
Joan Shorenstein Center  

on the Press, Politics and Public Policy 

Discussion Paper Series 

#D‐59, June 2010 

 

 

Ants at the Picnic: 

A Status Report on News Coverage  

of State Government 

 

By Gene Gibbons 
Goldsmith Fellow, Shorenstein Center, Spring 2010 

Former Executive Editor, Stateline.org 
 

 

 

 

 

© 2010 President and Fellows of Harvard College. All rights reserved.



Summary 

I borrowed a wonderful quote from Ross Ramsey, managing editor of the Texas 

Tribune, for the title of this Discussion Paper. His is one of the more interesting Internet 

start‐ups focusing on news coverage of state government. “It’s not that there’s anything 

wrong with the journalists [covering state government] now, it’s that we need more 

ants at the picnic,” he told me. Ross Ramsey’s observation captures the essence of what 

I found in my research: there’s a feast of news and information to be had about what’s 

happening in the 50 state capitols — news and information that matters much more 

directly to the average news consumer than what’s happening in Washington, DC — 

but the traditional media, for a variety of reasons, is not covering it the way they used 

to. All is not lost, however — an army of Internet start‐ups, some practicing traditional 

journalism in a new medium, others delivering political propaganda dressed up as 

journalism — are crawling all over the picnic. My paper includes an overview of news 

coverage of state government (pp 2–7), findings of a survey that shows how some state 

officials view the situation (pp 7–15), a look at a couple of interesting new state news 

initiatives (pp 15–19) and what I call “Journalism with an asterisk” (pp 19–27), and 

some conclusions about what might be done to reinvigorate this critical journalistic 

endeavor. (pp 27‐33). 

Chapter I: Overview 

News coverage of state government isn’t what it used to be, but it soon could be 

better than ever. For all the handwringing about the sad state of this aspect of American 

journalism, there are plenty of efforts to fix it. Some are promising, some problematic. 

What’s undeniable is that there’s a great deal of interest in the matter. 

To imagine the future, it helps to examine the present and past. Simply put, the old 

model of covering state government is broken, probably beyond repair. Fewer than 500 

2 

 



professional news people, including those employed by the Associated Press, report 

fulltime on what’s happening in the 50 capitols of these United States.1 That, of course, 

is a tiny fraction of the number of reporters and editors who cover the federal 

government.2 

In fairness, one cannot make an apples‐to‐apples comparison. Unlike the Congress, 

only eight state legislatures meet year‐round.3 The other 36 that convene annually meet 

from six to 12 weeks. Legislatures in six states4 hold regular sessions only every two 

years. But policy decisions made in state capitols touch our lives much more directly 

than what happens in Washington, DC. 

Health care is a good example. President Barack Obama’s promethean struggle with 

Congress to win approval of health care reform hogged the media spotlight for months, 

but it’s not the federal government that licenses doctors, nurses and other health care 

providers. Nor does it set standards for hospitals and nursing homes or regulate health 

insurance firms. All of these responsibilities fall to the states. In addition, states will 

play an important role in making or breaking the newly‐enacted federal health care 

law.5 

States also have a much greater say than the federal government about whom we 

marry, and how we educate our children, operate our motor vehicles and run our 

businesses. States collectively spend more each year — in fiscal 2008,6 the last year for 

which figures are available, state spending totaled $1.5 trillion — than the federal 

government spends on defense and discretionary programs. Moreover, states often try 

out programs that are eventually taken national.7 When you add to all this 

opportunities for mischief offered by a decade‐long flood of federal “free money” for 

homeland security and economic stimulus,8 the low priority given news coverage of 

state government by traditional news organizations is hard to fathom. 

Florida, which historically boasted one of the nation’s most robust statehouse press 

corps, exemplifies a national trend. “Two years ago, the Clerk’s Manual listed 80 

3 

 



reporters assigned to the capitol. A year ago, when the last Clerk’s Manual came out, it 

was down to 57. There have been some further cuts since then,” said Lucy Morgan, a 

Pulitzer Prize winner who headed the statehouse bureau of the St. Petersburg Times for 

more than two decades.9 

Morgan said statehouse reporters are especially vulnerable to news industry 

downsizing because “all of us are away from our main newsrooms, and it’s easier to cut 

someone you don’t see every day.”10 

The trend is the same nearly everywhere. According to an American Journalism 

Review survey, in 2009, fewer reporters were covering state government in 44 states 

than was the case six years earlier. The number of statehouse reporters was unchanged 

in four states. In only two states — Rhode Island and Oregon — was there growth.11 

The financial havoc upending the news business only partly explains the decline of 

statehouse reporting. Other key factors are the rise of “news you can use,” the falloff in 

wire service competition and a tidal wave of mergers and acquisitions. 

In a seminal article published 12 years ago, Charles Layton and Mary Walton said a 

1979 study sponsored by the Newspaper Advertising Bureau and the American 

Newspaper Publishers Association helped drive a movement away from covering 

government.12 They said its principal finding was that readers wanted “help in 

understanding and dealing with their own problems in an increasingly complex world” 

— so‐called “news you can use.” Layton and Walton said the study’s author, focus 

group researcher Ruth Clark, lived to regret having conducted it. She believed that 

media managers had taken her advice to extremes in an effort to reverse declining 

circulation figures. 

The demise of United Press International is another reason that statehouse reporting 

is no longer flourishing. In the golden age of American journalism — in my view, a 40‐

year period between the end of World War II and the bankruptcy of UPI in 1985 — UPI 

and the Associated Press fought tenaciously to preserve and increase their subscriber 

4 

 



lists. Each of the wires placed great importance on their coverage of state government 

because it frequently was the deciding factor in whether subscribers signed or renewed 

contracts. 

Sara Fritz, UPI’s Harrisburg bureau chief in 1971–72, said that five reporters and a 

photographer covered Pennsylvania state government for UPI when she was there and 

that the AP had an even larger staff. Covering the statehouse was an eagerly sought‐

after wire service assignment, she said, because “it was the first step toward covering 

[national] politics. So many people who covered state government ended up in 

Washington.”13 

Fritz, who went on to become a Washington correspondent for the Los Angeles Times 

and then a top editor at Congressional Quarterly, recalls her stint in Harrisburg as one of 

the high points of her career. “The Pennsylvania legislature was so corrupt, and there 

was so much going on. It was amazing — it was every bit as busy as Washington,” she 

said.14 

Yet another factor in the decline of state government news coverage was a buying 

spree by newspaper chains that got underway in the late 1980s and culminated in early 

2007.15 In its heyday, dozens of independent newspapers that had operated state capital 

bureaus were gobbled up by industry powerhouses such as Gannett and the now‐

defunct Knight Ridder, which frequently consolidated or reduced statehouse coverage. 

