
JUNK NEWS: 
Can Public Broadcasters Buck the
Tabloid Tendencies of Market-
Driven Journalism?
A Canadian Experience

by 

William John Fox

Discussion Paper  D-26
August 1997

PRESS  POLITICS

PUBLIC POLICY

The Joan Shorenstein  Center

Harvard University
John F. Kennedy School of Government



JUNK NEWS: 
Can Public Broadcasters Buck the
Tabloid Tendencies of Market-
Driven Journalism?
A Canadian Experience

by 

William John Fox

Discussion Paper  D-26
August 1997



William Fox 1

William Fox brings a rich, and distin-
guished, background to the issue of the press
and public policy. As a Canadian journalist, he
worked as Ottawa and Washington Bureau Chief
for the Toronto Star, Canada’s largest newspaper
and then as a public official, he served as press
spokesman and communications director for
Conservative Prime Minister Brian Mulroney
from 1984 to 1987. During those years in gov-
ernment, tempered by two decades as a newspa-
per reporter, he observed at first hand the politi-
cal—and journalistic—struggle he is about to
describe.

Canada, unlike the United States (but like
most of the rest of the world), developed its
radio and television broadcasting system basical-
ly outside the intensely commercial world—and
commercial, competitive values—that has
always characterized U.S. broadcasting.
Modeling their system to a great degree on the
BBC, Canadians long took great pride not only
in the CBC’s “public service” tradition, but its
insulation from the often painfully crass and
entertainment-oriented neighbor to the south.

The insulation, of course, was never com-
plete: Canada allowed competing private broad-
casting, and perhaps more importantly, ninety
percent of Canadians live within a hundred
miles of the U.S. border, allowing them to easily
watch their fill of Beverly Hills 90210, Oprah,
Cops, Jeopardy, or Family Ties. Nonetheless, the
Canadian Broadcasting Corporation—especially
in its news division—strived to sustain a level
of excellence, and immunity from Nielsen-dri-
ven sensationalism, that always distinguished it
from U.S. networks. It was a tradition
Canadians themselves respected, overwhelming-
ly choosing their own public news broadcasts
over local private and U.S. competitors.

In the 1980s, the CBC came under unusu-
ally strong new pressures to alter the distinctive
features of its news coverage. A wave of “pro-
market,” “deregulating” forces was sweeping
through much of the non-Communist world,
most visibly first in the England of Margaret
Thatcher and then in the America of Ronald
Reagan, but often elsewhere with equal (if some-
times less visible) force, transforming a host of
industries from broadcasting and telecommuni-
cations to housing, finance, transportation, and
utilities. Across Europe, Latin America and

Southeast Asia, public broadcasters found them
negotiating a new world of “public-private”
competition, in which newly-licensed private
broadcasters, cable, and satellite operators
fought for audiences that had grown up with
never more than a handful of public stations as
their fare.

Hailed by its proponents as an unalloyed
triumph for “democratizing media,” the new
competition began to reshape not just public
choices in entertainment, but news as well.
America’s “OJ Addiction”—its penchant for “if-
it-bleeds,-it-leads” news choices—suddenly
placed new pressures on public broadcasters in
Canada, as well as Britain, France, Germany,
Italy, and dozens of other countries, to match or
defend themselves against this American-style
tsunami, as one critic put it, of “blood, blonds,
weather, and chatter.”

In Canada’s case, the new commercializing
pressure on the CBC coincided with yet another
protracted round of national debate over the
meaning of Canadian nationhood itself. In the
1980s, Quebec was again restive, and seeking
some sort of greater separation from the coun-
try’s English-speaking majority. To Americans,
whose own debate about national unity caused
the bloodiest war in our history, Canada’s
debate was thankfully pacific but at times no
less earnestly and passionately engaged, espe-
cially on the part of the Quebecois.

First Pierre Trudeau’s, then Brian
Mulroney’s government sought constitutional
means to resolve this anguished dispute.

