
Joan Shorenstein Center  
on the Press, Politics and Public Policy 

 

Discussion Paper Series 
 
 

Leading the Way to Better News: 
The Role of Leadership in a World Where Most of the 
“Powers That Be” Became the “Powers That Were” 

  
By Geoffrey Cowan 

Shorenstein Center Fellow, Fall 2007  
University Professor and Annenberg Family Chair in 

Communication Leadership, University of Southern California 
February 15, 2008 

 
#D-44 

 
 

 

   

 

© 2008 President and Fellows of Harvard College. All rights reserved. 



Abstract  

During the past several years, as traditional news operations have faced sharp declines in 

circulation, advertising, viewership, and audiences, and as they have begun to make a 

seemingly unrelenting series of cuts in the newsroom budgets, scholars and professionals have 

been seeking formulas or models designed to reverse the trend. During those same years, many 

of the major news organizations that dominated the landscape a generation ago, those that 

David Halberstam called “The Powers That Be,” have lost their leadership role and been 

absorbed by other companies. This paper argues that while there is good reason to worry about 

the decline in what might be called “boots-on-the-ground” journalism, there are reasons to be 

hopeful. While most of those concerned with the topic have urged structural changes in 

ownership, this paper argues that the key is leadership. To understand the demands on 

leaders, it is essential to understand which of three motives is most important to the 

publication’s owners: profits, influence, or personal prestige. Each motive presents distinct 

challenges and opportunities. Looking at the fate of a number of large media organizations 

over the past decade, the paper argues that the most important model for success is outstanding 

leadership that combines a talent for business, entrepreneurship and innovation with a 

profound commitment to great journalism.  

  

 
 

1



Introduction 

In a world awash in worries about the death of journalism, there are enough 

dark waves to inspire fears of a tsunami. Every quarter brings fresh reports of 

declining newspaper circulation and revenues, along with similar dismal 

financial news from the broadcasting industry.  With each drop in revenue, it 

seems, corporate owners announce staff reductions and cuts in the newsroom 

budget.  In November, 2007, the Audit Bureau of Circulation reported that 609 

papers showed a decline of 3.5% during the preceding year, including 4.5% at 

the New York Times, 6.5% at the Boston Globe (which is owned by the New York 

Times Company), and 3.2% at the Washington Post. Moreover, there does not 

seem to be any end in sight.  

There are those who doubt that daily newspapers will survive, at least in printed 

form.  Young people seem to prefer screens to paper, and advertisers, starting 

with classified ads, have joined (or led) the migration to the Internet, which is 

often less expensive and more efficient. At a conference in Aspen last summer 

(sharing a stage with Craig Newmark, founder of craigslist), Dean Singleton, 

the CEO of MediaNews Group, which owns 57 daily papers in 12 states, 

estimated that the defection of classified ads to sites such as craigslist is costing 

his papers at least $10 million a year. Speaking at the World Economic Forum 

in Davos, Switzerland, New York Times Publisher Arthur Sulzberger startled the 

crowd and gained international headlines when he said, “I really don’t know 

whether we’ll be printing the Times in five years, and you know what? I don’t 

care, either.” Former NBC News anchor Tom Brokaw, noting that younger 

readers have moved from print to screens, recently said that he envisioned a 

major newspaper going completely digital in ten years. A reporter for the 

Business and Media Institute captured his comments. “I was at the Washington 

 
 

2



Post earlier today,” Brokaw said. “And in the lobby they’ve got a wonderful 

graphic describing how the printing press works and where it is … 75,000 

copies an hour it can turn out. Its last run is at 2:15 in the morning and [has] an 

automatic paper roll that comes when they run out of paper and the ink is 

recharged and I looked at all that and I thought: ‘Ten years from now, will it be 

here?’ I don’t know. Probably … if you would do a hardcore analysis—

probably not. It’ll be probably digital ten years from now.” 

Making a similar point with more than a touch of gallows humor,  a funny and 

frightening flash movie produced by the fictional museum of Media History 

shows Google swallowing the world of information by 2014 and ends with the 

death (or near death) of print (http://epic.makingithappen.co.uk).   

But while some in the traditional news media are in a state or at least a mood of 

crisis because of the apparent demise of print and traditional broadcast news, 

Singleton and Sulzberger both profess optimism about the long-term prospects 

of their companies, and there is every reason to believe that with enough 

creativity, determination and leadership, journalism in both old and new forms 

will survive and even thrive in the years ahead. Singleton, for example, believes 

that his papers can create countless sources of local information in each of the 

communities they serve, enabling them to build an irresistible base for 

advertisers. 

Thanks to those who have had the vision to understand the opportunities 

created by the changing technological, sociological, and regulatory landscape, 

there are countless bright lights on the horizon. As some old formats and 

stalwarts fade, new news outlets and new sources of revenue will emerge—not 

just on the web, which has led to some remarkable innovations, but in other 

forms as well. During the last few decades new technologies and new 

 
 

3

http://epic.makingithappen.co.uk/


entrepreneurial ideas, often supported or enabled by government, have created 

important and even indispensable information outlets, ranging from National 

Public Radio, to C-SPAN, to CNN, to the Discovery Network, to the Weather 

Channel, to Bloomberg.  All of those very different enterprises were launched 

or built by people who had a vision and the skills to create something that had 

not previously existed. The accessibility of news has been improved 

dramatically by news aggregators, including Google and Yahoo and the Drudge 

Report, and some of those outlets are starting to fund original reporting, as are 

“net native” publications such as Slate, Salon, and the Huffington Post. 

During the same years, as a result and as a part of globalization, media 

companies based in other countries have set up important reportorial 

beachheads and informational outposts in America, including the Financial 

Times, the Economist, the BBC, Al Jazeera, the Metro papers, and the Guardian. 

So there is plenty of good news. But there are also reasons to worry that we 

may be entering an era where there will be fewer reporters, fewer readers, and 

fewer informed citizens. 

As our founders understood so well, a thriving democracy depends on an 

informed public; and we can only have an informed public if we have great 

providers of news, information and opinion that, collectively, reach the widest 

possible audience with vital information about all important subjects—local, 

national, and international. Some commentators seeking solutions to the 

apparent decline in readers and in resources devoted to reporting about matters 

of importance have put the focus on structural issues such as local ownership, 

media concentration, or the proper return on investment. But while those areas 

deserve urgent attention, no formula will work unless news outlets have a 

thriving financial and consumer base.  

 
 

4



The challenge for those concerned with great journalism and with the survival 

of major news organizations is to understand why some companies have 

declined—in readership and/or revenues—while others have grown and 

prospered. The shorthand explanation may lie in what could be called 

leadership, what business guru Warren Bennis describes as the ability to run a 

business successfully during a time of change and transformation, and to do so 

with a commitment to full support for great journalism. 

 

The Trends in News Habits and Interest 

Thanks to advances in technology such as the Internet and direct satellite to 

home broadcasting, more people have access to news of all kinds from all 

places. When Arthur Sulzberger told the audience in Davos that he would not 

mourn the death of the New York Times print editions, he was offering an 

optimistic statement about the future of the Times as a profitable and 

authoritative source of news in a digital world. He is determined to make the 

Times the nation’s paper, the indispensable source of news for concerned 

citizens wherever they live. In an earlier era, before technology made it possible 

to print or post online newspapers everywhere in the world, such an ambition 

would have been unthinkable. But taking advantage of some technological 

advances, Sulzberger had decided that the Times could, indeed, reach everyone 

who mattered, an ambitious concept with broad implications for his paper’s 

ability to attract wealthy national advertisers. He took full control of the 

International Herald Tribune as a global print outlet for the paper. He increased 

the paper’s national distribution network to the point where one could find the 

New York Times for sale in a Starbucks on every street corner in the country, 

and see the distinctive blue wrapping of the paper’s national home delivered 

 
 

5



edition dotting the driveways of affluent neighborhoods everywhere. Now 

Sulzberger believes that he can use the Internet to expand that franchise. 

Noting that the paper’s online readership had doubled in the last year, with 

over 1.5 million daily visitors, he told his audience in Davos that the “Internet 

is a wonderful place to be and we’re leading there.”  

Anthony Mayo and Natin Nohria describe three kinds of outstanding business 

executives in their new book, In Their Time: The Greatest Business Leaders of the 

Twentieth Century. The first are entrepreneurs, who build new enterprises. The 

second are managers, who successfully maintain the companies that those 

entrepreneurs have created. The third are leaders who, as Warren Bennis and 

Burt Nanus put it, “can move organizations from current to future states, 

create visions of potential opportunities for organizations, instill within 

employees commitment to change and instill new cultures and strategies in 

organizations that mobilize and focus energy and resources.” Lou Gerstner 

used those talents to transform, and arguably save, IBM. Sulzberger hopes to 

be that kind of leader for the New York Times. His biggest threat today, 

interestingly, may come not from new technology or from new viewing and 

reading habits, but from an old-fashioned newspaper war with the Wall Street 

Journal, which, as part of Rupert Murdoch’s News Corporation, has the 

capacity, resources and ambition to find aggressive and innovative ways to 

challenge the preeminent role of the Times in reaching those same readers and 

advertisers.  