Ferrel Guillory, a longtime Raleigh News & Observer statehouse reporter who now 

teaches journalism at the University of North Carolina, said the trend was especially 

pronounced in his state. “By around 2005, all of the state’s most powerful newspapers 

were owned elsewhere,” he said.16 

“The McClatchy Company, based in Sacramento, California, bought the Charlotte 

Observer from Knight Ridder Newspapers [based in San Jose, California] and the Raleigh 

News & Observer from the Daniels family,” he said. In addition, Guillory said, “the 

Winston‐Salem Journal is owned by Media General, based in Richmond, Virginia, and the 

5 

 



Greensboro News and Record is owned by Landmark Communications, headquartered in 

Norfolk, Virginia.”17 

“The Gannett chain owns the Ashville Citizen‐Times, the New York Times Company 

owns the Wilmington Star‐News and Paxton Media of Paducah, Kentucky holds the 

Durham Herald Sun,” he said.18 

Another indication that neglect of the statehouse predated economic problems now 

plaguing some sectors of the news business is the fact that journalistic Cassandras were 

bemoaning the situation long before these problems were even on the horizon. The 

Washington Post’s David S. Broder was one of them. “Most papers do a pretty good job 

of covering their local communities and local governments. Many papers also try 

conscientiously to deal with what’s going on in Washington. But the state capitol is 

often the orphan in that coverage,” Broder said in a 1997 speech.19 

The nation’s preeminent political journalist coupled his lament with a warning. If 

coverage of state government did not improve, he said, “the next generation of 

reporters is going to have something like what gave the muckrakers at the turn of the 

last century their great opening — scandal upon scandal of unexamined government 

decision making …”20  

“You put that much power and that much discretion and that much money in the 

hands of people who essentially know they’re not being watched at all, and this is 

bound to happen,” Broder said.21 

The erosion of statehouse news coverage that Broder decried has been magnified by 

the economic troubles that now beset traditional print journalism. But the digital 

revolution, which makes it inexpensive to get into the news business, has ignited an 

explosion of interest in replacing what has been lost. Dozens of news websites and 

hundreds of blogs are devoted to covering state government — there are 17 statehouse‐

focused blogs in California alone.22 

6 

 



However, as we shall see, while some of what’s available on the Internet is 

traditional journalism, with all its standards and quality controls, it’s often hard to tell 

the real thing from political propaganda dressed up as journalism. The propaganda is 

problematic when it’s picked up and amplified by other news organizations, websites 

and blogs, because then it’s not easily filtered out of the political information 

bloodstream. As this paper will note, there are several instances where this has already 

happened. 

Chapter II: How State Officials View the Situation 

Reasonable people might conclude that asking elected and appointed state officials 

to assess news coverage of state government is tantamount to asking prowlers to grade 

the watchdog. It seemed to me, however, that it might be useful because state officials 

know the subject matter and, I suspected, were likely to be avid consumers of state 

government news. I therefore asked the Council of State Governments (CSG), whose 

members represent all three branches of state government, to help distribute a 19‐

question online survey to the group. 

Respondents were asked how they got their news, how closely they followed the 

news, how they rated various delivery systems in terms of accuracy, thoroughness and 

fairness and what they thought of several possible options to preserve and improve 

state news coverage. There also were other questions that will be treated at greater 

length later. 

CSG emailed the survey to more than 12,000 state officials on March 11, 2010; by the 

cutoff date of April 2, 2010, there were 336 responses. 

The survey was unscientific: respondents were self‐selected. The 336 who 

participated hailed from 46 states and the territorial Commonwealth of Puerto Rico. 

There were no responses from New Jersey, North Carolina, South Carolina or Texas.23 

Nonetheless, I believe the results offer a unique perspective.  

7 

 



They showed, among other things, a keen interest in state government news 

coverage. Nearly all respondents (97 percent) said they followed the news very closely 

or somewhat closely. Less than 1 percent said they had little or no interest in it. 

Somewhat surprisingly, the officials saw no shortage of state government news. A 

sizable plurality (45 percent) said there was much more or somewhat more news 

coverage today than there was five years ago; 33 percent said coverage was about the 

same; and only 23 percent said there was somewhat less or much less coverage.24 

The response clearly reflected the multiplicity of sources from which news and 

information about state government is now available because there were numerous 

complaints about the caliber of the journalism. “Quality news coverage seems to be 

rapidly eroding here,” a Kansas state agency director said. “Those journalists I know 

who seem interested in trying to maintain the integrity of their profession often have to 

fight their parent news organizations to focus on topics that are really important rather 

than merely sensational or salacious.”25 “It seems all media representatives are 

overworked and underpaid, i.e. too much to do on deadline and unable to ‘get things 

straight,’” a Utah official said.26 

 

 

8 

 



 

Figure 1 

 

Despite the hemorrhaging of experienced staff, newspapers overwhelmingly were 

the favorite source of state government news for state officials. More than eight in 10 (86 

percent) said they accessed the print press daily or almost daily; just over half (52 

percent) said they tuned into public radio for news; and four in 10 (40 percent) used 

commercial television as a news source daily or almost daily. 

The impact of the digital revolution was evident, too: more than one‐third of the 

respondents (36 percent) checked websites, blogs, electronic newsletters or other forms 

of new media daily or almost daily — new media tied to traditional news organizations, 

that is. Having a known brand name was a decided advantage for online news sites; 

only 25 percent of those who answered the questionnaire said they checked stand‐alone 

new media daily or almost daily for news of what they and their colleagues were doing. 

Although new media associated with civic organizations or trade associations often 

offer flashy technology and are extensively promoted, they were among the least‐

favorite options for state government news and information. Only 17 percent of the 

9 

 



survey respondents said they checked these new media sites daily or almost daily, the 

same percentage that checked public television, which in most states offers little or no 

statehouse news coverage. 

State officials’ usage patterns correspond with those of general public. According to 

a report by the Pew Project for Excellence in Journalism, six in 10 Americans get some 

news online in a typical day.27 PEJ said two‐thirds of the top roughly 200 news sites it 

analyzed (67 percent) were associated with legacy media outlets.28 

Although my survey was distributed to members of all three branches of state 

government, more than half the respondents (55 percent) identified themselves as state 

legislators. One in four was a statewide appointee or agency head. There were scattered 

responses from statewide elected officials, governors’ staff, legislative staff, career 

agency staff and judiciary staff. No governor or state judge responded. More than seven 

in 10 (72 percent of the respondents) had served in state government for six years or 

more. Forty‐nine percent identified themselves as Democrats, 25 percent as 

Republicans.29 

 

10 

 



 

Figure 2  

Respondents said news coverage of state government was most useful in learning of 

problems or potential problems or public concerns. Few regarded it as useful in 

explaining official actions, rallying public support for their positions or generating 

political or campaign support. 

Online expertise received some applause. “Many of us have come to value certain 

blogs presented by agencies that hold institutional knowledge and can reflect the 

unintended consequences of much legislation. Term limits have hamstrung 

administrative staff and elected officials to do the best jobs possible,” an Oklahoma state 

legislator said.30 

11 

 



 

Figure 3 

*Only those participants who said they followed state government news coverage 

“very closely” or “somewhat closely” were asked how it helped them do their job. In 

other words, of those participants who follow media coverage of their state government 

“very closely” or “somewhat closely,” 38 percent find that the news coverage helps 

them learn of public concerns on a daily or almost daily basis. 

Public Radio Seen as Most Accurate, Thorough and Constructive 

Survey respondents voiced near unanimous agreement (95 percent) that accuracy 

was the most valued attribute of state news coverage, followed by thoroughness and 

constructiveness. Of those respondents with an opinion, nine out of 10 state officials (94 

percent) said public radio was accurate or usually accurate. Public television was close 

12 

 



behind, seen as accurate or usually accurate by 92 percent, and newspapers followed at 

85 percent. 

Significantly, new media associated with traditional news outlets was regarded as 

much less accurate than its traditional print journalism parents — but it was considered 

more accurate than commercial television, commercial radio and stand‐alone or 

advocacy‐sponsored new media. 

Public radio also outpaced its competitors for thoroughness and constructiveness. 

Commercial radio and television got the lowest marks in these categories; their output 

was dismissed as superficial and unconstructive more often than the work of other 

media. 

The survey showed that the digital age is inspiring new forms of news coverage. 

