
Joan Shorenstein Center  

on the Press, Politics and Public Policy 

Discussion Paper Series 

#D‐58, June 2010 

 

 

Confusion, Contradiction and Irony:  

The Iraqi Media in 2010 

 

By Deborah Amos 
Shorenstein Center Goldsmith Fellow, Spring 2010 

Correspondent, National Public Radio 
 

 

 

 

 

© 2010 President and Fellows of Harvard College. All rights reserved.



ABSTRACT 

After the fall of Baghdad on April 9, 2003, Iraq’s news media environment transformed 

almost overnight from the tightly controlled propaganda arm of Saddam Hussein’s rule 

into one of the most diverse and unrestricted news environments in the Middle East. 

Built in an atmosphere of chaos and conflict, Iraq’s media landscape now reflects the 

ethno‐sectarian divide in the country. These deeply partisan news outlets have the 

potential to widen the gap between communities and weaken the national identity. 

However, new studies show the majority of Iraqis have learned to read the media 

landscape, sampling news programs across the sectarian divide with a high level of 

distrust for all news outlets. This paper describes the Iraqi media and raises key 

questions: Is the Iraq news media an environment that encourages democracy and state 

building? What are the prospects to retain an open and pluralistic media landscape 

within Iraq’s sectarian system? 

INTRODUCTION 

Understanding Iraqi media is easy. They are like Fox News; they give away their political 

leanings immediately. Just reading their election headlines looks like reading campaign 

spin of various coalitions. Iraqi blogger Arabia Deserta, 2010 

In the early spring of 2010, Iraqis were captivated by their television screens, 

watching almost nonstop coverage of the parliamentary election campaign. This 

was a tight race and, unlike most elections in the Middle East, the outcome was 

far from certain. Politicians packaged their messages for the small screen because 

large gatherings were still risky even with improved security across the country. 

The Al‐Mir‘at media monitoring group found that some private broadcasting 

2 



outlets devoted more than 90% of coverage to the national campaign including 

news reports, paid political advertisements, discussion programs, and U.S. 

funded “get out the vote” education drives.1 

By 2010, television had become essential in reaching Iraqi audiences. On an 

average day, nearly 16 million Iraqis are exposed to TV media which was more 

than any other source of information including newspapers, radio and the 

Internet.2 Iraqis watch television at home and while smoking hubbly bubbly in 

Baghdad cafés. They gaze up from plates of lamb and blackened tomatoes over 

lunch at outdoor restaurants and catch glimpses of Iraq’s demonstration of 

democracy on small screens behind the grocery shop cashier. Which channel are 

they watching? The choice was often an indication of sectarian identity. 

Iraq’s media landscape had become a mirror of Iraq’s political‐sectarian 

divisions. This divide had driven the country to devastating violence from 2005 

to 2007 and now has evolved into a political power struggle with satellite 

television ownership representing the power players. There are no neutral 

outlets. In a landmark 2007 study, researcher Ibrahim Al‐Marashi described 

Iraq’s media as powerful sectarian empires “coalesced around ethno‐political 

groups in Iraq who have print, radio and TV communications at their disposal.”3 

Broadcasts are funded by ethnic political parties, political Islamists, Arab 

business interests representing sectarian groups and the Iraqi government. This 

diverse system played a role in the 2010 election campaign, observed Hiwa 

Osman, a Kurdish journalist and media development specialist who said that 

“the majority of Iraqi media today follows one political party or the other 

depending on who funds them.”4 

3 



The dramatic conclusion of the parliamentary vote also played out on Iraqi TV 

screens when Iraq’s Prime Minister, Nouri al‐Maliki, appeared on the state‐run 

broadcasting service to announce he was challenging the results. Maliki’s 

political coalition had won 89 seats in parliament, well short of the winning 

formula of 163 seats. Maliki refused to accept that an alliance led by challenger 

Iyad Allawi had won more parliamentary seats than his bloc had. 

These two Iraqi politicians shared similar backgrounds: a lifetime of working to 

overthrow Saddam Hussein, membership in underground political 

organizations, and being a part of Iraq’s majority Shiite community. Each had 

returned to Iraq when the American military toppled Saddam. But in the 2010 

national election, they had taken different political roads. 

In the 2010 campaign, Maliki’s party was primarily a sectarian political list of 

Shiite candidates with a few Sunni political figureheads. In contrast, Allawi’s 

political coalition was a cross‐sectarian list. While Allawi is a Shiite, he headed a 

party consisting of Sunni political leaders from western and northern Iraq and 

some Shiite politicians who believed it was time to move beyond sectarian 

politics if Iraq is to achieve national unity. 

In Iraq’s short history of free elections, Shiite candidates have a demographic 

advantage. Shiites are approximately 60% of the population, and Iraqis voted 

almost exclusively along sectarian lines in the 2005 national elections and the 

2009 provincial vote. Maliki also had a media advantage. The state‐run national 

news network did not accept paid campaign advertisements, but freely broadcast 

extensive reports of Maliki’s election appearances and campaign speeches in 

evening news bulletins. On the eve of the vote, state TV broadcast a 

documentary highlighting the Prime Minister’s visit to security checkpoints 

4 



around the capital. Maliki is widely credited with an improvement in the day‐to‐

day security in the capital and in the south, but his pre‐election inspection of the 

security checkpoints was seen as a long campaign ad. According to domestic 

media monitoring reports of state‐run television, Al‐Iraqiya, Maliki’s political 

coalition received by far the “highest positive coverage” when compared with all 

other political parties in the campaign.5  

When it came to the vote, Allawi demonstrated that sectarian voting patterns 

could be broken. A small percentage of Shiites voted for a party that included 

Sunnis on the ticket which helped deliver the two‐seat lead.6 Prime Minister 

Maliki charged widespread fraud and demanded a recount to prevent “a return 

to violence.” He pointedly noted that he remained the commander in chief of the 

armed forces.  

Was Maliki threatening violence? Was he using the platform of state‐run media 

to suggest that his Shiite‐dominated government would not relinquish power to 

a Sunni coalition despite the election results? His meaning was ambiguous, but 

his choice of media was widely understood to be part of the message. Iraq’s 

state‐run news channel, Iraqiya, is seen as a megaphone for Shiite power in Iraq, 

which is why Maliki’s assertion of his right to retain power raised international 

concerns. 

Allawi was at a distinct disadvantage. He did not directly control a private 

media outlet or a satellite broadcasting station. However, during the campaign 

Allawi enjoyed almost exclusive campaign coverage from a satellite channel that 

Iraqis consider “Sunni TV.” 

Al‐Sharqiya is the multi‐million dollar commercial media franchise founded by 

Iraqi entrepreneur Saad Bazzaz. Bazzaz, a former Baathist, opened the channel in 

5 



2004. It became the first private media company in Iraq. In 2006, he ran afoul of 

the Shiite‐dominated government, which accused him of “running a pro‐Sunni 

media organization which actively discriminates against the country’s Shiite 

population.”7 The Iraqi government ordered Sharqiya’s offices closed in 

Baghdad. Bazzaz moved his headquarters to Dubai. Media monitoring reports 

shows that Sharqiya’s broadcasts “backed” Allawi’s coalition while directing the 

most negative coverage to the Prime Minister’s party.8 

When Iraq’s electoral commission certified the vote tally with the surprising 

outcome for a Sunni political alliance, Sharqiya TV celebrated along with the 

Sunni population broadcasting hours of raw video footage—mostly cell phone 

recordings—of spontaneous street parties in the predominantly Sunni 

neighborhoods in Baghdad and Mosul. Since the 2006 government closure, 

Sharqiya had no Baghdad‐based news correspondents but maintained a presence 

in Iraq through paid stringers and “citizen videos.” The network punctuated the 

hours of election celebrations with highly produced music videos that featured 

well‐known Iraqi singers proclaiming Iyad Allawi as “the new leader” of Iraq.9 

This unbalanced coverage on Iraqi television came as no surprise to Iraq media 

researcher Ibrahim al‐Marashi. In 2007 he published the first comprehensive 

study on the Iraqi media including detailed research on ownership, funding and 

the political and sectarian biases of the major broadcasting outlets. Iraqis see 

Iraqiya as “Maliki TV,” explained Marashi, rather than a public service 

broadcasting outlet that projects the interests of all Iraqis. “The state reflects a 

sectarian image,” he concluded.10 As for Iraq’s many private channels, there are 

biases, too, said Marashi. He pointed to the most popular channel, Sharqiya, 

which has won a large audience‐share with entertainment programs and dramas, 

despite a noticeable slant in the news programming. “Sharqiya is a Sunni 

6 



channel. It has its own agenda. It covers “Shiite news,” but there is always a 

negative spin with any piece of news having to do with [Prime Minister] Maliki. 

