“Lies in Ink,
Truth in Blood”

The Role and Impact ot the
Chinese Media During the
Beijing Spring of '89

by Linda Jakobson

Discussion Paper D-6
August 1990

The Joan Shorenstein Barone Center

PRESS = POLITICS
JVEIR g

- PUBLIC POLICY -

Harvard University
John F. Kennedy School of Government




INTRODUCTION

What a pleasure to write an introduction for
Linda Jakobson’s Discussion Paper! Though I
had known her father, Max Jakobson, a distin-
guished Finnish journalist and diplomat, for
many years, [ had only met Linda in the sum-
mer of “88 during a trip to Helsinki. I was imme-
diately impressed by her engaging personality,
intelligence — and dedication as a journalist to
the story of China. She’d just been there for a
year, and was soon to return for another. It was
to be a fateful return.

Jakobson was in Beijing in April, May and
June 1989, when the Chinese students left their
classes, occupied the back streets and Tian-
anmen Square and defied the Communist
authorities in a stunning display of raw courage
in the face of tyranny. Who can forget the
picture of one man standing in the way of a tank
column? As Stanley Karnow, a veteran China
watcher, observed, this was not the first time
that the students had stood up to the dictator-
ship of the Old Guard, but it was the first time
that their defiance and their bloody repression
had been televised and faxed from one end of the
globe to another. It was to be a case study of the
impact of the press and television on a major
foreign policy crisis.

Linda Jakobson spent the rest of the year in
China and then in early February 1990, after just
a brief stop in Helsinki, she arrived in Cam-
bridge, where she took up her responsibilities as
a Research Fellow at the Joan Shorenstein Barone
Center on the Press, Politics and Public Policy
in the spring semester of the 1989-90 academic
year. Because of her eyewitness experiences in
China, her knowledge of the language and the
strong likelihood that she would be returning to
China as a journalist, she was immediately
invited to contribute to a longterm JSB Center
research project, sponsored by the Ford Founda-
tion and devoted to a study of U.S. press cover-
age of foreign crises. The first study in this
project has been devoted to press coverage of the
Tiananmen massacre and its effect on American
policy. Jakobson’s participation sparked a
research paper of her own on the role and
impact of the Chinese press on the events in
Beijing.

(The second part of this research project
will be a comparative study of press coverage of
the U.S. invasion of Panama in December 1989.
How did the US, Mexican, Spanish and West
German press cover the invasion? Henry Ray-

mont, a writer and former New York Times cor-
respondent in Latin-America, will supervise,
research and write this report.)

Because in our overall research so much of
the spotlight was focused on American press
coverage of Tiananmen, Jakobson felt that her
paper should focus on the Chinese press. How
did it cover the “democracy movement”?
Indeed, did it participate in the movement?
“Lies in Ink, Truth in Blood” is the impressive
result of her effort. Jakobson interviewed dozens
of Chinese journalists, scholars and other
observers, read and watched the Chinese press
coverage, produced a lot of fresh information
and put it all in a Chinese social and political
context. Her paper provides special insights
into the Chinese press, which, for a flickering
moment in time, functioned “freely,” reporting
the news, criticizing the leadership, writing
editorials that were not echoes of Communist
dogma and even joining in the pro-democracy
demonstrations with placards that extolled:
“Freedom of the Press.” Did they really know
what it meant? If they did, how had they come
to that understanding? Why were the placards in
English? “How was it possible,” Jakobson asks,
“that the press rid itself of its chains?” It was a
heady time, but it only lasted for a month or so.
Then, on June 3-4, 1989, when the tanks rolled
through Tiananmen Square, the curtain again
fell on the Chinese press.

It is a sad but illuminating and somehow
inspiring story. On behalf of the Shorenstein
Barone Center, I take pleasure in presenting this
paper. Linda Jakobson would be eager to get
your comments. So would L.

Marvin Kalb

Edward R. Murrow Professor of Press
and Public Policy

Director

Joan Shorenstein Barone Center on the
Press, Politics and Public Policy




“Lies IN INk, TRUTH IN BLooOD:”
THeE RoLE AND IMmrPACT OF THE CHINESE MEDIA
DuriNG THE BEIJING SPRING OF '89

On May 18th, 1989, Chinese television viewers
witnessed a scene that no one could have
imagined seeing on state-run television one
month earlier. The news broadcast showed the
General Secretary of the Communist Party,
Zhao Ziyang, and the Prime Minister Li Peng,
accompanied by other “leading comrades,” Qiao
Shi, Hu Qili and Rui Xingwen, visiting defiant
students at a Beijing hospital. The students
were being treated after fainting as a result of
their hunger strike at Tiananmen Square.

After zooming in on the Party Secretary
and Prime Minister hovering over a few patient-
demonstraters, the broadcast jumped to a new
scene showing Qiao Shi, Hu Qili and Rui
Xingwen talking with a hospitalized student.
The student said: “We must reestablish the
Party’s prestige among the people. If the Com-
munist Party has hope, China will have hope.
Right now, some people think there is no hope.
They all feel that the country has no hope. The
Communist Party has no hope.”

I watched the news broadcast in the
company of a few Chinese friends, who grinned
and cheered upon hearing the student’s com-
ments. The student continued: “Therefore, I
think that, like the United States, we should
restore the people’s confidence that the state
can do a good job. Do you agree?” Hu Qili and
the other leaders nodded their heads and said:
“We fully agree with you.”!

The mood in my friend’s apartment was
exuberant, very similar to the atmosphere
which prevailed all over the capital. On strect
corners, in shops and in factories, people were
talking about the hunger strikers and about the
sympathy and support that hundreds of thou-
sands of citizens from all walks of life had
expressed for them. Time and again, while
bicycling or strolling along the streets of Beijing,
I heard people speak with admiration of the
students, who were openly challenging the
authorities. Ordinary people were quick to seize
the chance to vent their frustration about the
ills of society affecting their everyday lives, most
noticeably inflation and corruption.

My friends proudly showed me a copy of

that day’s People’s Daily {Renmin Ribao), the
official mouthpiece of the Central Committee of
the Chinese Communist Party — the ‘Pravda’ of
China. A report with details of the Soviet leader
Mikhail Gorbachev’s much awaited historical
visit had been pushed down into the lower
corner of the front page, while coverage of the
hunger strike and demonstrations — six page-
one articles with photographs — dominated the

“Save the Students,
Save the Children,”
pleaded one headline.

top part. “Save the Students, Save the Chil-
dren,” pleaded one headline. Ihad alrcady seen
the official English-speaking China Daily, with
its conspicuous front page bold text headline:
“ A million march in support of students.”
Though the footage of Zhao Ziyang and Li
Peng visiting the hunger strikers in the hospital
was not the first time that the student demon-
strators were on the air, [ shook my head in
amazement. What could Chinese viewers be
thinking when they heard the country’s leaders
listening to a 20-year-old telling them that “the
Communist Party has no hope?” For 40 years
there hasn't been any other hope in China except
for the Communist Party, at least according to
every officially sanctioned media report.
Already on April 30th, when the govern-
ment gave in to the students’ demands and
ordered the mayor of Beijing, Chen Xitong, to
mect with student representatives in a televised
session, I had watched in utter disbelief while
the students demanded to know his income.
They also challenged him about the mistakes
made with regard to the education system.?
Never in the 40-year history of the People’s
Republic of China had government officials
been publicly humiliated in such a way in front
of millions of television viewers.

Linda Jakobson 1




Since the founding of the People’s Republic
the media has been controlled by the state.
News coverage is intended not so much to open
minds as to shape them. People have been
taught that whatever the newspapers print, and
whatever the evening news broadcaster says, is
in accordance with the ‘official party line.’
When the state-run media started to openly
report on the student movement in the spring of
1989, it was interpreted by ordinary people to
signify that the students had the authorities’
approval.

The Chinese pro-democracy movement of
1989, and particularly the images of the stu-
dents occupying the heart of Beijing, Tiananmen
Square, caught the attention of millions of
people around the world thanks to the presence
of the Western television cameras. Western
journalists were present in unusually large
numbers because of the Gorbachev visit and
they were unquestionably instrumental in
making the Beijing Spring of ‘89 a major interna-
tional story.

But what about the Chinese media? How
did the Chinese press corps cover the pro-
democracy movement and what effect did they
have on the events themselves?

Press freedom was one of the students’
demands from the very start of the movement.
The students were enraged when their activities
during the mourning of the ousted Communist
Party General Secretary Hu Yaobang were not
reported by the Chinese press. American media
reports, both television and print, made note of
this demand for freedom of the press. But how
many American, or Western, viewers and
readers, realized that the actions of the Chinese
press constituted an essential part of the drama
at Tiananmen Square?

The Chinese journalists’ role during the
Beijing Spring of ‘89 was two-fold. They became
participants in the movement when they joined
the demonstrations as the first non-student
group. On May 4th, about 200 journalists
marched for the first time carrying banners with
texts saying: “Don’t force us to spread ru-
mours,” “Our pens cannot write what we want
to write” and “News must report the truth.”3

By taking part in the demonstrations the
journalists encouraged other educated groups of
society to become active. If the journalists had
not taken to the streets, it is highly unlikely
that so many prominent intellectuals would
have dared to step forward and show their
support for the students’ demands.

Secondly, for approximately two weeks in
May, Chinese newspapers, radio and television
carried stories about the demonstrations and
activities related to the pro-democracy move-
ment. People in tens of cities around the
country marched to show their support for the
students because they perceived the movement
to be officially sanctioned. The media helped to
mobilize the urban population in a way which
would not have been possible if the press had
not reported on the students’ actions. Uncen-
sored coverage all over China reached its peak in
the days prior to May 20th, when martial law
was declared in parts of Beijing.

Why was the press unleashed? Or rather,
how was it possible that the press rid itself of its
chains?