Other traditional newspaper outlets echoed Sulzberger’s hopeful view. When 

the Atlanta Journal-Constitution announced a 9% decline in daily circulation over 

the first six months of 2007, the paper hailed the figures as good news, based 

on a decision to shrink its sales territory, cut some promotional papers, and put 

 
 

6



more resources into online operations. The result, the paper said, was a “huge 

growth in readership, with annual page views approaching one billion per year 

and rapidly growing online ad revenues.” 

Dean Singleton, who has built a national, family-owned chain of dailies with 

strong local community coverage, sent an upbeat note to his staff in October, 

2007, saying: “Can we show the leadership, vision, strategic direction and 

inspiration required to move our businesses in a winning direction? The answer 

to these questions is a resounding yes.” Singleton believes that online revenues 

will wind up complementing and, indeed, supporting, the revenues and 

reportorial functions of paper publication for many years to come.  ”Let’s start 

by looking at our company today,” he said. ”This year, we’ll generate 89% of 

total revenue from our core, 7% from online and 4% from niche products.  In 

operating cash flow, we currently generate 73% from core, 22% from online 

and 5% from niche products.  In five years or 2012, we expect 68% of revenue 

to come from core, 20% from online and 12% from niche. In operating cash 

flow, our goal in 2012 is 40% from core, 50% from online and 10% from 

niche.  That would be a great business, one that investors would applaud.” 

While print readership has declined, especially among younger people, the 

statements of Singleton and Sulzberger, who represent two very different 

models of daily journalism, reflect the fact that, as a number of recent studies 

have demonstrated, people are using new media in increasing numbers to 

access the news. If those numbers continue to increase, and if papers such as 

those owned by Sulzberger and Singleton can gain a significant share of the 

growing market, they may have a bright future. As is well known, the number 

reading news generated by print newspapers has declined.  “Even the highest 

estimate of daily newspaper readership,  43% for both print and online readers, 

 
 

7



is still well below the number reading a print newspaper on a typical day ten 

years ago (50%),” according to studies by the Pew Research Center for the 

People and the Press, and that compares with 71% in 1965, according to 

Gallup.  

But contrary to common wisdom, news consumption among young people has 

remained fairly steady over the past decade. As of July, 2006, Pew reported, 

“While newspapers continue to draw anemic numbers of young readers, just 

29% of those under age 30, that figure has remained stable since 1996, as some 

young people have turned to online papers.”  Surprisingly, and perhaps a bit 

counter-intuitively, the drop in newspaper readership from combined print and 

online sources is actually greatest among older readers: from 70% of those over 

65 who read a newspaper in a typical day in 1996, the percentage slumped to 

58% in 2006. 

For the past decade, overall interest in news by people of all ages has remained 

fairly steady. In fact, after a sharp decline in the 1990s, it is on an upward 

trajectory this decade, though no one knows if the increase will be sustained or, 

indeed, might represent a new upward trend. The Pew Center reported in 2007 

that average reading for the Pew News Interest Index slipped during the 1990s 

from 30% to 23%, a seemingly noteworthy decrease, but that in this decade the 

index “has bounced back” to 30%. The Pew study also found that the amount 

of time that Americans spend on all news sources combined each day has 

remained constant or increased slightly during the past decade; it was 66 

minutes in 1996 and it is 67 minutes in 2007.  

There are also some bright spots in the world of print, including community 

newspapers, which have been holding steady or growing, and papers that report 

and print in languages other than English. One of the most important trends in 

 
 

8



America during the past decade has been the growth of immigration and a 

population of new residents and citizens that is eager to learn about this society 

and to do so in languages other than English. The Tribune Company 

recognized that trend and made what proved to be an ill-fated investment in 

Hoy, a national tabloid paper in Spanish. Meanwhile, the Lazano family and 

others placed their bets on newspapers that would serve metropolitan Spanish 

language audiences with first rate local news in a broadsheet format. As of now, 

the Lazano gamble has paid off. While the Los Angeles Times print edition has 

been losing readers, for example, dropping from about 1.1 million in 2000 to 

about 800,000 in 2007, La Opinion has been gaining print purchasers at a rapid 

rate. The owners of Univision made a similar bet on television news and in 

several cities, including Los Angeles, the local evening news programs on 

Spanish language stations have been growing in viewership and are often the 

most popular in the market. 

By the numbers, serious magazine readership has been holding steady and, for 

some more specialized news titles, increasing. For the past several years, the 

Project for Excellence in Journalism and the Poynter Institute have prepared 

invaluable annual reports on the state of the news media. According to their 

State of the News Media 2007, with considerable effort the three traditional 

newsweeklies; Time, Newsweek and U.S. News & World Report have been holding 

fairly steady with a collective readership of about nine million. Meanwhile, 

there has been a steady rise in the circulation of magazines such as the New 

Yorker, the Economist, the Nation and, most striking of all, The Week, a fairly 

recent British-owned start-up that edits and publishes articles that have 

appeared elsewhere. 

 
 

9



Broadcast news numbers continue to decline, but obituaries may be a bit 

premature. The viewership for the three network news broadcasts has been 

dropping continually at the rate of about one million viewers per year, and the 

audiences for the PBS News Hour and the network morning news shows have 

all been on a downward slope, as noted in The State of the News Media in 2007.  

There may or may not be a bottom in sight. For now, however, the three 

evening network newscasts, even in their diminished condition, still reach 

about 26 million viewers, a fairly good audience for advertisers and a vital 

audience for those concerned with an informed electorate.  

In 2006, for the first time since they were launched, the audience for the three 

cable news networks (where talk show numbers are combined with hard news 

numbers) declined a bit, reaching a cumulative average of 2.5 million viewers in 

prime time and a cumulative audience of 1.5 million during the day. Fox News 

remained the dominant cable network, with more than half the cable news 

viewers, but it, too, lost some audience in 2006. Interestingly, the audience for 

some of the cable news (as distinct from talk) shows, such as MSNBC’s Keith 

Olbermann, CNN’s Anderson Cooper and Wolf Blitzer, and CNN’s headline 

news, grew during the year. Cable news, of course, is still a relatively new 

phenomenon. While it does not compare in audience size to broadcasting 

during any individual program, cable news is economically healthy because 

revenues come from cable subscribers as well as from advertisers.  Nor have 

the opportunities for innovation on cable ended. During the past two years, Al 

Gore and Joel Hyatt started a novel and profitable experiment called Current 

TV that has succeeded by offering a forum for news and other videos that a 

wide range of journalists, activists and producers make available to the 

company at little or no cost.  

 
 

10



Meanwhile, in most communities radio news has largely faded from the 

commercial airwaves, thanks in large part to FCC deregulation. But for the past 

three decades, public radio executives, seeing a need and an opportunity, 

created a new sound, a new business model based on underwriter and listener 

support, and built powerful newsgathering operations at both the local and 

national level. The audience for public radio news doubled from 1994 to 2007, 

according the Pew research, and while it has flattened out or declined slightly 

during the past year or two, NPR has been expanding its network of news 

bureaus around the globe and reports that more than 20 million Americans are 

regular listeners to its national newscasts. In recent years, public radio stations 

in cities such as New York and Los Angeles also have built strong local news 

programs. 

As a result of the two-way capabilities of the Internet and the ways in which 

digitalization has produced sharply lower costs of computers, cameras and 

other forms of technology, almost everyone now has, or soon will have, the 

capacity to become involved in the information generation, collection and 

assessment business—from bloggers to citizen journalists—performing 

functions that were once the province of reporters and editors, and carrying 

out some other functions as well, expanding the range of opinions, serving as 

expert fact checkers, providing eye witness reports and testimony, and often 

without compensation. There is every reason to believe that this trend will 

continue.  

These success stories in the news media have different origins, but they also 

were the product of entrepreneurs and leaders who saw that new technologies, 

new government regulations, new public tastes, and new social trends created 

exciting opportunities. They understood the opportunities created by satellite 

 
 

11



delivered programming to cable headends, creating the possibilities for new 

networks; they understood importance of cable’s financial model, which is 

funded by subscriber fees; they understood that immigrants want to learn about 

their community and that they will read, at least for a while, listen, and view 

news in their native language; they understood that a mobile audience will listen 

to smart news on car radios. Most surprising, perhaps, some of them 

understood or found that some people, such as public radio listeners, would 

pay for news they needed even if they could get it for free; and that some 

reporters and producers, like the contributors to Current TV or the Huffington 

Post, would provide news content for free for the satisfaction of joining the 

public debate. 