What we have is a continuation of the sectarian system which is reflected in the 

media.”11  

Iraq’s state‐run system failed to offer a neutral media space to all of the 

candidates and parties running in the election, despite a $500 million U.S. effort 

to make Iraqiya a national public service system. Douglas Griffin, a media 

consultant with Albany Associates who has done extensive work with the Iraqi 

media since 2003, characterized state‐run broadcasting as a stenographer to 

power, changing editorial focus to reflect the prevailing power in Baghdad.12 

“The director general of Iraqiya TV will switch his allegiance right after an 

election.” Criticism of state‐run media also comes from Theo Dolan, who heads a 

media innovation program at the U.S. Institute of Peace in Washington, D.C., and 

has extensive experience in media development in Iraq. He offers this assessment 

of the state‐run network: “Maliki has his grip on that channel. Initially, the U.S. 

attempts to rebuild the Iraqi media failed.”13 

Did Iraq’s sectarian media make a difference in the election outcome? While the 

Iraqi media has had a revolution since the fall of the Saddam regime, Iraqi media 

consumers have revolutionized their viewing habits, too. Since 2003, private 

media channels have grown in professionalism and sophistication to challenge 

state‐run media. In this complex media marketplace, state‐run media has lost 

audience share to competitors from inside and outside Iraq. 

A 2010 media study published by the National Democratic Institute showed 

state‐run broadcasting outlet has also lost significant credibility with Sunnis and 

Kurdish viewers.14 In the NDI study, pollsters asked respondents: “From which 

7 



television station do you get most of your information about politics?” While 

21% of Shiite respondents listed Iraqiya TV as a source of political information, 

only 5% of Sunnis did. 

In the predominantly Sunni province of Anbar, 7% of the respondents named 

Iraqiya TV as a source of political information. The number dropped to 3% in 

Nineveh, a mixed population of Sunnis, Kurds and Iraqi Christians. In the 

predominantly Kurdish provinces in northern Iraq, the percentage of those who 

get political information from state‐run broadcasting dropped to zero.15 

In the sectarian media landscape there is an opportunity to self‐select media that 

confirms ethno‐sectarian identities. Nevertheless, new media studies conducted 

in 2010 suggest that the majority of Iraqi viewers have learned to read the media 

landscape.16 Mohamad Abdul Dayem, program coordinator for the Middle East 

and Africa at the Committee to Protect Journalists, explained why Iraqis are 

turning to Iraq’s private news outlets despite obvious sectarian biases: “You may 

or may not be pro‐government. You don’t want to be hoodwinked,” said Dayem. 

“You still want to get decent news. And you don’t want to get your news from 

the one source that is criticized as being most closely aligned to the 

government.”17 

Many viewers report watching more than five channels daily, which means they 

are sampling multiple opinions across the sectarian divide. It is a survival skill, 

explained journalist Hiwa Osman, who described the transformation from the 

Saddam era to the new Iraq: “We’ve moved from one newspaper and one radio 

to 1,500 outlets. If you land today in Baghdad, you need to watch five or six 

television news bulletins to get the full picture.”18 

8 



At the same time, Iraqis bring a deep skepticism to the information presented. In 

2009, the International Research and Exchanges Board (IREX), a Washington 

based NGO that specializes in media development, commissioned a media usage 

survey that found, “Iraqis have trust issues with TV media.”19 While Sharqiya TV 

has more viewers than any other domestic or international outlets, only a third of 

Iraqis trust the channel as a news source.20 The state‐run news broadcasts on 

Iraqiya score even lower, with only 21% of those polled saying they trust the 

state‐run channel as a news source. 

As Iraq’s sectarian political battles are increasingly fought in the media 

landscape, the participants appear to be more disconnected from the national 

interests of the country. The biases are well understood by the Iraqi viewers, said 

Griffin: “It’s really about ownership in Iraq. I think people understand who owns 

what. You lack that sense of balance anywhere in Iraq.” 

The state‐run broadcaster Iraqiya is no exception to this trend. Iraqis see the 

state‐run service as a partisan channel, representing “the powers that be” rather 

than as a public service system for a unified Iraq. “The existing media weakens 

the Iraqi national identity,” said Osman, “or takes it in one hundred directions. I 

think the younger generation is looking for a national identity. They are asking, 

what is it that binds us all together? It won’t come from the existing media.”21 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

9 



Percentage of Iraqis surveyed who get most of their information about news 

and politics from a particular station 
 

 

    Ethnicity   
  Arab Kurdish Other 
Al Sharqiaya 18 2 24
Al Iraqiya 14 2 4
Al Baghdadiya 8 1 2
Al Forat 5 0 1
Kurdistan TV 0 15 5
Kurd Sat 0 15 3

  Arab 
  Shia Sunni 
Al Sharqiaya 12 28
Al Iraqiya 21 5
Al Baghdadiya 6 11
Al Forat 8 0
Kurdistan TV 0 0
Kurd Sat 0 0

(Source: Poll conducted by the National Democratic Institute; report obtained by 
author, February 2010. 

THE MEDIA LANDSCAPE 

Under Saddam Hussein the government controlled the media, which produced 

five daily newspapers, operated four radio stations and broadcast two television 

channels. No views opposed to the government were tolerated. Satellite dishes 

were illegal and, while Baghdad’s elite often defied the ban with black market 

dishes hidden on rooftops, viewing outside media was limited due to 

neighborhood watch groups that turned in satellite lawbreakers. 

In March 2003 the Saddam era media outlets abruptly collapsed when coalition 

forces toppled the regime and took control of Baghdad. In the power vacuum 

that followed, newspapers, private radio and television stations bloomed across 

the country. A BBC news report tallied the growing media scene: 

By mid‐2003, Iraq was home to more than 20 radio stations, between 15 

and 17 Iraqi‐owned television stations, and approximately 200 Iraqi‐

owned and operated newspapers, with smaller regional centers such as 

Najaf boasting more than 30 newspapers in a city of only 300,000 people.22 

10 



Iraq’s neighbor, Iran, was the first to open a domestic news channel targeted to 

Iraqi viewers. Iranian funded Al‐Alam, employed Arabic speaking news‐readers, 

and began broadcasting even before U.S. troops arrived in Baghdad. In early 

2003, Al‐Alam was the most popular station in the capital and in the Shi’a‐

dominated south because it was a terrestrial station, and Iraqis could watch 

without a satellite dish, “thanks to the network’s transmitters dotting the Iran‐

Iraq border.”23 

With the arrival of the Americans, prohibitions against satellite dishes 

disappeared; sales soon skyrocketed, “leading to one of the highest penetration 

rates [for satellite broadcasting] in the world.”24 

Iraqi TV and radio stations began broadcasting soon after. Some outlets were 

shoestring operations cobbled together from transmitting equipment looted from 

the Ministry of Information. Many were off the air within a year. Other stations 

were well‐financed operations controlled by exiled political movements that had 

returned to Iraq when Saddam’s regime collapsed. 

“Ownership and sponsorship was diverse,” writes William Rugh in Arab Mass 

Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics, a book about the early 

emergence of the post‐Saddam media. “Nearly half identified themselves as 

official organs of political or religious groups.”25 

Iraq’s diverse media landscape has evolved in the years since the U.S. invasion. 

The following broadcasting outlets have the largest Iraqi audiences and are 

examples of ownership and political‐sectarian orientation. 

