THE MEDIA IN EUROPE
AFTER 1992:

A Case Study of La Repubblica

By Sylvia Poggioli

Discussion Paper D-11
September 1991

The Joan Shorenstein Barone Center

PRESS = POLITICS
b VIE [BRTAS

- PUBLIC POLICY -

Harvard University
John F. Kennedy School of Government




INTRODUCTION

Sylvia Poggioli, who covers Italy and, in these
turbulent times, central and eastern Europe for
National Public Radio, was a Fellow at the Joan
Shorenstein Barone Center on the Press, Politics
and Public Policy for the fall semester of the
1990-1991 academic year. Her research focused
on press concentration in [taly, but her story
could apply with equal drama to other European
countries, too.

Across the continent, the winds of change
have been blowing with unprecedented force.
Totalitarian communism has collapsed. Ger-
many has been reunited. Economic integration of
western Europe hovers on the near horizon. In
the east a new “Soviet Union’’ arises against a
backdrop of terrifying uncertainty. Everywhere
the old political and economic systems are being
transformed. It is then no surprise that newspa-
pers, radio and television stations, magazines,
publishing houses—the whole, complicated
network of mass communication, so intimately
linked to politics and the creation of public
policy—are also in the process of major renova-
tion.

Poggioli’s is a story about Italian journalism,
Italian industry and finally Italian politics. Until
not too many years ago, the Italian press was, as
she put it, a “politically-subsidized” institution.
Not unlike the press in colonial America, Italian
newspapers represented Italian political parties
or movements. The church had its own newspa-
per and radio station. The Christian Democrats
had theirs. They covered the news, but generally
only the news compatible with their own politi-
cal views and agendas. They were not the Italian
equivalent of the old Pravda, but they weren’t
The New York Times either.

Then, in the past few years, as a direct result
of the drive and determination of a remarkably
small, acquisitive, vigorous group of business-
men, this institution that once depended prima-
rily upon political patronage has now been
turned on its head and converted into a busi-
ness—to quote Poggioli, a “lucrative business.”
Four men dominate the news industry: Giovanni
Agnelli, Carlo DeBenedetti, Raul Gardini and

Silvio Berlusconi. They’re in it for money and
power, probably in that order. And they’re
getting both.

In the process, there are problems. Many
Italians, even some in government, are con-
cerned that too much power may come to rest in
too few hands. One official report said: “Power of
information could be replaced by power over
information.” Poggioli’s research strongly
suggests that the concern is valid. Investigative
reporting into businesses or interests controlled
by the Big-Four has been curtailed. Some stories
are simply off-limits.

The Big-Four also effectively control the
advertising market in Italy—up to 80-85% of it.
A new entrepreneur wishing to establish an
additional television network, or a new newspa-
per, will find it difficult to crack the advertising
market, and therefore next to impossible to
challenge the existing constellation of press
power.

Journalists find themselves functioning in a
new environment of fierce competition, in
which professional values are often undercut by
economic considerations. Is democracy hurt or
helped by these new factors?

The concentration of more and more newspa-
pers and radio/television in fewer and fewer
hands has broken the back of the old system of
political parties controlling the press, but it has
spawned a new set of concerns and challenges in
Europe that may undermine the recent moves
toward democracy. Poggioli has taken an impor-
tant step with her research and report toward
illuminating a major economic and political
development in Italy and throughout Europe. It’s
one that fascinates us—and should concern us.

Marvin Kalb

Edward R. Murrow Professor

Director, Joan Shorenstein Barone Center on the
Press, Politics and Public Policy

John F. Kennedy School of Government

Harvard University




THE MEDIA IN EUROPE AFTER 1992: A CASE STUDY OF LA REPUBBLICA

At the end of July 1990, the Italian media
world was rocked by a case of censorship. The
Rizzoli publishing company, one of the biggest
in the country, suddenly announced it had
cancelled plans to publish L’Intrigo (The In-
trigue), the story of the attempted hostile take-
over of the best-selling Italian daily, La
Repubblica. The book was written by the well-
known journalist Gianpaolo Pansa, deputy editor
of La Repubblica.

The book was ready for the presses. The last
galley proofs had been corrected, the cover was
already designed, the first printing had been set
for 70,000 copies, and bookstores were already
making orders. Rizzoli’s decision not to publish
was unexpected. A company official told Pansa
that the book was too polemical towards people
with whom Rizzoli has business relationships.
Those “people” were Silvio Berlusconi, the
television tycoon who started from scratch and
built one of the world’s biggest commercial
television empires.

Berlusconi is the man who tried to take over
Rizzoli’s rival and the country’s biggest publish-
ing company, Mondadori. The company operates
fifteen dailies, thirty-five magazines—including
the two major newsweeklies— and publishes
about 2,000 books a year. And the jewel in the
Mondadori crown is La Repubblica the paper,
founded in 1976, which had revolutionized
Italian journalism.

Berlusconi succeeded in wresting control of
Mondadori from Carlo De Benedetti—who is
also the boss of Olivetti—in January 1990. For
months, the power struggle grabbed headlines.
But by June, following a legal battle that is still
not over, De Benedetti was back in command of
the publishing company.

In August, after fourteen years of prolonged
debate and a regulatory vacuum in which
Berlusconi flourished, the Italian Parliament
finally passed antitrust legislation in the broad-
cast media sector—a bill which more or less
sanctioned the existing division of the television
spoils between Berlusconi and the three state-
run RAI television networks.

The events of the summer of 1990 marked the
climax of a decade during which newspaper
readership more than doubled and the Italian
media underwent massive transformations from
a politically-subsidized press to a lucrative
business now controlled by non-media conglom-
erates. At the same time, a commercial televi-
sion sector, dominated almost exclusively by

one tycoon, developed alongside the state-run
networks. This was made possible by succeeding
governments’ failure—or unwillingness—to
apply antitrust laws in the publishing sector and
to the total absence of antitrust legislation in the
commercial television sector. I propose to show
in this paper how the attempted hostile takeover
of La Repubblica brought to the attention of
Italian public opinion and—belatedly—of Italian
politicians the new and extraordinary develop-
ment of an unparalleled media concentration
with political implications that are powerful but
still undefined. In Italy today a tiny elite of
business barons-——newsmakers in their own
right, as well as the major advertisers—have
become the major media owners.

In Italy today a tiny elite of
business barons—newsmakers
in their own right, as well as
the major advertisers—have
become the major media owners.

The Highest Degree of Media Concentration in
the Industrialized West

The battle for control of Mondadori has a cast
of characters and ingredients that could compete
with the glitzy soap operas that are the usual fare
on Berlusconi’s television networks. Pansa’s
book (published in October 1990 by another
company, Sperling and Kupfer) describes political
and financial intrigues and behind-the-scenes
political patrons and speculates on the probable
goals of the Mondadori takeover. But for the
Rizzoli publishing company L’Intrigo was akin
to an insider’s Satanic Verses—a threat to a
delicate balance and silent agreements in the
media world and a serious irritant for
Berlusconi’s political allies.

Rizzoli means Fiat, the auto giant, and there-
fore its patriarch Gianni Agnelli, the most
powerful industrialist in Italy. Agnelli is owner
of the Turin daily La Stampa, the country’s third
biggest paper and through Fiat’s indirect control
of Rizzoli, Fiat controls the Milan daily 1]
Corriere della Sera, one of Italy’s oldest and
most prestigious papers. In covering the battle
for Mondadori, 11 Corriere della Sera had main-
tained an attitude of rigorous neutrality which
Pansa’s book could have jeopardized.

Sylvia Poggioli 1




The attempted takeover of La Repubblica was
a “cause célebre” that dominated the nation'’s
headlines for six months. Many observers agree
that the operation was maneuvered by the
Socialist Party and a large faction of the Chris-
tian Democrat Party to silence the first truly
independent newspaper in post-war Italy and its
gadfly founder-editor. The operation failed, but it
left its mark and La Repubblica is potentially
less independent than it used to be.

The Italian media today is controlled by the
country’s major industrialists. In addition to
Agnelli, Berlusconi and De Benedetti, there is
Raul Gardini whose Feruzzi agribusiness giant
owns the financial daily Italia Oggi and, through
his control of the petrochemical giant
Montedison, the Rome daily Il Messaggero.
According to a 1989 report by the Italian Cham-
ber of Deputies, media concentration in Italy has
no parallel in any country with a free market
economy.?

As Laura Colby, Rome correspondent of The
Wall Street Journal, has written, there is no
equivalent situation in the United States. “It is
as if IBM owned The New York Times, GM The
Wall Street Journal, and Exxon The Washington
Post—only worse since these entrepreneurs
control companies whose stock accounts for half
the value of all stocks traded on the Italian stock
exchange.”?

The big Italian industrial and financial groups
now control nearly fifty percent of daily newspa-
per copies sold, and there is hardly any major
consumer product in the country that they do
not produce. Their interests cover a vast area:
autos, oil, chemicals, agribusiness, insurance
companies, real estate, computers and even
aerospace and armaments. (See Table 1.)

What was once known as the “pure” publisher
whose interests were restricted to the media, has
all but disappeared in Italy. This is a result both
of some of the traditional characteristics of the
Italian press and of a market that has suddenly
become active after decades of stagnation,
offering unexpected revenues that have attracted
the big industrial groups. To understand the
transformations the Italian press has undergone
in the last fifteen years it is useful briefly to
review the state of the Italian press in the
seventies.

Decades of Stagnation

For decades, newspapers were unable to go
beyond the barrier of four million copies sold
daily. They printed one-third the number of

2 The Media in Europe After 1992: A Case Study of La Repubblica

copies printed in Great Britain (with a popula-
tion of roughly the same size), while the Japa-
nese daily Asahi Shinbun alone had more than
twice the entire circulation of all Italian newspa-
pers together. And Italy had one of the lowest
readerships in the West far lower than, for
example, the U.S. and Sweden.*

This situation reflected the original sin of
the Italian daily press, which developed (as in
many other European countries) not as a public
service and/or a profit-making business, but
rather as an instrument to uphold a cause, or a
family or political or economic interests. After
World War Two, this situation did not change in
Italy, and the media’s close ties with political
parties and with economic forces became tighter.
Data on circulation and balance sheets were not
made public and often even the names of the
publishers were unknown.

According to Ignazio Weiss, a media scholar
who became a detective to penetrate the wall of
secrecy surrounding the newspaper publishing
world, only about a dozen of the dailies of the
1960s were in the black.’ Paolo Murialdi, a
specialist in the history of Italian journalism, has
observed that no one seemed overly concerned
that newspaper companies served non-publishing
interests.® This view echoed the position of
Mario Missiroli, for years editor of II Corriere
della Sera, who believed that a newspaper’s most
important goal was not to provide its owners
with financial revenues but to be concerned with
“political profits.”’