“There are regularly individuals or members of interest groups attending legislative 

hearings to film testimony and legislators’ comments, and these frequently appear on 

YouTube, sometimes to great effect,” a New Hampshire legislator said.31 

Recommendations 

Asked how news coverage could be improved, 61 percent recommended more 

substantive coverage and 53 percent said by staffing news outlets with better informed 

reporters and editors. Nearly half (48 percent) urged less focus on political 

gamesmanship and more on issues, and a similar share said they would like to see more 

stories about how policies affect people. 

Statehouse reporters should provide “better explanations of how new laws will 

affect citizens, follow up of laws passed recently (the last few years) and how they are 

working, generating money, reducing crime, etc,” a Wyoming legislator said.32 

A Minnesota legislator complained that too much coverage today is geared toward 

news and political junkies. “The public is getting information about government 

through TV shows involving political conversations of political insiders, who are 

13 

 



predominantly white, upper middle class men who have little in common with the 

general public,” the legislator said. “We need to develop a medium to inform everyone, 

mediums that attract regular people.”33 

“Stop the sound bite journalism and investigate rather than reprinting press 

releases,” a New York State career employee said.34 

While many survey respondents said the financial difficulties of some elements of 

the news media were clearly affecting the quality of coverage, there was overwhelming 

opposition to any form of government financial help to shore up statehouse journalism. 

Seven in 10 (70 percent) were against state financial aid and 63 percent rejected state tax 

breaks. 

Smaller majorities said they opposed federal tax breaks (55 percent) or federal 

government subsidies like those provided public radio and public television. But a 

substantial number of survey respondents (68 percent) favored philanthropic support. 

Requiring radio and television outlets to cover state government as part of their 

public service obligation might be an option that wouldn’t require government 

expenditures: 53 percent favored this approach, while 35 percent said they opposed it 

and 11 percent had no opinion. 

Money and Politics 

My survey included a series of questions about the U.S. Supreme Court’s 

controversial January 21, 2010 ruling that the government “may not ban political 

spending by corporations in candidate elections.”35 The Court decided the case, Citizens 

United v. Federal Elections Commission, by a 5‐4 vote. 

The purpose of the questions was to gauge state government opinion on the ruling 

and to determine what, if any, new role there might be for journalism in light of it. 

Nearly four out of five (78 percent) of the respondents opposed the ruling, with a 

majority of them (57 percent) strongly opposed. Nine out of 10 (91 percent) said they 

14 

 



would support congressional action to reinstate the corporate spending limits that 

Citizens United overturned. 

Of those who opposed the ruling, 67 percent said the news media could help blunt 

its impact by doing more reporting on which special interests were behind various 

legislative initiatives. 

The strong bipartisan opposition to Citizens United tracked the findings of a 

Washington Post–ABC News poll conducted February 4–8, 2010.36 It found that 

Americans of both parties were against the ruling — eight in 10 poll respondents said 

they were opposed, and 65 percent strongly opposed it. Seventy‐two percent of the 

respondents in the Post poll favored reinstating limits. 

Chapter III: New Initiatives  

One of the most intriguing efforts to revitalize news coverage of state government is 

the Texas Tribune (www.texastribune.org), a non‐profit online news operation launched 

in November 2009. It started with $1 million in seed money from Austin venture 

capitalist John Thornton, a self‐described liberal Democrat who has forsworn any future 

political activity to avoid tainting the enterprise.37 

Since its launch, the Texas Tribune has raised more than $3 million more38 from 

foundations and wealthy individuals, including former Lt. Gov. Ben Barnes, a 

Democrat, and conservative Texas oilmen T. Boone Pickens and Red McCombs.39 

“We were supposed to be at $3.5 million at the end of last year, that was the goal we 

set for ourselves for the initial raise, what we call the capital campaign, and we [wound 

up] at $4 million,” Texas Tribune CEO and Editor‐in‐Chief Evan Smith said in a 

telephone interview.40 

In addition to Smith and Managing Editor Ross Ramsey, former editor of Texas 

Weekly, a political newsletter with about 1,200 paid subscribers, the Texas Tribune has a 

staff of 10 experienced journalists, all of whom receive competitive salaries and benefits. 

15 

 

http://www.texastribune.org/


“We wanted it to be a real deal and not kind of a volunteer organization,” Ramsey 

said. “Instead of finding really good people who would work for nothing, our challenge 

became ‘How do we find the money to pay people real salaries?’” 

Ramsey’s newsletter has been folded into the new operation, whose mission is to 

provide more news and information about Texas state government and politics.41 

“I came to Austin in 1989 and there were about 60 journalists covering the capital, 

and today there are about 20 covering the capital,” Ramsey said. “It’s not that there’s 

anything wrong with the journalists, it’s that we need more ants at the picnic.” 42 

The Texas Tribune has forged a partnership with KUT Austin, the public radio 

station in the Texas capital,43 and offers its content free to any newspaper or other news 

provider that wants it. “Our deal is anybody can use our stuff for free. We just would 

like credit,” Ramsey said. “So our stories have been in a bunch of papers around the 

state.” 

This initiative is especially noteworthy because of its business plan: it has five major 

sources of revenue — memberships, major gifts, corporate sponsorships, foundation 

support and earned income. Smith said that Texas Tribune has more than 1,700 

“members,” each of whom contributed anywhere from $50 to $5,000. 

As of mid‐March 2010, the Texas Tribune’s fundraising success was remarkable. It 

had received 55 major gifts, more than half for $25,000 or more. It had signed up more 

than 70 corporate sponsors at $2500 apiece; and it had received several foundation 

grants, including $500,000 from the Houston Endowment and $250,000 from the Knight 

Foundation.44 

Its fifth source of revenue — earned income — includes subscription fees for 

premium content and interest on its foundation funding, most of which has been 

provided in up‐front lump sum amounts, Smith said.45 

16 

 



The Texas Tribune’s transparency is impressive: its website lists all of its sources of 

income, a point of pride with Smith. “Every single giver is on our website and you’re 

welcome to take a look,” he said.46 

John Thornton declined my request for an interview. But in an email exchange with 

Jeff Jarvis of the CUNY Graduate School of Journalism, Thornton wrote that news 

coverage of state government can and should be publicly and charitably supported. 

“Dance companies in Texas raise $20 million a year . . . If journalism philanthropy, 10 

years from now, were the size of dance, we’d put 150 reporters on statewide issues and 

could literally change the way state government operates,” he said.47 

Variations on the Texas Tribune model of non‐profit journalism can be found in 

several other states. These include the Connecticut Mirror, a Connecticut enterprise 

headed by former Hartford Courant editor Michael Regan and launched in January 2010; 

NJ Spotlight, a New Jersey initiative led by John Mooney, an alumnus of The (Newark) 

Star Ledger; Wyofile (www.wyofile.com), an online Wyoming startup funded by 

foundations and individuals and staffed by journalists and educators; and Investigate 

West, a Washington state initiative led by Rita Hibbard, former assistant managing 

editor of the Seattle Post‐Intelligencer. 

Like the Texas Tribune (which it acknowledges it patterns itself after), the Connecticut 

Mirror has broad‐based funding,48 and a five‐person staff of experienced professional 

journalists who are salaried with benefits. “Some of us are probably making a little less 

than we did in the traditional newspaper market — it’s a startup, that’s what happens. 