A patriation package fashioned at closed
door sessions in 1987 known as the Meech Lake
agreement, floundered in 1990. A second effort,
known as the Charlottetown Accord, was reject-
ed in a national referendum in 1992.

Enter the Canadian Broadcasting
Corporation, and the painful and challenging
dilemma of a long “pubic service” journalism’s
tradition amidst a new world of competitive,
market-driven forces. Under pressure (including
from the Mulroney government, Bill Fox’s
employer) to be both more economically “effi-
cient” and more “market responsive” to its
audience, how was the nation’s premier TV
news department to cover the constitutional
challenge represented by Meech Lake and
Charlottetown?

INTRODUCTION



2 Junk News

Surely, the sovereignty and unity of a
nation represents more at stake than a Los
Angeles murder trial, however infamous: but
unlike the past, when its mission was clear
(indeed legislatively-prescribed), what now
should guide CBC coverage of these critical
gatherings?

Fox argues that, in a sense, the CBC failed
its historical and charter mandate by succumb-
ing to “commercial” pressures. He details the
national network’s coverage of both events, and
contrasts serious public policy reporting oppor-
tunities with the “horse-race” coverage actually
produced. If the criticisms sound familiar to
Fox’s southern neighbors, they are—especially
now in a U.S. TV culture that seems addicted to
the values of “infotainment” over news.

For Canadian viewers—and their crown-
jewel public broadcaster—the issues are newer,
and in a sense, more troubling because they
speak to a difficulty that proponents of “marke-
tizing” all but ignored in their deregulating zeal.
It is a crisis alive still, four years later, not only
in Canada but dozens of other countries where
public broadcasting traditions had sustained a
commitment to excellence in news reporting, a
system that had been insulated from the darker
effects of a purely commercial model. What the
outcome of this new era will be is uncertain—
what is certain is that Fox has added both
important data, and deeply-drawn reflections
based on his veteran journalistic and political
service, to a growing, and crucial debate about a
proud legacy of journalism caught between civic
and mass commercial ends. 

Richard Parker
Senior Fellow
The Joan Shorenstein Center on 

the Press, Politics and Public Policy
John F. Kennedy School of Government
Harvard University



William Fox 3

Introduction

The media is a primary site of political dis-
course in any liberal democracy. Journalism pro-
vides much of the vernacular for the public poli-
cy dialogue between electors and the elected.1
Media scholars, however, agree the journalists’
narrative is not a free choice but a choice guided
by institutions, routines and conventions; what
Herbert J. Gans describes as the “paraideology”
of journalism.2

In the United States, this narrative choice
flows from a distinct professional culture; a cul-
ture that in the mainstream media evolved with-
in a dominant economic paradigm—the assem-
bly of large audiences for interests with paid
messages to convey. First conceived by the 19th
century newspaper and magazine industry, this
re-definition of a “citizen” or “reading” audience
as “consumer” was embraced enthusiastically by
the emerging electronic media of the early 20th
century. The pressure of commercialism, there-
fore, is an integral component of the commodity
Americans called “news”.

The world’s first commercial broadcasting
station—XWA, later CFCF—was launched in
Montreal, Canada in 1919. As the technology
advanced, and private stations proliferated, how-
ever, broadcasting in Canada became a heated
political and social issue as policy makers came
to appreciate the potential of emerging broadcast
technologies as instruments of mass communi-
cation.

The nation’s private broadcasters pressed
their case for a U.S.-style commercial radio sys-
tem based on a free-market ideology. Others,
fearful control of the new medium by the private
sector’s Philistines would lead inevitably to U.S.
domination of the country’s airwaves, pressed for
an alternative that would mitigate the impact of
commercialism on Canada’s “public sphere” by
advancing the concept of a “public broadcaster.”

Inspired by the British Broadcasting
Corporation as “a cultural, moral and educa-
tive force for the improvement of knowledge,

taste and manners,”3 activists such as Graham
Spry and Alan Plaunt4, helped define a
Canadian model.

