
Shorenstein Center on Media, Politics 
and Public Policy 

Discussion Paper Series 
#D-88, July 2014 

 

 

 

Everyone Lies:  
The Ukraine Conflict and  

Russia’s Media Transformation 
 

 

By Jill Dougherty 

Joan Shorenstein Center Fellow, Spring 2014 

Formerly, Moscow bureau chief, CNN 
 

 

 

 
 

 

 

Licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License. 

  

http://shorensteincenter.org/fellowships/spring-2014/#jill-dougherty�
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/�
http://shorensteincenter.org/�


2 

“This is war. You’re part of it.”  

– Appeal of Ukrainian Civil Society to International Journalists 

 

As international investigators attempted to piece together evidence of how 

Malaysian flight 17 was shot down over eastern Ukraine, wild rumors ricocheted 

throughout the Internet.  According to one of the early Russian versions, 

Ukrainian government forces downed the civilian passenger jet, believing it was 

Russian President Vladimir Putin’s plane. Another story claimed the Malaysian 

passenger jet had been filled with dead bodies, flown deliberately over the 

conflict zone in Ukraine, then detonated with explosives. The aim: to ignite a war 

with Russia.  Some Russians, conditioned to accept conspiracy theories by 

decades of Soviet propaganda, believed it. 

More sober theories, based on mounting evidence that the plane was 

destroyed by a surface-to-air missile launched by pro-Russian separatists, were 

dismissed by Moscow, which blamed the Ukrainian military. U.S. and Russian 

officials held dueling news conferences. Intercepted phone conversations 

between rebels and Russian security officials trumpeted by Ukraine were 

“falsified,” according to Russian experts. 

In just a few days Flight 17 became embroiled in a massive and sophisticated 

propaganda war over the conflict in Ukraine which, in its intensity, rivals peak 

moments of the Cold War’s battle for hearts and minds.  

Some of the methods employed are traditional, including disinformation, half-

truths and labeling, but the battle is being waged with a dizzying array of modern 

weapons, including electronic media, digital communications, blogs and social 

media. “Previously, there was artillery preparation before an attack,” Dmitry 

Kiselev, Russian television anchorman and head of a new government 

information agency, says. “Now, it’s informational preparation.”  

All sides are using propaganda: Ukraine, Russia, the United States and other 

Western countries. But, for Moscow, the conflict in Ukraine is accelerating 

profound changes already under way in the Russian media: the centralization 

and mobilization of information resources in the hands of the state, providing the 



3 

Kremlin—and President Vladimir Putin—the means to galvanize public opinion 

domestically and in the region, as well as forcefully assert Russia’s policies, views 

and—increasingly—values internationally.  

Putin has succeeded in dominating the media landscape within his own 

country and parts of Ukraine. Now, the Kremlin has set its sights on a broader 

international audience and is rebuilding the media and propaganda structures 

that collapsed, along with the Soviet Union, two decades ago. 

And it’s honing its message. By questioning, demeaning and attacking 

American and European moral “hypocrisy,” Russia is positioning itself as the “Un-

West,” defining its own rules, and Putin believes his message is gaining traction: 

“Military-political, economic, informational competition does not subside but 

grows in the world,” he told his Parliament in December. “Other global centers 

follow Russia’s strengthening with attention.”   

For Putin’s propaganda chief, Dmitry Kiselev, one battle already is won: 

“We’ve switched roles,” he says. “Russia is for freedom of expression and the 

West is not.”  

The Stealth Strategy 

The first lie appeared in late February, as men in green camouflage military 

uniforms carrying weapons took up positions in the Crimean Peninsula, a region 

of Ukraine populated primarily by Russian speakers. In spite of indications that 

the men were Russian security forces, Vladimir Putin denied it, telling reporters 

at a news conference on March 4, “the post-Soviet space is full of such uniforms,” 

and anyone could have bought them. 

The next day the U.S. State Department took the extraordinary step of firing 

off a direct rebuttal to the Russian president, stating “the world has not seen such 

startling Russian fiction since Dostoyevsky wrote, ‘The formula “two times two 

equals five” is not without its attractions.’”  

There was no question the armed units were Russian, the State Department 

insisted; they drove vehicles with Russian military license plates and, when 

questioned by the international media and the Ukrainian military, the men 



4 

“freely identif[ied] themselves as Russian security forces.” What’s more, it said, 

they were armed with weapons “not generally available to civilians.” Yet Russian 

officials steadfastly insisted the men were not Russian troops; Defense Minister 

Sergei Shoigu told the media the reports were “complete nonsense.” 

In the blogosphere the sparring reached epic proportions. Western reporters 

Tweeted photographs of Russian license plates. Pro-Ukrainian bloggers 

sarcastically referred to the uniformed forces as “little green men.” Pro-Russian 

bloggers and journalists used the catchword “polite men” and released pictures of 

them in camouflage, cradling automatic weapons, chatting amiably with little 

children. 

Russia’s explanation for the “little green men” was a classic example of the 

Soviet technique of military deception called “maskirovka,” literally 

“camouflage,” but in April, during his annual call-in program, Putin finally 

“unmasked” the operation, admitting that Russian troops were on the ground in 

Crimea. “Of course, Russian servicemen backed the Crimean self-defense forces,” 

he said, but insisted they were needed to protect the lives of Russian-speaking 

Crimeans. 

That life-or-death scenario—rescuing Russians and Russian-speakers from the 

depredations of Fascists—became the driving narrative in the Kremlin’s 

campaign to justify its incursion into Crimea, and it was broadcast relentlessly on 

all state-run media in Russia, especially television, which reaches more than 90% 

of the Russian population.   

Russia’s main TV channels also reached large numbers of viewers in south 

and east Ukraine where many residents speak Russian; Vesti, Russia 24, Channel 

One, RTR “Planeta” and NTV Mir were part of the regular channel lineup. The 

broadcasts from Moscow were popular, so much so that the new Ukrainian 

government quickly banned them after Russia pulled broadcasts of Ukrainian 

stations off the air in Crimea.  

For Moscow, controlling the means of mass communication was crucial; 

establishing a single, unchallenged narrative was essential. In several cities in 

eastern and southern Ukraine the first object pro-Russian groups seized was the 



5 

television tower. The Wall Street Journal, reporting on what it called a “covert 

effort by Russian intelligence officers,” described the seizure of a tower outside of 

the Ukrainian city of Slavyansk: “Well-equipped gunmen accompanied by 

specialized technicians disarmed the guards, allowing the technicians to connect 

sophisticated satellite equipment and replace Ukrainian channels with the pro-

Kremlin Russian broadcasts.” 