When necessary—when a paper was not
owned by a wealthy family which used it to
strike deals with the political world—the domi-
nant political parties took pains to cover the
paper’s deficits. Nearly all Italian newspapers in
the 1950s and 1960s showed little attention for
their readers: their primary goal was to satisfy
the concerns of the political powers. Italy has
never had a popular tabloid newspaper along the
lines of the German Bild or the sensationalist
British press—papers which seek profits by
reflecting the tastes and mood of their readers.

For decades, local papers, which focus on
political and social problems in a city or region,
were also unknown in Italy. All newspapers
focused on national issues and had a dispropor-
tionate coverage of foreign news—distant and
therefore not threatening to parochial interests.
Sylvia Sprigge, a British journalist who wrote
about the Italian press of the time, praised its
international coverage but observed that a
“sinister force seemed to descend on domestic
news which instantly took the form which




would be pleasing to editor and publisher.”
Sprigge added that Italian public opinion could
not be identified through the press.

All newspapers focused on
national issues and had a
disproportionate coverage of
foreign news—distant and
therefore not threatening to
parochial interests.

The resulting paradox was that small provin-
cial papers such as La Gazzetta del Popolo,
which sold tens of thousands of copies in Pied-
mont, dedicated pages and pages to foreign news,
sending special correspondents to Africa, Latin
America and China, and maintaining permanent
correspondents in New York, Bonn, London and
Paris. Deficits were regularly covered by political
patrons. In the case of La Gazzetta del Popolo it
was the Christian Democrat Party which had the
final say in appointing and deposing the
newspaper’s editors.

The chronic deficits of Italian dailies enabled
politicians to control the press to an extent
unparalleled in a European country. Journalism
scholar Nello Aiello has described it as part of a
specific and coordinated strategy: Italy is the
only country with a freemarket economy where
newspapers have a “political” price, that is, a
fixed price established by the government.®
Legislation on the print press requires that the
price be set every year, taking publishing costs
and inflation into account. But the obligation has
often been ignored, and in 1975 the Intemnational
Press Institute, the London-based international
organization of editors who fight for freedom of
the press, denounced Italy for violation of
freedom of the press following a long price freeze
between 1971 and 1974.

The law also provided tax discounts and other
forms of subsidies. These, however, were granted
only occasionally and selectively. According to
Aiello, such forms of state intervention pre-
vented a normal economic development and
reflected an unexpressed but traditional concept
of newspapers as an extension of the political
parties in office.'® The question of a “political”
price is particularly important in Italy because
still today sales are the major source of revenue
for newspapers—sixty percent (with forty per-
cent from advertising) compared to twenty
percent in the U.S.!

Crisis and Ferment in the Mid 1970s

The immobility of the newspaper publishing
sector was shaken in the mid-seventies when the
coalition formula that had governed the country
for about fifteen years—the so-called center-left
(Christian Democrats, Socialists, Social Demo-
crats and Republicans}—began to fall apart. The
Italian Communist Party (PCI) was making
gains, garnering a growing consensus in the
upper-middle class, and the country was over-
taken by an urge for change. The fraying of the
center-left formula created tensions between the
political parties, and the subsequent power
vacuum rekindled the battle for control of
newspapers. These were also the years in which
Italy’s powerful state-run industries, controlled
by the government parties through political
appointees in proportion to their parliamentary
representation (mainly Christian Democrats and
Socialists), took advantage of the economic crisis
and set their aims on many of the bastions of
private industry.

The print press was undergoing its worst
financial crisis and it suddenly became the focus
of a harsh battle with unexpected shifts in
alliances. The key player was the president of
the state-owned oil company, ENI (Ente
Nazionale Idrocarburi), Eugenio Cefis, a Chris-
tian Democrat who succeeded in conquering and
becoming president of the giant chemical group
Montedison, one of the sanctuaries of private
industry.

Commenting on the public sector’s “interest”
in the press, Aiello describes it as an “assault."2
The ways used to control or buy newspapers
were often so contorted {through cover names,
friends, cronies, and even specially-created
companies) that they prompted the economist
Francesco Forte to dub many newspapers “chil-
dren of unknown fathers,” born of marriages
between the press and the powers that be.® Pier
Augusto Marchi has written that one could
“only try to guess who the real owner is or more
accurately who covers the deficits, who is the
benefactor and who is doing the corruption.”!*

Cefis was acting on behalf of state-owned
industries and several sectors of the Christian
Democrat Party, the biggest Italian Party, which
had run the country since 1948 and was in crisis,
divided and unsure of itself. The power vacuum
that followed the demise of the center-left
government formula (which led to a center-right
coalition) stimulated the press to take critical
positions. The first serious scandals came to
light involving slush funds and payoffs by both
public and private industry to government

Sylvia Poggioli 3



parties, and these scandals were given extensive
newspaper coverage. In 1974, the nonclerical
press was solidly together in endorsing a “no”
vote in the referendum for repeal of divorce
legislation; and in 1977 the same papers backed a
parliamentary bill legalizing abortion.

The seventies were also the decade of “black
conspiracies,” the terrorist bombings that have
still gone unpunished, but which have been
attributed to ultra-rightwing groups, and whose
purpose—what has become known as the “strat-
egy of tension”—was to frighten public opinion,
move the country to the right, and weaken the
Communists, who by mid-decade were govern-
ing many major Italian cities, including Rome.

With the onslaught of rightwing terrorism, the
press stepped up its denunciation and criticism
of the power system, and a wide section of the
middle class began to look to the Communists as
a possible governing alternative—even Gianni
Agnelli’s niece Samaritana Ratazzi announced
publicly in 1976 that she was voting communist.
This was the period when Pier Paolo Pasolini—
film director, poet “maudit,” communist and gay
—had an often controversial column on the front
page of Il Corriere della Sera, the mouthpiece of
the industrial bourgeoisie of the North.

The surprise, anger and dismay of the Chris-
tian Democrat Party was manifested in its organ,
11 Popolo. The paper denounced the existence of
“intrigues,” “crusades against the Christian
Democrats,” “conspiracies in ink”, and “repel-
lant and vulgar maneuvers” against the Party. '*
I1 Popolo stepped up its attacks against the
Agnelli family, frontrunners of private industri-
alists, and often criticized newspaper editors and
journalists by name. In this tense climate,
Eugenio Cefis of ENI and Montedison carried out
his blitz to control the press. In principle, accord-
ing to his close aide Gioachino Albanese, Cefis’
strategy was not to buy newspapers but to
finance publishers.!¢ It was not a difficult opera-
tion: in those years the chronic deficits of Italian
dailies had further increased {in 1973, the deficit
of Il Corriere della Sera, at the time the bestsell-
ing paper, had reached more than seven billion
lire (nearly $12 million at the then-current
exchange rate).!” Publishers had a hard time
getting loans from banks since their papers
offered no guarantees.

Cefis began putting pressure on state-run
banks and offered Montedison as “a guarantee.”
He won control of SPI (Societ4d Pubblicitaria
Italiana), at the time the largest Italian advertis-
ing agency which controlled more than fifty
percent of the market. Local advertising was

4 The Media in Europe After 1992: A Case Study of La Repubblica

almost nonexistent, and only a small minority of
newspapers (five to six percent) procured it
directly. Nearly all papers went through the
national agencies, the biggest of which was SPI.!#
In just over one hundred days Cefis acquired
control of I Corriere della Sera, helped found II
Giornale, and put a “publisher” of his own at La
Gazzetta del Popolo in Turin, the city of his
rival Agnelli. Then, violating his proclaimed
strategy for indirect control, Montedison bought
11 Messaggero, the most important Rome daily
and the bestselling paper in the South.

What were Cefis’ goals? In his long report to
the Montedison Board of Trustees announcing
his acquisition, Cefis accused the press of having
a hostile attitude toward the industrial giant
Montedison. He spoke of hostile campaigns
orchestrated by his enemies, and he proclaimed
his right to be present in the information sector.
Cefis pointed out that II Messaggero “is the most
important paper in the capital and therefore
particularly influential in the forums where
decisions are taken that are fundamentally
important for the group’s activities.” ¥

Cefis was defending Montedison’s industrial
strategy, but he was also seeking an instrument
to influence politicians and bureaucrats. II
Messaggero put itself at the Socialists’ disposal
but at the same time softened its harsh polemics
toward the Christian Democrats. At the end of
his one-hundred-day blitz, Montedison con-
trolled newspapers representing nearly all the
government parties, and which occasionally even
showed attention for the opposition Commu-
nists. I1 Messaggero supported the Socialists, 1]
Giornale leaned toward the more conservative
factions among the Christian Democrats, II
Corriere della Sera was liberal democrat, which
flattered the more progressive Christian Demo-
crats, and was not hostile toward the Commu-
nists. The political panorama of the major
newspapers of the day was completed by II
Giorno in Milan, owned by the state-run oil
company ENI and leaning toward the Christian
Democrats and Socialists; the large regional
papers, La Nazione of Florence and Il Resto del
Carlino in Bologna were controlled by the
oilman Attilio Monti; a large portion of the press
in Sardinia was controlled by oilman and chemi-
cal industrialist Nino Rovelli; II Tempo of Rome
belonged to cement industrialist Carlo Pesenti,
and La Stampa was owned by Fiat-Agnelli.




Il Corriere della Sera and Subversive
Conspiracies

In the end, Cefis’ maneuvers to control I
Corriere della Sera resulted in the worst disas-
ter—political and professional—that the Italian
press ever experienced: the virtual takeover of
the paper by the P-2 Masonic lodge, a secret
organization that, according to the findings of a
subsequent Parliamentary investigating commis-
sion, had tried to form a shadow government
with the purpose of subverting the democratic
order in Italy. In order to control the paper, Cefis
in 1974 helped publisher Angelo Rizzoli buy 1]
Corriere della Sera by procuring loans from
banks linked to Montedison and other state-run
banks. Rizzoli was thus able to buy all the shares
of Il Corriere.

Rizzoli soon became one of the biggest pub-
lishing empires in Europe with a turnover of 200
billion lire (about $330 million at the then-
current exchange rate—a year). But it was an
empire built on debts. II Corriere della Sera ran
up a deficit of nearly one billion lire (1.6 mil-
lion) a day. And Rizzoli multiplied his debts,
counting on public funds as well as the careful
diplomacy with which he flattered all the
political parties, including the Communists. He
bought papers for everyone: from the South (La
Gazzetta del Mezzogiorno and Il Mattino) to the
North (Alto Adige) to the East (Il Piccolo in
Trieste) to the West (II Lavoro in Genoa). The
“pure” publisher became a “subservient” pub-
lisher and invented what Gian Paolo Pansa
describes as “a press with limited sovereignty.”?

