THE FUTURE OF GLOBAL TELEVISION NEWS

by
Richard Parker

Research Paper R-13 September 1994

Copyright © 1994, President and Fellows of Harvard College All rights reserved.

Joan Sherenstein Conter
PRESS * POLITICS

2 ERHES

~
» PUBLIC POLICY-

Barvird Dniveslty
John I. Ksonedr School of Gorsrnmant




The Future of Global Television News

The Complex Challenge of Global Television

Television has, in the past forty years, trans-
formed the ways we think about the news. The
medium’s immediacy (especially when “live”), the
unique way it lets us “see” events ten blocks—or
ten thousand miles—away, and its mass
accessibility (compared to written news) have all
proved unprecedented in shaping how we absorb
the news. But having accustomed ourselves to that
initial transformation, we appear poised on the edge
of another momentous shift.

This new transformation goes by several hames,
most commonly “global” or “borderless” TV, and
many newscasters, media moguls and media critics
alike insist” global” represents the future of TV.

But what is “global television”? After” seeing”
television’s coverage of Tiananmen Square, or the
Russian White House, or the Gulf War, it’s hard to
doubt that some sort of transformation is going on.
Each of these distant events was not only changed
by being broadcast “live,” but because we as an
audience were in some sense changed too—aware
(as were the event’s participants) that what we saw
was being seen simultaneously in more than a
hundred countries around the world.

This new” global” television coverage—the
extraordinary ability to broadcast “live” events
into hundreds of millions of homes around the
world—has become a part of the events, an
essential in the grammar of change itself.

This idea of “global television”, of course, is
about more than just news reaching a mass,
international audience. It includes a technological
promise—of satellites and home receiver dishes, of
cable and a nearly unlimited number of channels,
of high-definition reception and virtual reality and
digitization and interactivity. It encompasses too a
global programming menu of game shows,
shopping channels, sports, movies, sitcoms, “soft”
news, even “soft” porn.

But most important, at its core, it implies the
foundations for a common global culture, in which
we will someday see much the same programming
no matter where we live—a final, dialectic
completion of the notion of “mass culture”.
Economically, it implies an equally expansive
vision—in effect, that of a capitalist sanctum
sanctorum, the ultimate “mass market” not only

for global programming, but global advertising,
global products, and global consumer spending.
Linked together through these common invented
“vernaculars,” proponents tell us we stand on the
edge of an era when (no matter where we live) we
will be able, at the flick of a button, to satisfy
whatever interest, appetite, or fantasy we might
have.

The imminent promise of such a future appears
unmistakable, at least to many. Already, for
example, more than 120 communication satellites
now beam TV pictures to every inhabited
continent; the number of TV sets in use has grown
to more than 1.2 billion, triple the number just ten
years ago; and that perfect emblem of the
internationalized, yet individualized, TV future—
the simple “home dish” receiver—may soon be
almost as small and inexpensive as a television
today. CNN International, the current leader in the”
global TV news” race, after just seven years in
operation, claims its broadcasts can be picked up in
209 countries, containing all but a handful of the
world’s 5.1 billion population.

A host of anecdotal evidence points likewise
toward much the same imminent promise, if in
sometimes disarming ways. Consider:

« In Japanese homes today, TVs are more
common than flush toilets.

 During the Gulf War, Iraqi troops carted
off an estimated 50,000 satellite dishes—
leading some CNN staffers to joke that what
the Iraqgis wanted wasn’t oil, but free TV.

« In New Delhi, Shanghai and other large
Asian cities, thousands of local” entrepre-
neurs” have nailed satellite receivers to
crowded apartment buildings, making
pirated satellite channels—from MTV to
CNN—available to millions of local
residents.

« Filipino troops recently surprised and
captured a guerilla mountain camp because its
revolutionary inhabitants were too busy
watching MTV.



« “Los Simpsons” is now a top-rated show in
Colombia and Argentina, while a Mexican
soap opera, “The Rich Also Cry,” is winning
massive audiences in Moscow.

e The U.S. alone now exports more than
120,000 hours of television programs
annually just to Europe, and global trade in
programming is growing at more than 15%
per year.!

Little wonder then that John Eger, a former CBS
executive and once head of the White House Office
of Telecommunications Policy, could rhapsodize
recently on his industry’s future:

[Global TV is] a technology that knows no
barriers, no national boundaries and does not
recognize any of the artificial divisions
between the different people and places of the
world. Here is a technology that does not
recognize color, creed, race, or nationality. It
is a technology that is supernational, acultural,
alingual, a technology of sight and sound, of
binary digits, that can indeed saturate the
world.

It is a technology that creates simply by
providing the means—a flow of information
and ideas—a force throughout the world that
simply will not stop, however we may resist
its flow .... [Global TV is a] truly vast and
revolutionary change, propelled by our
technology towards acceptance of the concept
that we are indeed one people on Earth, one
family living in one home, a family with
common problems, concerns, and interests.?

But new technologies and regulatory models
haven’t ended debates over television’s purported
global future.

For example, to Silvio Berlusconi, president of
the international media conglomerate Fininvest
Group (and Italy’s richest man), the future for
“global television” is decidedly more complicated
that Eger would allow. Berlusconi says he agrees
with the broadly-popular notion that “the future
belongs to global television.” But he then quickly
insists that its arrival lies off in a distant, and
uncertain, future.

“That future will be a long time coming,” he
says. “Not years but maybe decades, maybe more
than a century.” And in a direct warning to the
Egers of the world, Berlusconi insists in answer to
his own questions about the new globalism:

“Doesn’t Ted Turner’s CNN broadcast news for
the world at large? Don’t Rupert Murdoch’s
satellite ventures represent a major step toward the
Global Village? The answer is no.”

Berlusconi’s perception about both time
horizons and about the implications of current
innovations such as Turner’s CNN or Murdoch’s
Sky Channel and Star TV is shared by Peter
Fiddick. Fiddick is editor of the prestigious British
media journal The Listener, and to him cheerful
predictions of “borderless television” conceal a
quite nationalistic and corporatist struggle over
control of new wealth. “Forget the Global Village,”
he says. “[W]e are demonstrating, in a megabuck
frenzy of media activity that spans at least two
continents, that despite it all we are little more than
a random encounter of parochial nation states ... “

To Fiddick, all too much of the talk about
“globalization” is a corporate form of “happy talk,”
as international media giants go about the process
of reorganizing and capturing control of new media
markets and assets. Far from inaugurating an era
that knows no “color, creed, race, or nationality,”
something decidedly more mundane—and
suspiciously venal—is at work in this “global”
expansion of media giants:

In some cases we see the preemptive strike in
action, as some media group stakes out a piece
of territory to ensure against having to pay
twice the price to retrieve it from a rival at
some unknown future date ... Others, more
versed in the niceties of mediaspeak, talk of
the need to form an integrated network—
vertically, horizontally, you name it—capable
of giving a flexible response to the demands
of the 21st century and so forth, when what
they are really doing is more to do with
getting big enough to be bid-proof.*

Berlusconi is preeminently a businessman,
Fiddick a media critic, but both are pointing out
that global television—whatever its technological
origins—seems destined to be driven by the
emerging market economics, and the market
actors, that increasingly shape the industry.

To Americans, acknowledging the role of
markets and competition in television might seem
a commonplace, unworthy of comment. But few
Americans understand the novelty of market
economics shaping television’s development. For
much of TV’s first forty years (outside the U.S.)®,
the world of television was fundamentally one of
government-owned stations broadcasting



frequently on as few as one or two channels. From
the 1950s up to the mid-1980s, “economics”—in the
sense of competitive market economics—played little
or no role, since the governments operated their
television systems as public agencies. Sustained by a
combination of taxes and viewer fees, advertising and
competition between channels played virtually no
part in television’s global development.

But in the future, what role is economics going to
play? As government regulation of national
broadcasting wanes, and satellite-based
broadcasters sweep across national borders, how
will it shape the emergence of global television, and
in particular, development of television news—the
medium through which the majority in
industrialized countries now get the news?

Will competition and privatization of television
simply open up new and diverse sources of
information? Will direct access by satellite act to
erode authoritarian regimes, similar to shortwave
radio’s role during the Second World War and Cold
War? Will a handful of corporate owners emerge to
dominate the new world? Will the average citizen in
rural Africa or Asia find herself as able to be
“informed” about the events and issues of the day as
a government official or stockbroker in Washington,
Tokyo, or London?

None of these questions offers simple answers. As
we shall see, although competitive market economics
has a crucial new role to play, the tradition of
government involvement in broadcasting is by no
means disappearing. Moreover, the technological
innovations on which “global” TV has so far been
built are already acting to strengthen traditional
national broadcasters.

In the following pages, this paper will argue that
the prospects for global television—and especially
global television news—aren’t as simple as John
Eger would have us believe. Drawing on
Berlusconi’s and Fiddick’s insight, and on those of
professionals in the television industry, the paper
will try to show some of the likely patterns that
global television will follow over the next several
decades, including both the innovations
technological change will bring, and the inherent
limits—especially those around economics—that
will intrude.

At the outset, it’s safe, | believe, to assert that the
changes this new era in television will bring will not
meet the potential the system—technologically—can
offer, and that understanding and reflecting on why
not will give us the best chance for considering
policies that will.

The Intricate Economics of Television

Television is by no means the first vaunted
technological “revolution” industrialization has
brought us. The electric light, telephone, radio,
airplane, automobile, and phonograph are familiar
examples of earlier technological transformations
that anchor modern Western society. Yet despite
their” global” technological” availability” (in some
cases, for more than a century), Americans especially
sometimes forget that well over half the planet’s
population enjoys no routine access to virtually any
of them. Sixty percent of the world’s inhabitants, for
example, have never even made a phone call.’

Consider the automobile. Mass production of
automobiles began in the United States and Western
Europe before World War I. By the mid1920s, autos
were in use around the world—but at widely
different rates. Today, seventy years later, the
automobile is most certainly” global”—yet
distributed with much the same relative rates as in the
mid-1920s. For example, in 1990 there were 1.8
citizens per automobile in the U.S.; in Western
Europe 2.6; but for Latin America, the figure was one
car per 45.9 citizens, in Africa, 357, and in Asia,
794.7

What is true of the automobile holds with striking
regularity across a host of other modern
technologies that the developed West takes for
granted. Whether it’s washing machines or air
conditioners, stereos or dishwashers, the West’s
exposure to advertising and easily accessible
consumer products (and an implied belief in the
“egalitarianism” of access) is consistently belied by
global data on household appliance and consumer
electronics consumption.®

Why—if technology is such a driving force—
should this be so? Two factors stand out.

For most people in most countries, personal or
household income is the first determinant of access to
television (or autos, stereos, or other consumer
goods). Indeed, most studies of country-by-country
ownership of televisions show how simply such
ownership correlates with per capita income. High
income equals a high number of TVs per capita; low
income equals a low number.®

Table 1 gives a global overview of TV owner-
ship, and (for comparison) automobile, telephone,
and radio usage, that lets us see this crucial first
point about television quite clearly.