 

A Major Concern: Fewer Professional “Boots on the Ground” Reporters 

Those concerned with the need to have a truly informed electorate are 

particularly worried about the signs of a precipitous decline in the number of 

professional “boots on the ground” reporters, the professionals who engage in 

enterprise or investigative reporting in Baghdad or city hall. This is particularly 

true as newspapers have been going through what can best and most hopefully 

be described as a bad patch. Though their role as editors of the Washington Post 

might make it sound a bit prideful for them to say so, in 2003, in The News 

About the News, Len Downie and Robert Kaiser correctly titled one chapter 

“Newspapers: Where News (Mostly) Comes From.” On the national and local 

level, newspapers maintain much larger reporting teams than any other news 

outlets. For example, Downie and Kaiser noted that the Raleigh News & Observer 

can cover its community in depth, thanks to a newsroom of 260 people, a far 

larger team than the staff at the local television stations. (They also point out 

 
 

12



the difference in pay structure, noting that the city’s three network television 

anchors together make more than the News & Observer’s entire newsroom 

payroll). The public as well as other forms of media—from broadcasters to 

bloggers—rely on newspapers to develop the stories that make for an informed 

public. This is true from city hall to the statehouse to news from around the 

world.  

Only a few major newspapers have teams of reporters in Iraq, for example, and 

their dispatches and detailed reports and analysis have become indispensable 

sources of news for citizens and policy makers alike.  But they operate at 

enormous expense. The New York Times bureau alone costs over $10 million a 

year to operate. It requires security forces, a secure site, and a small army of 

reporters from the Times as well as reporters from Iraq who speak the language, 

know the culture, have contacts, and can move around the country. At home, it 

takes a large newsroom to cover everything from schools to city hall to high 

school sports, and it takes teams of reporters to cover events such as Katrina or 

major investigative stories. Without giving it a second thought, Americans take 

that kind of coverage for granted. But cutbacks have led newspapers to 

eliminate foreign bureaus at a rapid rate. The Boston Globe, for example, which 

once had a distinguished group of international correspondents, no longer has 

any bureaus outside of the United States.  

Some investors think that for most papers international reporting is an 

unaffordable frill. As part of “News War,” a four-part PBS series on the future 

of news, Frontline interviewed Charles Bobrinskoy, the vice chairman of 

Chicago-based Ariel Capital Management which, at the time of the interview in 

late 2006, was the fifth largest investor in the Tribune Company. Importantly, 

Bobrinskoy believes in newspapers as a good, long-term investment; he 

 
 

13



believes in the opportunities for innovation and in the ultimate financial returns 

that will be generated by traffic on the web; and he correctly argues that to 

thrive, papers have to do a superb job of covering their local communities. But 

he also argues that they should be spending less money covering national and 

international stories. “You can get by with less reporters than the L.A. Times 

has,” he argued, “because it’s trying to cover the world. It’s trying to report on 

why Bush went to war in Iraq instead of what’s going on in Southern California 

… We’re saying there’s a role for probably three national newspapers: the Wall 

Street Journal, the New York Times, and USA Today. Each has its own niche; all 

three are national newspapers. We don’t think there’s any demand for a fourth. 

The L.A. Times is trying to be that fourth.” 

As some reports indicate, we are witnessing an almost daily decline in the 

number of professional journalists. The size of the Los Angeles Times newsroom, 

for example, has shrunk from about 1,200 to about 850 in the past seven years. 

But while newsroom cuts are a cause for serious concern, a series of studies 

conducted over the past three decades and described in The American Journalist 

in the 21st Century help to provide some perspective. During the decade from 

1992-2002, the number of editorial workforce jobs in daily newspapers declined 

from 67,207 to 58,769, and the cuts have continued since then. But in an article 

in the March/April 2007 Columbia Journalism Review, Michael Schudson and 

Tony Dokoupil examined the studies in The American Journalist in the 21st 

Century,1 and helpfully (or at least hopefully) urged that the editorial cutbacks of 

recent years be understood in the context of a longer span of history.  

In 1970, around the time of Watergate, there were 38,800 editorial staff 

members at the nation’s dailies; in 1982, that number had grown to 51,650; and 

in 1992 it reached 67,207. So while the number of reporters working for 

 
 

14



traditional outlets has been declining during the past decade, from 1970 to 

2002, when the number dropped to 57,760, there was an increase of about 

20,000 people in the editorial workforce at daily papers—a jump both in 

absolute terms and relative to the population.  Moreover, during those same 

years the editorial workforce at weekly newspapers grew steadily, and it 

continued to grow during the last decade, from 11,500 in 1970 to 16,226 in 

1992 to 21,908 in 2002.  Combining daily and weekly papers, the number of 

editorial jobs grew from 50,000 in 1970 to 78,000 in 2002. While these numbers 

don’t reflect cutbacks during the past five years, which have been substantial, it 

should be noted that they also don’t include those reporters who have been 

hired during recent years by companies to report for the Internet, nor do they 

include self-employed reporters working as bloggers. 2

Looking at two books about the state of the newspaper industry also helps to 

offer some historical context. In 2004, Philip Meyer published an important 

and insightful study of the current condition aptly called The Vanishing 

Newspaper. In 1944, however, some 60 years earlier, Oswald Garrison Villard 

published The Disappearing Daily, bemoaning the demise of serious newspapers 

in America. Based on a series of studies published by The Nation, which he 

edited, Villard started his book with these sobering words: “The outstanding 

fact in any survey of the American press is the steady and alarming decrease in 

the number of dailies.” Expressing a concern that is central to many critiques 

of the modern era, he said, “Consolidation, suppression and a strong drift 

toward monopoly are taking their toll.” He also complained that dailies had 

been undergoing a “continuing change from a purely informative and news-

printing medium into an organ of entertainment” and that they had, as a result, 

been suffering a “great loss of political and editorial influence.”3

 
 

15



If there really was a golden age, it may have had a very brief lifespan.  But while 

there may not be an immediate cause for alarm, there is every reason for 

innovative thought by those concerned about the future of the profession—

and about the indispensable role of good, professional journalism in a 

democracy. 

 

The Search for Great Leaders 

During the past few years, commentators have looked for structural or financial 

solutions designed to stop the cutbacks in industry and to restore daily papers 

to greatness. Some have called on businesses to pay less attention to the 

bottom line and quarterly profits; some want to break up conglomerates; some 

would enforce and strengthen rules designed to prevent cross-ownership of 

newspapers and broadcast properties; some call for more local ownership; 

some suggest that more newspapers should be owned by foundations. Each of 

these proposals has merit. But none will work if revenues continue to decline 

or if the owners and managers are not truly committed to great journalism.  

In the end, the key ingredient is the leadership, creativity and commitment of 

the owner, editor, and/or corporate manager. In 1979, David Halberstam 

demonstrated the importance of such leaders in The Powers That Be, where he 

brilliantly profiled four enormously successful and influential news media 

companies: CBS, Time, Inc., Times-Mirror, and The Washington Post 

Company. (He gave more cursory treatment to the New York Times because, he 

explained, it had been so well explored in other books.) Halberstam described 

the ways in which Otis Chandler transformed the Los Angeles Times and 

Katharine Graham transformed the Washington Post into great papers.  

 
 

16



Today, only one of those companies—the Washington Post Company—

remains; and it does so partly because it, like the New York Times Company, is 

controlled by the original family members under a dual stock voting 

arrangement. The other three have all been absorbed by other companies—

indeed, each has been absorbed by another company that, in turn, was 

absorbed by yet another company.  

If there is much to be learned from Halberstam’s book, there is much to learn, 

too, from a study of how so many of the “Powers That Be” became the 

“Powers That Were,” while other media giants entered the land.  To produce 

and protect great journalism, companies must have leaders who have two sets 

of important qualities: 1) a commitment to great journalism and to the financial 

investment that makes it possible; and 2) the range of business skills needed to 

build and sustain great companies in a world where there are certain to be 

continuing changes in technology, society, markets, regulations, and tastes.  

Leadership comes in many stripes, starting with a true commitment to 

journalistic excellence. But it also requires talents in a number of other areas, 

including an understanding of business, law, and technology, and some spark of 

brilliance as a manager and/or entrepreneur.  

In thinking about the kinds of leadership skills needed for great journalism, it’s 

useful to consider the various motives that drive people and enterprises into 

the field. While one might form a variety of different lists, and there are 

important overlaps, there are three not necessarily contradictory motives that 

need to be understood: 1) profits; 2) influence; and 3) prestige. A fourth 

motive, a commitment to the public interest, might be considered as a 

component of each and, in some cases, as a separate category. Each motive has 

 
 

17



a noble history in this country, and each can lead to a different series of 

decisions. But all have a common need for good leadership. 

 

The Profit Model 

In recent years, discussions about business models have tended to focus 

primarily on public companies, profits, and what might be called the Wall 

Street, public-ownership model. In a chapter of The Vanishing Newspaper called 

“How Newspapers Were Captured by Wall Street,” Meyer explains the growing 

impact of financial markets in the 1960s as newspapers and newspaper chains, 

starting with Gannett, went public, and became financial darlings as investment 

firms recognized the value of monopoly status, as the consumer economy grew 

at a record breaking pace, and as newspapers found ways to cut costs by using 

new printing technologies. Investors started to expect and ask newspapers to 

realize investment returns of more than 20%, a much higher rate than most 

other businesses.   

The expectation of such high returns created enormous pressures on publishers 

and editors once the halcyon days of monopoly profits started to fade. Publicly-

owned companies, which expected ever higher returns, made unrealistic 

demands on their products. Even family-owned newspapers felt the pressure. 