Rizzoli’s debts reached 261 billion lire ($343
million), without counting interest payments.
The publisher joined forces with the P-2 secret
lodge and with Banco Ambrosiano—Italy’s
largest private bank. Bank president Roberto
Calvi—known as “God’s banker” for his links
with the Vatican—bought forty percent of
Rizzoli shares. But Il Corriere della Sera did not
succeed in protecting Calvi and the P-2 when the
Masonic lodge scandal broke in 1981. When the
government revealed the names of the secret
lodge’s 500 members, not only was Angelo
Rizzoli on the list, but so also were the editors of
seven of his newspapers, including the editor of
II Corriere della Sera, Rizzoli ended up in jail.
Calvi’s body was found hanging under London’s
Blackfriars Bridge—the cause of death still a
mystery. Il Corriere della Sera was placed in
receivership. By 1984, the paper came under the
control of Fiat-Agnelli after long and compli-
cated negotiations with the political parties.

The 1970s were the decade of a
direct assault on the press, first by
State-run industries acting as
proxies for the political powers,
and then by the P-2, which
transformed the country’s most
prestigious paper into the organ
of a subversive plot.

The 1970s were the decade of a direct assault
on the press, first by state-run industries acting
as proxies for the political powers, and then by
the P-2, which transformed the country’s most
prestigious paper into the organ of a subversive
plot. Italian newspapers were in worse shape
than ever. Circulation in 1975 was stagnant at
four and a half million copies a day and new
legislation passed that year on the print press—
conditioning the granting of subsidies on publi-
cation of financial accounts—revealed a financial
disaster of unexpected proportions: only two out
of seventy-four dailies were in the black. * The
Association of Italian Newspaper Publishers
(Unione Editori) reported overall losses of 100
billion lire and appealed to the government to
liberalize the price of newspapers.?? The govern-
ment, however, approved a number of press
subsidies which, according to Paolo Murialdi,
forced publishers periodically to go calling on the
political parties to ensure their newspapers’
survival.?

The Benefit to Journalists from Press Chaos
The political turmoil surrounding the press
proved beneficial for journalists, who otherwise

did not have much to inspire them.?* In the
existing political vacuum, Italian journalists
enjoyed a period of great exuberance and their
first feeling of freedom. At every change of
ownership, journalists succeeded in winning new
concessions increasing their power within
newspapers and expanding what came to be
known as “rights and duties to freedom of
information.” When Cefis bought Il Messaggero,
he was forced to grant his journalists (who had
been occupying the newspaper offices for
months) the right to elect two deputy editors,
the right to be consulted on every transfer and
change of position of reporters, and the right to
object to any lay-offs. The publisher agreed “not

Sylvia Poggioli 5



to carry out any action contrary to the demo-
cratic and antifascist policy of the paper” and
granted representatives of the journalists’ union
the right “to verify that this pledge be re-
spected.”? Journalists, therefore, were granted
juridical powers with which to participate in the
management of information.

When Rizzoli bought II Corriere della Sera,
its reporters were granted a”statute of rights.”
This envisaged a sort of “collective manage-
ment” of the paper with maximum autonomy
granted not only to the heads of the various
sectors but also to reporters: “no article with a
byline can be substantially altered without the
reporter’s consent” and “a reporter assigned to
write an article has in principle the right to have
his article published.”26

These were years of the great strikes and labor
unrest, and the reporters and printers joined
forces. The pact that had linked the major
newspapers and the Christian Democrats was
falling apart. The press began to investigate
political scandals and many papers took posi-
tions against the Christian Democrats.

Guglielmo Zucconi, then editor of the Chris-
tian Democrat weekly La Discussione, wrote
that “those years were filled with acquisitions of
newspapers for a specific purpose and which
then ended up serving another. This is where
reporters rather than publishers played a funda-
mental role.”?” It was what Piero Ottone, editor
of Il Corriere della Sera before the P-2 infiltra-
tion, called a “happy paradox” of a press that had
“never been so free and never in such a deep
financial crisis.”?® At the time, many reporters,
according to Gian Paolo Pansa, were living the
great illusion of being heroes waging a battle in
defense of press freedom. “Actually,” he con-
cedes, “we were moving in a kind of no man’s
land, in a deceptive vacuum of authority.” But in
that uncertain, restless, and rapidly changing
Italy, the journalists’ excited fervor did not have
much effect on pubic opinion; circulation
remained stagnant and the great majority of
potential readers continued to reject those “alien
newspapers.”’?

La Repubblica, a Maverick Independent Paper
Against this backdrop of political confusion,
crisis, and severe social tensions, the first issue
of La Repubblica appeared on newstands in
January 1976. The paper was the product of two
“pure” publishers—Mondadori and L'Editoriale
L’Espresso, which published the newsweekly
L’Espresso. But it was essentially the brainchild

6 The Media in Europe After 1992: A Case Study of La Repubblica

of Eugenio Scalfari, former editor of L’Espresso
and inventor of financial reporting in Italy.

In his first editorial on January 14, 1976,
Scalfari, as editor and a minority shareholder, set
seemingly revolutionary goals for the newspaper:
absolute financial independence as a means of
achieving political independence. Scalfari prom-
ised that if within four years La Repubblica was
not in the black he would close the paper. Its
commitment would be to the market and not to
political patrons. This meant the paper had to
heed readers’ interests by discovering, nurturing
and defending them. In various interviews,
Scalfari talked about the existence of an “un-
known reader” who had previously enjoyed no
right of representation in the press, and he
addressed himself to what he defined as the
“leading class” of Italian society—not only
managers, industrialists and professors, but also
students, teachers and trade unionists. Scalfari
said that the paper was not interested in a
reader’s income bracket but the role he or she
played in society.® And he proclaimed that La
Repubblica was addressing itself to the entire
spectrum of the left. In those years, the Italian
left had lost its class-oriented ideology, and had
begun to embrace a wide variety of movements
from feminism to student rights to environmen-
talism. La Repubblica addressed itself to Italians
who wanted to modernize the country’s politics,
creating a reformist alternative to the long
dominion of the Christian Democrats who had
been at the helm of government since 1948.

La Repubblica addressed itself to
Italians who wanted to
modernize the country’s politics,
creating a reformist alternative to
the long dominion of the Christian
Democrats who had been at the
helm of government since 1948.

Scalfari wanted La Repubblica to be an
independent paper but not a neutral one, offering
“orientation rather than just news facts.””?! The
original idea was that it would be a second paper,
flanking a “traditional” newspaper. It came out
in tabloid format, the first ever in Italy. Its
headlines were polemical and sometimes stri-
dent, and there were no pictures. It presented
itself as a national paper and ignored local news.
It dedicated extensive coverage to cultural




subjects and to entertainment, and little or none
to sports, and a special section dealt with eco-
nomic and financial news. The credo of the paper
and of its editor included a free market economy
{in a country where half of industry was state-
owned) and political and social reforms.

This elitist formula did not last long and was
overcome by the paper’s success. Today, La
Repubblica is filled with sports, crime coverage
and pictures, and in several cities there are
special sections dedicated to local news. The
paper also broke out of the strictly Italian arena
and promoted an exchange of articles with the
British daily The Independent and the Spanish
paper EI Pais.

Eugenio Scalfari is known in Italy as an editor-
protagonist who instills in his paper a touch of
emotion and passion together with managerial
rigor. He is a journalist of what Aiello calls the
Anglo-Mediterranean school.® He came to
journalism from the banking world and is
considered the founder of financial reporting, the
first who made popular a subject Italian newspa-
pers had always ignored. Scalfari’s career had
developed alongside a journalism of denuncia-
tion that addressed itself to an intellectual elite,
first at I Mondo and then at L’Espresso where he
was its editor for several years. Both magazines
were weeklies and, in creating his new daily,
Scalfari imitated their format. He wanted to
make a weekly that came out every day, gradu-
ally adding inserts, special sections and a maga-
zine.

The “weekly” formula, which lends itself
more to commentary and opinion, was suited to
the style of La Repubblica. But Scalfari chose it
also as a means to enter the weekly market
which, given the mediocrity of Italian newspa-
pers, was the richest in Europe: in the mid-
seventiesItalian weeklies garnered three times
as much in advertising revenues as their U.S.
counterparts.®

La Repubblica was novel in other ways as
well. It was the first paper to hire women report-
ers in any quantity. Previously, women had all
but been excluded in daily newspapers. There
were no women at 1] Messaggero, a few had
succeeded in getting hired at II Corriere della
Sera, a few were working at La Stampa, and
there were practically none at provincial papers.
At the outset, nearly thirty percent of the report-
ers at La Repubblica were women, and they
worked in all sectors of the paper, from enter-
tainment to culture to foreign affairs and the
business page.

La Repubblica was also the first truly na-

tional paper (for years it avoided regional sec-
tions with local news), addressing itself to all
Italians, breaking with an old tradition of re-
gional newspapers commercially and culturally
rooted in a specific region. While La Stampa sold
its copies nearly exclusively in Piedmont and 1]
Corriere della Sera in Lombardy and Veneto, La
Repubblica was evenly distributed throughout
the country, from Enna in Sicily to Udine in the
northwest near the Austrian border. The new
paper was a novelty that countered Southerners’
entrenched suspicions toward the “cultural
colonization” of northern newspapers.

La Repubblica’s political line was aggressive
and its style straightforward, making no conces-
sions to the byzantine and cryptic tone of tradi-
tional newspapers. Its editorial headlines mani-
fested indignation with a political system built
on negotiated backroom deals between govern-
ment parties and on a diffusion of power affect-
ing every aspect of society from banks to the
press to state industries. Editorials described it as
“a system in which nothing changed” and which
was becoming “suffocating” with the emergence
of political scandals. La Repubblica began to
raise what came to be known as “the issue of
marality” in politics. A sampling of early head-
lines: “so many ministers for nothing,” “we have
seen the arrogance of power”, “government by
divine right,” “the palaces of Rome are no longer
governing,” “gentlemen, this has been going on
for 30 years.”3* No Italian newspaper had ever
carried such headlines.

Scalfari said the goal was to stimulate citi-
zens’ indignation and to create a reformist front
which would lead to a democratic alternative in
the country.* At the outset, the paper showed
interest in the Communist Party, the second
biggest in Italy, and pressed it to free itself from
ideological rigidity and become a full participant
in the political debate. Since 1948, Italy has been
led by governments headed by the Christian
Democrats and many observers agree that the
lack of an alternative was due to the ideological
inflexibility of the Communist Party represent-
ing nearly one-third of the electorate. In this
same vein, the paper showed support for the
leftist faction of the Christian Democrats,
encouraging it to push for a renewal of the Party
which could have beneficial effects for the entire
country.