But if income plays a leading role in the
distribution of basic access to television, government
policy toward television has been the other historic
determinant of the medium’s evolution. As noted,
virtually every country (apart from the U.S. and two



Table 1

Key Global Consumer Goods
(Number of People per Car, TV, Telephone, Radio)

Car TV |Phone |Radio Car TV | Phone |Radio
OECD 2.6 2.0 2.5 2.1 Asian Planned 1106.4 1.3.5 185.7 7.5
Australia 23.0 2.1 1.8 0.8 Burma 1,467.9 1313.6 | 7433.0| 13.1
Austria 2.8 2.8 19 2.8 Cambodia 130.9 9.0
Belgium 28.0 2.9 2.2 3.0 China 1,093.3 100.7 149.8 7.1
Canada 2.2 1.8 1.3 1.1 North Korea 80.0 8.9
Denmark 3.2 24 1.2 24 Laos 434.6 8.2
Finland 2.9 3.3 1.4 25 Mongolia 31.9 45.4 7.7
France 25 2.7 1.6 27.0 Vietnam 29.8 531.3 9.8
West Germany 2.2 2.4 1.6 2.7
Greece 7.0 3.0 25 31 South Asia 794.9 172.0 258.5(142.0
Iceland 2.0 1.7 Afghanistan 467.1 170.4 543.2| 131
Ireland 4.8 4.3 3.7 Bangladesh 3,441.9 325.3 729.4| 25.3
Italy 25 34 15 35 Bhutan 65.6
Japan 4.2 1.7 1.8 1.2 India 542.4 155.0 191.0| 12.9
Luxembourg 1.4 1.4 Nepal 777.3 884.6 34.2
Netherlands 2.9 2.7 1.6 2.7 Pakistan 247.6 68.1 164.0| 10.2
New Zealand 2.2 2.7 15 11 Sri Lanka 112.5 35.0 128.5 5.8
Norway 2.6 2.6 1.3 2.6
Portugal 8.1 3.7 48 3.7
Spain 3.8 2.8 4.1 2.9 Sub-Saharan Africa 357.0 695.7 345.1| 10.3
Sweden 25 35.0 1.0 25 Angola 67.5 225.0 210.9| 225
Switzerland 24 2.8 1.2 25 Benin 204.4 260.6 269.0| 134
Turkey 45.4 12.2 7.9 Botswana 84.9 52.8 8.1
UK 2.8 2.8 1.9 3.0 Burkina Faso 771.4 213.2 482.1| 47.6
us 1.8 1.2 1.3 0.5 Burundi 644.4 | 4,860.0 615.2| 18.0
Cameroon 117.0 209.7 8.4
East Europe 21.7 7.8 9.4 4.4 CAR 195.4 548.0 376.1| 17.3
Bulgaria 7.9 3.3 4.5 3.2 Chad 1,085.1 4.3 4.3
Czechoslovakia 5.7 3.0 2.6 3.8 Congo 82.8 298.3 96.7 8.5
East Germany 4.8 5.8 4.3 25 Cote d’lvoire 66.6 19.4 712.2 7.9
Hungary 6.4 13.0 16.2 6.8 Ethiopia 1,122.4 607.2 339.9 5.4
Poland 9.0 4.4 8.5 3.9 Gabon 50.8 81.9 10.0
Romania 81.1 4.0 6.9 Ghana 247.6 89.0 178.8 4.9
USSR 22.8 9.4 10.3 4.4 Guinea 630.0 315
Yugoslavia 7.8 2.2 7.6 4.0 Kenya 182.4 184.3 72.7| 11.8
Lesotho 1,580.0 111.7 15.8
Asia Pacific 139.5 20.4 24.4 6.5 Liberia 307.9 55.5 4.3
Brunei 48 6.1 6.5 4.2 Madagascar 230.7 187.3 262.9 51
Fiji 24.7 16.9 1.7 Malawi 511.9 162.8 4.0
Hong Kong 29.8 4.2 2.2 1.6 Mali 412.6 8,400.0 28.0
Indonesia 190.6 25.3 8.3 Mauritania 239.9 1,810.0 358.3 6.9
South Korea 50.7 5.2 5.4 1.0 Mauritius 33.3 9.4 18.6 3.8
Macao 8.8 4.2 Mozambique 177.9 144.0 233.0| 28.0
Malaysia 141 9.0 11.7 2.3 Namibia
Papua NG 121.6 82.9 53.8 15.1 Niger 450.8 454.8 561.0| 19.5
Philippines 179.0 28.0 75 Nigeria 144.8 179.1 366.7 6.1
Singapore 10.7 47 2.3 3.3 Rwanda 1,843.7 175
Taiwan 15.9 3.2 Senegal 30.9 449.7 9.3
Thailand 107.7 10.1 52.6 5.6 Sierra Leone 172.8 120.9 298.3 4.6
Somalia 3,300.0 26.4
South Africa 11.4 9.1 6.9 2.2
Sudan 706.3 195 280.1 4.0
Tanzania 565.0 1,684.6 199.4| 10.9
Togo 1334 190.6 239.2 45




Tahje 1 (continued)

Car TV Phone | Radio Car TV |Phone |Radio
Sub-Saharan Africa Latin America/Carib 45.9 15.7 | 16.5 41
continued Argentina 7.8 4.6 9.7 15
Uganda 530.5 160.0 | 275.7 10.7 Bahamas 35 4.6 2.2 2.0
Zaire 354.2 | 2,100.0 | 765.5 10.5 Barbados 7.5 3.8 | 33.0 11
Zambia 78.6 69.0 80.8 13.1 Bermuda 2.4 1.2 0.8
Zimbabwe 56.2 64.7 32.8 17.5 Bolivia 86.0 13.1 | 414 1.7
Brazil 15.8 52 | 11.3 2.7
Mid East/N. Africa 73.6 23.3 32.6 6.5 Chile 21.4 6.1 | 155 3.0
Algeria 334 13.9 27.4 4.5 Colombia 495 10.0 | 13.0 7.3
Bahrain 4.4 2.4 3.4 1.8 Costa Rica 12.9 7.9 39
Cyprus 5.0 Cuba 533.5 5.0 | 18.9 3.0
Egypt 125.5 12.4 35.6 33.0 Dominican Republic 62.6 12.4 6.1
Iran 33.3 19.2 26.5 4.5 Ecuador 163.2 214.4 27.4 3.4
Iraq 70.1 16.5 18.6 5.0 El Salvador 103.6 13.8 | 38.1 25
Israel 6.2 3.8 2.6 2.1 Guatemala 93.0 273 | 62.0 16.4
Jordan 21.0 14.6 20.5 43.0 Guyana 37.8 23.0 2.1
Kuwait 3.4 39.0 5.8 3.6 Haiti 196.7 214.4 26.8
Lebanon 5.9 33.0 13.0 Honduras 184.1 15.0 86.6 2.7
Libya 9.8 4.6 Jamaica 26.4 9.4 25
Malta 369.0 Mexico 15.5 8.4 | 10.4 49
Morocco 44.2 194 69.2 49 Neth Antilles 2.7 45 4.0 1.3
Oman 10.9 17.3 15 Nicaragua 109.9 17.0 | 63.4 3.9
Qatar 3.8 2.9 3.2 2.3 Panama 15.7 6.1 9.4 5.4
Saudi Arabia 11.6 3.4 8.0 2.9 Paraguay 73.1 119 | 32.8 4.0
Syria 124.4 17.1 16.8 4.3 Peru 54,5 433 | 411 6.1
Tunisia 45.3 15.0 25.8 6.2 Puerto Rico 2.6 3.9 14
UAE 7.5 11.5 4.7 3.8 Trinidad & Tob 5.2 35| 11.0 2.2
North Yemen 336.6 210.7 46.3 Uruguay 18.3 5.8 7.6 1.7
South Yemen 220.5 44.4 7.4 Venezuela 11.7 7.2 11.3 2.3

Source: The Economist Vital World Statistics, by permission.

or three other exceptions) developed its television
broadcast system as a government monopoly.
Sometimes the system was considered a direct,
ministerial part of the government, sometimes (the
BBC is one example) a semi-independent public
agency.™

In the excited talk today about globalization and
competition, it’s sometimes forgotten how large
these public systems still loom. Globally, the
majority of people still live in countries where
public broadcast monopolies have no domestic
private competitors. In Western Europe and Latin
America, which began in the late Seventies
allowing privately-owned channels as competitors,
these public systems still playa major role in
broadcast. In most countries with “dual” public-
private systems—such as Britain, Germany, Italy,
or Japan—in fact, the public broadcaster still is
more watched than any private competitor. In
revenue terms, moreover, the largest public
systems (such as the BBC, Italy’s RAI, or Japan’s
NHK) rank in revenue terms with private media
giants such as Cap Cities/ABC, GE, or CBS,

even though the U.S. market is substantially
larger.™*

To date, in more than 190 countries that
began with public broadcast monopolies, none
of those broadcasters has gone out of business.*
In the 50 or so countries with dual “public-
private” systems, when private broadcasting
began, there were many who talked of public
broadcasters becoming “dinosaurs” that would
soon pass away. But as time has passed, that talk
(especially in Europe) has grown more muted.
Charged with becoming more “competitive,” the
public systems now accept advertising, use
audience research, schedule programming and
generally behave as if they were private broad-
casters.

As a consequence, although European public
broadcasters in the 1980s first saw a sharp drop in
audience share when they faced new private
channels, more recent information suggests those
public systems are now holding their own. With
only a handful of exceptions, in fact, the public
channels still capture the majority of the European



viewing audience, against aggressive private
competition.™

This survival—and in many countries, continued
dominance—of the public broadcasters is already
influencing the evolution of “global” television.
Fundamentally committed to their national
audiences, with a more complex mandate and
agenda, and now increasingly competitive with
private national alternatives, they are shaping the
markets—and market-entry terms—in a number of
crucial ways.

Eli Noam, in his comprehensive Television in
Europe, underscores this point in a way that applies
outside Europe as well. Talking about the Eighties
impact of private channels, satellite and cable
technology, and VCRs on Europe’s public TV, he
cautions against viewing their effects simply as a
product of technological innovation and private
entrepreneurship:

[T]he introduction of new forms of video
distribution destabilized a system whose
monopoly status was already under pressure
... [a]t the same time, it would be simplistic
to view the availability of technology as a
deus ex machina.

Satellites would have become much less of a
factor had not several major European
countries adopted a political agenda of
technology development ... Once [state-
sponsored rockets and satellites] were
technically operational they had to be put to
good use to justify the effort.

Similarly, in several countries cable
television was actively pushed by the PTT
telecommunications monopolies as part of
their expansion into new functions once they
had successfully completed the spread of basic
telephone service ... Entry into cable provided
some protection from potential rivals in the
future ... and it served their affiliated
equipment suppliers well. .. Such efforts led to
a proliferation of video channels, not as part
of media or cultural policy, but as a result of
economic and development policy in the
electronics sector.

Noam goes on to emphasize that the public
sector, and national broadcasting, are going to
loom large for a very long time.

Broadcast media are part of our cultural
reference and they help to set the political
agenda-setting role. Competing groups vie for
control over culture because it permits them

to influence society. Thus, broadcasting

institutions are often embroiled in
controversy over values and politics ...

In the process, however, neither govern-
ments nor public broadcasters will become
obsolete. The latter continue to have
important functions, in particular producing
or distributing programs that are not
adequately provided otherwise. They are
experienced organizations with an important
mission and wide support, and they will not
vanish. They may even improve as the
privileges of their exclusivity vanish.'*

Government’s direct hand in broadcasting is far
from the only means by which it is shaping
television. As Noam mentioned, governments
have a myriad of means to profoundly affect the
evolution of television well into the next century,
at a minimum.

Through their PTT systems, for example, they
can control directly (or set standards for) entry, and
operation of the cable systems that compete with
domestic over-the-air broadcasting. Although there
are more private satellite operators now (such as
Astra and Panamsat), governments—not private
enterprises—will foreseeably launch, operate, and
allocate transponder space on the majority of TV-
carrying satellites. And through promotion of
domestic programming production, and limits on
“foreign” programming content, they can shape
importantly many of the viewer choices their
national audiences will have.

National economic policies will also playa
crucial hand in the evolution of 21st century
television. The hard-fought struggle right now
over standards for high-definition television
(HDTV) is only one of a dozen seemingly “tech-
nical” issues that represent thousands of jobs and
billions of dollars for the winners. In the post—
Cold War era, with economics as the new
centerpiece for competitive national relations, few
governments will treat television in isolation. Who
produces the new technology, who owns the
broadcast systems and programming, what
standards will be accepted are as much an issue
today as the once obscure issues of rail track width
or electrical voltage standards seemed a century
ago—with as economically sizeable implications.
Americans who blithely imagine that” global”
television will emerge as part of a Ricardian world
of open trade and free competition do so at their
own peril.*®



What Are the Economics of Global Television?

If income levels and government policies are
acting as crucial forces shaping the environment
for “global” television, what are the economics of
that system itself, especially as it emerges from its
history of government monopoly? The standard
textbook, Owen and Wildman’s Video Economics,
offers a trio of important, if economically
elementary, points that the apostle as well as the
critic of global television needs to keep in mind:

1) The first and most serious mistake that an
analyst of the television industry can make
is to assume that .... broadcasters are in the
business to broadcast programming. They
are not. Broadcasters are in the business of
producing audiences.

2) It is often said that television stations seek
the largest possible audiences, but this is an
oversimplification. Advertisers are interested
not merely in the size of an audience but in
its characteristics ... the age, sex, and income
composition of the audience ... Some
audiences are more valuable than others.