1. State‐Owned, Terrestrial and Satellite Media: The Iraqi Media Network (Al‐

Iraqiya) was established in 2003 by the Coalition Provisional Authority and 

11 



turned over to Iraqi government control in 2004. With terrestrial and satellite 

broadcasting, Iraqiya operates as a public broadcasting service with three 

channels: Iraqiya TV, Iraqiya TV2 and Iraqiya Sports. The channel was seen as a 

propaganda tool of the United States even after it was turned over to the Iraqi 

authorities because of Western news reports in 2005 that revealed a covert 

Pentagon media operation to place “positive stories” about the United States in 

Iraqi television and newspaper outlets. Employees of the state‐run channel were 

targeted more often and suffered more deaths than any other television channel 

in Iraq.26 Surveys carried out in mid‐2004 showed that the channel was the most 

watched in the country due to its accessibility as a terrestrial station but by 2010, 

media surveys showed Iraqiya had lost substantial audience share to 

international and privately owned Iraqi competitors.27 In a 2010 survey that 

asked, “Which stations do you trust?” Iraqiya scored substantially lower than 

competing stations.28 

 

12 



2. Media Ownership By Political Islamists: Al‐Furat (The Euphrates) is the 

broadcasting outlet for the Supreme Islamic Iraqi Council, a Shiite political party 

headed by Ammar al‐Hakim. Baghdad‐based and broadcasting since 2004, the 

station defined its sectarian bias in the 2005 election campaign by refusing to 

offer free airtime or paid advertisements from political parties other than those 

running in the Shiite Islamist coalition.29 Exclusivity for Shiite candidates backed 

by the Supreme Islamic Iraqi Council continued in the 2010 election coverage 

according to the Iraqi NGO Mir’at with the “lion’s share” of positive coverage for 

the Iraqi National Alliance.30 Kurdish journalist Osman observed, “Furat 

reflected only the Iraq National Alliance.”31 The INA represented the Shiite 

Islamist coalition, which included the Supreme Islamic Iraqi Council. “Each 

party has their own candidate within this list,” said Osman, “So no one could 

afford to give airtime or space for the other people who are not on this list.”32 

Furat’s negative coverage focused on the Sunni political coalition, headed by 

Iyad Allawi, in addition to highlighting negative reports about Prime Minister’s 

Nouri al Maliki’s party, which was a rival Shiite contender.33  

3. Media Owned By Ethnic Parties: There are a wide variety of ethnic media 

outlets in Iraq that include Kurd, Turkmen and Christian Assyrian media. 

However, the broadcasting outlets that have the most viewers and appear to 

have the most influence in northern Iraq are owned by Kurdish political 

parties.34 These channels got a “head start as they have enjoyed relative 

autonomy in the north of Iraq since the end of the 1991 Gulf war.”35 

The Kurdish Democratic Party (KDP) funds and operates the Kurdistan Satellite 

Channel, which began broadcasting in 1999, and the Patriotic Union of Kurdistan 

(PUK) funds and operates KurdSat. The programming on these two broadcasting 

outlets is the most watched in northern Iraq with more than 90% of those polled 

13 



saying they watched in a 2010 media survey.36 These stations reflect the political 

priorities of the PUK and the KDP respectively, despite claims by staff journalists 

of editorial independence. The news content reflects the biases of the political 

parties and “suggests that both channels serve as mouthpieces for the parties.”37 

In the run up to the 2010 elections, the two major media outlets in Iraqi 

Kurdistan “only gave airtime for the candidates that they were following” and 

scrolled the names of Kurdistan candidates during news and entertainment 

shows throughout the broadcast schedule.38 The political parties running south 

of Iraqi Kurdistan received almost no mention at all.39 

4. Private and Independent Media: There are several satellite channels based 

outside Iraq that do not receive funding from political or religious groups. These 

outlets are commercial stations with additional financing by Iraqi and Sunni 

Arab investors. Some have additional support from Arab governments. While 

claiming independence, their critics argue that “due to sectarian ownership,” 

these channels have a clear Sunni Arab bias.40 

Al Baghdadia ranks in the top 10 stations watched by Iraqis.41 The channel began 

broadcasting from Cairo, Egypt, in 2004 and mainly focuses on news and 

entertainment. The bias of the broadcasts was described on the Newseum Web 

site: “The station is often critical of the new Iraqi government and of the U.S. 

presence in Iraq.” Dr. Awn Hussain al Khaskhlok, an Iraqi businessman who 

once worked for Saddam’s intelligence agency, founded the station and, despite 

his Shiite background, the station’s editorial policy reflects a Sunni point of 

view.42 The channel became headline news outside the country when journalist 

Muntadhar al‐Zaidi threw his shoes at U.S. President George W. Bush during a 

press conference in Baghdad on December 14, 2008. 

14 



Al‐Diyar (The Homeland) based in Beirut, Lebanon, began broadcasting in 

February 2004. The station is run by Faysal al‐Yasiri, who worked in television 

and radio during the Saddam regime. The station’s funding comes, in part, from 

Arab Radio and Television Network (ART), which is owned by Saudi billionaire 

entrepreneur Salih Kamil. Al‐Diyar is primarily an entertainment outlet with 

some news programs. 

Al‐Sharqiya, launched in 2004, is the most popular television channel in Iraq, 

with a mix of original entertainment programs and news programming tailored 

to an Iraqi audience.43 The drama and comedy productions are written and 

produced by Iraqis in an Iraqi dialect, mostly by exiles in Damascus and Amman. 

The only non‐Iraqi content is the cartoons.  

Sharqiya is owned by Iraqi businessman Saa’d Bazzaz, who once headed Iraq’s 

state media but in 1992 broke with Saddam, fled the country and returned after 

the American‐led invasion. Sharqiya earned a reputation among Shiite 

government officials as a “Sunni” channel, in particular when Sharqiya news‐

readers wore funereal black on the day that Saddam Hussein was executed. Soon 

after, the Iraqi government ordered Sharqiya’s closure, charging Bazzaz with 

inciting sectarian violence. Bazzaz moved his operation to Dubai and continued 

to compete for the loyalty of Iraqi audiences. Often Sharqiya won the contest 

with witty comedies, contests and reality shows. In the 2010 elections, Sharqiya’s 

coverage was skewed toward the Sunni coalition headed by Iyad Allawi. The 

Mir’at monitoring team concluded that the channel backed Allawi while negative 

coverage was directed at the Prime Minister.44 

Since the fall of Saddam the Iraqi media landscape has emerged as a distinctly 

Iraqi model, explained Mohamad Abdul Dayem, an Iraq specialist at the 

15 



Committee to Protect Journalists. “The landscape is pluralistic, but not 

necessarily free.”45 Media researcher Ibrahim al Marashi described a system 

where freedom of speech is guaranteed in the constitution, but there is no 

guarantee that an Iraqi journalist can cover a story, and access to information is 

severely restricted. He notes: “Certain political parties are content when their 

media expresses their political platform, but will violently target journalist and 

media professionals who may report on news in a way that displeases them.”46 

WHAT ARE THEY WATCHING BY THE NUMBERS 

Seven years after the rebirth of the Iraqi media, there are some surprising 

insights from a series of extensive media surveys conducted in the fall of 2009 

and the spring of 2010. While limited in scope, the data is some of the most 

detailed ever assembled in interviews across the country. The surveys show that 

the vast majority of Iraqis get news and information almost exclusively from 

broadcast outlets. Television news is the dominant means of political 

communication and information. While there are hundreds of newspapers 

published in Iraq, only a small segment of the population reads the daily press. 

The polling indicates that a vast majority does not use the Internet, although 

many of those surveyed indicate that they are interested in using this media tool. 

Those who do use the Internet are primarily under 30 and they treat the Internet 

as a means of communication, primarily in e‐mails and web chats, rather than a 

primary source of news. The surveys show that almost every home in Iraq has at 

least one television, and the majority watches news programs for more than an 

hour a day. Many Iraqi viewers report watching more than five channels which 

means they are sampling multiple opinions across the sectarian media divide. 