For example, by the late 1990s, the Chandler family, heirs to Harrison Gray 

Otis, the founding father of the Los Angeles Times, had little connection—

emotional or philosophical—with the paper and company that their relatives 

had built. Wanting a higher stock price and a higher return, they were 

impressed by the much higher profit margins of the Tribune Company’s 

publications. In 2000, they and the company’s other shareholders sold the 

Times-Mirror to the Tribune for $8.2 billion. During the next seven years, the 

 
 

18



Los Angeles Times was successful by many standards of measurement, earning 

profits as much as $250 million a year, as the Tribune Company sent fresh 

publishers and editors into the fray at the Los Angeles Times, winning a record 

number of Pulitzer Prizes while making dramatic cuts in all areas of operations. 

But for the Tribune Company as a whole, profits, profit margins, and the stock 

price continued to fall. The Chandlers were so dissatisfied that they pushed for 

the sale of the entire Tribune Company.  

In 2007, Sam Zell, primarily known as a real estate investor, purchased the 

entire company, including the Chicago Cubs, 23 television stations, and 11 

newspapers, including the original Times-Mirror properties, for $8.2 billion—

almost exactly what the Tribune had paid for the Times-Mirror alone less than 

a decade earlier. If the purchase of the Times-Mirror had been bad for the 

Chandlers, it had been even worse for other owners of Tribune Company 

stock. They had vastly overpaid for the Times-Mirror, as evidenced by the fact 

that the entire Tribune Company sold for almost the exact price that the 

Tribune had paid for the Times-Mirror. Moreover, there were few strong 

bidders for the assets even at that price. Most of the money for Zell’s offer 

came from debt and an employee stock ownership plan. Zell’s own investment 

was less than $350 million. Great editing and cost-cutting managers had not led 

the Tribune Company’s papers and other assets to financial success.  

During the same period, a number of major publicly held media companies, 

including Knight-Ridder, found themselves in a similar situation, facing 

pressure from dissatisfied shareholders.  At the turn of the 21st century, the 

profit or Wall Street model for newspapers was not working, or at least not 

working as well as had been expected by investors just a few years earlier. 

Though the reasons were somewhat different, many great media companies 

 
 

19



found themselves in the same bind as the auto industry, the old telephone 

industry, and the airlines. The rules had changed, and the markets were 

unforgiving.  

The profit model worked somewhat better for companies that were either 

family held or well diversified. Thanks to a stock arrangement that gave control 

to the Sulzberger family, and thanks to the fact that the Sulzberger family cared 

more about their publishing heritage than about the bottom line, the New York 

Times Company was able to resist pressure from a group of investors led by 

Hassan Elmasry of Morgan Stanley, who objected to the two-tiered ownership 

structure that put ultimate control in the hands of the family. Bobrinskoy 

probably reflected the view of many investors when he told Frontline that “the 

New York Times is a special case, and because of its ownership structure, the 

New York Times has paid less attention to returns for its shareholders than really 

any other newspaper…. I would say the New York Times comes close to 

ignoring issues like returns for shareholders, and that’s what Morgan Stanley is 

so upset about.” 

Morgan Stanley’s effort to challenge Sulzberger started with the 2006 

shareholders meeting, where the owners of 28% of the shares withheld their 

votes; it ended with the 2007 meeting when the owners of 42% of the shares 

refused to support management. Elmasry and others noted that the company’s 

net income was down by 3% in 2004 and by 13% in 2005; that the company 

had a net loss in 2006 (after writing down the value of the Boston Globe and its 

other New England publications, which the Times Company had purchased in 

1993 for $1.1 billion, the highest amount ever paid for an American newspaper 

up to that time); and that the profit fell by 32% in the first quarter of 2007. 

Moreover, from 2003-2007, the company’s share price dropped by 48%.  

 
 

20



Finally, on October 17, 2007, Morgan Stanley threw in the towel and sold its 

stock in the company. Interestingly, a week later, when the Times Company 

reported its third-quarter earnings, the company announced that net income 

was up 6.7%.4

The week of the New York Times Company shareholder meeting, Washington 

Post Company Chairman Donald Graham wrote a powerful defense of the 

two-tiered stock system. It appeared in the Wall Street Journal on April 27, 2007, 

and presented an articulate defense of what the system had meant for his 

family’s own paper, and for the survival of great journalism at the New York 

Times. 

“It isn’t guaranteed that anyone owning the Times would spend more than $200 

million on its newsroom budget, or deploy dozens of foreign correspondents 

around the world,” Graham wrote. “Sending any one of those reporters 

overseas costs lots of money and doesn’t add a penny to this year’s circulation 

or advertising revenue. The Times sent them abroad in the belief that, in the 

long term, the paper would mean more to its unusual set of readers if it gave 

them an extensive report on the world and the country. 

“No newspaper has been exempt from the economic challenges of recent 

years. Yet I would guess that in each of the last few years the Times has 

published the highest-profit newspaper in the United States. And going 

forward into the Internet age, what large newspaper holds cards as good as the 

New York Times and nytimes.com? (I can only think of one.)” 

But a two-tier shareholder structure, while helpful, is not an adequate solution 

if the family has lost interest in the company’s journalistic mission, as had 

happened with the Chandlers, or finds itself faced with an offer that is just too 

good to turn down, as happened when Rupert Murdoch offered to pay the 

 
 

21



shareholders of Dow Jones, including the members of the controlling Bancroft 

family, twice the market value of the stock. 

Looking at the experience of the past decade, what stands out is the importance 

of good business leadership. While the Washington Post Company may yet 

find itself in some trouble, the shareholders have benefited enormously from 

wise business decisions, some of which were unrelated to journalism. In 1984, 

the Post purchased Kaplan, Inc, which the company calls “the nation’s premier 

provider of educational and career services for individuals, schools, and 

businesses.” A year later, the Post bought cable systems serving 350,000 

subscribers from ABC/Capital Cities. Though no one could have imagined it at 

the time, those and a few other strategic investments have helped to keep the 

company profitable during difficult times for the paper. As a result of these 

wise investments, the Post Company’s shareholders are more satisfied than 

those at many other papers. In effect, the Post Company has been willing to 

use revenue from other operating units to cross-collateralize the paper’s 

investment in outstanding journalism. 

While the Post Company leaders were buying valuable assets, the leaders of 

Dow Jones were making a series of unfortunate decisions. In 1987, Warren 

Buffett said that if he could only own one property, it would be Dow Jones, 

which at the time was one of the best managed companies in the world. But in 

the years that followed, while continuing to produce great journalism at the 

Wall Street Journal, the parent company was making a series of major business 

mistakes, including a $2 billion investment in a financial services company 

called Telerate. While paying a fortune for the company, Dow Jones failed to 

invest in the technical infrastructure and ultimately had to write off the entire 

investment, watching helplessly as an upstart named Michael Bloomberg built a 

 
 

22



similar company from scratch. Meanwhile, Dow Jones sold its 25% interest in 

Commonwealth Cable, a stock holding that, as a part of Comcast, would today 

be worth about $4 billion. As a result of those decisions, the total market cap 

on Dow Jones when Murdoch came calling was about $3 billion and he was 

able to buy the company for $5 billion. Had the company held on to the cable 

stock, the market cap would have been at least $7 billion. Meanwhile, 

Bloomberg’s upstart financial information business now has a market cap of 

$20 billion. 

It seems fair to conclude that, in addition to commitment to great journalism, 

outstanding leadership in the profit-motivated media business requires some 

other vital skills and attributes. For example, “the powers that be” benefited, or 

could have benefited, from leadership that saw the advantages of 1) creating a 

dual stock ownership structure as several but not all family-owned newspaper 

companies succeeded in doing; 2) building good relations with shareholders, 

particularly family members; 3) moving into new profitable media areas as new 

technologies emerge; 4) taking risks but knowing when to cut losses and when 

to avoid excessively foolish investments; and 5) making and holding on to good 

financial investments in other areas that can keep shareholders happy even if 

the news business falls upon harder times. 

 

The Influence Model 

Some publications are created and funded by wealthy people or entities to have 

influence even where they cannot, and do not ever expect to earn a profit.5 

Throughout American history, people and institutions have created newspapers 

and other media outlets in order to advance causes, candidates, and ideologies. 

The primary model of ownership in the early republic was partisan newspapers, 

 
 

23



supported by political parties and their governmental allies. Though it might be 

deemed a conflict of interest in the modern era, political parties, factions, and 

wealthy and ambitious men (always men) often started or purchased papers in 

order to run for office or to influence those who were in office. William 

Randolph Hearst, whose papers were often also fabulously successful, created 

and used newspapers as part of his campaigns for office. At the state and local 

level, there were hundreds of such owners.  

While less common among newspaper owners today, the influence model is 

still alive and well in the daily press and it is even more common among the 

owners of periodicals. There is a serious risk that such publications will be filled 

with bias, errors, and bile. But looking at its role over the course of American 

history, and at the ways in which such outlets contribute to public debate, the 

influence model is at least as legitimate as the profit model. Influence-inspired 

publications have sponsored great investigative reporting, nurtured the 

development of important research and theory, and provided invaluable 

outspoken commentary.   