Russia’s state-controlled media presented a parallel universe: a “humanitarian 

crisis” was unfolding. Russian-speaking Ukrainians were under attack. Hundreds 

of thousands were fleeing, they said, an allegation that later was shown to be 

false. News anchors referred to Ukrainians protesting on the streets of Kiev as 

“radicals,” “extremists” and “nationalists.” Russian state television was filled with 

images of swastikas and bloodshed, fanning an atavistic panic that the bloody 

battle against Fascism from a half-century ago was back again.  

The U.S. State Department assailed what it called Moscow’s “false and 

dangerous narrative.” “The Russian propaganda machine,” one statement said, 

“continues to promote hate speech and incite violence by creating a false threat 

in Ukraine that does not exist. We would not be seeing the violence and sad 

events that we’ve witnessed…without this relentless stream of disinformation 

and Russian provocateurs fostering unrest in eastern Ukraine.” 

In April, as heavily armed pro-Russian groups took over a government 

building in southeast Ukraine, President Putin began referring to the region as 

“New Russia,” an historical term for the area of Ukraine conquered by Russia 

more than three hundred years ago. 

Former Secretary of State Hillary Clinton joined the rhetorical battle, tarring 

Putin with label of irredentism. “Now if this sounds familiar, it’s what Hitler did 

back in the ’30s,” Clinton said in March. “The ethnic Germans, the Germans by 

ancestry who were in places like Czechoslovakia and Romania and other places, 

Hitler kept saying they’re not being treated right. ‘I must go and protect my 

people,’ and that’s what’s gotten everybody so nervous.” 

The United Nations debunked Russian allegations of widespread and 

systematic attacks on Russian speakers in Ukraine. A report by its human rights 



6 

monitors warned of “radically different narratives being exploited for political 

ends.” U.N. Assistant Secretary General for Human Rights, Ivan Simonovich, in an 

interview with CNN’s Christiane Amanpour, confirmed there had been cases of 

harassment of Russian speakers who supported President Yanukovich but said 

they were “neither widespread nor systemic.” 

“One of the problems that we faced in Crimea,” he said, “was first cutting off 

the channels, television channels, that were broadcast from Ukraine. So, in a way, 

it was an attempt to have a monopoly of information, and then information quite 

often consisted of some cases where some violations that did take place were 

exaggerated, and also there were some unfounded rumors that were spread 

about trains coming filled with extremists, well-armed, and wishing to prosecute 

[sic] the Russian population. That has contributed to create the climate of fear 

and insecurity.” 

Several pro-Kiev websites sprang up, waging their own propaganda battle 

against Moscow’s media onslaught. In March, a Russian-language Ukrainian 

website, “Anti-propaganda,” suddenly appeared on the Russian social media 

platform, Vkontakte (“Incontact”). Who was behind it was unclear. “From the 

television screen comes a constant stream of information,” the site proclaimed. 

“They convince us, they indoctrinate us, they impose on us. In a word, they 

manipulate us.” 

The website’s mission, it said, was to “separate fact from propaganda.” 

Employing the methodology of the British researcher, Robert Cole, and his book, 

The International Encyclopedia of Propaganda, the Anti-propaganda website 

studied daily news broadcasts of the main Russian TV channels, quantifying the 

percentage of what it deemed propaganda. The April 21st broadcast of the 

program “Vesti” on the Russia24 channel, for example, was listed as “66% 

propaganda.” Each program was described in detail, along with quotes by the 

anchormen or women and a list of propaganda techniques used, e.g. 

“demonization of the enemy,” “disinformation,” “oversimplification,” and 

“substitution of facts with opinions.” 



7 

Propaganda or not, viewers in Russia who watched the broadcasts were 

primed to accept the government’s narrative that Nazis had carried out the 

uprising in Kiev. World War II—which Russians commonly refer to as the “Great 

War of the Fatherland”—elicits deep, patriotic emotions. In a 2002 poll by 

Moscow’s Public Opinion Foundation, Russians were asked what one thing they 

were most proud of in their country’s history. Forty-one percent surveyed cited 

the Soviet Union’s victory in World War II.  

Stirring up historical memories appeared to have a “rally ‘round the flag” 

effect: In another Foundation poll in late March of this year seventy-two percent 

of Russians questioned agreed that there are issues in society so important that 

media reports should be withheld in the interest of the state. Fifty-four percent 

said information can be distorted in the interest of the government.  

In December Dmitry Kiselev met with journalists of the RIA Novosti news 

agency that was being restructured as part of the creation of the Kremlin’s new 

international information service, Russia Today. 

“Objectivity does not exist,” he told them. “There’s not one publication in the 

world that’s objective. Is CNN objective? No. Is the BBC objective? No. Objectivity 

is a myth, which they propose to us and impose on us.” Kiselev said he had “no 

pretentions” against the journalists “because, in our country, we have freedom of 

expression,” but he added, “Frequently, under the motto of objectivity, we distort 

the picture and look at our country as something alien. I think this period of 

distilled, detached journalism is over.” He ended with a warning: “If you are 

planning to engage in subversive activity that doesn’t coincide with my plans, I’m 

telling you right now.” 

Kiselev has publically described his “internal evolution” as a journalist. It 

wasn’t the result of “Putin’s efforts,” he insists. “I understood that our post-Soviet 

journalism is different from the West’s…journalism is an instrument and 

resource for a country that allows values to be created…to define what is good 

and what is bad….I think that journalists in Russia have a big mission to create 

those values.” 



8 

The Home Front  

Two days after voters in Crimea passed a referendum to join Russia, Vladimir 

Putin stood on a giant stage erected on Red Square, framed by a military chorus 

in crisp white uniforms, and looked out on a sea of joyous faces. “After a difficult, 

long and exhausting journey, Crimea and Sevastopol have returned to Russia,” he 

proclaimed, “to their home harbor, their home shores, their home port!”  

“Glory to Russia!” the crowd roared. The strains of the Russian national 

anthem—a stirring blend of Soviet-era melody and post-Soviet lyrics—filled the 

square. “From the southern seas to the polar regions lie our forests and our 

fields. You are unique in the world, one of a kind—this native land protected by 

God!” 

The TV cameras, broadcasting the celebration live on state-controlled 

networks, panned the audience, lingering on young, bright faces, then focused on 

the Russian Presidential standard, the czarist double-headed eagle on a field of 

white, blue and red, unfurling in the chill breeze. On a red, white and blue heart 

projected on a giant video monitor at the back of the stage glistened the words 

“Crimea is in my heart!” 

The military incursion into Crimea and the referendum to join Russia sent 

Vladimir Putin’s ratings sky-high. In an April poll by Russia’s Levada Center, 

reported by The Moscow Times, 82% of Russians surveyed approved of Putin’s 

leadership and 58% said their country was heading in the right direction, the 

highest number in more than two decades.    

