
Shorenstein Center on Media, Politics 

and Public Policy 

Discussion Paper Series 

#D-97, December 2015 

 

 

 

Exporting the First Amendment 
Strengthening U.S. Soft Power through Journalism 

 

By David Ensor 

Joan Shorenstein Fellow, Fall 2015 

Former Director of Voice of America 

 

 

 

 

Licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License. 
 

 

 

 

 

 

http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/
http://shorensteincenter.org/


2 
 

Table of Contents 

 

1. Introduction         3 

2. Soft Power         5 

3. BBC World Service        6 

4. The Kremlin’s Media        8 

5. CCTV: The $7 Billion Network      11 

6. Al Jazeera         14 

7. The Digital Age        14 

8. What Works Best?        16 

9. Recommendations to Expand and Improve VOA   22 

10. Conclusion         24 

11. Endnotes          27 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 
 

“To be persuasive we must be believable; to be believable we must be credible; to be 

credible we must be truthful.” – Edward R. Murrow 

 

Introduction 

In August 2014, ISIS attacks the town of Shinjar in northern Iraq, sending 
hundreds of thousands of members of the ancient religious minority known as 
the Yazidis fleeing up onto Mount Shinjar. Those not already captured are quickly 
surrounded. Information is scarce, but Voice of America’s Kurdish Service has a 
Yazidi reporter who soon hears from his people – with what is left of the power in 
their cell phones.  

Hundreds of children are dying on the mountain, they tell him. There is no 
shelter, no food or water. Many have already been executed. Hundreds of young 
women are being held, raped and used as sex slaves. VOA’s exclusive details are 
picked up by regional media, alerting U.S. policymakers. 

“I was talking with one of the ladies, for example,” says Iraqi-born journalist 
Dakhil Elias. “She was captured with fifteen hundred other women and children 
held prisoner in a school building. She was telling me: ‘Please bomb us! We want 
to die, not to stay here under ISIS.’” 1 VOA’s Elias is invited to two White House 
meetings with the president’s deputy national security advisor, where he shares 
some of the harrowing testimony.  

Within days, the U.S. airdrops humanitarian aid on the mountain and then 
targets airstrikes against ISIS positions around it. The offensive allows Kurdish 
forces to reach the mountain and lift the siege.  

The story of the encircled Yazidis underscores what key policymakers in the 
White House and State Department know well: the Voice of America (VOA) is a 
national security asset, and not only because it is a news organization of 
extraordinary breadth, depth and reach. Many of its best journalists hail from 
places such as China and Tibet, the Russian Caucasus, northern Nigeria, 
Venezuela, Iraq or Iran. They are indispensable experts.  

Funded by the U.S. government, VOA is by law an editorially independent 
media organization. With an annual budget of $212 million, VOA has a weekly 
international audience of almost 188 million people; an increase of 40 percent in 
the past four years despite budget reductions in real terms each of those years.2 It 
reaches them in more than 45 languages through television, radio, Internet and 
social media – and does so whether their governments like it or not.  

VOA is an effort to harness and direct the nation’s soft power by exporting 
truthful, balanced journalism. This is a model of state broadcasting with a long 
history, credited with contributing to the peaceful demise of the Soviet Union.  

There are influential voices in Washington, however, calling for change. They 
would make VOA a full-throated advocate for American policy. Their argument is 
that in the digital age, when there are hundreds of voices out there, everyone is 
going to have to “spin” in order to have real impact. The traditional model of 



4 
 

journalism in the service of objectivity and balance is, they say, outdated. They 
repeatedly press to change VOA’s mission. 

The U.S. International Communications Reform Act of 2014 proposed by 
Chairman Ed Royce (R-Calif) of the House Committee on Foreign Affairs would 
have required VOA to “promote” the foreign policy objectives 3 of the 
administration in power. While the House of Representatives passed the bill with 
bipartisan support, it expired at the end of the congressional session without 
Senate action.  

Royce has a new version (HR 2323), introduced in this Congress, which seeks 
to reduce VOA from the full-service news organization it is now, to one which 
exclusively reports on U.S. related news. The bill would also create duplication 
and exacerbate an already unhealthy rivalry with three smaller sister U.S. 
broadcasting entities, by putting them under a different governing and oversight 
structure.  

In 2013, a former senior official in the Bush administration went still further, 
arguing in congressional testimony that the VOA and its parent agency “should be 
part of the State Department” and that it “should not be in the journalism 
business but in the foreign policy business.” 4  

James Glassman, a former undersecretary of state and former chairman of the 
Broadcasting Board of Governors (BBG), the parent agency of VOA, believes that 
the BBG has two incompatible goals: “Its mission is contradictory and confused. 
The law asks it both to be a tool of U.S. foreign policy and an independent, 
unbiased journalistic organization, protected from government interference.” 5 
Instead, Glassman argued, the “mission should be the same as that of the State 
Department itself: to achieve the specific goals of U.S. national security and 
foreign policy.” 6 

At a July 2015 management retreat a senior official at the BBG proposed 
reshaping and redirecting the work of VOA and its sister organizations under the 
policy goal of “countering violent extremism.” A number of VOA journalists 
argued such a move would break down the “firewall” between journalism and 
policy, damaging VOA’s credibility. The proposal was quietly shelved but 
continues to have influential supporters in Congress and the bureaucracy.  

The West today faces information challenges from the likes of Russia’s global 
TV broadcaster RT, China’s CCTV and Iran’s Press TV, not to mention the need to 
combat Internet recruitment drives by terrorist groups. The age of global satellite 
channels and digital media is reshaping the media landscape, creating 
extraordinary new challenges and opportunities. Yet rather than focusing fully 
on how to respond to those challenges and take advantage of the digital 
communications revolution, Washington has instead been cutting budgets and 
rehashing an old debate about VOA’s mission. 

What is the proper role of the Voice of America in a world where Vladimir 
Putin “weaponizes information” 7 and terrorists recruit globally on the Internet?  

In today’s media environment, are state broadcasters that advocate for their 
governments delivering larger audiences and greater impact than those that 
work to report the news as objectively as possible? 

 



5 
 

In the digital age, should VOA become a policy-driven advocacy voice? Or, 
should VOA continue to offer balanced, truthful journalism? And if the choice is 
journalism, how can we make it more effective?  

These are the important questions this paper seeks to address. 
 

Soft Power  
Funding international media is just one of many tools at the disposal of 
governments to attract and persuade foreign publics and governments. Harvard 
professor Joseph Nye, who coined the term “soft power” in 1990, says the need to 
understand and use it effectively is only growing. “In this confused, complex 
multipolar world, the limits of hard power – the use of force, threats, sanctions or 
payments – are becoming more obvious.” 8  

The sources of American soft power range from Hollywood to Harvard, from 
the Bill & Melinda Gates Foundation to Apple, Facebook and Twitter. Also on the 
list are the U.S. Bill of Rights, and America’s reputation as a nation of immigrants. 
On the other side of the balance sheet are aspects of American life or policy that 
repel foreign publics, such as too many guns on our streets, and a perception that 
the U.S. wages too many wars. Portland Communications, a British consulting 
firm, recently designed a tool to measure and evaluate a nation’s soft power. In 
2015, it published the “Soft Power 30” report, a list of the nations that wield the 
greatest soft power. Britain wins. America comes third. China is 30th, and Russia 
does not make the list.9  

Many of the efforts by the U.S. government to harness American soft power 
and persuade global audiences to follow this country’s lead are run by the State 
Department under the heading of Public Diplomacy. Richard Stengel, the current 
undersecretary of state for public diplomacy, has focused much of his attention 
on countering terrorists’ recruiting messages online. With a budget of just $5.8 
million,10 the State Department’s Center for Strategic Counterterrorism 
Communications (CSCC) works through websites and online chat rooms, 
collaborating with partners in the Arab World such as the Sawab Center in the 
UAE.  

“We have a campaign,” Stengel says, “which is using direct testimony from 
dozens and dozens of young men and women who have come back from Iraq and 
Syria and said the Caliphate is a myth. You know, ‘I was abused there. They're not 
religious. They're venal and money-grubbing.’ So that type of campaign to refute 
their disinformation is the kind of thing that we're doing.” 11 

Counter messaging work with partners in the Middle East and North Africa is 
urgent and under-resourced, but it is important not to lose sight of the longer 
game in which credibility is key. That is where journalism comes in. 

 
Journalism as U.S. Soft Power  
VOA was founded in 1942, using a borrowed British transmitter to broadcast 
shortwave radio programming in German. The founding concept was taken from 
the BBC. On the first broadcast, it was said: “The news may be good for us. The 
news may be bad. But we will tell you the truth.” 12  



6 
 

The signature of President Gerald Ford in 1976 on the VOA Charter codified 
that promise into law. Sponsored by Senator Charles Percy (R-Ill) and 
Representative Bella Abzug (D-NY), it was passed after battles with the Nixon 
White House over what VOA could say on the air about the Vietnam War and the 
Watergate scandal.  

The charter requires VOA journalism to be “reliable and authoritative,” and to 
report news that is “accurate, objective and comprehensive.” It also requires that 
VOA “present the policies of the United States clearly and effectively” and present 
“responsible discussion and opinion on these policies.” 13  

Rather than advocating for the policies of the current administration, the 
concept is to seek credibility with coverage that is honest about America’s own 
debates and controversies, and to present all sides of the argument. Thus VOA 
reported fully on stories like the revelations of Edward Snowden about NSA 
surveillance, and on the protests in Ferguson, Missouri and other cities against 
police killings of young African Americans. It also televised – live to Iran, with 
Farsi translation – Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu’s speech before 
the U.S. Congress against the Iran nuclear deal, even though he was attacking a 
key aspect of President Obama’s foreign policy. 