Several major newspapers fit the influence model. The Washington Times was 

launched in 1982, funded by Sun Myung Moon, leader of the Unification 

Church, as a conservative alternative to the Washington Post in the nation’s 

capital. According to an article in the Post in 2002, the Unification Church had, 

as of that date, lost money every year, with a total subsidy of $1.7 billion in its 

first twenty years of operations. In Pittsburgh, Richard Scaife’s Tribune-Review 

offers an apparently money-losing outlet for his strongly partisan views. In 

New York City, a group of wealthy investors started the New York Sun in the 

belief that there were issues and perspectives that were being ignored by the 

city’s daily press. The Christian Science Monitor operates at a huge annual deficit, 

 
 

24

http://en.wikipedia.org/wiki/Sun_Myung_Moon
http://en.wikipedia.org/wiki/Unification_Church
http://en.wikipedia.org/wiki/Unification_Church


estimated by some to be over $40 million a year. On its website, the paper 

explains its mission. “The Christian Science church doesn’t publish news to 

propagate denominational doctrine;” it says, “it provides news purely as a 

public service. Here’s why: If the basic theology of that church says that what 

reaches and affects thought shapes experience, it follows that a newspaper 

would have significant impact on the lives of those who read it. A newspaper 

whose motive is ‘to injure no man, but to bless all mankind,’ as its founder 

charged, would have a ‘leavening’ effect on society, as well as on individual 

lives.” The backers of these papers—the Washington Times, the Pittsburgh Tribune-

Review, the New York Sun, the Christian Science Monitor—are prepared to operate 

their papers at a loss or at break even in order to have influence. 

The influence model has an even stronger tradition among periodicals.  While 

magazines such as Time and Newsweek generally operate under the profit model, 

others such as the National Review, the Weekly Standard, the Nation, and the New 

Republic, all of which play a significant role in the national debate, are expected 

to have operating losses. Some have individual angels, some have multiple 

ideology-driven backers, others—like the Weekly Standard, which is funded by 

Rupert Murdoch’s NewsCorp—are kept alive by companies and/or owners 

who believe in their mission. The Internet’s low cost of entry and operation has 

expanded the number of such outlets geometrically. 

For much of the 20th century, influence-motivated periodicals played a vital role 

in the public debate, especially in the early years of the century when 

publications such as McClure’s had enormous impact through the reportorial 

work of muckrakers such as Ida Tarbell, Lincoln Steffens, Ray Stannard Baker, 

and Jacob Riis. In a later era, Ramparts magazine and Mother Jones attempted to 

carry on that tradition.  

 
 

25



Leadership for publications that have influence as their primary motivation 

calls for its own set of skills. In addition to a passion for great journalism, those 

whose motive is influence need to be prepared to make a long-term 

commitment of their own funds, to be successful at raising money from others, 

and/or to have the entrepreneurial talent to create a stable base of 

contributions and other revenue sources. Commentary, for example, which made 

a powerful contribution to the development and propagation of neo-

conservative thought, has a stable financial base through the support of the 

American Jewish Committee. Mother Jones has thrived as a muckraking journal 

on the left for a generation thanks to a wide circle of progressive contributors.  

Hamilton Fish and Victor Navasky demonstrated talents as business leaders at 

the Nation, an icon of the liberal world since it was founded in 1865 by a group 

of radical abolitionists. In 1977, when the Nation’s circulation had dwindled to 

18,000 readers, Fish put a group together to buy it. In 1985, Arthur Carter 

bought a controlling interest in the magazine and helped to provide deficit 

funding on an annual basis.  By the early 1990s, Fish, Navasky and their 

colleagues had built the circulation to 100,000, but Carter still had to make up 

an annual deficit of about $400,000. In 1995, Navasky organized a group to buy 

the magazine from Carter. Determined to make the magazine self-supporting, 

Navasky attended the Owners, Presidents and Managers executive education 

program at Harvard Business School. In the following years, with the help of 

George Bush’s policies, which energized the progressive world, circulation 

grew to more than 180,000. Meanwhile, the Nation created a book publishing 

arm, special fellowships, fund-raising cruises and other devices that brought 

importance and funding to the venture. By the early 21st century, it had become 

financially viable. By contrast, while it turned out some excellent reporting and 

opinion pieces, the New Republic failed to advance during those years. Its 

 
 

26



circulation, which at about 92,000, was a little higher than the Nation in 1992, 

declined slightly and by 2006 was less than half that of the Nation. In addition, 

it had a substantial continuing operating deficit.  

 

The Prestige Model 

In The State of the News Media 2007, the authors observed that “very wealthy 

individuals are now looking at newspapers as they might look at sports 

franchises—high profile, enterprises important to their communities, where 

making lots of money may not be the main point.”  While there is an overlap 

with those who want to have influence in society, there are some important 

differences, too. Unlike those whose primary motive is influence, this group is 

probably somewhat less likely to be concerned with the content of the news. 

The prestige model is by no means new. Newspaper ownership has always had 

a special lure. There are no box seats, of course, and as in sports one risks 

creating some very angry customers. But the owners of daily newspapers are 

automatically an important civic force. In New York City, Mort Zuckerman 

and the Daily News might fall into this category. As David Carr explained in his 

New York Times business section column, “Mr. Zuckerman has ambitions that 

brick and mortar cannot fulfill, so he owns the Daily News, the paper with the 

biggest circulation in New York, as well as U.S. News & World Report, the 

struggling weekly. His willingness to finance good journalism has landed him 

on television, put him in the thick of policy debates and allowed him to beat 

the drum on behalf of the state of Israel.” Since the motive is not financial, the 

assets do not need to maximize returns or even turn a profit. But there are 

limits, Carr argues. “The Atlantic Monthly may have put Mr. Zuckerman on 

better guest lists, but it bled money,” so he sold it in 1999.    

 
 

27



It is curious, in fact, that more papers have not been purchased with this 

motivation. Billionaires spend huge amounts on projects that are not designed 

to maximize investment, from sports teams to second and third homes, to art 

works and charities. The movie industry, which rarely proves a good 

investment, has found a seemingly endless stream of backers. When the 

Tribune Company appeared ready to sell the Los Angeles Times as a separate 

asset, three of the city’s richest men, Eli Broad, Ron Burkle and David Geffen, 

tried to find ways to buy it. All three said that they wanted to buy it so that it 

could remain a great paper, not to maximize profits. But none of them had the 

interest to outbid Sam Zell for the entire Tribune Company. 

 

The Hierarchy of Motives 

There is no reason to believe that the logic of the founding fathers would favor 

any of these three motives above the others. The bedrock of our democracy 

calls for pamphleteers and for newspapers of record, for editorials, opinions 

and ideology, as well as for honest, objective, boots on the ground journalism. 

Interestingly, the daily newspaper menu in New York consists of all three 

models of ownership, which helps explain why the city, unlike most others, has 

four English language daily papers of general circulation, not counting the Wall 

Street Journal. The profit model, if a somewhat unusual version of the profit 

model, is represented by the New York Times; the influence model by the New 

York Sun; and the prestige model by the New York Daily News. It is somewhat 

difficult to know where to place the fourth paper, the New York Post. The 

paper, owned by a public corporation, may lose as much as $40 million a year, 

and may never earn a profit. That is not its goal. Rupert Murdoch’s News 

Corporation presumably owns it in order to have an outlet in New York; but 

 
 

28



also to have a place to support Murdoch’s political friends, skewer his political 

foes, and express his political views. 

 

The Public Interest 

While most if not all news outlets have some degree of commitment to the 

public interest, there are some that might arguably be identified separately, 

where it is or should be the core mission. Publications that are controlled 

and/or funded by foundations or government might fall into this class.  For 

daily newspapers, the St. Petersburg Times might serve as exhibit A. (Notably, it is 

difficult to find an American publication that represents exhibit B.) It was 

owned by Nelson Poynter, who also started Congressional Quarterly. When he 

died, Poynter put all of the assets into a foundation that owns the Times and 

uses the profits to fund The Poynter Institute. Presumably, its sole motive is 

putting out a great newspaper.  

The Guardian, once known as the Manchester Guardian, is owned by the Scott 

Trust, created in 1936 to ensure that the paper would continue to be operated 

according to CP Scott’s philosophy, summed up in an article where he 

proclaimed that “Comment is free, but facts are sacred…. The voice of 

opponents no less than that of friends has a right to be heard.” Under the 

terms of the Scott Trust, the enterprise has the duty to maintain a secure 

financial footing for the business: “to devote the whole of the surplus profits of 

the Company which would otherwise have been available for dividends … 

towards building up the reserves of the Company and increasing the circulation 

of and expanding and improving the newspapers.” These principles remain the 

only instructions given to an incoming editor of the Guardian.6

 
 

29



Other examples of what could or should be pure public interest models include 

government funded operations such as public broadcasting and the BBC 

(which is funded by a fee on television sets). Such entities are chartered and 

funded to serve the public by providing news and information, not to generate 

a profit, achieve prestige for owners or managers, or to serve the interests of 

any particular faction. No doubt there are observers of all political stripes who 

would find exceptions to that concept, or argue that it is not being well 

executed, but that is their mission.   

