
 1 

Joan Shorenstein Center  
on the Press, Politics and Public Policy 

Discussion Paper Series 

#D-76, January 2013 
 

 
 

Podium Wars:  
President Hamid Karzai, the Foreign Press,  

and the Afghan War 
 

By Joshua Partlow 
Shorenstein Fellow, Fall 2012 

Foreign correspondent, The Washington Post 
 
 
 
 
 

 

 

Licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License. 
 

http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/�


 2 

Introduction  
 
On Oct. 4, 2012, President Hamid Karzai stood behind a podium and addressed 
reporters inside the presidential palace in Kabul. In his televised remarks, Karzai 
recounted a video-conference he had held recently with President Obama, where he 
asked Obama “why their media had embarked on a psychological war and propaganda 
campaign against a country and nation which they consider as their ally?”  
 
Karzai was specifically angry about the suggestion that Afghanistan’s security would 
deteriorate when American troops withdrew. “I do not want to say much about the 
Western media because we now know them, though did not know them in the past,” he 
went on: 

 
At first, we were not very familiar with the activities of The New York 
Times, the BBC and CNN and their political approaches to achieving their 
objectives. However, now that we have worked together with them, we 
know each other quite well. We do not know whether they know us or 
not, but we know them very well. We know that they have embarked on 
psychological warfare to show to us that we will suffer again if they leave 
our country.1

 
 

The comments revealed just how much had changed for a man who had been a world 
media darling—a Nobel peace prize candidate known for his dapper dressing—when he 
first took charge in Afghanistan 11 years earlier. The intervening decade, with its 
worsening war against the Taliban and the struggles of his government to improve 
services to the people or substantially confront official corruption, had left him widely 
criticized in the Western press and critical of their coverage in return.  
 
Karzai would be far from the first politician to blame the messenger and divert attention 
from the serious problems his government faced. Questions of the future stability of 
Afghanistan spoke directly to his legacy, and he had every incentive to cast the situation 
in as positive a light as possible. But the vehemence of Karzai’s criticism of the media—a 
criticism that has been a staple of his second term—raised questions for me about why 
he expressed such deep antipathy towards the foreign press. How much was bluster? 
Did he have legitimate grievances? How did the news stories affect his government’s 
relationship with the United States? And why—in a country with some of the highest 
illiteracy rates in the world—did he seem to care so much about what was written about 
him in The New York Times or The Washington Post?  
 
I come at these questions from the perspective of a participant, having covered Karzai 
and his government from 2009, during his second election, through early 2012, for The 
Washington Post. To answer them, I chose to look at both how the tenor of the coverage 
of Karzai changed over the course of the war, and how President Karzai reacted to the 



 3 

changing thrust of these stories. The issue went beyond whether feelings were hurt or 
reputations unfairly maligned, because reporting on Karzai’s government, I believe, has 
often served as an independent source of diplomatic tension between the U.S. and 
Afghanistan. Diplomats, U.S. military officials, and aides to the president say that 
Karzai’s close attention to the Western press coverage, and his sensitivity to the 
portrayal of himself, his government, and his family, added fresh layers of complication 
to the already troubled partnership between the United States and Afghanistan. Since 
Karzai tended to view the American press as manipulated by its government, his aides 
said, he saw criticism in the press as a type of proxy war against him. When President 
Obama came to power, he reduced the amount of direct communication with President 
Karzai, curtailing the frequent visits and video-conferences that President Bush shared 
with Karzai. In its place, Karzai tended to see press coverage as one way the Obama 
administration chose to communicate with him, and it was often not a message he 
wanted to hear.  
  
The ground realities of the war: an increasingly powerful Taliban insurgency, the waste 
and fraud in the multi-billion dollar aid industry, growing frustration with the slow 
pace of improvement of Afghan governance, were all central to the deterioration of the 
relationship between the U.S. and Afghanistan. But the role of the Western press 
coverage—due in part to Karzai’s strong reaction to it—also played a discrete role in the 
difficulty America had finding common ground with him.  
 
The purpose of this paper is to trace the history of Karzai’s attitude towards the press 
and press attitudes towards his presidency. The paper seeks to explore the roots of their 
conflict and to show the ways that this has contributed to the diplomatic tension 
between the United States and Afghanistan.  
 
What was the coverage like?  
 
To give a sense of how the depiction of President Karzai to Western readers changed 
over the years, I looked at all the Karzai-related opinions and editorials in four major 
American and European papers (The New York Times, The Washington Post, The Wall 
Street Journal, and The Guardian) during two periods of the war where reporting on him 
spiked. In this sample, the quantity of Karzai coverage (in both news and editorials) 
spiked early in the war, 2002-2003, followed by a period of relative quiet as American 
and European attention swiveled to Iraq, then another sharp rise during the 2009-2010 
period, when Afghanistan had presidential elections and President Obama dispatched 
30,000 more American troops there.  
 
In 2002-2003, Karzai was mentioned in at least 125 editorials, op-eds, and letters to the 
editor in these four newspapers.2 The Karzai that appears in the opinion pages bears 
little resemblance to the figure in the writing of the later period of the war. Among the 
American papers, the editorials and op-eds struck several common notes. Karzai, many 



 4 

writers concluded, was ultimately a good choice to lead the interim administration 
established in December 2001 after the ouster of the Taliban regime, and that he was off 
to a good start. In the early days, he “has shown impressive political skills while 
reaching out to disparate factions in shaping his government.” (NYT editorial; Jan. 5, 
2002). He has a “deft political and diplomatic touch.” (NYT editorial; Feb. 16, 2002). He 
was described as the “courageous new Afghan leader,” (WSJ op-ed; April 4, 2002)3; or 
the “fiercely independent Afghan leader,” (NYT op-ed; Dec. 8, 2002)4; or “Afghanistan’s 
caped hero” (NYT op-ed; Feb. 5, 2002)5; an “elegant and eloquent” figure (NYT editorial; 
April 28, 2002); a “Western favorite,” (WaPo editorial; June 21, 2002); a “brave, even 
heroic” man who was a candidate for a Nobel Peace Prize (WSJ op-ed; Oct. 8, 20036) and 
in charge of a government with “good intentions.” (NYT op-ed; Aug. 23, 20027

 
).  

Mary McGrory typified the prevailing sentiment towards Karzai in an editorial in The 
Washington Post. Karzai, she wrote, was the “role-model U.S.-installed leader of 
Afghanistan. He is, in fact, a dream. He speaks excellent English, has an exemplary 
attitude and has a brother in Baltimore who owns a restaurant. His beard is neatly 
trimmed and he wears colorful woven scarves. And he does not whine. Even with 
skeptical and sympathetic senators inviting him to speak candidly about his problems, 
beginning with nation-building funds far short of ‘a Marshall Plan for Afghanistan,’ he 
does not wince or cry aloud.”8

 
  

In retrospect, Karzai’s interim administration, which lasted until 2004, seems an 
extended honeymoon period. “This was the time when we used to joke about if we 
could only get a Karzai for Iraq,” one former U.S. military commander who served in 
Afghanistan told me. “He was admired and revered around the world. He was treated 
as a world leader wherever he went. He had a lot of positive reinforcement.”  
 
One common characteristic of the opinion pieces in this period was that Karzai typically 
appeared in the service of the author’s arguments in favor of some shift in U.S. policy in 
Afghanistan. When writers pointed out his weaknesses in 2002-2003, they often did so as 
part of an argument for more support—U.S. troops and aid money—to bolster his 
government. The Bush White House and Rumsfeld Pentagon initially opposed an 
aggressive nation-building effort after the Taliban fled and they opposed expanding the 
International Security Assistance Force (ISAF) outside of Kabul, as Karzai and other 
Afghan officials were requesting. A series of writers across publications argued that 
Karzai’s government was tenuous, its authority confined to the capital, and that he 
needed more American support. Taken mostly for granted was the assumption that 
more U.S. involvement would ultimately improve Afghanistan.  
 
“This is a travesty,” wrote Thomas L. Friedman in The New York Times after interviewing 
Karzai. “Afghanistan needs a quick infusion of cash.”9 “American troops are desperately 
needed,” his Times colleague Nicholas D. Kristof asserted. “Yet the White House keeps 
stiffing the interim Afghan leader, Hamid Karzai, as he pleads for more troops as part of 



 5 

an international security force to keep that country from disintegrating again.”10

 

 
American opinion writers were listening to Karzai, whom they tended to view as 
sincere, and urging their government to help him.   

The Post’s editorial-page editor, Fred Hiatt, wrote that “Karzai is isolated and in danger. 
Promised aid has not arrived.”11 “The Afghan government of Hamid Karzai has no 
forces and no practical authority of its own in the region, and, thanks to the refusal of 
the Bush administration to support the deployment of peacekeeping forces outside of 
Kabul, neither does the international community,” The Washington Post wrote in an Aug. 
30, 2002 editorial. “The United States cannot impose Mr. Karzai’s government on the 
country,” the Post wrote in another editorial that same summer. “But it can, and must, 
tip the balance of power in his favor.” Paul Krugman summoned a quote from Karzai’s 
half brother Ahmed Wali Karzai (who would later become the war’s avatar for avarice 
and corruption) to make the same point in a Times opinion piece: “What was promised 
to Afghans with the collapse of the Taliban was a new life of hope and change. But what 
was delivered? Nothing. Everyone is back in business.”12

 
   

Prominent Democrats and diplomats joined in the chorus pushing for greater 
involvement in Afghanistan. “We have not given the government of Hamid Karzai even 
a fraction of the help it needs to make Afghanistan a permanent terrorist-free zone,” 
former Secretary of State Madeleine K. Albright wrote in The New York Times.13 Then-
Sen. Joseph R. Biden Jr. argued in the Times that “we have fallen short in demonstrating 
the staying power necessary to achieve stability.”14 Driving out the Taliban regime and 
other battlefield victories against al Qaeda “will be worth little in the long run if they are 
not followed up by a successful nation-building effort” wrote diplomat Richard 
Holbrooke, who would die nine years later while trying to bring the war to a close as the 
U.S. envoy to the region. “This will undoubtedly be lengthy, costly and difficult, but 
given the stakes in Afghanistan, we must succeed in this larger mission or face what 
could ultimately be a failure, no matter how well the military campaign goes.”15

 
 