Given the existence of CNN and other international news channels, some ask 
what is the need for a VOA? The answer is that commercial broadcasters run on 
the profit motive. There is little profit in international broadcasts in Farsi, 
Mandarin, Hausa, Bambara or for that matter English programming designed 
specifically for key African audiences. But U.S. national interests are served by 
targeting audiences in parts of the world where reliable news is hard to find, or 
where information about U.S. policy is often served up with a strong anti-
American tilt. VOA news programs and websites delivered in multiple languages 
deepen international understanding of American policies and values and hence 
promote freedom of speech and democracy. Also, VOA journalists can make news 
judgements independent of market considerations. If a dozen new health clinics 
open in Afghanistan, for example, that is news Afghans want to know about, just 
as much as the last Taliban attack. Commercial media are sometimes accused –
not always fairly – of an “if it bleeds it leads” approach, which is far from the way 
non-commercial VOA makes its coverage decisions.  

The U.S. is one of relatively few nations on earth not to have a state 
broadcaster on the air domestically. As a result, few Americans – and few of their 
elected representatives – know that VOA is one of the world’s largest, most 
influential media organizations. They are more likely to know about the even 
bigger British broadcaster that it was designed to emulate. 

 

BBC World Service  
“Don’t expect too much in the early days,” warned John Reith, founder of the BBC 
World Service, in 1932. “The programmes will neither be very interesting, nor 
very good.” 14 

Since then, however, the BBC World Service has vastly exceeded Reith’s early 
expectations. With a total global audience of more than 300 million people, the 



7 
 

BBC World Service saw growth across all platforms last year: television, radio, 
mobile and digital. Total audience growth was seven percent last year, and the 
director-general of the BBC has set for the World Service an ambitious target 
audience of 500 million people by 2022. The British government recently 
increased the BBC’s budget by over $400 million over the next four years to help 
it meet that half billion audience target, responding to growing information 
challenges in places like Russia, North Korea and Nigeria.  

Britain has benefited enormously from the BBC World Service’s global reach. 
In 1998, then-UN Secretary General Kofi Annan described it as “Britain’s greatest 
gift to the world” 15 and Aung San Suu Kyi cited the BBC’s radio broadcasts as a 
“lifeline”16 during her 15 years of house arrest in Myanmar. In 2013, the World 
Service commissioned a survey of international business leaders in an attempt to 
quantify this soft power influence on Britain’s economic wellbeing. Two thirds of 
the executives surveyed said that the BBC was the main way they found out about 
the U.K. Moreover, the more they watched and listened to the World Service’s 
programs, the more likely they were to do business with the U.K.17  

The BBC Royal Charter and Agreement with the secretary of state articulates 
the objectives for the World Service, including “the provision of an accurate, 
unbiased and independent news service covering international and national 
developments.” 18 Former Director of the BBC World Service Peter Horrocks 
believes these principles are not only key to the global success of the 
organization, but underpin the soft power benefit for the U.K. 

“People are often struck by the difference between the claim of impartiality 
and simultaneously delivering British values to support the U.K.’s soft power,” 
says Horrocks. “But it’s by being impartial that the World Service helps promote 
Britain…We absolutely reflect British values, and British values of fairness and 
impartiality are absolutely the bedrock.” 19 Horrocks is now the vice chancellor of 
the U.K.’s Open University.  

“The BBC is a public institution but not the government’s lackey,” agrees 
analyst Martin Wolf, writing in the Financial Times. “That is what made it trusted 
in the U.K. and around the world.” 20 

In London – just as in Washington, D.C. with VOA – there are those who would 
prefer an advocacy role for the BBC World Service; for it to explicitly promote the 
U.K.’s agenda on the world stage. In May 2013, the House of Lords appointed a 
Select Committee on Soft Power and the U.K.’s Influence to examine the question.  

The committee’s final report was resounding in its endorsement of the 
importance of the BBC World Service to Britain’s soft power. Furthermore, the 
peers concluded that “the BBC’s independence from government is an essential 
part of its credibility.” 21 

Horrocks believes that any move to “politicize” the World Service would be 
“utterly fatal” 22 for the organization.  

The 21st century however, has witnessed a marked shift in the international 
media landscape, particularly with the rise of state-funded media challengers 
such as Qatar’s Al Jazeera Arabic, Russia’s RT, China’s CCTV and Iran’s Press TV.  

These new media outlets have adopted a set of reporting principles and 
editorial policies at odds with the BBC World Service model. Often favoring 



8 
 

“advocacy” including spin, sins of omission and even lies over the goals of 
balance and impartiality, they have courted controversy with their promotion of 
their respective states’ policy agendas.  
 

The Kremlin’s Media  
“Everything in Russia’s media changed with Putin,” explains Vasily Gatov, a 
former Russian journalist who fled to the United States in the early 2000s and is 
now a visiting fellow at the USC Annenberg Center for Communication, 
Leadership and Policy. “Under Yeltsin, there was much less interference. Much 
less money, too.” 23  

Since President Vladimir Putin first assumed office in May 2000, he has 
overseen a policy of effective “renationalization of the media” 24 within Russia. In 
the first five years of his rule, 70 percent of electronic media organizations, 80 
percent of the regional press and 20 percent of the national press were brought 
under state control.  

With Russia fractured and seeking its post-Cold War identity, Putin adopted a 
conscious strategy to consolidate the federal state’s authority. He uses media to 
frame Russia’s place in the world to a domestic audience and define Russia’s 
contemporary values. Putin speaks quite candidly about the Russian media as a 
“formidable weapon that enables public opinion manipulations.” 25  

Television broadcasting is the most effective weapon of all. Owned by the All-
Russia State Television and Radio Company, Russia-1 claims domestic weekly 
audiences of 75 percent of all Russians living in urban areas.26 The channel has 
helped drive a record-high approval rating of 89 percent for President Putin in 
June 2015, as measured by the Levada Center in Moscow 27 – one of the most 
respected and independent think tanks in the country. 

On the home front, Gatov says, “these efforts [under Putin] have been highly 
effective”28 in shaping the public narrative. A poll conducted by Levada found 
that 82 percent of Russians believe the Ukrainian army brought down Malaysia 
Airlines flight MH17 in July 2014.29 Just 4 percent of Russians blamed the Donbass 
People’s Militia, and 3 percent thought pro-separatist Russian rebels were 
responsible. 

Peter Pomerantsev is the author of Nothing is True and Everything is Possible, 
a book describing the decade he spent working in the country’s TV industry.  

“TV remains the Kremlin’s most effective tool to engage Russians but also 
beyond Russian borders to Russian speakers abroad,” says Pomerantsev. “The 
motif is remarkably similar: chaos is everywhere, but Vladimir Putin is bringing 
stability… Putin is shown as brave, standing up to Obama and the West. It’s the 
adventures of Vladimir Putin on TV.” 30 

The theme resonates in Russia, where polls show the public also 
overwhelmingly supports state censorship. Studies conducted by the All-Russian 
Public Opinion Research Center in 2006 showed that 63 percent of Russians 
support Kremlin censorship of the mass media.31 Only 9 percent of respondents 
considered censorship unjustified under any circumstances. With the rise of 
digital media, a University of Pennsylvania study found that half of all Russians 



9 
 

believe information on the Internet needs to be censored, and four in ten believe 
foreign countries are using the Internet against Russia and its interests.32 

Part of the reason why the Kremlin media’s narrative is so well accepted 
within the Russian Federation may be because on television, radio and in print, 
most of its competition has been eliminated. President Putin has effectively 
closed off domestic radio and television outlets in Russia from foreign 
programming that had flourished on local media under his predecessor Boris 
Yeltsin. The one exception is online. VOA, Radio Free Europe, the BBC and 
Deutsche Welle must now rely primarily on Internet-based journalism to reach 
young Russians in the digitally-savvy major cities. This is a key audience for the 
future, but modest in numbers compared to TV’s enormous reach in Russia. 
 
RT: Russia’s Foreign Push  
Despite big budgets and a targeted strategy, President Putin’s international media 
strategy has yielded less evident results than his domestic one. Russia Today, now 
known simply by its acronym RT, was launched in 2007 with a vision to promote 
the Russian perspective on global events to foreign audiences. With Kremlin 
funding in excess of $80 million in 2007, RT’s annual budget has soared to almost 
$400 million in 2015,33 excluding additional revenue generated through 
advertising. In the space of less than a decade, the Russian government has spent 
more than $2 billion on RT.34 

RT claims a global reach of 630 million people in 100 countries, carried by 22 
satellites and over 230 operators.35 It operates channels in English, Spanish, 
French, German and Arabic, and claims to be the most-watched news network on 
YouTube with more than two billion views in total.  

After the shooting down of Malaysian Air flight MH17, the world’s media 
reported on mounting evidence that the weapon used was Russian made and 
could have been fired from a town held by Russian-supported Ukrainian rebels. 
In the early days after the shoot down, RT cranked out a new theory for almost 
every news cycle on who could have been responsible. On July 17, 2014, RT’s 
website led with the headline: “President Putin’s plane might have been the 
target for Ukrainian missiles – sources.” 36 Another RT story suggested it was a 
CIA plot. Conscious efforts were made to discredit the claim that Russia could be 
implicated.  

In September 2015, the U.K.’s Office of Communications (Ofcom) sanctioned 
RT for this coverage, ruling that it had breached national rules on accuracy and 
impartiality. After an investigation, Ofcom found that RT had breached the U.K.’s 
broadcasting code on four occasions in three “misleading or biased programmes 
on the conflict in Ukraine.” 37 
 
Does RT Have Impact?  
Many analysts have questioned the audience numbers provided by RT. Evidence 
from a RIA Novosti internal document leaked by former employees after the 
outlet’s enforced closure in December 2013 shows that RT’s 630 million audience 
reach claim does not represent the actual number of viewers for the channel. “In 
reality that number is just the theoretical geographical scope of the audience,” 



10 
 

the document says: in other words RT conflates potential audience reach with 
actual viewership. 

RT has declined to make public any of the detailed audience research data it 
has collected, however, there are indications available as to the size of RT’s 
audience in some major overseas media markets. In the United States, for 
example, RT does not even make Nielsen’s ratings list for media outlets. A Nielsen 
press official said that RT’s American audience is too small to be measured. 38 

In the U.K., as of May 2013, RT occupied 175th place out of 278 channels in 
Great Britain with approximately 120,000 daily viewers. As highlighted by The 
Daily Beast’s Katie Zavadski, RT’s audience has shrunk since then. Recent data 
from the U.K. Broadcasters’ Audience Research Board (BARB) shows that RT has 
less than 100,000 viewers a day,39 with less than two-tenths of 1 percent of the 
total viewing population. RT likely has larger audiences in countries other than 
the U.S. and Britain, but the 630 million figure is clearly intended to mislead. 

