could not therefore 

be independently verified.  

Social media usage is a very hot potato. We committed no major errors. But the 

BBC has used our experience to put together 190 pages no less for public 

consultation, as it tries to work out new guidelines on social media. In page 



17 

 

terms that’s more than half the length of the guidelines for everything else put 

together.  

SLOW BURN TO FAST‐TRACK SUCCESS 

Before we got to the disputed election of mid‐June, BBC Persian TV was on a 

slow burn. An American TV survey in later February — around five weeks after 

launch — found Voice of America beating the BBC by three million viewers to 

two and a half million.22 By late April, however, the BBC audience had shot up to 

six million plus, according to figures from the son of the former Iranian 

president, Hashemi Rafsanjani. He runs a large polling organisation in Iran. He 

also predicted an eventual audience reach of 11 million.23 

According to Sadegh Saba the explanation of how a slow burn became fast‐track 

progress was this: “We’d got lots of things right. We’d started to win over the 

trust of many Iranians by being balanced, telling it as it is, by painting a warts‐

and‐all‐image of the United States and Britain, and by doing a lot of programs 

which were very positive about Iranian culture — such as a series on how history 

and climate impacted Iranian cuisine, which had the blessing of Ershad (the 

wonderfully named Ministry of Islamic Guidance).  

The head of newsgathering at the time, Daryoush Karimi, picks up the story: 

“We were doing quite well. The government then demonized us, which was the 

best possible marketing campaign. Word of mouth is also very powerful in 

Iranian culture, and that takes time. But most of all we were helped by the mere 

fact of the election. There was a much greater desire on behalf of the electorate to 

find out more.”24 



18 

 

 Sadegh again: “Ahmadinejad was supreme during the televised election 

debates, which began in early May. State TV was not going to give his opponents 

any real opportunities beyond those debates. They needed other outlets. The 

opposition was by now very aware of our audience. Rafsanjani was bankrolling 

Mousavi and his supporters. Around three to four weeks before the election they 

appeared to take the unprecedented step in Iranian politics of making themselves 

available for interviews on the BBC — like any western political party would 

want to play the media. The result is that we became part of the political process 

— highly unusual for any foreign channel anywhere.” 

They were drawn to three programs in particular. Hardtalk was a half‐hour one‐

on‐one interview, probing and tough, but clearly a wonderful opportunity to 

pitch. There was the half‐hour Politics Show. But the jewel in the Crown was 

Nowbat e Shoma, an anything‐goes chance for all Iranians to have their say 

interactively on a whole spectrum of topics. This just didn’t happen anywhere 

else in Iran.  

“Nowbat had a huge impact from the start,” says Saeed Barzin, the senior Iranian 

analyst for BBC Monitoring. His job is to check everything that moves in all 

Iranian media. “It encouraged debate in Iranian society by airing issues like 

disability or homosexuality or public executions, all of which were taboo 

anyway, but certainly weren’t being covered elsewhere.”25 

He continues: “It’s difficult to say whether BBC Persian TV helped drive up 

support for Ahmadinejad’s opponents. But the Iranian public suddenly had good 

access to what the government’s opponents were saying.” 



19 

 

THE ELECTION AND THE UPRISING 

On June 13, Iran’s leadership declared Ahmadinejad the winner by lunchtime 

(the day after the June 12 election) — with 63 percent of the vote. There are no 

official opinion polls in Iran. But on the face of it this seemed completely 

implausible, given the private and unofficial polls a few days earlier indicating a 

50/50 split between Ahmadinejad and his opponents taken together. The middle 

class of the capital, Tehran, never a natural stronghold for the Ahmadinejad 

government, turned out to demonstrate in their tens of thousands. Everyone I 

have spoken to — Iranian students and academics, western journalists, 

diplomats and so forth, all agree with the assessment of Joe Klein: “BBC Persian 

TV and Voice of America did not create the election crisis — huge numbers of 

Iranians were already tired of the suppression of personal freedoms and 

continued economic crises — but the TV news in Persian did provide the oxygen 

of publicity to make the crisis much more difficult for the Iranian government.” 