But at the same time, there is deep skepticism of the news and information 

16 



available, a low level of trust in the information that is presented on Iraqi 

channels as well as the international outlets available.47 

Iraqi viewer patterns would be a puzzle in a Western context. Matthew Baum, a 

professor of global communications at Harvard University, has done extensive 

research on American audience response in an increasing partisan media 

landscape. His research shows that viewers tend to avoid media outlets that 

don’t support their point of view: “When you have perception of partisan media, 

‘a dog in the hunt,’ people will be attracted to their side’s message,” said Baum, 

“because people tend to be cognitive misers and don’t like to expose themselves 

to dissonance more than they have to. The bottom line is people are powerful 

dissonance avoiders, and that is universal.”48 

But Iraqis appear to invalidate this “universal” pattern by tuning in to a variety 

of news outlets that challenge their views or at least expose them to competing 

interpretations of events. “In a place like Iraq, where everything is volatile, 

where things can swing at any time and the institutions might collapse,” said 

Baum, “you have a much greater stake than a western democratic citizen, so you 

might be more willing to look more broadly.”49 

STRATEGIC SOCIAL DATA 

One method to document the sectarian viewpoint of the various media outlets is 

to chart a particular news story that has sectarian connotation for Iraqis. How 

many times does the issue appear in news broadcasts? Who delivers the 

message? The story must have implications for all of Iraq’s ethno‐sectarian 

communities with a degree of national importance. Measuring the media 

17 



coverage is an indication of the editorial policy of the news broadcast in the 

sectarian media landscape. 

One news event that meets the criteria concerns the actions of Iraq’s Supreme 

National Commission for Accountability and Justice. In January 2010, the 

Commission disqualified more than 500 candidates for the March parliamentary 

elections in Iraq. The Commission, a Shiite‐dominated governmental body, 

barred mostly prominent Sunni politicians because the candidates had alleged 

connections to the outlawed Ba’ath Party, which ruled Iraq under Saddam 

Hussein. Many Sunnis maintained that the commission is biased and operating 

on a sectarian agenda to exclude them from the political process. Philip Frayne, a 

spokesman for the United States Embassy, expressed his reservation on the 

Commission’s role: “Our concerns about the way de‐Baathification took place 

stem from the perception that it was being used for political gain.”50 

The Commissions actions were also condemned internationally. Human Rights 

Watch called the rulings arbitrary, subjecting candidates to “unreasonable 

restrictions.”51 Middle East director Sarah Leah Whitson charged, “We do not 

support the use of vague and secret powers to keep the government’s political 

opponents from participating in an election.”52 

This paper examined the number of news reports on the Commission’s actions 

over a four‐week period in the spring of 2010 with the help of Strategic Social, a 

media and research company based in Virginia. The analysis examines media 

content surrounding a particular event that had ramifications for all of Iraq’s 

ethno‐sectarian communities. 

Strategic Social has been engaged in extensive monitoring of the Iraqi media for 

more than four years, using native Iraqi speakers to monitor news for content 

18 



and media messengers. Matt Tirman, the director of corporate development, 

agreed to provide data for this Shorenstein Center research paper charting the 

Commission story across Iraqi media outlets for the period pre‐and post election. 

The monitoring was extensive, although the stories were not weighted for 

positive or negative content. The reports appear as part of regularly scheduled 

news broadcast. This Shorenstein Center research study limited the selections to 

five satellite broadcast stations. Those chosen for this review are 1. Sharqiya, 2. 

Iraqiya, 3. Furat, 4. Baghdadia, and 5. Kurdistan TV, because these outlets reflect 

the major ethno‐sectarian outlets in Iraq.  

The following chart from Strategic Social shows that the broadcast outlets most 

associated with a Sunni point of view present more news stories on the decisions 

of the Commission than channels most associated with a Shiite point of view. 

News broadcasts in Iraqi Kurdistan provided substantially fewer than the outlets 

that broadcast in the Arabic speaking part of Iraq. Furat, the broadcast arm of the 

Islamic Supreme Council of Iraq, broadcast the least amount of all the outlets 

chosen. 

19 



141
185
224
248
280
295
301

546
776

1019

Beladi TV
Kurdsat TV
Al-Hurra TV
Radio Nawa

Radio Free Iraq
Al-Jazeera TV
Al-Arabiya TV
Al-Iraqiya TV

Al-Sharqiya TV
Al-Baghdadiya TV

Top 10 Media Outlets
142 Total Outlets

 

The Commission’s ban on mostly Sunni politicians had the most relevance to 

Sunni audiences according to the volume of coverage. The results, explains 

Matthew Baum, offers a validation of patterns that have been measured more 

extensively in the Western media. “Human beings pay more attention to bad 

news, things that are threatening, than positive news. It’s an evolved trait,” said 

Baum. Anecdotal news coverage in the Western news media demonstrated that 

Sunnis perceived the Commissions actions as a threat. Satellite broadcast news 

operations are interested in maximizing the number of viewers, and this 

particular story followed the Western news maxim, “if it bleeds, it leads.” 

According to Baum, this is a classic media strategy: “The real core cause is we 

want to provoke as much anger and resentment as possible. Bad news riles 

people up and good news doesn’t. Basically, bad news is good news.” At least 

for broadcaster operations concerned with their core audience. 

20 



The news outlets most identified with the Shiite community, Furat and Iraqiya—

the state‐run media—broadcast the Commissions actions far less than Sunni 

outlets. “For them,” said Baum, “it’s not a threatening story. It’s consequential, 

but not a bad news threat. They are not going to pay as much attention.” 

Matthew Baum’s global media analysis is similar to the conclusions drawn by 

media researcher Ibrahim Marashi in a content analysis he published in 2007. 

Marashi analyzed the dynamics of the Iraqi media and concluded, “The content 

analysis of the various ethno‐sectarian channels did not find coverage that 

directly demonized the other communities. However, each sectarian and ethnic 

group uses their media to demonstrate that they are the victims in Iraq’s ongoing 

violence.”53 When Marashi was analyzing news content, sectarian violence in 

Iraq was evident on the street. In the context of the 2010 election, the sectarian 

tensions played out in politics, but the same patterns appear evident in the news 

coverage across the various sectarian outlets. 

CREATING THE SYSTEM—THE LONG SHADOW OF EARLY MISSTEPS 

There are many studies and research papers documenting the failures of the 

Bush administration in creating a new independent media system in post‐conflict 

Iraq. There is unanimous criticism of the Pentagon’s role in hiring a defense 

contractor with no media experience to transform Saddam’s state‐controlled 

television, radio and newspaper outlets into a “free media” system modeled after 

the Public Broadcasting System within the first year of the U.S. occupation.54 

Even before American bombs fell in Baghdad, the Pentagon’s Defense 

Contracting Command awarded a no‐bid multi‐million dollar contract to a San 

Diego–based defense contractor, Science Applications International Corporation, 

21 



to develop the “Iraq Free Media Project.” SAIC was tasked with goals outlined in 

a January 2003 Defense Department plan for a new media in Iraq that “can serve 

as a model in the Middle East where so much Arab hate‐media are themselves 

equivalent to weapons of mass destruction.”55 The Iraqi Media Network (IMN) 

began broadcasting in May 2003, but was not a model for Middle East 

broadcasters or for the private media channels that began to operate in the open 

environment of post‐Saddam Iraq. David Hoffman, president of Internews 

Network, an international nonprofit organization that develops independent 

media, called the Iraqi Media Network the “worst mess I have ever seen in my 

life.”56 

The alternative channels, financed by political parties by Arab businessmen, and 

Iraqi entrepreneurs, offered entertainment and news programs with an editorial 

bias that reflected the growing sectarian identity inside Iraq. Media researcher 

Ibrahim Al Marashi faulted the Coalition Provisional Authority for concentrating 

money and efforts on one channel and failing to make that channel a model for 

independent broadcasting: “One of the constructions of the CPA was an Iraqi 

media network with the aim of reinforcing a national identity, but the ability to 

accomplish that goal was mired in banal contracting and confused goals during a 

critical period.”57 

The Harris Group, a company that manufactures broadcasting equipment, 

replaced SAIC after winning the Pentagon’s next multi‐million dollar contract in 

late 2003. More experienced international media development NGO’s did not 

compete for the contract because the program was run by the Department of 

Defense rather than the State Department. The Harris Group partnered with a 

Kuwaiti telecommunications company and the Lebanese Broadcasting Corp. that 

offered the first organized media training for the Iraqi staff.58 In the same year, 

22 



the CPA rebranded the Iraqi Media Network (IMN) as Iraqiya TV and hired J. 