Why does RT exaggerate its audience numbers? One explanation, beyond the 
stated objective of projecting RT as a successful international media organization, 
may be rooted in domestic politics and jostling for financial resources from the 
Kremlin. RT was created as a subsidiary of parent company RIA Novosti but 
eventually came to subsume the organization. In December 2013, President Putin 
issued a surprise decree that dissolved RIA Novosti and the state-owned Voice of 
Russia, further centralizing state control of the Russian media sector.  

International viewers’ perception of RT’s coverage as biased appears to have 
limited its share of global audiences. RT’s audience within the U.K. during the 
Ukraine crisis is one example of this. This began in December 2013, when 
protests began in Kiev’s Independence Square over President Yanukovich’s 
failure to sign a trade deal with the EU, and intensified with Russia’s annexation 
of Crimea in March and escalation of the conflict in Kharkiv, Donetsk and 
Luhansk in April. As the data below shows, RT’s average daily audience in the 
U.K. dropped consistently during this five-month period, falling from a high of 
137,000 in December 2013 to just 90,000 in May 2014.40  

 
December 2013: 137,000 daily reach 
January 2014: 119,000 daily reach 
February 2014: 112,000 daily reach 
March 2014: 127,000 daily reach 
April 2014: 96,000 daily reach 
May 2014: 90,000 daily reach 
 
While other factors may have contributed to RT’s declining share of the U.K. 

audience – and one must be cautious about the inference of causal conclusions 
from correlative observations – this data does suggest at the least that RT was less 
effective as a tool of Russian soft power when its content and perspective became 
more evidently biased.  

Pomerantsev believes that the Kremlin knows it will never compete with 
leading international news broadcasters and that audience numbers aren’t 
necessarily the priority. RT exists, he says, to contribute a Russian perspective 



11 
 

within an international media market increasingly characterized by partisan 
voices. Even more importantly, RT seeks to raise doubts about the narrative 
found elsewhere:  

“Russia’s approach [with RT] is to say, ‘It’s pointless to go for the truth, 
because there are so many truths out there.’ So they play on a negative. People 
get split off into silos. It doesn’t matter to RT if they’re winning over the 
mainstream viewers or not,” Pomerantsev says. “It helps to dismantle and 
fracture a ‘common narrative.’” 41 Or, as Leon Aron, a Russia scholar and BBG 
governor put it at a recent Senate hearing:  

 
The RT television network aims not so much to “sell” what might be called 
the “Russia brand,” but rather to devalue the notions of democratic 
transparency and accountability, to undermine confidence in objective 
reporting, and to litter the news with half-truths and quarter truths.42 

 
 

CCTV: The $7 Billion Dollar Network  
China Central Television (CCTV)’s headquarters stands in stark contrast to the rest 
of the Beijing skyline. Visible from much of the city, the dramatic modernistic 
structure soars to 800 feet and dazzles in the sunlight. It looks different from 
different angles: “sometimes big and sometimes small, sometimes strong and 
sometimes soft.”43 Ten thousand CCTV staff work within the headquarters, a 
building that, together with the Television Cultural Center, cost an estimated $1.2 
billion to construct. It is a building designed to make a bold statement. 
 

 
 

   The Chinese government’s intentions for CCTV are similarly ambitious. Initially 
founded in 1958 as a domestic party propaganda outlet, it has grown into an 
international state media service, boasting sizeable offices in Washington, D.C. 
and Nairobi, in addition to Beijing. It operates a further 70 international bureaus 
around the world.44 

The expansion of CCTV began in 2001 with the government’s announcement 
of a “going out” policy to expand foreign language broadcasting services. The 



12 
 

initiative “has been designed to enhance China’s image and convey its 
perspective to the world,” 45 and is part of a multi-billion dollar investment in 
enhancing China’s soft power, which has also included the opening of ninety 
“Confucius Institutes” around the world, providing information and classes on 
China’s history and culture, as seen by the Chinese Communist Party.  

The Beijing leadership sees CCTV as a key part of a long-term effort to change 
the world’s perception of China. A communiqué published by the Communist 
Party Central Committee in October 2011 declared that “to some degree, 
whomever owns the commanding heights of cultural development, and soft 
power, will enjoy a competitive edge internationally.” 46  

While the official budget of CCTV is a closely guarded state secret, Hong Kong’s 
South China Morning Post has reported investments of over $7.1 billion.47 
Researchers at Columbia University’s School of Journalism allege that CCTV’s 
annual budget is almost 20 times that of the BBC.48 

“The Chinese got into the game rather late,” says Jim Laurie, a seasoned 
American television journalist who joined the faculty of Hong Kong University in 
2005 and works as a consultant to CCTV, among other global channels. Laurie 
believes that the CCTV budget is less than is often claimed. He says the Chinese 
government saw the early success of one new state-funded satellite television 
outlet in particular and sought to respond with the Chinese equivalent. 

It was “in part the Al Jazeera effort that prompted the Chinese to say, ‘we 
ought to get into this game…these other entities have an aggressive international 
television presence and we don’t. We need to move in that direction,” Laurie 
says.49  

Like RT, CCTV has been accused of bias in its coverage. Some argue that it is 
simply a propaganda arm of the Chinese Communist Party.  

“Clearly, the editorial policy is to ensure that the Chinese perspective is heard 
and represented,” acknowledges Laurie. “They’re very keen to project what they 
want to project vis-à-vis the economy, for example. They wish to project that the 
economy, although it is struggling right now, is not quite as bad as the naysayers 
say it is.”50 

On some issues, that perspective is even more evident on CCTV. A special 
report titled “Inside Tibet” covered a number of issues – the region’s nature 
reserves, rising temperatures and caterpillar fungus – but neglected human 
rights abuses and public self-immolation by scores of Tibetans in protest of them.  

“Should I go to CCTV if I want to know what’s happening in Tibet?” Laurie was 
asked. “The short, frank answer is no. If you want to find out what the Beijing 
government thinks about Tibet, then the answer is yes.” 51  

Laurie says he believes “the days are gone when there was that dedicated 
audience that would tune in to the BBC World Service or the old VOA and say, ‘ah, 
this is where we get the truth.’” Instead, he says, today “the job of a consumer is 
to listen to as much of the spin as possible and then make a judgement.”52 

An opposing view comes from Boston College Professor Martha Bayles, who 
finds “glaring omissions and pro-regime puffery” on RT and CCTV. She writes that 
“these channels embrace the headline news formula, not only because it makes 
money, but because it lets them present an ‘open’ modern face to the rest of the 



13 
 

world while at the same time slanting coverage in an ideologically approved 
manner.” 53  

CCTV’s investment in African media markets provides an interesting case 
study on which model works best. The Kenyan capital of Nairobi was the first 
broadcast hub for CCTV outside of Beijing, which speaks to the geostrategic 
importance attached to Africa for the Chinese government. 

China invested in building state-of-the-art studios in Nairobi, poaching many 
of the best known and most respected local anchors. Official budgets remain 
unknown, but this likely represents a substantial financial outlay from Beijing. A 
local newspaper editor described an evident “full-on charm offensive” 54 in the 
region by the Chinese media. Yet for all CCTV’s investment in the region, it 
attracts relatively limited audiences. TV audience data from 2013 revealed that, 
in the previous week, 52 percent of Kenyans had watched local station Citizen TV 
– the most popular in the country. 17 percent had watched CNN and 7 percent 
had watched the BBC World Service. By contrast, just 2 percent had tuned in to 
CCTV.55  

There are likely to be a variety of reasons for CCTV’s relatively limited 
following. It is new compared to the likes of the BBC and CNN, for instance, but 
audience numbers two years after launch are lower than might have been 
expected given the resources apparently invested in the service.  

African journalists formerly with CCTV have alleged Chinese interference in 
the service’s editorial line. Instructed to provide “positive news” on China and to 
omit negative words, such as “regime,” journalists were instructed to ignore 
countries that have diplomatic relations with Taiwan, such as Swaziland.56 
Chinese demand for ivory could not be mentioned in stories about poaching in 
Africa. Self-censorship is also allegedly a problem within CCTV. One journalist 
recalled how human rights questions had to be left off the agenda in a televised 
interview with an authoritarian leader. “I knew it would be cut out of my story, 
so I self-censored,” he said.57 

Evaluating the impact of CCTV is even harder than it is for RT, given the 
Chinese government’s unwillingness to release budget or audience data for the 
outlet.  Still, some have argued that China’s authoritarian domestic governance 
and Beijing’s tight control over CCTV’s editorial line will inevitably limit the 
outlet’s effectiveness and the impact of the state’s investments in initiatives to 
build soft power. 

“What China fails to understand,” argues China scholar David Shambaugh in 
an article in Foreign Affairs, “is that despite its world-class culture, cuisine and 
human capital, and despite its extraordinary economic rise over the last several 
decades, so long as its system denies, rather than enables, free human 
development, its propaganda efforts will face an uphill battle.”  

“Soft power,” says Shambaugh, “cannot be bought. It must be earned.” 58  
 

 
 
 



14 
 

Al Jazeera  
In 1996, the Emir of Qatar wanted to shake up his region and augment Qatar’s 
prestige and soft power by building something new in the Arab world: a 
government-owned television news network with the goal of fact-based 
journalism – not government spin. Al Jazeera Arabic quickly became a sensation 
in the region, and a ratings winner. Many have argued that Al Jazeera’s creation 
contributed to the Arab Spring. In English, Al Jazeera America has a relatively 
small audience but has earned respect for the quality of its journalism. 

But in 2013, when Al Jazeera’s Arabic-language service began to broadcast 
heavily-biased content in favor of the Muslim Brotherhood in Egypt, it paid a 
price; losing substantial audience share, a portion of it to BBC Arabic. “When 
things started to turn in Egypt,” says Peter Horrocks, “there was a huge swing 
against Al Jazeera.” 59  

A Gallup survey conducted in Egypt in June, 2015 for the BBG indicated that Al 
Jazeera Arabic lost almost seventy percent of its audience, as compared to the 
survey done in 2013.60 While many other existing satellite news channels also lost 
audience due to the emergence of a number of new Egyptian free-to-air channels, 
none saw a drop as dramatic as that of Al Jazeera Arabic. 