3) A television station may be able to
increase its audience only at a prohibitive
program cost ... Although it is true that
stations are interested in achieving as large an
audience as possible for any given program
expenditure, they do not seek to obtain an
indefinitely large audience regardless of the
cost.™

Although Owen and Wildman here are dis-
cussing the highly-commercial American TV
market, the points they make—as we shall see—
relate directly to how global television is likely to
evolve.

First, we must grasp the organizational needs of
a new global system, including its chief economic
institutions. Second, we need to understand how
historically the existing national TV systems have
already evolved to incorporate international and
multinational dimensions that crucially intersect
with plans for the new “global” system.

Structurally, any television system—Iocal,
national, regional, or global—will be comprised
of four distinct elements, rather than forming a
unitary whole. First, there must be a delivery
system—designated over-the-air frequencies,
and/or a satellite or cable network—that can
carry a television’s electronic signal from point of

origin to a viewer’s television screen. Second, a
programming system must exist—as a network,
independent over-the-air or cable channel satellite
broadcaster, etc.—capable of organizing
programming and ensuring its placement on the
delivery system. Third, a production system—
whether linked to or independent of the pro-
gramming system—must conceive and create the
programming (or organize the news or arrange for
sports coverage) for the broadcast system to carry.
Finally, there must be a financial payments system
underwriting all this—through advertising, viewer
fees, or a tax of some sort—to allow the various
systems, directly or indirectly, to operate.

From the early 1950s when television began, up
through the late 1970s, these four requirements
were met on a national, not a global level.
Governments (again, excepting the U.S.) generally
authorized a single broadcast entity to produce,
program, deliver, and financially operate single-
nation, over-the-air television systems.

The national structure of early TV systems,
though, didn’t entirely preclude cross-border
connections and influence. Small antecedents of a
“global” system began to appear even in the
Fifties. Programming (usually in the form of
movies, or some special event) was occasionally
purchased from other countries, and there was
some international exchange of news footage,
sports events, etc. But all of this occurred within a
national context, and the delivery of broadcast
material between nations was done by sending
videotape or film via mail or courier. (In the trade,
such delivery was called “bicycling,” hinting at its
simple origins.)

However small and technologically primitive
by modem standards, the international sale of
programming began to lay a crucial foundation for
the modem world of “global” television—a
rudimentary international TV market.

Government broadcasters around the world
operated with limited revenues, and no mandate to
produce a profit—in economists’ terms, they were
“cost-minimizing”, not “profit-maximizing,”
enterprises. As such, they viewed foreign
programming as a cost-saving measure when
compared to producing their own original domestic
programs. But what made such foreign
programming so comparatively cheap?

In economic terms, foreign programming’s cost
advantage reflected two crucial concepts. The first
is the concept of “sunk costs”, and applies to the
seller. Programming offered in the international



market had generally already been produced,
shown and paid for in its original market. In
television, new programming almost always is
preferred by audiences to reruns, so the economic
value of such “old” programming plummets in its
originating market. (It is not without value—
popular series can earn lucrative residual revenues,
obviously. But profit-maximizing producers, while
holding onto such residual rights, generally move
on to create “new” programming in order to earn
greater revenues, and profits.)

This leaves a secondary, foreign market where
the program has not been shown before. It’s here
we see the second concept at work—monopsony
(i.e., the monopoly power of the buyer of interna-
tional programming) combined with market value.

Table 2, drawn from a 1993 industry study,
shows the average earnings range a program
producer might expect, selling a single 30minute
program to various broadcasters around the world.
(Popularity of the show, whether it’s part of a
series, what else the producer is offering, etc. can
all affect the actual price paid; the table represents
the range the producer can reasonably expect.)'’

Note how selling a program to a U.S. network
yields the producer as much as $2,000,000, while
selling the same program to a French broadcaster
nets between $8,000 and $60,000, and to a Chilean
station as little as $1,000.

Immediately, one can see what is a seminal issue
for a would-be “global” television industry: while
the” global” market for programming may be
extensive (i.e., covering a very large number of
individual national markets), the value to the seller
of those broadcast markets is highly variable.*®

But why? One obvious factor, of course, is a
market’s size: smaller markets, with fewer people,
should earn less than larger ones—other factors
being equal. But, as the table itself shows, other
factors aren’t equal. As mentioned earlier, there is
wide variation in personal income among these
countries, irrespective of size. In Africa, Asia, Latin
America and Eastern Europe, lower per capita
incomes—and substantially fewer TV sets (hence
smaller audiences)—not total population, account
for much of the low price levels paid for
programming.

But income—and per capita TVs—aren’t fully
explanatory either. Western Europe, Canada, and
Japan all have high per capita incomes; even
adjusting for audience size doesn’t explain why a
program’s value in the U.S. is four to six times
greater per viewer than in other advanced industrial
countries.

The television markets of the other advanced
industrial countries today are a public/private mix.
They are a mix, as seen though, in which
government channels still capture the largest
audience share, and in which the amount of
advertising carried on both public and private
channels is strictly regulated. From the Fifties
through the Seventies, government-operated TV
monopolies had no incentive to bid up the price of
programming they purchased, since viewers either
watched, or they didn’t.

But why should the history of government
monopoly affect dual public/private systems today,
and help keep programmer income so much lower
than in the U.S.? The reality is that in dual systems,
an indirect cap is placed on private broadcasters’
advertising income. By dividing the market
between public and private channels, and with
public channels receiving substantial license
income, these public channels hold advertising
rates below those a private-only market would
have. This in turn lowers the income private
channels are willing to spend on programming,
whether imported or domestic.

Table 3 helps illustrate the point more clearly.
A 1991 survey of TV advertising spending globally,
it shows how widely that spending, both gross and
per capita, varies. In the U.S., TV advertising
approached $30 billion annually, with per capita ad
expenditures at nearly $120. Japan, with a dual
public/private system dating back to the American
Occupation, has the second highest overall
spending ($16 billion) and per capita expenditure
($101). In Western Europe, where private channels
basically date only from the late 1970s/early 1980s,
total TV advertising equals Japan’s (at $17.4
billion), but is spread across a population nearly 3.5
times larger. Per capita ad spending, as a
consequence, is significantly lower—at $40, barely
a third that of the U.S. and Japan.

In Europe, lower per capita ad spending levels
are compensated for, at least for public broad-
casters, by their license fees. In 1991, gross West
European license fees totaled nearly $12.9
billion—even as advertising revenues have grown
as a percentage of their total income. Moreover,
although private competition had taken off in the
1980s, license fees have also risen steadily (both in
nominal and real terms) throughout the period,
allowing the public systems to hold their
advertising rates below what they would have
been} had the systems been purely advertising-
based.'® This downward pressure on ad rates



Table 2
Global TV Program Prices
(Range Paid per Half-Hour Program in International Trade)

Low $$ High $$ Low $$ High $$
North America Indonesia 700 1,200
Canada CBC English 12,000 60,000 Japan NHK 10,000 40,000
CBC French 10,000 25,000 Commercial 15,000 150,000
CTV 10,000 60,000 South Korea 750 1,500
U.S.A. Main network 100,000 2m Macau 1,400 1,700
Pay cable 50,000 1.25m Malaysia* 1,000 1,600
Basic cable 5,000 250,000 Pakistan 400 600
PBS network 50,000 250,000 Philippines 1,000 1,700
Syndication 30,000 100,000 Singapore 700 800
Sri Lanka 300 400
Central &. South America Taiwan 600 750
Argentina 1,500 5,000 Thailand 600 1,500
Bolivia 200 350
Brazil 2,500 12,000 Oceania
Chile 1,000 6,000 Australia  ABC 9,000 45,000
Colombia 2,500 6,500 Commercial 20,000 100,000
Costa Rica 500 1,500 New Zealand 1,500 6,000
Ecuador 1,000 2,200
El Salvador 400 630 Middle East
Guatemala 330 450 Abu Dhabi 500 875
Honduras 200 430 Bahrain 500 650
Mexico 2,500 10,000 Cyprus 250 300
Panama 300 660 Dubai 600 875
Paraguay 140 250 Iran 750 1,500
Peru 700 1,200 Irag * * 800 1,000
Uruguay 300 660 Israel 500 1,350
Venezuela 5,000 7,000 Jordan 600 800
Kuwait 1,000 1,200
Western Europe Lebanon 300 500
Austria 2,600 6,000 Malta 100 300
Belgium 3,000 5,000 Qatar 600 875
Denmark 2,000 4,500 Saudi Arabia 1,500 2,000
Finland 1,800 6,000 Syria 400 650
France 6,000 60,000 Yemen (North or South) 500 1,500
Germany 15 000 80,000
Gibraltar 200 Africa
Greece 1,500 4,000 Algeria 200 600
Iceland 600 850 Angola 200 600
Ireland 1,500 2,000 Bophuthatswana 500 700
Italy 8,000 60,000 Egypt 1,000 1,200
Luxembourg 1,300 4,000 Ethiopia 200 600
Netherlands 3,000 7,000 Gabon 200 750
Norway 1,500 5,000 Kenya 200 750
Portugal 2,000 4,000 Mauritius 175 200
Spain 7,000 35,000 Morocco 300 500
Sweden 2,500 6,500 Nambia 400 425
Switzerland 2,500 5,000 Nigeria 1,500 3,000
Turkey 1,500 3,000 Seychelles 125 175
UK BBC/ITV 20,000 100,000 South Africa 2,000 7,000
Channel 4 15,000 70,000 Swaziland 100 200
Satellite 1,000 70,000 Tunisia 500 700
Cable 2,000 4,000 Zambia 200 300
Zimbabwe 200 250
Eastern Europe
Albania 200 250 Caribbean
Bulgaria 500 1,000 Aruba 80 100
Czechoslovakia 600 1,250 Bahamas 200 250
Hungary 800 1,000 Barbados 200 250
Poland 750 1,500 Bermuda 100 200
Romania 700 1,000 Cuba 400 450
USSR 1,000 5,000 Dominican Republic 200 600
Yugoslavia 1,000 1,500 Haiti 100 200
Jamaica 100 200
Asia &. The Far East Netherlands Antilles 100 200
Bangladesh 200 Puerto Rico 1,500 7,000
Brunei 250 500 St. Maarten 100 120
China 1,000 2,000 Trinidad & Tobago 300 400
Hong Kong 1,000 1,500 *If telecast prior to Singapore
India 1,000 1,500 **Prices which could be commanded during normal times

Source: TBI Yearbook 93, by permission

10



Table 3

Worldwide Television Advertising Expenditures

_ 1991 Forecast Forecast Forecast

Region/Country Pop_ul_atlon Adv. Exp. Adv. Exp. 1992 Real Growth | Real Growth
Millions US$M Per Cap US$ | Adv. Exp. 92v9l 93v 92
US$M % %

Africa
Kenya C (24.4) (©)) (0.2)
South Africa C 35.3 311 8.8 337 8.3 6.4
Zambia (81.0) 0) (0.0
Zimbabwe C (9.8) (5) (0.5)
Total 77.6 311 4.0 337 8.3 6.4
Asia/Pacific
Australia C 17.1 1,257 735 1,231 -2.1 -0.7
China 1,135.0 88 0.1 107 21.4 21.3
Hong Kong C 5.8 485 83.6 507 4.6 6.4
India C 827.1 134 0.2 149 11.2 5.7
Indonesia C 179.3 109 0.6 152 39.5 21.4
Japan P C 123.5 12,466 100.9 12,778 25 2.4
Malaysia C 17.9 153 8.5 166 8.2 5.8
New Zealand P C 34 204 60.0 214 5.1 45
Pakistan C (113.7) (39) (0.3)
Philippines *C 61.5 126 2.0 141 11.8 17.5
Singapore C 2.7 112 415 127 13.6 7.4
South Korea *C 42.8 880 20.6 1,051 19.4 9.9
Sri Lanka C (17.0) 4 (0.2)
Taiwan C 20.4 688 32.7 809 21.1 23.6
Thailand C 57.2 306 53 332 8.4 8.4
Total 2,493.7 16,988 6.8 17,763 4.6 43
Europe
Austria 7.6 261 34.3 289 10.6 -2.0
Belgium P C 9.8 397 40.5 412 3.9 11
Cyprus (0.7) 2 (3.1)
Denmark 5.1 158 31.0 183 15.8 8.7
Finland 5.0 160 32.0 154 -3.7 -0.6
France C 56.4 2,369 42.0 2,393 1.0 14
Germany 77.6 2,233 28.8 2,548 14.1 7.3
Greece C 10.0 310 31.0 377 215 21.2
Ireland 35 92 26.3 94 2.0 1.8
Italy 57.7 3,608 62.5 3,767 4.4 33
Malta*> * (0.4) 4 (11.4)
Netherlands C 14.9 385 25.8 407 5.7 4.2
Norway 43 39 9.1 61 55.9 71.6
Portugal P C 10.5 228 21.7 248 8.6 7.0
Spain 39.0 2,466 63.2 2,399 -2.7 -0.2
Sweden 8.6 80 9.3 141 76.4 25.3
Switzerland 6.7 153 22.8 153 0.1 2.8
Turkey 58.7 320 55 361 12.7 15.9
United Kingdom P C 57.4 4,176 72.8 4,264 21 3.7
Total 432.8 17,435 40.3 18,249 4.7 4.2