Walter Thompson to launch a public relations campaign “to convince Iraqis that 

IMN or Iraqiya was credible.”59 Despite the PR campaign, Iraqiya’s credibility 

and popularity only improved when the U.S.‐run media was handed over to the 

Interim Iraqi Government in January 2005.60 

As Prime Minister in 2004‐2005, Iyad Allawi played a role in shaping the state‐

run network. He made his approach to media freedom explicit in the early days 

of his tenure when he stated, “… we will not allow some people to hide behind 

the slogan of freedom of the press and media.”61 In November 2004, as the U.S. 

military carried out “Operation Al‐Fajr” (Phantom Fury), a mission to recapture 

the town of Fallujah from Sunni insurgents and Al‐Qaeda militants, Allawi 

warned Iraqi journalists to cover the battle in ways that reflected the official 

government stance or face unspecified consequences.62 The government’s media 

regulatory body issued guidelines for news coverage of the Fallujah campaign, 

requiring news outlets to “set aside space in your news coverage to make the 

position of the Iraqi government, which expresses the aspirations of most Iraqis, 

clear.” The official guidelines concluded: “We hope you comply, otherwise we 

regret we will be forced to take all legal measures to guarantee higher national 

interests.”63 

Iyad Allawi’s approach in shaping the state broadcasting policy in post‐Saddam 

Iraq was a disappointment for all those who had hoped for a new era of media 

freedom in Iraq. The state broadcasting service, Al‐Iraqiya, became a symbol of 

the complexity of building institutions in the midst of conflict. In 2006 the 

Christian Science Monitor presented a harsh assessment: 

23 



Al Iraqiya was meant to stand as a model of a burgeoning independent press, but 

seems to have instead become one more political spoil for its competing factions 

…. The Iraqi Media Network (Iraqiya) is another factor that is helping to turn 

Iraqi society into a sectarian society.64 

THE LEGACY OF THE CPA 

The long legacy of the U.S. role in media development is not in the name of the 

Iraqi media network, nor it’s programming, but in creating the most significant 

measures in the early days of the occupation that remain media policy to this 

day. As head of the CPA, L. Paul Bremer issued three legal orders that created 

the Iraqi Media Network, crafted an independent government agency to regulate 

the Iraqi communications industry, and constructed the groundwork for 

censorship—a model adopted by successive Iraqi governments. 

In March 2004, Bremer signed “Order Number 65: Iraqi Communications and 

Media Commission,” in which he designed an independent commission, the 

CMC, with an annual budget of U.S. $6 million to regulate the Iraqi 

communications industry, including television and radio as well as the Internet 

and telecommunications.65 

The CMC was designed as an independent body that reported to parliament 

rather than the Prime Minister’s office—a “watchdog” over the media in Iraq 

with authority to regulate licenses. Order 65 outlined the responsibilities of the 

CMC, which included investigating any potential wrongdoing and determining 

whether a violation had occurred and imposing any sanctions. However, the 

CMC failed to fulfill its mandate from the start, said Hiwa Osman. “They don’t 

exist. It is a joke and a scam. It was set up as if this was the United States.”66 

24 



When the United States handed over power in Iraq on June 28, 2004 to Iyad 

Allawi, the head of Iraq’s interim government, one of the first casualties was the 

CMC. As Hiwa Osman observed in the weeks following the handover, “As soon 

as Allawi took over, he smashed everything. He disbanded the CMC and 

appointed his head of security as the head of the media commission and called it 

the high media commission. Then we ended up with an illiterate spare‐parts 

dealer as head of the Iraqi media.”67 

The CMC was later reconstituted when Nouri al‐Maliki became Prime Minister, 

but the “watchdog agency” was plagued by conflicts within an ineffective 

government bureaucracy. The United Nations Development Programme, 

(UNDP) the UN’s global development network, issued a report in 2009 on the 

shortcomings of the media regulatory bodies in Iraq:  

“Conflict between the CMC and the Ministry of Communications continues, as 

does confusions and lack of clarity regarding their relative roles. The CMC has 

officially asked the ministry a number of times to establish government policy so 

that the two bodies can coordinate on its implementation so far with no result.68 

The conflict had consequences for shaping Iraq’s media landscape. As the UNDP 

report pointed out, “a large percentage of broadcasters remain unlicensed and 

thus are illegally on the air,” and licensing of broadcast outlets was largely 

halted. Another drawback to the authority of the media commission—the CMC’s 

limited power is confined to Baghdad. The Commission has no offices in Iraqi 

Kurdistan or in southern Iraq. As the UNDP report confirms, “Contrary to legal 

requirements of Order 65, broadcasters in Kurdistan, Iraq, are not, in practice, 

licensed by the CMC, but instead, thru the regional authority.” 

25 



Journalist and media development specialist Hiwa Osman points out that this 

self‐imposed constraint means that Iraq has no national media policy. “Baghdad 

is Arab,” he explained, referring to the language differences between Baghdad 

and Kurdistan “There is no one in Baghdad who is able to monitor Kurdish 

media or even watch it.” Iraq’s multi‐language reality is also not addressed on 

state‐run television. There are no Kurdish language programs on the state‐run 

media, said Osman. “Iraqiya is the only state‐funded broadcasting outlet. Look at 

the numbers, how many Kurdish programs? None. We are 17.5% of the 

population. We are 17.5% of the money spent on Iraqiya. What do we get in 

return? Nothing.”69 

ORDER 14: FAR‐REACHING CONSEQUENCES 

While there are draft laws under consideration in the Iraqi Parliament to replace 

the American‐written Order 65 with an Iraqi crafted media law, there are no 

plans to dismantle Order 14 issued in the first months of the occupation. L. Paul 

Bremer imposed the order at a time of growing unrest in the country. Order 14 

allowed the CPA to close down media outlets accused of incitement to violence, 

civil disorder, rioting, or actions against coalition forces.70 Bremer, as CPA 

administrator, wanted a legal tool to rein in the media that he believed was 

undermining Iraq’s stability. Critics complained that Order 14 opened the way 

for arbitrary media censorship because of vague definitions of incitement. 

One of the first applications of Order 14 was the closure of a newspaper, Al‐

Hawza, controlled by Muqtada al Sadr, the outspoken anti‐American Iraqi 

religious leader and politician. Douglas Griffin, with the Albany Group, a media 

development NGO that worked on media policy in the run up to the U.S. 

invasion, said that outside experts criticized Order 14 as soon as it was issued: 

26 



“Order 14 is terrible. It was designed to shut down Sadr’s newspaper. It is 

exactly what we are advising against. Don’t act too heavily.”71 

Simon Haselock, a member of the British Media Development team working 

alongside the CPA, also argued against implementing Order 14: “The most 

egregious element of Order 14 is its lack of due process, placing all power in the 

hands of the CPA Administrator and thus, by implication after the handover in 

June 2004, in the hands of the Interim Prime Minister.”  

Order 14 remains a controversial tool because the definition of incitement is not 

in keeping with international standards, according to the 2009 UNDP report. “It 

allows the government to impose sanctions directly on the media. It does not 

establish fair enforcement procedures or guarantee adequate due process 

protection. It includes the sanction of imprisonment.”72 

In the months ahead of the 2010 parliamentary elections, the Iraqi government 

began to flex unused regulatory muscles over the Iraqi media. The role that the 

media would play in an election was still a matter of conjecture. Polling data was 

not conclusive enough to make connections between media campaigns and 

voting patterns. However, this election differed from the first two national 

ballots in that the election lists were “open.” For the first time, Iraqis would be 

able to vote for individual candidates rather than political parties and coalitions. 

In the 2010 parliamentary campaign, individual names mattered. Considering 

that the vast majority of Iraqis turned to broadcast and satellite channels for 

news, information and political communication, the media could play a role in 

the campaign. The U.S. Inspector General’s 2010 report noted a quiet change in 

the government’s approach to media regulation: 

27 



“Since 2003, Iraq’s media outlets have operated in an atmosphere of 

unprecendenct journalistic frredom from government censorship. This may be 

changing. The October 25, 2009 bombings of the ministry of justice and the 

baghdad provincial council prompted a spate of negative media coverage of the 

performance of GOI officials. Shortly thereafter, the ministry of communications 

imposed a $5,000.00 license fee on all broadcast media outlets operating in 

iraq.”73 

In addition to the licensing fee, the CMC issued a set of licensing standards that 

included prohibiting “material that incites violence or sectarianism,” with 

immediate sanctions, as well as closure for certain first‐time offenses. The CMC 

also added a requirement that all media outlets submit a list of employees to the 

government. The new requirements stirred protests inside and outside Iraq. 