In order to answer these questions and
understand the immense impact that the
journalists had on the events during the Beijing

How was it possible
that the press rid itself
of its chains!?

Spring of '89, it is useful to first review the role
of the press in China, in particular during the
reform era of ‘open door policy,’ launched by
Deng Xiaoping in late 1978. Though the Chi-
nese media covered an increasingly wide range
of subjects during the past decade, it was not
permitted to carry stories which contradicted
with the ‘official line.” During the pro-democ-
racy movement in 1989, General Secretary Zhao
Ziyang let it be known that he differed with the
more conservative leaders on the question of the
student movement. After that, for about a
month, there was not just one ‘official line,” but
two. The journalists chose to abide by the one
spelled out by Zhao Ziyang. Next, it is neces-
sary to examine the two roles of the Chinese
press corps — the journalists as reporters and
the journalists as participants. Lastly, I will
elaborate on the overall impact of the Chinese
media on the events themselves. The journal-
ists’ actions were crucial in helping to transform
the student movement into a mass protest.

2 “Lies in Ink, Truth in Blood:” The Role and Impact of the Chinese Media During the Beijing Spring of ‘89




The Media of the ‘80’s:
Increasing Openness

When I moved to China in 1987, I very soon
realized that no amount of background reading
and research about the People’s Republic would
have properly prepared me for the extraordinary
degree of openness and diversity which I en-
countered wherever I turned in urban Chinese
society. During the first months I was amazed
when reading the China Daily, when listening
to the radio, watching the television and speak-
ing to people.

Newspapers published reports of party
officials indicted for embezzlement and profi-
teering. Letters to the editor described the
unfair treatment by party members of ordinary
people. In general, many commentaries and
editorials, both in the newspapers and on
television, touched upon the failings of society,
and were frank and to the point.

There were subjects (like the situation in
Tibet) which were not reported and yes, newspa-
pers ran long-winded commentaries with
ideological liturgy. But for someone used to the
performance of the press in the other Commu-
nist superpower, before the days of Gorbachev’s
glasnost, the Chinese press seemed remarkably
vigorous and daring. Deng Xiaoping’s decision
to drastically reform the economy and open up
the country to foreign trade led to a general
easing of control in all sectors of society.

I also was taken aback at how well-in-
formed urban residents were about what was
happening elsewhere in the world. This was, to
a large extent, due to the ever-widening range of
subjects which the Chinese press itself was
covering and to the increasingly lively contact
with foreigners. But the immense flow of
information was also a result of the popularity
of Voice of America and BBC broadcasts in both
Chinese and English — especially among young
people — and partly because many Chinese
were regularly seeing the so-called “for internal
use only” Reference News publications. The
Chinese propaganda apparatus has many layers.
Anyone, including foreigners, may purchase or
subscribe to a wide selection of newspapers and
publications, from dailies like Renmin Ribao
(People’s Daily), Jingji Ribao (Economic Daily)
and the only English language daily China Daily
to ladies’, youth and sports magazines. In
addition, there are numerous publications, some
of them merely xeroxed pamphlets, which are
produced for restricted consumption. They

contain direct translations from foreign newspa-
pers and broadcasts as well as uncensored
articles written by Chinese journalists about
sensitive issues.

What you are allowed to read depends on
who you are. The higher your position the easier
your access to more confidential and controver-
sial material. However, in reality, the general
breakdown of control during the 1980’s led to a
situation where information not meant for the
public eye has had a way of finding itself to
many, unintended readers.*

Thanks to the success of economic re-
forms, radios and television sets are no longer
unobtainable commodities. According to
official 1988 statistics, the number of television
sets owned by Chinese grew 38-fold from 1978
to 1987 and numbered 143 million.” During the
two years I lived in China {1987-89), the na-
tional television news used footage from West-
ern news agencies regularly. It was particularly
surprising that violent scenes of clashes be-
tween demonstrators and police in South Korea
and Burma were allowed to be aired.

Despite the increasing boldness of the
official Chinese media — a reflection of the
growing openness of Chinese society as a whole
during the 1980’s — it still was not free to cover
what it would, as it would. Though journalists
from Western countries, especially the United
States, Canada, Great Britain and Australia,
were invited as ‘foreign experts’ to teach profes-
sional techniques at the various schools of
journalism, students also received ample in-
struction about the restraints of journalism in
China.

When I gave a lecture about the press in
Finland at the China School of Journalism in
May, 1987, the Dean, Zhou Lifang, spoke at
length about the social responsibility that
Chinese journalists must shoulder despite the
development of society and the reform policy.

“All of us are trying to build a modern
socialist society together,” Dean Zhou said.
“We have a common goal, and therefore, a
Chinese journalist must always contemplate
what kind of consequences his writing will
have. If critical reporting results in something
positive, that’s fine. In fact, investigative
reporting is encouraged, as you can see from our
newspapers. But revealing information which
might have a negative effect on society is
useless, maybe even harmful.”

For example, a story about an official being

Linda Jakobson 3




punished for taking bribes was considered
positive because it served as a warning for
others. On the other hand, coverage of demon-
strators protesting the unfair treatment of
Tibetans in Lhasa might lead to social disorder
elsewhere and would thereforc have a negative
effect on society.

Dean Zhou, who was formerly the London
correspondent for the Xinhua News Agency,
took me to the video room of the China School
of Journalism. One of the tapes on file was an
American broadcast showing a VOA reporter
being interviewed about the news blackout in
China during the 1986-87 student demonstra-
tions. Chinese journalists werc well aware of
what was going on, but they were not allowed to
report on the students’ protests. “The authori-
ties in charge of propaganda felt that publicizing
the students’ activities would not have a posi-
tive effect on society,” Dean Zhou said with a
faint smile.

Obligatory reading for every journalism
student is a long detailed speech “On the Party’s
Journalism Work,” given by former Party
Secretary Hu Yaobang. It was the death an-
nouncement of Hu Yaobang on April 15th
which triggered the 1989 pro-democracy move-
ment.

Hu Yaobang started off by saying: “The
party’s journalism is the party’s mouthpiece,
and naturally it is the mouthpiece of the
people’s government, which is led by the party.”
Later, comparing the differences between
journalism in China and capitalist countries, he
reminded his listeners: “In our socialist moth-
erland, the interests of the party and the govern-
ment are identical with those of the pcople and
the party’s newspapers are the people’s newspa-
pers.”

Hu Yaobang also spelled out to what
extent Chinese journalists, faced with the new
challenges of reform policy, should “expose and
criticize the unhealthy trends of society:” “Our
newspapers should give 80 percent of their space
to reporting good things and achievements and
give the remaining 20 percent of their space to
criticizing the seamy side of things and to
exposing our shortcomings.”®

Jing Jun, a former Chinese journalist who
worked at China Daily for five years as National
News Editor, described the intricacies of Party
control of the press in his paper “The Working
Press in China.” He cited an example from
1984, when the government was about to
launch its urban reforms. The man in charge of

propaganda for the Central Committee of the
Communist Party, Hu Qili, delivered a speech
at the headquarters of the Xinhua News Agency.
Hu Qili outlined five ways in which the agency
should “agitate” for the Party’s policies in its
reporting, when the reforms were officially
declared.

The Chinese government not only controls
the press — it makes full use of it. As Jing Jun
pointed out, criticism is not rare, but it is
strictly used to attack deviations from Party
policy.”

Yang Yulin, a Chinese political scientist
who used to work for one of the country’s most
liberal research institutes, decribed the Chinese
press of the 1980's in the following way: “When
the reformers in the Party had the upper hand,
the press portrayed their more broad-minded
views and especially the younger generation
pushed the limits of what is acceptable. When
the conservatives were in control of the Party’s
policies, the press was forced to accept a stricter
approach, which was less tolerant of diverse
opinions.”?

The Chinese government
not only controls the press
— it makes full use of it.

The system of controlling the press is
complex. Basically, all journalists must bear in
mind the Party’s policies, though, as many
journalists have reminded me, it is not always
altogether clear what the policy on a certain
issue is. An official interviewed for a story may
demand to see the text before it goes into print
or before it is aired. The editor in charge of
putting a story into the newspaper may overrule
a story after it has been written. A serious
mistake can mean the end of a career. A critical
phone call from the Propaganda Department of
the Party’s (CCP) Central Committee, which is
in charge of the day-to-day work of checking the
press, ensures that a similar story is not pub-
lished again.

The Xinhua News Agency and the People’s
Daily (Renmin Ribao), both directly controlled
by the Party’s Central Committee, set the tone.
By reporting on an issue, and by outlining the
correct interpretation of policies, they give the

4 “Lies in Ink, Truth in Blood:” The Role and Impact of the Chinese Media During the Beijing Spring of '89




green light to other media organizations to
follow suit.

Xinhua News Agency is the most promi-
nent of all the media organizations, a notch
above the others. Previously, Xinhua had
exclusive rights to cover top-level political
meetings. In the 1980’s the leading newspapers
managed gradually to introduce healthy compe-
tition, thanks to the growing degree of profes-
sionalism. But Xinhua is still the flagship—
though a newspaper carrying a Xinhua story
might write their own headline or cut the story
for lack of space, it would still not add to or
revise the text.

While Xinhua News Agency is the author-
ity when it comes to news, the People’s Daily
sets the editorial agenda. Wu Guogang, who for-
merly worked on the editorial statf of People’s
Daily, says that a certain degree of antagonism
exists between the People’s Daily and the
Party’s Propaganda Department. “Mao Zedong
used to write the most important editorials of
the People’s Daily himself, and the newspaper
has always had very close ties directly with the
very top leaders. Because of the special relation-
ship between the newspaper and the country’s
leaders, it does not like the idea of taking orders
from the Party’s Propaganda Department.”