A wider range of views on Karzai came from the British press, which followed the war 
closely as the U.K. played an important role from the beginning, leading the ISAF 
contingent and the fight against opium trafficking. Public opinion in the UK was 
generally supportive of the “war on terror” in the beginning. In 2002, 69 percent of 
respondents in Great Britain supported the U.S.-led campaign, according to the Pew 
Global Attitudes Project, although more than half (52 percent) said the U.S. disregards 
British views when it came to carrying out its foreign policy.16 Opinion writers in The 
Guardian tended to express a bit more skepticism about Karzai and the prospects of the 
American and British efforts in Afghanistan in the first years. “Oblivious perhaps to the 
big picture, Mr. Bush should be told that Afghanistan’s much heralded democratic age 
has yet to dawn and money alone will not make it do so,” The Guardian wrote in a Jan. 
22, 2002 editorial. “Mr. Karzai’s government, unable to offer redress, could soon forfeit 
popular respect.” In an op-ed in the paper, Neil Clark wrote that “You can try to 



 6 

subjugate a people by sanctions, subversion and bombs. You can, if you wish, overthrow 
governments you dislike and seek to impose your will by installing a Hamid 
Karzai…But do not imagine that you can then force a humiliated people to pay homage 
to them.”17

 

 Writers in The Guardian, however, also urged more help for Karzai. He “is 
one of the more important leaders of the post Sept. 11 world,” the paper wrote in a 
June 9, 2003 editorial. “Mr. Karzai’s symbolic and practical role in providing a bulwark 
against these forces of reaction and intolerance is vital. The U.S. needs Mr. Karzai to 
succeed if its gains in the ‘war on terror’ are not to be squandered….All of which begs 
the question why the West is not doing more in practical terms to assist him.”   

2009-2010: An older war, and a different Karzai. 
 
By 2009, when President Obama came to office, opinion writers at these newspapers had 
fallen deeply out of love with Karzai and the deteriorating war in Afghanistan. During 
this period Karzai appeared in at least 401 op-eds, editorials and letters to the editor, or 
more than three times the frequency than the earlier period.18 But the well-intentioned, if 
ineffectual, ruler had been replaced by a venal and corrupt figurehead perched atop a 
criminal narco-state. The caped hero had now become, in Maureen Dowd’s 
formulations, the “caped capo,” “colicky Karzai,” and “our corrupt puppet.” (NYT op-
ed; May 12, 2010 and NYT op-ed; June 23, 2010). In Frank Rich’s, he and his country 
were “ticks on our body politic,” with his adminsitration being a “corrupt narco-thug 
government” (NYT op-ed; June 27, 2010; NYT op-ed; Aug. 22, 2010). After eight years in 
power this man was “unsteady Mr. Karzai,” (WSJ)19, a “wily survivor in a snakepit of 
feuding warlords, druglords, and Taliban” (Guardian)20, who was a “loose cannon,” 
(NYT)21, “untrustworthy,” (NYT)22, “inconstant as a zephyr” (WaPo)23, and “afflicted 
with grave paranoia” (WSJ).24

His government is “riddled with corruption,” (WaPo)

  
 

25 “pervasively corrupt” (WaPo)26, 
“breathtakingly corrupt” (NYT)27, and “terminally corrupt” (NYT)28; seen by its people 
as “feckless and corrupt” (WaPo)29 , or “corrupt, ineffective, and illegitimate,” 
(Guardian).30 His confrontational rhetoric towards the United States had been “brazen to 
the point of vulgarity” one op-ed writer argued, and “unlike the third world clients of 
old, this one does not even bother to pay us the tribute of double-speak and hypocrisy.” 
(WSJ).31 “He has refused to root out corruption. He prefers cronies to competent 
managers. He has wasted far too much time railing at his American protectors,” The New 
York Times wrote in an editorial.32

 
  

There is little dispute now that Karzai’s administration failed to live up to the initial 
expectations of both the coalition countries involved in Afghanistan as well as many 
members of Karzai’s own government. With hindsight, some of those expectations seem 
unrealistic, particularly the lofty notions of building, in a handful of years, a prosperous 
representative democracy with institutions functioning at Western standards in a 
country whose government had been so thoroughly dismantled by decades of war and 



 7 

poverty. From one perspective, Karzai has managed for more than a decade to keep 
together a fractious coalition of ethnic groups that were engaged in bloody civil war 
during the early 1990s, a period Afghans describe as their darkest days in recent history. 
Many of Karzai’s colleagues in government give him credit for balancing forces that 
could have been tremendously destructive. But they also point out that his shortcomings 
as a leader became clearer over the years, in particular a lack of managerial skill, a 
preference for compromising with powerful and corrupt political actors, and a lack of 
vision about where to lead Afghanistan.  
 
“People lost faith,” said one former Afghan official who served for several years in 
Karzai’s government. “And people saw this as the golden opportunity that was 
squandered. They’re losing international support. They’ve given Afghanistan a bad 
name credibility-wise. They created a divide between our leaders and the international 
community. These were major consequences, and there was no need to do this. If they’d 
taken the cleaner route, people would have stood next to them.”  
 
In the spring of 2009, the Obama administration was reviewing its Afghanistan policy 
with an eye to sending more troops. With the election for Karzai’s second term 
approaching in August of that year, and with U.S. officials regularly voicing their 
discontent with his first term, the debate in the editorial pages revolved around how bad 
he actually was: a disappointing president or a fundamental obstacle to success. The 
question became whether or not the U.S. should push aside the leader they helped 
install. Some writers urged the U.S. to find and promote alternatives to Karzai before the 
2009 election. Ann Marlowe, writing in The Wall Street Journal, wrote that Ambassador 
Holbrooke should “make it clear to the Afghan people, if necessary through a blunt 
announcement, that the U.S. prefers Mr. Karzai not seek another term.”33

 
  

Others warned that a direct confrontation with Karzai could ultimately undermine 
American chances at improving Afghan governance if they succeeded in his ouster and 
winning meaningful cooperation with Karzai if they failed. In this debate several writers 
evoked Ngo Dinh Diem, the former president of South Vietnam who died in a U.S.-
backed coup in 1963, as an example of how getting rid of one bad leader does not 
necessarily mean he will be replaced by a better one. The problem, Jim Hoagland wrote 
in The Washington Post, was a familiar one in American foreign policy: “what to do with 
once-useful indigenous allies who gradually become more of a problem than a solution 
as war aims shift and public support ebbs in the bigger power?”  
 
“Obama now runs the classic risk of trying to beat something with nothing—of 
completely undercutting Karzai, democratically elected in 2004, before a credible 
alternative can be developed and put in place,” he said.34

 
  

The Wall Street Journal’s Bret Stephens, in a Nov. 10, 2009 article, called “In Defense of 
Hamid Karzai,” did not so much defend him, referring to Karzai as “feckless, warlord-



 8 

backed, corruption-tainted and dubiously re-elected,” as argue that he was better than 
many of the alternatives, and that NATO should own up to its own mistakes. “None of 
this means that Mr. Karzai is a saint or even much of a statesman. But neither is he a 
despot, a fanatic, a sybarite, or an uncouth bigot—qualities that typify the leadership of 
countries for which the U.S. has also expended blood and treasure in defense of lesser 
causes. Our failures in Afghanistan so far have mainly been our own, and they are ours 
to fix. To blame Mr. Karzai is to point the finger at the wrong culprit in the pursuit of 
disastrous, dishonorable defeat.”  
  
Other writers, such as Fareed Zakaria, also defended Karzai as part of arguments 
against withdrawal of American troops. “It’s time to get real about Afghanistan. 
Withdrawal is not a serious option,” Zakaria wrote in The Washington Post. “U.S. officials 
should stop trashing Karzai. We have no alternative. Afghanistan needs a Pashtun 
leader; Karzai is a reasonably supportive one….does anyone really think his successor 
would be any more honest and efficient?”35

 

 Rather than pushing for a sharp increase in 
troops, as the Obama administration chose to do, Zakaria was urging a shift from 
nation-building to deal-making, in particular negotiating with the Taliban. The 
Washington Post editorial page, warned of the consequences of all the Karzai bashing, 
warning at one point that “it is hard to see how tearing down Karzai through statements 
and leaks will accomplish” U.S. goals.  

Afghan writers, excluding those who worked for Karzai’s government who made it onto 
Western editorial pages, tended to be even more critical than their Western colleagues. 
“This democracy was a façade, and the so-called liberation a big lie,” wrote Malalai Joya, 
a former Afghan parliament member, in The Guardian. “You must understand that the 
government headed by Hamid Karzai is full of warlords and extremists who are 
brothers in creed of the Taliban.”36 One of Karzai’s opponents in the 2009 election, 
Ashraf Ghani, wrote in The Wall Street Journal that “over the past five years, President 
Hamid Karzai has turned Afghanistan into one of the world’s most failed and corrupt 
states. Instead of leading our country toward democracy, he has formed alliances with 
criminals…he has turned a blind eye to a multibillion-dollar drug trade that has crippled 
growth and enabled the insurgency to flourish.”37 An Afghan historian, Amin Saikal, 
wrote in The Guardian, after the first round of voting in the 2009 Afghan presidential 
election did not produce conclusive results, that “it is time for Pres. Hamid Karzai to 
bow out gracefully, even if he is declared the winner of last month’s election…his 
regime is tainted by allegations of corruption, maladministration and electoral fraud to 
the extent he is no longer capable of leading Afghanistan for another term.”38

 
  

As with the editorial page coverage in the earlier period, in the latter years his merits 
were once again debated in the context of changing U.S. foreign policy. Rather than 
calling for more troops and money to support Karzai, this time it was often the opposite. 
The writers that portrayed Karzai’s government as hopelessly corrupt tended to do so as 
a means for advocating an end to the war and a withdrawal of U.S. troops. The writers 



 9 

making these arguments most forcefully, such as columnists Eugene Robinson in The 
Washington Post and Bob Herbert in The New York Times, tied the failings of Karzai’s 
regime to larger questions about the purpose of America’s continued intervention in 
Afghanistan. On April 3, 2010, Herbert wrote about Karzai’s corruption and his 
brother’s alleged links to “all manner of nefarious activities, including money-
laundering and involvement in the flourishing opium trade….Is that what American 
service members are dying for in Afghanistan? Can you imagine giving up your life, or 
your child’s life, for that crowd?”  
 