Under the law, all American broadcasters are licensed to “serve the public 

interest, convenience and necessity.” For the first several decades of radio and 

television, the FCC effectively required broadcasters to have news divisions and 

carry newscasts in order to win or maintain a license. The costs of news were 

subsidized by the profits that commercial broadcasters were able to generate in 

other areas. But in later years, news divisions became profitable, then they 

became profit centers, and then they were expected to justify their existence by 

virtue of their financial performance. For most broadcasters, the notion that 

news should be a subsidized service became an artifact of history. All of which 

proved that CBS News President Richard Salant was prescient when he called 

his staff together sometime in the 1970s to make an announcement. “We have 

good news and bad news,” he famously said. “The good news is that the news 

division has just turned a profit. The bad news is that the news division has just 

turned a profit.” To a very large extent, broadcast news had moved from the 

public interest model to the profit model of ownership. 

During those same years, the FCC and the courts frequently held that in a clash 

between the private views of the operator and the public’s interest in being 

informed, the public interest was paramount. The FCC enforced that 

 
 

30



requirement through the “Fairness Doctrine,” which required that broadcasters 

cover all major issues, and that they do so by presenting all important points of 

view. Many broadcasters probably still view their public interest obligations as 

paramount, but the FCC has long since eliminated the “Fairness Doctrine” and 

abandoned any effort to make sure that the public interest guides the news 

operations of broadcasting outlets. 

 

Leadership Model as a Model 

For those concerned with the future of news and of boots on the ground 

reporting, there is a compelling interest in helping all of these ownership 

models to succeed, and in knowing whether there is one type of owner or one 

type of ownership model that is most likely to produce great reporting. But the 

answer may well be that the most important ingredient for all of the models is 

great leadership. 

While many and perhaps most of those involved in the news business would 

legitimately claim to be guided by more than one of these motives, there is a 

fundamental difference in emphasis. If the profit motive is paramount, the 

owners will not long allow the corporation to fail to provide a good return on 

investment, even for the prestige of owning a paper, for the influence it wields, 

or for the public interest that it serves. This is particularly true for publicly held 

companies; less true for those controlled by a family with a two-tier ownership 

structure. If the influence model is paramount, the owners may tolerate 

financial losses, but they may be more likely to discourage or censor some 

forms of balanced or excellent reporting, such as investigations of political 

allies, even though others might argue that such reports serve the public 

interest. If the prestige model is paramount, the owner may be willing to see 

 
 

31



the publication break even or lose money, may be willing to support great 

reporting even if the results are at odds with the owner’s ideology, but such 

owners may not approve of reports that undermine their status in the 

community or attack their community of friends and associates. Hopefully 

most owners in all of these groups have some commitment to the public 

interest, though they may disagree about where that interest lies. 

While there are countless ways in which great journalism needs support, there 

is no substitute for bold, creative leadership as the history of the past three 

decades demonstrates. While some news organizations languished, others 

found new and exciting ways to build valuable non-profit and for-profit 

franchises.  

 

Examples of Creative Leadership 

Each change in government regulation, advance in technology, and shift in the 

tastes or demographic makeup of the country presents fresh challenges and 

opportunities. For a time, radio appeared to threaten print because radio 

stations were going after many of the same advertisers and it threatened to 

serve the news interests of readers. The first radio ad aired in 1922, and by 

1938 radio advertising expenditures exceeded those for the print media. Then 

television, which emerged as a national force in the early 1950s, posed a 

potential problem to radio as well as to print. For similar reasons, cable 

presented a serious threat to television, fragmenting the viewer and advertiser 

base of television. Today, the Internet is proving to be what some call a 

disruptive innovation. But history and experience demonstrate that disruptions 

can create new opportunities as well as new challenges. In each case, there have 

 
 

32



been leaders and companies that found ways to thrive in the new environment, 

while others languished or disappeared. 

Although the FCC had required that certain radio frequencies be set aside for 

non-commercial use in the 1940s, NPR was not created until 1970—long after 

most people had given up on radio as a major source of news—and it took 

several more years for it to become a dominant international news service. Lots 

of people and institutions deserve some credit for public radio, including the 

Carnegie Commission on Educational Television and those who developed the 

legislation creating the Corporation for Public Broadcasting and who, perhaps 

almost as an afterthought, included radio as well as television in its charter.  

In 1971, Bill Siemering created “All Things Considered” with a new sound that 

came to represent NPR. Eight years later, NPR launched “Morning Edition.” 

Building on a base of largely underused FM stations, public radio built a 

powerful national network; during the 1990s, the regular audience for news on 

public radio grew from about 5% to about 15% of the American public, 

according to studies by the Pew Research Center for People and the Press, 

thanks to great reporting, a pioneering a new sound, new formats, and new 

sources of funding, ranging from the government, to foundations, to listeners. 

There were a lot of innovative leaders along the way who understood the 

power of radio, the changing habits of listeners, the opportunities created by 

emerging technologies, and the ways in which new funding sources could be 

developed and exploited. According to a January, 2008 report by the Pew 

Center, while the number of people turning to television and the print media 

for news about candidates and campaigns has been falling pretty sharply, the 

number who turn to radio (along with the Internet, cable news, comedy, and 

morning TV) has been growing. Between the 2000 and 2008 presidential 

 
 

33



elections cycles, the percentage that regularly get their political news from the 

nightly television newscasts declined from 45% to 32% and the percent who 

get such news from daily newspapers dropped from 40% to 31%. Meanwhile, 

the percent that regularly get political news from public radio grew from 12% 

to 18%. Those interested in new sources of funding in an age when the 

Internet makes everything available for free, might pay special attention to a 

very strange and counterintuitive component of the public radio business 

model: public radio is now largely funded by contributions from listeners who 

could receive the programs for free. 

For those in the media business, satellite delivered cable offered enormous 

promise. As the technology developed, starting in the late 70s, and as cable 

companies expanded their capacity in the years that followed, the business 

created opportunities that were particularly lucrative because of the dual 

revenue stream model that allows companies to collect revenues from 

subscribers as well as from advertisers. With its capacity for market 

segmentation, it had the potential to create a channel for every section of the 

paper or the newscast—with one station for national and international news, 

another for business, another for sports, one for entertainment, one for 

weather, even stations for food and for gardening. For those already in the 

news business, cable could have been an entrepreneur’s dream come true. But 

looking back at the winners and losers of the 30-year history of satellite 

delivered cable channels, surprisingly few of the winners came from established 

news media outlets. 

Interestingly, cable channels started their trajectory as an enormously profitable 

new journalistic outlet in around 1979, the year that Halberstam’s The Powers 

That Be was published. But none of the five companies that Halberstam 

 
 

34



celebrated took full advantage of cable’s new opportunities. Most of cable’s 

great early entrepreneurs came from outside of the charmed circle. 

Brian Lamb started C-SPAN in 1979, in the still early years of cable, as a cable 

industry financed non-profit network. In the early years, C-SPAN’s primary 

programming consisted of congressional proceedings, first in the House on C-

SPAN I and then, starting in 1986, for the Senate on C-SPAN II.  It received 

no funding from any government source but earned the favor of cable 

companies who understood the political value of presenting congressional 

hearings. Those companies carried C-SPAN and paid for the privilege of doing 

so. With a keen understanding of government, technology, and the cable 

industry, and an innovative eye for new and important programming 

opportunities that would build on his brand, Lamb extended his franchise to 

news conferences, public hearings and meeting, books, and straightforward 

interview shows.  

Ted Turner, who had no news gathering organization of his own but 

understood the power and potential of cable and of satellite delivered 

programming, launched CNN in 1980 as the world’s first 24-hour news service. 

Like other cable stations, CNN benefits from a revenue model that provides 

dual income streams of income: one from viewers who pay for the service each 

month as a largely hidden part of their cable bill; the other from advertisers. By 

contrast, cable systems do not pay over the air broadcasters or networks such 

as ABC, CBS, and NBC for the right to air their signals. Using that model, 

CNN quickly became hugely successful and now claims to reach a billion 

people around the globe. In later years, Fox News and MSNBC launched all 

news cable stations based on the same funding model. Although none of the 

individual shows on the three all news cable services reaches a fraction of the 

 
 

35



audience that watches the prime time news programs on ABC, CBS and NBC, 

the collective audience that those channels reach throughout the day is roughly 

equal to the collective audience for the three network evening news broadcasts. 

The news cable stations are all more profitable than those newscasts because of 

the dual revenue stream model.  

A number of other entrepreneurs found a profitable niche by creating cable 

stations with specialized and popular areas of news and information. In 1984, 

ABC purchased 80% of ESPN, which has become the dominant source of 

sports news. Since it charges cable subscribers about $3 a month for 

programming, ESPN is now much more valuable than the ABC television 

network, with a value that has been estimated at $18 billion. The Hearst 

Corporation’s 20% of ESPN could be worth more than $3.5 billion.  In 1987, a 

group of entrepreneurs launched the E! Entertainment Network (then called 

Movietime), as a low-budget service that aired movie trailers, entertainment 

news, event coverage, and interviews. It quickly became a major source of 

entertainment news and celebrity gossip and in 2006, Comcast purchased the 

Walt Disney Company’s 39.5% share of E! for $1.23 billion.  