La Repubblica’s ability to shift its attention
from one political front to another, acting as a
protagonist seeking allies and without being
subject to pressure from the parties, helped it to
widen its readership considerably. Today,

Sylvia Poggioli 7



Scalfari can boast that his readers cover the
entire political spectrum from the Left to tradi-
tional conservatives. After ten years, La
Repubblica became the country’s bestselling
paper. Its readers include large numbers of
women, who for the first time began buying a
daily (previously, Italian women would read
whatever their husbands brought home), as well
as high school and university students, trade
unionists, Communist Party officials {(many
abandoning the Party organ L’Unitd), industrial
managers, professors and white collar workers.
The paper began selling its largest number of
copies in the summer, when other dailies’ sales
traditionally dropped. At this time of the year
families are often divided, with the wife and
children at vacation resorts and the husband at
work in the city, and many couples began buying
two copies of La Repubblica.

La Repubblica became a kind of status sym-
bol, and many political leaders accused Scalfari
of having created a “newspaper-party” seeking to
set the country’s political agenda. The example
of La Repubblica’s success stimulated Italian
journalism as a whole, with the ensuing compe-
tition and imitation soon helping all newspapers
to start reaping profits.

In tabloid format, previously alien to Italian
tastes, with simple but cultivated language, the
paper’s strength also lies in an op-ed page that
embraces a broad spectrum of opinions and has
become an established forum for political debate.
La Repubblica also provides space for political
satire which unabashedly mocks all political
leaders and newsmakers in the country. While
Scalfari has been described as a Sun King, his
cartoonists, especially the most celebrated,
Giorgio Forattini, are his Moliéres—uncontrolled
and often criticized for their vehemence even by
their own editor. Criticism of politicians is
accompanied by poisonous caricatures, which
make fools of a leadership previously spared the
barbs of satire.

Another strong point of the paper is the letters
to the editor section, which opened a channel of
dialogue with the readers. This section is closely
followed and often includes letters from cabinet
ministers and party leaders. The two pages of the
centerfold are dedicated to long articles on
cultural subjects, and the last five are filled with
financial and labor coverage.

Yet another novelty of the paper is its flexibil-
ity, which broke the traditional rigidity of news
formats (foreign, national, entertainment news
etc.) and adapts itself to events. The first few
pages (sometimes even five or six) are occasion-

8 The Media in Europe After 1992: A Case Study of La Repubblica

ally taken up by a major foreign event, or the
death of a famous actor or actress {Laurence
Olivier and Greta Garbo) or a parliamentary
debate. It reflects a scheme of priorities that
often resembles a television newscast. This
flexibility is also used for longer analytical pieces
which, according to Angelo Agostini and Carlo
Sorrentino, focus and give relevance to a number
of issues that had never found space in the daily
press.®

La Repubblica took off fast, effectively taking
advantage of II Corriere della Sera’s loss of
credibility—and sales—after the P-2 lodge
incident. With each event that sent tremors
through Italian public opinion—Ileft, rightwing
and Arab terrorism, the Red Brigades’ kidnapping
of Aldo Moro, government crises— La
Repubblica’s sales increased. It had the advan-
tage of political independence and greater flex-
ibility in format. In the first few months of 1978
circulation was 111,000. In 1981 it had nearly
doubled, rising then to 320,000 in 1984 and
about 700,000 in 1990.%

The publishing company moved into other
new areas and created a chain of local newspa-
pers, discovering readers and a market that
politicians had always tried to keep on the
sidelines. The chain started up fourteen papers,
particularly in Tuscany, Umbria and Veneto,
using modern technology and small staffs
covering only local news. All the papers were
soon making profits.

The brief stage of “pure”
publishers ended with massive
acquisitions of newspapers by
Italy’s major industrialists
and financiers.

La Repubblica represented a political revolu-
tion and it discovered new markets, new tech-
niques and a new language which its rivals could
not ignore. The stimulus to compete helped
other newspapers renew themselves. Overall
daily circulation finally broke through the four
million barrier and in 1989 was at about ten
million.?® Nearly all newspapers, with the
exception of those still under the rigid control of
the political parties or state industry, such as
ENU's Il Giorno, started making profits. “It was
the end of half a century of stagnation, the gap
separating Italy from the majority of developed
countries began to narrow.”%




The print press became a lucrative business
and began attracting the country’s big economic
groups. The brief stage of “pure” publishers
ended with massive acquisitions of newspapers
by Italy’s major industrialists and financiers. The
end of the stagnation marked also the end of
another brief illusion.

The Arrival of Commercial Television

The transformation of Italian journalism in
the seventies was the sudden liberalization of
the television sector and the birth of hundreds of
commercial television stations opening up
a huge new advertising market. Television
advertising mushroomed from 700 billion lire
{$412 million) in 1979 to 5600 billion ($4.3
billion) in 1987, and this had profound effects on
newspapers.*

The unregulated development of commercial
television was facilitated by the government
parties, particularly the Christian Democrats and
Socialists, who felt they were losing their grip on
the print press. In 1976, the Constitutional
Court issued a ruling that ended the television
broadcasting monopoly held for twenty-two
years by the state-run RAI The ruling opened up
the airwaves to private commercial station
broadcasts at the local level. The Court also
urged Parliament to pass legislation regulating
the entire television sector, but the government
responded with a long legislative vacuum which,
according to Paolo Murialdi, resulted in the Wild
West of the airwaves.*! At the end of the seven-
ties, the entire country was crowded with about
one thousand commercial stations broadcasting
every variety of programming.

The key player in the chaos of commercial
television in Italy is Silvio Berlusconi, a former
crooner on ship cruises and Adriatic sea resorts,
real estate developer, owner of the Milan daily 1]
Giornale and close friend of Italian Socialist
Party leader Bettino Craxi. Berlusconi’s strategy
was simple and aggressive. He formed his first
national television network in 1978. Although
the networks were technically illegal—given the
ban against broadcasting nationwide for com-
mercial television stations—Berlusconi found a
loophole. After buying hundreds of local sta-
tions, he sent each station cassettes of recorded
programs, sometimes by couriers on motor-
cycles, for simultaneous broadcasting. He was
the first to buy up popular American series and
soap operas such as Dallas and Dynasty, paying
extremely high prices to get them away from the
competition. And he filled air time with movies,

game and talk shows.

Berlusconi created a completely new advertis-
ing market, often pursuing clients himself, first
small and medium-sized companies that were
unable to place ads on the three RAI networks,
then increasingly important industrialists.
Berlusconi offered ad time at discount rates, he
often took ads in exchange for royalties on
increased sales of his clients’ products, and
sometimes he resorted to bartering ad time.*
Berlusconi’s television company Fininvest also
bought the Italian equivalent of TV Guide,
Sorrisi e Canzoni TV. His charisma and his
formula worked and in five years he became the
unchallenged emperor of commercial television.
Through his three networks—Canale 5,
Retequattro and Italia Uno—Berlusconi con-
trolled eighty-five percent of the private net-
works and had a fifty percent share of the total
Italian television audience.* Turnover at his
advertising agency, Publitalia, rose from 12.5
billion lire ($7 million} in 1980 to 1800 billion
{$1.3 billion) in 1987, controlling over sixty
percent of the entire television advertising
market.*

The career rise of this real estate
agent turned media mogul was
due in great part to the close link
between the media and political
power in Italy.

No western industrialist, not even in the
deregulated United States during the Reagan
years, could own so much. The career rise of this
real estate agent turned media mogul was due in
great part to the close link between the media
and political power in Italy. Berlusconi was able
to build his empire thanks to his close friendship
with Socialist Party leader Bettino Craxi. Craxi
had always been a strong believer in a mixed
state-private television system. But he also had
seen that the Socialists’ influence at the state-
run RAI networks had reached its peak.* And
Berlusconi offered a vast new space for the
Socialists. When in 1984 an Italian judge ordered
a blackout of Berlusconi’s stations on the
grounds that they were broadcasting nationally,
it was Craxi, at the time Prime Minister, who
immediately issued a government decree allow-
ing Berlusconi to resume broadcasting. The
decree was voted down by Parliament on the
grounds that it was anti-constitutional, but

Sylvia Poggioli 9




Craxi issued another which succeeded in becom-
ing law, to the great relief of the broad section of
public opinion that had become addicted to
Dynasty, Dallas and other American television
series.

The legislative vacuum in which Berlusconi
prospered was favored also by the other major
government parties. Berlusconi is a moderate
whose programming, filled with light entertain-
ment, avoided hard-hitting documentaries and
investigative journalism. His near monopoly of
the commercial television sector prevented the
emergence of other networks with journalistic
aspirations that could be less friendly to the
powers that be.

Berlusconi’s rise was accompanied by political
negotiations at RAI which further accentuated
the parties’ patronage grip on state television.
The Christian Democrats increased their influ-
ence by imposing wider powers for the RAI
General Manager (always a Christian Democrat)
over those of the Chairman of the Board (always
a Socialist).*¢ The newscast of RATI UNO was
assigned exclusively to the Christian Democrats,
while the RAI DUE newscast was a Socialist
monopoly. “Lottizzazione” (allotment or parcel-
ling out of jobs), the practice with which the
political parties divide up the spoils of the state,
was extended to include the Communists, who
were given numerous positions at the third
network, RAI TRE. As with administrators in
the civil service, state industries, and state-
owned banks, at RAI not only executives but
also journalists strictly reflect the political quota
system. In a television interview, Craxi summed
up the “allotment” formula in what sounded
like a telephone number—643111—but was
actually the ratio of posts to be assigned to
Christian Democrats, Socialists, Communists,
Republicans, Social Democrats and Liberals.

The political parties reacted to the economic
groups’ assault on the print press by entrenching
themselves at RAI and by giving Berlusconi a
free hand which helped him diversify his empire.
He created one of the country’s largest real estate
developments and a financial service and insur-
ance business with 2500 door-to-door salesmen,
and he bought the Milan soccer team. Today,
Berlusconi operates twenty-five percent of the
nation’s movie theaters and is one of the largest
producers of cinema films (seventy a year) and
television programming (180 hours a year).*’
According to an article in The New York Times,
“estimates differ on the size of this privately-
owned empire but in 1987 consolidated sales of
the roughly 150 companies were equal to about

10 The Media in Europe After 1992: A Case Study of La Repubblica

$1.9 billion, with a pre-tax profit of 11.5 percent
and growth running at about twenty percent a
year.”*

After solidifying his base in Italy, Berlusconi
moved into Europe. In France, he owns twenty-
tive percent of La Cing, the largest French
commercial network. In Spain, he controls
twenty-five percent of Gestevision-Telecinco. He
has control of the Yugoslav Italian-language
network Capodistria, which beams its broadcasts
to Italy—twenty-four hours of sports and adver-
tising. In April, 1990, Berlusconi signed an
exclusive advertising agreement with
Gostelradio, the Soviet state broadcast company.
In Germany, he owns a minority share of the
Munich-based Mabel Media cable company
reaching 2.5 million homes (about one-eighth of
the West German cable market) and brings in
profits of $20 million a year.¥

The Mondadori Takeover

The New York Times has described Berlusconi
as the William Paley of Europe, and a report on
media concentration by the Twentieth Century
Fund had dubbed him the “buccaneer” of televi-
sion . According to the The New York Times, in
the span of a few years this 53-year-old man of
mild appearance became one of the richest men
in Italy and one of the most politically influen-
tial, second only to Fiat’s Gianni Agnelli. Last
year Berlusconi, then consolidating his foothold
in the broader European market, decided to take
over Mondadori and with it La Repubblica.
Mondadori had become the biggest publishing
company in Italy. Books, periodicals and newspa-
pers provided a turnover of $1.75 billion and
revenues of at least $100 milllion.>°

Precisely because of its importance, the battle
for La Repubblica inevitably became a political
struggle and the most disastrous adventure for
Berlusconi's career. When in December 1989 he
announced he had conquered Mondadori, many
things had already changed in the Italian print
press. The state-run industries that had been
dominant in the seventies had withdrawn from
newspapers. The chemical giant Montedison had
been privatized and had been bought by the
Feruzzi group, which thus got control of II
Messaggero. 1l Corriere della Sera joined La
Stampa in the Agnelli-Fiat orbit following
intricate negotiations with the political parties.