But nobody’s on food stamps,” Regan said.49 

Regan said the Connecticut Mirror was adding a sixth staffer in Hartford and a 

seventh, based in Washington, DC, and reporting on “how government and policy 

decisions in Washington play out in Connecticut.” He said opening an outpost in the 

nation’s capital was “a really big thing because none of the newspapers in Connecticut 

have a reporter down there anymore.”50 

17 

 



James Cutie, the Connecticut Mirror’s chief operating officer, is a former New York 

Times Company senior executive with 35 years of management, marketing, syndication 

and fundraising experience.51 He said the Connecticut Mirror has secured more than $1.8 

million in foundation funding so far, and envisions two additional revenue streams: 

corporate sponsorships “not unlike what NPR [National Public Radio] does” and 

individual donations.52 

Cutie said the Connecticut Mirror already has the largest staff in the statehouse press 

corps. It also has content sharing agreements with seven Connecticut newspapers with 

a combined circulation of 115,000, and it is forging relationships with colleges and 

campus newspapers throughout the state. 

“One [aspect of it] is what we’re calling a knowledge partnership — to work with 

colleges and the academic community in taking existing relevant research and helping 

to promote it to make it available to a broader audience,” Cutie said.53 He said the 

Connecticut Mirror is also enlisting academic experts on health care, the environment 

and other public issues to write point‐counterpoint op‐ed articles that illuminate state 

policies. 

“I think what we’re doing in Connecticut, what the Texas Tribune is doing in Texas, 

will work in every state,” Cutie said. “Every state has one state capitol. It’s not like 

covering statewide sports (where) you have to be in every town that has a team.”5455 

Another promising initiative is Investigative News Network (INN), a non‐profit 

cooperative involving both established and startup media outlets that sprang from a 

June 2009 meeting at the Rockefeller family’s estate in Potantico, N.Y.56 

At the two‐day meeting, representatives of more than two dozen news organizations 

ranging in size from National Public Radio to Voice of San Diego discussed ways to 

work together on everything from raising money to creating a libel insurance pool to 

engaging in collaborative journalism projects. 

18 

 



Since then, INN has raised more than $500,000 from individuals such as retired San 

Diego venture capitalist Buzz Woolley57 and charitable foundations like the Rockefeller 

Brothers Fund. It also has started a search for an executive director. At the same time, 

six members of the fledgling coalition58 produced independently researched stories on 

the under‐reporting of sexual assaults on state college campuses that were released 

simultaneously. 

One other category of statehouse news providers also bears mentioning: 

independent, for‐profit news services that operate in several states, serving newspapers, 

broadcasters and private subscribers. Among them is the highly regarded Statehouse 

News Service, which covers Massachusetts, and its sister service in Tallahassee, the 

Florida News Service. Similar operations include the Hannah News Service 

(www.hannah.com), which covers Ohio; Howey Politics Indiana 

(www.howeypolitics.com); and the Gongwer News Service, which covers Michigan 

(www.gongwer.com) and Ohio (www.gongwer‐oh.com). 

College journalism programs are also part of the mix. The University of Maryland’s 

Capital News Service provides coverage of events in Annapolis and Washington, DC to 

three dozen daily and weekly newspapers in the region, including the Washington Post 

and the Baltimore Sun. It also produces a nightly newscast available to more than 

400,000 households and an online news magazine.59 More than a dozen other colleges 

and universities such as Michigan State, the University of Illinois, the University of 

Missouri and Arizona State run similar operations, giving journalism students on‐the‐

job training and experience in covering the making of public policy. 

Chapter IV: Journalism with an *Asterisk* 

As newsrooms get smaller, the range of non‐journalistic players entering the information 

and news field is growing rapidly. The ranks include companies, think tanks, activists, 

government and partisan activists. Some are institutions frustrated by the shrinking 

19 

 

http://www.hannah.com/
http://www.howeypolitics.com/
http://www.gongwer.com/
http://www.gongwer-oh.com/


space in conventional media and the absence of knowledgeable specialists to cover their 

subjects. Others are partisans and political interests trying to exploit a perceived 

opportunity in journalism’s contraction. There are varying degrees of transparency about 

the financing and intentions of these efforts. Some are quite clear. Others present 

themselves as purely journalistic and independent when in fact they are funded by 

political activists, yet only by digging and cross‐referencing websites can the agenda and 

financing be divined. In an age where linking and aggregation are part of journalism, 

news organizations must decide how they want to interact with this growing cohort of 

self‐interested information players. Will they pick up this material and disseminate it? 

Can they possibly police it? Can they afford to ignore it? The only certainty is that these 

new players are increasingly vying for the public’s and the media’s attention, and their 

resources, in contrast to that of traditional independent journalism, are growing.  

– State of the News Media 2010, Project for Excellence in Journalism 

Nowhere is the emergence of non‐journalistic or quasi‐journalistic players more 

prevalent or problematic than on the state government news front. Several state news 

websites have a liberal or leftist pedigree, or at least provenance. Many more are funded 

by conservative foundations and think tanks. 

While all profess to adhere to traditional journalistic values, there is at least the 

potential of using journalism as a vehicle for “astroturfing” — trying to sway public 

opinion or promote a political agenda with deceptive means. 60  

One of the unconventional news providers on the middle to center‐left of the 

political spectrum is American Independent News Network (formerly Center for 

Independent Media), which has non‐profit news sites in Michigan, Minnesota, Iowa, 

Colorado, New Mexico and Washington, DC. It opened another in Florida in June 2010. 

AINN’s mission statement declares that it “investigates and disseminates news that 

impacts public debate and advances the common good.”61  

It also conducts The New Journalist Training Program, which provides “skills 

training and mentoring to bloggers and online journalists, state by state” and The New 

Journalist Editorial Program, which “provides talented online journalists with direct 

support to conduct original reporting.”62 

20 

 



AINN has an editorial staff of 31 and an annual budget of about $2.3 million.63 It got 

much of its original funding from George Soros’ Open Society Institute and the Gill 

Foundation, which was established by Denver‐based gay rights activist Tim Gill. 

Coincidentally or not, the states in which it initially operated were all swing states in 

the 2008 election. 

It has since broadened its funding base and secured a $352,000 grant from the 

Knight Foundation that helped it launch its Florida news site.64 It has won awards for 

its journalism from such groups as Capitolbeat, the Society of Professional Journalists 

and the Online News Association.65 

Most of AINN’s staff are independent contractors who work from home. Few have 

conventional journalism backgrounds.66 Most previously wrote for alternative 

newspapers or were on the fringes of what usually is defined as the news media; one 

contributor is also a social worker, another is active in gay rights causes. David 

Bennahum, the organization’s founder and CEO, acknowledges that AINN is agenda‐

driven. 

“We have a notion in the newsroom that if you don’t see consequences from your 

reporting, then what are you really doing as a reporter? It’s not enough to be a 

stenographer. You’ve got to, you know, show a kind of return socially on the 

investment philanthropy is putting into this,” he said in an interview.67 

A Harvard‐trained technology whiz who went on to become one of Wired 

magazine’s original writers, Bennahum is disdainful of contemporary mainstream 

journalism. “The reason journalism matters is because it has a social conscience and is 

giving voice and holding people accountable and what’s so sad is how so many 

newsrooms, while they pay lip service to those ideals, frankly in their day‐to‐day 

behavior really have nothing to do with it,” he said.68 

AINN’s goal is to become the leading online provider of public interest journalism. 

But it’s unlikely to become a refuge for experienced statehouse reporters and editors 

21 

 



whose future employment prospects diminish by the day. “We’ve found a lot of them 

have been worn down so they don’t necessarily have the comfort level with, you know, 

doing the kind of journalism we want to do. They’re uncomfortable with that,” 

Bennahum said.69 

Another online source of state government news coverage that crosses red lines of 

traditional journalism is Stateline.org (www.stateline.org), one of the pioneers in the 

field. For more than a decade, it has produced a steady stream of original news articles 

about state policy innovations and trends. (Full disclosure: I was a founding editor of 

Stateline.org.) 