In 1982, Frank Batten created the Weather Channel as a part of Landmark 

Communications, his family’s privately owned media company, which owned 

several newspapers as well as radio and television stations. Thanks in large part 

to the value of the Weather Network, Batten now ranks #239 on the Forbes list 

of the wealthiest Americans with an estimated net worth of $2 billion.  

In 1985, John Hendricks, who was producing educational videos and 

distributing documentary programming to cable stations, launched the 

Discovery Channel with $5 million in start-up capital from the BBC, the 

American investment firm Allen and Company, and several other investors. It 

 
 

36

http://en.wikipedia.org/wiki/1985
http://en.wikipedia.org/wiki/BBC


quickly grew to become the most widely distributed cable company in the 

world.  

NBC launched CNBC in 1989 as the Consumer News and Business Channel. 

Two years later, NBC outbid Dow Jones for the larger Financial News 

Network and began to extend its reach. When Rupert Murdoch purchased 

Dow Jones and announced his intention to start the Fox Business Network, he 

reportedly placed the value of CNBC at $4 billion. 

The entrepreneurs and companies that created C-SPAN, the Discovery 

Networks, ESPN, CNN, Fox News, MSNBC, the E! Channel, the Weather 

Channel, and CNBC built tremendous wealth for themselves and their 

shareholders, and they created new and in some instances important news and 

information services for readers, listeners and viewers. Meanwhile, as is 

demonstrated by the demise of the independence of three of the five 

companies profiled in The Powers That Be, many of the older companies failed to 

take advantage of new opportunities or made serious missteps.   

 The relative collapse of CBS demonstrates what can happen when a great 

company fails to move ahead with the times. For a great many years, William 

Paley was an industry innovator, pioneer and leader. Under his control, CBS 

recognized and took advantage of new opportunities, creating a major record 

label (later sold to Sony), moving from radio to television (though Paley was at 

first reluctant to make the move to television), and even funding its own 

laboratory to develop new electronic and consumer products.  But somehow, 

as Paley got older and as others took over the business, that entrepreneurial 

zest disappeared. Unlike ABC, which purchased ESPN and other cable assets 

before becoming a part of Cap Cities and then Disney, or General 

Electric/NBC, which purchased the Financial News Network and built CNBC 

 
 

37



and MSNBC, CBS missed the cable boat entirely. After a brief stab at an arts 

channel in the early 1980s, for example, the CBS that William Paley built never 

went into the cable business.7

Something about the mindset of some companies facing the opportunities and 

threats of technological innovation may be illustrated by the stories described 

in Maverick Inventor, Peter Goldmark’s memoir, which could serve as a 

cautionary tale. It describes the risks of avoiding opportunities to innovate 

because of a fear of creating competition for a company’s current brand. A 

brilliant scientist born in Hungary, Goldmark and his team at CBS Laboratories 

invented the long-playing record and a form of color television later used by 

NASA. In the late ‘60s, Goldmark’s team invented what they called the 

“Electronic Video Recorder,” or EVR, which had some technical problems but 

was stymied in part by CBS’s fears that the use of such devices could interfere 

with television viewing, the company’s stock and trade. The team also invented 

a device to play recordings in automobiles which, according to Goldmark’s 

account, was blocked by Paley who feared that it would reduce the time people 

spent listening to the radio, including to CBS stations, while driving. Both 

devices, of course, were later developed by other companies—by Sony, which 

marketed the U-Matic 3/4” videocassette in 1971, and by Phillips, which 

developed the audiocassette. In the end, CBS did not block competition. 

Instead, it failed to take advantage of a technological revolution.  

Paley, who had been an innovative leader early in his career, failed to find a 

suitable successor. He sold the company to Larry Tisch, a brilliant investor who 

owned companies ranging from the Loews Hotels to insurance companies to 

Lorillard Tobacco. As summarized by Forbes Magazine, Tisch came along in 

1986 as “a so-called white knight for CBS, buying a quarter of its shares and 

 
 

38



defending it from the clutches of would-be raiders such as CNN’s Ted Turner 

and Republican Sen. Jesse Helms. His stewardship of the network was 

controversial as he sold assets, fired news reporters and cut costs before selling 

the network to Westinghouse in 1995 at a sharp profit.” 

Four years later, Westinghouse sold CBS to Viacom, a much more innovative 

company that had built or purchased such cable franchises as Nickelodeon and 

MTV.  Ironically, Viacom had its origins as the program syndication arm of 

CBS, distributing shows such as “I Love Lucy.” CBS was forced to spin it off 

into a new, independent company when the FCC adopted a rule prohibiting 

networks from owning and distributing programming. Over the years, Viacom 

became more entrepreneurial than CBS and ultimately swallowed its former 

parent. The moral: great media companies always need to be prepared to take 

advantage of developments and changes in technology, demographics, social 

tastes, and regulation. If they don’t innovate, invest and grow, they may well be 

swallowed. 

CBS was in good company. Of the four companies profiled in The Powers That 

Be, only The Washington Post Company still stands. The successors to Henry 

Luce sold Time, Inc. to Warner Brothers, which became a much larger 

company and then entered into a disastrous merger with AOL. Meanwhile, in 

the years following Otis Chandler’s departure, Times-Mirror became a part of 

the Chicago Tribune Company which, in turn, was acquired by real estate 

entrepreneur Sam Zell. 

Just as there have been losers during the years since David Halberstam wrote 

The Powers That Be, there have also been some remarkable winners. For their 

2005 book, Mayo and Nohria asked a panel of 7,000 business leaders to list the 

top 100 business leaders of the 20th century.8  Six people known largely or 

 
 

39

http://www.forbes.com/finance/lists/10/2003/LIR.jhtml?passListId=10&passYear=2003&passListType=Person&uniqueId=ETX7&datatype=Person


primarily for the success of their news operations made the list: Henry Luce, 

Ted Turner, Adolf Ochs, Katharine Graham, William Randolph Hearst, and 

William S. Paley.  

They also provide their own list of the most important entrepreneurs, managers 

and leaders for each decade. Early in the century, the lists are crammed with 

news leaders. For the first decade, Charles Curtis, who created Ladies Home 

Journal and the Saturday Evening Post is the subject of the book’s first profile, and 

he is joined on the list that decade by Conde Nast, E.W. Scipps, Hearst, Ochs, 

and Harrison Gray Otis. For the next decade, they include Harry Chandler 

(Otis’s son-in-law), Robert McCormick (who built the Chicago Tribune), and 

McCormick’s cousin, Joseph Patterson (New York Daily News). In the 1920s, 

they include Luce, Samuel I. Newhouse, Paley, and DeWitt Wallace (Readers 

Digest). David Sarnoff, who built RCA and NBC makes the list for the 1930s.  

A long list for the 1940s includes Walter Annenberg (TV Guide), John H. 

Johnson (Ebony), Leonard Goldenson (ABC), Bernard Kilgore (Wall Street 

Journal), Helen Reid (New York Herald Tribune), and Dorothy Schiff (New York 

Post).  

For the 1950s, the authors add Hugh Hefner (Playboy). The 1960s feature Tom 

Murphy of Capital Cities/ABC, Sumner Redstone, who built Viacom, Turner, 

Robert Guccione (Penthouse), Graham, and William Kirby (Dow Jones).  The 

only name for the 1970s is Earl Graves who started Black Enterprise Magazine. 

The 1980s includes Christine Hefner (Playboy) and J. Richard Munro (of Time, 

which had become Time Warner), as well as Robert Johnson (Black 

Entertainment Television) and Oprah Winfrey, both of whose companies do 

some journalism. Not a single name connected with great journalism appears 

on the list for the 1990s. Needless to say, the lists are neither authoritative nor 

 
 

40



comprehensive. But even if some prominent names are missing, the list 

illustrates that the past few decades have witnessed a decline in role of 

journalism as a business and as a source of great entrepreneurs, managers and 

leaders. 

Surprisingly, Mayo and Nohria omit the name of the man who is probably the 

most creative leader in journalism today: Rupert Murdoch.  