“That’s where, by being steady in its approach to the story and in being even-
handed,” the BBC won respect, Horrocks says.  

Still, in a cacophonous digital world, with so many channels and mobile apps 
now vying for attention, could journalism with the goal of objectivity be on its 
way to extinction?  

The BBC’s former World Service head says “no” but he was hardly surprised 
by the question: “It’s challenged because people have got alternatives,” says Peter 
Horrocks. “I’ve thought about it long and hard and was tempted to lurch in these 
other directions, but it would be utterly fatal for the BBC. Any organization with a 
claim to that objectivity loses it at its peril.”61 

 

The Digital Age  
The era of digital media has just begun and it is early yet to assess its impact. The 
number of global Internet users has tripled in the last decade. By 2020, there will 
be 6.1 billion smartphone users in the world. The digital revolution is a double-
edged sword, creating new opportunities to consumers of news and information 
along with significant challenges. People have many more choices, and can hear 
from more points of view. Digital media offers a platform for a conversation 
between news media and audiences. The audience can talk back to journalists 
and provide news themselves – photographs, video, unique perspectives. But the 
Internet has also destroyed the business model of many newspapers around the 
world, closing down important voices and reducing the number of well-paid jobs 
available in print journalism. It has also caused the reduction of many TV and 
radio news budgets.  

For government-funded international media, however, like VOA, the BBC 
World Service, Deutsche Welle and France 24, it is a force multiplier. With TV and 



15 
 

radio broadcasting largely blocked in Russia, for example, Western international 
media increased their digital efforts after the invasion of Crimea.  

Germany’s Deutsche Welle Russian language news sites are now updated 
around the clock, churning out about 80 new articles a day. They receive 15 
million impressions a month, according to Deutsche Welle, counting MSN, 
Facebook, Twitter, You Tube and similar platforms.  

Digital media also make possible remarkable new ways to cover what is going 
on in a closed society. In June 2009, Neda Agha-Soltan was shot dead in the streets 
of Tehran. Just 26 years of age, she was an innocent bystander during the Green 
Revolution protests against the disputed electoral victory of President 
Ahmedinejad. Camera phone images of her face, bloodied from a bullet wound 
on her forehead, were seen the world over. The event has been described as 
“probably the most widely witnessed death in human history.” 62 

 

 
 
The same phenomena can also be turned on its head, however, by intelligence 

services in police states that quickly assess the vulnerabilities of crowd-sourced 
news gathering. Again in Iran, a passport-style photo of Taraneh Mousavi was 
sent to western journalists in July 2009 with assertions she had been tortured and 
killed. Some news organizations took the hook and ran stories. Their credibility 
was hurt when her family soon emerged to say she was alive and had never even 
been arrested. 

In short, digital media are thus far a mixed blessing – leading to innovation 
and broader distribution, but also leading to ever shorter news cycles and shorter 
attention spans. The new more easily trumps the proven than was the case before 
the world of Twitter feeds. Short memories and shorter news cycles make it 
easier than ever before to confuse audiences. 

Going forward, author Anne Applebaum expresses a further concern that “just 
as in the last period of communications innovation, when loudspeakers, radio, 
and movies were used effectively by Hitler and Mussolini to manipulate people in 
Germany and Italy, so too digital media could potentially be used by a new 
generation of fringe populist authoritarians to gain power in democracies.” 63 The 
Net Delusion, a 2011 book by Byelorussian author Evgeny Morozov warns of the 
“dark side of Internet freedom,” and quotes sociologist Manuell Catells: “The 
Internet is indeed a technology of freedom, but it can make the powerful free to 
oppress the uninformed.” 64 



16 
 

Still, overall, digital communications should make for a better informed 
world. “Great Firewalls” notwithstanding, it is now much easier to spot check 
whether reports are accurate or not. It is also more difficult to get away with 
spinning different versions of one story to different audiences. 

 

What Works Best?  
Media markets are constantly evolving and that process is accelerating. What 
works for VOA is to be firm on journalistic values but flexible and agnostic on 
how best to reach audiences.  

To reach audiences, each country and language requires a tailored approach, 
and readiness to move to new platforms as they emerge. Change is constant, but 
three general types of markets for U.S. produced international media can be 
identified: 

 
Market 1: Denied Areas  
In “denied areas,” where authoritarian states censor media and attempt to keep 
their populations ignorant and easily manipulated, old fashioned shortwave 
radio often remains the most effective way to reach people. While radio jamming 
works, and has, for example, blocked shortwave radio from reaching much of the 
Chinese mainland, it is expensive and imperfect, especially outside the cities. 
Shortwave radio only requires a simple device to hear, though admittedly one 
which is gradually falling out of favor and commercial production. To increase 
VOA’s reach to the people of North Korea, programs have recently been added to 
medium wave (AM) radio transmitters in South Korea, though it will take time to 
know how much this approach helps, because one of the few ways to gauge 
audience attitudes in the country is to interview North Korean defectors.  

Satellite television, direct-to-home, is an enormously effective platform in 
denied areas such as Iran, and to some extent, China. BBG audience data from 
2015 highlighted that VOA has a weekly audience of 14.2 million people in Iran. 
This represents almost 25 percent of the country’s total number of television 
viewers.65 That is true even though the satellite dish needed to receive the 
broadcasts is illegal to own. In China, VOA Weishi satellite TV news 
programming, by improving quality and broadcast time, managed to increase its 
weekly audience size by sixteen times to 1.225 million a week from 2009 to 2014. 
Features such as “Error 402” – what the Communist Party censored on the Web 
today and “History’s Mysteries” – Chinese history they don’t teach in school – are 
particularly popular with Chinese audiences. 

VOA’s Russian-language television news program “Current Time,” co-
produced with Radio Free Europe, which was created after the Russian invasion 
of Crimea, reaches an estimated two million viewers inside the Russian 
Federation through live streaming on the Internet and through privately owned 
satellite dishes. It reaches millions more in places like Ukraine, Moldova and 
Lithuania through terrestrial broadcast on 25 partner stations in nine countries, 
according to the BBG.66 



17 
 

For digital media in denied areas, investment in Internet circumvention 
techniques is often crucial. The BBG spent $14.5 million 67 in FY2014 to help 
Internet users get around the Great Firewall to read news and blogs published by 
VOA and its sister company Radio Free Asia (RFA). It is a cat and mouse game. 
Companies like Tor and Psiphon continually create new work-arounds, allowing 
determined Chinese Internet users to know what is being reported around the 
world that the Chinese government has tried to keep from its people. The number 
of weekly users of VOA Mandarin rose about tenfold over five years, from 
215,600 in 2009 to 2,265,000 in 2014.68  

In November 2012, the new Chinese Premier Xi Jin Ping spoke of his “Chinese 
Dream” to “unite all Chinese power” and return Beijing to the position it once 
held as capital of the world’s most advanced and civilized nation. VOA 
commentator Sasha Gong posted a reply on Twitter saying Xi’s Chinese Dream 
was a collective dream with a single color, while her “American Dream” is an 
individual’s dream with a multitude of colors.  

“I had been dreaming of free speech since I was a child” the former Chinese 
dissident wrote, “but only in America did I find a huge microphone for myself.”69 

Despite the Great Firewall maintained by Chinese censors, Sasha Gong’s tweet 
went viral in China. Reposted 140,000 times, it had over sixteen million views 
within a week.  

 
Market 2: Maturing Media Markets 
What works best in maturing media markets is to partner with successful local 
broadcasters and websites, helping to enhance their coverage of the United States 
and other international news. VOA calls this the “affiliate model” and it is by far 
the largest reason VOA audiences have grown by 40 percent in the last four years. 
The goal is not to produce all the news, but to be part of the conversation with 
important audiences when it comes to U.S. policy and major international stories. 
This model can help ensure that international reporting about this country is fair 
and correct.  

VOA is affiliated, for example, with eight out of eleven of Indonesia’s major 
radio and television companies; with one of Africa’s biggest news networks, 
Channels TV of Nigeria; and with Azteca TV, one of Mexico’s largest television 
news channels. Last year alone, the audience in Mexico rose by ten million 
people to 24.4 million. Over the last four years, VOA’s audience in Latin America 
rose from about three million to over 35 million people each week, largely thanks 
to the success of the affiliate model. 

 

 



18 
 

Here is how the model works: a VOA reporter whose origins may have been in 
the country he or she is reporting to, but who was trained in journalism in the 
U.S., reports regularly, live or in packaged form, on the local station’s news 
shows. Thus, the reporter is able to speak to millions in the partner station’s 
audience about news of interest to them. VOA Latin America journalists appeared 
live from the streets of Ferguson, Missouri, during the unrest there, from Boston 
after the 2013 marathon bombing, and from Rome, upon the selection of the first 
pope from South America. 

VOA partners with multiple stations in Ukraine, providing news about the 
administration’s take on the Russian invasion of Crimea and Russian support for 
separatists. In Erbil, Iraq VOA Kurdish reporters can be seen on the local station’s 
evening news reporting on the latest developments in U.S. policy toward the 
terrorist group ISIS, as well as airing courageous coverage of the fighting against 
ISIS collected by VOA’s Kurdish stringers. 

In 2009, VOA created VOA Direct, an online platform that enables affiliate 
stations to quickly find VOA original reporting, video and sound for their use. It 
has since been renamed BBG Direct, and expanded to include material from 
sister entities.  

 
Market 3: Underdeveloped Markets 
In underdeveloped markets, international media are increasingly skipping 
straight from the shortwave radio as a distribution platform to the device that 
even Afghan goatherds now have: the mobile phone. In northern Nigeria, for 
example, as shortwave radio audiences decline, VOA has deployed a mobile 
application called Dandalin, which detects a user’s device and adjusts 
accordingly, offering news highlights, sports and lifestyle information with video 
and audio options, tailored to a range of mobile devices.  