Five months later, Robinson wrote in the Post: “At this point, it's impossible to avoid the 
conclusion that U.S. soldiers are fighting and dying to prop up a government willing to 
tolerate—and, allegedly, eager to profit from—corruption on an epic scale, including 
vast commerce in illegal drugs. It's also hard not to conclude that billions of dollars sent 
to Afghanistan by U.S. taxpayers—intended for worthy projects such as roads and 
schools—have been stolen by wealthy, well-connected power brokers who spend much 
of their time luxuriating on the beaches of Dubai.” In a later article, he quoted Karzai 
saying: “The time has come to reduce military operations.” Robinson concluded: “All 
right, then, let’s save American lives and a ton of money. Let’s oblige him.”   
 
Perhaps reflecting the more pervasive unpopularity of the war in the United Kingdom, 
The Guardian, pressed hard on the folly of the war. On the day of the Afghan election, 
Simon Jenkins wrote: “A bombastic crusade has mutated into a long, hard slog, and now 
into a state of despair. The daily ritual of soldiers’ deaths should be acceptable to a 
nation at war. But there comes a point in the rhetoric of heroism when the pointlessness 
of it all bursts the shackles of jingoism. Surely an election, the ultimate moment of 
political realism, is the time to stop mouthing insincerities and call a mistake a mistake.”   
 
Karzai’s response to the press  
 
The predominantly supportive coverage in the Western press in the early years was not 
lost on Karzai or his aides. From the earliest days of the post-Taliban Afghan 
government, Hamid Karzai and his ministers were highly attuned to the depiction, in 
the American and European press, of their country and themselves. Several factors help 
explain their close attention to the coverage, and sensitivity to their image abroad.  
 
In the first years after the Taliban, there were few alternative sources of information in 
Afghanistan than the coverage by the Western press. Just before Karzai came to power 
in 2001, there was one domestic radio station, the Taliban’s Radio Sharia, and one 
newspaper in Afghanistan (the media landscape would expand dramatically during the 
next decade, to more than 70 TV stations, 175 FM radio stations by 2012).39 Domestic 
readership in Afghanistan tends to be limited, particularly outside the major cities, due 
to one of the highest illiteracy rates in the world.  A survey of the Afghan media 
landscape in 2005 found that the most common source of information was foreign radio 



 10 

stations (led by the BBC, Voice of America, and Radio Free Europe-Afghanistan) .40 Even 
as the local press expanded, with private television stations such as Tolo TV leading the 
way, Afghan journalists still relied heavily on material from the Western press in their 
reports. Katherine Brown, in her doctoral research at Columbia University, interviewed 
Afghan journalists about the reverberation of American news in their country.41

 

 She 
found that Afghan reporters regularly include material from U.S. news outlets in their 
coverage, in order to shield themselves from potential retribution from the government 
or warlords who might be angered if they broke controversial investigative stories 
themselves. “Afghan journalists habitually look to U.S. elite news media sources, 
especially the Washington Post and New York Times, to become informed and to aid in 
their own reporting. These American newspapers were singled out because they are 
seen to be influential with the U.S. government—and their investigative reporting about 
Afghanistan has a particularly large impact on the leaders within the Afghan 
government,” Brown wrote.  

One journalist explained the papers’ power as having an impact on 
Afghanistan’s leadership. ‘If the New York Times or Washington Post says 
it,’ he said, ‘then Afghan officials and powerbrokers react strongly.’ The 
Afghan citizen most aware of U.S. coverage on Afghanistan, many 
agreed, was President Hamid Karzai. President Karzai routinely 
complains about the U.S. press’s narratives about his administration and 
of Afghanistan as a whole—and he sees the U.S. press as a proxy for U.S. 
government criticism. 

 
Another reason for the close attention was that the Afghan government was almost 
completely dependent on foreign support—both military and economic—for its 
survival. Fleeing Taliban mullahs had looted Afghan banks on their way out, leaving the 
nation of 25 million people with $30,000 in reserves. The initial estimate by foreign 
donors, that Afghanistan would need $15 billion over 10 years, proved woefully low. 
"This government has quite literally empty coffers," Mark Malloch-Brown, the head of 
the United Nations Development Program, said in January 2002 in Kabul. And so 
Afghan officials knew their survival depended on largesse from abroad and tracked 
with great interest how the war was portrayed and spoken about by U.S. officials.   
 
On a personal level, many of Karzai’s early advisors and cabinet ministers had spent 
years abroad—during the Soviet war in the 1980s, the early 1990s civil war that 
followed, or the late 1990s Taliban regime. Many spoke English and were familiar with 
domestic politics in the U.S. and Europe. Among those were top aides such as Sayed 
Tayyab Jawad, an early Karzai spokesman and chief of staff, who left his law practice in 
San Francisco to join the government. Finance minister Ashraf Ghani, who received his 
doctorate in cultural anthropology from Columbia University, had worked for many 
years at the World Bank. And the national security advisor, Zalmay Rassoul, earned his 



 11 

medical degree in Paris in the 1970s and was a member of the American Society of 
Nephrology.  
 
Karzai had also lived in exile for many years. His earlier jobs as a spokesman for a 
mujahedeen faction during the Soviet war and a diplomat in the mujahedeen 
government, had savvied him to dealing with the foreign press corps. After finishing 
graduate studies at Simalchal University, in the garrison town of Simla, India, in the 
early 1980s, Karzai had worked with one of the three moderate Afghan rebel groups 
fighting the Soviet occupation in Afghanistan. Based at different times in the Pakistani 
cities of Peshawar and Quetta, Karzai served as a spokesman, translator, and advisor for 
Sebghatullah Mojadeddi’s Afghan National Liberation Front (ANLF). In this capacity, he 
came into frequent contact with members of the foreign press corps and diplomats 
exchanging tips and gossip on the war across the border. He spoke several languages, 
including English and Urdu in addition to the Afghan languages. “He was among the 
group who were easy for people from abroad to talk to, he was eloquent,” recalled one 
former senior U.S. official who used to meet Karzai in Pakistan and Washington during 
his exile years. “He was well known in the diplomatic and media community.” At the 
U.S. embassy in Islamabad during the Soviet war, there was a constant stream of visiting 
cabinet members, congressional and staff delegations. “So we had to often bring 
Afghans to them,” recalled another senior U.S. official in Pakistan in those years. “And 
Hamid was always available and he was articulate, somewhat knowledgable, and 
presentable. He wouldn’t say horrible egregious things in front of them like some of 
them would. So he was oftentimes someone who would be fronted to these visitors.” 
While he never lived in the U.S., Karzai was no stranger to America. He visited his 
relatives on several occasions, many of whom lived in Maryland, and talked of his 
enjoyment of Thanksgiving and Nashville’s country music. Before the Sept. 11th attacks, 
Karzai would come to Washington to keep abreast of the political situation and advocate 
against the Taliban regime and push for more American support for Taliban opposition 
groups. He testified before the Senate Foreign Relations Committee in July 2000 about 
the miseries of the Taliban regime in Afghanistan.  
 
Karzai is described by several people who have known and worked with him as a news 
junkie. From the beginning of his tenure, he read Western newspaper coverage of 
Afghanistan widely. His aides scoured the Internet to prepare daily clips for his perusal. 
In the evenings, Karzai liked to watch CNN, BBC, and Pakistani news channels in his 
residence, current and former aides recalled. From early in his administration, aides 
were dispatched to collect articles about Karzai and Afghanistan in the foreign press for 
him to read on a daily basis.  
 
Even before his interim administration ended and elections took place in 2004, Karzai 
sought to professionalize his press office. He allowed USAID contractors from the DC-
based firm, the Rendon Group, to work inside the presidential palace to improve his 
communications capabilities. Media monitoring for Karzai became more sophisticated in 



 12 

this period, the daily bulletin included clips from Afghan newspapers and wire services, 
local radio and television transcripts.  
 
Few articles escaped the palace’s notice. “He’s interested in what people write about him 
and what they say, and what his legacy will be,” said an Afghan advisor who served in 
Karzai’s press office at the time. One of the former Rendon Group advisors, a British 
citizen, described the president as fixated on how he was portrayed by foreign 
correspondents. “He’s too sensitive to media, to criticism,” said the advisor, who spent 
several years working with the Afghan government.  
 
Another American advisor at the palace in 2004 was Nick B. Mills, a Boston University 
journalism professor who advised the press office. After this job, Mills came back to 
Kabul in 2005 to interview Karzai extensively as he was intending to be Karzai’s 
ghostwriter for an autobiography. Karzai later decided not to participate in the 
autobiography, and Mills assumed authorship under his own name and published a 
biography of the president.42

 

 When he returned to Boston University, Mills gave an 
interview to the student paper, the Daily Free Press, about the experience. He praised 
Karzai, calling him “a charismatic and personable guy with great stories to tell,” but the 
article also reported Mills’ shock at Karzai backing out of the autobiography deal. Mills 
was surprised later that the Daily Free Press did not escape the palace’s notice. One of his 
aides called Mills after the story appeared to complain. “I got scolded by the palace,” 
Mills said. “Karzai was not happy with the Daily Free Press story.” When it came to 
foreign coverage of Karzai, no matter what the source, “they paid attention.”   

Part of the reason, Mills said, was that the foreign press coverage, and personal 
treatment Karzai received, particularly in the early years, was usually better than his 
portrayal in the rough-and-tumble realities of Afghan domestic politics. “He just loved 
traveling outside the country where he was treated like a rock star, whereas inside the 
country he was fighting for his life.”  
 
Over the years, the thrust of the foreign coverage changed, but Karzai’s keen interest in 
it did not. In an extensive profile of Karzai in Aug. 2009 in The New York Times Magazine, 
Elizabeth Rubin also noted Karzai’s close attention to the foreign press. He “studies the 
press clippings, CNN, the BBC, the local news channels, ravenously and angrily. They 
blame him and his brothers and his ministers for the country’s corruption, for the 
insurgency eating away at the nation, for running a narco-state (in Hillary Clinton’s 
phrase) and even for the food shortages facing eight million Afghans,” she wrote. 
 