It was interesting to hear from Wu
Guogang, a Nieman fellow at Harvard Univer-
sity from 1989-1990, that as Party Secretary, Hu
Yaobang personally gave instructions for impor-
tant articles or editorials concerning policy and
ideology. He also checked the finished product.
When Zhao Ziyang became Party Secretary in
1987, he did not personally participate in the
editorial work, but delegated the job to Hu Qili,
another reform-minded member of the Standing
Committee. *

In practice, censorship is implemented
with the help of specific guidelines, which are
drawn up by a working group of the Party’s
Central Committee Propaganda Department.
Five or six people make up the working group,
which meets weekly, usually on Monday
morning. They decide which issues should be
touched upon during the coming week and on
which themes the commentary pieces should
focus. In the spring of 1989 the working group
was led by Hu Qili.

For example, the working group might
decide that a speech to be given by a senior
leader should be prominently displayed or a
state visit by a foreign dignitary should receive
special attention. After this meeting, the

editors-in-chief of the major national newspa-
pers are called to the Propaganda Department
headquarters, where they are briefed on the
following week’s news and editorial policies.
The editors-in-chief, in turn, hold similar
meetings for their own editors, so that by
Tuesday word has passed from the very top —
the Party’s Central Committee Propaganda
Department — right down to the journalists in
charge of running the everyday routines of the
newspaper.

Television and radio are administratively
controlled by the Ministry of Radio, Film and
Television, which in turn is under the Propa-

Minister Ai Zhisheng would
usually personally show up
at the CCTV newsroom and
preview the 7 p.m. Chinese
news broadcast. He was
known by the nickname
‘Director of News.’

ganda Department of the Central Committee.
According to Feng Xiaoming, who worked for
the English language news department at China
Central Television, CCTV, from 1985 to August
of 1989, Minister Ai Zhisheng would usually
personally show up at the CCTV newsroom and
preview the 7 p.m. Chinese news broadcast. He
was known by the nickname ‘Director of News.’

Because neither the minister nor his aides
spoke English, the English language news
broadcast, aired 6 nights a week after 10 p.m.,
would be explained to him in Chinese. “But for
the most part, he was only told headlines, not
details, and therefore the English language news
broadcasts enjoyed a bit more freedom than the
Chinese news.”!°

In retrospect, it seems a bit ironic that Hu
Yaobang, who was revered in the spring of 1989
by the students as a symbol of liberal thought,
was the man behind the previously mentioned
key speech, which clearly defines the bounda-
ries of Chinese journalism and emphasizes the
sense of social responsibility that Chinese jour-
nalists should adhere to.

Hu Yaobang’s speech, which he delivered
as Party Secretary to the CPC Central Commit-

Linda Jakobson 5




tee in February 1985, was a response opposing
the suggestions put forward by leading Chinese
editors and publishing officials. They had held a
symposium in Shanghai in December 1984 to
discuss the contents of a formal press law. They
proposed that the same kind of responsibility
system, which had been devised for enterprise
managers, should be introduced for editors-in-
chief, and that articles would no longer have to
be submitted to Party officials before publica-
tion.

“When Chinese journalists demanded
press freedom, they were not asking for inde-
pendent newspapers or private radio stations,”
former China Daily news editor Jing Jun
stressed when I interviewed him in May 1990.
“They were not even thinking of news organiza-
tions which would stand on their own feet
economically or be independent of the Party
administratively. They simply wanted to do
away with censorship. They wanted the right to

“They simply wanted to
do away with censorship.
They wanted the right to
report on events

factually.”

report on events factually.”!!

The Chinese students’ rallying cry for
‘democracy’ did not mean democracy in the way
it is known in the West. Nor was ‘press free-
dom'’ defined in the same manner by Chinese
journalists as by their Western counterparts.

Media Coverage, Part 1:
Pushing the Limits

When a few thousand students, mostly from the
prominent Beijing University, marched to
Tiananmen Square in the early hours of April
18th and laid their wreaths under the Monu-
ment of the People’s Heroes to mourn the death
of Hu Yaobang, it was neither surprising nor
unusual that the newspapers and television
broadcasts made no mention of either the march
or the protest sit-in thereafter. Hu Yaobang had,

after all, lost his job and his chances to become
Deng Xiaoping’s successor following the student
demonstrations of 1986-87. The official Party
obituary made no mention of why he was
removed from his post or of the ‘campaign
against bourgeois liberalization,” which followed
his dismissal.

According to Seth Faison, the Beijing
correspondent for the English language Hong-
kong daily South China Morning Post, two
reporters from People’s Daily (Renmin Ribao)
confronted their editor-in-chief, Tan Wenrui,
with an article about the April 18th march late
that same evening, in the hope that he would
approve it for publication. The young reporters’
efforts were to no avail. In spite of his reputa-
tion as an editor in favor of reforming the press,
Tan Wenrui was not ready to risk his 39-year
career as a Party journalist.!?

It was no secret that the government did
not want to encourage or support any actions of
dissent. Since the news of Hu Yaobang's death
spread through Beijing, the university campuses
had been abuzz with activities which had the air
of protest and defiance to them. “The one who
shouldn’t die died, while those who should die
still live on,” proclaimed one of the many
hundred dazibaos, a Chinese large-character
poster, which ordinary citizens have tradition-
ally used to voice their concerns. There was no
doubt that “the ones who should die” were
Deng Xiaoping and the other octogenarian
leaders who wielded power behind the scenes.

To everyone's great surprise the newspaper
which was the first to break ranks was Science
& Technology Daily (Keji Ribao). Its April 19th
issue ran a news story with a factual account of
the scene at Tiananmen Square, accompanied by
a photo showing students, some with clenched
fists. The article was naturally, as Seth Feison
notes, merely a “tiny leak in the dike of official
control,” but it did not go unnoticed."* Though
it has a limited circulation and had not previ-
ously covered politically related stories, Keji
Ribao is a national newspaper and it set an
example for others to have the courage to follow
suit.

From the start, the media succeeded in
discreetly portraying the general respect which
was felt for Hu Yaobang and disapproval about
his ousting. Muted criticism of the present
leadership was evident in headlines like “Hu
mourned as great man,” “Poland ends 7-year
ban on Solidarity” and “110 Soviet party heads
quit posts,” or, in quotes run by Xinhua News

6 “Lies in Ink, Truth in Blood:” The Role and Impact of the Chinese Media During the Beijing Spring of 89




Agency, that Hu Yaobang “did a lot for the
country’s reform and his respect of intellectuals
and education set a good example to all Chinese
leaders.”

On April 20th, the People’s Daily (Renmin
Ribao) ran a long article about its reporter’s visit
to the Soviet Union, where the “oppressive
atmosphere that had long weighed people’s
minds has been replaced by an open, relaxed and
free atmosphere. People have freely discussed
various problems in political, economic and
social life without any fear.”!*

China Daily published a dynamic photo
depicting solemn students, sporting dark head-
bands, with their arms raised in front of a 6-
meter high portrait of Hu Yaobang on the front
page of its April 20th issue. Beside this eye-
catching photo was the Xinhua News Agency’s
official version of a clash which had taken place
between security guards and demonstrators just
after midnight on April 19th. The incident
occurred outside the gates of Zhongnanhai, a
sealed-off area where most Chinese top leaders
live and work.

Jeanne Moore, an American journalist who

When authorities stopped
the normal distribution of
the newspaper by mail, the
journalists themselves
carried bundles of the April
24th edition to post offices
around Beijing.

was working as an English language ‘polisher’ at
China Daily at the time, was on hand when this
militant-looking photo was chosen for publica-
tion. “No one on duty that evening felt good
about having to run the Xinhua version of the
Zhongnanhai incident. At the evening news
conference someone remarked that we should
have a picture of the day's events for the front
page. No one had been officially assigned to
cover the Square. The photo editor suddenly
disappeared and came back in an instant with
this remarkable photograph. Everyone marvelled
about what a good shot it was. None of the
news editors on hand wanted to be the one to
forbid its use, and so the picture went in the

paper.”

Jeanne Moore remembers that the break-
down in control was a gradual process. Bit by
bit the editors in charge of routine news deci-
sions became more daring. “But the fact that
there were always reporters on hand, ready to
report what they had been out on their own
accord witnessing, or photographs, like in the
April 20th example, available without anyone
having officially been told to take them, was
significant. There was a tremendous force
among the members of the staff, who were
trying to put as much pressure as possible on
the editors to cover the ongoing news story.”'s

Many Chinese journalists were among the
onlookers during the night of April 21st, when
more than 100,000 students marched in organ-
ized fashion through the city in order to reach
Tiananmen Square before it was closed off for
the official services commemorating Hu Yao-
bang. They sang the ‘Internationale’ and carried
banners with texts “Long live democracy” and
“Down with corruption.” While the leaders of
the country attended the memorial service
inside the Great Hall of the People on April
22nd, three students — in a scene rich with
symbolism — knelt on the steps outside with a
scrolled petition listing their demands raised
above their heads. Crowds of students standing
in Tiananmen Square chanted: “Li Peng, Come
out! “ He didn’t. The frustrated students
returned to their campuses.

The students’ disappointment turned to
anger when they discovered that their protest
and their demands were not reported by the
Chinese media, with one exception. Once
again it was Science & Technology Daily (Keji
Ribao) which broke with tradition and pub-
lished a factual account of the events, inside and
outside the Great Hall of the People. Its article
stated that about 100,000 students gathered at
Tiananmen Square “to protest the Party’s
treatment of Hu Yaobang and... (to demand) a
quicker pace for democratization.” After a
stormy meeting, the younger members of the
staff finally persuaded editor-in-chief Lin Zexin
to run the story. When authorities stopped the
normal distribution of the newspaper by mail,
the journalists themselves carried bundles of the
April 24th edition to post offices around Bei-
jing.!®

Also the Shanghai-based weekly World
Economic Herald (Shijie Jingji Daobao) refused
to submit to silence. Bearing in mind the
Herald’s reputation as China’s most liberal and

Linda Jakobson 7




forthright newspaper since its founding in 1980,
its clash with authorities was to be expected.
Editor-in-chief Qin Benli was a veteran commu-
nist journalist, who advocated publicly that
without political reform China’s economic
reforms could not succeed. He had managed to
weather a series of storms and confrontations
with propaganda officials because of his close
ties with Party Secretary Zhao Ziyang. Survival
in China’s thunderous political climate is
doomed without a highly placed ally.