Russia’s domestic mass media were key to this support. Since the end of his 

first term in office in 2004, President Vladimir Putin had pulled all national 

television networks under tight editorial control, a “one-way communication 

tube,” Carnegie Moscow Center’s Masha Lipman told me in April, “that it has used 

effectively to shape public opinion.” Non-governmental media still enjoy a degree 

of editorial freedom, she said, “but the trick for the Kremlin is to make sure they 

remain editorially irrelevant by keeping politics under control, to make sure they 

are not a political challenge.”  



9 

“I would not say the government has shut down every voice of dissent. We’re 

not there yet,” she explained. This limited freedom of expression works as a 

means to “let off steam” among those who don’t support the status quo. “There 

are outlets that still function, but it has always been at the discretion of the 

government, and the government has used that discretion recently in a very 

dramatic way.” 

On the Wire 

An example came in March, when one of Russia’s most popular news websites, 

Lenta.ru (“The Wire”) published an interview with a member of a Ukrainian 

ultra-nationalist group. The interview contained a link to the group’s leader, 

Dmitriy Yarosh, whom the Russian government had put on an international 

wanted list as a terrorist. 

The Russian government’s Federal Service for Supervision in the Sphere of 

Telecom, Information Technologies and Mass Communications (Roskomnadzor), 

which licenses and supervises the media, officially warned Lenta.ru that the 

website itself could be charged with extremism for publishing the interview. The 

website’s long-time editor, Galina Timchenko, was replaced; the editor of a pro-

Kremlin website took over.  

The conflict in Ukraine has loosed a flurry of legislation restricting the media. 

A law passed in February allows the government to block any website, without a 

court order, if it contains “extremist” information. “Extremism,” however, is 

defined broadly. “Anything can be extremist,” a long-time Russian newspaper 

reporter told me, “So it’s a very useful tool for the government to shut down 

almost anything.” 

In March the staff of Lenta.ru published an open letter to its followers: “Over 

the past couple of years, the space for free journalism in Russia has dramatically 

decreased. Some publications are directly controlled by the Kremlin, others by 

curators, still others by editors who fear losing their jobs. Some media outlets 

have been closed, and others will be closed in the coming months. The problem is 



10 

not that we have nowhere to work. The problem is that you have nothing more to 

read.”  

The Web 

The country’s most popular social networking site, Vkontakte, has been under 

pressure too, according to its founder and former CEO. Pavel Durov told the 

media that the FSB, successor agency to the KGB, ordered him to turn over 

personal information on activists who took part in the uprising in Kiev. Durov 

said he refused to comply and was fired. He fled Russia in April, claiming that 

Vkontakte was now under full control of Kremlin-friendly officials, an allegation 

denied by the new owners who accused him of trying to politicize the issue.  

 As Masha Lipman noted, the Russian government has developed a variety of 

tools to restrict online communication, including “Internet black lists” and an 

“anti-piracy” law. President Putin himself appears uneasy with the Web, and told 

a media conference in April that the Internet originally was a “special CIA 

project” and “this is the way it is developing.” Putin pointedly noted that Russia’s 

“special services,” in response, are “introducing special security systems,” dealing 

primarily with classified information of the Defense Ministry and government 

agencies.  

The Russian blogosphere also presents a challenge to the government, and 

efforts to rein it in are growing. A new study of Russia’s blogs by Harvard 

University’s Berkman Center for Internet and Society describes it as an important 

“alternative public sphere.”   

“Given Russia’s limited and continually shrinking opportunities for 

meaningful participation in political and civic life,” the study says, “the 

blogosphere represents one of the few public spaces where Russians can decide 

what issues are of public concern and how to organize to act on them, in a 

bottom-up, organic manner.” 

Early this year, in an effort to counter what the president called an 

“informational confrontation,” Russia’s Parliament passed a law requiring social 

media websites to keep their servers in Russia and to save all information about 



11 

their users for at least six months. Another law that has passed two readings, as 

reported by The Moscow Times, would restrict the content of all blogs and 

bloggers who have more than 3,000 “daily readers,” and they would be registered 

separately, along with their phone numbers and home addresses. 

At the United Nations, Russia has been urging more international cooperation 

on legal aspects of the Internet. “The authorities are discussing a series of 

measures to tighten control of Internet providers,” the website of the business 

newspaper Kommersant reported. “Experts and media operators fear that the 

government will obtain unlimited possibilities for censoring the Internet.” 

Rain Clouds 

Dozhd TV—the word means “rain” in Russian—attracted viewers from the hip, 

young world of Moscow’s successful middle class, the group that the Kremlin has, 

essentially, given up on attracting to its political ranks. Until February, the 

privately-owned channel was broadcast on cable, private satellite and on the 

Internet; its news included criticism of the government and gave air time to well-

known Putin critics, like Alexei Navalny. It reported on allegations of corruption 

and human rights abuses during preparations for the Olympic Games in Sochi 

and provided extensive coverage of the uprising in Kiev.  

But in January Dozhd crossed the line. On the eve of the 70th anniversary of 

the lifting of the Nazi Blockade of Leningrad, the channel conducted an online 

poll asking its viewers: Should the Soviet government have surrendered 

Leningrad, during the infamous World War II Nazi Blockade “in order to save 

hundreds of thousands of lives?”  

The question, for many Russians whose families had lived—and died—in 

those 900 days of starvation, was a sacrilege. The siege of Leningrad is a scarring, 

yet sacred event in modern Russian history. Vladimir Putin’s own parents barely 

survived the siege; their little boy, older brother to Putin, died.   

The political uproar was immediate. The government’s media agency accused 

the channel of violating the law, noting that article 49 of the media law requires 

journalists to “respect laws and the legal interests of citizens.” 



12 

“Such questions and statements,” the agency said, “could be interpreted as 

insulting to veterans of the Great War of the Fatherland and to residents of 

Leningrad during the Blockade, who exerted all their efforts to achieve victory in 

the battle with Nazi Germany.” 

Dozhd’s editor-in-chief Mikhail Zygar publicly apologized, but cable and 

satellite operators quickly dropped Dozhd from their lineups, severing the 

channel, it said, from ninety percent of its outlets and eighty percent of its 

income. The general director, Natalya Sindeyeva, announced that Dozhd had only 

enough money to survive another month. The staff resorted to Internet 

fundraisers to keep going. 

In late April, however, a deus ex machina suddenly appeared in the unlikely 

persona of President Vladimir Putin. As he left his annual call-in “Direct Line” 

news conference, reporters asked him about Dozhd’s fate.  

Putin, surprisingly, told them he would try to free the canal from “excess 

attention” from the “controlling organs” (of government). “It’s an interesting 

channel,” he added, “with a good, young collective, that made definite mistakes, 

insulting a great number of citizens.” Dozhd’s staff, however, he said, had 

admitted that fact and now “we have to see how to get out of this situation.” 