The British Ambassador to Afghanistan from 2007 to 2009, Sherard Cowper-Coles, wrote 
in his memoir, Cables from Kabul: The Inside Story of the West’s Afghanistan Campaign, 
about Karzai’s close reading of coverage:  
 



 13 

Every morning he had a Palace official print off the Internet everything 
about Afghanistan and about him in the British and American media. The 
official would then helpfully highlight passages of interest, particularly 
anything critical of Hamid Karzai. The president would read through the 
pile of print-offs before and during breakfast. On the days when there 
was anything critical or damaging—something that happened with 
increasing frequency—he would often be upset for much of the day. Like 
many Eastern politicians, he was convinced that the British and American 
media were controlled or at least heavily influenced by the governments 
in London and Washington respectively. [U.S. ambassador] Bill Wood’s 
and my efforts to convince him otherwise made little impact. 

 
Cowper-Coles wrote that Karzai’s strong reactions to such media coverage could 
ultimately impact important policy matters. He cited as an example Karzai’s decision to 
not accept Paddy Ashdown, a British politician and diplomat who had been the United 
Nations envoy to Bosnia, as a UN envoy to Afghanistan. The U.S. and U.K. governments 
wanted Ashdown to take the job in early 2008 because he was considered a strong and 
forceful diplomat who could serve as “super-envoy” and help coordinate the chaotic 
international community presence in Kabul. Karzai was worried about increased foreign 
meddling and pressure but apparently agreed, in a video-conference with President 
Bush, and later in a meeting with Ashdown in Kuwait, according to Cowper-Coles. A 
Jan. 17, 2008 article in The Times of London announced his selection under the headline: 
“Ashdown called in to overhaul reconstruction of Afghanistan.” The day before The 
Times of London published another article referring to Karzai as “a lonely Pashtun in a 
government made up largely of Tajik veterans of the Northern Alliance.” Cowper-Coles 
wrote that “Karzai apparently found the references to ethnicity and to his loneliness 
deeply upsetting. Somehow this leading article combined with all the other pressures on 
him and caused the President to decide to retract his earlier agreement to Ashdown’s 
appointment.”  
 
The subsequent United Nations envoy to Kabul, Kai Eide, wrote in his own diplomatic 
memoir that Karzai held “serious doubts in his mind for quite some time” about 
Ashdown, but “the media probably provided the pretext that he needed” to act.43

 
  

In a pattern that would be seen during disputes with America as well, during this 
disagreement with the U.K., Karzai went public with strong criticisms about Britain’s 
military strategy in Afghanistan. He told foreign journalists in Davos on January 24th 
that British forces in Helmand province had made the security situation worse. The 
story in The Times the next day, Cowper-Coles said, “set the British-Afghan political 
agenda for weeks to follow.”  
 



 14 

“Although we may not have realised it at the time, the worm had turned for ever in 
President Karzai’s relationship with Britain, and with America,” Cowper-Coles wrote. 
“And, in a sense, it was The Times wot did it.”  
 
Karzai’s attention to the foreign press is also evident in the discussions he held with his 
cabinet. In meetings in the first years, Karzai, then chairman of the interim 
administration, and other cabinet members worried that the message of the world’s 
support for Afghanistan, and the early development projects, were not percolating out 
to rural Afghans, many of whom lived severed from electricity, television and the 
Internet. After a trip in late December 2002 to Oslo and Rome, where European donors 
pledged $1.2 billion to help reconstruction in Afghanistan, Karzai seemed happy about 
his reception as a new statesman abroad, according to cabinet meeting notes. One of his 
ministers noted that the reaction in the foreign press to the trip was very good, and cited 
an article in The New York Times where the world “once again supported President 
Karzai and showed their intention to rehabilitate the country.”  
 
The short, 330-word Dec. 19 article, by Walter Gibbs, reported that two dozen donor 
nations “rallied to the support of President Hamid Karzai” by “pledging $1.2 billion in 
fresh relief aid and ceding control of the money to his increasingly robust government.” 
The donations had been coordinated by an organization called the Afghanistan Support 
Group, but that group dissolved itself at the Oslo meeting and turned responsibility 
over to a consultative group led by the Afghan finance minister.  
 
Four days later, back at his palace in Kabul, Karzai expressed frustration that “the news 
of Afghanistan in the world community doesn’t reach the people of Afghanistan. The 
Internet is working but news coverage and the reach of the news coverage here is very 
weak,” he said, according to cabinet meeting notes taken by a participant. The ministers 
had a responsibility, he pointed out, to show “the international assistance to the people. 
It should be seen and felt in people’s hands.” 
 
Not all the news was so good. The first allegations of corruption or criminality among 
members of Karzai’s government and family started early in the war. Reporting by the 
foreign press corps on these issues would only intensify over time, and from the 
beginning they played an important role in the relations between the United States and 
Afghanistan. These stories struck a raw nerve at the palace, according to interviews with 
Afghan officials and notes taken from meetings at the time. Karzai and his allies often 
considered such stories politically motivated attacks intended to pressure their 
administration or undermine their reputation domestically and abroad. They struggled 
over how to respond.  
 
On Nov. 19, 2004, The New York Times ran a modest 1,148-word story about a United 
Nations announcement the day before that Afghanistan’s poppy crop was up for the 
year, and had reached the highest level in Afghan history. The story by Carlotta Gall ran 



 15 

inside, on page 3.  In the 15th paragraph, the story mentioned that the minister of tribal 
affairs, Arif Noorzai, and the governor of Helmand province, Sher Mohammad Akhund, 
“are widely believed to profit from the drug trade, although both have denied any 
involvement and voiced support for the government’s anti-narcotics stand. Diplomats 
say there are even reports linking Mr. Karzai’s brother, Ahmed Wali Karzai, an 
influential figure in the southern city of Kandahar, to the trade,” although a palace 
spokesman denied this. These types of reports had surfaced before, in an Oct. 6, 2004 
article by Scott Baldauf in The Christian Science Monitor, who quoted Kandahar police 
officials alleging Ahmed Wali Karzai’s involvement in the drug trade. Ahmed Wali 
Karzai had denied the charges and said they were lies propagated by political enemies. 
 
Two days after the Times article appeared, at the weekly Sunday cabinet meeting at the 
presidential palace, Karzai and his ministers were upset. Although Karzai had made 
eradicating poppy a top priority during his first inaugural speech the month before, 
even declaring a symbolic “jihad” against opium, he had always been ambivalent about 
the issue. He was particularly opposed to aerial spraying of farmers’ fields, which he 
believed not only threatened livelihoods but posed a public health risk. Before his 
ministers, he mentioned reports of overnight spraying in the eastern city of Jalalabad 
that sickened children. He mentioned that he saw a “British hand” behind the Times 
article, according to meeting notes. The British had been involved from the beginning in 
the counter-narcotics campaign, including an early, and failed, effort to buy up and burn 
a large portion of the poppy crop. The Brits, Karzai speculated, had told the Times to 
“start a negative propaganda campaign against me.”  
 
Other ministers were also concerned about the article. The minister of refugees, 
Enayatullah Nazari, spoke of how: “these are issues which are beyond the ability of one 
ministry or government media to deal with,” according to the notes. “The New York 
Times mentioned Ahmed Wali Karzai, Arif Noorzai, Mullah Sher Mohammed,” the 
minister said. “We should defend them. Some people should be put in jail.”  
 
Arif Noorzai, one of the officials named in the story suspected drug traffickers, who also 
happened to be the brother-in-law of Ahmed Wali Karzai as well as the minister of tribal 
affairs, was attending the cabinet meeting. He insisted on his innocence and described 
himself as an honorable veteran of the jihad against the Soviet Union with humble 
means. “I have no bank account,” he insisted. “I don’t have an NGO. I don’t have a 
house.”  
 
“The New York Times should be sued,” added another cabinet minister.  
 
“This is a warning for you all. It is a threat. They have even brought your brother into 
this,” another of Karzai’s aides said. “These people are our national figures. This is 
animosity. I suggest that our embassy in Washington should be ordered to start the 
preliminary work of suing The New York Times. I consider this an insult to the people’s 



 16 

will, the cabinet, and the people of Afghanistan. They should apologize. And they 
should compensate us. We should take a diplomatic and a judicial approach.”  
 
Near the end of the discussion, Ashraf Ghani, one of the most accomplished technocrats 
in the Afghan government, who had lived in the U.S. and Europe for years before the 
war, called for discipline and unity among the cabinet, and tried to put things in 
perspective. “It would take us 10 years to sue America,” he said.   
 
Sources of Conflict: Karzai’s second term.  
 
Karzai’s government had been the subject of growing criticism in the media in the latter 
years of the Bush administration. But the volume and scope of that criticism increased 
dramatically during the Obama administration. The overall amount of coverage spiked 
as the Obama administration escalated the U.S. involvement in Afghanistan, deploying 
about 50,000 additional troops, and making Afghanistan the most visible foreign policy 
problem at the time. In 2009, Afghanistan accounted for 4 to 5 percent of total news 
coverage on U.S. television, radio, newspapers and magazines. This was five times 
higher than the amount of Afghanistan coverage in 2007 and 2008.44

 
  

Much of the tension between the Karzai and Obama administrations was the result of 
events on the ground going poorly: an intensifying Taliban insurgency, more casualties 
for U.S. and Afghan security forces, higher stakes—and therefore, higher demand for 
accountability and urgency—with the U.S. committing more troops, money, and 
political effort, as well as growing frustration among Afghan civilians for the extended 
foreign troop presence. But some aspects of how the U.S. government interacted with 
Karzai’s team also changed. The Obama White House curtailed the almost bi-weekly 
video-conferences that President Bush held with Karzai, and Obama chose to have fewer 
presidential visits to Afghanistan and allow fewer opportunities for Karzai to come to 
Washington.45

 

 The administration chose a new approach of working around Karzai by 
devoting more time and money to provincial governors and local officials who they 
hoped could improve the responsiveness of government to Afghan citizens. Afghan 
diplomats felt that the newly created Special Representative for Afghanistan and 
Pakistan, a position held by Richard Holbrooke, also limited their access to the 
administration.  