It is worthwhile to review briefly how Agnelli
conquered Il Corriere della Sera, because it is a
paradigm of the close relations between press
and politics and business in Italy. After the P-2




debacle, a consortium headed by financier-
industrialist Carlo de Benedetti tried to buy II
Corriere. But, according to Murialdi, the Social-
ist Party opposed the sale on the grounds that it
considered De Benedetti too close to the Com-
munist Party.®! Socialist leader Bettino Craxi
threatened a government crisis and his unofficial
veto suspended the sale. After a few other
attempts, another consortium, headed by Gianni
Agnelli, showed interest in Il Corriere. The
consortium was dubbed “noble” because it had
the consensus of the Socialists and Christian
Democrats. The sale went through and it was an
excellent deal: the publishing company’s worth
in 1987 was calculated at 800 billion lire ($616
million at the then-current exchange rate), ten
times what the original consortium had paid.
Agnelli said “we took part in the (Rizzoli-
Corriere operation) to disinfect and purify” what
was once Italy’s most prestigious paper.>
Agnelli’s closest aide, Fiat General Manager
Cesare Romiti, admitted that the operation had a
precise political purpose: “we did it to comply
with the urgings” of the political world and he
added that nearly everyone was putting pressure
on Fiat, from Craxi to the Christian Democrats.5
What guarantees did Agnelli give the politicians?
Agnelli has never supplied an answer but many
observers have said it is easy to make conjec-
tures.

By mid-1989, La Repubblica was also no
longer the product of a “pure” publisher. In May
of that year, L’Editoriale L'Espresso (Scalfari and
his partner Carlo Caracciolo, fifty percent
owners of the newspaper) sold its shares to
Mondadori, whose majority shareholder was
Carlo de Benedetti. De Bendetti’s primary
activity was as financier and owner of the
Olivetti office machines conglomerate.

The media world was taken by surprise at
Scalfari’s decision to sell. The founder of La
Repubblica had been a strong proponent of the
concept of the “pure” publisher and had in-
vented the figure of the editor-publisher. Speak-
ing before the Foreign Press Association in
Rome, Scalfari justified himself saying that the
media free-for-all, due to the absence of regula-
tions and the prospect of the internationalization
of the mass media in 1992 when the European
Community will abolish trade barriers, necessi-
tated huge capital investments to be able to
compete. He added a personal consideration,
saying that he had no male heirs who could take
over the business. Gianpaolo Pansa says that
probably Scalfari and Caracciolo decided to sell
because of the propitious market conditions.*

Speaking to his jouralists, Scalfari also stressed
his political and cultural affinities with De
Benedetti, an industrialist of liberal leanings.

The media world was taken by
surprise at Scalfari’s decision to
sell. The founder of La Repubblica
had been a strong proponent of the
concept of the “pure” publisher
and had invented the figure of the
editor-publisher.

De Benedetti is 55, a sophisticated man born
into a Jewish family that sought refuge in Swit-
zerland to escape the Fascists in World War Two.
His career rose rapidly, beginning in his family’s
small machine shop which he built up into a
prosperous company, then passing briefly
through Fiat where he clashed with Gianni
Agnelli. He then took over Olivetti, transform-
ing it from an ailing typewriter maker into a
thriving computer conglomerate. De Benedetti’s
other ventures have ranged from the Buitoni
pasta company, which he then sold to Nestle,
and shareholdings in the Yves Saint-Laurent
fashion house. His one big failure was an at-
tempt to take over Belgium’s Société Generale,
one of the biggest conglomerates in Europe.

De Benedetti’s political views favor an alter-
native to the Christian Democrats in govern-
ment. He has often said that he looks favorably
to the Communist Party which “has made a
clear choice for democratic socialism, it has
broken its ties with the past and has been able to
change its leaders, a unique event in Italy.”* He
arrived at Mondadori in 1984 when the company
was undergoing financial difficulties following a
disastrous attempt to enter the commercial
television sector. With a seventeen percent share
of the company, he joined forces with some of
the Mondadori heirs, Luca Formenton and his
mother Cristina, who signed a contract to sell
De Benedetti their twenty-five percent holding
by the end of January 1991. He thus defeated a
similar attempt by Silvio Berlusconi, who also
had a minority share in the publishing company
and had allied himself with another heir, Luca’s
cousin Leonardo Mondadori.

The drama of this old publishing family,
divided and rancorous, forms the backdrop of the
battle raging around Mondadori. In December
1989, Luca Formenton and his mother switched

Sylvia Poggioli 11



sides and allied themselves with Berlusconi,
deciding to sell him their shares at a higher,
undisclosed price. Luca accused De Benedetti of
having kept him on the sidelines and of trying to
link the publishing company too closely with
the Communist Party.>

Luca Formenton’s accusations were the same
that had been made for months by the Socialists
and some sectors of the Christian Democrat
Party. The conservative faction of the Christian
Democrats, headed by Giulio Andreotti, had
defeated the moderates who had been running
the Party and the government. Ciriaco de Mita, a
liberal openly distrusted by Socialist Bettino
Craxi, was forced to step down as Prime Minister
and Christian Democrat Party Secretary. The
government returned under the helm of the
“immortal” Andreotti (Prime Minister for the
sixth time in his career), who struck a solid
alliance with Craxi.

In his editorials, Scalfari had never been
tender with Craxi’s brand of Socialism. He
accused the Party of not trying to introduce
reforms and to work for an alternative political
coalition, but rather of seeking only more power
and patronage. And cartoonist Forattini began
drawing a broad-jawed Craxi in black boots,
recalling the arrogant stance of Benito Mussolini,
a Socialist early in his political career. For their
part, the Socialists never hid their aversion to La
Repubblica, which had escaped the political
parties’ control. They accused the paper of
“irresponsibility” and of being pro-Communist.
The Socialist party organ L’Avanti disdainfully
dubbed the daily a “newspaper-party” which
wanted “to lead the democratic parties,” with
“witch-hunting journalists” who are “glued to a
rigid, totalitarian division of the world between
good and evil.” %7

...the Socialists never hid
their aversion to La Repubblica,
which had escaped the
political parties’ control.

When De Benedetti and Mondadori acquired
total ownership of La Repubblica, the tone of
the attacks became more violent. The Christian
Democrat Party mouthpiece II Popolo referred to
Scalfari’s paper with only the words “sower of
discord.” The Catholic weekly II Sabato, a vocal
supporter of Andreotti, carried a cartoon of De
Benedetti with his face covered with pock marks

12 The Media in Europe After 1992: A Case Study of La Repubblica

in the shape of the hammer and sickle. L’Avanti
carried an entire two-page spread to prove, as
Craxi had said publicly, that Mondadori “was
waging a campaign of hate and denigration
against the Party and its leader whose persis-
tence, intensity and meticulousness has no
precedent in the history of Italian democracy.”
Craxi called on his party to mobilize.>® Senate
Socialist leader Fabio Fabbri said that the battle
against the “Repubblica-party” was a “primary
political objective” because it was necessary to
defend “democratic life from the devastating
effects of an increasingly broader manipulation
of public life and a brazen adulteration of
truth.”s?

The then-deputy Prime Minister, Socialist
Gianni de Michelis, accused “Scalfari’s party”
“not only of trying to weaken the Socialists but
also of trying to destabilize the system.”” Giulio
Andreotti, whom Scalfari welcomed as Prime
Minister with an editorial listing all the scandals
of his long career, lashed out against media
concentration. Speaking to a conference of young
industrialists on the island of Capri in September
1989, the man known as the old fox of Italian
politics recalled the good old days and com-
mented cryptically that was when “industrialists
did not buy politicians, they rented them.”
Andreotti said everything had changed and
wammned that the basic tenet of every democracy,
universal suffrage, could be jeopardized. He
singled out the source of this danger in “the
concentrated relationship between industries
and information media,”*®® although this is the
same person who did not oppose Fiat’s acquisi-
tion of majority control of I Corriere della Sera.

Fiat General Manager Cesare Romiti was
quick to back up Andreotti’s charges. “I confess I
agreed with him because he was referring to
those newspapers and those editors who want to
condition political life to the point of wanting to
be its external propellants.”¢! II Giorno, owned
by the state oil company ENI and whose editor is
a Socialist, identified “those newspapers and
publishers” as La Repubblica and De Benedetti’s
Mondadori. In no western country has a newspa-
per and a publishing group been the target of
such violent criticism. Commenting on the
virulent tone of the attacks, Dennis Redmont,
longtime AP bureau chief in Rome, pointed out
that when President Kennedy was angry at The
Washington Post, the most he would have been
able to do was cancel his subscription.? The
battle around La Repubblica must be seen as a
political struggle that involved all the political
parties and trade unions and ended up even




rousing popular emotions.

When Berlusconi wrested control of
Mondadori from De Benedetti at the end of 1989,
the Socialist organ L’Avanti exulted— “it was
the end of a buccaneering lobby, a parapolitical
movement that tried to influence the country’s
politics.” The Christian Democrat I Popolo
expressed satisfied relief—"as good Catholics we
are always happy when in the face of certain
threats, peace triumphs within families and
editors return to the job of being editors without
feeling the obligation of taking sides for one
party or another.” Cirino Pomicino, Budget
Minister and an Andreotti loyalist, told reporters
“it is inadmissible that a newspaper try to
become a political party.” When a reporter asked
him about freedom of the press, Pomicino
replied smiling, “it is guaranteed by the great
tradition of Italian journalism.”

At La Repubblica, the reaction was total
rejection of Berlusconi. In a front-page editorial,
Scalfari announced he was severing ties with
Mondadori: “La Repubblica cannot and does not
want to have any relationship with the new
publisher at Mondadori.” Numerous articles
recalled Berlusconi’s past membership in the P-2
secret masonic lodge. De Benedetti fought back
at Berlusconi’s assault on Mondadori by legal
means. He demanded that his agreement with
Luca and Cristina Formenton be respected and—
with seventeen percent of the ordinary shares
and seventy percent of Mondadori blue chip
stock—nhe tried to convene a special stockholders
meeting to impose a capital increase that would
have assured him an absolute majority of shares.
But for months, the courts turned down all his
appeals.