On election day the Iranian government finally acted against BBC Persian TV. It 

shut down one of our two satellite channels for several hours. Behrouz Afagh 

takes up the story: “The BBC instantly made money available to pay for two 

more satellite channels. And we received the full support of the satellite 

provider, Eutelsat. In addition and very importantly, the European Broadcast 

Union, the EBU, a collection of all Europe’s biggest broadcasting organisations, 

protested in the strongest possible terms to the Iranian government, not least 

because many other European channels were being blocked out as a result.”26 

The Iranians now found themselves with four separate BBC Persian TV streams 

going into the country — making it almost impossible to stop. And Europe’s 



20 

 

broadcasters were threatening to break off relations immediately. The Iranian 

government backed down and after a few days stopped the mainstream blocking 

completely. They did partial jamming for a few weeks, and latterly have resorted 

to some neighbourhood‐by‐neighbourhood jamming. But in general it has 

proved ineffective.  

By June 14, and the demonstrations getting bigger and angrier by the minute, 

BBC Persian TV had expanded its schedule and was soon operating round the 

clock. “For a channel funded to provide just eight hours a day, to go up to 24/7 

with no end in sight was an utterly Herculean task,” says launch director Rob 

Beynon. “Everyone was working double the hours. Many were living in hotel 

rooms next door to the BBC’s Broadcasting House headquarters. All non‐news 

staff were drafted in to help alongside many new freelancers.27 

“And most importantly at a personal level this was an extraordinarily difficult 

time. This was their country. It was their friends and family it was happening to. 

At work we were always confident — because of the exhaustive training — that 

our Iranian journalists would be fair and balanced. But the stress levels — as well 

as the physical exhaustion — were enormous. “ 

Most needed no reminding of what might happen. Sina Motalebi was that 

constant reminder in the newsroom. The softly spoken editor of the Nowbat 

debate program had spent three weeks in solitary confinement in 2003 and been 

exiled ever since. And that was during the so‐called “Reformist Period.” The 

present regime was more hardline again.  

“Most of us managed to get through unscathed at work, and I think we did a 

decent job of being fair to all sides,” says Daryoush Karimi, “but emotions were 



21 

 

running very high. We were all very worried for family back in Iran. People like 

myself, who’d been at the BBC 10 years or more, were able to deal with things 

reasonably easily. But for the newcomers, in their 20s, who hadn’t seen anything 

remotely like this, it was very difficult at all sorts of levels.” 

As for Karimi’s point about being fair, launch director Rob Beynon concedes it 

was a pretty close‐run thing. He recalls going through the gallery (controlling the 

programs) a couple of days after the election as the uprising gathered pace, and 

hearing a young producer murmuring that we should not be using any clips 

from Ahmadinejad, as part of his speech was relayed on air. 

“We overcame that,” he said, “with a few of the wise old heads having a quiet 

word and saying it would be self defeating to ignore the government side. It 

stiffened resolve, and the point was quickly accepted by everyone. Getting the 

balance right was undoubtedly our biggest challenge, and I feel very proud of 

them.”  

The new World Service director, Peter Horrocks, was sufficiently worried to rush 

to the Persian newsroom to deliver a “we must be impartial” speech in 

Churchillian tones. Most commentators I spoke to think we succeeded in telling 

both sides. Though not everyone agrees we were balanced and certainly not 

impartial.  

Mohsen Milani at South Florida University feels the channel tended (and still 

does) to align itself to the Green Opposition Movement by the way we choose 

stories and follow through on details: “It’s a generational thing as much as 

anything,” he said. “Most of the Green leaders are students under 30. The 



22 

 

western media now employs a lot of American or British Iranians under 30. They 

have similar aspirations and think along the same lines.”28 

Back with events — now moving at express train speed — the Iranian authorities 

did not in the end move against any BBC Persian TV family members. But they 

did expel the BBC’s English‐speaking Tehran correspondent, Jon Leyne, and 

eventually forced the resignation of his Iranian cameraman by threatening his 

family.  

That all happened soon after the shooting of Neda Soltan, at the age of just 26, on 

June 20. For five or six days beforehand the authorities had allowed the 

demonstrations to build against the “stolen election.” But on June 20 they 

allowed the Basiji, a government‐sponsored militia, to join the law enforcement 

agencies and gave them free rein to shoot or beat up whomever they wanted to.  

Iason Athanasiadis, a Greek photo journalist, fluent Persian speaker and resident 

of Tehran between 2004 and 2007, was holed up in the notorious Evin Prison. 

He’d been imprisoned just a day after the demonstrations flared up. “Even 

there,” he said, “the death of Neda was the main talking point for the 

Revolutionary Guards looking after me. They understood only too well what a 

critical thing had just happened and were at pains to explain to me how the 

bullet that killed Neda couldn’t possibly have been fired by a member of the 

Basiji. They used different bullets.”29 The government is still protesting its 

innocence.  