Every weekday, Stateline.org also compiles a digest of news stories about state 

government from other sources that typically includes more than 400 items, complete 

with links to the full stories. It recently added a state‐by‐state roundup of editorial 

commentary which enables users to get a good sense of the political pulse‐beat 

throughout the country. Its other features include two goldmines for researchers: an 

archive of news stories about state policy and politics that covers the past decade and a 

collection of governors’ state of the state speeches going back to 2000. 

Stateline.org has an impressive stable of professional journalists, including Stephen 

C. Fehr, who came from the Washington Post. It gets respectable traffic for a niche 

publication — more than 150,000 unique visitors month70 — and extends its reach 

through a syndication agreement with McClatchy Newspapers. Because of this, 

Stateline.org stories have also appeared in such print publications as the Miami Herald 

and the Detroit News. 

The Pew Charitable Trusts, with more than $5 billion in assets71 from seven 

philanthropic trusts created by the family of Sun Oil founder Joseph Pew, is the sole 

funder of Stateline.org and has been since the news website was created in 1998. But 

Stateline.org was an independent entity for the first 10 years of its existence.72 In July 

2008 however, Stateline.org was taken over by the Trusts and became part of the Pew 

22 

 

http://www.stateline.org/


Center on the States, which advocates for prison reform, children’s health programs and 

other issues. Within a year, Managing Editor Barbara Rosewicz, a former Wall Street 

Journal reporter responsible for much of the recognition Stateline.org’s journalism had 

achieved, was transferred out of the operation. She remains a Pew employee with an 

array of other assignments. 

Alan Ehrenhalt, a former managing editor of Governing magazine who replaced 

Rosewicz as Stateline.org’s top editor, acknowledges that being part of an advocacy 

organization raises “sensitive” issues. But he said he was confident the relationship can 

be managed in a way that avoids compromising Stateline.org’s editorial independence. 

“I think that as long as we report the news in a way that is unaffected by the 

campaigns that Pew is mounting and that we even cover the news of those campaigns 

but under the same standards that we would cover news generated by any other 

enterprise, we’re okay,” Ehrenhalt said. “If we’re asked in some way to augment the 

work of the campaigns or to promote them or augment them, then I think we’re really 

asking for trouble. But that hasn’t happened so far.”73 

On the liberal to moderate side of the point‐of‐view spectrum, AINN and 

Stateline.org pretty much stand alone. There are some smaller online providers of state 

government news such as North Carolina Justice Center, but their main mission is 

advocacy. Most activity is on the right, orchestrated by an interlocking group of 

conservative foundations and think tanks that are unresponsive to the point of 

secretiveness about their sources of funding. 

At the forefront is the one‐year‐old Franklin Center for Government and Public 

Integrity, 74 an organization headed by Jason Stverak, former executive director of the 

North Dakota Republican Party. The Franklin Center is headquartered in Bismarck, ND, 

but its mailing address is a law office in Stafford, Texas, and its fundraising agent is a 

Bristow, VA firm that also raises funds for the Republican Party and the Heritage 

Foundation.75 

23 

 



It appears to be part of a web of conservative groups that also includes the Chicago‐

based Sam Adams Alliance and the State Policy Network, an Arlington, VA 

organization “dedicated solely to improving the practical effectiveness of independent, 

non‐profit, market‐oriented, state‐focused think tanks.”76 

The Franklin Center supports news websites in at least a dozen states — Maine, 

New Hampshire, Maryland, Virginia, Ohio, Illinois, Tennessee, Kansas, Nebraska, 

Nevada, Oklahoma and New Mexico. Most use the word “Watchdog” as part of their 

name, and most have the same logo and layout template. (Texas Watchdog, which has 

won awards from the Society of Professional Journalists and Capitolbeat, the 

association of statehouse reporters and editors, also seems to be part of the group. But 

unlike the others, it lists the Sam Adams Alliance rather than the Franklin Center as one 

of its benefactors.) 

Stverak said in an interview that his organization works with journalists and non‐

profit news sites in more than 40 states, and that advice and training account for much 

of the assistance it offers. He declined to discuss financial relationships. 

“We have a very strict donor anonymity policy, so those organizations, if they 

choose to say where or how they get their resources or make them public that’s up to 

them. We file that information with the IRS on our 990, which we’ll be doing for the first 

time this year,” he said.77 Form 990, required annually of most non‐profits, provides 

some information about an organization’s mission, program and finances. 

Len Lazarick, editor of the Maryland Reporter (www.marylandreporter.com) told a 

public radio interviewer78 he received $100,000 in start‐up funding from the Franklin 

Center. “That interview got me in a little hot water with them,” he told me. “They 

would just prefer that everything be as anonymous as possible. They really don’t want 

us to talk about our business models very much.79 

However, Lazarick said his operation80 is independent editorially. “I submit 

progress reports. They [the Franklin Center] see our content. They don’t have any 

24 

 

http://www.marylandreporter.com/


control over it. It doesn’t get edited by them. Beyond that, it’s kind of like an arms‐

length advertiser,” he said.81 

Besides funding news websites, the Franklin Center is “partnering with college 

journalism programs to produce joint investigations and creating the Benjamin Franklin 

Fellows program to train a new generation of statehouse reporters,” 

illinoisStateHouseNews.org (www.illinoisstatehousenews.org), its Illinois affiliate, said 

in a news release.82 

Stverak said the Sam Adams Alliance gave his organization a start‐up grant83 but 

otherwise was not willing to specify where the Franklin Center gets its funds. 

“We do it through various methods, like any other non‐profit — direct mail, 

personal solicitation, apply for grants from foundations, asking individuals for support. 

It’s no different than your local non‐profit, the museum, the opera, any other civic‐

based organization. They have to go out and ask other people to support them,” he 

said.84 

The Sam Adams Alliance is equally opaque about its financing. “The organization 

declines to provide specific identifying information on its donors on the grounds that 

such disclosures may chill the donor’s First Amendment right to associate in private 

with the organization,” it said in its 2007 Form 990 filing.85 The organization cites two 

legal precedents for its position: “NAACP v. Alabama, 357 U.S 449 (1958) and 

International Union UAW v. National Right to Work, 590 F. 2nd 1139, 1152 (D.C. Cir. 

1978).”86  

The State Policy Network–Sam Adams Alliance–Franklin Center troika is at least 

loosely associated with more than a dozen other conservative groups87 funding news 

websites in various states.88 These include the John Locke Foundation, which funds the 

monthly North Carolina newspaper Carolina Journal and a companion website, 

www.carolinajournal.com; the Public Policy Foundation of West Virginia, which funds 

the news website West Virginia Watchdog; the Commonwealth Foundation, which 

25 

 

http://www.illinoisstatehousenews.org/
http://www.carolinajournal.com/


supports the Pennsylvania Independent (www.paindependent.com)89; and the 

Mackinac Center for Public Policy, which funds Michigan Capitol Confidential. 

(www.michigancapitolconfidential.com). 

The latter was the most avowedly conservative news site of any I reviewed. Its home 

page “Video of the Day” was a video snippet about the Tea Party Movement and its 

About Us page stated “Michigan Capitol Confidential is the news source for Michigan 

residents who want an alternative to ‘bigger government’ remedies in policy debates. 

MichCapCon reports on the public officials who seek to limit government, those who 

do not, and those whose votes are at odds with what they say.” 90 

Stverak said it would be wrong to infer from his partisan background and that of 

others associated with the constellation of Franklin Center news sites that its journalism 

skews to the right. 