Sayed Tayyab Jawad, the Afghan ambassador to the U.S. at the time, described to me the 
difficulty, from the Afghan perspective, with the new approach. “Holbrooke wanted to 
control not only the relationship [with Karzai] but also other American agencies, they 
have to go through him. He wanted to establish one point of contact. For us it was 
unusual,” Jawad said. “President Karzai would not understand why he had to deal with 
an ambassador. For Holbrooke, it was an issue of centralizing authority and making 
people go through him. He made that point many times: ‘those days are gone and don’t 
try to reach out to people directly.’ In past, President Karzai and I would reach out 



 17 

directly. I would go to the White House to watch a movie or see Vice President Cheney 
for a meeting. I was not confined to seeing the Afghanistan desk at the State 
Department.” 
 
While the information flow was more restricted at the highest levels, Jawad said, there 
was also less informal contact between lower-ranking diplomats. There were fewer 
chances before important meetings to “sit down the day before and have coffee and say 
‘this is what we’ll talk about, so there are no surprises.’ If you take away that operating 
level of the working relationship, every meeting turns into a surprise.”  
 
The relationship between the White House and the Afghan palace had changed in 
substance as well as process. Before Karzai’s first election in 2004, he was clearly 
America’s favorite. American diplomats and soldiers served, in effect, as campaign staff, 
arranging events around the country to increase Karzai’s exposure and highlight 
successful development projects. As the 2009 election approached, U.S. policy became 
strict impartiality. A June 11, 2009 diplomatic cable from the U.S. embassy in Kabul 
stressed this message: “achieving credible elections requires a proactive strategy of 
changing Afghan popular perceptions that elections will be inherently flawed and that 
the United States will determine the outcome of the election. In order to change this 
perception, we must aggressively implement a strategy of impartiality.” The cable from 
the Kabul embassy recommended “that all USG elements refrain from making 
predictions on electoral outcomes—both publicly, to President Karzai, and in private 
conversations. It is increasingly clear that statements implying the outcome is a forgone 
conclusion directly influence the behavior of political figures in Afghanistan.”  
 
To this end, American diplomats appeared at press conferences with Karzai’s opponents 
and paid to fly these candidates around the country for appearances. A classified State 
Department cable stressed that “we need to do everything we can to rebalance a playing 
field increasingly viewed as tilted towards Karzai. Our policy must be to make the 
elections process as fair as possible, not to defend the status quo.”  
  
From the perspective of Karzai’s government, the shift to impartiality was a shift away 
from him. And there were other signs of dissatisfaction. Karzai had not been invited to 
Obama’s inauguration, which disappointed him, according to aides. Ambassador 
Holbrooke encouraged other Afghan politicians to run against Karzai, which Afghan 
politicians viewed as another U.S. shift away from Karzai. During the White House 
review of Afghan strategy that spring, “muttering about ditching Afghanistan’s Hamid 
Karzai was rampant,” wrote Jim Hoagland in The Washington Post’s editorial page on 
April 19, 2009.  
 
Eleven days before the election, The New York Times Magazine published “Karzai in his 
Labyrinth,” a 9,698-word cover story on Karzai by Elizabeth Rubin, the most extensive, 
detailed, and prominent profile to appear in the U.S. press. For Karzai and those around 



 18 

him it was a devastating portrait. He came across as fumbling and almost incoherent. In 
one extended answer about why he wanted to run again for president, he made this 
answer, Rubin wrote:  
 

‘When needed, my extreme toughness with our allies is an asset I want 
the Afghan people to have if they choose so.’ And, ‘The second reason, I 
don't know how to put this. . . . I feel for the Afghan people, and they 
know that.’ It all sounded so cryptic. As his train of thought neared its 
destination, he suddenly said: ‘I'm a very, very, very simple person. I 
have no property. I have no money. I have no love for luxury. If I find 
someone tomorrow that will combine all these three. . . . ‘ He sighed and 
took a deep breath. ‘I'm an exhausted person. I've not begun this seven 
years ago. I've begun this when I was 22. I've not had a private life since 
then. I deserve one. I long for one.’ He lingered on the O of his longing. 
‘The moment I get this choice, I would leave.’  

 
He seemed frayed and frazzled to the point of collapse. “He always has a cold or a 
cough and takes effervescent vitamin-C tabl ets compulsively, which he did as we spoke. 
‘He is stressed, short of patience, short of temper,’ a friend said. He snaps easily. 
Promotes flatterers. Kills the messenger. Hugs his enemies. Abuses his friends. And his 
twitching eye -- a nervous tic, they say -- is unusually active,” Rubin wrote.  
 
In this depiction, palace advice was a miasma of conspiracy theories; his suspicion of 
America and their British allies all-consuming. “The palace had become like a 
Shakespearean stage, its officials, like so many Iagos, filling Karzai's mind with plots 
and treachery,” Rubin wrote.   
 
Karzai and his opponents had no trouble reading such signs that Karzai had fallen out of 
favor in the diplomatic corps and in the press. Gul Agha Sherzai, the governor of 
Nangarhar province and a powerful rival to the president, told American diplomats he 
wanted to challenge Karzai in the upcoming election and asked for their blessing. U.S. 
support for Karzai had been critical for his path to the palace, Sherzai said, according to 
a January 2009 cable. “You were like an eagle that flew out of the sky and landed on his 
forehead. After that, everyone knew that this was who we needed to support,” Sherzai 
said. “I am waiting for the eagle to land on my forehead.”  
 
Between voting day in August and his second inauguration three months later, Karzai 
and some of his aides seemed to become convinced that the U.S. had sought to 
invalidate enough of his votes to make him lose. During this period, when reports of 
widespread fraud were emerging, top U.S. officials also publicly questioned Karzai’s 
viability as a president. White House chief of staff Rahm Emanuel said on CNN’s State 
of the Union program, that the big question in the Afghan war was not troop numbers 



 19 

but “do you have a credible Afghan partner for this process that can provide the security 
and the type of services that the Afghan people need?”  
 
Karzai seemed to conflate U.S. policy and the critical press coverage as part of one 
agenda to weaken his government. The drumbeat of critical stories and anonymous 
comments by U.S. officials in the foreign press about Karzai filled the communications 
hole left by the Obama administration’s decision to distance itself from Karzai. The 
election period was “the wound that never healed,” one of Karzai’s aides said, and the 
attitude coming from the palace in the months that followed often seemed an expression 
of wounded pride. From his perspective, Karzai and his family had endured a series of 
humiliations at the hands of the United States and been pushed from his perch as a 
respected world statesman. Karzai viewed the 2009 election period as an American 
effort at “delegitimizing his power forever and undermining the Afghan government,” 
one former aide said. Whether he had earned such criticism or not, by the time Obama’s 
military surge began, the relationship was characterized by mutual distrust and 
suspicion, and Karzai’s government attributed some of that to the way he was written 
about in the foreign press.  
 
As a leader who followed the Western press closely and had years of exposure to 
Western reporters, Karzai was undoubtedly aware that journalists also regularly 
criticized their own governments. Why did he see the American press as an extension of 
U.S. policy, as many colleagues and western diplomats assert? Some of his aides suggest 
his views about the press were formed during his time in Pakistan, where the 
government exerts more direct pressure on the domestic press (including alleged 
involvement in killing reporters who write critical stories46

 

). But Karzai often 
distinguished between Western news outlets that covered his government and he 
favored some over others so this does not fully explain his views on the links between 
government and the press.      

Post-election conflict intensifies  
 
In the months after the election, events and coverage of the war led to fresh crises for the 
Afghan government on an almost weekly basis. The span of one week in February 
2010—the same month NATO launched its largest operation to date, in Marja—showed 
the range of issues Karzai and the Americans were wrestling over. While some were 
generated by events on the ground, and others by news stories, both seemed equally 
capable of setting off high-level disputes between the U.S. and Afghan governments.  
 
On Feb. 17, Karzai signed a presidential decree calling for sweeping reforms of the 
nation’s electoral law, in particular banishing the foreign representatives from the 
Electoral Complaints Commission, the watchdog organization that invalidated nearly a 
million votes from Karzai’s tally in the election. The American embassy saw this as 
vengeance on Karzai’s part. “The President evidently has used his decree on the 



 20 

electoral law to settle outstanding scores from the 2009 Presidential election,” read a 
classified embassy cable on the subject. “In doing so Karzai has broken faith with his 
pledges to ‘work with us’ in applying the ‘lessons learned’ from the 2009 elections. His 
closest advisors claim to us that they disagree with Karzai’s measures and that they see 
the serious political problems he has risked reviving and exacerbating for himself both 
at home and in his relationships with us.” (The Obama administration had planned to 
invite Karzai to Washington in March, but postponed the visit after the decree. Karzai 
responded by inviting Iranian President Mahmoud Ahmadinejad to Kabul.47

 
) 

Four days later, just after Karzai had praised Gen. Stanley McChrystal for placing 
greater emphasis on preventing civilian casualties in a speech to parliament, a U.S. 
Special Operations A-team called in an airstrike that killed at least 15 civilians in 
Uruzgan province, a part of southern Afghanistan home to many of Karzai’s Pashtun 
supporters.48

 

 Gen. Stanley McChrystal went to Karzai’s palace to apologize the night of 
the strike and two days later went on Afghan television promising an investigation. The 
attack sparked a new confrontation with Karzai’s palace. “The repeated killing of 
civilians by NATO forces is unjustifiable,” Karzai’s cabinet said in a statement. “We 
strongly condemn it.”  

The next morning, on the front page of The Washington Post, Andrew Higgins published 
the story about Kabul Bank, the first in-depth account of the profligate insider lending at 
the nation’s biggest bank. “The close ties between Kabul Bank and Karzai’s circle reflect 
a defining feature of the shaky post-Taliban order in which Washington has invested 
more than $40 billion and the lives of more than 900 U.S. service members: a crony 
capitalism that enriches politically connected insiders and dismays the Afghan 
populace.”49

 

 The story revealed the outlines of what would become the most serious 
financial scandal of the war and a defining conflict between the Obama administration 
and Karzai. The Afghan central bank would ultimately take over the bank to stave off its 
collapse and bail it out with more than $800 million. At the center of the story was 
another brother of the president’s, Mahmood Karzai, who was a bank shareholder and 
had received millions of dollars in loans and use of a Dubai villa from the bank’s 
chairman. The role of another sibling of the president in one of the main controversies of 
the war reinforced the siege mentality of the president and a perception that not only his 
government, but his family, was under attack from the Americans. 