Putin’s comments brought immediate results: The head of the Association of 

Cable Operators offered to help in negotiations to put Dozhd back on the air. 

“From the moment Putin interceded on behalf of the channel, just one day 

passed,” a report on the NEWSru.com site noted, “once again confirming the 

observation that interference by the president in any problem brings fruitful 

results with lightning speed.” 

Echo Chamber 

In March, access to the website of the independent radio station Echo Moscow, 

still a free-wheeling alternative universe of open debate and balanced 

journalism, was temporarily blocked. Internet providers had cut access to Echo’s 

site after the government media monitor banned access to the blog of a leading 

opposition figure, Alexei Navalny, accusing him of extremism. The station had a 



13 

link to Navalny’s blog and, after deleting it, Echo was back on the web. But in 

February, Echo’s longtime CEO was dismissed by the station’s shareholders and 

replaced by the former deputy chairwoman of government’s international radio 

broadcaster, The Voice of Russia. 

Echo’s long-time editor, Alexey Venediktov, is a fixture on Moscow’s media 

scene. With his beard and mane of unruly gray hair, he has skillfully navigated 

the shark-infested waters of Russian broadcasting for more than two decades. He 

called the move a “totally political decision” but vowed “I won’t change editorial 

policy. We are professionals, instead of civil activists. We will work in a genre of 

traditional journalism when each bit of news is verified.” 

In the 1990’s Russia’s media outlets were sometimes taken over at the point of 

a gun. At 3 a.m. on April 14, 2001, I stood in the hall on the eighth floor of 

Ostankino Television Center at the offices of NTV, Russia’s cutting-edge, hard-

hitting news channel, as armed men forced the station’s security to step aside. 

NTV was suddenly under control of the state-owned energy conglomerate 

Gazprom. Today’s NTV specializes in screeds against the opposition, and two 

years ago made waves with an ambush interview with the new American 

Ambassador to Moscow, Michael McFaul. 

The domestic Russian media now are more likely to be brought under Kremlin 

control in “hostile takeovers” than in midnight raids by men in balaclavas and 

body armor. “All TV networks are either under control of the state or of state-

affiliated companies that are headed by Putin’s closest friends,” investigative 

journalist Yevgenia Albats, chief editor of The New Times magazine told me in 

March. “All these current media are in the hands of the Kremlin.” 

In April I received an email from a Russian journalist in Moscow whose 

company, as many other Russian media companies, has, as she put it, been 

turned into a “propaganda machine.”  

“You understand how far back to my Soviet childhood we are now,” she wrote, 

“unexpectedly rapid and unpredictably from the point of view of the 

consequences.” It’s like something out of George Orwell, she said, or The Day of 

Oprichnik, a novel by contemporary writer Vladimir Sorokin. The story is set in 



14 

2028. The Tsar is back, Russia is locked behind a new Iron Curtain, and police—

the “oprichniks”—rape and pillage the country. “I try not to think about it and 

what happened, and I understand clearly, as never before, that in the coming five 

to seven years there will be nothing to do with the media in this country.” 

Taking Moscow’s Message to the World 

In countries that once were part of the Soviet Union, where many ethnic Russians 

reside and the Russian language still is spoken, Russian state media penetration 

has been effective. Projecting its message outside of Russia’s borders has been a 

bigger challenge for the Kremlin. 

One problem is the language issue but government officials have candidly 

admitted to me that Russia has an “image problem” caused, in large part, by 

reports of corruption and a legal system unduly influenced by the government. In 

an interview in Moscow last year, Konstantin Kosachev, head of 

Rossotrudnichestvo, Russia’s key soft power agency, said: “Right now the image of 

Russia is, in some way, objectively negative. In some way it is discredited.” 

To rectify that the Kremlin, for the past decade, has set about reconstructing 

the international communications and propaganda structures that had collapsed 

after the fall of the Soviet Union. Russian officials, including President Putin, have 

stressed the need for Russia to use soft power and media persuasion as part of its 

arsenal of foreign policy tools. 

In contrast to most Western concepts of soft power, however, in which 

attraction to a country is the key to a country’s getting what it wants, Putin has 

described soft power as a form of defense, an instrument of geopolitical control 

exercised primarily by government. In his view, other nations are exploiting 

their soft power in order to interfere in the internal affairs of the Russian 

Federation. 

Putin’s 2013 Foreign Policy Concept, for example, decried what he claimed are 

illegal uses of soft power: “Increasing global competition and the growing crisis 

potential sometimes creates a risk of destructive and unlawful use of ‘soft power’ 

and human rights concepts to exert political pressure on sovereign states, 



15 

interfere in their internal affairs, destabilize their political situation, manipulate 

public opinion, including under the pretext of financing cultural and human 

rights projects abroad.” 

Vladimir Putin has urged his government and the country’s media to more 

forcefully and effectively project Russia’s message internationally and, when it 

comes to defining that message, he has become Russia’s philosopher-in-chief. In 

his 1999 article, “Russia at the Turn of the Millennium,” he laid the conceptual 

groundwork for ideas that would reach fruition fourteen years later, during his 

takeover of Crimea. 

“Russia was and will remain a great power,” he wrote. “It is preconditioned by 

the inseparable characteristics of its geopolitical, economic and cultural 

existence. They determined the mentality of Russians and the policy of the 

government throughout the history of Russia, and they cannot but do so at 

present.” Russia’s “traditional values,” he said, include “patriotism, belief in the 

greatness of Russia,” social solidarity and, significantly, “statism”—the belief in a 

strong state.  

In March, as his forces entered Crimea, Putin’s message hardened as he 

unleashed a litany of recriminations against the West, along with a firm 

insistence that Russia has the right to reject Western values and promote its own, 

alternative view of the world. 

“They are constantly trying to sweep us into a corner,” Putin told the Russian 

Parliament in March, “because we have an independent position, because we 

maintain it, and because we call things like they are and do not engage in 

hypocrisy. But there is a limit to everything.”   

Vladimir Putin has long insisted the West is waging a media war against 

Russia, and Kremlin officials are deeply cynical about the West’s “image 

management.” Human rights and democracy, they have told me, are nothing 

more than “branding” meant to “sell” a nation internationally. As Alexander 

Smirnov, the Kremlin’s public relations and communications chief, put it in a 

Moscow interview in February 2012: “If we are talking about democracy, it’s the 



16 

most expensive brand in the world that you (the U.S.) have created. It’s a million 

times more expensive than Coca-Cola.” 