AN ‘UGLY TURN OF TIDE FOR FREEDOM OF EXPRESSION’ 

On April 12, 2010, Human Rights Watch called on the Iraqi government to 

“suspend media regulations that impose tight media restrictions on the country’s 

broadcast media.” In the letter of complaint, HRW charged that the new 

regulations “empowered the agency to cancel licenses even after the first minor 

violation” and called on the Iraqi Parliament to stop “intimidation and abuse 

aimed at muzzling members of the media,” in what HRW called a “general and 

ugly turn of tide for freedom of expression in Iraq.”74 

The new rules and regulations issued by the Ministry of Communications and 

the CMC came after a year of legal threats against private, independent Iraqi 

media outlets. Government officials launched a wave of libel suits, an 

28 



unprecedented legal assault against private media using L. Paul Bremer’s Order 

14 and Saddam era laws that proscribed criticizing government officials. 

In March 2009, the oil minister and the head of the Al Mansour Company sued 

the newspaper Al Baynanat al Jedidia for articles alleging corruption within the 

company. In addition to the libel charges, the Minister and the head of Mansour 

demanded over $700,000 in damages.  

In April 2009, the head of the state railway company sued the privately owned 

television station al Diyar over a report about poor working conditions for its 

employees in Anbar province. An appeal court awarded the company $70,000 in 

damages. Sharqiya television was sued for “misquoting” a top military 

spokesman, and the court imposed a fine of $74,278. In May, the Trade Minister 

sued over newspaper reports implicating him in alleged corruption involving 

members of parliament. Again, the damage claim was ruinous in the Iraqi 

economic climate, at $124,000.  

Reporters Without Borders, an international media watchdog group, publicly 

condemned the lawsuits. The watchdog group issued a stinging critique, 

claiming that freedom of the media was under threat: “The future of media has 

been jeopardized by heavy fines for damages. How can press freedom survive in 

Iraq in such an environment?” 

The legal climate for journalists in Iraqi Kurdistan was even worse, said 

Mohamad Abdul Dayem: “In Kurdistan there is a boat load of these cases 

because in Kurdistan, the central power of the two parties that run the show is 

far more consolidated than the central authority in Baghdad. They’ve been suing 

journalists for years.”75 The CPJ’s report, “Attacks on the Press 2009: Iraq,” 

pointed to government harassment, assaults and legal action as the greatest risk 

29 



to journalists and cited Ziad al Ajili, director of the Journalistic Freedom 

Observatory, a local press freedom group, for his assessment of the government 

approach: “Officials don’t want journalists to write about things such as security 

issues, violations of human rights, lack of basic services, and corruption,” Ajili 

went on to further note that, “They are imposing restrictions on journalists—and 

the direction they are taking is a move toward authoritarianism.” 

There is irony in the government’s approach, explained Griffin, “The libel suits 

are brought under the old penal codes from the 1960’s and 1970’s.”76 These are 

Saddam‐era laws used by a government that in all other measures is committed 

to abolishing the repressive system as practiced under Saddam’s regime. 

“When the government doesn’t like something, they have these laws that are 

very broadly and widely written,” said Griffin, referring to the libel laws under 

Saddam’s penal code. These libel laws are technically on the books until the Iraqi 

Parliament passes new legislation. “The government tends to use the old laws 

selectively, said Griffin. “The old penal code is terrible and its conflicted with the 

constitution.”77 

“The Iraqi judiciary depends on Saddam era laws,” said Faisal Istrabadi, a law 

professor at Indiana University. “The question is, the law has to conform to 

constitutional principals. The law isn’t bad, the system is bad.”78 The Iraqi 

constitution ratified in October 2005 guarantees “freedom of press, printing, 

advertisement, media and publications,” as long as it does not “violate public 

order and morality.” The constitution, forged at a time of intense sectarian 

violence, made freedom of expression conditional, which weakens the guarantee. 

Without additional clarifications by the Iraqi Parliament, the freedom of 

expression clause has been interpreted by government action, said Istrabadi, who 

30 



served as Iraq’s deputy representative to the United Nations and helped to draft 

the Iraqi constitution. He criticized the government’s use of the old penal code 

because it does not conform to the new constitution and because, he said, “the 

totalitarian nature of the previous regime is carried over by the enforcers of the 

law.”79 

THE GUARDIAN CASE: A WIDENING NET 

On April 30, 2009, the Guardian newspaper published a headline with a Baghdad 

dateline: “Six years after Saddam Hussein, Nouri al‐Maliki tightens his grip on 

Iraq.” The Guardian journalist, Ghaith Abdul‐Ahad, quoted unnamed sources 

from the Iraqi intelligence agency describing their view of Prime Minister Nouri 

al Maliki’s approach to governance. “Maliki is running a dictatorship. Everything 

is run by his office and advisers; he is surrounded by his party and clan 

members. They form a tight knot that is running Iraq now. He is not building a 

country; he is building a state for his own party and his own people.”80 

Within a month of publication, Iraq’s National Intelligence Service filed a 

defamation complaint against the newspaper’s chief editor, Allen Resberger and 

reporter Ghaith Abdul Ahed, demanding $1 million in damages and the 

disclosure of the unnamed sources. When the suit was announced, the Guardian 

reported that Prime Minister Maliki had called for the legal action and charged 

that the suit was “misguided.”81 The Prime Minister publicly denied his 

involvement and in an email response to this author, the Guardian clarified the 

paper’s understanding of Maliki’s role, “Although Al‐Maliki was not a party to 

the action, he has the appearance of a ‘sleeping’ partner throughout as the bulk 

of the expressed concerns relate to him.”82 This was the first time Iraqi officials 

had sued an international media outlet under Saddam‐era publication laws. 

31 



The Guardian case set significant precedents, according to Ibrahim al Marashi, 

“it’s the beginning of state monitoring of what international journalist are 

writing. I would say it’s a curtailment, a set back for freedom of the press, and on 

a grander picture of what’s happening in Iraq.”83 The Guardian case also 

incorporated a number of new strategies by the government to control the 

domestic media that has now extended to the international press. According to 

Marashi, “The freedom of journalists to use unnamed sources, for example, 

trying to register the activities of journalists, the state’s role in attempting to sue 

various foreign journalists, it is a state that is trying to exert control over the over 

the anarchy that allowed the media sphere to erupt in the first place.” 

The Guardian newspaper challenged the libel suit and hired an Iraqi lawyer to 

contest the fine. An Iraqi court commissioned a report from a group of three 

experts nominated by the Iraqi Union of Journalists, who concluded the article 

was not defamatory and thus no compensation should be granted. The panel of 

experts addressed the findings to the Judge of the Al‐Karkh Primary Court. “We 

did not find any statements or words of defamation in the article against the 

claimer [sic],” was the decision of the panel, and the findings cited Article 19 of 

the U.N.’s World Declaration of Human Rights. As the panel members pointed 

out, Iraq is a signatory of the U.N. declaration with includes the right of freedom 

of speech.84 

Chris Elliott, an editor at the paper, continued the court narrative in an email to 

this author:  

In October, the experts delivered a favorable opinion saying they did not 

believe the article was defamatory, that it was based on opinions, that 

sources should be protected and that the Guardian article did not breach 

32 



the standards required of the media. The court commanded a further 

report, this time from a panel of five experts, made up of journalists and 

lawyers. This was very critical of the article. 

The court judges rejected the testimony of the first panel, composed of members 

of the Union of Iraqi Journalist, without explanation. The court selected a second 

panel that reached a different conclusion. This time, the panel found that the 

Guardian had violated the publications law by “interfering in the Iraqi internal 

affairs and harmed the reputation of the Prime Minister.” In November 2009 an 

Iraqi court ordered the Guardian to pay a $75,000 fine. 