But not even many of Ahmadinejad’s own supporters seem to believe that. For 

example, four Iranian students I spoke to at Harvard, whose families include 

many who’d voted for Ahmadinejad, all confirm the view that this was a 



23 

 

significant turning point — and that everyone they knew saw the pictures — 

mostly on the BBC, but also elsewhere. They want to remain anonymous. They 

still fear the consequences. One works for GlobalPost, a new online operation 

covering the world agenda, produced from Boston. She reports for GlobalPost 

anonymously too. All four said their families had changed their view of the 

Iranian hierarchy after Neda. The general message was how “the shootings and 

beatings changed everything. The people no longer trusted the government.”  

From a western perspective, of course, this seems almost unbelievable. Mehdi 

Khalaji explains it like this: “For most Iranians, even opponents of the 

government, there was a degree of believing that the government would hold to 

the values of Islam. They would not lie, and they would not brutalise their own 

people. Neda shattered that myth completely.” 

BBC Persian TV not only showed the pictures to Iran but interviewed the doctor 

who tried to save her, her brother and finally her father. “Everyone (against the 

government) felt emboldened to talk to us now,” says Sadegh Saba.  

Those extraordinary few days were to be the peak of the uprising. Four or five 

days after Neda’s death the government was firmly back in control. The 

hundreds of thousands on the streets across many cities in Iran had reduced to a 

trickle. A Reign of Terror had been launched — arrests, beatings, rape, torture 

and show trials. BBC Persian TV and Voice of America were still on air to 

broadcast what was happening, though by now the rest of the international press 

and media had either been expelled or their visas had expired.  



24 

 

DECEMBER 2009 

Six months after those tumultuous events Iran still seems a different place 

somehow. “Much of the opposition leadership was at the heart of the 1979 

Islamic Revolution,” says Hamid Dabashi, “so it is very difficult for the 

government to explain away. They really don’t seem to know what to do. On the 

face of it the Islamic Republic is imploding from within. However, don’t expect 

regime change tomorrow. The Green movement (the opposition) is rather like 

America’s civil rights movement in the later 50s. That still had 10 years to run 

before major legislation, and I think you can expect something similar here. But I 

do think the country is moving inevitably to a system of recognisably democratic 

institutions.” 

It has to be said that most Iranian‐American academics I spoke to would regard 

this as an optimistic scenario. Mehdi Khalaji, for instance, foresees no great 

waves being made by the opposition. “What do you mean by opposition? Most 

successful opponents of any authoritarian government rely on three great factors: 

ideology, leadership and organization. They have none of these things.” 

 The clergy, he says, and he ought to know given his religious training, feel 

completely excluded by the present government, which is adopting a quasi 

military stance: “Its power base has moved from the clergy to the Revolutionary 

Guard.”  

So, given the unpredictability of present‐day Iran, is there or can there be any 

enduring legacy of BBC Persian TV? “The BBC’s Persian TV channel is filling a 

vacuum in civic society,” says Saeed Barzin. “The Ahmadinejad government has 

managed to stymie just about every area of civic society — women’s groups, 



25 

 

trade unions, dissident academics, even the Internet to a significant degree. But 

they’ve failed to control the international TV news in Persian.” 

There’s agreement on this across the board. Karim Sadjadpour explains: “BBC 

Persian TV encourages and even creates debate and shows that it’s a sign of a 

healthy society.” Interestingly, one of the key demands of the coalition opposing 

the government is for a free and open media. “It’s become part of the mainstream 

debate,” says Behrouz Afagh, “and that is down to the BBC for the most part.” 

There’s disagreement, however, on the influence BBC Persian TV and Voice of 

America exert on day‐to‐day politics. Everyone I spoke to in the realm of 

journalists, academics and general Iran watchers certainly supports the notion 

that the BBC and Voice of America were firmly at the centre of events in the 

middle of the hiatus. But the two camps broadly split thereafter. Camp one says 

the impact on day‐to‐day politics is nil. Camp two’s view might be summarized 

like this: “The opposition is able to continue in a position of reasonable strength 

and cause considerable problems for the Iranian state, precisely because what 

they do and say is being reported.”  

Sadegh gives two examples. “The first,” he says, “is the reporting of three big 

demonstrations in November and December alone — the last of which saw as 

many as 13 more opposition supporters killed on the streets. All this is being 

seen across the country and appears to make big waves.” 