The one bright spot for the Kremlin’s efforts to re-brand itself is Russia’s 

government-funded international television network RT, originally called Russia 

Today, which began with a soft-power mission of explaining Russia to the world, 

then switched focus to the United States, vigorously criticizing U.S. foreign policy 

and actively reporting on U.S. government violations of civil rights, at home and 

abroad. Its editor-in-chief is 33-year-old Margarita Simonyan, Russia’s poster 

child for in-your-face international broadcasting.  

Appearing on RT last year, President Putin praised Simonyan for providing 

“an unbiased coverage of the events in Russia” and for trying “to break the Anglo-

Saxon monopoly on the global information streams.” A year ago, in an interview 

about RT, she told me the name, Russia Today, “was a mistake.”  

“What is going to make me watch a TV station? Not too many people out there 

are interested in Russia so much that they really want to watch things about 

Russia and only about Russia,” she said. “How many people are there? Ten 

thousand? Twenty thousand? Fifty thousand across the world? That’s not nearly 

enough that it’s worth spending so much money.” 

Soon after its creation in 2005 the network shifted its editorial approach, 

forgetting about soft features on life across the vast expanse of Russia, opting for 

a steady stream of “alternative” news reports, heavy on conspiracy theories, 

criticism of the American government’s “oppressive” domestic and international 

policies, and a diet of “what-about-ism,” a time-worn propaganda technique used 

by the Soviet government in which criticism is deflected by cries of “but what 

about?...”  

As the Ukraine crisis exploded, RT suffered two public relations disasters: an 

on-air screed by one of its American anchors, Abby Martin, against Russia’s 

military incursion into Ukraine, and an on-air resignation by another American 

anchor, Liz Wahl, who also lambasted Putin’s actions in Ukraine. 

Martin stuck with the network and later criticized Western media for ignoring 

her previous criticism of U.S. military action abroad. RT’s editor-in-chief 



17 

Simonyan accused Washington-based “neo-cons” of staging a psy-ops campaign 

by setting up Wahl. RT’s website didn’t mince words: “Turns out things might not 

be as spontaneous as they seem—in fact, in the paranoid world of neo-con 

American journalism, things are very rarely spontaneous. They’re usually nasty, 

angry, ugly exchanges full of trolly self-righteous butthurt.” 

In an interview with me in April, Wahl denied any psy-ops campaign. 

Working at RT, she said, she soon learned that it “doesn’t talk about Russia.” The 

network changed its name from Russia Today to RT, she believes, in order to 

create a disconnect, “to make it a hard-hitting, hip, young kind of image with a 

focus on domestic U.S. issues.” 

“The point that we would return to over and over again was U.S. hypocrisy. 

Something would be news in Russia or a world event put Russia under the 

microscope and, instead of focusing on that, we would kind of turn the story 

around and shine the light on the West. Sometimes there was an element of truth 

there but it became increasingly strange to me that we always returned to that, to 

point out that the U.S. was hypocritical, almost as a way to justify Russia’s actions. 

It was almost like ‘Hey, you know what, West, NATO? You’re not any better.’” 

For Moscow, however, RT was the first positive sign that the Kremlin was 

beginning to get its message across to the world. Although its claims about 

numbers of viewers are highly inflated, RT has increased its audience, 

broadcasting in English, Arabic and Spanish. The network says its ratings far 

outstrip those of many Western broadcasters, citing its own data that RT is 

carried by 22 satellites and more than 230 operators, “which allows some 664 

million people to watch the channel in more than 100 countries worldwide.” 

According to a source in the Western media familiar with international 

television ratings, however, the reality is the opposite. According to the Internet 

analytics company ComScore, in terms of worldwide digital numbers, in the 

fourth quarter of 2013 RT.com reached 5.8 million monthly unique users 

worldwide. In comparison, the CNN network, according to the same source, 

reached 109.4 million monthly unique users in the same time period. 



18 

RT’s formula of slick videos, young anchors, “what-about-ism” and a mélange 

of conspiracy theories nevertheless seemed to be having some effect. When U.S. 

Secretary of State John Kerry called RT a “propaganda bullhorn” promoting 

Vladimir Putin’s “fantasy” version of the situation in Ukraine, the network 

demanded an apology. The State Department’s Under Secretary of State for Public 

Diplomacy and Public Affairs, Richard Stengel, in turn, blasted RT as a “distortion 

machine, not a news organization.” 

As proof Stengel, a former managing editor of Time magazine, cited several RT 

reports, including a leaked telephone call involving former Ukrainian Prime 

Minister Yulia Tymoshenko. RT “manipulated” it, he charged: “Through selective 

editing, the network made it appear that Tymoshenko advocated violence against 

Russia.” 

Stengel also laid into RT’s “constant reference” to any Ukrainian opposed to a 

Russian takeover of the country as a terrorist. “They are false claims,” he said, 

“and when propaganda poses as news it creates real dangers and gives a green 

light to violence.” 

RT’s editor-in-chief shot that down: “Propaganda is the deliberate 

dissemination of information that you know to be false or misguided. And boy, 

does Mr. Stengel make a valiant attempt at propagandizing, because anyone 

would be hard-pressed to cram more falsehoods into a hundred words.” 

Simonyan, who studied in the United States and speaks English with an 

American accent, is a far cry from Soviet-style official spokesmen in boxy suits. 

Russia’s robust rebound from its post-Soviet weakness has shocked some Western 

competitors and even Stengel, in an interview with CNN’s Christiane Amanpour, 

conceded: “Since the annexation of Crimea, I’ve been really amazed by the power 

of the Russian propaganda machine, how well organized it is, how vertically 

integrated, how modern it is.” 

Late last year came the first indication that Simonyan’s aggressive style and 

her network’s focus on the soft underbelly of American foreign policy would 

serve as a template for a new information service with the dusted-off name  

Russia Today. 



19 

The New Russia Today 

In December of last year, a month after protests began on the streets of Kiev, 

President Putin stunned the Russian media world with two decrees. RIA Novosti, 

Russia’s leading news agency, founded in 1941 to report from the frontlines of the 

war against Nazi Germany, was ordered to be liquidated within three months, 

along with The Voice of Russia short-wave radio, founded in 1929 as Radio 

Comintern. 

In their place Putin decreed formation of a new international information 

agency, Russia Today. Its mission: “To highlight abroad the state policy and public 

life of the Russian Federation.” Russian officials provided few details but 

explained the step was being taken in order to more economically utilize 

government funds and to improve the effectiveness of state media. 

In a second decree Putin named 59-year-old Dmitry Kiselev to head Russia 

Today. RT’s Margarita Simonyan was to be its editor-in-chief, retaining her 

original position at the TV network.  