The BBC’s mandate included a specific
acknowledgement of broadcasting’s role in “the
formation of an informed and reasoned public
opinion as an essential part of the political
process in a democratic society.”5 The BBC’s
first director, John Reith, later Lord Reith,
believed the best way to create good journalism
was to ensure the broadcaster’s independence
from the vagaries of the marketplace.

Both tenets were enthusiastically
embraced by Canadian supporters of public
broadcasting. As Spry observed, “it is a choice
between commercial interests and the people’s
interests and it is a choice between the state
and the United States.”6

A Royal Commission chaired by Sir John
Aird concluded in 1927 that the only viable
means to forestall American domination of
Canadian airwaves was the creation of a
national broadcasting system based on some
form of public ownership. By the mid-1930s,
after one false start, Parliament created the
Canadian Broadcasting Corporation. But in a
quintessentially Canadian compromise, the
Conservative government of the day also decid-
ed there was a role for private broadcasters in
the Canadian media mix. The result was a
broadcast hybrid of the British public service
and American commercial models. This bifur-
cation might have worked had CBC been
afforded total immunity from market pressure.
The public broadcaster is sustained by an
annual appropriation approved by Parliament
that by the late 1980s was approaching $1 bil-
lion (Cdn.) a year.7 With the election of a
Conservative government in 1984, solving
Canada’s debt/deficit problem emerged as a
public policy priority, a priority shared by the
current Liberal government. In successive bud-
gets, the federal government cut expenditures
for all departments, agencies and crown corpo-
rations. As a direct consequence of these cuts,
the public broadcaster was forced to seek a
more commercial footing. In fact, by January,
1997 the CBC—for the first time in history—
was forced to run paid advertisements in its
nightly newscast.

JUNK NEWS: CAN BROADCASTERS BUCK THE TABLOID TENDENCIES OF
MARKET-DRIVEN JOURNALISM?—A CANADIAN EXPERIENCE

by William John Fox

William J. Fox was a Fellow at the Shorenstein Center 
in the spring of 1995. He is now a Toronto-based media 
consultant and a policy seminar instructor at the School 
of Policy Studies, Queen’s University. He can be reached 
at (416) 364-3659.



4 Junk News

The reportorial challenges that arise with-
in a public broadcaster when commercial con-
siderations clash with the concept of journalism
as a public service is the focus of this paper. The
paper itself will test the following hypothesis:
can a public broadcaster in an era of budget cuts
buck the tabloid tendencies of market-driven
journalism and deliver on its public service
mandate? As case studies, this paper will ana-
lyze the CBC television network’s coverage of
two complex public policy initiatives—the
Meech Lake Accord of 1990 and the
Charlottetown Round of 1993.

Spearheaded by prime minister Brian
Mulroney, Meech Lake and Charlottetown were
major attempts at Canadian constitutional
reform and dominated the policy agenda of
Canada’s political elite at a time when the elec-
torate was preoccupied with a deep and endur-
ing economic recession.

In public policy terms, Canadian political
elites have long considered constitutional
reform a pre-condition for the continued exis-
tence of the Canadian federation. Yet for politi-
cal journalists, the clause-by-clause reporting of
proposed changes to the constitutional amend-
ing formula or the various options for Senate
Reform that both Meech Lake and
Charlottetown produced challenged today’s
increasingly consumer-sensitive definition of
what constitutes “news.”

For illustrative purposes, this paper will
focus on the CBC’s English-language coverage
during peak news periods for each initiative—a
First Minister’s Conference (June 3-10, 1990) for
Meech Lake, and for the Charlottetown Accord
the referendum campaign in September and
October, 1992.

II. Television News: News that Matters

The impact of media coverage on public
attitudes and opinions has been the subject of
press speculation and academic analysis for years.