“The second instance,” says Sadegh, “is how Mehdi Karroubi became a pivotal 

figure in the opposition movement. His terrifying claims about rape, torture and 

murder to quell the opposition are being reported in full. And his position is 



26 

 

strong enough for the government to dither about what action to take against 

him, if any.”  

The Iranian government itself is in no doubt about the political influence of VOA 

and BBC TV in Persian. This from Spiritual Leader Khamane’i himself, 

addressing the Assembly of Experts: “In today’s world the most effective 

international weapon against oppositions is propaganda…Media weapons are 

the strongest weapons. They are even worse than atomic bombs. You witnessed 

how the enemy used this weapon in the post‐election riots.”30 

That was on September 24. Two weeks later, this op‐ed in Javan, the newspaper 

of the Revolutionary Guards: “The establishment of BBC Persian TV last winter 

was an important event as far as the world of media was concerned. It seems that 

the Iranian officials at first did not pay close attention to the potential role that 

this TV channel could play, but gradually witnessed the impact of its programs 

on our society…We have a powerful rival in the media world today called BBC 

PTV, and it is not possible to snub it at all. This becomes very important when 

we know that the BBC has a long history of fighting Islam, the Islamic 

Revolution and Iranians. In such a situation, it is essential that Iranian officials 

keep away from radical strategies and be aware of the fact that our enemy is very 

powerful and professional.”31 

Five days later, on October 11, the Iranian government convened 800 of its top 

brass to discuss, in the words of the spiritual leader as a guideline on the 

conference website: “Psychological operations are the lead element in the fight 

against Iran.”32 The BBC was specifically targeted as a leading foe in this 

perceived psy‐ops war between Iran and the West.  



27 

 

The president turned up to make a keynote speech, alongside the joint chiefs of 

staff and among many others, including Mehdi Kallur, he of the spying 

accusations and Ahmadinejad’s chief advisor. His daughter was by now in 

Germany, supporting the opposition Green movement and giving interviews to 

BBC Persian TV. One of the most prominent speakers was Haddad Adel, who 

warned how “the media have taken the place of advanced military hardware”33 

in global interaction. The conference called for a “counter‐offensive” and major 

investment and expansion for the state run IRIB. 

Just a few days later IRIB announced plans for five new channels.34 It officially 

conceded that 40 percent of the Iranian population had satellite access to a total 

of 116 satellite channels (an enormous proportion of these are Iran exile‐funded 

entertainment channels operating out of California) and were being watched for 

four‐and‐a‐half hours each day by their regular audience.  

All this has a coherence about it. “The Iranian leadership absolutely feel that BBC 

Persian TV and CNN especially exert a huge influence over the politically savvy 

middle class of Iran, and they are decidedly angered by it,” says Mehdi Khalaji. 

“They’re even more irritated precisely because it is so balanced.” 

CONCLUSIONS 

So what overall conclusions can be drawn from the BBC Persian TV experience in 

Iran this year? No doubt we got lucky. But then CNN needed Challenger and the 

first Iraq War. We didn’t cause the political crisis, but the pictures we showed 

helped shape events and prompted a domestic crisis of trust in the Iranian 

government, which continues. We’ve helped encourage debate in a country 



28 

 

where so little public discourse is possible, and that too will continue. Our very 

existence opened up the media significantly, and as a result media freedom (or 

not) is now at the very centre of the political debate in Iran. There’s evidence too 

that IRIB is under considerable pressure to up its game and is doing so, to some 

degree.  

The very youthfulness of our Iranian journalists proved to be our strongest point, 

and their inexperience and emotional involvement our greatest potential 

weakness. I believe we have been balanced, and the Iranian government’s horror 

and tone against us underlines that.  

The point here is not that we get everything right. It’s very difficult to be 

balanced when the Iranian government and its supporters won’t talk to us. We 

try to overcome this by using public speeches or news footage overlaid with an 

explanation of their viewpoint. We are actively trying our best, and that point 

has been accepted by the Iranian public, according to all the audience feedback 

we get. It’s precisely this, together with a more engaging, warmer and “less 

arrogant tone” which has overturned decades of misunderstanding. The Iranian 

public still don’t trust the British government, but they are sophisticated and 

understand the BBC is not the same thing. So, telling it as it is, with no pre‐

conceived agenda, is by far the greatest weapon in any broadcaster’s armoury. 

Iranians say they hated past “preachiness.” The message to all westerners 

planning foreign ventures is absolutely clear.  