The addition of Dandalin to VOA Hausa’s desktop websites put total online 
usage at over 18 million per week. That strong and growing reach gives VOA 
influence. Nigeria’s new President Muhammadu Buhari chose to grant his first 
interview in office to VOA, saying: “I am an avid listener of VOA, because you are 
fair, professional and balanced, which all add up to the fact that you are the 
station I love to fear.”70 

In some markets, where due to poverty, instability or other causes there is 
little or no media infrastructure and no local broadcaster who would be a 
suitable affiliate, it makes sense for the U.S. to build and maintain its own FM 
transmitters and towers. Occasionally an ambassador will agree for the FM 
equipment to be placed within the security of embassy grounds. 

The BBG has been opening 24-hour FM streams for VOA in Africa. When 
private radio stations were torched during the attempted coup in Burundi in May 
2015, VOA FM Bujumbura was the only local source of news on air. U.S. 
broadcasters quickly expanded call-in shows and newscasts in Kirundi, the 
language spoken by more than one-third of the population. 

When private radio stations were attacked during an attempted coup against 
transitional leaders in Burkina Faso in September 2015, VOA FM Ouagadougou 
broadcast live from the gates of the presidential palace and as its reporters ran 



19 
 

from a counter demonstration under fire. When soldiers came to break-up the 
mutinous presidential guard, the coup leader announced his surrender on VOA. 

In Pakistan’s Pashtun tribal areas along the border of Afghanistan, VOA 
discovered that even in the poorest villages, satellite dishes are sprouting up, and 
people want to be able to see who is talking to them on its highly trusted Deewa 
Service. Some radio shows are now simulcast on satellite TV to serve this 
demand. The same is true in Haiti.  

 
Be Nimble 
New foreign policy challenges constantly emerge, requiring international media 
like VOA and the BBC to move quickly. Within days after the May 2014 coup that 
took place in Thailand, the BBC had a “pop-up” Facebook service on line, offering 
news in Thai, a language the broadcaster had not previously used in many years. 
BBC officials say the data suggests a relatively limited financial investment 
yielded substantial large impact, as Thais sought reliable information in a time of 
great uncertainty.  

When Islamists with guns moved southward in Mali in February 2012, 
knocking out radio stations including VOA affiliates, the Obama administration 
asked VOA to move quickly. VOA supplemented its traditional Africa-wide French 
broadcasts with radio news updates in a new local language – Bambara. 
Overnight, this allowed VOA and its affiliates in Mali to expand their reach.  

When terrorists in Mali attacked the Radisson Blu in November 2015, VOA FM 
Bamako broadcast live from the hostage standoff with local reporters in French 
and Bambara. American businessman Terry Kemp told VOA he saw shooting 
across the street, “four to five individuals running towards us and shooting. We 
immediately ran back inside. As we were going up the steps, the glass was 
shattered.” 

 
Give Them What They Want 
In terms of programming, there is a tendency in the bureaucracies of state-
funded media to try to impose what policymakers want, rather than what a 
particular audience may prefer. This is a mistake. If you don’t give the target 
audience and consumers what they want and need, you will not reach them in 
any numbers. This recommendation may appear self-evident, but in the wake of 
some policymakers’ efforts to promote “messaging,” it should be underscored. 
The role of policymakers should be at a higher level: determining where VOA and 
its sister entities should do their work, and at what funding level. Deciding on a 
market strategy and what exactly to say should be left to media professionals and 
journalists.  

 
Make It a Conversation  
Make it a conversation: That is what Deutsche Welle’s Arabic TV anchor Jaafar 
Abdul Karim does on his program “Shabab Talk,” where even controversial topics 
are covered, such as human rights, and topical questions such as “in Saudi 
Arabia, why are women not allowed to drive?” Abdul Karim takes call-ins, puts 



20 
 

listeners on the air regularly, and sometimes goes on location with studio 
audiences in the Middle East.  

In September, the journalist wrote a column for the newspaper Die Zeit 
(September 21, 2015) addressed to the refugees flooding north from Syria, titled 
“Refugees: You too are now Germany!” He urged them to learn German quickly, 
and gave this further advice:  

 
Live and let live is a tried-and-true motto in Germany. Please make it your 
own mantra as well. If you see a couple kissing on the street – even if it is 
two men or two women – just accept it, even if it is a shock for you. The fact 
that you’re not used to it doesn’t make it wrong. You are now living in a 
different system of values – one that you must respect so that all of us here 
can live peacefully with each other. 71 

 
Go with Your Strengths 
Both the BBC and VOA broadcast news on satellite TV to Iran. Although the 
satellite dishes required to receive the broadcasts are illegal, an estimated one-
third of the population has access to one. Despite what the government says, the 
U.S. is popular with many Iranians who each day want to know: what is 
Washington saying about us? During the recent lead up to the nuclear deal with 
Iran, VOA Persian Farsi-language coverage of the negotiations and the 
congressional debates is understood to have enjoyed record audiences in the 
country.  

Holland’s Radio Netherlands (RNL) no longer does very much broadcasting. 
Yet its lively new digital offerings feature topics the Dutch are celebrated for: 
promoting democracy, the rule of law and openness about sexuality. Radio 
Netherlands conducts frank conversations about sex on its chat rooms with 
young people around the world, some of them living secret lives under repressive 
regimes.  

“Every week, people come out as lesbian or gay to us. And then they want to 
come out more widely. We do counselling: ‘you’re in a country where this is 
illegal, and you need to be careful,’” says Michele Ernsting, who runs “Love 
Matters” for Radio Netherlands, with websites aimed at China, Mexico, Kenya, 
India, Venezuela, Uganda and Egypt. “Love Matters” recently had its hundred 
millionth page view, across all sites.  

“The starting point is Dutch,” she says. “The Dutch have a very non-
judgmental approach to sexual health and sexual rights.” 

The difference between “Love Matters” and other sexual health sites is 
something Ernsting calls “the pleasure principle.” 

“We see love, sex and relationships as a positive thing in people’s lives,” she 
says. “This is a big thing in the world of funders, who don’t want us to talk about 
pleasure – just disease. The most important thing to know about young audiences 
is that you have to reflect their desires. They can spot a lecture a mile away. They 
can spot propaganda a mile away. They won’t get near it.” 72 

Music is one of America’s strengths. During the Cold War, Willis Conover’s 
jazz show on VOA was one of the most powerful exports of American culture, 



21 
 

pulling audiences behind the Iron Curtain in the millions to an erudite weekly 
radio program featuring music and interviews from Louis Armstrong, Duke 
Ellington, Billie Holiday and many more, for more than 40 years. Today, VOA 
music broadcasts like “Beyond Category,” a jazz interview and performance 
show, and “Border Crossings,” which has featured artists like Taylor Swift and 
Jimmy Cliff, reach substantial audiences on TV, radio and the Internet.  

Another American strength is the English language. VOA has been teaching 
English on the air since 1959, creating a strong loyal audience base. Myanmar 
President Thein Sein told me he learned his English from listening to VOA 
“Special English” news broadcasts as a young lieutenant. That may have 
contributed to his decision to allow VOA “Learning English” programming to air 
for the first time on Myanmar State Radio. Today VOA mobile apps and daily 
segments are wildly popular in some markets. An example is Jessica Beinecke’s 
“OMG Meiyu” which teaches American slang to eager young Chinese.73 The 
Ukrainian government and others have recently asked VOA to do much more to 
teach English to their citizens. 

 
Satire Is Hard but Can Be Powerful  
News has the highest ratings on VOA Persian but when it works, there are few 
programs more powerful than satire. Getting the chemistry right is much harder 
however than doing a news broadcast. From 2011- 2012, VOA Persian broadcast a 
comedy show called “Parazit.” Sitting at a desk, in the style of Jon Stewart on “The 
Daily Show,” host Kambiz Hosseini mocked the Ayatollah and other powerful 
figures in the Tehran regime, accompanied by music and graphic sequences 
reminiscent of Monty Python, dreamt up by producer Saman Arbabi. The show 
was a hit among young Iranians. For a time, black market copies were sold on 
Tehran streets. But keeping the creative chemistry on track was not easy. 
“Parazit” collapsed after Hosseini and Arbabi had a falling out. 

 
Curate and Present the Opinions of Others  
State-funded media need to separate news from opinion, if anything, even more 
rigorously than other media, in order to avoid even the appearance of spin on 
behalf of government policies. Journalists working for VOA should not write 
editorials, but there is nothing wrong with curating and presenting the opinion of 
others, if it is done well and clearly labelled. In early 2015, VOA started a 
commentary and opinion page on its English language website. The page features 
brief summaries and links to opinion pieces from American news outlets across 
the political spectrum, from the National Interest to Mother Jones. 

Each day, it highlights varied American opinion on a single issue, such as the 
Iran nuclear deal or gun control. The page also presents text and video of 
statements by key U.S. officials that the opinion page editor believes VOA’s 
international readers may find interesting, or that the administration would like 
VOA readers to know about. Just as at a traditional newspaper, in other words, 
there is a place on the opinion page, for the “owners” to have their say – in this 
case U.S. policymakers. The page helps VOA to better fulfill its 1976 charter, 
which calls for coverage of American policies and reasonable views on them, 

http://www.voanews.com/


22 
 

along with news of interest to VOA’s audiences. The key here is clear labelling, 
and separation of the editorial page duties from those of the regular newsroom 
staff.  

 
What Would Not Work 
Some senior officials in the Obama Administration argue that VOA and its sister 
entities should drastically reduce the number of languages they broadcast in – to 
perhaps six to eight, including English – and thus increase resources for those key 
audiences. This would be a mistake. Part of the secret sauce of VOA and its sister 
U.S. broadcasters is their willingness – unlike some other international 
broadcasters – to reach out to audiences in their mother tongues, not just colonial 
ones. Adding Bambara in Mali, for example, clearly extended VOA’s reach well 
beyond that of French language broadcasts. While there are no official statistics 
on the number of French speakers in Mali, just 10 percent of Malians spoke 
French in 2000.74 The proportion is believed to have further declined since, with 
Francophones being principally older and male. Because in many parts of the 
world fewer women and young people speak colonial languages, the move would 
cut many of them out of the VOA audience.  