The choice of Kiselev shocked a number of Russian journalists. Popular with 

average viewers, he specializes in sensational comments, reminding his viewers 

at one point that “Russia is the only country in the world realistically capable of 

turning the United States into radioactive ash.” He frequently excoriates 

“depraved” Western values, at one point saying “fining gays is not sufficient—

they should not be allowed to give blood or sperm and, in case of a car accident, 

their hearts should be burnt or buried as useless.”  

When a CNN website story lampooned a monument to Soviet forces in World 

War II, Kiselev displayed a photo of the U.S. Marine Iwo Jima monument on his 

show, hinting that it looked like gay men having sex and smirkingly telling the 

audience: “It’s easy to mock. A fevered subconscious could ascribe just about 

anything to it. Take a closer look: A very modern theme, isn’t it?” 

In February I called Kiselev and asked for an interview on his role at the new 

Russia Today. He said he remembered me from my years as CNN’s Moscow 

Bureau Chief and would be happy to grant an interview. “Call me after March 8th 

when we will know more,” he told me.  



20 

I rang him back in March but his mood had changed. “I will not give an 

interview to anyone from CNN!” he growled. When I tried to convince him that I 

had left CNN and was now on a fellowship at Harvard he cut me off. “I will not 

give an interview to any American!” he shouted. “But why?” I asked. “Because it 

is my right! I am sorry! Good-bye!!” and he hung up the phone. 

In mid-February President Putin awarded Kiselev the Order for Service to the 

Fatherland Fourth Class for “many years of diligent work,” as well as “services in 

the humanitarian sphere, strengthening the rules of law,” and “protection of the 

rights and interests of citizens.” 

Some Russian journalists I spoke with call Kiselev a “buffoon,” or, as one put 

it, “a classic example of absolute, unbelievable, unexplainable idiotism.” A 

journalist who knows him well described him as intelligent, but an “opportunist 

without values.” Millions of Russians, however, watch his broadcasts. In late 

March, in a sign of his important role in the Kremlin’s media wars, the European 

Union included him in a list of Russians to be sanctioned over Moscow’s 

annexation of Crimea. Kiselev called the action “a dangerous precedent”—a 

restriction in freedom of speech not just for one journalist, but for journalism 

around the world—a “betrayal of European values.” 

RIA Novosti 

Svetlana Mironyuk, one of the most powerful women in the Russian media, had 

transformed the Soviet-era agency RIA Novosti into a sophisticated, modern and 

influential digital behemoth—a network covering more than 45 countries, 

reporting in 14 different languages.  

A few hours after hearing news broadcasts of Putin’s decrees, Mironyuk sat on 

a stage at RIA Novosti’s headquarters in downtown Moscow, looking out at her 

shell-shocked journalists, many of whom had fled from other Russian media 

outlets under pressure from the Kremlin. RIA Novosti, she said, would be 

“liquidated, that is, destroyed,” but as government employees, she said, they 

would not discuss the reasons or motivations for the president’s order. “We obey 

it, and we carry it out.”  



21 

As a member of the staff recorded her on a cell phone from the back of the 

auditorium the tall, striking blonde, normally self assured and in command, her 

voice quivering, said: “It was good to work with you for these past ten years. 

Thank you to those who believed in me. Forgive me, those whom I could not save. 

Truly, it’s very painful for me. I’m not embarrassed that I am brought to tears.” 

What Russia Today’s mission would be was, on that Monday in Moscow, 

unclear. How many staff would be fired, how many retained, also was not 

known. What was the “real state of affairs politically,” as Mironyuk put it, was 

unexplained. Reporting on its own demise, RIA Novosti said on its English-

language website: “The move is the latest in a series of shifts in Russia’s news 

landscape that appear to point toward a tightening of state control in the already 

heavily-regulated media sector.” 

Ten days after his bombshell decree shutting RIA Novosti, Vladimir Putin, at 

his marathon annual news conference, left no doubt about his intent to bring 

government media into line. Watching him from a seat near the stage, I could see 

his face harden as a reporter from Bloomberg news agency raised the issue of 

Dmitry Kiselev’s appointment to head Russia Today, without naming him. “The 

person who has recently been put at the head of a new propaganda agency 

causes an allergic reaction in Kiev,” the reporter told Putin, “precisely because 

they consider Russia’s information campaign regarding their country as hostile.” 

The president shot back: “There should be patriotically minded people at the 

head of state information resources, people who uphold the interests of the 

Russian Federation. These are state resources. That is the way it is going to be.” 

RIA’s editor-in-chief Svetlana Mironyuk, several Russian journalists agree, was 

caught in a tenuous balancing act. She had hired a number of popular, influential 

journalists from liberal media outlets. Her website carried live reports from the 

anti-Putin protests in Moscow during the winter of 2012. Far-right Russian groups 

criticized RIA Novosti’s reports on the uprising in Ukraine as a “sewer” of pro-

Western propaganda. 

“Sometimes it seemed like she acted as, you know, as special embedded agent 

of the opposition in pro-Kremlin media,” Mikhail Zygar, editor-in-chief of Dozhd 



22 

TV told me. “She tried so hard to look very decent, to be not an opposition activist 

but at least a very decent and honest person.” 

Mironyuk, other Russian journalists say, was highly respected by independent 

journalists, members of Moscow’s political opposition and human rights 

defenders. At the same time, Zygar says, Mironyuk was close—initially—to some 

influential Kremlin figures, allies of President Putin, men like his First Deputy 

Chief of Staff Alexey Gromov; Mikhail Lesin, adviser to Putin and his former 

media official credited with creating Russia’s international TV network RT; and 

Putin’s senior aide Vladislav Surkov.  

In March, Gromov and Surkov, along with Kiselev, were slapped with U.S. 

sanctions over Crimea. Surkov quickly jeered: “The only things that interest me in 

the U.S. are Tupac Shakur, Allen Ginsberg and Jackson Pollock. I don’t need a visa 

to access their work. I lose nothing.” 

In April, launching a Spanish-language news wire for subscribers in Latin 

America and Spain (the agency’s news wires are in English, French and Spanish), 

Margarita Simonyan said Russia Today will take a different approach from that 

of the “mainstream media.” 

“Mainstream media journalists, especially in the United States and West 

Europe, prefer to ignore those problems in their own countries which they 

usually criticize in other countries, including in Russia,” she said. “Most mass 

media share the same stance on many world issues, including the situation 

around Ukraine and Crimea, Syria, Iran and the situation in the United States.  

They are the same. We are different.” 

Who Are We? 