To those looking for any general media blueprint, wherever that may be, I’d say 

this: working out the demands of our core audience took an inordinate amount 

of time, arguably almost too much, but it did help us strip away everything that 



29 

 

didn’t help that cause. It seems to me the media world is now so volatile that 

taking risks has to become part of our DNA. In the past the BBC has been a 

mega‐cautious organization, and its reputation was certainly on the line here. But 

the BBC hierarchy above me did seem to understand this “new world order.”  

In a wider context, surely engaging with the people of any given country, not just 

the government, is utterly critical. At a recent Harvard forum on Iran,35 it was 

noticeable that this was the only point that right‐ and left‐wing observers agreed 

on. “Let’s face it,” says Nicholas Burns, who chaired that forum, “30 years of not 

engaging with the Iranians at any kind of consistent level, has got us nowhere. 

There are no U.S. business, academic or political links with Iran at the 

moment…and virtually no media links.” The only engagement as such is this, 

broadcasting into Iran.  

Finally, as the media world and indeed the rest of the real world gets 

increasingly obsessed by social media — the Facebooks, Twitters and so on — 

this is an excellent example of how television news is making by far the biggest 

impact. We shouldn’t be too surprised. The influence of Internet social media 

was huge in disseminating pictures and messages round the world and has 

undoubtedly helped the Opposition contact other like‐minded voices inside Iran. 

But the most impact making pictures and reports could only be seen by a wider 

public in Iran through Persian‐speaking TV, because Internet activity is limited.  

Remember, this is a country where Internet blocking works (from a government 

perspective).36 And recent studies have suggested that the influence of CNN and 

BBC World News is much greater in the Arab world against its Arab competitors 

than might have been otherwise assumed.37 Perhaps the biggest medium‐term 



30 

 

impact will be how large mainstream TV news corporations learn to harness the 

social media within their professional framework. TV news is far from dead. 

Certainly not in Iran. 



31 

 

 

Endnotes 

1 Meeting was at the beginning of November 2007. 

2 BBC Monitoring, November 17. Reporting how the deputy head of IRIB, Ali Darabi, announced 

that 40 percent of Iranians had satellite TV access. Announcement first made on November 13. 

Original source: http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News‐1438151  

3 Massoumeh Torfeh of SOAS in London (The School of Oriental and Slavonic Studies) wrote in 

The Guardian newspaper on November 9, 2007, that international media as whole, on radio and 

the Internet, had an audience in Iran of less than one percent. 

http://www.guardian.co.uk/media/organgrinder/2007/nov/09/theukgovernmentisto 

The BBC’s own figures indicated an audience of 800,000 on short‐wave radio and an Internet 

audience of perhaps half that. The BBC’s reach had been 2.5 million. Voice of America’s audience 

was around 3 million — so The Guardian was inaccurate. 

4 Reported by Lindsey Hillsum on Channel 4 News on June 13, 2009. 

5 Joe Klein, talking to me on October 14. Subsequent quotation also part of that conversation. 

6 Off‐the‐record conversations had with a variety of people. Not verifiable as Iran has no 

“official” polls. 

77 Iran’s National Security Council held its own internal inquiry on the impact of the BBC on 

broadcasting in Iran. It first convened in the spring of 2009. Its report — not in the public domain 

— do, however, appear to have prompted the kind of thinking seen in op‐ed columns in Iran in 

September/October of 2009 and subsequent changes to IRIB, publicly announced in the fall and 

looked at later in this paper. 

8 I conducted several interviews with Iranians living or studying in the United States, between 

the end of September and end of November 2009. All wished to remain anonymous for fear of 

reprisals against their families.  

 

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1438151
http://www.guardian.co.uk/media/organgrinder/2007/nov/09/theukgovernmentisto


32 

 

 

9 Interview with Enayat Fani on December 10. Subsequent quotations also from that interview.  

10 Interview with Karim Sadjadpour conducted on November 13. Subsequent quotations also 

from that interview. 

11 Interview with Mehdi Khallaji done over two separate days on December 7 and 9. Quotations 

later in the paper from that two‐part interview. 

12 A direct quote on BBC Monitoring from October 6 of that morning’s Javan newspaper. 

13 Reported by BBC Monitoring on October 6, 2009, but actually first carried on the Tabnak 

website from September 7.  