11



Table 3 (continued)
Worldwide Television Advertising Expenditures

Forecast Forecast Forecast
. Population | 1991 Adv. Exp. | Adv. Exp. 1992 Real Growth|Real Growth
Region/Country Millions US$M Per Cap US$ | Adv. Exp. ‘92 v 91 ‘03 v ‘92
US$M % %

Latin America/Carribean
ArgentinaP C (32.3) 1251) 17.8)
Bolivia C (7.3) 47) (6.4)
Brazil P C (150.2) (1,826) (12.2)
Chile C 13.2 123 9.3 132 7.1 2.8
Colombia C 33.0 272 8.2 392 44.3 0.9
CostaRica* C (2.8) (38) (13.4)
Dominican Republic C (7.1) (38) (5.3)
Ecuador PC (10.6) 27 (2.6)
Guatemala P 9.2) (11) (1.1)
Mexico C 86.2 800 9.3 882 10.2 8.1
Panama C (2.4) (32) (13.3)
Puerto Rico * P 35 316 90.3 302 -4.3 1.0
Trinidad & Tobago C 11.3) 9) (7.2)
Venezuela C 19.7 335 17.0 402 20 25.0
Total 155.6 1,846 11.9 2,110 14.3 8.6
Middle East
Bahrain* * (0.5) (5) 9.8)
Israel * * (4.6) (20) (4.3)
Oman** (1.6) (5) 3.1)
Qatar* * (0.4) ®) (8.5)
Saudi Arabia * * (14.9) (50) 13.4)
U.AE. ** (1.6) (22) (13.4)
Total
North America
Canada 26.5 1,369 51.7 1,435 4.8 4.4
United States P C 250.0 29,580 118.3 29,255 -1.1 0.3
Total 276.5 30,949 111.9 30,689 -0.8 0.5

Country Codes:

P = Production costs included in expenditure totals, agency commission excluded.
C = Agency commission included in expenditure totals, production costs excluded
P C = Both production costs and agency commission included in expenditure totals.

** = Neither production cost nor agency commission details are given.

P* = Production costs included, agency commission details not given.
*C = Production cost details not given, agency commission included.
No sign means both production costs and agency commission excluded from expenditure totals.

Sources: The figures in this table have been taken from two worldwide reports of national population and advertising expenditure data.
Zenith Media Worldwide figures are without brackets and Starch INRA Hooper figures are in brackets. NB: All the Zenith figures in
the 1991 expenditure column are for 1991, whereas ALL the Starch INRA Hooper figures in the same column are for 1990 only. For
this reason the latter are NOT included in the region totals.

12



by the public systems in turn placed an upward
cap on the rates the private competition could
charge, since the publics still held major
audience share.

Table 3 also lets us grasp clearly how small a
role advertising plays in television outside the U.S.,
Europe and Japan—a crucial factor in the
possibilities for” global” television’s growth. Note
how in Asia, for example, Japan plus Australia
(with 6% of the region’s population) accounts for
over 80% of TV ad spending. Or, how all of Latin
America, with a population 50% larger than the
U.S., amounts to 6% of the U.S.’s TV ad revenues.
Or, most strikingly, how Middle East ad dollars
total barely $100 million, while African TV ad
spending (apart from South Africa) is virtually nil.

As we shall see, the size of the ad market outside
the industrial West, Japan and Australia is a minor
fraction of the monies spent inside the world’s
industrial core. While deregulation is bringing rapid
growth to many of these markets, their ad base often
is no larger than a single U.S. metropolitan market.
Would-be “global” broadcasters aren’t wholly
dependent on advertising, but advertising is no
small part of their strategy for profitability. Thus,
once again, we are brought back to the realization of
the role income, and government policy—not just
toward TV, but economic growth—are going to
play in any future for “global” television. Far from
being a matter simply of technology driving a
global future, we are forced to wrestle with some of
the oldest questions the world has faced.

Market Tiers in the “Global” Market

When Americans talk about “global television,”
the first image that usually comes to mind these
days is CNN International. Now visible in more
than 200 countries, it seems the very model for what
is commonly meant by “global” television. In fact,
it is only one part—albeit a vanguard—of the
market.

Since CNNI’s creation eight years ago as the
international offshoot of the U.S.-based CNN, it has
been joined in the global TV race by the BBC’s
World Service Television, and collectively by
MTV’s European, Latin American and Asian
efforts. On a regional basis, there are even more
new systems operating: Rupert Murdoch’s Sky
Channel and the EBU’s Euronews in Europe; the
Middle East Broadcast Center in the Arab world; in
Latin America, Televisa’s Eco and both CNN’s and
NBC’s Spanish-language services; in Asia, Star TV;
and in Africa, the South African-based M-Net. In

13

addition, there is almost daily talk of new “global”
or regional satellite-based competitors, ranging
from Japan’s NHK to French-language
broadcasting into Francophone Africa.

With so much apparent activity in the” glo-
bal” TV field—and new entrants seemingly
anxious to enter, it’s helpful to distinguish at
least three separate concepts that often inter-
mingle when” global” television is discussed.

The first is “international” television, the oldest
of the three categories, which suggest simply the
transfer of television programming (or program
license, etc.) through sale or barter, between at least
two countries. This particular form of trade dates
back to the mid-Fifties, and has already been
discussed in some detail.

Second is the idea of “multinational” television,
which suggests a more kaleidoscopic set of
relations that includes much wider program
transfer, the coproduction of programming,
regional (rather than national) broadcasting, and
transnational ownership of broadcasting and
production facilities. For the most part, this newer
form began in the Eighties, with the technological
and regulatory changes that characterized the
decade.

Finally, there is the “global” television of the
Nineties, with an expansive multinationalism that
promises to make all, or at least a great portion, of
the planet’s TV audience available to a set of
individual broadcasters.? It certainly includes
many of the features of multinational television,
but in scope vastly transcends the regional
ambitions of multinationalism.

“Global” TV may be the topic of the hour, but of
the three categories, “international” television is by
far the largest in economic terms. Beginning in the
1950s, America built on its experience in theatrical
motion picture exports by selling movies to foreign
broadcasters. In turn, European, Japanese, and
smaller markets sought export markets for their
own motion picture industries.” By the early 1960s,
this process gradually began to include trade in
television programs, particularly of domestically-
popular American TV series.

From its inception forty years ago, however,
this “international” trade in programming has been
far from “global” as we commonly use the term.
First it was (and remains) overwhelmingly a
bilateral, trans-Atlantic affair, in economic terms.
Second, it has been a decidedly one-way trade:
measured in dollars, this “international market” has
been one of Europeans buying U.S. exports.



International trade data show this concentration and
flow pattern quite clearly. In 1989, for example, total
world trade in TV programming amounted to $2.4
billion. On the export side, that trade was concentrated
in very few hands: U.S. exports alone accounted for 71
% of the total. The import side, in turn, was similarly
concentrated:

Western Europe imported over half of all exports,
and three-quarters (or $1.3 billion) of U.S. shipments.
(By comparison, total U.S. imports of foreign
programming, whatever the source, amounted to
barely $160 million—or less than 2% of U.S.
programming hours.)

Put slightly differently, if one ignored the U.S. and
Europe as TV program importers, the remaining 150
or so nations of the world (with nearly 88% of the
earth’s population) together in 1989 made less than
$700 million in international programming
purchases—barely a quarter of the global total.”* One
could more rightly refer to this not as “international”
trade, but a EuroAmerican market, with only a
distantly secondary global component. Or as one U.S.
television executive bluntly put it, “This business is
about as “‘global’ as a one-way New York-to-London
plane ticket is a trip around the world.”%

The good news for Hollywood (and U.S. balance-
of-payments) is that the demand for programming is
still expanding rapidly. From 1987 to 1995, chiefly as
a result of new European channels, the increase will
be from under $1.5 billion to nearly $5 billion—a
more than threefold increase in nominal terms.

Although the U.S. has been the most prominent
beneficiary of this explosion, future market growth
holds major problems. Within the overall global
growth curve, the U.S. share of total market is
declining, even while growing in dollar terms. The
most rapid growth is occurring among non-U.S.
(especially West European) exports, which will
effectively double their market share over the same
period.

It is this shift—of U.S. sales growth slower than the
total market, and the appearance of a sizeable
competitive West European export market—that is
prompting new attention to what we have defined as
the “multinational,” as distinct from the
“international,” market for television. The
implications, as we shall see, reach well beyond the
old trans-Atlantic trade.?*

The Shift to Multinational Programming
“Multinational” broadcasting isn’t by itself a leap into a
new era of globalism for television. Nor is it simply

14

replacing the older international trade. Rather, it is
supplementing the older form by forging a new
category in television trade among nations.

Its emergence in the Eighties directly reflects a
tectonic shift in the trans-Atlantic trade which
characterized the older—but very much still
ongoing—"international” market. That shift was
caused primarily by two changes in the European TV
environment—first, the privatization and
commercialization of TV itself (which we’ve already
examined), and second, the rise of the European
Community with its quest for an integrated,
continental market.

With the arrival of competitive broadcasting and
viewer choice, broadcasters discovered that an old
shibboleth—that Europeans readily accepted foreign
programming, even when dubbed or subtitled—was
little more than a myth. Given the opportunity,
viewers showed a decided preference for original
programming in their own language, with characters,
plots and styles that reflected national—rather than
Hollywood’s—culture.?® This discovery, however,
has presented a challenge to the broadcasters, since
the cost of original production has been decidedly
higher than purchase of American reruns.

A recent Annenberg Center study summarized the
economic dilemma facing European broadcasters: “If
considered as a single unit, the [European
Community] may represent the largest media market
in the world ... However, Europe’s media industry is
fragmented by culture, language, taste, and
regulation ... [consequently] there is no truly pan-
European media market, and European media groups
are relatively weak.” One significant measure of that
market fragmentation, the study notes, is that 85% of
all European television programs are never
transmitted beyond their original linguistic group.?®

For these broadcasters, with new channels and
viewing hours proliferating, the question is how to
satisfy popular demand for domestic programming to
such relatively small audiences. The answer has
become “coproduction” and “outside production,”
the watchwords of the new “multinational” approach.

By dividing costs and responsibilities through
“coproduction” (among production divisions or
subsidiaries of two or more broadcasters, often from
different countries), producers could divide the costs,
and hence the risks, associated with program
production. Moreover, by using independent
producers to generate the programming, costs and
risks could likewise be reduced for the broadcasters.




Measured in dollar terms, it is easy to see just
how significant “multinational” programming is
becoming. In 1992, coproduction and outside
production represented more than $2.8 billion of
West Europe’s programming purchases; imports
were $2.15 billion. By 1995, the gap will grow—
multinational programming to nearly $5.3 billion,
while imports will rise only modestly, to $2.7
billion.

Another measure of the spread of “multina-
tional” coproduction comes from a survey
conducted by the trade journal Television Business
International, in association with the William
Morris Agency. Conducted in late 1989, the
survey—which was extensive, but by no means
comprehensive—found 78 active coproductions in
France, 82 in the U.K., 52 in Germany, 42 in Italy,
61 in the U.S., 25 in Canada, and dozens more
scattered among the smaller states of Europe.?’