The head of the Party’s propaganda depart-
ment in Shanghai, Chen Zhili, telephoned Qin

They made sure that Deng
Xiaoping was given the
impression that the students
were truly about to throw
the country into havoc.

Benli on April 21st and asked to see the final
page proofs of issue no. 439, due out on April
23rd. Though she had never asked to see the
proofs before, Chen Zhili said she was curious
to know the contents of an issue with six pages
dedicated to Hu Yaobang. According to Kate
Wright, who wrote a detailed article about the
World Economic Herald case for the Australian
Journal of Chinese Affairs, Chen Zhili told the
newspaper staff that she “thought there would
be little problem with any of these things.”
However, she did ask Qin Benli to change a
specific passage written by the reform-minded
political scientist Yan Jiaqi.

In the controversial paragraphs, Yan Jiaqi
referred directly to the student protests on April
18th (“Yesterday, at Tiananmen Square, I saw
our police and soldiers really at one with the
people.”) and advised the Party to make a fair
assessment of the late Hu Yaobang. “If a correct
appraisal is not made, problems may still arise...
If it (the Party) selflessly recognizes its errors I
feel China has prospects. If not, the old disas-
trous road lies ahead.”

First, editor-in-chief Qin Benli refused to
delete the requested text, assuring Chen Zhili
that he would take full responsibility. When
Chen Zhili turned to Shanghai Party boss Jiang
Zemin (presently leader of the country), Qin
Benli was forced to give in. By this time some

160, 000 copies of the original version had
already been printed and several hundred of
them hastily distributed. Following a few days
of heated tug-of-war, Jiang Zemin announced on
April 26th that Qin Benli had been dismissed
and that a working group representing the
Party’s propaganda department had been ap-
pointed to oversee the Herald’s operations.'”

Afterwards, there was some speculation
that had Party Secretary Zhao Ziyang been in
the country, Qin Benli might have been able to
keep his job. But Zhao Ziyang was on a state
visit to North Korea — a circumstance which
unquestionably had an effect on the events
taking place in Beijing.

On April 24th, Li Peng hurriedly called a
Central Committee Politburo meeting to be
held in the absence of Zhao Ziyang. According
to a report delivered by Mayor of Beijing, Chen
Xitong, on June 30th, Deng Xiaoping made a
speech after this meeting expressing “his full
agreement and support” of the decision to
publish an editorial condemning the student
activities. China’s paramount leader supposedly
also gave his blessing to the decision to use
whatever force neccessary to “put down the
turmoil.” ¥

Deng Xiaoping has often been described as
a genuine revolutionary who has fought for 70
years to establish a stable political system. He
was not willing to see his work go down the
drain because of demands made by a bunch of
20-year-old kids. In their book Crisis at Tian-
anmen, Yi Mu and Mark V. Thompson quite
rightly point out that the older leaders of China
sincerely believe that independent student
organizations are not simply a threat to their
power, but a “crack at the foundation of social-
ism as they understand it. . . The kind of social-
ism in which they were educated only rein-
forced the traditional Chinese view that the
state must control all facets of society . . . The
real tragedy involved here is not that Deng
Xiaoping and his allies were clinging to power,
but that they ultimately believe that their
actions were fully justified.”

There have also been reports that Deng
Xiaoping had access to a very limited amount of
information. The hardliners wanted to use the
student demonstrations as a pretext to get rid of
the more liberal Zhao Ziyang — they made sure
that Deng Xiaoping was given the impression
that the students were truly about to throw the
country into havoc. ¥

After the People’s Daily (Renmin Ribao)

8 “Lies in Ink, Truth in Blood:” The Role and Impact of the Chinese Media During the Beijing Spring of ‘89




published its harsh editorial on April 26th,
calling for a firm stand against disorder and
accusing the students of creating ‘national
turmoil’ — in Chinese terms, an offense punish-
able by death — it was generally taken for
granted that the students had heard the voice of
the ‘emperor’ and had been frightened into lying
low for a while, at least until May 4th. The
70th anniversary of the May Fourth Movement
would provide a new official pretext to rally
publicly.

The students’ historic 10-hour march on
April 27th, just one day after the stern editorial,
was finally covered by major Chinese media
organizations. The Xinhua News Agency
Domestic Service in Chinese reported: “Carry-
ing streamers and shouting slogans, tens of
thousands of students from some schools of
higher education in Beijing paraded in the
streets today.” The story later described the
slogans as “Support the CPC (Communist
Party), Eradicate Corruption, Down with Offi-
cial Profiteers,” to emphasize the students’
loyalty towards the government.?

Though the media coverage on the April
27th march was minimal, with few details, and
echoed the authorities’ demand that students
resume classes, it was apparent to any sophisti-
cated reader that a severe breakdown in public
obedience had occurred. The students marched
defiantly despite the previous day’s warning. As
Yi Mu and Mark V. Thompson write: “. .. the
Party was confronting an entirely new situation
in which society was escaping the control of the
state. Put more bluntly, people were asking to
take control of their own lives.”?!

Media Coverage, Part 2:
Straightforward Reporting

Starting from April 28th, stories about the
students’ protest activities appeared in all major
newspapers as well as TV and radio broadcasts.
Step by step, the pieces were based on factual
reporting and listed the students’ demands. A
major breakthrough was the televised ‘dialogue’
between student representatives and State
Council officials on April 29th, the first one of
its kind in the history of the People’s Republic,
followed by a second one with Mayor Chen
Xitong on April 30th.

The announcer of the ‘National News
Hookup’ program featuring the meetings started

off by explaining that the government officials
had a “candid conversation with the students on
the issue of punishing official profiteers, clean
government, educational development, how to
view the current student strike, and other
questions. They voiced their determination to
relay the students’ suggestions to the respon-
sible comrades concerned accurately.”

On May 3rd, Beijing Television Service
aired the entire press conference which focused
on the students’ demands and was held by State
Council spokesman Yuan Mu for both Chinese
and foreign journalists. That day’s issue of
People’s Daily (Renmin Ribao) printed the
Xinhua News Agency’s story about student
demonstrations in Shanghai, making note of
some of the banner texts, for example: “We
Want Democracy and Freedom.” The momen-
tum of the media surged in pace with the
movement'’s.

May 4th has often proved to be a milestone
in Chinese history. The May Fourth Movement
of 1919 is honored in China as the first time
students initiated a mass movement not only to
protest against government policies, but also to
spread new ideas. Shortly after the founding of
the People’s Republic it was declared National
Youth Day.

The students’ demonstrations on May 4th
drew hundreds of thousands of onlookers, who
cheered and marvelled at the jubilant, but non-
violent atmosphere. For the first time journal-
ists joined the marchers under their own ban-
ners demanding “Support the World Economic
Herald” and “Reinstate Qin Benli.” Television
and newspaper reports of the day consisted of
straightforward coverage with the use of pic-
tures portraying the unbelievable scenes.

Equally—if not more —significant as the
May 4th demonstrations was the speech made
that same evening by Party Secretary Zhao
Ziyang at the annual meeting of the Asian
Development Bank (ADB). The Xinhua News
Agency’s story citing Zhao Ziyang saying that
the recent demonstrations did not indicate
political instability was a clear sign to even the
less informed reader. Zhao Ziyang wanted to
distance himself from the April 26th editorial
which had accused the students of instigating
turmoil. He wanted to make public his split
with the conservatives in the Party.

In a speech on May 24th, China’s Presi-
dent, General Yang Shangkun, suggested that
everyone go back and read very carefully Zhao
Ziyang’s speech at the ADB meeting. “Comrade

Linda Jakobson 9




Zhao Ziyang’s speech was a turning point,”
Yang Shangkun admitted. “It revealed all the
differences of members of the Standing Com-
mittee of the Politburo in front of the stu-
dents.”??

Yang Shangkun was telling the truth.
Every experienced editor knew what Zhao
Ziyang’s speech implied and by May 5th, it was
clear which side they favored. Zhao Ziyang's
words were splashed over the front pages of all
the major newspapers. His speech was broad-
cast on radio and television for three days.

In the week that followed, newspapers and
Xinhua News Agency ran favorable commentar-
ies, made by people from different parts of
society, about Zhao Ziyang’ s speech and his
attitude towards the student movement. Mayor
Chen Xitong, who in his report of June 30th
reviewed the events leading up to the “counter-
revolutionary rebellion,” said that the China
Broadcasting Station, CCTV, People’s Daily
(Renmin Ribao) and other newspapers were
encouraged to do so by Zhao Ziyang's close aide
Bao Tong.?* The mayor accused Zhao Ziyang
and his followers of manipulating the media.
But it is also apparent that Zhao Ziyang's stance
was in accordance with the aspirations of the
students and the press corps.

By bringing the disagreements among the
top leaders out into the open, Zhao Ziyang
provided the media with a chance to show their
support for the student movement by reporting
on it and the students’ demands. All the Chi-
nese journalists I have spoken to admit that the
press corps was not merely attempting to do
their job in the professional sense and cover the
news, though this was their primary aim. They
were also aware that the movement would
benefit from publicity. The editors-in-chief
knew they could cover up by saying that they
were only publicizing the views of the Party
General Secretary.?*

Politburo member Hu Qili reportedly
visited eight major media organizations, evi-
dently on May 6th, to relay a message from
Zhao Ziyang: “There is no big risk in opening
up a bit by reporting on the demonstrations and
increasing the openness of news.”?