With the new international information service Russia Today, the Kremlin now 

has the “medium” to reach audiences in other countries on a variety of platforms 

and, with Vladimir Putin acting as Russia’s philosopher-in-chief, it also has its 

“message.” The basic tenets of that message form the narrative that Russia has 

used to justify its actions in Ukraine, but they go further. As Spanish academic 

Miguel Vázquez Liñán describes it, “Right from the start, Vladimir 



23 

Putin…included restoring his countrymen’s pride in being Russian among his 

propagandistic aims. In doing so, he chose a unified discourse similar to the one 

that had priority during several phases of the Soviet period. It focused on 

nationalism, patriotism, imperialism, respect for authority, and the idea of the 

uniqueness of Russian history development as its chief themes.” 

From the beginning of his rule in 2000 Vladimir Putin has been weaving 

together the strands of a unifying “national idea” for modern Russia, an effort 

that goes back to Czarist times. Under Communism Soviet leaders found their 

answer in Marxism-Leninism, an ideology that the U.S.S.R. “exported” to other 

nations. After the fall of the Soviet Union, Russia’s first post-Soviet president, 

Boris Yeltsin, rejected Communism—and even ideology itself—as the oppressive 

legacy of the past, but Russia still needed something to bind its people together. 

In 1997 Yeltsin set up a commission under his aide, Georgi Satarov, to define 

the “national idea.” Trying to distill common purpose from the chaotic mix of 

political views, however, proved an impossible task. A year later the commission 

disbanded, unable to define the principles that could unite Russians and provide 

an identity for the new nation. 

Reviving elements from Czarist times, symbols (like Russia’s national anthem) 

from Soviet times, and general concepts of statehood and patriotism, Vladimir 

Putin presents Russia as a unique civilization, as a “Russian World” whose 

members are united by a “genetic code” and whose values are superior to those 

of the West. In his annual call-in news conference in April, Putin told his listeners 

that Russians and members of the “Russian world” even think differently, 

orienting their lives on a “higher moral basis” in which success is not enough. 

“Western values,” he said, “mean that the person, within himself, is the 

measure of success—it’s personal success, and society acknowledges that. The 

more successful a person is, the better he is.” Russians, in contrast, he said “are 

less pragmatic, less prudent than other peoples, but we have a wider soul. 

Perhaps this reflected the greatness of our country, its vast dimensions. Our souls 

are more generous.” 



24 

For the past several months, the Putin administration’s Ministry of Culture has 

been developing the principles of what is being called the “Foundations of State 

Cultural Politics.” The project is still in the developmental stages but Russian 

media reports describe the basic concept: Russia must be considered a unique 

and distinct civilization, not to be reduced to “West” or “East.” In a word, “Russia 

is not Europe.” 

Russia, in other words, has become a moral center of gravity in its own right. 

“I think they are getting more definite about what we are NOT,” says Ekaterina 

Zabrovskaya, editor-in-chief of Russia-direct.org. “They are opposing our beliefs 

to some Western ideas.” 

“Multiculturalism” and “tolerance,” two words that have entered the Russian 

language with often negative connotations, are not acceptable, the working 

group’s draft document insists. The task is to create a “single cultural policy” that 

will be promulgated in all spheres of society: “education, youth policies, 

migration policies and, especially, the mass media.” 

News of the Culture Ministry’s project unleashed a firestorm among Russian 

commentators and even philosophers, with more liberal thinkers criticizing the 

working group’s concept of a “single cultural-civilizational code,” which they 

compared to the Soviet Union’s state ideology. 

The conflict in Ukraine exploded in the midst of this intellectual and societal 

debate and, for Vladimir Putin, it was a turning point, the moment in which the 

true state of events had suddenly become crystal clear: Russia is surrounded by 

enemies. “Like a mirror, the situation in Ukraine reflects what is going on and 

what has been happening in the world over the past several decades,” he said in 

March. “We have every reason to believe that the notorious policy of containing 

Russia in the 18th, 19th and 20th centuries is being pursued to this day.” 

Yugoslavia in 1999; the Western bombing of Belgrade; the invasions of Iraq 

and Afghanistan; the “color” revolution in Ukraine and Georgia; the “chaos” of 

the Arab Spring; the United States’ missile defense system: “We understand what 

is happening,” Putin said. “We understand that these actions were aimed against 

Ukraine and Russia and against Eurasian integration.”  



25 

“Our Western partners, headed by the United States, prefer not to be guided 

by international law in their practical policies, but by the rule of the gun. They 

have come to believe in their exceptionalism and their sense of being the chosen 

ones. That they can decide the destinies of the world, that it is only they who can 

be right.” 

Traditional Values  

Putin’s strong focus on “values” began in late 2011 when Russians in Moscow and 

other big cities took to the streets to protest his rule. In a preview of techniques 

that would be used in the Ukraine conflict, Russian state media and propaganda 

played a major role in efforts to not only suppress dissent but to denigrate the 

dissenters. “There was a campaign of defiling, discrediting the protesters as 

unpatriotic, as stooges of the West,” Carnegie’s Masha Lipman told me. “They also 

were accused of being immoral.” New legislation imposing constraints on rights 

and freedoms was rushed through the Duma, the lower house of the Russian 

legislature. The shift toward social conservatism picked up steam. 

 “Social conservatism was not part of Putin’s regime, nor was encroachment 

on people’s private lives,” said Lipman. “This was quite common in the Soviet 

days when everyone was the Communist Party’s business, but not during the two 

decades after the collapse of the Soviet Union. Then suddenly, beginning around 

the middle of 2012, the government started talking about issues such as sex and 

faith and culture and school curriculum.” 

“Traditional values” became the Kremlin’s rallying cry. The protesters not 

only were too liberal, too Western, too decadent, but they actively were 

undermining Russia’s traditional values. “The goal of the new policy was to 

consolidate the conservative majority and pit it against the modernized 

majorities,” Lipman said. What began as a tactical move aimed at discrediting 

and neutralizing the excessively modernized trouble-makers gradually evolved 

as a new “ideological choice.” 

As journalist Masha Gessen describes it: “Russia is remaking itself as the 

leader of the anti-Western world,” and Vladimir Putin is Russia’s chief proponent 



26 

of “traditional values” which, he argues, the West has abandoned. In September 

of last year he lambasted what he described as Europe and the United States’ 

anything-goes approach. 

“We can see how many of the Euro-Atlantic countries are actually rejecting 

their roots, including the Christian values that constitute the basis of Western 

civilization,” he railed. “They are denying moral principles and all traditional 

identities: national, cultural, religious and even sexual. They are implementing 

policies that equate large families with same-sex partnerships, belief in God with 

the belief in Satan.” 

The new head of Russia Today, Dmitry Kiselev, has been frank about his 

mission to promote traditional values. His program “Vesti Nedeli” (“News of the 

Week”), he told the Izvestia.ru website, “propagandizes—I’m not afraid to use the 

word—healthy values, healthy patriotism.” Western media, in his estimation, are 

propaganda organs, too, forcing their views and values (or lack of same) on their 

audiences. “For example, Reuters or the Associated Press. They are, in reality, 

propagandistic. They formulate the dominant daily agenda; they say what to 

think…and how to think. They interpret history, the present day, the future, and 

they build a system of values, a world view, a political agenda.” 