“I think what caught people’s attention was how big the damages were,” said 

Mohamed Abdul Dayem, who has watched this case closely as the Middle East 

and North Africa program coordinator for the Committee to Project Journalist. “I 

have failed to find the defamation there. To question the performance of the head 

of state is not defamatory. It seems so elementary. Legally speaking, this is 

hogwash.”85 

The demand for extraordinary damages has been much tougher on the domestic 

media, said Dayem. “They are far more than any local outfit can pay. When you 

look at Kurdistan, journalists there have been sued for $5 million and $10 

million.” The damage demands have had a chilling effect on the domestic media, 

said Dayem, but he remained puzzled over the objective. “There are so many 

patterns you can’t tell what is going to happen. It’s impossible to determine 

when a case goes to court, is the intention to kill the publication, or to convince 

the editors that a journalist is a liability, or to scare?” The court rulings have been 

confusing, he said, “There are currently Kurdish journalists who owe money 

because they lost a case. They haven’t paid and are eating dinner at home with 

33 



their kids. There are others who owe and are put in prison. It’s a little bit of 

everything.” 

The Guardian newspaper is appealing the Iraqi court judgment, but until the case 

is resolved, future coverage of Iraq had taken on added risks. Can the company 

continue to keep an office in Baghdad? Is it safe to send a correspondent into the 

country? Will Guardian reporters be subject to arrest at the airport? The case is 

unsettling said Guardian editor Chris Elliott and represents a threat against 

freedom of expression. “It is a very effective way to prevent Ghaith from 

working in Iraq,” wrote Elliott, “We don’t know what would happen if he went 

in.” The Guardian’s editor also wondered about the consequences of ignoring the 

court’s findings. ‘That would mean we couldn’t work in Iraq legitimately at all.” 

CONCLUSIONS 

For many years the major threat to freedom of expression in Iraq was the death 

threat, in a country where working as a journalist was one of the most deadly 

professions. However, by 2010, the security situation had dramatically improved 

with the lowest number of reported work related killings since 2003. But even as 

security improved, more complex impediments emerged to hinder journalists 

and domestic news outlets. 

The election season presented new hurdles, including regulations issued by the 

CMC. For the first time, the government required a license for media outlets and 

the registration of all media personnel. The CMC regulations barred coverage 

that incited violence or sectarianism, but the definitions remained vague and 

unclear. During the elections, for the first time, some international media were 

required to have a government permit to record interviews on the street. CNN 

34 



was prevented from filing on March 1, 2010, because the journalist and 

production crew did not have a permit. 

DOES THE IRAQI NEWS MEDIA CREATE AN ENVIRONMENT THAT 

ENCOURAGES DEMOCRACY AND STATE BUILDING? 

In a 2005 speech, President George Bush said that all successful democracies are 

built on common foundations, one of which is a “vibrant free press” that 

“informs the public, ensures transparency and prevents authoritarian 

backsliding.” The president’s remarks underline the U.S. commitment to develop 

a free and open media in Iraq. However, in Iraq, the picture remains mixed. Iraqi 

media remains one of the most diverse in the region; this landscape is 

constrained by a government that seems intent on curbing freedom of 

expression. 

As the violence had gone down, the central state has become more robust and 

has accumulated more power, explained Mohamed Abdul Dayem. “After 2006, 

fewer journalists are getting killed, but you see an increase in journalists who are 

beaten up by the military or prevented from entering a press conference or held 

for hours and days. There is an upsurge in that. Journalists can’t do proper 

journalism if everyday they leave the house, it is high likely they aren’t coming 

back, but they can’t do sustained journalism if they have to worry about an 

endless stream of defamation cases. They can’t do proper journalism if, when 

they go to a state agency and ask for crime statistics, and data that should be 

available, they are told to take a hike.” 

Seven years after the invasion of Iraq, the country has not become a symbol for 

media freedom in the Middle East. “On paper, yes, it maintains and has one of 

35 



the most liberalized media in the region,” said Douglas Griffin. “It has a lot of 

diversity on the air, you do hear differences of opinion. The problem is the 

broadcasters are highly partisan. It’s a noisy atmosphere of conflicting opinion, 

but it’s not balanced.”86 

As a 2009 UNDP study concluded: “Journalists face the challenge of reporting on 

other parties critically. Those journalists face difficulties getting information from 

politicians who are more inclined to give access to media affiliated with their 

own organizations. Journalists who are too critical of other factions often have 

been subjected to blackmail and death threats, if not death itself.” 

At the same time, international media development specialists say that the 

highly sectarian nature of the Iraqi media may be its saving grace. There are too 

many voices for the government to silence, even as government officials move in 

a more repressive direction. Those voices remain highly sectarian, with outlets 

funded by political parties or sectarian interests, which is not likely to change in 

the current climate of Iraq. For Hiwa Osman, the sectarian nature of the Iraqi 

media is tied to economic development “until we have a true free market, until 

the security situation is settled. Only then can media survive on advertising. 

Now, it can’t.” 

There is a long‐term price for continued media polarization in a country that has 

gone to war over the sectarian divide. The “war” is now largely carried out on 

television screens rather than the streets, but the sectarian media messages 

prevent a national narrative from emerging and according to the UNDP report, 

“undermined the capacity of the weak state to govern, and the political parties 

had the capability of re‐enforcing the country’s sectarian divisions.” 

36 



Is there evidence that a fractured media also fractures the national identity? 

Matthew Baum who has asked the same question in the U.S. context explained 

that there is not a consensus about the answer. “My opinion,” he continued, “is 

there are a variety of sources of the ‘commons’ in any civilization. The media is 

not it, but is part of it. When most of the population is tuning in you get a 

common representation of the world that gives everybody a common basis of 

conversation. You start out with a shared premise even if you don’t agree with 

the conclusion.” But in the Iraqi media landscape there are different realities 

presented according to the ownership and political orientation of the outlet. 

“What fragmentation does is, “said Baum, “it erodes that common space. Not 

only are we not agreeing on the conclusion, we are not agreeing on the premise. 

And that makes it hard to reach out beyond your own group.” 

In Ibrahim Marashi’s 2007 study of the Iraqi media, he noted that “pluralism can 

be positive: it can contribute to power‐sharing, help frame the idea of the nation, 

and reinforce the capacity to govern during a time of crisis and moderate 

violence.” Instead, Iraq’s pluralism appears to have contributed to a hardening of 

the sectarian divide. “Pluralism, without regulation, can also lead to the rise of 

media that can be abused as a means of encouraging violence,” wrote Marashi in 

his 2007 report. It is hard to imagine how a weak Iraqi government can regulate 

the chaos of the Iraqi media landscape, or objectively determine when an outlet 

is inciting violence or promoting sectarian views.  

37 



38 

 

 

ENDNOTES 

1 “Media Monitoring during the Iraqi Parliamentary elections in 2010,” Al Mir’at 

(Mirror) Media Monitoring Network, Media Monitoring Period November 15, 2009 

– March 6, 2010. 

2 “Iraq Media Study: National Audience Analysis,” D3 Systems, November 2009. 

3 Ibrahim Al‐Marashi, ”The Dynamics of Iraq’s Media: Ethno‐Sectarian Violence, 

Political Islam, Public Advocacy and Globalization,” Open Society Institute, 2007. 

4 Phone Interview with Hiwa Osman, April 2, 2010. 

5 “Media Monitoring during the Iraqi Parliamentary elections in 2010,” Al Mir’at 

(Mirror) Media Monitoring Network, Media Monitoring Period November 15, 2009 

– March 6, 2010. 

6 “Iraq PM Seeks Manual Vote Recount,” al‐Jazeera English, Last Updated March 

21, 2010. 

7 Benjamin Isakhan, “Manufacturing Consent in Iraq: Interference in the post‐

Saddam media sector,” International Journal of Contemporary Iraqi Studies, Volume 

3, No 1, 2009. 

8 “Media Monitoring during the Iraqi Parliamentary elections in 2010,” Al Mir’at 

(Mirror) Media Monitoring Network, Media Monitoring Period November 15, 2009 

– March 6, 2010. 

9 Phone interview with Razzaq al Saidi, April 12, 2010. 



39 

 

 

10 Phone interview with Al Marashi, March 7, 2010. 

11 Ibid 

12 Phone interview with Douglas Griffin, May, 4, 2010. 

13 Phone interview with Theo Dolan, February 8, 2010. 

14 Poll conducted by the National Democratic Institute; report obtained by author, 

February 2010. 