The split in the top leadership affected all
layers of the government, including the ones
intended to control the media. “By the time the
newspapers were publishing stories on the
student movement, something was deadly
wrong,” {former China Daily news editor Jing
Jun analyzed the situation). “The central gov-

ernment was in disarray. The work group was
not getting its guidelines from the top leaders
and therefore, instructions were not being
passed down to the newspapers in the standard,
institutionalized way.”

According to a cadre working for the
Information Department of the CCP Propaganda
Department, two weeks passed in the beginning
of May without the Department receiving a
single phone call from the Central Committee,
which in normal times routinely relayed in-
structions. TV news anchor Feng Xiaoming
remembered that Ai Zhisheng, the Minister of
Film, Radio & Television, did not show up for
his daily preview of the 7 o’clock news broad-
cast between May 15th and May 19th.

The beginning of the hunger strike at
Tiananmen Square on May 13th marked a
resurgence for the student movement and the
start of an unprecedented period in the history
of both the People’s Republic and the Chinese
Communist press. The hunger strike hit a
nerve among ordinary citizens, which in turn
led to a spontaneous outpouring of sympathy
and support for the students.

Anyone in China over the age of thirty
remembers a time when most urban residents
hardly had enough to eat and there was wide-
spread famine in the countryside. The meaning
of food in the Chinese culture is portrayed in
the common greeting: “Ni chi fan le ma?”
which literally means, “Have you eaten?”
though it is meant to express the same as the
American phrase, “Hello, how are you?” And
just as English-speakers respond, “Fine, thank
you,” Chinese answer “Chi fan le,” or “Thave
eaten,” regardless of whether they have or not.

With the top leadership paralyzed, and
with Hu Qili’s remarks regarding Zhao Ziyang's
views to fall back on, the media was free to
report on the events taking place not only in
Beijing, but in cities all over China. Transla-
tions of articles and broadcasts published by the
Foreign Broadcasting Information Service (FBIS)
alone would fill a thick book. Media reports
from all corners of the kingdom described
demonstrations in support of the fasting and
fainting students in Tiananmen Square and
activities related to the movement.

Chinese television broadcast moving
images of suffering students, stretched out on
the ground in suffocating heat or in the pouring
rain, determined not to give in. Xinhua News
Agency’s domestic service ran scores of stories
about the support pouring in from the most

10 “Lies in Ink, Truth in Blood:” The Role and Impact of the Chinese Media During the Beijing Spring of '89




unexpected sectors of society during the week-
long hunger strike. It also noted that workers
had joined the ranks of marching supporters.

When I phoned the Ministry of Foreign
Trade (MoFERT) to arrange to meet a section
chief related to my research work, the reception-
ist apologized, “Sorry - he’s out marching.”
Government officials, representatives from the
People’s Liberation Army, distinguished mem-
bers of various Party-led organizations all joined
the “more than one million people from all
works of life,” who were trying to urge and
pressure the leadership into submitting to the
students’ demand for an “open and equal dia-
logue.”

The openness of the media coverage
reached its climax on May 18th, when Prime
Minister Li Peng met with students in a dia-
logue televised nationwide. The impertinent
behavior of the student representatives, espe-
cially the brash conduct of Wu'er Kaixi, who

Chinese newspapers were
not free to report on any
subject without
limitations.

criticized the Prime Minister for being late and
told him off for quibbling with him, made a
lasting imprint on the minds of hundreds of
millions of viewers across the country. The
government’s decision to agree to such a meet-
ing was surprising enough, but to give in to the
students’ demand that it be televised made the
concession all the more astonishing.

During the dialogue the student represen-
tatives set two conditions for ending the hunger
strike. First, the April 26th editorial was to be
rescinded. In other words, their movement
should be officially acknowledged as a demo-
cratic, patriotic movement which was not
creating turmoil. Secondly, televised dialogues
should be held between the decision makers and
genuine leaders of the students, i.e., the unofficial
students’ organization. Li Peng, who at times
seemed at odds about how to talk without a
prepared agenda to the unruly students, did not
agree to either one.?

On May 20th he declared martial law in
parts of Beijing.

The Chinese journalists’ short-lived period

of openness would gradually come to an end.
To speak of China’s “three days of press free-
dom,” which quite a few writers have done, is
hasty and inaccurate.?” China has yet to experi-
ence press freedom.

In the first place, Chinese newspapers
were not free to report on any subject without
limitations. They did not publish articles
which, for example, quoted people calling for
the overthrow of the Communist one-party
system of rule, or who demanded that Tibet be
granted independence. They reported on the
movement which basically was intent on
reforming the Communist Party from within.
On the other hand, the period during which the
media carried stories of the students’ protests
was longer than the three days often cited. It
was closer to three weeks.

Balanced, objective news stories and
analysis were also scarce. There was no doubt
that the journalists’ sympathy was on the side of
the students. The students repeatedly defined
their demands as modest, but what would they
have entailed in reality? A negation of the April
26th editorial was equivalent to asking Deng
Xiaoping to write a self-criticism publicly. And
to recognize the unofficial student organization
would have been interpreted as giving permis-
sion to other groups in society, most notably the
workers, to organize themselves independently.
The government’s dilemma was acute. Also,
Chinese journalists did not dare speculate on
the intense power struggle going on among the
top leadership.

Media Coverage, Part 3:
The Party’s Mouthpiece

Even after martial law was declared, hardliners
in the government did not regain control of the
media immediately. As late as May 24th
newspapers published stories and photos of
citizens setting up roadblocks along main routes
in the outskirts of Beijing to prevent the troops
from entering the center of the capital.

Even though the director and editor-in-
chief of People’s Daily (Renmin Ribao), Qian
Liren and Tan Wenrui, were removed from their
posts, and a ‘work team’ loyal to the conserva-
tives in the Party took over, the staff managed
to publicize the protests for a few days. On May
23rd, the front page carried two photos, one of
the students continuing their sit-in at Tian-

Linda Jakobson 11



anmen Square, and the other of a child offering a
popsicle to a soldier sitting in a blocked military
truck. A day earlier, a front page story and
headline cited a Hungarian leader saying that
Stalinist tactics of violence should not be used
to suppress the people.

A group of students visited the famous
retired marshals Xu Xiangqian and Nie
Rongzhen to ask for their support. According to
the Beijing Domestic Service Radio broadcast,
the students spoke of their fear that the troops
were going to use violence against them. The
marshals assured the students that “the army
comrades are, under no circumstances, willing
to see a bloody incident.” In the days following
the declaration of martial law, the media carried
several reports citing prominent Party members
warning against the use of force.

On May 23rd, television viewers were
shown shots of the mass demonstration with
about one million people demonstrating against
martial law. The slogan “Down with Li Peng”
could be faintly heard in the background.
Xinhua News Agency’s English Service wire
story mentioned that “most of the slogans were
directed against the chief leader of the State
Council.” Li Peng’s name was not mentioned.

An increasing number of articles quoted
prominent members of society, who praised or
endorsed the decision to declare martial law and
appealed to the students to return to their

Do the citizens of Beijing
believe what the government
has told them about the
‘incident?’ My answer is
wholeheartedly, no.

campuses to ensure the stability of the country.
But the peaceful situation and “normal order” in
all parts of Beijing were also getting a lot of
media attention, which was clearly intended to
undermine the government’s attempts to create
an image of disorder. Reports mentioning the
continuing sit-in at Tiananmen Square were
still being published as late as May 30th, even in
People’s Daily (Renmin Ribao).*®

By the time the statue “Goddess of De-
mocracy” was erected on May 30th, it was
evident that forces loyal to Prime Minister Li

Peng had regained control of the press. All
media reports emphasized the government’s
disdain for the statue.

On May 29th, Beijing Radio Service broad-
cast a circular issued by the Ministry of Radio,
Film and Television. It stressed “that radio and
television services are the mouthpieces of the
party, government, and people, and that state
radio and television stations must . . . publicize
the brilliant decision of the party Central Com-
mittee on ending the turmoil . . . and educate
the masses to conscientiously safeguard the
situation of stability and unity.”

'Stability’ and ‘unity’ — these two words
were used time after time to justify the “quell-
ing of the counter-revolutionary rebellion” in
Beijing. The Chinese media coverage of the
events of June 3rd and 4th is well-known. It
reflects the one-sided government version of a
revolt, led by a handful of people, and of heroic
soldiers risking and sacrificing their lives to
ensure the stability and unity of the nation.”

Do the citizens of Beijing believe what the
government has told them about the ‘incident?’
My answer is wholeheartedly, no.

The tens of thousands who were on the
streets that night saw with their own eyes, how
outraged civilians at major intersections along
the main boulevard tried to prevent the soldiers
from reaching Tiananmen Square. The people,
who at first refused to believe that the People’s
Army would fire at its own citizens, had only
sticks and stones and ‘Molotov cocktails’ at
their disposal. The soldiers were equipped with
machine-guns and armoured PC-vehicles. The
severity of the situation was clear even to those
witnessing the chaos from a safe distance.
Rickshaws raced up the side-streets transporting
the bloodied bodies of the wounded and dead to
hospitals and morgues.

But do people in other cities, not to speak
of the countryside, believe that “a small handful
of thugs and ruffians were trying to overthrow
the government?” That is a question which is
much more difficult to answer accurately.
People in China have grown accustomed to
continuous changes in policy and they are wary
of ferocious political campaigns. They know
that the official version of the “counterrevolu-
tionary rebellion in Beijing,” the one the media
is putting out, is what they are supposed to
think. And they have learned that believing —
at least saying one believes — in the official
Party line is a way to stay out of trouble.