During this period diplomatic niceties were also being stripped away by unprecedented 
leaks of classified information. The release by the anti-secrecy website, Wikileaks, of 
75,000 Army reports about the Afghan war in July 2010 and 250,000 U.S. diplomatic 
cables later that year revealed new and controversial details about how American 
officials viewed Karzai, his government and his family. They referred to Ahmed Wali 
Karzai as the president’s “drug-running brother” and urged American officials to press 
Pres. Karzai to remove him from Kandahar. They also revealed frank assessments of 
Karzai’s personality and reliability. In one cable from U.S. ambassador Karl Eikenberry 



 21 

in July 2009, he discussed the “two contrasting portraits” of Karzai he observed. “The 
first is that of a paranoid and weak individual unfamiliar with the basics of nation 
building and overly self-conscious that his time in the spotlight of glowing reviews from 
the international community has passed. The other is that of an ever-shrewd politician 
who sees himself as a nationalist hero who can save the country from being divided by 
the decentralization-focused agenda of [presidential challenger Abdullah] Abdullah, 
other political rivals, neighboring countries, and the US. In order to recalibrate our 
relationship with Karzai, we must deal with and challenge both these personalities.”  
 
By the time these went online, none of these criticisms would have come as a surprise to 
Karzai, but they laid bare the increasingly confrontational nature of the relationship. A 
separate leak of two of Ambassador Eikenberry’s classified cables about his reservations 
of Karzai’s leadership also complicated the daily diplomatic work. News of the existence 
of the cables, and Eikenberry’s reservations, broke on Nov. 12, 2009, a week before 
Karzai’s inauguration, but it wasn’t until two months later that The New York Times 
obtained copies of the actual documents and published them on their website. In one 
cable Eikenberry wrote that “President Karzai is not an adequate strategic partner.” 
Karzai “continues to shun responsibility for any sovereign burden, whether defense, 
governance or development. He and much of his circle do not want the U.S. to leave and 
are only too happy to see us invest further.” 
 
During this period, Karzai reacted to such events and critical news coverage with 
inflammatory anti-American public comments of his own, themselves becoming 
prominent news stories and diplomatic incidents prompting recriminations in 
Washington, high-level calls to explain and apologize, threats and concessions on both 
sides. The diplomatic roller-coaster was a constant backdrop throughout the most 
violent months of the war. During this period, Karzai made some of his most 
controversial public comments of the war. These speeches showed the degree to which 
he linked political pressure from the West with foreign media coverage.  
 
In one instance, after The New York Times published a story about Karzai’s chief of staff 
receiving payments from Iran,50 Karzai said at a press conference that the paper “came 
after” Umar Daudzai because he “strictly supported his president” over a separate issue 
of Karzai’s decision to ban private security firms. “The New York Times heard about 
[Daudzai’s support] and published the issue of Iran against him” Karzai said. He added 
that it was true that Iran gave the Afghan government cash.51

 
   

On another occasion, in a speech to members of the Independent Election Commission, 
Karzai blamed foreign officials for interfering in the election. He claimed that Philippe 
Morillon, the head of the EU election observation mission to Afghanistan, and Peter 
Galbraith, the deputy head of the United Nations mission, pressured Afghan election 
officials to refrain from announcing results in Karzai’s favor while they worked out 
some power-sharing arrangement with his opponent. There was “extreme, deep and 



 22 

destructive foreign interference,” Karzai told the audience on April 1, 2010. “There is no 
doubt that there was very massive fraud, very massive, but not by Afghans. Foreigners 
carried out the fraud, Galbraith did it, Morillon did it, and embassies here did it.” He 
said Galbraith’s office sought to manipulate the results in conjunction with the media, 
Karzai said. “Fraud was carried out there, organized there and then made available to 
CNN and the BBC, The New York Times, The Times of London and all their media, which 
were at their service to publish the fraud and accuse us of fraud. Why they were doing 
all this is a separate issue; they wanted a puppet government, a mercenary government 
or wanted to impose some sort of situation in our country, but Almighty Allah was kind 
and the nation was smart and the commission was patriotic.”  
 
“As the president of this land, my honor and prestige are attacked every day,” Karzai 
said. “The New York Times and other newspapers know well that the election was just but 
every day they describe me as a president who won a rigged election. This is a means of 
pressure and they want to press us psychologically. However, we have interests. Our 
people have interests.”  
 
The emotional speech landed with a thud in Washington. Robert Gibbs, the White 
House press secretary, had called Karzai’s remarks “genuinely troubling.” The State 
Department spokesman, P.J. Crowley, said suggesting international community was 
responsible for electoral fraud was “preposterous.” When asked whether Karzai was 
still invited to Washington the following month, Gibbs said, “as of right now, yes.”  
 
The consternation in Washington prompted Karzai to call Secretary of State Hillary 
Clinton the day after his remarks. The Times reported that Karzai expressed surprise that 
his remarks caused such a stir and that his real criticism was aimed at the Western news 
coverage of Afghanistan. Both sides seemed intent to move past the issue. “We’re 
prepared to stay focused on the work ahead,” Clinton told Karzai, according to Crowley. 
And yet the next day, April 3, Karzai told dozens of lawmakers in a private meeting that 
if Western meddling in Afghanistan didn’t cease, he might be compelled to join the 
insurgency, comments broke in a story in The Wall Street Journal. The suggestion of 
Karzai possibly aligning with the Taliban sowed further discord into the relationship. 
Even if only rhetorical hyperbole, as some Karzai aides who were present insisted, they 
seemed to confirm at least two fundamental characteristics of Afghan politics of that 
time: Karzai was struggling to appear to be a sovereign leader and not a foreign puppet, 
and that he was deeply exasperated with his Western partners and how he was 
portrayed to their publics. 
 
“Few things make Karzai feel as angry and humiliated as when he or Afghans are 
victims of a lack of respect,” Kai Eide, a former U.N. envoy, wrote in his memoir. “His 
reactions stem from the core of his personality and his intense pride. These are the 
incidents that made him threaten to join the Taliban, an unwise statement that shocked 
many politicians and media outlets in April of 2010. I have heard him make similar 



 23 

statements many times in private. What he is saying is that if you, as guests in my 
country, demonstrate such a lack of respect, then you also turn me into your enemy.”   
 
Truth or Allegation?  
 
No stories in the foreign press seemed to concern President Karzai’s government as 
much as those about his half-brother, Ahmed Wali Karzai. His brother was the head of 
the Kandahar provincial council and the dominant figure in southern Afghanistan—the 
Pashtun heartland home to the president’s tribe as well as the Taliban insurgency—and 
therefore a crucial political ally. The president also had a close personal relationship 
with Ahmed Wali and the two spoke by phone on a nearly daily basis, according to 
palace aides.   
 
When the drug allegations about his brother first emerged in the foreign press in 2004, 
Karzai asked U.S. ambassador Zalmay Khalilzad to meet with his brother about the 
issue, and Ahmed Wali traveled from his home in Kandahar to the U.S. embassy in 
Kabul, where he professed his innocence and insisted he was the victim of a politically 
motivated attack. U.S. intelligence officials in Kabul at the time argued that there were 
numerous allegations against Ahmed Wali Karzai but no solid evidence. President 
Karzai saw the issue as an attempt by his domestic rivals to weaken his government by 
pushing his brother out of southern Afghanistan.52

 
 

These types of news stories, with their allegations of corruption, drug trafficking, and 
other criminal behavior against members of Karzai’s government and family, occurred 
with ever-greater frequency as the war progressed and intensified. On January 9, 2006, 
Karzai met with U.S. ambassador Ronald E. Neumann and British Ambassador Rosalind 
Marsden, as well as British and American intelligence officials, and complained about a 
recent Newsweek story that raised fresh drug allegations against Ahmed Wali Karzai. The 
story that day, by Ron Moreau and Sami Yousafzai, veteran reporters in the region, 
quoted an unnamed veteran Interior Ministry official, saying that Ahmed Wali Karzai 
“is the unofficial regional governor of southern Afghanistan and leads the whole 
trafficking structure.” In the palace meeting, according to a U.S. embassy cable, Karzai 
was described as “flailing” and asked the intelligence officials “whether they had any 
evidence to back that up and repeated the question to the ambassadors. We all said that 
we had numerous rumors and allegations to the effect that his brother is corrupt and a 
narco-trafficker but that we have never had clear evidence that one could take to court. 
Karzai fulminated, talked about taking the case to court for libel,” the cable read.  
 
The cycle of accusation and denial—particularly on the issue of Ahmed Wali Karzai and 
drugs—continued. On June 22, 2006, ABC News reported finding U.S. military 
documents on a flash drive sold at an Afghanistan street bazaar that identified Ahmed 
Wali Karzai as a “problem maker” in the pay of drug lords. The documents from Jan. 
2005 said he “receives money from drug lords as bribe to facilitate their work and 



 24 

movement.” “I was never in the drug business, I never benefited, I never facilitated, I 
never helped anyone with the transportation of any kind,” Ahmed Wali told ABC.  
 
In an interview around this time in the Afghan paper Kabul Weekly, Ambassador 
Neumann was asked why there is so much anti-Afghan government coverage in the U.S. 
media. “There have been few articles. I would not say a large criticism,” Neumann 
responded. “Journalists write what they hear. I don’t think there is a large amount of 
criticism against President Karzai. There have been two to three articles, which talk 
about many problems, but President Karzai has very solid support in America. I think 
some people read these articles and think they are trying to make some conspiracy or 
they are trying to find a lead article on American government policy. That is not true, 
there is no American policy behind these articles and American government support for 
Karzai is very solid.”53

 
  

On Oct. 4, 2008, the Times’ James Risen published the most detailed account to date of 
allegations that Ahmed Wali Karzai was involved in the heroin trade, citing unnamed 
U.S. investigators and a jailhouse phone interview with an Afghan informant. The story 
focused on two drug shipments, from 2004 and 2006, where Ahmed Wali Karzai 
allegedly intervened to release trucks that had been stopped by Afghan authorities. 
Risen would write a series of articles over the years about the Karzai family’s business 
dealings and feuding that often drew strong reactions from the subjects. In response to 
these stories, President Karzai met again with Ambassador Neumann and others. And 
he once again demanded to see the evidence that his brother was involved in the drug 
trade while refusing to remove him from his position as provincial council chief in 
Kandahar. The U.S. was not able to provide any proof.  
 