(The mention of 61 U.S. coproductions is
evidence that the new “multinational” program-
ming wave is far from an exclusively European
phenomenon. As European television has grown,
American producers—accustomed under “inter-
national” trade to “owning” the market for exported
programs—have recognized the threat posed by the
“multinational” alternative, especially since the
“multinational” threatened to become, more
accurately, “multi-European” in scope.)

A second factor has been at work in the U.S.
reaction to the growth of “multinational”
production. For years, European cultural critics had
denounced the “Hollywoodization” of European
cultural life—first through movies, and then
through the heavy purchase of American
programming by European public broadcasters.
One of the most powerful arguments against
privatizing European television came from those
critics who feared that more channels would open;
floodgate to American sitcoms and melodramas
such as “Dallas” and “Dynasty.” The French
particularly—personified in Minister of Culture
Jack Lang—goaded the European Community into
looking carefully at setting restrictive quotas on
further imports of U.S. TV shows. In the end, as set
forth in eventual EC reports and guidelines, the
threatened “quotas” proved to be far from
restrictive, and so loosely drawn as to be
ineffectual, but the warning was heard on both
sides of the Atlantic.?®

15

The Relevance of International and Multina-
tional Experience

Why are these two markets—in “international”
and “multinational” production and trade—so
important in understanding the evolution toward a
“global television village”? First, because their
form—i.e., their heavy reliance on the European
and American markets—Iet us see once again how
important income is in shaping TV markets. The
affluence of Europe and the U.S. has meant that,
for the past forty years, the “international” trade has
really been primarily a bilateral, trans-Atlantic
trade in fact. Nonetheless, although economically
minor, international trade has allowed broadcasters
outside this axis to become experienced in program
exchange. Thus, the claim of novelty for at least
one part of what proponents cite as a “new”
globalism is instead well-established and quite
familiar, even though small economically.

Second, because focusing on “multinational”
programming can also let us see that the new
technology and regulatory environment of the
Eighties—which supporters cite as laying the
ground for “globalism”—is spawning a process
that is decidedly more complex.

As European broadcasters discovered in the
Eighties, the demand for foreign programming—
once a decent quality, locally-produced alternative
is available—is substantially less than they had
imagined, and less than critics of “Holly-
woodization” had so vocally feared. This represents
no small challenge to proponents of a “global” TV
future, because it suggests that rather than serving
to unify separate national markets, the changes of
the Eighties are actually strengthening national
broadcast systems, even as the number of
broadcasters per country grows.

Indeed, focus on “international” and “multi-
national” markets can let us see a central fact
almost never underscored in the discussion of
“globalizing” television: the vast majority of
programming is produced, aired, and remains in a
single country. In the United States, of course, this
has always been true: barely 2% of program hours
broadcast come from overseas, mainly British
imports. But the same has always been true of the
lucrative Japanese market as well. And as noted
earlier, when the EC set out to consider quotas on
foreign (i.e., U.S. TV) imports, it discovered—after
a decade of channel and broadcast hour
proliferation—that 85% of all broadcast hours in
Western Europe are conceived, produced, aired
in—and never leave their country of origin.

These conclusions aren’t limited to the huge



trans-Atlantic market either. If we look at aggregate
programming expenditures globally, we are
likewise led—contrary to the image of an emerging
“globalism”—to the same conclusion. By
comparison to the $2.4 billion trade in international
programming, for example, the sum of spending by
broadcasters on their domestic programming is
more than $70 billion. (If measured in purchasing
power parity, the number would be even larger,
exceeding $80 billion a year.)®

In short, on the eve of a presumed new “global”
era for television, domestic—not international, or
even regional—broadcasting is surprisingly
powerful, if measured in terms of programming.
The changes brought by the Eighties may have
made foreign programming more technologically
available than ever before, but the evidence is that
actual use of such programming in the schedules of
most broadcasters is quite small—forty years after
the “international” programming trade was first
created.

Mass Medium or “Office Intercom for the
Elite”?

Given all the evidence pointing toward an
increased strengthening of national TV markets,
will CNN International—with its global role as
both news gatherer and broadcaster to the world—
be able to overcome tendencies that seem to push
against, not toward, globalization?

CNN certainly thinks so. Ted Turner has
repeatedly insisted that his vision for a world TV
news network was always driven first by idealism—
”the salvation of life on earth,” as he once put it—
rather than making money.** In more recent
statements, CNN'’s President Tom Johnson has
continued to echo his chief’s ideas:

“QOur vision is global,” Johnson told an inter-
viewer last year. “During the next five years, our
highest priority will be given to the expansion of the
CNN International network itself. Beyond that, we
look to establish some new strategic alliances which
may enable us to serve in the language of the
regions such as Germany, Japan, and Russia. Our
aspiration is to be able to report from virtually any
point on the globe, to every point on the globe.”

But how exactly does Turner’s vision get
translated into the gritty economics of business?
Robert Ross, as head of TBS International, is
charged with making that vision a business reality.
As he explains, the demand side is more than just a
simple matter of competing “global” networks:

16

There may be room for one or two, even three,
global English-language networks. But clearly
there’s room for some regional ones. There’s
going to be a Spanish-language network in
South America, there’s going to be a news
network in Japan in Japanese, there’s probably
going to be a French one which will go into
French West Africa, and there will probably be
an Arabic one. And our long-term thinking is
to try to take a 30 to 40 percent interest in each
of these, help them set it up and operate it, and
at the same time to make each one a news
supplier to the others, thus lowering news-
gathering costs.*

The growth of CNN International’s reach since
its founding eight years ago is constantly being
remarked upon (while Ross’s description of a very
different” global” vision, defined by multinational
corporate ownership rather than single-source
broadcasting—is simultaneously ignored or glossed
over, a matter we shall turn to.) From a small base
its first several years, the number of countries
receiving CNNI by 1990 reached 80, and by late
last year, the number exceeded 200—approaching
virtual” global” saturation.

But as critics and competitors are quick to point
out, CNNI’s “reach” is substantially broader than it
is deep. In a world with 5.1 billion people, the
actual number of viewers claimed by Turner
amounts to less than 65 million—slightly more, that
is, across the entire world outside the U.S. than
inside.®* In many of the countries serviced by
CNNI, in fact, apart from a virtual handful of elite
households and government offices, luxury hotels
catering to Western business travelers and tourists
are the core of these “local” audiences.

Put slightly differently, in the U.S., CNN reaches
an impressive 60% of U.S. households. Outside the
U.S., however, if we calculate CNN International’s
claimed” audience” as a percent of the world’s total
five billion population (not counting the U.S.), it
amounts to slightly more than 1%.

There is an easily-missed subtlety, as well, when
CNNI talks about its 65 million “audience” or
“reach”, not always understood by a layperson.
“Audience” as used here doesn’t refer to a group of
TV viewers actually watching a given program at
any given moment, or even a group who watches a
channel over any set period of time. Rather, it refers
to the number of people who, if they turned on their



TV sets and tuned to the channel, could watch it.
This use of the term is hardly unique to CNN—
rather, it is standard in most discussion of cable or
satellite viewing, and even some terrestrial over the
air; but it is significantly different from, say, a
Nielsen rating of an “audience” for a given TV
program.

Put another way, PBS could fairly claim—if
talking about its” audience” as CNN International
does—of “reaching” almost 90 million households,
or 230 million viewers, since most American
households are capable of receiving their local PBS
affiliate. No one, of course, gives the slightest
attention to such figures, since on any given
evening PBS is actually quite happy when it draws
3—4 million actual viewers for its programming.

This discrepancy between the quite large-
sounding “audience” or “reach”, and actual
viewership leads a professional such as Rich
Zharadnik, editor of the trade journal Television
Business International to distinguish between what
he calls CNNI’s “influence and business”.
Zharadnik credits CNNI with an initial success in
achieving influence and recognition, while
insisting the jury is still out on its future as a
lucrative business. “CNNI,” in his view—in a
memorable phrase— isn’t headed toward winning
a mass market global viewership, so much as it is
destined to be “the office intercom of the global
elites.”33

The gap between” audience” and actual
viewership, though, isn’t the sole reason why
Zharadnik (and many other professionals) are
skeptical about CNNI’s global growth horizon. The
issue—as CNNI’s ability to transmit a signal that
blankets the globe demonstrates—is not of
technologically-feasible supply, but fundamentally
of economically-viable demand. Having proved that
TV signals can be sent around the physical world,
the questions are the real-world socio-economic
gatekeeping issues that have faced commercial
television broadcasting since the beginning: who
will watch, who will pay (and how much), and
why?

Whether one looks at CNNI, BBC/WTYV, StarTV,
MBC, Sky, or a proliferating number of other
would-be satellite-based transnational broadcasters
these issues remain the same. Concentrating on
‘CNNI to begin with can quickly bring those issues
into focus—and suggest why both the popular
vision of CNNI and the much different sketch of
what Robert Ross sees as a viable business
opportunity remain to be decided.

17

How the Globals Hope to Make Money

In 1993, the world’s sixteen largest national TV
broadcasters routinely reported incomes over one
billion dollars. The largest, Japan’s NHK, reported
$3.9 billion. CNNI, by comparison, the largest of
the global broadcasters, reported slightly in excess
of $100 million. Granted, the “globals” are the
most recent entrants in the world television market;
the question is how they plan to grow anywhere as
large as their domestic cousins.

To answer that question requires examining the
multiple sources of presumed future revenues, and
their likelihood for growth, in order to assess the
economic potential underlying CNNI’s (or
BBC/WST’s or the regional satellite broadcasters”)
future. At present, CNNI’s revenues derive
essentially (apart from parent company support)
from four principal sources: 1) hotel fees; 2)
rebroadcast fees; 3) direct viewer fees; and 4)
advertising.

Hotel fees, in the first instance, obviously start
from a small audience and income base. CNNI, for
example, relies on 1300 hotels in Europe as its core
market, while BBC/WST reports being in fewer
than 350 hotels globally.** Hotel viewer fees also
face a decidedly low upward growth horizon,
because such fees are paid almost exclusively by
international chains and luxury hotels catering to an
English-speaking market of business travelers and
tourists. Given the small absolute number of such
hotels, especially outside the developed industrial
world, full saturation of such a market still leaves
any would-be global broadcaster with revenues in
the few millions of dollars—hardly a significant
economic achievement, or rationale for the long-
term focus of billion-dollar-plus enterprises like
Turner Broadcasting or the BBC.

Rebroadcast or “carriage” fees—where CNNI or
BBC/WST is paid by a local broadcaster or cable
company for the right to carry the network’s news
as part of its regular programming—Ilikewise faces
a relatively low level of revenue growth, especially
as one looks beyond the small number of industrial
countries which comprise the bulk of its viewing
base. The low fees paid by most countries for
broadcasting rights to programming in international
trade—amounting again to oftentimes a few
thousand dollars per program (as shown in Table
2)—Ileave CNNI able to command, even in larger,
affluent markets—decidedly less revenue than the
parent CNN can hope to capture from even a small
portion of its home U.S. market.

In Western Europe the difficulty CNNI faces



has to do with several factors: the existence of
well-developed and highly-watched over-the-air
local news broadcasters, both public and private;
the still-low penetration of both cable and satellite,
and—in cases such as Germany—the problem of
“reverse carriage” fees, in which CNN or other
program services are charged, rather than being
paid, to be carried by the country’s cable system.

How Big Are the Home Satellite and Cable
Markets Globally?

The potential for upward growth of such fees, of
course, depends a great deal on the audience share a
“global” broadcaster is able to capture in
competition with domestic alternatives. But here
again, the ability of a true” global” network faces a
decidedly large challenge.

In the mid-Eighties, when CNNI was launched,
the conventional wisdom was that technological
change—embodied in the potential of home
satellite dishes and cable—was about to transform
the global market for TV viewing, increasing
immensely both the total global viewing and the
number of channels available to these viewers. The
prevalent view was that these sources of viewing
would steadily, and rather quickly, erode the
nationally-based, over-the-air systems which
preceded them.