12 “Lies in Ink, Truth in Blood:” The Role and Impact of the Chinese Media During the Beijing Spring of '89



The Journalists Join the Demonstrators

Already months before Hu Yaobang’s death, the
70th anniversary of the May Fourth Movement
had been targeted by a handful of student
activists as the start of a new student move-
ment. According to Shen Tong, a biology major
at Beijing University and one of the many
student leaders, small informal ‘democracy
groups’ were set up during the winter of 1988-89
to discuss strategy and ways to promote politi-
cal reform.

“My group, which was called the Olympic
Institute, contacted people from many different
parts of society, especially of course intellectu-
als, in order to establish a network of relation-
ships,” Shen Tong explained in an interview in
April 1990. “I think I was one of the few who
realized the importance of getting the journal-
ists involved in our movement. Already in June
1988 I met with some of the journalists at, for
example, Renmin Ribao, Jingji Ribao (Eco-
nomic Daily), Zhongguo Qingnian Ribao (China
Youth Journal), Keji Ribao, Beijing Ribao
(Beijing Daily) and Guangming Ribao.”

Shen Tong said that the student activists
were well aware of the shortcomings of the
1986-87 movement. “We were too isolated. Not
even the intellectuals stood up to endorse our
cause. All of us knew that without freedom of
the press we would not be able to arouse inter-
est and support for our ideas. That’s why it was
one of our major demands from the begin-
ning.”’3°

I remember pricking up my ears on a street
corner near the Beijing Library, where I was
watching groups of singing students march by
on April 27th. Irecognized the tune of “Frére
Jacques”, and after a moment or two, I burst
into laughter when I managed to decipher the
words: “People’s Daily, People’s Daily, very
strange, very strange. Always printing lies,
always printing lies. Very strange, very
strange.”

Also among the journalists, especially the
younger ones who had been educated after the
Cultural Revolution in an environment which
promoted competitive standards in education,
there were people advocating that the press be
permitted to report on news stories factually.
As mentioned earlier, the suggestions put
forward by leading editors in late 1984 were too
much for Hu Yaobang to swallow, but the
struggle for professionalism was not abandoned.

“There is too much interference,” wrote
Mo Ru in a blatantly critical article about

journalistic work and the rules of journalism,
published in Zhongguo Jizhe (Journalist of
China), a month before Hu Yaobang’s death.
“Newspapers carry a lot of reports that are not
news, while genuine news reports that the
readers like to see are pushed aside.”?!

The decision on the part of the journalists
to take to the streets and demonstrate on their
own behalf for ‘freedom of the press’ was made
in a meeting on May 3rd at the Lu Xun Museum
in Beijing. “Ever since Hu Yaobang’s death and
the escalating activities of the students, many
journalists had met informally in private homes
to contemplate action,” Zhang Dandan of the
Jingji Zhoukan (Economic Weekly) recalled in
an interview in May 1990. “We have all read a
lot about the work of Western journalists and
their role as ‘watchdog’ in society. We felt the
time was ripe to fight for that right ourselves.
We were terribly excited and moved by the
students’ brave actions.”®

Zhang Dandan was among the approxi-
mately 200 journalists who demonstrated on
May 4th. They were the first non-student group
to publicly rally on behalf of the students,
though they also had their own agenda. Their
banners were prepared by Shen Tong and two
other students, who, in the pre-dawn hours of
May 4th, took them to the gates of Xinhua
News Agency.

After that day, the columns of protesting
journalists became a common sight whenever
the students were on the move. As Canadian
journalists Scott Simmie and Bob Nixon write
in their book, Tiananmen Square, “the students
and the media thrived on a symbiotic relation-
ship.”3* During the hunger strike, the different
media organizations marched under their own
banners, and even the older editors could be
Seen chanting, “We want to be able to tell the
truth.”

On May 9th, a petition requesting a
‘dialogue’ on freedom of the press was delivered
to the All-China Journalists’ Association. It was
signed by 1,013 journalists from 30 news units.
In that same day’s issue of Worker’s Daily
(Gongren Ribao), an article vehemently de-
fended the citizens’ right to know what was
going on from the domestic press.

The government did not take long to
succumb to the journalists’ demand for a ‘dia-
logue.” On May 11th, the Politburo member in
charge of propaganda, Hu Qili, and the head of
the CCP Central Committee Propaganda De-
partment, Wang Rezhi, went to the office of the

Linda Jakobson 13




China Youth Journal (Zhongguo Qingnian
Ribao) to meet with members of the media.

The Xinhua News Agency reported that officials
maintained that “it is high time to carry out
press reform, which is an important part of
political reform.” The wire story did not carry
any quotes. According to the Hongkong media,
one of the journalists, Li Datong, exclaimed in
his presentation that “We feel profound shame!”
and added, “Journalism means recording the
facts.”

To understand the effect the journalists’
participation in the demonstrations had on the
movement as a whole, one has to appreciate the
special characteristics of Chinese society.
Throughout history, university students have
been a distinct group apart from the rest of
society. On the one hand, they are looked upon
as ‘children’, who sometimes do not know
better, but on the other hand, they are also
priviliged members of the community, who
have the right to have pure and idealistic views.

Not only the students were elated when
they discovered that they were ‘no longer alone’,
thanks to the journalists’ protest march on May
4th. Other intellectuals also felt inspired and
encouraged that responsible adults who had
families to support — people whom any edu-
cated city-dweller could, at least to a certain
extent, relate to — had summoned enough
courage to speak out about their frustrations.

Once the journalists, even members of the
Party’s mouthpiece People’s Daily (Renmin
Ribao), got away with their public show of
discontent, the most determined members of
other intellectual groups pushed ahead with
plans to join in and show their support for the
students’ movement. The journalists’ march
served as a catalyst. As Andrew Walder, Profes-
sor of Sociology at Harvard University, agreed in
an interview for this research, “The Chinese
journalists were absolutely central in stoking
the fire.”

The Impact of the Media on the Events

Andrew Walder is one of the few American
academics who has studied the role of the
Chiense media during the Beijing Spring of '89.
In an article published in Problems of Commu-
nism, Walder describes two new developments
that distinguished this movement from previous
ones and led to an unprecedented popular
rebellion.

First, he points to the widespread support
which the students received from people in all
fields of urban society. “Second, and perhaps
more important, the party split internally over
its response to the student movement, which
prevented effective repression early on, and
which eventually led to key elements of the
capital’s party apparatus and, most crucially, the
mass media to support openly certain student
demands. The combination of mass support and
party fragmentation led rapidly to a massive,
nonviolent rebellion that echoed in scores of
cities throughout China . .. ”*

While the journalists’ participation in the
demonstrations had an effect on the educated
parts of society — in Chinese terms, the intel-
lectuals — it hardly caught the attention of the
workers. The media coverage is what mobilized
the ‘man on the street.’” When the newspapers
and television started to report on the protests
by the students, without branding them trouble-
makers, it was interpreted as something offi-
cially sanctioned. Political scientist Jing Yulin
summarized, “it was like giving people the
green light, showing them that it was as good as
permissible, certainly risk-averse, to support the
students.”

It was hard to ignore television shots
showing wailing mothers begging their offspring
at Tiananmen Square not to starve themselves
to death, or small children carrying signs:
“Don’t let our big sisters and brothers die!”
Even those who were not the slightest bit
interested in politics felt touched. The public
relations value of the hunger strike was
enormous. “The reportage helped to magnify
public sympathy and involvement, and for a
pivotal period, made it appear that the demon-
strations might succeed in toppling the hard-
line leadership,” Andrew Walder asserted.

In the West, the shock which the general
public experienced after watching the gory
events of June 4th on television has been widely
publicized. Few envisioned that the authorities
would use brutal force to crush the movement.
The underlying forces which led to the reactions
of the Chinese public have received less atten-
tion. Would the unimaginably stubborn resis-
tance which the army encountered on the night
between June 3rd and 4th have been so persis-
tent had it not been for reports by the Chinese
media citing high-ranking people saying that
violence should not be used against the stu-
dents? Might these reports not have egged the
people on, giving them the illusion that they

14 “Lies in Ink, Truth in Blood:” The Role and Impact of the Chinese Media During the Beijing Spring of 89



might somehow come out of the struggle
victoriously? Neither the Western nor the
Chinese press seemed to believe that Mao’s
famous expression about power coming from
the barrel of the gun still held true.

Li Lu, whose official title during the
movement was ‘deputy commander of the
hunger strike committee,’ did not hesitate
when asked about the impact of the Chinese

“Verification of the killings
spread in true Chinese
fashion, by word of mouth.”

media: “It was extremely important — it
brought the movement onto a national scale.
According to the government reports, protests
spread to at least 81 cities. In addition, because
of the media’s impact, the student movement
became a people’s movement.” Li Luis a
physics and economics major from Nanjing Uni-
versity. He arrived in Beijing on April 27th and
stayed at the Square until the students marched
out in the early hours of June 4th.?

Xiang Xiaojie, who led the students’
dialogue delegation together with Shen Tong,
agreed that the Chinese media was instrumental
in changing the nature of the movement.
“Initially, the students had no intention of
mobilizing the city dwellers. We wanted to
limit the movement to students. The workers’
demands were too rash and we knew that
endorsing them would lead to trouble. Also, the
students did not have enough experience to
organize the workers. But, as a result of the
Chinese media, the masses’ attention was
aroused.”

Xiang Xiaojie was a graduate student at the
University of Politics & Law in Beijing. “In the
long run, maybe the articles which were written
during that spring will have a more lasting effect
than the student movement itself,” he ventured.
“People can keep the newspapers.”3¢ That is
exactly what has happened — in many a home
which I visited during the autumn of 1989, I was
shown a cardboard box full of clippings from the
May issues of Chinese newspapers. “So that not
even my children will ever forget,” a friend
explained.