14 Britain’s former minister for Europe, Jim Murphy, compiled a series of essays on this subject, 

Engagement: Public Diplomacy in a Globalised World, while he was in post 2007–2008. 

http://www.fco.gov.uk/en/about‐us/publications‐and‐documents/publications1/pd‐publication/ 

The strategic aims of the British Foreign Office are on its website; 

http://www.fco.gov.uk/en/about‐us/what‐we‐do/our‐strategic‐priorities/ 

The most influential analyst on the whole issue of Public Diplomacy is Professor Joseph Nye of 

Harvard University. The most succinct and recent paper he has put together on Public 

Diplomacy and Soft Power was done for the Annals of the American Academy of Political and 

Social Science in 2008 and is available online at 

http://ann.sagepub.com/cgi/content/abstract/616/1/94 

15 Available on the web at http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/edguide/ 

16 Outlined in this link; http://www.bbc.co.uk/atw/gnd/globalnews_integration.shtml 

17 Said to me in an interview on October 14. Subsequent quotations are from that interview. He 

repeated his view in a lecture to Kennedy School students at Harvard on November 19.  

18 Interview conducted on October 23, 2009. 

 

http://www.fco.gov.uk/en/about-us/publications-and-documents/publications1/pd-publication/
http://www.fco.gov.uk/en/about-us/what-we-do/our-strategic-priorities/
http://ann.sagepub.com/cgi/content/abstract/616/1/94
http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/edguide/
http://www.bbc.co.uk/atw/gnd/globalnews_integration.shtml


33 

 

 

19 Interview conducted on December 9, 2009. 

20 Interview conducted on October 22, 2009. Subsequent quotations from that interview. 

21 Interview conducted on November 16. Subsequent quotations from that interview. 

22 According to internal figures from the BBC’s audience research team.  

23 These were all conducted unofficially and are not verifiable. Most commentators I spoke to 

emphasise that any audience figures in Iran are never reliable. But most agreed that these figures 

“felt right.”  

24 From an interview conducted on December 10, 2009. Subsequent quotations also from that 

interview. 

25 Interview conducted on October 9, 2009. Subsequent quotations also from that interview. 

26 Interview conducted on October 8, 2009. Subsequent quotations also from that interview. 

27 Interview conducted on December 5, 2009. Subsequent quotations from that interview. 

28 Interview conducted on December 7, 2009. Subsequent quotations from that interview. 

29 Interview conducted on October 2, 2009. 

30 Sourced from BBC Monitoring, reporting his speech on the same day, September 24, 2009.  

31 Sourced from BBC Monitoring, quoting that day’s Javan lead op‐ed on October 6, 2009.  

32The conference took place on October 11 and was reported in detail by BBC Monitoring on 

October 12, 2009. Initial source: http://www.psyop.ir/Portal/tabid/63/Default.aspx  

33 At the same conference and reported again on October 12 by BBC Monitoring. Initial link: 

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News‐1417891  

 

http://www.psyop.ir/Portal/tabid/63/Default.aspx
http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1417891


34 

 

 

34 Announced on November 7 but the full analysis did not appear from BBC Monitoring until 

November 2009. Two links to original sources: 

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News‐1414702  

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=959900. 

35 Forum took place at the Harvard Kennedy School on September 16, 2009. The main speakers 

were Elliot Abrams of the Council on Foreign Relations, Mohsen Milani from South Florida 

University, and it was chaired by Professor Nicholas Burns. The quotation which follows, from 

Professor Burns, was from a separate interview conducted on October 14 and repeated at a 

Harvard lecture he gave.  

36 Berkman Center study on Internet usage in Iran (there are just 60 thousand bloggers) published 

in April 2008. It is available on 

http://cyber.law.harvard.edu/publications/2008/Mapping_Irans_Online_Public 

37 See article by Charles Kenny in Foreign Policy magazine entitled “Revolution in a Box.” 

http://www.foreignpolicy.com/articles/2009/10/19/revolution_in_a_box?page=full 

See also detailed research by Gentkow and Shapiro in Chicago. They wrote Media, Education and 

Anti‐Americanism in the Muslim World in 2004. See: 

http://faculty.chicagobooth.edu/matthew.gentzkow/research/AntiAm.pdf  

and they wrote Media Bias and Reputation in 2006. See: 

http://faculty.chicagobooth.edu/matthew.gentzkow/research/BiasReputation.pdf 

 

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1414702
http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=959900
http://cyber.law.harvard.edu/publications/2008/Mapping_Irans_Online_Public
http://www.foreignpolicy.com/articles/2009/10/19/revolution_in_a_box?page=full
http://faculty.chicagobooth.edu/matthew.gentzkow/research/AntiAm.pdf
http://faculty.chicagobooth.edu/matthew.gentzkow/research/BiasReputation.pdf