Berlusconi’s takeover of Mondadori and his
increased power, however, disrupted an unwrit-
ten rule that had always regulated Italian politi-
cal life and was the pillar of the Christian
Democrats’ long dominance: “Never allow a
private individual or an economic group to
become too strong vis-a-vis the political party
system.”s

According to the Republican (liberal} Party
leader Giorgio La Malfa, Berlusconi had control
of nearly the entire Italian commercial television
sector, eighteen percent of newspaper circulation
and thirty-three percent of the weekly maga-
zines. La Malfa said this is “an unacceptable
concentration.”* This enormous power in the
information sector was effectively at the service
of certain factions of the Christian Democrats,
and especially of Craxi’s Socialists. The progres-
sive factions of the Christian Democrats began

to signal their displeasure. Their leader, the
former prime minister Ciriaco De Mita, said
publicly that his group did not feel bound to the
decisions and backroom agreements reached by
the government parties because the free flow of
“information concerns democracy.” Later he
said, “Berlusconi’s interests are not in society’s
interests.” It was an explicit threat to withdraw
his group from the parliamentary majority and
provoke a government crisis. At this point even
Andreotti began to show signs of uncertainty,
and his loyal party colleague Pomicino said of
Berlusconi that “one can die of elephantiasis.
One can win but not excessively.”%

This enormous power in the
information sector was effectively
at the service of certain factions of

the Christian Democrats, and
especially of Craxi’s Socialists.

The debate surrounding the Mondadori
takeover was not all out in the open for public
consumption. Much of it took place in the secret
corridors of power where solid pacts were often
broken by swift shifts in alliances. The result
was that the Communist opposition and the
dissident groups within the government coali-
tion succeeded in accelerating parliamentary
debate on the long-dormant bill regulating the
television sector and cross-ownership in the
media. The bill had been languishing for four-
teen years, since the Constitutional Court had
liberalized commercial television and the legisla-
tive vacuum had permitted Berlusconi’s power to
soar.

It was a bitter and polemical debate that
demonstrated that the government did not
control all its components. Several deputies of
the coalition parties broke ranks and voted
alongside the Communists, passing an amend-
ment restricting the number of ads broadcast
during a movie. This had been one of the most
hotly contested issues in which famous direc-
tors, with Federico Fellini in the forefront, waged
an emotional campaign denouncing the damage
done to their films when aired on Berlusconi’s
networks, sliced up with dozens of commercial
breaks. The amendment was the first great
setback for Berlusconi who, one of his aides said,
would lose $300 million a year in lost revenues.*

The heated debate had curious and unprec-
edented repercussions in the country. For a large

Sylvia Poggioli 13



portion of the public Berlusconi soon came to
personify a greedy Napoleon-like figure. When
his Milan soccer team lost the national champi-
onship to the Napoli team, the people of Naples
let loose their proverbial sense of humor and
ferociously lampooned him. A group of inventive
Neapolitans even put on sale little packets of
Berlusconi’s “tears” at ten dollars each.

The turmoil surrounding the Mondadori affair
appeared to be jeopardizing the government
coalition. On June 13, Prime Minister Andreotti
received De Benedetti for a long meeting. In an
interview a few days later, De Benedetti de-
scribed Andreotti as “one of the best and most
experienced European politicians” and he denied
reports that Andreotti is pro-Communist as
“inappropriate and untrue.”%” Coincidentally, on
the same day, a judge ruled that the Formenton-
Berlusconi deal was not legal and the television
tycoon lost the post as Mondadori Chairman,
which he had held for six months. Berlusconi
appealed the ruling, but his chances of resuming
control of La Repubblica were definitely shat-
tered by Parliament when it passed media
antitrust legislation.

The resulting legislation was
an ambiguous compromise,
which de facto legitimized

the status quo.

Parliament Approves Media Regulations After
Fourteen Years

By early August 1990 the bill finally became
law, but to ensure its passage the government
had to resort to several confidence motions to
keep party discipline. It was not the law the
“dissidents” would have liked but neither was it
the law Andreotti and Craxi had tried to impose.
The resulting legislation was an ambiguous
compromise, which de facto legitimized the
status quo. It regulated the amount of advertis-
ing and set limits on cross-ownership of news-
papers and television stations, but its effective
date was delayed until 1993, granting Berlusconi
time to air his huge stock of movies before the
advertising restrictions become valid and time to
take advantage of continued lack of regulation in
the television sector. Moreover, when the time
comes for licensing television stations, prefer-
ence will be given to those stations already
broadcasting at the time the law was passed.

14 The Media in Europe After 1992: A Case Study of La Repubblica

As for RAI, the law sets a lower ceiling for
advertising time than for commercial networks
{but higher than the previous ceiling} and pre-
served the annual user’s fee {about sixty dollars).
The result is a virtual division of the airwaves
spoils between RAI and the Berlusconi networks,
with little room left for outsiders. The main
points of the law on cross ownership are:

* No one can control more than three

national networks.

* Owners of three networks cannot control
newspapers.

¢ Owners of two networks can control up to
eight percent of the national daily news-
paper market.

¢ Owners of one network can control up to
sixteen percent of the market.

¢ Groups whose main businesses are outside
the media sector can control up to twenty
percent of the daily market but cannot
have any networks.

e Groups specializing in the media, and
deriving two-thirds of their revenue from
it, are allowed to control up to twenty-five
percent of the market.

Advertising restrictions:

e RAI's advertising ceiling is set at twelve
percent of air time or four percent of
weekly programming.

¢ National commercial television stations’
advertising ceiling is set at eighteen
percent of hourly programming and fifteen
percent of daily programming.

¢ Local commercial stations’ advertising
ceiling is set at twenty percent of hourly
programming and fifteen percent of daily
programming.

» During movies, theatrical productions and
operas which last up to one hour fifty
minutes, there cannot be more than three
commercial breaks.

¢ During movies, theatrical productions and
operas which last more than one hour and
fifty minutes, there cannot be more than
four commercial breaks.

¢ There can be no commercial breaks during
children’s cartoons.

e An advertising agency cannot provide
commercials for more than three national
networks.

o Advertising agencies owned by television
networks (including RAI) are permitted to
provide ads for the print press up to five
percent of total advertising.




Watchdog:

* The parliamentary-appointed Press
Watchdog's responsibility is extended to
include the broadcast media and the
Watchdog’s juridical powers to ensure
implementation of the law are broadened.

Advertising Concentration

The law was received with widespread criti-
cism. Berlusconi protested against new restric-
tions which would force him to sell the Milan
daily II Giornale and give up all hopes of control-
ling La Repubblica. Commenting on the new
law, Scalfari, with his usual frank tone, wrote in
an editorial that Italy, “the fifth industrial nation
in the world has become a banana republic.” The
president of the Association of Italian Newspa-
per Publishers Giovanni Giovannini said that
RAI and Berlusconi had “obtained everything
they wanted.” Giovannini criticized the absence
of what he called “real” advertising restrictions,
especially the concession to television advertis-
ing agencies (specifically, RAl's SIPRA and
Berlusconi’s Publitalia) to be able to provide ads
for the print press. “The limit of five percent of
total advertising is equal to all the ads in II
Corriere della Sera and La Repubblica lumped
together, or of the four major weeklies, or of the
fifty regional and provincial newspapers,” he
said.®® The law essentially allows SIPRA and
Publitalia to broaden their area, expanding their
financial influence and concentration in the
publishing sector.

The new legislation completely ignores
satellite television, which can sidestep the new
restrictions, and it does not regulate Pay-TV
channels, three of which Berlusconi created in
the months after the law was passed and imme-
diately put up for sale. But the main problem is
advertising concentration. With the economic
boom of the 1980s, Italian newspapers founded
their own advertising companies. Only the small
papers continued to rely on external agencies.
But newspapers (which in 1976 received sixty-
four percent of all advertising revenues) are less
and less attractive to advertisers who have
shifted en masse to television.®

Today, according to the Chamber of Deputies
report on information in Italy, SIPRA and
Publitalia handle nearly sixty percent of the
advertising market; another twenty to thirty
percent is handled by the advertising agencies
owned by the major newspapers. The Commis-
sion report says that the top five agencies control
eighty percent of the ad market and the top eight

control ninety-three percent.”™

As Table 2 shows clearly, print press and
television concentration in Italy has reached
very high levels. Many observers say the degree
of concentration conflicts with European Com-
munity directives and with the situations in
other EC nations. In 1989, after drawn-out
negotiations, the EC Commission approved a
declaration that established principles for the
television sector. Among other things, it said the
member states “must be vigilant in preventing
actions that can jeopardize free circulation and
commerce of television programming and
actions that favor the creation of dominant
positions that can restrict pluralism, television
information and information in general.” An-
other resolution, passed in April 1990 called on
the member states to strengthen antitrust
regulations.”

The new legislation completely
ignores satellite television ...and it
does not regulate Pay-TV
channels, three of which
Berlusconi created in the months
after the law was passed and
immediately put up for sale.

The situation in other European countries is
very different from Italy: in France, no individual
or company can control more than twenty-five
percent of the shares of a television station. No
individual owning newspapers controlling up to
twenty percent of the market will receive a
television license. In the print press, no one can
control more than thirty percent of the market.

In Germany, regulations are even more
specific and severe: the Federal Cartel Office
must approve mergers and sales of all publishing
companies whose turnover is up to 25 million
DM, which is roughly equal to a daily circula-
tion of 40,000. The Cartel Office also intervenes
when a merger would result in a twenty percent
share of the daily market. It also denies authori-
zation when, in a specific geographical region, a
merger would create a situation of dominance
either in the daily market or advertising. In the
television sector, there are two state-run and
three commercial channels. No individual can
broadcast more than one national network, and
advertising cannot exceed thirty percent of daily
programming. Advertising also must be rigidly

Sylvia Poggioli 15



separated from programs. Commercials must be
aired in blocks and cannot break into a program
lasting less than sixty minutes. State-run chan-
nels have a ceiling of twenty percent of daily
programming, and no advertising can be aired on
Sundays and holidays.

In the United Kingdom, the 1973 Fair Trading
Act established that no individual can control
newspapers whose daily circulation exceeds
500,000—very low for the UK—without authori-
zation from the Secretary of Commerce. (The
law was not retroactive, which explains the high
degree of press concentration in the UK.) In the
television sector, there is no advertising on the
two state-licensed BBC channels which are
funded by a user’s fee. There are two commercial
channels licensed by the Independent Broadcast-
ing Authority which air programs created by
external producers. If a newspaper publishing
company owns shares in a television production
company, and the IBA considers this contrary to
the public interest, the authority can, with the
consent of the Ministry of the Interior, suspend
programming provided by the production com-
pany.”?