“I ran a Republican Party. We disclose that fully on our website. But at the end of 

the day it’s the same standard that you would hold Fox News, CNN, the New York 

Times, New York Post, Fargo Forum from my home state of North Dakota to — you will 

judge any news organization based upon the content that they produce,” he said. 

“Look at ABC News. Do you automatically discredit them because at one time 

George Stephanopoulos worked in the Clinton administration and Diane Sawyer 

interned in the Nixon White House? No, you judge them on the stories that are 

produced.” 

However, writing for the blogosphere, conservative columnist H. Daniel Glover 

credited the Franklin Center with helping the conservative cause. He said most 

investigative journalism being done now “has at its core a belief that government is the 

solution to whatever problems the investigations uncover.”91 

“Once conservatives realize they can conduct great investigations that expose the 

flaws of intrusive government and the special interests that corrupt it, you will see more 

of them embracing that kind of journalism,” Glover said. “Mainstream publications like 

26 

 

http://www.paindependent.com/
http://www.michigancapitolconfidential.com/


the Washington Examiner and organizations like the Franklin Center for Government 

and Public Integrity, which helps support and fund budding watchdogs, are showing 

them the way.”92 

Reporters for news sites in Ohio, Illinois and Idaho funded by the Franklin Center or 

its affiliates have been denied press credentials by accrediting bodies because of the lack 

of transparency about donors and links to advocacy groups.93 Veteran journalist John 

Dougherty, who was briefly on contract to a Nevada group with links to the Franklin 

Center, said he quit because it became clear to him the journalism was not non‐partisan. 

“They were clearly looking for gotcha stories to embarrass Democrats in any way 

they could. That’s not what I do,” he said. “I’m an equal opportunity basher — I’ve 

written stories that have damaged Democrats as well as Republicans and Independents. 

I’m apolitical. If it’s a story, it’s a story; if it’s not, it’s not,”94 Dougherty said. (Several 

weeks after I interviewed him, Dougherty announced he was a candidate for the 

Democratic nomination to run for the U.S. Senate from Arizona).95 

Chapter V: Conclusions 

Mark Twain might have been talking about news coverage of state government 

when he famously remarked that “reports of my death are greatly exaggerated.”96 

While it’s true that statehouse press corps throughout the country have been decimated 

as “old media” tries to weather an economic storm, covering what governors and 

legislatures are doing is seen as an appealing niche by many new media startups. Ross 

Ramsey of the Texas Tribune said that the journalism is clearly needed, and that this 

makes for an attractive fundraising pitch. 

“The shrinkage of state capitol press corps’ is an easy thing to illustrate and an easy 

thing to explain to people, and the value of journalism in a democracy is pretty easy to 

explain and it’s easily understood by people — if you don’t have that feedback loop, if 

27 

 



that feedback loop is broken, then you lose some critical part of democracy,” Ramsey 

said.97 

Some of the non‐profit start‐ups are helping improve state government news 

coverage by collaborating with old media — a practice pioneered by Stateline.org and 

Pro Publica. Both the Texas Tribune and the CT Mirror syndicate their content to state 

newspapers free of charge. 

“We believe that newspapers are always going to be around with us, but they may 

not always be able to provide — in the amount necessary — the kind of public interest 

journalism that they once upon a time did. That’s simply a matter of economics,” Texas 

Tribune’s Evan Smith said. “We think that through a non‐profit approach, we can do 

much more than they can and then provide it to them for free so they can, in turn, 

publish it for the value and benefit of their readers.”98 

Whether the new non‐profits are economically sustainable in the long run remains 

to be seen. Foundations love start‐ups, but they are notoriously loathe to provide 

operating funds. The interests of corporate sponsors and aggressive journalists can 

often conflict. And as public radio or television managers can attest, individual donors 

are a fickle and elusive lot.99 

Some media critics claim journalism projects dependent on charity cannot be truly 

independent. One of the most outspoken of them is Jack Shafer of Slate. “In the current 

arrangement, we’re substituting one flawed business model for another. For‐profit 

newspapers lose money accidentally. Non‐profit news operations lose money 

deliberately. No matter how good the non‐profit operation is, it always ends up 

sustaining itself with handouts, and handouts come with conditions,” he said.100 

News coverage of state government driven by a real or perceived agenda also seems 

problematic. The American Independent News Network and Stateline.org arguably 

approach the subject matter from a government‐is‐good perspective. The constellation 

of Franklin Center–funded or associated news websites arguably approach it from a 

28 

 



government‐is‐the‐problem point of view. There have been several recent instances of 

questionable content spilling into the journalism mainstream, none of them involving 

news coverage of state government per se. 

One was the Washington Post’s publication on December 31, 2009, of a story 

headlined “Support grows for tackling nation’s debt; Bipartisan task force would head 

efforts to find places to cut.” The story, which appeared on page A‐10 of the newspaper 

under the bylines of respected journalists Elaine S. Povich and Eric Pianin (a former Post 

reporter), was accompanied by a footnote which said: “This article was produced by the 

Fiscal Times, an independent digital news publication reporting on fiscal, budgetary, 

health care and international economics issues.” But as critics101 quickly noted, and the 

Washington Post later acknowledged it should have disclosed,102 the Fiscal Times is 

funded by Peter G. Peterson, a leading advocate of debt reduction. 

In another instance, the Associated Press said a widely disseminated report that 

President Barack Obama’s administration had poured $6.4 billion in economic stimulus 

funds into “phantom congressional districts” was “a phantom issue.”103 The report was 

produced by New Mexico Watchdog, a Franklin Center–affiliated news website. While 

the AP said the website’s original report was correct and yet another example of 

problems in the government database of stimulus spending, it concluded that the 

problems appeared to be data‐entry errors, not examples of government waste. 

“There are problems with the stimulus data being reported, problems that call into 

question how accurate the job count is. But the ‘phantom congressional districts’ are 

being used as a phantom issue to suggest that stimulus money has been misspent,” the 

AP said.104 

Brant Houston, a longtime investigative reporter who now teaches at the University 

of Illinois, doesn’t find the situation too worrisome. “I think we’re entering an era in 

which there’s going to be money coming from various ideological groups or people 

who have a certain ideology,” he said. “It may be a bit of a return to a time when we 

29 

 



had newspapers that really meant it when they said (they were) the Waterbury 

Republican or Democrat‐News or whatever.”105 

Houston said the tendency of journalists to be hypercritical of one another should 

help stop any spreading of misinformation. “One of the fortunate or unfortunate parts 

of journalism is that journalists are cannibalistic,” he said. “It’s hard for me to think of 

another profession in which people criticize each other and jump on the mistakes of 

others.”106 

“I also think politicians will get into the mix and question who’s doing what,” 

Houston said.107 

Princeton Professor Paul Starr contends partisan journalism can be healthy for 

representative government. In a January 2010 Atlantic magazine article headlined 

“Governing in the Age of Fox News,” Starr wrote: “Democracy needs passion, and 

partisanship provides it. Journalism needs passion, too, though the passion should be 

for the truth. 