“You’re not going to build a formal state to state relationship with someone who doesn’t 
trust you, doesn’t like you, doesn’t think you have any respect for him,” one former 
military commander who served in Afghanistan told me. “By 2006 it was pretty evident 
sitting back here that we had a big, big, big problem working with Karzai.”  
 
The growing criticism in the press angered the president, his relatives, and members of 
his inner circle. Sometimes this involved direct threats to the reporters involved. On 
May 8, 2009, Tom Lasseter, a reporter with McClatchy Newspapers, published a story 
about how Ahmed Wali Karzai had “yelled a litany of obscenities” and threatened to 
beat him after asking questions about drug allegations. Increasingly angered by 
Lasseter’s line of questioning, Karzai, according to the article, questioned whether he 
was really a reporter, “It seems like someone sent you to write these things,” he said. 
Then he pushed Lasseter out of the room and screamed at him, “Get the [expletive] out 
before I kick your [expletive].”  
  
The debate over Ahmed Wali’s actions was not resolved and no one—reporters or 
otherwise—has proven publicly whether or not he was involved in the drug trade. In 



 25 

the months before he was killed in July 2011 by one of his aides, U.S. military and 
civilian officials in Afghanistan decided, ultimately, to ignore the question. The U.S. 
military was launching a series of offensives in the first half of 2010, first in Helmand 
and then in Kandahar. Military commanders saw these southern provinces as essential 
to disrupting the Taliban’s momentum in Afghanistan. Before the planned move on 
Kandahar in the summer, American officials debated what to do about Ahmed Wali and 
whether they should push President Karzai for his removal from his position as head of 
the provincial council, and from the area. Gen. Stanley McChrystal asked his 
subordinates to produce all the intelligence the United States had on the allegations 
relating to Ahmed Wali Karzai. In a meeting on March 8, 2010 at NATO military 
headquarters in Kabul, briefers presented McChrystal and others watching via video-
conference about their results. They did not have anything approaching hard evidence 
on the drug allegations. According to a participant, McChrystal concluded: “So there’s 
nothing.” After that meeting, U.S. military and civilian officials resolved to cooperate 
with Ahmed Wali rather than push for his removal and use his political influence to 
further their aims in Kandahar and manage tribal conflict. “He was clearly exonerated. 
He was clearly part of the solution after the March meeting,” the official said. “The more 
you got to know about Kandahar the less anti-AWK you were. Because what you 
needed to achieve was stability. AWK could bring stability.”  
 
Whether he was involved in the drug trade or not, the fact that American officials for so 
long trafficked in these rumors, and yet could not summon evidence to support them, 
gave some vindication to President Karzai. The whiplash on Ahmed Wali policy, from 
treating him as the enemy to part of the solution, must have also sent mixed signals to 
the palace, and undermined whatever moral high-ground the U.S. had in calling for a 
fight against corruption. This also likely added to the president’s sense, and that of other 
Karzai relatives, that they were unfairly treated both in diplomatic circles and in the 
press. These were intensely personal stories for the Karzais and they took them seriously 
as they went to the heart of their reputations as political leaders and as a family.  
 
Karzais Comment 
 
The Karzais—the president as well as his brothers—did not accept allegations of 
corruption and drug trafficking silently, but regularly used the local and foreign press to 
broadcast their denials. Ahmed Wali Karzai was categorical in his denials in the press 
not only about the drug allegations, but that he confiscated government land, 
orchestrated voting fraud in Kandahar, was on the CIA payroll, or owned any business 
interests at all.  
 
After the Oct. 4, 2008 front page story in the Times about Ahmed Wali’s alleged 
involvement in the drug trade, Ahmed Wali threatened to sue the paper. A year later 
Dexter Filkins, Mark Mazzetti and James Risen published a story in the Times reporting 
that Ahmed Wali was said to receive regular payments from the CIA, and had for much 



 26 

of the past eight years. Ahmed Wali held a press conference to denounce the report as 
“absolute libel.” “The New York Times has shamed itself with this report. This newspaper 
has no credibility among Afghans,” he said. Although in subsequent interviews he 
tempered his position. “I work with the Americans, the Canadians, the British, anyone 
who asks for my help,” Ahmed Wali told the Associated Press.  
 
The Washington Post’s SpyTalk blogger Jeff Stein, on Aug. 22, 2010, cited an unnamed 
former CIA official saying Ahmed Wali Karzai flew cash in burlap bales from Kandahar 
to Dubai. “It is totally baseless and meaningless. How did I transfer the money? Please 
provide at least very small evidence,” Ahmed Wali responded, and cited President 
Karzai’s decision to shut down private security companies as the incentive behind the 
allegation.  
 
On March 12, 2009, Mahmoud Karzai, the president’s older brother, held a two-hour 
news conference in Kabul, asserting that a New York Times article from the week before 
about his growing business empire involved “political smear tactics against President 
Karzai.”54 He denied that he had used family connections to enrich himself and he 
accused an Afghan station, Tolo TV, of “causing sedition, conflict between tribes, airing 
baseless reports and carrying out character assassination” for broadcasting information 
based on the Times report.55 When the scandal at Kabul Bank broke open in the late 
summer of 2010, Mahmoud Karzai criticized the coverage in The Washington Post—
where he had been identified as a bank shareholder in several articles—and said on 
Afghan television that he had requested the government revoke the visas of the Kabul-
based staff of the Post for two or three months “so that they could realize that such acts 
against the Afghan people and investments and banks are not good.”56

 

 Visas of the 
Post’s journalists were not revoked.  

The Karzais sometimes responded in writing themselves. On Sept. 18, 2010 the Post 
published an editorial called “Are the U.S. and Hamid Karzai on the same side in 
fighting Afghan corruption?” where they argued that the problem was so serious it 
might prevent Karzai’s government from ever prevailing over the Taliban. “There's no 
question that members of the Afghan leader's family have been plausibly accused of 
improperly enriching themselves and that he has protected them, as well as other 
political allies, from Western-backed investigations.” The editorial also placed some 
blame on the Obama administration for failing to coordinate its anti-corruption teams 
with Karzai’s palace. Four days later, Mahmoud Karzai and Ahmed Wali Karzai wrote a 
letter to the editor to defend themselves. “We are outraged by this charge and challenge 
the Post to show one credible instance in which our brother, President Karzai, has 
‘protected’ us. Show one investigation that has been stopped because we are Karzais. 
Instead, the historical record is filled with a staggering amount of evidence of how both 
of us have been unjustly maligned by the Western press over recent years, our 
reputations savaged by innuendos and aspersions.”  
 



 27 

“And what of the Post's charge that President Karzai’s family members have been 
"improperly enriching themselves"? When? How? Neither of us has enriched ourselves 
in Afghanistan, much less "improperly." The loose use of this language is irresponsible,” 
the brothers wrote.  
 
The next month, Ahmed Wali Karzai wrote a letter to The New York Times, responding to 
a story where Afghan officials said he had participated in voting fraud during the 
parliamentary elections. “Fixing the Afghan election is impossible, even if someone were 
foolish enough to try,” he wrote, adding: “Millions of voters braved death threats from 
the Taliban to exercise their right to vote. In a country that has never had a functioning 
democracy in its 5,000-year history, elections in Afghanistan may not satisfy American 
journalists. But I am proud of what we have achieved in only nine years, while fighting 
a war at the same time.” 
 
In interviews with the foreign press, President Karzai also defended his family and 
referred to his repeated requests to a series of ambassadors and military commanders to 
bring him proof of the allegations. In 2008, Karzai said in an interview with the German 
newspaper, Der Spiegel that he had looked into the allegations against his brothers 
Mahmoud and Ahmed Wali and found nothing. “I investigated it thoroughly: naturally, 
none of it is true.”  
 
“Mahmoud was a businessman in America for many years, he also has an American 
passport. He was very successful there and made a lot of money,” Karzai said. He 
added: “The situation was similar with Ahmed Wali: this story that he is involved in 
drug smuggling came from 2004, shortly after the presidential election. It appeared in 
The New York Times. I immediately called the U.S. ambassador and the American secret 
service, the Britons, the Europeans. I asked them five times, 10 times what there was to 
the story. They told me: ‘Mr. President, these are rumors, probably propaganda.’ No one 
provided proof.”  
 
The Bully Pulpit 
 
The foreign press served as a source of fascination and frustration for President Karzai, 
but the medium also proved an effective outlet for his political views. He used this bully 
pulpit with increasing effectiveness in his second term to push for more Afghan control 
over foreign private security firms, NATO air strikes and raids on Afghan homes, and 
U.S.-run detention centers. Some of Karzai’s most dramatic political moves came in 
speeches or interviews broadcast internationally that caused reaction in foreign capitals 
beyond what he seemingly could have accomplished by raising them in private 
diplomatic channels.  
 
Over the years Karzai had regularly complained publicly about U.S. and NATO troops 
killing civilians during combat or errant bombings. But during his second term he began 



 28 

making categorical statements to the press ordering a stop to such incidents—as well as 
broader condemnations of the overall military approach to the war—and using Afghan 
support for NATO’s presence as leverage. He tended to cast his demands in the context 
of defending Afghan sovereignty but they were seen by Western officials in Kabul as 
unrealistic and overly confrontational. Because of these hard-line statements attacking 
fundamentals of NATO’s military strategy in Afghanistan, he was often characterized as 
erratic, but the public outbursts slowly brought about real changes in the dynamic 
between his government and those of donor nations. The comments also seemed an 
attempt to protect himself from accusations from domestic rivals that he was an 
American puppet.  
 
In Nov. 2010, at a time when Obama’s military surge was at full throttle, Karzai said in 
an interview with myself and two editors at The Washington Post, that “the time has 
come to reduce military operations” and end the U.S. Special Operations night raids that 
had become a centerpiece of Gen. David Petraeus’ counter-insurgency strategy. “The 
raids are a problem always. They were a problem then, they are a problem now. They 
have to go away,” Karzai said. The comments prompted Petraeus to raise the possibility 
that his position as commander in Afghanistan would be untenable if Karzai could not 
refrain from such public criticism of the strategy.57

 
   

President Obama weighed in on Karzai’s criticism as well, telling reporters that 
partnership is a “two-way street.” He said that “"we have to be sensitive to his concerns 
and the concerns of the Afghan people. We can't simply tell them what's good for them... 
We have to listen and learn." 
 