During the past few decades, no one has understood the value of growth, 

innovation and investment as well as Rupert Murdoch. Starting with his roots 

in Australia, where in 1953, at the age of 23, he inherited the Adelaide News, a 

paper with a circulation of 100,000, he quickly built an empire that included a 

chain of Australian papers by the time he was 30, bought London’s huge News 

of the World in 1968 as well as the Sun, now the best-selling English language 

daily in the world, and he expanded to the United States when he bought the 

San Antonio Express in 1973 and then the New York Post in 1976. Quickly 

moving from print to other media, creating an international empire in the 

process, he built direct television satellite companies in Europe, Asia and the 

United States, bought 20th Century Fox, purchased channels in the major 

television markets, used Fox and his stations to create a fourth television 

network, and bought Harper Collins, moving into book publishing. When he 

couldn’t purchase CNN, he started the Fox News Channel, which stunned 

many skeptics when it far surpassed CNN in viewers. Seeing the power of 

ESPN, he started the Fox Sports Network. Though he may not have 

understood all of the implications, he knew that social networks were an 

invaluable commodity; some thought he paid too much for MySpace, but 

within a year he appeared to have gotten a bargain. Some said that he paid too 

much for Dow Jones, but many observers believe that he is the one man who 

 
 

41



can get full value out of the company.  With admiration and derision, he has 

been called a buccaneer and a pirate. He is unquestionably a visionary, willing 

to hire talented executives, to support creative talent, to take risks, and to 

explore new media frontiers.  

By the standards used by Mayo and Nohria, Murdoch would seem to be a true 

leader. But by the standards of great journalism leaders, he has yet to meet the 

mark. He has met the first set of standards brilliantly, but he has yet to prove 

his commitment to great journalism.  

When Murdoch won control of the Wall Street Journal, many observers doubted 

that he would maintain or increase the quality and objectivity of its reporting. 

“Good journalism for an intelligent general audience is hard,” New York Times 

executive editor Bill Keller told The Observer in an e-mail that took a light stab at 

his new adversary. “And we’re really good at it. Taking on The Times is not as 

easy as waving a credit card and proclaiming yourself ‘fair and balanced.’” 

Critics pointed to his record with the Times of London, a money-losing world 

class publication, sometimes called the newspaper of record, which tripled 

circulation under his ownership but, in the eyes of many, ceased to be a great 

paper. For many, the story of Murdoch’s role as an owner was framed by the 

portrait in Good Times, Bad Times, Harold Evans’ account of his experiences and 

observations as the paper’s former editor. Evans came to the Times as 

something of a journalism celebrity, known for inspiring outstanding 

investigative reporting as editor of the Sunday Times, including its pathbreaking 

stories about the birth defects caused by Thalidomide. To Murdoch’s credit, he 

hired Evans to run the Times of London. But by Evans’ account, the credit ended 

there.  

 
 

42



“[Murdoch] guaranteed that editors would have control of the political policy 

of their newspapers … that the editors would not be subject to instruction 

from the proprietor on selection and balance of news and opinion … that 

instructions to journalists would be given only by their editor,” Evans wrote. 

“In my year as editor of the Times, Murdoch broke all these guarantees.”  

As the Journal itself noted on the day that Murdoch completed his purchase of 

Dow Jones, “Opponents of the deal called it a dark day for journalism. Leslie 

Hill, a [Bancroft] family member who opposed the deal, resigned as a Dow 

Jones director late Tuesday afternoon. In a letter to the board, she conceded 

the deal was a good one in financial terms, but said it failed to outweigh ‘the 

loss of an independent global news organization with unmatched credibility 

and integrity.’” While they ultimately agreed to sell their controlling interest in 

Dow Jones to Murdoch, the Bancroft family was sufficiently concerned about 

such reports to insist that Murdoch agree to create a special committee 

composed of leading journalists who would help to assure that the paper 

retains its credibility. 

Murdoch’s supporters point to the Australian, Murdoch’s quality broadsheet 

based in Sydney. If he intends to be a great news leader, the Wall Street Journal 

will provide Murdoch with the chance to create a lasting legacy. 

 

Are Great Leaders of Journalism Companies Born or Made? 

The surest path to news media control is through inheritance, and some of 

those who have been born to the company or industry have been outstanding 

mangers and leaders. The Mayo and Nohria list, for example, includes Harry 

Chandler, Robert McCormick, Joseph Patterson, Katharine Graham, and 

 
 

43



Christy Hefner, all scions of leading media families. David Halberstam would 

certainly add Otis Chandler to that list, and in this generation one might add 

Donald Graham and Arthur Sulzberger. In addition, Ted Turner started with 

his father’s billboard business, which he took over at the age of 24 after his 

father’s suicide; William S. Paley was 26 when his father bought a small group 

of radio stations largely to promote his cigar business; and Rupert Murdoch 

inherited his first paper at 23 when his father died. 

Some major journalism organizations have found corporate leaders in the 

newsroom. After the remarkable success of Bernard Kilgore, who came from 

the newsroom to lead the Dow Jones company from 1945 to 1966 (and to 

increase its circulation from 33,000 to more than one million), the Bancroft 

family decided that the company should be run by an outstanding journalist, 

not a business executive or member of the family. When Nelson Poynter put 

the assets of the St. Petersburg Times and his other publications into what became 

the Poynter Institute for Media Studies, he also created an unusual succession 

plan: voting rights to the controlling stock belong to the Chairman of the 

Poynter Institute, the top executive, who names his successor. Poynter also 

made it clear that he was deeply concerned about teaching the business side of 

journalism because, as he explained “there is a direct relation between 

excellence and profit.” But those chosen as the company’s leaders have all 

come from the ranks of journalism, not business. 

Most companies expect people with a background in law or business to 

become the successor leadership. That was the pattern at three of the five 

companies in The Powers That Be. Otis Chandler was succeeded by Bob Erburu, 

a leading corporate lawyer, and then by Mark Willes, who came to the company 

from General Mills with no background in journalism. From 1946-1971, 

 
 

44



William Paley enjoyed an enormously successful partnership at CBS with Frank 

Stanton, who had a Ph.D. in psychology; but Paley refused to retire, forced 

Stanton to step down as President, and proceeded to install and then force the 

resignation a series of business executives, including Arthur Taylor, John 

Backe, and Thomas Wyman, before selling the company to businessman-

investor Larry Tisch. At Time, Inc., Luce installed Andrew Heiskell, who had 

spent almost his entire career on the business side, as the company chairman. 

Whatever their background, creative and successful leaders of journalism tend 

to understand the threats and opportunities created by changing technology, 

government regulations, the law, evolving public tastes and media use habits, 

demographic trends, and creative partnerships. They also have a profound 

understanding of the special role of journalism in society and a commitment its 

role in their company as a public trust. 

They have much in common with other great business leaders. But what sets 

them apart is their willingness to stand up to government when the public’s 

need for information demands it, and to use a disproportionate share of their 

resources to support and at times subsidize the needs of their newsroom, even 

when shareholders might wish them to beef up the bottom line. As we reach 

the last third of the first decade of the 21st century, we can hope that some such 

leaders will set a new standard for excellence, making the next list of leaders for 

Mayo and Nohria and offering a bright chapter to an enterprising journalist 

who wants to celebrate this era’s powers that be. 

 
 

45



Endnotes 

                                                 
1 David H. Weaver, Randal A.Beam, Bonnie J. Brownlee, Paul S. Voakes, and G. Cleveland Wilhoit, 
The American Journalist in the 21st Century: U.S. News People at the Dawn of a New Millennium (Mahwah, 
NJ; Lawrence Erlbaum Associates, 2007). 

2 Ibid. 

3 In 1923, Villard produced an equally powerful critique of the decline of the press.  Writing in Some 
Newspapers and Newspaper-Men, he complained of “the commercialization of what should be the 
noblest of professions.” Although he noted that there were exceptions that provided reason for 
hope, he said, “It is inconceivable that so great a Republic should find itself unable to secure for its 
voters that stream of unbiased and truthful news without which an electorate can be neither 
informed nor intelligent.” 

4 For industry observers, that news was offset by troubling quarterly reports elsewhere, including a 
10.5% third-quarter drop at Gannett and a 54.7% slide at McClatchy. 

5 In The Vanishing Newspaper, Philip Meyer usefully describes another aspect of influence, arguing that 
newspapers have two kinds of influence: “society influence, which is not for sale; and commercial 
influence, or influence on the consumer’s decision to buy, which is for sale.” He goes on to argue 
that “the beauty of this model is that it provides economic justification for excellence in journalism.” 

6 Of course the fact that a foundation is owned in whole or in part by a foundation does not, of itself, 
assure that its primary motive will be the public interest. Foundations are major shareholders in a 
number of publications that follow a conventional profit-oriented model as well as the influence 
model. For example, the McCormick Foundation was the largest shareholder in the Chicago Tribune 
Company up until the time that it was acquired by Sam Zell. But the foundation was not known to 
use its influence to challenge the company’s profit or Wall Street model of ownership.   

7 The failure to take advantage of such advances is not confined to the private sphere. In the early 
days of satellite broadcasting, the Corporation for Public Broadcasting played an innovative and 
important role by funding satellite delivered programming for radio and television stations. But in 
1980, when public broadcasting could have created a very valuable cable franchise, it failed to do so. 
A study called “PACE—A Proposal for a Non-Profit Cable Network," strongly recommended that 
CPB create such a service, but the stations, concerned about competition from a national service, 
objected, and CPB and public broadcasting passed up the chance to be at the forefront of the cable 
era. 

8 Anthony J. Mayo and Nitin Nohria, In Their Time: The Greatest Business Leaders of the Twentieth Century 
(Boston, MA: Harvard Business School Press, 2005). 

 
 

46