“If we can encourage some adherence to professional standards in the world of 

partisan journalism, not via the government but by criticism and force of example, this 

republic of ours — thankfully no longer fragile — may yet flourish,” Starr said.108 

State officials offered lots of ideas about how news coverage of state government 

might be improved. “The problem of journalistic news coverage is that [it gravitates] 

towards disagreement and controversy,” a Wyoming legislator said. “Much of what we 

do as successful legislators behind the scenes is to build consensus before our bills even 

appear before the public.”109 

“Meanwhile, the press gives coverage to the controversial issues debated (and often 

meaningless or political issues that generate outrageous quotes.) That preoccupation 

with the gossipy or trivial does not add to the understanding of the important decisions 

being made. However, some of us are in this to get things done, and not for grabbing 

headlines, in which case, the press is irrelevant,” the legislator said.110  

30 

 



A West Virginia official said journalists who cover state government should be 

better informed. “Reporters need more in‐depth understanding of the various initiatives 

and events they are reporting on. Too often they get caught up in process and the 

won/lost report, rather than the potential impact of a policy chosen. Therefore the 

public doesn’t have a chance to become fully educated,” the official said.111 

Numerous survey respondents complained that the news media are preoccupied 

with sensationalism. Some attributed this to what they said was a misguided quest for 

more readership at a time when newspaper circulation numbers are dwindling. “As a 

nonpartisan head of an audit agency, media coverage of our reports is important in 

assisting with the “sentinel” effect that comes from audit findings,” a Wisconsin official 

said. “Today, I believe there is more sensationalism and less balanced, thorough 

reporting of our findings and other issues in state government.”112 

Thanks to the digital revolution, participants in the policy process today have many 

sources of information on what their state government is doing, what the issues are in 

any given public policy debate and when key votes are coming up. To cite just one 

example, Focus on the Family, a conservative interest group, has Family Policy Councils 

in each of the 50 states, each with its own sophisticated and informative website. Liberal 

groups have similar outreach arrangements, but they tend to be less organized. Finding 

out and disclosing who’s pushing what state policy, using computer‐assisted reporting 

and old‐fashioned investigative journalism techniques, could be the key to reinventing 

state government news coverage. 

Another possible role is acting as a verifier, a trustworthy fact‐checker. The St. 

Petersburg Times, with funding assistance from the Knight Foundation, now devotes 

some of its journalistic resources to reporting on the truth or falsity of political 

statements. The project, known as Politifact, operates both in print and online. 

The Miami Herald is a partner in Florida and the Austin American‐Statesman runs a 

franchise operation in Texas. Politifact editor Bill Adair said publications in several 

31 

 



other states will soon be involved as well, and he ultimately expects the project to reach 

all 50 states. 

“I just think this is what the mainstream media needs to do in a world where 

everything is fragmented, and there are so many other messengers,” Adair said in an 

interview. “I think we’re the ones that become the honest broker, and we’re the ones 

that tell voters and readers and viewers that this guy’s right, and this guy’s not. That’s 

the perfect role in this new world for the major media.”113 

Some of the new non‐profits offer other possibilities. One can imagine 50 separate 

but interconnected state news websites such as the Texas Tribune or the Connecticut 

Mirror partnering with your favorite newspaper or with public radio or television. 

Technology makes it easy for a story in one state that’s relevant to others to 

automatically appear on or be referenced by other publications, or be pushed to 

interested parties via RSS feeds, text messages and email newsletters. Using a smart 

phone or iPad, readers could test the consequences of various policy options, form a 

judgment on the preferred course to follow, even offer their comments. 

“Getting beneath the surface of what government is doing takes time and manpower 

and some money,” said Lucy Morgan of the St. Petersburg Times, who is often described 

by her peers as the dean of statehouse reporters.114 Given what’s happening currently, 

with new coverage efforts blossoming on the Internet as newspapers and other “old 

media” retreat from the fray, a death knell for statehouse journalism would seem to be 

premature. 

The situation merits continued watching, however. The scramble underway to fill all 

those empty chairs in statehouse press rooms might very well lead to the best news 

coverage of state government ever. But at this stage of the changeover, it’s equally 

possible that partisan interlopers posing as journalists could ultimately cause the 

demise of news coverage of state government as we know it.  

32 

 



33 

 

 

 

Endnotes 

1 “Statehouse Exodus,” by Jennifer Dorroh, American Journalism Review, April‐May 2009 

2 Project for Excellence in Journalism report, State of the Media 2010, estimates the 

number as just under 4,000 (All media outlets with a presence in DC) 

3 “Legislatures vary in session length,” by Kathleen Murphy, Stateline.org, January 9, 

2003 

4 Arkansas, Montana, Nevada, North Dakota, Oregon and Texas 

5 See “Florida Suit Poses a Challenge to Health Care Bill,” by Kevin Sack, New York 

Times, May 10, 2010. See also “Health‐care Overhaul Is Up Against Long Campaign 

Across U.S.,” by N.C. Aizenman, Washington Post, May 12, 2010 

6 2008 State Expenditures Report, National Association of State Budget Officers 

7 Wisconsin’s Welfare to Work program famously was the model for sweeping welfare 

reform legislation that President Bill Clinton signed into law in 1996. 

8 More than $800 billion, the biggest transfer of federal funds to the states in the nation’s 

history, according to a Pew Center on the States report, State of the States 2010 and a 

February 17, 2010 report by the Center for Public Integrity. 

9 Telephone interview with Lucy Morgan, February 23, 2010 

10 Ibid. 

11 AJR’s 2009 Count of Statehouse Reporters, American Journalism Review, April–May 

2009  

12 “Missing the Story At the Statehouse,” by Charles Layton and Mary Walton, American 

Journalism Review, July–August 1998 

13 Telephone interview with Sara Fritz, March 1, 2010 

14 Ibid 

15 “The Newspaper Bubble Too Has Burst,” by Richard Perez‐Pena, New York Times, 

December 9, 2008 

16 Mass Media and North Carolina Politics: The New Politics of North Carolina, Christopher 

Cooper and Gibbs Knotts, editors, UNC Press, 2008 

17 Ibid. 



34 

 

 

 

18 Ibid. 

19 Speech at the Edward W. & Charlotte A. Estlow International Center for Journalism 

and New Media, University of Denver, April 2, 1997 

20 Ibid. 

21 Ibid. 

22 Stateline.org blog list 

23 I asked CSG’s Kelley Arnold, who supervised the distribution, about this. She was 

unable to explain it. 

24 Figures may not total 100 percent due to rounding 

25 Survey respondent, self‐identified as “Statewide Appointee or Agency Head,” March 

11, 2010 

26 Survey respondent, self‐identified as “Statewide Appointee or Agency Head,” March 

11, 2010 

27The State of the News Media 2010, Pew Project for Excellence in Journalism, 

http://www.stateofthemedia.org/2010/online_summary_essay.php  

28 Ibid. 

29 Three percent identified themselves as “Other” and 23 percent, presumably non‐

partisan or career employees, said the question was not applicable 

30 Survey respondent, self‐identified as “State Legislator”, March 29, 2010 

31 Survey respondent, self‐identified as “State Legislator,” March 16, 2010 

32 Survey respondent, self‐identified as “State Legislator,” March 30, 2010 

33 Survey respondent, self‐identified as “State Legislator,” March 29, 2010 

34 Survey respondent, self‐identified as “Agency Career Employee,” March 29, 2010 

35 “Justices, 5‐4, Reject Corporate Spending Limit,” by Adam Liptak, New York Times, 

January 21, 2010 

36 “Poll: Large majority opposes Supreme Court’s decision on campaign financing,” by 

Dan Eggen, Washington Post, February 17, 2010 

37 “Texas Tribune makes its debut in the realm of non‐profit journalism,” by Kevin Brass, 

The Austin Chronicle 

(http://www.austinchronicle.com/gyrobase/Issue/column?oid=oid:901866), October 30, 2009 

http://www.austinchronicle.com/gyrobase/Issue/column?oid=oid:901866


35 

 

 

 