An American who was teaching English in
a — by Chinese standards — tiny city of 350,000

inhabitants in Anhui province, said everyone
was very aware of what was going on in Beijing.
The college students in the city staged their
own demonstration in support of the hunger
strikers on May 18th.

“We would all gather around the television
in the teachers’ dormitory and eat our meals in
front of the television. The local newspapers
were also reporting on the student movement.
Everyone was very impressed when the local
television station broadcast the two-hour
dialogue between students from Hefei Science
and Technology University and provincial
leaders. The sincere way in which the leaders
responded was remarkable.”

Voice of America and the British Broad-
casting Company became the primary sources of
information once the Chinese media was
silenced. The American teacher, who asked not
be identified because of plans to return to China
in the near future, said that one could hear the
blaring VOA broadcasts all along the city’s one
and only main street. News of the bloody
suppression reached her college on June 5th.
“My students, who were all extremely upset,
kept asking me, can we believe the VOA reports
about the massacre? When one of the students’
brothers returned from Beijing, verification of
the killings spread in true Chinese fashion, by
word of mouth.”?¥

Nicholas Kristof, Beijing correspondent for
the New York Times, felt that VOA and BBC
had an “enormous impact,” while the Chinese
media had “quite a bit of significance for the
Chinese.” He and his wife Sheryl WuDunn re-
ceived a Pulitzer award for their reporting
during the Beijing Spring of '89. Sandra Burton,
Bureau Chief in Beijing for Time, thought the
Chinese media was “very significant,” while
Time Beijing correspondent Jaime FlorCruz
added that the Chinese journalists’ input was
considerable “in giving the movement a second
wind.”

In other interviews dealing with the effect
the Chinese press had on the movement, Ameri-
can journalists echoed the view that because of
Chinese media, the whole nation knew what
was going on in Beijing during May. David
Holley, of the Los Angeles Times, opined that
this was one of the reasons the government had
a much harder time explaining the crushing of
the movement, and “in part, it is why China
remains in such a near crisis situation today.”3#

Going through the major American media
organizations’ coverage of the events, one finds

Linda Jakobson 15




Despite relentless attempts
to use the media to justify
its actions following the
crackdown, the government
has not succeeded in
‘demobilization.’

numerous references in both print and televi-
sion reports about the demand for ‘freedom of
the press’ and also references to the opening up
of the Chinese media. The World Economic
Herald’s (Shiji Jingji Daobao) case was described
in detail by major American publications. But
only after June 4th, when the government had
taken full control of the propaganda apparatus,
did American newspapers publish more in-depth
analysis of the role of the Chinese media during
the actual movement.*

While the drama was unfolding, the
immense impact which the Chinese newspaper,
radio and television coverage was having on the
country, and on the events themselves, did not
receive the attention it deserved by the Ameri-
can media. American network news broadcasts
and morning shows did use footage obtained by
Chinese television (CCTV) and Wei Hua, the
female anchor of CCTV English News, became a
familiar face to many Americans, thanks to the
airing of some of her reports from Tiananmen
Square. But American network reporters failed
to elaborate on the fact — to the degree the
situation warranted — that the same dramatic
images which were being relayed to American
living rooms were also being seen by hundreds
of millions of Chinese viewers.

Based on my own encounters and observa-
tions in China until late November 1989, when
I left Beijing, I agree with Nicholas Kristof's
assessment that China has changed in three
fundamental ways, despite the fact that the
“democratic conflagration” of the Beijing Spring
has been extinguished on the surface. His piece
“Ominous Embers from the Fire of 1989” was
published exactly one year after the death of Hu
Yaobang.

First, Kristof writes, “democracy is an
issue on people’s minds in a way it never was
before.” Secondly, “the rulers and ruled alike
came to see that their discontent was much
broader than anyone realized.” And thirdly,

“the leadership, in handling the protests the
way it did, actually strengthened and expanded
the opposition. A new vitriol burns in those
who were once merely disdained.”*

The Chinese media’s ability to spread the
news of the student-led movement and its
supporters has a direct bearing on all three of
these changes. The press mobilized the urban
population all over the country for nearly a
month, and despite relentless attempts to use
the media to justify its actions following the
crackdown, the government has not succeeded
in ‘demobilization,’ as far as the spirit which the
movement left behind is concerned.

As I prepared to leave China, one of my
more politically active friends assured me:

“Qur fists will remain clenched, though for the
time being they are hidden in our pockets.” The
disgust and rage were naturally the most vehe-
ment among those who personally witnessed
the ruthless killings. But even in cities outside
Beijing, I sensed a deep-rooted longing for
change, though an air of hopelessness also
prevailed.

In conclusion, I quote one of the first
letters which I received from China after having
arrived in the United States. It is from a teacher
friend of mine, who enjoyed explaining old
Chinese sayings to me. Even in everyday
conversation, Chinese often refer to hundreds of
well-known proverbs to express themselves —
understanding them is an important part of
getting to know the Chinese culture. My friend
had been to Beijing and had heard mention of Lu
Xun Museum, the museum where the Chinese
journalists gathered and decided to join the
demonstrations. Lu Xun, who lived at the
beginning of this century, is revered as one of
China’s greatest writers.

“Visiting Lu Xun Museum made me think
of you,” my friend wrote. “I think you should
learn this saying by Lu Xun: ‘Lies written in ink
can not conceal a truth written in blood’.”

16 “Lies in Ink, Truth in Blood:” The Role and Impact of the Chinese Media During the Beijing Spring of '89



Brief Chronology of Events

April 15 Hu Yaobang dies.

April 18 Few thousand students march from Beijing University to Tiananmen Square.
Later in the day about 10,000 students stage sit-in in front of Great Hall of
the People.

April 19 Keji Ribao (Science & Technology Daily) publishes first account of April 18th

march. Other newspapers do not.

April 22 Hu Yaobang’s official memorial service in Great Hall of People at Tiananmen
Square. About 100,000 students gather outside. Three students kneel on
steps of Great Hall holding a petition demanding a dialogue with the leaders.

April 24 Keji Ribao is only newspaper to publish factual account of students’ part in
Hu Yaobang’s memorial service. General Secretary Zhao Ziyang leaves for
state visit to North Korea.

April 25 Prime Minister Li Peng calls Politburo meeting in absence of Zhao Ziyang,
Decision is made to publish an editorial condemning students and accusing
them of creating turmoil.

April 26 People’s Daily (Renmin Ribao) publishes harsh editorial. Editor-in-chief of
Shanghai-based World Economic Herald is fired for refusing to delete text re-
ferring to student demonstrations and criticizing government for ousting Hu
Yaobang (in 1987).

April 27 In an unprecedented show of civil disobedience, hundreds of thousands of
students march to Tiananmen Square and demand a ‘dialogue’ with govern-
ment.

April 28 Xinhua News Agency and major national newspapers run articles about April

27th march. From this day until May 20th, Chinese media gradually opens
up and starts to run increasingly detailed articles about movement and stu-
dents’ demands.

April 29 First televised dialogue between students and government officials.

May 3 Televised press conference about student movement. State Council official
brands unofficial student organization illegal.

May 4 70th anniversary of May Fourth Movement. About 20,000 students march to
Tiananmen Square. A few hundred journalists join in as the first non-student
group of demonstrators. They demand the right to “tell the truth” and that
fired editor-in-chief in Shanghai be given back his job.

Zhao Ziyang makes important speech at Asian Developing Bank meeting.
Says student movement will not cause chaos in China. Makes it clear that
he does not agree with April 26 editorial. During following week major
media organizations print stories with favorable commentaries about Zhao's
speech.

Linda Jakobson 17



May 6

May 9

May 13

May 15
May 16

May 17

May 18

May 19

May 20

May 30

June 3

Zhao Ziyang briefs leaders in charge of propaganda and says there is “no risk
for the press to open up a bit by reporting on student demonstrations.”

Petition with 1,013 signatures of journalists delivered to government repre-
sentatives. Journalists demand dialogue to discuss press reform.

Beginning of hunger strike at Tiananmen Square. Students demand that
April 26th editorial be retracted and televised dialogue with Party leaders be
held.

During following week detailed reports of hunger strike published in newspa-
pers all over the country. National television airs footage with dramatic
shots from Tiananmen.

Soviet leader Gorbachev arrives for historic visit.
Deng Xiaoping’s and Gorbachev’s meeting overshadowed by hunger strike.

About one million march through Beijing in support of students. Members of
government organizations also join in.

Once again about a million people demonstrate.

In early morning, Zhao Ziyang, Li Peng and other leaders visithospitalized
students — Chinese television covers visit. In the afternoon, Li Peng meets
with defiant students for about an hour in a discussion broadcast live nation-
wide.

Zhao Ziyang visits Tiananmen Square. Chinese television crew is present.
Zhao apologizes for having come “too late” in his last public appearance. In
the evening students decide to stop hunger strike.

Martial law is declared in parts of Beijing. Media organizations are gradually
taken over by forces loyal to the hardliners. Number of reports on students’
activities decline. However, reports of ongoing sit-in can still be found and
numerous articles are published citing prominent members pleading for
restraint.

More than 100,000 students continue their sit-in at Tiananmen Square
despite authorities’ strict orders to leave. Hundreds of thousands of citizens
gather at major intersections all around the capital to block the troops from
marching to the Square. Beijing becomes intoxicated with ‘people power.’
Pictures of civilians lecturing soldiers and warning them not to hurt the
students shown on television.

Statue “Goddess of Democracy” is erected at Tiananmen Square.
Media reports are critical in tone and warn that the country will fall into
chaos if the students do not leave the Square.

In early evening martial law troops begin to force their way through the
streets of Beijing towards Tiananmen Square, firing indiscriminately at
civilians. The troops are clearly unprepared for the fierce resistance of civil-
ians who try to prevent the soldiers’ passage.