But a decade later the evidence for cable and
satellite’s reach, and their ability to displace, seems
less decisive. Of course, this is not the case in the
world’s most lucrative market—the United
States—where satellite as a direct delivery system
to homes has been decisively beaten by cable:
today cable is in over 60% of American homes, and
passes nearly 80%; satellite home receivers are in
use in less than 3% of homes, by comparison.
(There is talk of a “renaissance” in DBS in the
American market, beginning toward the end of the
decade, fueled in large part by the apparent
willingness of Hughes Aerospace to launch a new
generation of satellites, but few experts in the field
believe such a system can displace the entrenched
cable system, and its economically- and politically-
powerful owners.)

Outside the United States, however, even in
affluent TV markets, neither cable nor satellite-to-
home broadcasting has achieved anything like the
American model. In Western Europe—in aggregate
dollar terms, the world’s second largest TV market-
acceptance of both home satellite and cable is
lagging well behind U.S. penetration rates. The
issue is hardly one of supply—well over 100
separate European channels are broadcast by

18

satellite. Yet one recent report places home satellite
reception at approximately six million households,
or 5.4% of total TV households, with Germany and
the U.K. over two-thirds the total.*> Although
higher than comparable U.S. figures, the recent
growth spurt has been heavily influenced by dish
purchases in the former East Germany.

European cable has done better, now reaching an
estimated 30 million homes, or 26% of regional
households. But, as with satellite, these figures are
heavily weighted by Germany and the U.K., and
with minor exceptions (the Benelux countries and
Switzerland), much of Europe remains virtually
untouched by cable. France, for example, has a
combined satellite/cable penetration rate of 6% of
households, Spain 9%, Italy less than 1%; even the
U.K., with the second largest number of satellite
and cable connections after Germany, has barely an
18% penetration of its TV households. Some
researchers aren’t predicting that European
acceptance of cable and satellite will reach anything
approaching U.S. levels until after the turn of the
century.®

In Japan, the world’s third largest market (and
home to vibrant TV and electronics industries), the
European experience holds true. With more than
41 million TV households, fewer than 15% have
elected either satellite or cable options, although
both are widely available.

Similarly, throughout much of the rest of the
world the spread of both cable and satellite-to-
home broadcasting is proving sluggish at best,
when compared to the size of the total TV
household market (let alone total global popula-
tion).

In Latin America, for example, both satellite and
cable usage are best described as “fledgling.” Brazil
reports 1% satellite penetration of its 30 million TV
households (out of 150 million population), and a
higher cable percentage, probably under 6% (signal-
pirating is extensive). Mexico, the region’s second
largest country, has less than 10% combined
penetration. Colombia reports under 9% combined;
Venezuela, under 5%. From there, the percentage
penetration by satellite and cable drops in other
countries to less than 2%, at best.

The Middle East and Africa don’t even reach
Latin American levels. The Middle East Broadcast
Corporation, which broadcasts a pan-ArabWorld
signal via satellite from London, estimates perhaps
400,000 home-receiving dishes throughout the
region. In Africa, reception of South Africa’s M-
Net signal, which blankets the continent, is picked
up by an inconsequentially small number of



dishes. “Apart from white farmers and
government officials,” says Television Business
International editor Rich Zharadnik, “it’s hard to
tell who’s watching.”*’

More recently, the Asian market has been seen
as a potential gold mine for home satellite
reception. Two recent stories in the New York
Times illustrate what seems to be the seemingly
vast opportunities awaiting satellite transmission
among the 2.6 billion residents of Asia.

One, about India, tells the story of the “dish
wallahs,” individual entrepreneurs who install a
satellite dish atop an urban apartment building, then
run cabling to individual apartments, and sell the
programming received for a monthly fee.® The
story is almost a model for how the promise of
“global television” is often described, with talk of
the “thousands of apartment buildings, and millions
of their inhabitants in major Indian cities” that
receive everything from CNNI to MTV. But, in
fact, when the story offers actual numbers—in a
country of 850 million—the best estimates turn out
to range from 3-5 million viewers.

More recently, the Times has discovered a similar
phenomenon in China. In a front-page story,
“Satellites Bring Information Revolution to China”,
the newspaper celebrates “the hundreds of
thousands of satellite dishes that are sprouting, as
the Chinese say, like bamboo shoots after a spring
rain.”* It goes on to emphasize the government’s
consequent loss of control over TV viewing and the
extensive popularity of satellite TV viewing among
the Chinese masses. But as in India, the actual
numbers of such viewers—4.8 million households,
among more than one billion Chinese—tends on
modest reflection to deflate the imminent character
of the satellite-based “revolution” captured in the
story’s headline, especially since the dish alone sells
for more than the average Chinese’s $360 per capita
income.

A study by London-based CIT Research suggests
that direct-to-home satellite penetration of the Asia-
Pacific will in fact grow, but from a current base of
1.8% of TV-equipped homes to an estimated 6.2%
by 2002.%° Even if one allows for substantial
underestimation (although projections by Star TV
and others don’t vary widely from such levels), the
compelling point is that far from being a means of
mass communications, in the sense at least one
associates with TV satellite-to-home television is
likely to retain a decidedly up-market enterprise.

19

Who Will Pay for Satellite and Cable TV?

For the would-be global network, such low
penetration figures lead to two other difficulties.
The first is associated with viewer-based revenues.
By the late 1970s, as early satellite programming
was taking off in the United States, programmers
such as HBO found that freelance “pirating” of
their signal by home-satellite viewers could
seriously threaten potential revenues; to solve the
problem, they began to encrypt their signals,
limiting viewership to those who paid for a
“descrambler” attached to the home dish.

The conflicting desire of satellite-based TV to
maximize audience, and at the same time to be paid
for the audience it reaches, can be seen in the
indecision of BBC/WST, the “other” would-be
global network, about how it will eventually be
paid for the programming it provides.

World Service Television is a Thatcher-era-born
attempt to bring the BBC into the world of
commercial, and profit-driven, broadcasting. It
receives no direct funding from the parent
corporation or the British government, and so has
been launched most prominently in Asia, in
partnership with the Hong Kong-based satellite
broadcaster, Star TV. (Owned until last summer by
Hutchison/Whampoa, a Hong Kong conglomerate,
Star has since been sold to Rupert Murdoch, which
may eventually jeopardize WST’s position, given
Murdoch’s competing interest in Sky and Fox.)

Whatever the future with Murdoch, WST so far
claims to be pleased with its initial penetration of
the Asian market—211 million households,
according to research commissioned by Star, are
able to receive the programming. The service
appears to be especially strong in India, where
WST President Chris Irwin says they have quickly
outpaced CNNI in popularity, and now reach 3.3
million households.

But Irwin is also acutely aware of the challenge
facing a “global” broadcaster such as the English-
only BBC/WST in its hopes of collecting viewer
fees. Doordarshan, the Indian government
broadcasting monopoly (with more than 40 million
viewer households and more than $120 million in
ad revenues) has already announced plans to set up
three Hindi-language satellite channels of its own—
offering news, sports, and entertainment.
Meanwhile a new private satellite TV service,
called Zee TV, has begun broadcasting an
exclusively Hindi-language channel. “We have
audiences everywhere,” says Subhash Chandra, Zee
TV’s chairman. “[Unlike BBC/WST, we can reach] the
villages where people don’t speak English,” a



condition that accurately describes, not incidentally,
90% of India’s potential TV audience.*

This willingness on the part of both public and
private national broadcasters to confront the
“globals” with vernacular, nationally-based
alternatives goes to the heart of the problem the
“globals” are facing in building both audience and
paying subscribers. Having utilized the rapidly-
falling price of satellite communications to
construct international networks, they are seeing
challengers emerge, using the same technology, but
with a much narrower single-country (or single-
language) focus, albeit often with the potential to
reach huge potential markets, such as India and
China.

Irwin, coming from the BBC’s environment of
public service broadcasting, insists that he
welcomes the challenges, and sees them benefitting
all parties. “One thing is clear,” he says, “the days
of state broadcasting monopolies are gone.” But he
then goes on to observe,

That is not to say that the days of national
broadcasting are over even if monopoly is no
more. Neither the BBC nor any other
international broadcaster can replace the
indigenous broadcaster ... The instinct for self-
preservation is as strong amongst broadcasters
as amongst anyone. BBC World Service
Television may have beaten Doordarshan by
five days with pictures of last October’s
earthquake in the Uttar Karshi district. My
guess is that next time Doordarshan won’t be
quite so slow off the mark, on this or on other
stories of consequence for India. Its credibility
ultimately depends on it being able to cover
the news on its doorstep.*?

Irwin’s point about Doordarshan can be
multiplied throughout much of Asia. National
satellite systems are taking off in the region’s mid-
sized countries: Thailand is scheduled to launch a
satellite that will broadcast exclusively in Thai, and
both Korea and Malaysia will have their own
vernacular systems aloft soon thereafter. China,
meanwhile, has two satellites of its own on order,
and Indonesia is set to launch its third-generation
Palapa-C1 in 1995.

The proliferation of satellite alternatives,
especially those targeted in local languages, cuts to
the very heart of the growth strategy foreseen by the
“globals.” That strategy was never meant to actually
see satellite-based viewing turn into mass
communication as we casually understand

20

it, but instead to “skim the cream” off the growing
(but still relatively small) TV-watching portion of
the vast Asian audience. Current figures indicate
that among Star’s viewer footprint of 2.6 billion, 25
million households have incomes above $30,000 a
year, a number expected to double by the year 2000.

Hugh Williams, Irwin’s deputy at BBC/WST and
head of programming, is quite frank about the future
limits for the would-be “global” news broadcasters.
“We accept the fact that we will in some sense always
be a secondary service,” he says, when competing
with local news broadcasters. Even in Asia, where
BBC/WST is proud of the eleven million households
it now reaches, he acknowledges that actual active
viewership at any time is closer to 2-3% of those
households, and that “viewer subscription, not
advertising, will be the big piece of our future
revenue.”*

But the emergence of satellite-driven national
systems is reshaping that future. Julian Mounter,
Star’s CEOQ, is already trying to recast the company’s
operating strategy by describing its structural
evolution into the form of what he calls a
“jellyfish”—with separate movie, news, business,
entertainment, and children’s channels, each in turn
translated, in “tentacle”-like fashion, into six of the
region’s main language groups. But he acknowledges
the very real problem he faces, even if such a
strategy—presenting a thick web of technical,
financial, and consumer acceptance problems—can
be implemented. “The question is how long a lead
time we have until the broadcasters in the 38
countries wake up to the competition from us,”
Mounter admits. “We have to continue driving our
reach to such a size to provide ourselves with the
financing to buy better programming.”**

If Not Viewers, Will Advertisers Pay for
Global TV?

Making advertising work on a “global” system is
the second of the two great questions facing viability
of the medium. Faced with multilingual, multinational
audiences, the argument the satellite-based
broadcaster must meet is not merely of audience size,
but efficient reach.

The dilemma Star faces in attempting to find a
market position that is financially profitable—as
distinct from technologically feasible—is by no
means unique to the vast, but relatively undeveloped
economies of Asia.

In Europe over the last decade, attempts to establish
true “pan-European” broadcasting and advertising



alike have faced manifold problems. During the
early 1980s, particularly during a period when
Saatchi & Saatchi and a few other giant ad agencies
were driving international consolidation of the
industry, there was enormous talk of the imminence
of “global” advertising that would form the revenue
base for “global” broadcasting. Coca-Cola, Procter
& Gamble and other consumer producers with a
high brand identification were thought to be models
for a revolution in consumer advertising that would
profoundly reshape the entire advertising market.

A decade later, the promise of such a “global ad
market” is decidedly dimmer than its advocates had
hoped. As a Coca Cola executive recently
commented, “We’re not in the business of looking
for a global, or even regional, strategy per se any
more. We’re concentrating on national, or
sometimes common-language markets such as
Germany and Austria. For us, globalism is still off
in the future.”*

The heart of the limits faced by both advertisers
and programmers in Europe—and throughout the
world—is linguistic. Satellites can deliver
programming and advertising instantaneously and
simultaneously across the more than two dozen
languages spoken in Western Europe, but the
viewers—as repeated market research shows—
want their television delivered in local tongues.
Contrary to a history for both motion pictures and
early TV broadcasts that relied heavily on dubbing
of foreign (often U.S.) programming, an affluent
and culturally confident Europe now—despite all
the talk of Euro 92 and common markets—to be
more linguistically divided than ever before.