Conclusions

As can be seen, compared to some of its
European partners, the print press and the
commercial media in Italy are concentrated in
the hands of the tiny elite of leading business
and financial barons. The consent of the govern-
ment parties made this concentration possible.
The result is what a report by the Parliamentary-
appointed Press Watchdog feared: “power of
information could be replaced by powers over
information.”” In Italy this is not a new situa-
tion, but in recent years it has been aggravated
by the fact that the key players in the country’s
economic and financial life have become the
major publishers. They make the news and can
control how the news is reported. They also have
such extensive control over advertising (eighty to
eighty-five percent of the entire market) that
they have made it nearly impossible for anyone
to start up a new newspaper or television station
without their consent. The big economic groups’
domination of the advertising market was not
achieved only through their advertising agencies
but also because they themselves are the major
advertisers. According to the Chamber of Depu-
ties’ report, 2.6 percent of Italian advertisers
provide 73.6 percent of annual investments in
advertising. ™

Gianpaolo Pansa has described the handful of

16 The Media in Europe After 1992: A Case Study of La Repubblica

giant groups which now control publishing and
the media as an oligarchy, and Carlo Sorrentino
has written that there has been a passage from
“incomplete journalism to commissioned
journalism.”’”® John Wyles of The Financial
Times has written that “publishing, particularly
of newspapers, is regarded by all of Italy’s leading
business barons as a crucial key to social and
political power, and thus to cementing the
formidable economic advances they have made
during this decade.” According to Wyles, the
barons grant considerable but not total editorial
freedom to their newspapers, and he adds that
they “cling to them as a kind of insurance
against the bad old days of the 1970s when a lack
of assertion left them prey to rampant trade
unions, corrupt politicians and murderous
terrorists.”’¢

Gianpaolo Pansa describes the situation of
Italian journalism today as one in which there
are areas that are “off-limits.” This is one of the
most immediate effects of the conglomerates’
control of the press. Independent Leftist deputy
Franco Bassanini, an expert on the media,
stresses that the conglomerates’ main goal is “to
have a leverage in dealing with the political
world.””" Italy’s business elite would thus have
important allies not only in domestic issues, but,
looking ahead to 1992, allies in controlling the
inflow of new foreign capital and new entrepre-
neurs. This strategy, however, has several weak
points. The major obstacle is the European
Economic Community, since it is unlikely that
the other member states will tolerate such a
degree of concentration in the Italian media
market which virtually closes it to newcomers
whether Italian or foreign.

The European Community has become the
rallying point for Italian journalists and those
political forces wanting to change the situation.
Several MPs of the various parties have already
announced they will press the European Parlia-
ment to pass specific antitrust regulations that
would become binding for all member states,
thereby sidestepping the Italian Parliament. As
for journalists, the broader powers gained in the
seventies have been wiped out by a weakened
trade union. But increasing media concentration
has stimulated bolder opposition. Journalists at
Mondadori and at Rizzoli are currently negotiat-
ing a new charter of rights for free information.
In the fall of 1990, journalists at II Corriere
staged a one-day strike to press their demands. In
the same period journalists at La Repubblica
negotiated a company contract that gives them
the right to be consulted on major decisions




concerning the newspaper, including the ap-
pointment of a new editor and once again after a
three-month trial period. The journalists were
also granted their demand for an ombudsman at
the newspaper to supervise news objectivity. The
post already existed at the Spanish paper E] Pais,
where the ombudsman grades the newspaper’s
articles in a regular Sunday column.

Italian journalists’ battle for greater indepen-
dence will not be easy. The journalists union is
divided and mirrors the political rivalry within
the Italian Parliament. (Recently, union Secre-
tary General Giuliana del Bufalo resigned her
post in order to take up the newly created job of
deputy editor of the news program at RAI’s
second—Socialist—network.) The battle will
also be difficult because the economic and
financial elite that now controls the press
appears less willing to compromise than were
the political parties in the seventies.

The economic and financial oligarchy’s hold
over the print press has created problems for
journalists not only in covering business news,
but also more generally in covering the political
debate in the country. To fully understand how
the Italian economic oligarchy can restrict
journalists it is worthwhile to review briefly the
industrial and financial strategies of the major
newsmaker-newsowners—Agnelli, Gardini and
De Benedetti.

The economic and financial
oligarchy’s hold over the print
press has created problems for
journalists not only in covering
business news, but also more

generally in covering the political
debate in the country.

Agnelli’s empire is based in Italy, and there-
fore its preeminent nature is national and is in
constant need of the support of the political
powers. In recent years, Agnelli succeeded in
buying all the other Italian auto companies—
Alfa Romeo, Lancia and Ferrari—thanks to
assistance from the government, which blocked
foreign competition (primarily Japanese
automakers and the U.S. Ford Company, which
was interested in acquiring Alfa Romeo.) More-
over, the declining quality of Fiat products,
which are unable to gain a foothold in the
broader European market and in the U.S., is

destined to increase the “provincialism” of the
Fiat empire. It is therefore likely that Agnelli
could use his media to pressure the government
for a more protectionist policy in view of the
abolition of EC trade barriers after 1992.

The industrial and financial philosophy of
Gardini and De Benedetti is very different since
both men are accustomed to dealing in the
international market. De Benedetti’s empire is
based on his international alliances, and he is the
most stalwart theoretician of the need for an
Italian market fully open to the outside world.
De Benedetti has a more independent, and often
more polemical, relationship with the Italian
political powers, and his media—articularly La
Repubblica and the newsweekly L’Espresso—
clearly reflect his reformist and liberal outlook.

Nevertheless, the areas of potential conflict
between journalists and publishers are many:
consumer protection {no newspaper in recent
months has written about the poor quality of
Fiat products), environmental protection, labor
disputes, and foreign policy—particularly con-
cerning the Middle East, on which Italian indus-
tries’ energy needs are dependent. Another
problem area that has never been fully investi-
gated is the Italian railway network, the least
developed in Western Europe, sacrificed to a
policy that favored roads and transportation on
wheels—more costly and more damaging to the
environment.

The future, however, may produce some
serious threats to the economic oligarchy that
controls so much of the media. The major two
are satellite television and the local press.

Satellite television is difficult to control and
regulate. The new technology enables broadcast-
ers to beam programs across national borders,
challenging monopolies and political-economic
alliances. Satellite television could introduce
new players and broaden the advertising mar-
ket—particularly once European trade borders
are opened up even only partially. Italy’s new
media antitrust law does not even mention
satellite television, perhaps because the legisla-
tors were aware that regulation in this area is
impossible at the national level alone. It is clear
that Italy cannot begin jamming foreign broad-
casts in the same way that for decades the Soviet
Union jammed Western radio programs.

As far as the local press is concerned, it was
nearly nonexistent until fifteen years ago. It
existed in a technical sense, but it ignored local
problems and focused exclusively on national
issues. Many observers of Italian affairs consid-
ered this an unnatural paradox: in Italy—the

Sylvia Poggioli 17




country of the medieval city-states—citizens’
passions for their local issues and traditions is
very intense, much stronger than their sense of
loyalty to the central state. When, following the
creation of La Repubblica’s chain of small
papers, the press discovered local issues, the
result was a huge success. Dozens of profitable
newspapers were created and local and regional
papers now represent twenty-five percent of
overall daily circulation.” Today, there are
nearly forty papers in cities with populations
under 250,000. The success of the local press was
instrumental not only in greatly increasing
circulation that had been stagnant for years but
also in discovering a new reader. The Press
Watchdog describes the new readership as no
longer part of an elite but belonging, for the first
time in Italy, to all sectors of society.”

Reviewing the development of the local
press, the Press Watchdog voiced satisfaction and
optimism for the future, saying it represents the
great antagonist to press concentration at the
national level and fulfills citizens’ need and right
to information. “The local press,” according to
the Watchdog, “is more pluralist, less conformist
and less infiltrated by the political parties than
the national press”® and therefore can be consid-
ered “a factor in democratic growth.”®!

However, the Watchdog warned, much

18 The Media in Europe After 1992: A Case Study of La Repubblica

depends on whether the local press succeeds in
developing further and consolidating the new
patterns. One of the major problems to be solved
is advertising. Nearly all the small new papers
have turned to the large advertising agencies
(only six percent handles its own advertising).
They have still to discover what in every other
Western country is the lifeline of the local
press—local advertising. It will be a slow process
but probably inevitable as citizens gradually lose
their deep-rooted diffidence towards newspapers
and their contents. {Among Italians of the older
generation one can still hear the expression “it’s
written in the newspaper” to indicate something
completely off the mark.) If the local press
succeeds in attracting local advertisers, creating
a new market of classified ads that cannot be
controlled by the large agencies, its indepen-
dence and autonomy will be guaranteed. This
could result in another great revolution for the
Italian press: a national press highly concen-
trated in the hands of a small oligarchy counter-
balanced by a freer local press. The result could
be another Italian anomaly: readers of newspa-
pers in Treviso, Perugia or Foggia may soon be
better informed than those in Milan, Turin or
Rome where many issues are increasingly off-
limits to the big national newspapers.




Table 1.

COMPANY

Istituto
Finanziario
Italiano
(Fiat)

Compagnia
Finanziaria
De Benedetti

Feruzzi

Fininvest
S.p.A.

LEADER

Giovanni
Agnelli

Carlo
DeBenedetti

Raul
Gardini

Silvio
Berlusconi

PRIMARY BUSINESS

Fiat automobiles, aero-
space, weapons, technology,
department stores, insurance,
banking, Juventus soccer
team

Olivetti information
technology, engineering,
financial services, automo-
tive, insurance, real estate

Montedison Chemicals,
building, engineering,
insurance, agribusiness

Movie production, three
television networks,
advertising, insurance,
financial services,
construction, department
stores, Milan soccer team

(Source: The New York Times, April 24, 1989)

MEDIA HOLDINGS

La Stampa-Turin
Corriere della
Sera~Milan,
Gazzetta dello
Sport-Milan,
Fabbri publish-
ing company

La Repubblica-
Rome, L’Espresso,
Panorama, chain
fourteen local papers

Il Messaggero—
Rome, [talia
Oggi-Milan

Il Giornale-
Milan, Sorrisi e

Canzoni TV-
Milan

Sylvia Poggioli 19



Table 2.

NETWORKS
Berlusconi 3
Fininvest
RAI 3
Agnelli —
Fiat

De Benedetti —
Mondadori

Gardini** 1(40%)
Feruzzi

AUDIENCE
SHARE %
50

48

22.58*

DAILIES
% MARKET

2.82

20

13.51

5.65

PERIODICAL ADS
% MARKET % MARKET
15 65 TELEVISION
31.6 TOTAL
— 27-28 TELEVISION
19 TOTAL
17 12
19 11-12
— 54

* In 1986, the parliamentary watchdog ruled that Fiat had exceeded the 20% limit of total newspaper
circulation allowed to any one group.
«+ Gardini has a 9% share of Gemina, the Fiat financial company that has majority control of the

Rizzoli publishing company.