18 “Lies in Ink, Truth in Blood:” The Role and Impact of the Chinese Media During the Beijing Spring of 89




June 4 As dawn breaks, martial law troops allow remaining students to march out of
Tiananmen Square.

The media is completely controlled by the ‘hardliners’ and publishes reports
describing the “quelling of a counter-revolutionary rebellion” in Beijing.

Linda Jakobson 19




Endnotes

1. TV Coverage of Zhao, Li Visit. Quotes from text
provided by Foreign Broadcasting International
Service (FBIS-CHI-89-095, 18 May 1989, p. 39).

2. Text of meeting provided by Foreign Broadcasting
International Service FBIS. Li, Chen Meets Students,
Beijing Television Service in Mandarin, from the
“National NewsHookup” program (FBIS-CHI-89-083,
2 May 1989, p.9).

3. Banner texts from report ‘Tens of Thousands’ Join
March. Foreign Broadcasting International Service,
Hong Kong, Zhongguo Tongxun She in Chinese.
(FBIS-CHI-89-085, 4 May 1989, p. 19).

4. Between April 1987 and April 1988, I spoke with a
number of Chinese journalists about their work and
Chinese media organizations for my book about
everyday life in China (Mureneva muuri, Vuosi ki-
inalaisena), published in Finnish in October 1988.

5. Statistical Yearbook of China 1988.

6. Text of Hu Yaobang’s speech “On the Party’s
Journalism Work,” published in Renmin Ribao
{People’s Daily) April 14, 1985, translation by FBIS, 15
April 1985, p. K1.

7. “The Working Press in China” by Jing Jun,
November 1985, pp.8-13. Paper submitted to Harvard
University, Dept. of Regional Studies/East Asia.

8. Interview (May 1990) with political scientist Yang
Yulin, who is currently a research fellow at Harvard
University. Until 1986 Yang Yulin worked as
Director for the Dept. of International Cooperation
at the Economic System Reform Institute of China,
known to be one of Zhao Ziyang’s think tanks.

9. Interview with Wu Guogang (May 1990). Wu
Guogang worked on the editorial staff of Renmin
Ribao from 1983-1989. He was granted a Nieman
fellowship at Harvard University in 1989.

10. Interview with Feng Xiaoming (May 1990). Feng
Xiaoming worked for five years in the English
language news department of the China Central
Television CCTV. During the Beijing Spring of ‘89 his
position was news anchor of the English News
Service. He was awarded a Benton fellowship at
University of Chicago in September 1989.

11. Interview with Jing Jun (May, 1990}. Jing Jun
worked for the China Daily from 1981-1986. His last
position was national news editor. He is presently
working towards his Ph.D. in social anthropology at
Harvard University.

12. Details of People’s Daily reporters confronting
Tan Wenrui from chapter about the Chinese media
written by Seth Faison, Beijing correspondent of
South China Morning Post, for an upcoming book
about the Beijing Spring of ‘89 to be published by
M.E. Sharpe, edited by Anthony Saich of International
Institute of Social History in Amsterdam.

13. Details concerning April 19th issue of Keji Ribao
from chapter written by Seth Faison, see endnote 12.

14. Headlines from China Daily, page 1 of April

17th, 18th and 27th issues {1989). Xinhua quote by
Guan Yushuo, senior lecturer at Chinese University
of Hongkong, used by China Daily, April 19, 1989,
p.1 “Sorrow expressed around nation.” Reporter gives
impressions of visit to USSR, Renmin Ribao, April
20, 1989. Translation by FBIS, 4 May 1989, p. 9 (FBIS-
CHI-89-085).

15. Interview with American journalist Jeanne Moore
{May 1990). Jeanne Moore worked as an English
language expert at China Daily for 14 months in
1988-1989.

16. Details about April 24th issue of Keji Ribao from
chapter by Seth Faison (see endnote 12) and article by
Kate Wright: The Political Fortunes of Shanghai’s
‘World Economic Herald,” Australian Journal of
Chinese Affairs, no. 23, Jan 1990, p. 128.

17. Article written by Kate Wright about the World
Economic Herald {see endnote 14).

18. Explanation of Deng Xiaoping's speech made in
report by Mayor of Beijing, Chen Xitong, to National
Peoples Congress on June 30, 1989. Text translated
in Appendix 1 of Crisis Tiananmen, Yi Mu & Mark
V. Thompson, China Books, San Francisco, 1989, p.
206.

19. Quote by Yi Mu and Mark V. Thompson from
Crisis at Tiananmen, p. 29.

Information concerning Deng Xiaoping having
limited access to information about student
demonstrations from “Inside Story Revealed on 26
Apr 89 Editorial,” based on material for restricted
consumption, in Hong Kong Tangtai, 8 April 1990,
FBIS 3 May 1990, EBIS-CHI-90-086, pp. 16-18.

20. Xinhua, Domestic Service in Chinese, 27 April
1989 (FBIS-CHI-89-081, 28 April, p.14).

Hereafter, unless otherwise specified, all quotes
from Chinese newspapers, radio and television broad-
casts taken from translations provided by Foreign
Broadcasting Information Servive, April 15th to June
15th, 1989.

20 “Lies in Ink, Truth in Blood:” The Role and Impact of the Chinese Media During the Beijing Spring of "89




21. Quote from Crisis at Tiananmen, p. 30.

22. Speech by Yang Shangkun at meeting of Central
Military Commission on May 24, 1990. Quote from
translation provided in Apendix One of Crisis at
Tiananmen, p. 184.

23. Report by Mayor Chen Xitong, see endnote 18,
Crisis at Tiananmen, p. 209.

24. One precaution taken by journalists was the use
of the anonymous byline: “By our staff reporters.”

In addition to the Chinese journalists identified in
my discussion paper — all of whom are currently
living outside China — I have discussed the perform-
ance of the Chinese press during the pro-democracy
movement with one elderly editor from Renmin
Ribao, two younger generation Xinhua reporters and
one middle-aged Jingji Ribao reporter. All four
wished to remain anonymous.

25. New York Times Magazine, “How the Hardliners
Won,”, Nov. 12,1989, by N. Kristof, p. 66.

26. Excerpts of the dialogue were published in all

major Chinese newspapers on May 19, 1989. Transla-
tion of full text provided by FBIS, 19 May 1989, pp.14-

21.

27. For example, well-known Chinese journalist Liu
Binyan spoke of the “three days of press freedom” in
China at a conference held at the Univ. of Minnesota
in October 1989. Liu Binyan has written his own
version of the events in China in “Tell the World,”
Liu Binyan, Pantheon Books, New York, 1989.

28. Renmin Ribao, 30 May 1989, p.1. Text contains
passage: “However, there was no sign that the
petitioning students at Tiananmen Square would
tinish their sit-in and withdraw...” FBIS, 30 May
1989, p. 73 (FBIS-CHI-89-102).

29. There were a few Chinese journalists who suc-
ceeded in publicizing news of soldiers firing on
civilians as late as June 4th. On page 1 of Renmin
Ribao’s June 4th issue, there is a news report filed at
5 AM. listing hospitals that had “been callinig our
newspaper non-stop to report on the casualties of
those hospitalized since the middle of the night”

In addition, Beijing Radio’s English service
announcer read a news report, written by the son of
former Foreign Minister Wu Xuegian, describing the
“tragic incident” and appealing “to all its listeners to
join our protest for the gross violation of human
rights and the most barbarous suppression of the
people.” According to TV news anchor Feng
Xiaoming, the announcer was not permitted to go
abroad to study, as previously planned. The son of
the minister was still in police custody when Feng
Xiaoming left China in August 1989.

30. Interview with Shen Tong, currently a student at
Brandeis University (April 1990).

31. Zhongguo Jizhe on Journalistic Work, 15 March
1989, p.1. Text translation from FBIS (FBIS-CHI-89-
084, 3 May 1989, p. 56).

32. Interview with Chinese journalist Zhang Dandan
(May 1990). Zhang Dandan was a staff reporter of
Jingji Zhoukan (Economic Weekly) during the Beijing
Spring of ‘89. She is currently living in Canada.

33. Tiananmen Square, Scott Simmie & Bob Nixon,
Univ. of Washington Press, 1989, p. 75.

34. Interview with Andrew Walder (May 1990).
Quotes from Walder’s article “The Political Sociology
of the Beijing Upheaval of 1989,” Problems of Com-
munism, Sept-Oct. 1989, p. 30 and p. 38.

35. Interview with Li Lu (May, 1990). Li Lu is one of
the student leaders who escaped China after the
crackdown and is studying at Columbia University.
He has written his own account of the Beijing Spring
in Moving the Mountain, published by Macmillan in
Great Britain, June 1990.

36. Interview with Xiang Xiaojie (April 1989). Xiang
Xiaojie also managed to escape from China (with his
wife) and is currently working on his Ph.D. at
Columbia University. His 4-year old daughter
remains in the care of her grandparents in China.

37. The American referred to worked as an English
teacher from August, 1988 to June,1989.

38. Interviews dealing with the role of the Chinese
press conducted by Amy Zegart on my behalf in
Beijing in May 1990.

39. Data according to the National Newspaper
Index. With the exception of 4 articles dealing

with the World Economic Herald case (1 by the
N.Y.Times April 27, 1 by Washington Post May 2.
and 2 by Christian Science Monitor April 25 and
April 28), no separate articles reporting on the
Chinese media performance were published until May.

31. (L.A.Times, No ‘Goddess’ Shown on China TV).
After the crackdown on June 4th, the L.A. Times
published 1 more article (June 13} and the N.Y. Times
2 articles {June 12 and June 22), which focused on the
Chinese press and its role during the Beijing Spring of
’89. Of course, the Chinese media was touched upon
in general news stories during May by all of these
newspapers.

40. New York Times, “Ominous Embers From the
Fire of 1989; April 15, 1990, p. 1, p. 8.

Linda Jakobson 21