"On the other hand," Obama said, "If we're putting in big resources, if we're ponying up 
billions of dollars, if we're expecting that our troops are going to be there and to help 
secure the countryside and ensure that President Karzai can continue to build and 
develop his country, he's got to listen to us, as well." 
 
At a presidential palace press conference on May 31, 2011, Karzai, in what he called his 
“last warning,” demanded that NATO cease all airstrikes on civilian homes, despite the 
fact that more than 100,000 foreign troops remained in Afghanistan and combat 
operations were in full swing during the spring and summer fighting season, or face 
“unilateral action” from the Afghan government. "I warn NATO forces that a repeat of 
airstrikes on the houses of Afghanistan's people will not be allowed," Karzai said. "The 
people of Afghanistan will not allow this to happen anymore, and there is no excuse for 
such strikes." He added that foreign forces are close to "the behavior of an occupation" 
and that “history is a witness [to] how Afghanistan deals with occupiers.”  
 
While Karzai’s government didn’t take unilateral action, or prevent airstrikes from 
killing all civilians, and it wasn’t his last warning, such resistance gradually led NATO 
to take steps to limit their use of airpower. A year later, Gen. John R. Allen, the top 



 29 

American commander in Afghanistan at the time, responded to the latest civilian 
casualties incident—a bombing in Logar province that killed 18 civilians—by adding 
new restrictions on the use of such strikes on insurgents who hide in civilian homes.  
 
In 2012, at Karzai’s behest, the Obama administration signed a memorandum of 
understanding agreeing to give up control of night raids and the detention center at 
Bagram Airfield, which they had run throughout the war. While issues remain unsolved 
on both topics, Karzai has won more authority for the Afghan government in the 
prosecution of the war. For all the criticism he has claimed to suffer at the hands of the 
press, Karzai has also aggressively used the megaphone of the foreign press to advance 
his own political goals.  
  



 30 

Endnotes 
 
1 Hamid Karzai press conference aired live by state television on Oct 4, 2012. Translation from the 
Pashto by BBC Monitoring South Asia service. BBC Monitoring provides English transcript of 
both Dari and Pashto remarks by Pres. Karzai from this press conference.    
2 Searches using databases in Lexis-Nexis and Factiva found the following breakdown in 2002-
2003: NYT 49 articles; WaPo 48; WSJ 12; Guardian 16.   
3 Albert R. Hunt. “A Presidency in Disarray.” The Wall Street Journal. April 4, 2002.  
4 Christina Lamb. “Old Fears in the New Afghanistan.” The New York Times. Dec. 8, 2002.  
5 Nicholas D. Kristof. “The Wrong Lessons of the Somalia Debacle.” The New York Times. Feb. 5, 
2002.  
6 Michael Gonzalez. “Paya Should Win the Peace Prize, but Won’t.” The Wall Street Journal. Oct. 8, 
2003.  
7 James P. Rubin. “What is America’s Commitment to Iraq?” The New York Times. Aug. 23, 2002.  
8 Mary McGrory. “Not a Week for Reality.” The Washington Post. March 2, 2003.  
9 Thomas L. Friedman. “The Talk of Kabul.” The New York Times. Jan. 13, 2002.  
10 Nicholas D. Kristof. “The Wrong War.” The New York Times. Feb. 19, 2002.  
11 Fred Hiatt. “Proving Ground for a Just War.” The Washington Post. Sept. 9, 2002.  
12 Paul Krugman. “Conquest and Neglect.” The New York Times. April 11, 2003.  
13 Madeleine K. Albright. “Where Iraq Fits in the War on Terror.” The New York Times. Sept. 13, 
2002.   
14 Joseph R. Biden Jr. “Don’t Forget Afghanistan.” The New York Times. Oct. 1, 2003.  
15 Richard Holbrooke. “Rebuilding Nations…” The Washington Post. April 1, 2002.  
16 Pew Global Attitudes Project. “What the World Thinks in 2002. 
http://www.pewglobal.org/files/2002/12/2002-Report-Final-Updated.pdf. British views towards 
the U.S.-led war on terror declined slightly over the years (in 2003, 63 percent were in favor of the 
American approach. By 2009, that number was 64 percent; in 2010, 58 percent).  
17 Neil Clark. “The quisling of Belgrade: The murdered Serbian prime minister was a reviled 
western stooge whose economic reforms brought misery.” The Guardian. March 14, 2003.  
18 Searches using databases in Lexis-Nexis and Factiva found the following breakdown in 2002-
2003: NYT 108 articles; WaPo 156; WSJ 52; Guardian 85.   
19 Bret Stephens. “Afghanistan: Eyes Wide Shut.” The Wall Street Journal. June 29, 2010.  
20 Simon Jenkins. “At Last We Get It—This War is Vietnam For Slow Learners.” The Guardian. 
March 25, 2009.  
21 Bob Herbert. “An Overdue ‘Welcome Home.’” The New York Times. May 15, 2010.  
22 Frank Rich. “Kiss This War Goodbye.” The New York Times. Aug. 1, 2010.  
23 Eugene Robinson. “Defense on a Diet.” The Washington Post. Nov. 16, 2010.  
24 Fouad Ajami. “Wikileaks and the Art of Diplomacy.” The Wall Street Journal. Nov. 30, 2010.  
25 Eugene Robinson. “Defense on a Diet.” The Washington Post. Nov. 16, 2010. 
26 Eugene Robinson. “A War’s Cycle to Nowhere.” The Washington Post. Dec. 17, 2010.  
27 Bob Herbert. “The Courage to Leave.” The New York Times. June 12, 2010.  
28 Bob Herbert. “An Overdue ‘Welcome Home.’” The New York Times. May 15, 2010. 
29 Jackson Diehl. “For Obama, Three Afghanistan Tests.” The Washington Post. March 29, 2009.  
30 Peter W. Galbraith. “The Leaks That Change the Game.” The Guardian. July 27, 2010.  
31 Fouad Ajami. “Karzai and the Scent of U.S. Irresolution.” The Wall Street Journal. Oct. 27, 2010.  
32 “Mr. Obama and Mr. Karzai, Take Two.” Editorial. The New York Times. May 13, 2010.  
 

http://www.pewglobal.org/files/2002/12/2002-Report-Final-Updated.pdf�


 31 

 
33 Ann Marlowe. “The Surge Afghanistan Needs.” The Wall Street Journal. Feb. 14, 2009.  
34 Jim Hoagland. “Our Man in Kabul.” The Washington Post. Feb. 15, 2009.  
35 Fareed Zakaria. “Time to Deal in Afghanistan.” The Washington Post. Sept. 14, 2009.  
36 Malalai Joya. “The Big Lie of Afghanistan.” The Guardian. July 25, 2009.  
37 Ashraf Ghani. “Afghanistan Needs New Leadership.” The Wall Street Journal. Aug. 8, 2009.  
38 Amin Saikal. “Afghanistan’s Election: Karzai’s regime is tainted, it is time for him to go.” The 
Guardian. Sept. 3, 2009.  
39 Cary, Peter. 2012. “An Explosion of News: The State of Media in Afghanistan.” Center for 
International Media Assistance. Washington, DC: National Endowment for Democracy. 
40 “Afghan Media—Three Years After.” Report by Altai Consulting for USAID’s Office of 
Transition Initiatives. http://www.altaiconsulting.com/docs/media/2005/ 
41 Brown, Katherine. Journalists as De Facto Diplomats: The Reverberation of American News in 
Afghanistan. Communications Doctoral Program, School of Journalism, Columbia University. 
2012. 
42 The book, published in 2007, is: “Karzai: The Failing American Intervention and the Struggle for 
Afghanistan” by Nick B. Mills.  
43 Eide, Kai. “Power Struggle Over Afghanistan: An inside look at what went wrong—and what 
we can do to repair the damage.” Skyhorse Publishing. 2012.  
44 Pew Project for Excellence in Journalism. 2010. “The State of the News Media in 2009 – 
Afghanistan.” 
(March) <http://www.stateofthemedia.org/2010/year_overview.php>. Cited in Brown, Katherine. 
Journalists as De Facto Diplomats: The Reverberation of American News in Afghanistan. 
Communications Doctoral Program, School of Journalism, Columbia University. 2012. 
45 See, for example: Rajiv Chandrasekaran. “Administration Is Keeping Ally at Arm’s Length; 
Skepticism of Afghan leader Shapes Policy.” The Washington Post. May 6, 2009.  
46 See, for example, Dexter Filkins’ story on the killing of Pakistani journalist Syed Saleem 
Shahzad in The New Yorker: 
http://www.newyorker.com/reporting/2011/09/19/110919fa_fact_filkins?currentPage=all 
47 “Afghan leader is seen to flout influence of U.S.” Dexter Filkins and Mark Landler. March 30, 
2010. The New York Times.  
48 “Anatomy of an Afghan War Tragedy.” David S. Cloud. Los Angeles Times. April 10, 2011. 
49 I contributed reporting to the story.  
50 Dexter Filkins. “Iran Said to Give Top Karzai Aide Cash by Bagful.” The New York Times. Oct. 
24, 2010.  
51 “Afghan President Defends Aide For Receiving Money From Iran.” Partial transcript of Oct. 25, 
2010 press conference by BBC Monitoring South Asia.  
52 Interview with a former U.S. official in Afghanistan.  
53 “We are One Family, US Ambassador says of Karzai, NATO and America.” Kabul Weekly. Sept. 
6, 2006.  
54 Press conference reported in “Elder Karzai Defends Ties to Business.” By Abdul Waheed Wafa 
and Carlotta Gall. The New York Times. March 13, 2009. The story Karzai was responding to was 
“Another Karzai Forges Afghan Business Empire.” By James Risen. The New York Times. March 5, 
2009.  
55 Text of a report from Tolo TV, March 12, 2009, as recorded by BBC Monitoring South Asia. 
March 13, 2009.  
 



 32 

 
56 Text of a report from Tolo TV, September 4, 2010, as recorded by BBC Monitoring South Asia. 
Sept. 5, 2010.  
57 Joshua Partlow and Karen DeYoung. “Karzai’s Remarks Concern Petraeus.” The Washington 
Post. Nov. 15, 2010. 


	Joan Shorenstein Center
	Discussion Paper Series
	#D-76, January 2013