One study entitled “The Last Frontiers of
European Television,” for example, concluded:

While national boundaries have been eroded
by technology, and deregulation and
privatization have generated more and more
channels, pan-European broadcasting projects
have failed to hit the mark. .. [B]roadcasters
have stopped thinking in ambitious pan-
European terms and begun concentration on
language markets. Of the ten advertising-
supported satellite-delivered TV channels with
pan-European ambitions currently in
operation, none is remotely near the break-
even point.*®

Other researchers have turned up related findings
particularly limiting to the hopes of the would-be”
global” or “super-regional” broadcasters (such as
CNNI or BBC/WST) that broadcast primarily in

21

English.

Asking a representative sample of 4,500
Europeans first to rate themselves on their English-
language abilities, then to translate a series of
sample English phrases or sentences, the study
produced, in its words, “sobering” results: “the
number of people really fit for English-language
television turned out to be less than half the
expected audience.” In countries such as France,
Spain, and Italy, the study found, fewer than 3%
had excellent actual command of English; only in
small markets, such as Scandinavia and the Low
Countries did the numbers even exceed 10%.*

These barriers to common programming and
advertising run contrary to the widespread
impression—held by many American, and not a
few European cultural figures—that the opening up
of European television in the 1980s would in turn
open floodgates through which would pour a vast
river of American programming. Part of the core
assumption of many versions of “globalization” in
fact have keyed off the idea of any increasingly
homogeneous programming market. Much of the
concern about concentration of media
conglomerates such as Time/ Warner, Bertellsman,
and Berlusconi have in fact emphasized the effect
of concentration on narrowing ultimate viewer
choice, even as a vast new demand for
programming was being generated.*

In fact, the sharp increase in the number of
European channels (from about thirty in the early
1970s to almost 150 today) has significantly
increased domestically-produced European
programming, rather than overwhelming European
with Hollywood’s output. By late 1989, one study,
looking askance at the protracted debate the
Europeans had engaged in about whether to
formally limit program imports—finally set forth in
the EC’s “Television Without Frontiers”
directive—concluded, “One can’t help but wonder
what all the fuss [was] about.” Using carefully-
weighted ratings that measured not only hours of
programming but audience penetration, the study—
based on 70 channels in 18 countries—found that
the average European content in European
television was 68 %. An EBU study published three
years later (but using slightly different coefficients)
found that 85% of European programming was not
merely European, but limited to its country of
origin (thus excluding intra-European imports).*°

By late last year, a comprehensive survey of
prime-time viewing around the world underscored



just how significant the role of domestic, as
distinct from international, programming has
become. Throughout Western Europe, for ex-
ample, the survey found that viewers consistently
choose to watch domestically-produced
programming in their own language.

What is overwhelmingly clear from the study is

the near-universal preference for domestic
programming at peak viewing hours. The excep-
tion seems to be in televising theatrical movies
where Hollywood’s popularity still can gamer
audiences world-wide, and the continued will-
ingness of broadcasters to use cheap imports to
“fill out” their schedules in non-prime time hours.
As the study itself concludes,

... despite the continued expansion of the
international television market, opportunities
for program sales to overseas markets were
far from limitless. Indeed, the anticipated
flood of U.S. programming onto foreign
stations had failed to materialize and a
growing number of indigenous producers
were finding ready local buyers for their
output.®

Stated more formally, what we observe
empirically is the following:

1) As markets controlled by state monopolies
are transformed into competitive markets
including both private broadcasters and
commercialized public broadcasters, the total
number of broadcast hours, programs, the
price paid for programming, and advertising
spending experiences a substantial one-time
lift.

2) The market then appears to stabilize at a
rough new equilibrium level in terms of the
number of broadcasters, hours, and ad
revenues. New national broadcasters appear
slowly, and existing broadcasters may in some
cases fail (such as France’s Le Cing). Having
taken a one-time jump in revenue and
expenditures, at this new equilibrium, the
broadcasters look for cost savings and
controls to accommodate much slower growth
in ad revenues.

3) Competition intensifies, as cable and
satellite broadcasters enter markets, and
attempt to capture market share from the
terrestrial channels. Outside the affluent
countries which constitute the majority of
domestic TV revenues worldwide already,
though, viewer ability to pay for these

22

services is extremely limited. And even in the
affluent countries, in Europe and Japan,
willingness to pay for cable and satellite
options nowhere seems ready to approach
existing U.S. levels of acceptance (with a few,
isolated exceptions).

4) Faced with terrestrial, satellite and cable
competition, the main terrestrial broadcasters
(both public and private) focus on improved
volume and quality of national-language
programming. Viewers show a decided prefer-
ence for this, over imports (with the exception of
certain, generally American movies) .

5) In such a market, “global” broadcasting
finds itself at a distinct disadvantage,
particularly when it fails to broadcast in an
audience’s native language. This does not
mean a failure for satellite-based broadcasting,
but rather that it is used more generally by
nationally- or language-based broadcasters to
target specific national or linguistic audiences.

Is Technology a Globalizing or Localizing
Force?

Alvin Toffler, the futurist and author of The
Third Wave, was invited to keynote a recent
convention of international television executives.
Old-fashioned, over-the-air, locally-based or
network broadcasting, he firmly proclaimed, was
“doomed,” destined to become “a faint, forgotten
blip in the image archives of tomorrow.” Instead,
the future belonged to a high-tech world of
electronic interactivity and vast programming
options, a world in which the individual viewer
would be the producer. In place of “mass” media,
Toffler assured his listeners, the next century
belonged to its opposite, something he colorfully
christened “individeo.”

Les Brown, one of television’s sagest critics,
was in the audience, and found himself growing
more and more frustrated. “My own reaction,”
he recalled later, “to Toffler’s address was that it
was good theater but questionable fortune-
telling. Futurists tend to be more at home with
technology than human nature, and it struck me
that Toffler doesn’t understand the dynamics of
broadcast television at all.” Brown is part of an
emerging group of thinkers about global media
who not only view the future as a determined
one of “globalism,” but see localism—embodied
in the old-fashioned, over-the-air broadcaster—
as having a much longer future than anyone ever
expected.



“Broadcast television,” Brown now believes,
“has an edge on everything else in the marketplace
today—or tomorrow—because, when it is working
right, it is a complete service, responsive to the
needs of its audience and capable of reacting to
events.” To Brown, the great difficulty facing
would-be” global” satellite services, or even most
cable systems, is that most of them are in fact not
news services, but entertainment-based, and

as incapable of interrupting themselves for a news
bulletin as a video cassette. Any American
watching HBO or MTV on January 16, 1991
would not have know that the country had gone to
war in the Persian Gulf. Nor would they have
known last May of the rioting in LA. | doubt that
many residents of that city, behind their locked
doors during those tense three days, were diverting
themselves with cable programs or home video
movies. Everyone in LA needed to be plugged in
to the outside and for the most part they plugged in
to through the local broadcast stations.”

Brown’s comments are worth pondering for a
moment. Although he excludes news specifically
from his explicit criticism of the new wave of
satellite and cable technology, he implicitly
includes them in a crucial way when we think
about the model of “global” news systems such as
CNN or BBC as the “future” of television.

First, in looking around the globe, an explosion
obviously is going on—in the number of
televisions, viewers, hours watched, channel
choices, and variety of sources. For news broad-
casting in particular, the good news is that TV
viewers throughout the world want more news—-
but also want it delivered in their own language, by
newspeople who look and sound like them, and
with an emphasis on local and national coverage.

No one can deny that the traditional national
networks in the U.S. and the rest of the world are
being challenged. But it is also the case that,
measured in audience shares, they are withstanding
the challenge. In the U.S., for example, despite all
the attention given to CNN, it rarely draws one
tenth the viewers watching one of the network’s
regular evening news broadcasts.

Outside the U.S., where new private channels
have sprung up to challenge the traditional state
broadcasters, what’s striking is how many
viewers continue to choose public broadcast news
as their first choice over any of the new private

23

alternatives. In Britain, the number one news
program is on BBC 1, in France on TF 1, in
Germany on ARD I, in Italy on Rai, in Spain on
TVE |—all the supposedly “withering” public
broadcasters threatened by the private—sector
upstarts.*

This preference for established and recognizable
news sources appears to be universal, and present
would-be “global” news organizations with a set of
significant challenges themselves. CNNI’s
president Peter Vesey has moved away from what
was once seen as the direct competitive challenge
his satellite based global service once posed to the
old fashioned terrestrial national news
organizations. He now says that was always just a
“misunderstanding” of the role CNNI and
BBC/WST could play: “Nothing we are doing
could supplant the role played by the BBC or ITN
in the U.K. or the German and French national
broadcasters in their territory,” he now insists.

In five major West European countries where
CNNI is available to viewers, a recent market
survey found that the nationally-based news
programs overwhelmingly dominated their local
markets, in some cases with individual programs
capturing 30% or more in their market. (One sees
this impediment at work even when language itself
is not at work, but culture is: in British cable homes
which receive both CNNI and the British-produced
Sky News, Sky consistently outstrips its American
competitor, even though most neutral observers
consider Sky an inferior information source.>®)

An obvious alternative to an English-language
“global” service is, of course, to tailor such a
service into the vernaculars of the countries that lie
beneath the footprint of whatever satellite carries
that service. One example might be to produce a
“finished” news program, consisting of a series of
stories about news events around the world, but
then “customize”—nby dubbing or subtitling the
program—into the various languages of the
countries served.

Such an experiment is, in fact, underway in
Europe right now. Earlier this year, the European
Community launched “Euronews,” a five-language
news channel, carried by satellite, and available
currently to several million European viewers. The
fact that such a system exists demonstrates its
technological feasibility—but the problems
Euronews is already plainly showing also
underscore how economics and competitive



interests themselves act to gatekeep what is
technologically feasible.

From the start, key members of the European
Broadcast Union declined to participate in the
service: the BBC opted out because of its interest in
World Service Television; the two big German
public broadcasters, ARD and ZDF, likewise passed
because they in turn were actively involved in
creating a new, German language news channel.
That leaves the two largest language groups in
Europe without domestic contributors to the
channel, although “Euronews” broadcasts in both
languages.

The “Euronews” channel itself is peculiar to
watch, with a string of news stories running
without an anchor person, and simultaneous
narration provided off-camera. Less than a year
old, and operating on a $63 million European
Broadcast Union grant (with scant advertising),
viewer acceptance seems extremely weak, at best,
according to insiders.

Geoff O’Connell, news director at the pan-
European satellite service Superchannel, is one
among many skeptics who doubts whether
“Euronews” is ultimately viable, given the EBU’s
own previous failure at “Europa,” its last attempt at
pan-national programming—and Superchannel’s
own frustrations with a smaller-scale version of
multi-lingual news. O’Connell freely admits that
Superchannel’s much more modest efforts didn’t
work, and pinpoints the reasons: a multi-lingual
format “meant the product suffered, there were no
on-screen presenters, one had to be reasonably
neutral and you end up spending a lot of your cash
just on translation.” Peter Vesey of CNNI
laconically says much the same thing: asked
whether “Euronews” would work, he said simply,
“News is very expensive and you can go broke very
quickly.”

It is that issue—the economics of news—which
again and again seems now to be shaping the
evolution of the technologically-feasible into the
practically-enduring. CNN itself can be credited
with much of the current revolution not just in the
technology, but the economics, of news gathering
and broadcasting. Facing a comfortable, decades-
old oligopoly of three dominant networks, Ted
Turner transformed American television news not
just by using a technologically-new delivery system
(where most of press attention and public
commentary focuses), but in economically
reshaping the cost of the news machine itself.
Eschewing multimillion-dollar anchors and highly-
paid correspondents, with thickly-staffed support
organizations, he embodied the idea of “lean
management,” hiring at low wages, and remaking
work rules that had grown evermore complacent

and expensive over nearly 40 years of
broadcasting.>*

But, as in all newly-competitive marketplaces,
the innovator has had to watch as both older and
newer competitors adopt and adapt a new leader’s
initial advantage. Just as over the 1980s, American
manufacturing down-sized staffing, installed
computers, robotics, and just-in-time inventory
practices, and turned to new work rules as a
response to international competitors, so too
American networks and overseas broadcasters—
who might once have felt threatened by CNN and
the perceived imminence of “global” competition—
have turned to their own “lean management” style
to guarantee survival (and profits) in an era of rapid
change. And for these CNN competitors, the news
from American manufacturing is good: last year,
after more than a decade of battering, American
autos began once again to gain market share against
their once-seemingly invincible Japanese
challengers.