15 Ibid 

16 Ibid 

17 Phone Interview with Mohammad Abdul Dayem, May, 2, 2010.  

18 Phone Interview with Hiwa Osman, April 2, 2010. 

19 “Iraq Media Study: National Audience Analysis,” D3 Systems, November 2009. 

20 Ibid 

21 Phone Interview with Hiwa Osman, April 2, 2010. 

22 Benjamin Isakhan, “Manufacturing Consent in Iraq: Interference in the post‐

Saddam media sector,” International Journal of Contemporary Iraqi Studies, Volume 

3, No 1, 2009. 

23 Paul Cochrane, “The ‘Lebanonization’ of the Iraqi Media: An Overview of 

Iraq’s Television Landscape,” Transnational Broadcasting Studies, 2006. Report 

available at <http://www.tbsjournal.com/Cochrane.html> 



40 

 

 

24 Ibid 

25 William A. Rugh, Arab Mass Media: Newspapers, Radio and Television in Arab 

politics, Praeger, 2006. 

26 “11th Al Iraqiya employee gunned down in Baghdad,” Reporters Without Borders, 

May 31, 2006. See <http://en.rsf.org/iraq‐11th‐al‐iraqiya‐employee‐gunned‐31‐05‐

2006,17867.html> 

27 Poll conducted by the National Democratic Institute; report obtained by author, 

February 2010. 

28 Ibid 

29 Benjamin Isakhan, “Manufacturing Consent in Iraq: Interference in the post‐

Saddam media sector,” International Journal of Contemporary Iraqi Studies, Volume 

3, No 1, 2009. 

30 “Media Monitoring during the Iraqi Parliamentary elections in 2010,” Al Mir’at 

(Mirror) Media Monitoring Network, Media Monitoring Period November 15 2009 

– March 6, 2010. 

31 Phone Interview with Hiwa Osman, April 2, 2010. 

32 Ibid 

33 “Media Monitoring during the Iraqi Parliamentary elections in 2010,” Al Mir’at 

(Mirror) Media Monitoring Network, Media Monitoring Period November 15, 2009 

– March 6, 2010. 



41 

 

 

34 “Iraq Media Study: National Audience Analysis,” D3 Systems, November 2009. 

35 Ibid 

36 Ibid 

37 Ibrahim Al‐Marashi, ”The Dynamics of Iraq’s Media: Ethno‐Sectarian Violence, 

Political Islam, Public Advocacy and Globalization,” Open Society Institute, 2007. 

38 Phone Interview with Hiwa Osman, April 2, 2010. 

39 “Media Monitoring during the Iraqi Parliamentary elections in 2010,” Al Mir’at 

(Mirror) Media Monitoring Network, Media Monitoring Period November 15, 2009 

– March 6, 2010. 

40 Ibrahim Al‐Marashi, ”The Dynamics of Iraq’s Media: Ethno‐Sectarian Violence, 

Political Islam, Public Advocacy and Globalization,” Open Society Institute, 2007. 

41 Phone interview with Razzaq al Saidi, April 12, 2010. 

42 Ibid 

43 “Iraq Media Study: National Audience Analysis,” D3 Systems, November 2009. 

44 “Media Monitoring during the Iraqi Parliamentary elections in 2010,” Al Mir’at 

(Mirror) Media Monitoring Network, Media Monitoring Period November 15, 2009 

– March 6, 2010. 

45 Phone Interview with Mohammad Abdul Dayem, May, 2, 2010.  



42 

 

 

46 Ibrahim Al‐Marashi, ”The Dynamics of Iraq’s Media: Ethno‐Sectarian Violence, 

Political Islam, Public Advocacy and Globalization,” Open Society Institute, 2007. 

47 “Iraq Media Study: National Audience Analysis,” D3 Systems, November 2009. 

48 Interview with Matthew Baum, Cambridge, MA, March, 12, 2010. 

49 Ibid 

50 Anthony Shadid, “Iraqis Reach Deal to End De‐Baathification Push,” The New 

York Times, May 11, 2010. 

51 “Iraq: Candidate Ban Jeopardizes Election,” Human Rights Watch News, January 

26, 2010. 

52 Ibid 

53 Ibrahim Al‐Marashi, ”The Dynamics of Iraq’s Media: Ethno‐Sectarian Violence, 

Political Islam, Public Advocacy and Globalization,” Open Society Institute, 2007. 

54 Miles, Hugh, 2005, al‐Jazeera: How Arab TV news challenged the world, 

London: Abacus  

55 “Rapid Reaction Media Team” Concept: White Paper, G.W.U. Archives 

<http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/iraq_media_01.pdf> 

56 Miles, Hugh, 2005, al‐Jazeera: How Arab tv news challenged the world, 

London: Abacus 



43 

 

 

57 Monroe E. Price, Ibrahim al Marashi, and Nicole A. Stremlau, “Media in the 

Peace‐Building Process: Ethiopia and Iraq,” Annenberg School for Communications: 

Departmental Papers, 2009. Paper available at Scholarly Commons: 

<http://repository.upenn.edu/asc_papers/149> 

58 Senate Democratic Policy Committee Hearing, 2/14/05; 

<http://democrats.senate.gov/dpc/hearings/hearing19/north.pdf>  

59 <http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa04/gmj‐fa04‐rugh.htm> 

60 Finer 2005; Metcalf 2006; Al‐Deen 2005; Al‐Marashi 2007: 106; Cochrane 2006; 

RadioNetherland 2005 

61 Joel Campagna, “Al Jazeera: Leave it to Viewers,” Committee to Protect 

Journalists, August 4, 2004. 

62 “Iraq tells media to toe the line,” Reuters, November 12, 2004. 

63 Ibid 

64 Charles Levinson, “Iraq’s ‘PBS’ accused of sectarian slant,” The Christian Science 

Monitor, January 10, 2006. 

65 Coalition Provisional Authority Order Number 65: Iraqi Communications and Media 

Commission, March 20, 2004. Available at 

<www.ihec.iq/content/file/cpa_orders/cpa_65_cmc_en.pdf> 

66 Phone Interview with Hiwa Osman, April 2, 2010. 

67 Phone Interview with Hiwa Osman, April 2, 2010. 



44 

 

 

68 2009 UNDP/UNESCO “The Legal and Regulatory Framework applicable to 

media telecommunication and Internet in Iraq 

<http://www.albanyassociates.com/pubs/frameworktomediaandtelecomiraq.pdf> 

69 Phone Interview with Hiwa Osman, April 2, 2010. 

70 Text of CPA Order 14 available at 

<www.ihec.iq/content/file/cpa_orders/cpa_14_en.pdf> 

71 Phone interview with Douglas Griffin, May 4, 2010. 

72 2009 UNDP/UNESCO “The Legal and Regulatory Framework applicable to 

media telecommunication and Internet in Iraq 

<http://www.albanyassociates.com/pubs/frameworktomediaandtelecomiraq.pdf> 

73 January 2010 Special Inspector General for Iraq Reconstruction 

<http://www.sigir.mil/publications/quarterlyreports/January2010.htmlUS> 

74 Joe Stork, ”Letter to the Communication and Media Commission of Iraq,” 

Human Rights Watch, April 12, 2010. Contents of Letter available here: 

<http://www.hrw.org/en/news/2010/04/09/letter‐communication‐and‐media‐

commission‐iraq> 

75 Phone Interview with Mohammad Abdul Dayem, May, 2, 2010. 

76 Phone interview with Douglas Griffin, May, 4, 2010. 

77 Ibid 

78 Phone Interview with Faisal Istrabadi, February 24, 2010. 



45 

 

79 Ibid 

80 Ghaith Abdul‐Ahad, “Six years after Saddam Hussein, Nouri al‐Maliki tightens 

his grip on Iraq,” The Guardian, April 30, 2009. 

81 Martin Chulov, “Iraqi intelligence sues Guardian,” The Guardian, May 27, 2009. 

82 Email correspondence with Chris Elliot from The Guardian, February 11, 2010. 

83 Phone Interview with Ibrahim al Marashi, March 7, 2010. 

84 English translation of legal documents obtained from the Editorial Legal 

Department of Guardian News and Media Limited, via email, February 17, 2010. 

85 Phone Interview with Mohammad Abdul Dayem, May, 2, 2010. 

86 Phone interview with Douglas Griffin, May 4, 2010. 