In addition, focusing more resources on VOA global English, while welcome, 
would have the effect of putting VOA in more direct competition with CNN and 
the BBC, which might be seen by some as an unnecessary duplication of Western 
broadcasting efforts.  

 

Recommendations to Expand and Improve VOA  
VOA and its sister entities are much less effective than they should be, and should 
be innovating more, especially since the fast changing media landscape 
continually offers new ways to reach people. 

 
1: Establish a new and innovative Western media effort directed toward the 
Russian-speaking world. 
One option might be to establish an internationally-supported television news 
channel based in Kyiv, Riga or Vilnius aimed at Russian speakers outside the 
Russian Federation, but with programming that is attractive to all Russian 
speakers and that can be segmented and presented in clips on YouTube and 
similar sites. Private ownership models could be explored. Soap operas and live 
sports coverage could be included, along with Russian-language news and 
information programming from European and American broadcasting 
organizations including VOA. The possibility of beaming TV air across from 
Narva, Estonia to St. Petersburg, Russia’s second city, could be examined. A key 
challenge is that some European broadcasters are reluctant to pool resources for 
this kind of effort, preferring to go it alone. 

The joint VOA/Radio Free Europe daily Russian news program “Current Time,” 
started as a result of the invasion of Crimea, is seen through affiliate stations on 
25 stations in nine countries, but is blocked from Russia itself. “Current Time” is a 



23 
 

good start, but lacks the budget and affiliate base to be as influential as it needs to 
become. 

 
2. Provide 24/7 TV in Mandarin and more circumvention of the Great 
Firewall in China. 
VOA’s Weishi, which means “satellite,” has demonstrated there is an audience in 
China for such a TV satellite news broadcast, but it currently offers only two 
hours a day of new material in Mandarin, plus half an hour in Tibetan and some 
Cantonese. Much more should be done. A 24-hour satellite news channel could 
attract millions more to a reliable source of information that is an alternative to 
the Chinese party line. Though uplink satellite jamming is technologically 
possible (and has been employed in the past by the Iranian regime and others), 
China has never jammed satellites. Uplink jamming is a blunt instrument, taking 
out dozens of “innocent” signals on a satellite transponder in order to block one 
or two. It is bad for business and the Chinese state is in the satellite owning and 
leasing business, making jamming less likely from that quarter.  

Also, Internet circumvention investments by the BBG are allowing millions of 
Chinese and others to reach news and information that would otherwise be 
denied to them by the Great Firewall. Those techniques that can be shown to 
increase audience – in fact, not in theory – should receive more robust funding.  

 
3. Expand reach in the Middle East. 
The affiliate model, described above as a successful approach for mature 
markets, should be tried more aggressively in the Arabic speaking world, as well 
as in Turkey, Kurdish enclaves and other nearby markets. Currently the BBG 
relies principally on Alhurra, an Arabic-language satellite news channel at VOA’s 
sister organization, the Middle East Broadcast Network (MBN), which struggles to 
compete head to head with Al Jazeera Arabic and other Arab news channels. It 
has a relatively small slice of the audience pie in the crowded Arabic-language 
satellite television news market – just 2 percent in the last year, for example, in 
Egypt.75 Greater effort should be made to find affiliates: stations willing to have 
American Arabic-speaking reporters and segments appear on their shows, with 
news about U.S. policy toward the region and life in America.  

 
4. Produce more mobile apps. 
The number of people logging onto VOA and other Western media through 
mobile phones instead of desktop computers is surging. Mobile devices will 
eventually dominate all other platforms for delivering news and information. 
Mobile apps in every language, with tailor-made news material are overdue. 

 
5. Public diplomacy needs to be made a priority. 
American public diplomacy and U.S. international media both need to be better 
organized and funded. In my view, the 1999 closure of the U.S. Information 
Agency (USIA), once headed by Edward R. Murrow, was a mistake. At the State 
Department, public diplomacy is still treated as less important than traditional 
diplomacy. In the digital age, that thinking is outdated. 



24 
 

More robust funding is needed to counter message against ISIS recruitment 
and other hateful propaganda, particularly on social media. The actual online 
work should not be done by Americans. It should be contracted out to partners in 
the region.  

Writer Jared Cohen argues for a major coordinated effort involving 
governments, companies and NGOs to “marginalize” ISIS on the Internet. “At first 
glance,” he says, “ISIS can look hopelessly dominant online, with its persistent 
army of propaganda peddlers and automated trolls. In fact, however, the group is 
at a distinct disadvantage when it comes to resources and numbers.” 76 

A full scale digital counterinsurgency campaign, Cohen says “would also make 
the group’s real-world defeat more imminent.” A robust effort along these lines 
could be organized, bringing together resources from U.S. national security 
agencies and from allies – particularly those in the Middle East and North Africa. 
This is the urgent “gray” part of an information policy that is needed to 
complement a stronger longer-term U.S. public media effort centered on VOA.  

State Department public diplomacy grants should also be made to help local 
efforts around the world debunk lies and conspiracy theories, along the lines of 
the Stop Fake website started by a group of journalists in Ukraine, as the 
Kremlin’s propaganda efforts went into high gear in March 2014.  

 
6. Fix the structural problems at the BBG. 
When she was secretary of state, Hillary Clinton argued that the Broadcasting 
Board of Governors (BBG), the parent organization overseeing VOA and its sister 
entities, was “practically defunct in terms of its capacity to be able to tell a 
message around the world.” 77 She was right: it is clear that nine part-time 
appointees should never have been asked to run a federal agency.  

Fortunately, Chairman Jeff Shell and the current board are well aware of the 
problem. The BBG’s recent appointment of a chief executive officer of U.S. 
international media is a good first step, but CEO John Lansing needs legislation 
giving him clear authority over all budgets and personnel so that issues about 
mission and overlap can be resolved between VOA and its sister entities on the 
basis of what works best, rather than as shaped by the politics of Congress and a 
board consisting of four Democrats, four Republicans and the secretary of state. 
Also, after years of chipping away at it, VOA is no longer a complete media 
company. It must rely on key support offices that no longer report to the VOA 
director and are neither properly resourced nor properly organized. VOA needs 
to be rebuilt so that it can be truly effective.  

 

Conclusion: Policy-Driven “Messaging” versus Journalism with 
Values  
Should it be the Voice of America, or the voice of the U.S. government? Despite 
passage of the VOA Charter back in 1976, that debate has never really been 
settled in some minds, both on Capitol Hill and within the administration. The 
debate itself has been damaging to VOA’s effectiveness, and it should end.  



25 
 

While I was Director of VOA, a senior State Department official once asked me 
over to his office for a private conversation, to discuss complaints by a certain 
government that VOA’s human rights coverage was “excessive.” He said the 
government in question had earned the right for him to raise their concern since 
it had been so helpful to the U.S. on national security issues. “Do they offer any 
evidence of poor journalism,” I asked, “is there anything wrong with the facts, 
sourcing, or writing?” In response to the request for details came only a repeated 
general request from the government in question to tone down human rights 
coverage, with no specifics offered. After quietly verifying the professionalism of 
the reporting on human rights in that country, I ignored the request entirely.  

This is an example of how things should work. The State Department must 
inevitably collaborate on national security issues with governments that have 
bad human rights records. But while VOA’s journalism, like that of any serious 
news organization, must constantly be checked for errors, human rights coverage 
should never be curbed to please other governments.  

Imagine a VOA placed within the State Department. Would it be forced to 
shape coverage to please helpful but authoritarian governments? Would a media 
enterprise overseen by the Secretary of State be able to report on a story such as 
Edward Snowden’s revelations about intrusive U.S. intelligence practices? How 
about the next Watergate scandal? For that matter, how much credibility and 
audience would be lost if it was decided that the U.S.-funded media would 
henceforth put “countering violent extremism” over reporting with balance? 

In other countries, government-funded media have faced some of the same 
questions. At the BBC, Emily Kasriel, head of research says: “Soft power has to be 
an outcome, not a key driver. Otherwise it can contaminate the journalism.” 78 In 
Germany, Deutsche Welle’s Director Peter Limbourg says simply: “If you work for 
a democratic country, you have to play by democratic rules. And it won’t work in 
a democracy to do propaganda. You won’t be credible.” 79 

In the U.S., the position of the BBG’s new CEO John Lansing is equally clear. At 
a Senate hearing in November 2015, he said “the credibility of our reporting is 
our greatest asset. We do not do propaganda.” 

There is, however, another key point: good journalism requires more than 
balance. Certainly, professional reporters must work toward the goals of fairness 
and objectivity, and an opinion is not normally appropriate except on the 
editorial page. But the best journalists are not, nor should they ever be, values 
neutral. In October 2015 remarks, the president of the U.S. Public Diplomacy 
Council, Adam Clayton Powell III, himself a former executive at CBS News, NPR 
and other news organizations, put it this way: 

 
To state the obvious, not everything is true; some things are provably false. 
Not everything is equivalent; some things are repulsive to humanity. Today 
the choice can be very clear. Seizing neighboring countries’ territory by 
force is not just another ideology. Shooting down civilian airliners…is not 
just another point of view. Jailing political opponents in Havana or Caracas 
is not just an alternative lifestyle. Mass enslavement of women and girls by 
ISIS is not just another way of exercising power. Mass kidnapping of 



26 
 

African boys and forcing them to become soldiers is not just another way to 
govern. These are, by any objective standard, practices which civilized 
people everywhere can and do condemn.  

 
“Democracy” concluded Powell, “is not just another ideology, and freedom is 

not just another point of view.” 80 
Many worry that the U.S. has lost its edge in international communications; 

that slickly produced television and Internet products from Russia, China, and 
even ISIS may be having more impact globally than anything this country 
currently has to offer. It is true that the big budgets of CCTV and RT buy top-flight 
television producers, flashy sets and great graphics. It is also true that the 
creators of ISIS recruitment videos and chatroom appeals are highly motivated 
by ideology and come from the digital media savvy generation. They well 
understand how to leverage and exploit head-chopping “violence porn” to grab 
the world’s attention.  