What’s happening globally, in the face of a
potential challenge from “global” broadcasting, is
a powerful reworking of the existing national,
usually terrestrial over-the-air, systems.

In real measure, the reworking had already begun
in places like Europe before the advent of satellite
broadcasting, as the domestic television markets
were rearranged by the introduction of private
channels and new demands for “commercialization”
of existing public channels. It is here, in the
introduction of competition through the redefinition
of property to include the right of private use of
public airwaves, that perhaps the real revolution
lies.

But competition for acceptance by viewers
requires a more complex idiom than technological
“feasibility” suggests. Robert Ross, CNN’s
president, now acknowledges this: “CNNI in
English is going to appeal to 2, 3, 4 percent of the
market,” he told a recent interviewer.> By itself, 2—
3-4% of a global audience numbering several
billion will leave Ted Turner a much richer man
than he is today—if that is what CNNI ultimately
achieves. In the meantime, however, not just
Turner, but all would-be “global” broadcasters will
have to adapt themselves to the reality of a world
divided by language, income inequality, and
government and private domestic broadcasters
willing and ready to compete for their own
audiences with the same technology and innovative
capacities that has brought Turner and his CNN
empire to where it is today.

Turner himself clearly recognizes this chal-
lenge, behind all the talk of global idealism and
interest in the major questions of pollution,



poverty, and war that still shape the daily lives of
all too many of the earth’s inhabitants. CNNI is
already being” customized” in Spanish for Latin
America, and in Germany, Turner has settled for a
minority partnership in a German-language cable
news channel instead of what he once promised
would be a “Deutsche News Network (DNN).”
Fitfully, he is building his international empire
piece by piece, adapting as circumstance allows.

But this is not the one-world vision John Eger
offered his listeners of “no barriers, no boundaries
... [no] artificial divisions between the different
people and places of the world.” To the contrary, it
is rooted in those very divisions, a recognition that
for the time being “global” broadcasting will follow
a pattern of multinational corporate expansion and
alliance, bringing with it the age-old questions
about culture and property and ownership that have
marked the capitalist world since its birth.

In such a world, as this expansion takes place,
the kind of technological fervor—what one pundit
wryly christened “technoholism”—too often linked
to the future of television will, as always, need to be
tempered and reformed by the cooler claims of
economic constraints. No doubt a hundred years
from now, more people will be watching more
channels that include more sports, entertainment
and news than ever before—including international
shows and information seldom seen before by many

25

viewers. But just as likely, those same people will
still live in nations, with borders, and governments,
and nationally-rooted broadcast systems that
provide most of what they see.

In news especially, the desire to know what is
going on nearby, what is happening to our
neighbors, what our own leaders and economy are
doing, will always outdraw the distant plane crash
or rumble of war or parliamentary folly. And to be
told those things by people who sound like us, who
look like us, who act like us likewise will endure.

In that sense, it may ironically be that the very
technology which gave rise to the great promise of
“global” TVV—through a process of economic and
cultural transmutation—will actually spawn an
unprecedented growth in “local” broadcasting.
Linked together by that very technology, local
broadcasters will find new and innovative roles to
play, unimagined in the “global” debate that
assumed their demise. Stranger things have
happened. It wasn’t long ago that the giant
mainframe computers of IBM and a handful of
other multinational giants seemed ready to define
the “Computer Age,” only to be struck down by the
lowly Pc. If the “Global Television Age” seems
destined to share its time in history with the
computer, its companion’s experience offers a
salutary lesson in the need for modest claims about
what lies ahead.



Endnotes

1. These anecdotes are from “Tuning In the Global
Village,” Los Angeles Times, October 20, 1992, Section H
(“A World Report Special Edition™).

2. John Eger, “Prometheus Revisited,” Inaugural address,
Institute for Humanistic Studies, Tokyo Institute of
Technology, October 7, 1991. Eger is former Senior VP,
CBS Broadcast, and Managing Director, CBS Broadcast
International, as well as former Director, White House
Office of Telecommunications Policy. For a more
academically sober, but nonetheless highly optimistic,
assessment of global television’s potential, see the late
MIT sociologist Ithiel de Sola Pool’s Technologies without
Boundaries (Cambridge, 1990).

3. Berlusconi, in Los Angeles Times, p. 2

4. Peter Fiddick, “The Global Village,” Gannett Center
Journal (Winter, 1989), pp. 92 and 99-100. See also
Anthony Smith, The Age of Behemoths: The Globalization
of Mass Media Firms (New York, Twentieth Century
Fund, 1992L for a careful, and critical, look at
multinational corporatization of media.

5. American TV, of course, has not been a perfect model
of laissez-faire competition, by any means; on the role of
the FCC (and the federal government in general) in the
economics of U.S. broadcasting, see Bruce Owen and
Steven Wildman (Cambridge, MA, 1992L Video
Economics, for a representative account.

6. Cf. Chris Irwin, “Address to the New Delhi Press
Club,” March 5, 1992 (BBC mimeo). Irwin is head of
BBC World Service Television.

7. The Economist Vital World Statistics (New York, 1990L
pp. 234-5. Data are for 1986-88, the most recent available.

8. Even in the U.S., patterns of dispersal heavily

follow income lines. CE£” Anne Wells Branscomb,

“Who Owns Information,” in John Pavlik and Everette
Dennis, Demystifying Media Technology (Mountain View,
CA, 1993L ch. 6.

9. Even in the U.S., income has been a crucial factor in
rate of dispersal for communications technology: see
John Carey, “Looking Back to the Future: How
Communication Technologies Enter American
Households,” in Pavlik and Dennis, pp. 33-39.

10. Noam gives an excellent summary of this pattern.
Cf. Eli Noam, Television in Europe (New York, 1991L
especially Ch. 1.

11. In 1991, TV broadcast revenues were the following
(in billions): NHK, $3.9; GE, $3.2; Capital Cities/
ABC, $3; RAI, $2.9; CBS, $3; BBC, $1.7. Turner

Broadcasting reported $1.14, of which CNN International
was only $28 million. Cf. “Top 25 Public Broadcasters”
and “Top 25 Private Broadcasters/, TBI Yearbook 93
(London, 1993L pp. 346-347 for size comparisons.

12. Singapore, with the proposed sale of SBC, and
Mexico, with the sell-off of Imevision, appear set to
become the first later this year. C£’ “Sale of the Decade,”
Television Business International (hereafter cited as
“TBI”L May 1993, pp.24ff, on Mexico, and TBI Yearbook
93, p. 161, on Singapore. Brazil, though operating a public
system, historically has been dominated by private TV,
particularly the giant Globo.

13. Cf. Charles Brown, “Public Service Blues/” TBI,
May 1993, pp. 64-72.

14. Noam, Television in Europe, pp. 8-9.

15. For an insightful look at the politics and economics
of “technical” standard-setting, d. U.S. Department of
Commerce, Globalization of Mass Media (Washington,
DC, 1993), esp. pp. 37-42.

16. Owen and Wildman, pp. 3-4

17. “Global Program Price Guide,” TBI, May, 1993,
p.76.

18. And because sales effort is obviously not cost-free, the
rational program producer will concentrate selling efforts
in those markets first designed to yield the maximum
revenue. The smallest markets will in fact either be
ignored, or left to defray the program seller’s costs by
allowing buyers to initiate contact, either directly, or by
transacting the sale at some public marketplace where
seller’s costs are distributed over multiple potential buyers.
Cf. the National Academy of TV Arts and Sciences,
International Council, AlImanac (New York, various years),
for an extensive listing of the global TV trade fairs each
year.

19. Cf. “New Ways of Paying for Television in Europe/’
TBI Yearbook 93, pp. 353-356, for an overview and
country-by-country analysis of license and advertising
for public broadcasters.

20. A more expansive definition of “global” television is
offered by Negrine and Papathanassopoulos, although the
terminology is slightly different-they use
“internationalization” to describe what I call “global.” Cf.
R. Negrine and S. Papathanassopoulos, The
Internationalization of Television (New York, 1990),
especially pp. 1-2.

21. Five countries—the US, France, Italy, Britain, and
Germany—account for 80% of all films that all

26



countries import for television broadcast. Cf. UNESCO,
World Communication Report (Paris; 1989), pp. 160-161.
The percentage is for non-socialist countries, prior to
collapse of the Warsaw Pact.

22. Of course, given the extremely low sale price of
programming to countries outside the industrialized core,
low dollar volume in such trade understates the potential
audience reached in these 150 or so countries.

23. Off-the-record interview with author May 5
1993.

24. Cf. Jean-Luc Renaud, “‘Fortress Europe’ Won’t
Be What Many Believed,” in Television/Radio Age
International, April, 1989, pp. 71-77, for an
excellent summary of the shifting European market
for U.S. and European-programming.

25. This discovery of a preference for domestic
programming is widely documented, and discussed
later in this paper.

26. Anton Lensen, “Concentration in the Media Industry:
the European Community and Mass Media Regulation”
(Washington, DC: Northwestern University, Annenberg
Washington Program, 1992), pp. 5, 8, 10.

27. Barrie Heads, “Co-productions: A Guide to Who’s
Doing What,” TBI, October, 1989, pp. 126-134.

28. Cf. the European Community study, “Television
Without Frontiers” (Brussels, 1991), as well as a critical
review of EC policy in Lensen.

29. On European programming, d. Lensen; on global
programming, d. Frost & Sullivan, “US and International
Programming Markets” (New York, 1991) p. 2.
Inevitably some small portion of this domestic
programming does enter international trade, but the order
of magnitude stands.

30. Quoted in Lewis Friedland, Covering the World
(NY:Twentieth Century Fund, 1993), p. 22.

31. Johnson and Ross, in Friedland, p. 36.

32. Author interview with Peter Vesey, Vice President,
CNNI, February 25, 1994.

33. Zharadnik, in phone interview with author, April 15,
1993.

34. On CNN hotels, author’s phone interview with Peter
Vesey, Vice President, CNNI, February 25, 1994; on BBC
hotels, author interview with Hugh Williams, BBC/WST
Director of Programming, April 22, 1993.

35. TBI Yearbook 93, p. 332

27

36. Jean-Luc Renaud, “Still Room for Growth On
Cabled Continent,” TBI, December/January 1993, pp.
44-45,

37. MBC data from William Kennedy, Executive
Director, MBC, interview with author, May 4, 1993;
Zharadnik, interview with author, May 5, 1993.

38. Barbara Crossette, “Dish-wallahs Bring Satellite
TV to India,” New York Times, April 7, 1992, p. 3.

39. Nicholas Kristof, “Satellites Bring Information
Revolution to China,” New York Times, April II,
1993, p. 1.

40. TBI, April 1993, p. 150.

41. Marcus Brauchli, “A Satellite TV System Is
Quickly Moving Asia Into the Global Village,” Wall
Street Journal, May 11, 1993, p. 1.

42. Chris Irwin, “Address to the Delhi Press Club”
March 5, 1992.

43. Author interview with Hugh Williams, London, May
4,1993.

44. Mounter, quoted in “If You Wish Upon a Star,”
TBI, May 1993, pp. 44-50.

45. Author interview, off the record, with senior
Coca-Cola executive, April 19, 1993.

46. Evans and Renaud, “The Last Frontiers of European
Television,” TBI, October 1989, pp. 68-76.

47. Lintas, Europe’s largest media buyer, commissioned
this study. Cited in Heads, “Co-productions.”

48. Cf., for example, Smith, The Age of Behemoths.

49. For 1989 study, see Jean-Luc Renaud, “Europe’s
Domestic Reality,” TBI, December/January 1989-90, p.
43; for EBU study, see Lensen.

50. Cf. “Ready for Primetime”, TBI, May 1993, pp. 52-
62.

51. Les Brown, “Why Broadcast Television Keeps an
Edge,” TBI, July/August, 1992, p. 11.

52. Cf. “Grinding News Into Profits,” TBI, July/
August 1992, p. 30.

53. Audience research by Continental Research,
quoted in “Grinding News Into Profits,” p. 30.

54. See especially Friedland, pp.13-17 on how Turner
restructured the costs of his network.