38 Telephone interview with Texas Tribune CEO and Editor‐in‐Chief Evan Smith, March 

17, 2010 

39 Article previously cited, The Austin Chronicle, October 30, 2009  

40 Smith interview, March 17, 2010 

41 Telephone interview with Texas Tribune Managing Editor Ross Ramsey, March 15, 

2010 

42 Ibid. 

43 Ibid. 

44 Smith interview, March 17, 2010 

45 Ibid. 

46 Ibid. 

47 State Coverage as a Worthy Charity, New Business Models for News, CUNY 

Graduate School of Journalism (www.newsinnovation.com), posted June 22, 2009 

48 Funders include The Community Foundation for Greater New Haven, Connecticut 

Health Foundation, Hartford Foundation for Public Giving, Knight Foundation, 

Melville Charitable Trust, the San Francisco Foundation, Seedlings Foundation and the 

William Caspar Graustein Memorial Foundation 

49 Telephone interview, April 12, 2010 

50 Ibid. 

51 CT Mirror website 

52 Telephone interview, April 14, 2010 

53 Ibid. 

54 Ibid. 

55 The Connecticut Mirror is apparently flourishing. In an email to subscribers reporting 

on the initiative’s first 100 days, COO John Cutie said: “Our website has been visited 

165,000 times. Hundreds of thousands of readers have enjoyed our reporting in 

our nine partner newspapers across the state or followed us on Twitter and Facebook. 

Readers from virtually every Connecticut community have been directed to our site by 

more than 1000 other web sites or heard our reporters interviewed on WNPR. 

56 I was a participant in the meeting 

http://www.newsinnovation.com/


36 

 

 

 

57 Buzz Woolley is also a financial supporter of the Voice of San Diego website 

58 Center for Public Integrity, New England Center for Investigative Reporting, 

Wisconsin Center for Investigative Reporting, Rocky Mountain News Network, 

Investigate West and National Public Radio 

59 Capital News Service website, http://journalism.umd.edu/cns/ 

60 The late U.S. Sen. Lloyd Bentsen (D‐Texas) is credited with coining the term 

“astroturfing.”  

61 AINN website 

62 Ibid. 

63 “Center for Independent Media: Four Lessons From a Non‐Profit That Raised $11.5 

Million in Four Short Years,” by Laura McGann, Nieman Journalism Lab, February 3, 

2010 

64 Ibid. 

65 AINN website 

66 Based on a check of staff bios. 

67 Telephone interview, March 18, 2010 

68 Ibid. 

69 Ibid. 

70 Source within the organization 

71 The Pew Charitable Trusts 2009 Annual Report.  

72 The Pew Research Center, which housed Stateline.org from 2004 to 2008, is an 

independent subsidiary of The Pew Charitable Trusts and does not advocate causes. For 

the first six years of its existence, Stateline.org was nominally part of the University of 

Richmond, but this was for administrative purposes only; the university had no 

authority over Stateline.org operations.  

73 Telephone interview, April 12, 2010 

74 Incorporated in North Dakota in January 2009, received 501(c)3 status in June 2009 

75 Information gleaned from a filing with the State of Washington. Asked about the out‐

of‐state mailing address in a March 30, 2010 interview, Stverak said: “We have to go out 

and solicit funds, so we have an attorney who makes sure we’re up to date on all the 

http://journalism.umd.edu/cns/


37 

 

 

non‐profit solicitation laws in each state, and that’s where our attorney is located, so if 

there’s any questions or someone on record, if they need to directly contact them with 

regard to that, that’s where it is.” He said the fundraising firm was familiar to him and 

highly experienced, and that no implications should be drawn from its work with 

Republican Party affiliates. Still, I found the array of arrangements curious, given the 

opaqueness of the Franklin Center’s funding.  

76 State Policy Network website, About Us section 

77 Telephone interview, March 19, 2010 

78 Maryland Morning with Sheilah Kast, WYPR 88.1 FM, November 2, 2009 

79 Telephone interview with Len Lazarick, April 20, 2010 

80 See “Who is behind Marylandreporter.com?, Maryland Politics Watch,” November 2, 

2009. http://maryland‐politics.blogspot.com/2009/11/who‐is‐behind‐

marylandreportercom.html 

81 Ibid. 

82 “Non‐Profit Group Opens News Bureau at Statehouse,” by Bernard Schoenburg, State 

Journal Register, December 13, 2009  

83 Telephone interview, March 18, 2010 

84 Ibid. 

85 Sam Adams Alliance 2007 Form 990 filing, accessed through www.guidestar.org 

86 Ibid. 

87 Franklin Center email list obtained from confidential source 

88 State Policy Network 2007 Form 990 filing, accessed through www.guidestar.org 

89 Pennsylvania Independent states on its About Us page: “Pennsylvania Independent is 

funded through voluntary contributions to the Commonwealth Foundation. We neither 

seek nor accept taxpayer grants or public subsidies, and we do not engage in contract 

work, fee for service, or quid pro quo contributions. We do, however, protect the identity 

and ensure the anonymity of our financial supporters — our reporters and editors donʹt 

even know who is funding their journalistic endeavor, eliminating any potential conflict 

of interest between those reporting the news and those who are paying the bills.” 

90 Based on a March 23. 2010 review of www.michigancapitolconfidential.com 
 

http://maryland-politics.blogspot.com/2009/11/who-is-behind-marylandreportercom.html
http://maryland-politics.blogspot.com/2009/11/who-is-behind-marylandreportercom.html
http://www.michigancapitolconfidential.com/


38 

 

 

91 Undated posting, “Conservatives See Need for More Investigative Reporting,” by 

Tony Rogers, About.com guide, www.about.com/od/trends/a/gloverinterview.htm 

92 Ibid. 

93 “News Sites Funded by Think Tanks Take Root,” by John Miller, Associated Press, 

April 13, 2010 

94 Telephone interview with John Dougherty, March 26, 2010 

95 Dougherty announced his campaign on May 6, 2010. 

http://www.johndougherty2010.com/ 

96 Twain made the remark in May 1897 after the New York Journal published a premature 

obituary. 

97 Telephone interview, March 15, 2010 

98 Telephone interview, March 17, 2010 

99 “Public Radio Fundraisers Dial It Back,” by Steve Hendrix, Washington Post, February 

14, 2009  

100 “Non‐Profit Journalism Comes at a Cost,” by Jack Shafer, Slate, September 30, 2009 

101 “Washington Post Lets Pete Peterson Write the News on Deficit,” by Roger Hickey, 

Huffington Post, January 1, 2010 

102 The Washington Post subsequently published a correction that is attached to the 

online version of the article. The correction reads: “The article by the Fiscal Times, about 

growing congressional support for a bipartisan commission to address the nationʹs debt, 

contained a statement supporting the concept by Robert L. Bixby, the executive director 

of the Concord Coalition. The article should have noted that the Concord Coalition 

receives funding from the Peter G. Peterson Foundation. Peterson, but not his 

foundation, also funds the Fiscal Times, the independent news service that prepared the 

article.” 

103 Associated Press report, November 18, 2009 

104 Ibid 

105 Telephone interview with Brant Houston, March 29, 2010 

106 Ibid 

107 Ibid 
 

http://www.about.com/od/trends/a/gloverinterview.htm
http://www.johndougherty2010.com/


39 

 

 

108 “Governing in the Age of Fox News,” by Paul Starr, Atlantic magazine, 

January/February 2010 

109 Survey respondent, self‐identified as “State legislator,” March 29, 2010 

110 Ibid 

111 Survey respondent, self‐identified as “Statewide appointee or agency head,” March 

29, 2010 

112 Survey respondent, self‐identified as “Statewide appointee or agency head,” March 

26, 2010 

113Telephone interview with Bill Adair, April 28, 2010 

114 Telephone interview with Lucy Morgan, February 23, 2010  