But the answer is not to toss out the American tradition of balanced reporting 
based on universal human values, which has garnered so much respect, and 
draws many tens of millions to VOA programming each week. Nor is it replacing 
journalism with propaganda designed to counter violent extremism, however 
laudable that goal may be. After years of budget cuts, policy drift, and politicking, 
the answer is to fix the organizational structure at the BBG and put more serious 
resources into exporting honest journalism  

Recent history has shown that putting too much faith in hard power alone 
does not lead to good outcomes. In the last fifteen years the U.S. has spent over 
$400 billion developing and operationalizing its F-35 Joint Strike Fighter program. 
At current budget projections, once complete, the Pentagon will have spent over 
$1 trillion on 2,457 F-35 jets. For the price of two F-35s a year – just over $200 
million – VOA reaches almost 188 million a week with news and information that 
empowers ordinary people around the world, and builds American credibility. 
Much more could be done. As a former assistant secretary of defense, says 
Harvard’s Joseph Nye: “I am all in favor of the defense budget, but we have our 
proportions all wrong.” 81  

The news will not overthrow Putin, nor cause the Chinese Communist party to 
allow competitors, nor defeat ISIS, but it can hold all three to global public 
account. Honest, fair news reporting in key languages is one of the most effective 
enhancements of its soft power that a democracy can project. In the end, it beats 
conspiracy theories, spin and hate speech every time.  

 

 

 

 

 



27 
 

Endnotes 

 

1 The author conducted an interview with Dakhil Elias, Voice of America 
Kurdish Service journalist, on September 14, 2015, via video conference. 

2 Broadcasting Board of Governors, “2015 Performance and Accountability 
Report,” October 2015. http://www.bbg.gov/wp-content/media/2015/11/BBG-
FY2015-PAR.pdf  

3 The full text of H.R. 4490 United States International Communications 
Reform Act of 2014 can be found on the website of the U.S. House Committee on 
Foreign Affairs: https://foreignaffairs.house.gov/bill/hr-united-states-
international-communications-reform-act-2014 

4 The full transcript of the testimony of James K. Glassman, founding executive 
director of the George W. Bush Institute, to the U.S. House Committee on Foreign 
Affairs Committee’s June 26, 2013 hearing on “The Broadcasting Board of 
Governors: An Agency Defunct” can be found on the website of the Committee: 
http://docs.house.gov/meetings/FA/FA00/20130626/101050/HHRG-113-FA00-
Wstate-GlassmanJ-20130626.pdf 

5 Ibid.  
6 Ibid.  
7 The author conducted an interview with Peter Pomerantsev, Legatum 

Institute, on October 7, 2015, via video conference. 
8 Portland Communications, “Soft Power 30,” July 2015, p. 7. 

http://softpower30.portland-communications.com/pdfs/the_soft_power_30.pdf  
9 Ibid. p. 18.  
10 U.S. Department of State, “Foreign Operations and Related Programs: Budget 

Amendment Justification, Fiscal Year 2015,” 2015. 
http://www.state.gov/documents/organization/234238.pdf  

11 Voice of America, “Interview with U.S. Under Secretary of State for Public 
Diplomacy and Public Affairs Richard Stengel,” September 25, 2015. 
http://www.state.gov/documents/organization/234238.pdf  

12 Heil, Alan L. Jr., Voice of America: A History, (New York: Columbia 
University Press, 2003), p. 57. 

13 Voice of America Charter, Section 3, 1976. 
http://www.insidevoa.com/info/voa-charter/2322.html 

14 “Foreign Losses,” The Economist, May 2014. 
http://www.economist.com/news/britain/21599833-sweeping-cuts-have-not-killed-
bbc-world-service-steady-neglect-might-foreign-losses  

15 Kofi Annan offered these remarks in a presentation to the United Nations 
General Assembly in October 1998 while serving as UN Secretary General.  

16 Davies, Caroline, “Aung San Suu Kyi praises BBC World Service,” The 
Guardian, June 19, 2012. http://www.theguardian.com/world/2012/jun/19/aung-
san-suu-kyi-world-service  

17 BBC World Service, “The Economic Return to the U.K. of the BBC’s Global 
Footprint,” November 2013. 

 

http://www.bbg.gov/wp-content/media/2015/11/BBG-FY2015-PAR.pdf
http://www.bbg.gov/wp-content/media/2015/11/BBG-FY2015-PAR.pdf
https://foreignaffairs.house.gov/bill/hr-united-states-international-communications-reform-act-2014
https://foreignaffairs.house.gov/bill/hr-united-states-international-communications-reform-act-2014
http://docs.house.gov/meetings/FA/FA00/20130626/101050/HHRG-113-FA00-Wstate-GlassmanJ-20130626.pdf
http://docs.house.gov/meetings/FA/FA00/20130626/101050/HHRG-113-FA00-Wstate-GlassmanJ-20130626.pdf
http://softpower30.portland-communications.com/pdfs/the_soft_power_30.pdf
http://www.state.gov/documents/organization/234238.pdf
http://www.state.gov/documents/organization/234238.pdf
http://www.insidevoa.com/info/voa-charter/2322.html
http://www.economist.com/news/britain/21599833-sweeping-cuts-have-not-killed-bbc-world-service-steady-neglect-might-foreign-losses
http://www.economist.com/news/britain/21599833-sweeping-cuts-have-not-killed-bbc-world-service-steady-neglect-might-foreign-losses
http://www.theguardian.com/world/2012/jun/19/aung-san-suu-kyi-world-service
http://www.theguardian.com/world/2012/jun/19/aung-san-suu-kyi-world-service


28 
 

 

http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/pdf/bb
c_report_economic_return_global_footprint_2013.pdf  

18 U.K. Department for Culture, Media and Sport, “An Agreement Between Her 
Majesty’s Secretary of State for Culture, Media and Sport and the British 
Broadcasting Corporation,” July 2006. 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/agree
ment.pdf  

19 The author conducted an interview with Peter Horrocks, former Director of 
the BBC World Service on October 15, 2015, via video conference. 

20 Wolf, Martin, “Public Broadcaster Belongs to the People,” Financial Times, 
October 29, 2015. http://www.ft.com/intl/cms/s/0/2e21620c-7e2d-11e5-a1fe-
567b37f80b64.html  

21 U.K. House of Lords Select Committee on Soft Power and the U.K.’s 
Influence, “Final Report: Persuasion and Power in the Modern World,” 2014. 
http://www.publications.parliament.uk/pa/ld201314/ldselect/ldsoftpower/150/150
04.htm  

22 Author interview with Peter Horrocks. 
23 The author conducted an interview with Vasily Gatov, visiting fellow, USC 

Annenberg Center for Communication, Leadership and Policy, on October 6, 
2015. The interview was conducted in-person and a written transcript was taken. 

24 Koltsova, Olessia, News Media and Power in Russia, (Abingdon: Routledge, 
2006), p. 18. 

25 Dougherty, Jill, “How the Media Became One of Putin’s Most Powerful 
Weapons,” The Atlantic, April 21. 2015. 
http://www.theatlantic.com/international/archive/2015/04/how-the-media-
became-putins-most-powerful-weapon/391062/  

26 Bessudnov, Alexei, “Media Map, ” Index on Censorship, Vol. 37, No. 1, 2008, p. 
184. 

27 Nardelli, Alberto, “Vladimir Putin’s approval rating at record levels,” The 
Guardian, July 23, 2015. 
http://www.theguardian.com/world/datablog/2015/jul/23/vladimir-putins-
approval-rating-at-record-levels 

28 Author interview with Vasily Gatov. 
29 Luhn, Alec, “MH17: vast majority of Russians believe Ukraine downed plane, 

poll finds,” The Guardian, July 30, 2014. 
http://www.theguardian.com/world/2014/jul/30/mh17-vast-majority-russians-
believe-ukraine-downed-plane-poll 

30 The author conducted an interview with Peter Pomerantsev, Legatum 
Institute, on October 7, 2015, via video conference. 

31 Pietiläinen, Jukka, and Dmitry Strovsky, “Why do Russians Support 
Censorship of the Media?” University of Helsinki, 2010. 
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/24366 

32 Nisbet, Erik, “Benchmarking Public Demand: Russia’s Appetite for Internet 
Control,” Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania, 

 

http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/pdf/bbc_report_economic_return_global_footprint_2013.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/pdf/bbc_report_economic_return_global_footprint_2013.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/agreement.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/agreement.pdf
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/2e21620c-7e2d-11e5-a1fe-567b37f80b64.html
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/2e21620c-7e2d-11e5-a1fe-567b37f80b64.html
http://www.publications.parliament.uk/pa/ld201314/ldselect/ldsoftpower/150/15004.htm
http://www.publications.parliament.uk/pa/ld201314/ldselect/ldsoftpower/150/15004.htm
http://www.theatlantic.com/international/archive/2015/04/how-the-media-became-putins-most-powerful-weapon/391062/
http://www.theatlantic.com/international/archive/2015/04/how-the-media-became-putins-most-powerful-weapon/391062/
http://www.theguardian.com/world/datablog/2015/jul/23/vladimir-putins-approval-rating-at-record-levels
http://www.theguardian.com/world/datablog/2015/jul/23/vladimir-putins-approval-rating-at-record-levels
http://www.theguardian.com/world/2014/jul/30/mh17-vast-majority-russians-believe-ukraine-downed-plane-poll
http://www.theguardian.com/world/2014/jul/30/mh17-vast-majority-russians-believe-ukraine-downed-plane-poll
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/24366


29 
 

 

February 2015, p. 10. 
http://www.global.asc.upenn.edu/publications/benchmarking-public-demand-
russias-appetite-for-internet-control/ 

33 Van Herpen, Marcel H., Putin’s Propaganda Machine: Soft Power and Russian 
Foreign Policy, (London: Rowman & Littlefield, 2015), p. 15. 

34 Van Herpen, Marcel H., Putin’s Propaganda Machine: Soft Power and Russian 
Foreign Policy, (London: Rowman & Littlefield, 2015), p. 14. 