Is it Working? 

Although President Putin’s world view is based on the belief that Russia is a 

unique civilization, he claims “more and more people in the world…support our 

position on defending traditional values,” and there are some indications that his 

message has resonance, especially in countries where conservative values rule. 

In February the President of Uganda signed a law imposing harsh penalties for 

homosexuality, including life imprisonment. In a statement that could have been 

crafted by Kremlin speechwriters, Yoweri Museveni said he wanted to 

“demonstrate Uganda’s independence in the face of Western pressure and 

provocation…there’s now an attempt at social imperialism, to impose social 

values.” 



27 

Putin has even found support among an unlikely constituency: American 

conservatives. In comments quoted by The Voice of Russia, American 

conservative Pat Buchanan praised the Russian president for “planting Russia’s 

flag firmly on the side of traditional Christianity” and opposing “a hedonistic 

secular and social revolution coming out of the West.” Conservative pastor Scott 

Lively, a staunch critic of LGBT rights, has praised Russian legislation outlawing 

“gay propaganda” directed at children and links gay issues to Ukraine: “I believe 

even the conflict in Ukraine is being driven to a large extent by this issue, at least 

on the part of the Obama State Department and the homosexualist [sic] leaders of 

the E.U.” 

Kremlinologist Lilia Shevtsova of the Carnegie Endowment for International 

Peace noted that Western left-wing intellectuals and the leader of the French 

Right, Marine Le Pen, have defended the Kremlin’s actions in Ukraine. The 

Economist cited the fact that radicals from Europe’s left—and right—served as 

“election observers” during the referendum in Crimea.  

“So what does Europe’s far right see in Mr. Putin?” the magazine asked. “As 

nationalists of various stripes, their sympathies might have lain with their 

Ukrainian fellows fighting to escape Russian influence. In fact…many are 

attracted by Mr. Putin’s muscular assertion of national interests, his emphasis on 

Christian tradition, his opposition to homosexuality and the way he has brought 

vital economic sectors under state control.”  

“A common thread is that many on the far right share Mr. Putin’s hatred for 

an order dominated by America and the European Union. For Mr. Putin, support 

from the far right offers a second channel for influence in Europe.” 

David Ernst, writing in thefederalist.com, said Putin’s conservative “right 

hook” sets a precedent in the post–Cold War era: “A great power is challenging 

Western hegemony on ideological terms.” And, he says, it’s paying off: “It 

strengthens Putin’s hand in the former Soviet periphery, Eastern Europe and in 

the Middle East against the moral, legal and political objections of Western 

governments. Moreover, it establishes an entirely new ideological precedent for 

autocratic regimes who seek to challenge the American-led world order.” 



28 

Traitors 

Lurking beneath the surface, however, is the Soviet legacy of repression of any 

dissent from a single government narrative. In March, addressing a joint session 

of the Russian Parliament, Putin told Russian lawmakers, “Some Western 

politicians are already threatening us with not just sanctions but also the 

prospect of increasingly serious problems on the domestic front.” 

“I would like to know what it is they have in mind exactly,” he mused. “Action 

by a Fifth Column, this disparate bunch of ‘national traitors,’ or are they hoping 

to put us in a worsening social and economic situation so as to provoke public 

discontent?” 

Four months later, under mounting pressure from the international 

community after the shoot-down of the Malaysian airliner over Ukraine, Putin’s 

tone hardened. “Attempts are clearly being made to destabilize the social and 

economic situation,” he told his Security Council, “to weaken Russia in one way 

or another or to strike at our weaker spots, and they will continue primarily to 

make us more agreeable in resolving international issues.” 

“Special services” in those countries, he said, are using not only information 

and communication technologies, but are exploiting “dependent, puppet non-

governmental organizations.” 

The term “Fifth Column”—disloyal groups that undermine the nation—is, once 

again, part of the Russia’s political lexicon. So is the word “traitor,” in Russian 

“predatel.” This spring a Russian-language website appeared, predatel.net, listing 

“traitors,” along with their statements, most of which are critical of Russia’s 

actions in Ukraine and Crimea’s vote to join Russia. At the top of the list is 

opposition Russian blogger Alexey Navalny, who is quoted as saying, “I don’t 

support such actions (by Russia). It’s important that Russia in no way support 

such referendums.” 

The main page displays a quote from the website’s sponsors: “We believe that 

Russian citizens who insult our soldiers and who cast doubt on the need to fight 

neo-Nazis are traitors, no matter whether they are talented journalists, writers, 

and directors.” At the bottom of the home page is a button that the user can click 



29 

on to “suggest a traitor”—a modern-day equivalent of the Soviet “stukach,” who 

“ratted” on his neighbors. 

But then, much in the media war being played out in Ukraine has a “back in 

the U.S.S.R.” feel to it. President Barack Obama said in March, “This is not another 

Cold War that we’re entering into. After all, unlike the Soviet Union, Russia leads 

no bloc of nations, no global ideology.” 

Technically, Obama is correct. The U.S.S.R. trumpeted the ideology of 

Marxism-Leninism to the world with the slogan, “Workers of the world, unite! 

You have nothing to lose but your chains.” Putin’s “national idea,” with its 

emphasis on Russians and the “Russian World,” falls short of a global ideology 

that Moscow can proselytize internationally. It is, instead, a mass media 

onslaught aimed at re-awakening images from the past, fuelling a renascent 

nationalism.  

Exploiting a moment of geo-political crisis in Ukraine, the Kremlin is using its 

media and state propaganda to rally Russians—and Russian “compatriots”—to 

Moscow’s side. President Putin’s tone has hardened, with ominous hints that 

Russia might, if necessary, employ its nuclear weapons.  

“Regardless of what our foreign colleagues say, we can clearly see what is 

actually happening,” he somberly told his Security Council. “Groups of NATO 

troops are clearly being reinforced in Eastern European states, including in the 

Black and Baltic seas. And the scale and intensity of operational and combat 

training is growing. In this regard, it is imperative to implement all planned 

measures to strengthen our nation’s defense capacity fully and on schedule.” 

Two days after the Russian president spoke, RT television’s website claimed: 

“NATO Poland base may be prepared for blitz against Russia.” 

“Moscow considers the build-up of NATO troops in Europe as part of a hostile 

policy aimed at placing the alliance’s military resources closer to its borders,” it 

reported. “Russia’s current military doctrine allows the use of all weapons in its 

possession, including tactical nuclear weapons, in response to a conventional 

force attack on Russia.” 