(Source: Press Watchdog's report to Parliament, First Semester 1990)

20 The Media in Europe After 1992: A Case Study of La Repubblica




Endnotes

1. Pansa, Gianpaolo. L'Intrigo. Milano: Sperling &
Kupfer Editori, 1990, p. 287.

2. Camera dei Deputati. “Il Sistema dell'Informazione
in Italia” indagine conoscitiva della Commissione
Cultura (gennaiol 988~gennaio 1889} (Italian Chamber
of Deputies Culture Committee Report on the
Information System in Italy, January 1988-January
1989, 2 vol.) p. 582, vol. 1.

3. “Italy: When Big Business Shapes the News,”
Columbia Journalism Review Jan-Feb 1989.

4. European Community Commission Report on
“Concentration in Publishing and Media in Italy”
January 1978.

5. Murialdi, Paolo. La Stampa Italiana del dopoguerra
1943-1972. Bari: Laterza, 1973, p. 374.

6. Murialdi, Paolo. La Stampa Italiana del dopoguerra
1943-1972. p. 374.

7. Aiello, Nello. Lezioni di giornalismo. p. 126.

8. Murialdi, Paclo. La Stampa Italiana del dopoguerra
1943-1972. p. 292-293.

9. Aiello, Nello. Lezioni di giornalismo. p. 15.
10. Aiello, Nello. Lezioni di giornalismo. p. 17.
11. Aiello, Nello. Lezioni di giornalismo. p. 19.
12. Aiello, Nello. Lezioni di giornalismo. p. 134.

13. Quoted in Aiello, Nello. Lezioni di giornalismo.
p. 135.

14. From “Informazione e liberta,” quoted in European
Community Commission Report on “Concentration
in Publishing and Media in Italy,” January 1978.

15. Pansa, Gianpaolo. Comprati e Venduti. Milano:
Valentino Bompiani & C. S.p.A. 1977, p. 139.

16. Quoted in Pansa, Gianpaolo. Comprati e Venduti.
p. 210.

17. Pansa, Gianpaolo. Comprati e Venduti. p. 199.

18. Murialdi, Paolo. La Stampa Italiana del
dopoguerra 1943-1972. p. 373.

19. Quoted in Pansa, Gianpaolo. Comprati e Venduti.
p. 182.

20. Pansa, Gianpaolo, interviewed by S. Poggioli.
Rome, August 28, 1990.

21. Pansa, Gianpaolo. Comprati e Venduti. p. 316.

22. Pansa, Gianpaolo. Comprati e Venduti. p. 317-18.

23. Murialdi. Paolo. Storia del giornalismo italiano.
p.212.

24. Aiello, Nello. Lezioni di giornalismo. p. 222.

25. Pansa, Gianpaolo. Comprati e Venduti. p. 184.

26. Pansa, Gianpaolo. Comprati e Venduti. p. 150.

27. Quoted in Pansa, Gianpaolo. Comprati e Venduti.
p. 345.

28. Quoted in Pansa, Gianpaolo. Comprati e Venduti.
p. 346.

29. Pansa, Gianpaolo. Comprati e Venduti. p. 341.

30. Eugenio, Scalfari. Lecture on journalism, Luiss
University, Rome, May 1984.

31. Aiello, Nello. Lezioni di giornalismo. p. 168.

32. Aiello, Nello. “Fra Ottone e Scalfari” in Problemi
dell'informazione, Bologna: Il Mulino, Ottobre-
Dicembre 1984, p. 573.

33. Aiello, Nello. Lezioni di giornalismo. p. 146.

34. Aiello, Nello. Lezioni di giornalismo. p. 167.

35. Eugenio, Scalfari. Lecture on journalism, Luiss
University, Rome, May 1984.

Sylvia Poggioli 21



36. Agostino, Angelo and Sorrentini, Carlo. “I padroni
delle notizie’ in Problemi dell’informazione. Bologna:
11 Mulino, December 1984, p. 511.

37. Aiello, Nello. Lezioni del giornalismo. Appendix A.

38. Camera dei Deputati. “Il Sistema
dell'Informazione in Italia,” indagine conoscitiva della
Commissione Cultura (gennaiol988-gennaio 1889)
{Italian Chamber of Deputies Culture Committee
Report on the Information System in Italy, January
1988-January 1989, 2 vol.) p. 580, vol. 1.

39. Aiello, Nello. Lezioni del giornalismo. p. 202.

40. Camera dei Deputati. “Il Sistema
dell'Informazione in Italia,” indagine conoscitiva della
Commissione Cultura (gennaio 1988-gennaio 1889)
{Italian Chamber of Deputies Culture Committee
Report on the Information System in Italy, January
1988-January 1989, 2 vol.) p. 581, vol. 1.

41. Murialdi, Paolo.”Decennio Concentrone,” in
Problemi dell’informazione. Bologna: Il Mulino, june
1990. p. 176.

42. Solomon, Steven.” A Media Empire Marches East.”
The New York Times, May 29, 1988.

43. Camera dei Deputati. “Il Sistema
dell'Informazione in Italia,” indagine conoscitiva della
Commissione Cultura (gennaio 1988-gennaio 1889)
(Italian Chamber of Deputies Culture Committee
Report on the Information System in Italy, January
1988-January 1989, 2 vol.) p. 579, vol. 1.

44. Camera dei Deputati. “Il Sistema
dell'Informazione in Italia,” indagine conoscitiva della
Commissione Cultura (gennaiol988-gennaio 1889)
{Italian Chamber of Deputies Culture Committee
Report on the Information System in Italy, January
1988-January 1989, 2 vol.) p. 579, vol. 1.

45. Murialdi, Paolo. “Decennio Concentrone,” in
Problemidell’informazione. Bologna: Il Mulino, June
1990. p. 176.

46. Murialdi, Paolo. “Decennio Concentrone,” in
Problemi dell'informazione. Bologna: Il Mulino, June
1990. p. 178.

47. “20th Century Fund Report on Concentration in
the Media,” New York. 1990, p. 27.

22 The Media in Europe After 1992: A Case Study of La Repubblica

48. Solomon, Steven.” A Media Empire Marches East.”
The New York Times, May 29, 1988.

49.”20th Century Fund Report on Concentration in
the Media,” New York. 1990, p. 27.

50. Wyles, John. “The Duel for the Soul of La
Repubblica,” The Financial Times, December 8, 1989.

51. Murialdi, Paolo. “Decennio Concentrone,” in
Problemi dell’informazione. Bologna, 11 Mulino, June
1990. p. 172.

52. Prima Communicazione. “Arriva il D.D.T.
novembre, 1990, cited in Friedman, Alan. Agnelli and
the Network of Power, London. Mandarin, 1990

pp. 126-128.

53. Pansa, Gianpaolo. Cesare Romiti, Questi Anni alla
Fiat. Milano: Rizzoli, 1988, p. 344-46.

54. Pansa, Gianpaolo. L’Intrigo. p. 97.

55. Pansa, Gianpaolo. L’Intrigo. p. 128.

56. Pansa, Gianpaolo. L’'Intrigo. p. 178.

57. Pansa, Gianpaolo. L'Intrigo. p. 122.

58. Pansa, Gianpaolo. L’Intrigo. p. 113.

59. Pansa, Gianpaolo. L'Intrigo. p. 120.

60. Pansa, Gianpaolo. L’Intrigo. p. 149.

61. Pansa, Gianpaolo. L’Intrigo. p. 150.

62. Pansa, Gianpaolo. L’Intrigo. p. 115.

63. Pansa, Gianpaolo. L’Intrigo. p. 227.

64. Pansa, Gianpaolo. L'Intrigo. p. 229.

65. Pansa, Gianpaolo. L’Intrigo. p. 231.

66. Collins, Guy. “Italy’s Berlusconi Faces Biggest
Threat from Bill Restricting Media Operations,” The
Wall Street Journal, March 23, 1990.




67. La Repubblica June 23, 1990.

68. Gentilini, Renato. “La delusione della carta
stampata.” Il Corriere della Sera, July 25, 1990.

69. Gobbo. Fabio, editor Bologna, 1988 Materiali per
un dibattito sulla concentrazione nel settore
dell'Informazione in Italia {Report on Concentration
in the Information Sector commissioned by the Office
of the Prime Minister}, p. 93 .

70. Gobbo. Fabio, editor Bologna, 1988 Materiali per
un dibattito sulla concentrazione nel settore
dell'Informazione in Italia (Report on Concentration
in the Information Sector commissioned by the Office
of the Prime Minister), p. 12.

71. Relazione al Parlamento del Garante per la legge
per l'editoria Primo semestre 1990, Roma (Press
Watchdog’s report to Parliament, First Semester 1990,
Rome), pp. 84-85.

72. Gobbo. Fabio, editor Bologna, 1988 Materiali per
un dibattito suila concentrazione nel settore
dell'Informazione in Italia {Report on Concentration
in the Information Sector commissioned by the Office
of the Prime Minister}, p. 147.

73. Relazione al Parlamento del Garante per la legge
per l'editoria Secondo semestre 1989, Roma {Press
Watchdog’s report to Parliament, Second Semester
1989, Rome), p. 21.

74. Camera dei Deputati. “Il Sistema
dell’Informazione in Italia,” indagine conoscitiva della
Commissione Cultura (gennaio 1988-gennaio 1889)
{Italian Chamber of Deputies Culture Committee
Report on the Information System in Italy, January
1988-January 1989, 2 vol.) p. 214, vol. 1.

75. Agostino, Angelo and Sorrentini, Carlo. “I padroni
delle notizie” in Problemi dell’informazione. Bologna:
Il Mulino, December 1984, p. 517.

76. Wyles, John. “The Duel for the Soul of La
Repubblica,” The Financial Times, December 8, 1989.

77. Pansa, Gianpaolo. Cesare Romiti “Questi Anni
alla Fiat.” p. 359.

78. Relazione al Parlamento del Garante per la legge
per l'editoria Secondo semestre 1989, Roma {Press
Watchdog's report to Parliament, Second Semester
1989, Rome), p. 6.

79. Relazione al Parlamento del Garante per la legge
per l'editoria Secondo semestre 1989, Roma (Press
Watchdog’s report to Parliament, Second Semester
1989, Rome), p. 7.

80. Relazione al Parlamento del Garante per la legge
per l'editoria Primo semestre 1989, Roma (Press
Watchdog’s report to Parliament, First Semester 1989,
Rome), p. 6. .

81. Relazione al Parlamento del Garante per la legge
per l’'editoria Primo semestre 1989, Roma (Press
Watchdog’s report to Parliament, First Semester 1989,
Rome), p. 113.

Sylvia Poggioli 23