35 Zavadski, Katie, “Putin’s Propaganda TV Lies about Its Popularity,” The Daily 
Beast, September 17, 2015.  
http://www.thedailybeast.com/articles/2015/09/17/putin-s-propaganda-tv-lies-
about-ratings.html 

36 Plunkett, John. “Russia Today Reporter Resigns,” The Guardian, July 18, 2014. 
http://www.theguardian.com/media/2014/jul/18/mh17-russia-today-reporter-
resigns-sara-firth-kremlin-malaysia 

37 Jackson, Jasper, “RT Sanctioned by Ofcom Over Series of Misleading or 
Biased Articles,” The Guardian, September 21, 2015. 
http://www.theguardian.com/media/2015/sep/21/rt-sanctioned-over-series-of-
misleading-articles-by-media-watchdog 

38 Rankin, Jennifer, “Russia Today chases ratings with controversy,” 
GlobalPost, December 20, 2012. 
http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/europe/russia/121219/russia-
today-television-rt-satellite-tv-moscow-putin-washington  

39 Broadcasters Audience Research Board,“November 2015 Weekly Viewing 
Summary,” November, 2015. http://www.barb.co.uk/whats-new/weekly-viewing-
summary 

40 Ibid. 
41 Author interview with Peter Pomerantsev. 
42 Aron, Leon, American Enterprise Institute, testimony to U.S. Senate Armed 

Services Committee’s Subcommittee on Europe and Regional Security 
Cooperation, November 3, 2015 

43 Goldberger, Paul, “Forbidden Cities,” The New Yorker, June 30, 2008. 
http://www.newyorker.com/magazine/2008/06/30/forbidden-cities  

44 Nelson, Anne, “CCTV’s International Expansion: China’s Grand Strategy for 
Media? A Report to Center for International Media Assistance,” October 2013, p. 6. 

45 Ibid, p. 7. 
46 Mustafi, Sambuddha Mitra, “Sino the times: Can China’s billions buy media 

credibility?” Columbia Journalism Review, May / June 2012. 
http://www.cjr.org/feature/sino_the_times.php 

47 Bodeen, Christopher, “China’s state TV making huge global expansion,” 
Associated Press, January 31, 2012. http://news.yahoo.com/chinas-state-tv-making-
huge-global-expansion-052156090.html  

48 Mustafi, Sambuddha Mitra, “Sino the times: Can China’s billions buy media 
credibility?” Columbia Journalism Review, May / June 2012. 
http://www.cjr.org/feature/sino_the_times.php  

 

http://www.global.asc.upenn.edu/publications/benchmarking-public-demand-russias-appetite-for-internet-control/
http://www.global.asc.upenn.edu/publications/benchmarking-public-demand-russias-appetite-for-internet-control/
http://www.thedailybeast.com/articles/2015/09/17/putin-s-propaganda-tv-lies-about-ratings.html
http://www.thedailybeast.com/articles/2015/09/17/putin-s-propaganda-tv-lies-about-ratings.html
http://www.theguardian.com/media/2014/jul/18/mh17-russia-today-reporter-resigns-sara-firth-kremlin-malaysia
http://www.theguardian.com/media/2014/jul/18/mh17-russia-today-reporter-resigns-sara-firth-kremlin-malaysia
http://www.theguardian.com/media/2015/sep/21/rt-sanctioned-over-series-of-misleading-articles-by-media-watchdog
http://www.theguardian.com/media/2015/sep/21/rt-sanctioned-over-series-of-misleading-articles-by-media-watchdog
http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/europe/russia/121219/russia-today-television-rt-satellite-tv-moscow-putin-washington
http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/europe/russia/121219/russia-today-television-rt-satellite-tv-moscow-putin-washington
http://www.barb.co.uk/whats-new/weekly-viewing-summary
http://www.barb.co.uk/whats-new/weekly-viewing-summary
http://www.newyorker.com/magazine/2008/06/30/forbidden-cities
http://www.cjr.org/feature/sino_the_times.php
http://news.yahoo.com/chinas-state-tv-making-huge-global-expansion-052156090.html
http://news.yahoo.com/chinas-state-tv-making-huge-global-expansion-052156090.html
http://www.cjr.org/feature/sino_the_times.php


30 
 

 

49 The author conducted an interview with Jim Laurie, Hong Kong University, 
on October 5, 2015,  via video conference. 

50 Ibid. 
51 Ibid. 
52 Ibid. 
53 Bayles, Martha, Through A Screen Darkly: Popular Culture, Public Diplomacy 

and America’s Image Abroad, (Yale University Press: 2014), p. 170. 
54 Feng, Bree, “China Strives to Be on African Minds, and TV Sets,” The New 

York Times, January 7, 2015. 
http://sinosphere.blogs.nytimes.com/2015/01/07/china-strives-to-be-on-african-
minds-and-tv-sets/  

55 This data is from an October 2013 Broadcasting Board of Governors 
audience survey in Kenya.  

56 York, Geoffrey, “Why China is Making a Big Play to Control Africa’s Media,” 
The Globe and Mail, September, 11, 2013. 
http://www.theglobeandmail.com/news/world/media-agenda-china-buys-
newsrooms-influence-in-africa/article14269323/ 

57 Ibid. 
58 Shambaugh, David, “China’s Soft Power Push,” Foreign Affairs, July/August 

2015. https://www.foreignaffairs.com/articles/china/2015-06-16/china-s-soft-
power-push 

59 Author interview with Peter Horrocks. 
60 Gallup Polls, “Analytical Report for Egypt Media Use Survey: International 

Audience Research Project,” October 2015, p. 21. 
61 Ibid. 
62 Mahr, Krista, “Nega Agha-Soltan,” Time, December 8, 2009. 

http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,1945379_1944701_
1944705,00.html 

63 The author conducted an interview with Anne Applebaum, The Washington 
Post, in October 2015. 

64 Morozov, Evgeny, The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom, 
(London: PublicAffairs, 2012), p. 104. 

65 Ganji, Manouchehr, Defying the Iranian Revolution, (Westport: Praeger 
Publishers, 2002), p .4. 

66 Broadcasting Board of Governors, “BBC Global Audience Estimate: From the 
FY 2015 Performance and Results Report,” p. 2. 

67 Testimony of John Lansing in “Options for Reforming Overseas 
Broadcasting” hearing of the U.S. Senate Committee on Foreign Relations, 
(Washington, D.C.: November 2015). The hearing video can be found on the 
Committee’s website: https://www.foreign.senate.gov/hearings/options-for-
reforming-us-overseas-broadcasting-111715  

68 Broadcasting Board of Governors research, “Highlights of 2014 China 
National Survey,” February 2015.  

 

http://sinosphere.blogs.nytimes.com/2015/01/07/china-strives-to-be-on-african-minds-and-tv-sets/
http://sinosphere.blogs.nytimes.com/2015/01/07/china-strives-to-be-on-african-minds-and-tv-sets/
http://www.theglobeandmail.com/news/world/media-agenda-china-buys-newsrooms-influence-in-africa/article14269323/
http://www.theglobeandmail.com/news/world/media-agenda-china-buys-newsrooms-influence-in-africa/article14269323/
https://www.foreignaffairs.com/articles/china/2015-06-16/china-s-soft-power-push
https://www.foreignaffairs.com/articles/china/2015-06-16/china-s-soft-power-push
http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,1945379_1944701_1944705,00.html
http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,1945379_1944701_1944705,00.html
https://www.foreign.senate.gov/hearings/options-for-reforming-us-overseas-broadcasting-111715
https://www.foreign.senate.gov/hearings/options-for-reforming-us-overseas-broadcasting-111715


31 
 

 

69 The author conducted an interview with Sasha Gong, VOA on September 29, 
2015, via video conference. 

70 Broadcasting Board of Governors, “‘I’m an avid listener of VOA,’ says New 
Nigerian President Muhammadu Buhari,” June 18, 2015. 
http://www.bbg.gov/blog/2015/06/18/im-an-avid-listener-of-voa-says-new-
nigerian-president-muhammadu-buhari/ 

71 Abdul Karim, Jaffar, “You too are now Germany!” Die Zeit, September 21, 
2015. http://www.zeit.de/gesellschaft/2015-09/jaafar-refugees-english 

72 The author conducted an interview with Michele Ernsting, Founder & Head 
of the Love Matters Project and the Justice Hub at RNW on November 7, 2015, via 
video conference. 

73 Bruno, Debra, “OMG: In China, This Language Teacher Has Swag,” The Wall 
Street Journal, June 2, 2014. http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2014/06/02/omg-
in-china-this-language-teacher-has-swag/  

74 Lumumba-Kasongo, Tukumbi, Dynamics and Policy Implications of the 
Global Reforms at the End of the Second Millennium, (New York: Brill, 2009), p. 37. 

75 Gallup Polls, “Analytical Report for Egypt Media Use Survey: International 
Audience Research Project,” October 2015, p. 18. 

76 Cohen, Jared, “Digital Counterinsurgency,” Foreign Affairs, November / 
December 2015. https://www.foreignaffairs.com/articles/middle-east/digital-
counterinsurgency  

77 Thomas, Gary, “Mission Impossible,” Columbia Journalism Review, 2011. 
http://www.cjr.org/feature/mission_impossible.php?page=all&gt%3B  

78 The author conducted an interview with Emily Kasriel, BBC World Service 
on September 23, 2015, via telephone. 

79 The author conducted an interview with Peter Limbourg, Director of 
Deutsche Welle on October 14, 2015, via video conference. 

80 Powell III, Adam C., Broadcasting Board of Governors, October 8, 2015. 
81 The author conducted an interview with Professor Joseph Nye, Harvard 

University, John F. Kennedy School of Government on October 8, 2015. The 
interview was conducted in person and recorded. 

http://www.bbg.gov/blog/2015/06/18/im-an-avid-listener-of-voa-says-new-nigerian-president-muhammadu-buhari/
http://www.bbg.gov/blog/2015/06/18/im-an-avid-listener-of-voa-says-new-nigerian-president-muhammadu-buhari/
http://www.zeit.de/gesellschaft/2015-09/jaafar-refugees-english
http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2014/06/02/omg-in-china-this-language-teacher-has-swag/
http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2014/06/02/omg-in-china-this-language-teacher-has-swag/
https://www.foreignaffairs.com/articles/middle-east/digital-counterinsurgency
https://www.foreignaffairs.com/articles/middle-east/digital-counterinsurgency
http://www.cjr.org/feature/mission_impossible.php?page=all&gt%3B