Since the 1970s, the third stream of
research inspired by the work of Walter
Lippman emerged, staking out what the
University of Calgary’s David Taras calls “a
middle position between the magic bullet theo-
ry and the selective attention schools associated
with Lazarsfeld and others”.8 The central propo-
sition of this third stream is that issues that
receive prominent attention on the national
news become the problems viewers regard as
most important, Taras states.9

Television news, according to Todd Gitlin,
is structured according to precise “frames”

which Gitlin says help reporters organize news
stories in a manner that allows the audience to
consider media messages in some context. The
“Cold War” frame applied to media coverage of
U.S. foreign policy, post-1945, is a case in point.

Robert Entman argues that framing essen-
tially involves selection and salience. By defin-
ing problems, diagnosing causes, making moral
judgments and even suggesting remedies,
Entman also argues, frames have important
implications for political communication.
“Journalists may follow the rules of objective
reporting and yet convey a dominant framing of
the news text that prevents most audience
members from making a balanced assessment of
the situation.”10

Extending a concept first articulated by
Bernard Cohen in The Press and Foreign Policy,
Shanto Iyengar and Donald Kinder posit that
media coverage matters, not because the media
tells news consumers what to think, but more
precisely, because the media tell people what to
think about.11

While there are obvious limits to televi-
sion’s power, Iyengar establishes conclusively
that television news about politics and public
policy can have a significant impact on public
opinion because of these “agenda-setting” and
“priming” and “band wagon effect” properties.
Problems that receive prominent attention on
the national news thus become the problems
viewers regard as the nation’s most pressing and
serious.

University of Calgary professor Barry
Cooper says the evidence supporting Iyengar’s
research on U.S. subjects was so strong “that
the conclusion may be taken as an unqualified
fact. There is no reason to think that different
results would be obtained by Canadian sub-
jects.”12

Iyengar’s studies further suggest the plac-
ing of a news story in a newscast had a direct
impact on viewer attitudes. Viewers not only
recognize the ordering of items on a national
newscast as an editorial judgment but tend to
endorse that judgment.

In recent years, as television newscasts
became hyper-sensitive to the vagaries of the
marketplace, news producers moved to a new
model in their decision-making process. Instead
of exercising the traditional mandate of ranking
news items in order of importance, television
journalists began ranking them in order of inter-
est. Viewers, in turn, assume these items of
interest are by definition the most pressing
political and social problems we face.



William Fox 5

III. The People’s Network

Public broadcasters were created, in part,
to curb the market-driven tendencies so visible
in American broadcasting.

Canada’s policymakers have long sub-
scribed to the view that broadcasting is more
than just a business, that it had the potential to
nurture and nourish national unity and
Canadian culture. “Its potentialities are too
great, its influence and significance too vast, to
be left to the petty purposes of selling cakes of
soap,” concluded Spry.13

To that public end, the CBC receives a sig-
nificant annual appropriation—almost $1 billion
(Cdn.)—from Canadian taxpayers to help finance
its operations. For the fiscal year 1994-95, the
CBC’s budget was $1.556 billion; total revenues
were $1.365 billion, of which the government’s
operating grant totalled $951.3 million or 71%
(the remaining 29% revenues came from “self-
generating” activity including advertising).

An analysis of CBC budgets over the previ-
ous decade reveals two important trends. First,
although the network’s government grant grew
by 22% over those ten years, the Consumer
Price Index in Canada rose 40% during the same
period. The subsidy from taxpayers, therefore,
did not keep pace with inflation. Second, in per-
centage terms, the 1994-95 appropriations
accounted for 70% of the public broadcaster’s
total revenues. A decade earlier, 82% of the
CBC’s revenues came from the taxpayers.14

As this balance between government grant
and “self-generating activity” shifted, the CBC
was forced to be more market sensitive. The
CBC, therefore, was not entirely immune to the
pressures of audience assembly. Its news and
current affairs programs are expected to attract
audiences comparable to those of the privately-
owned English-language competition, CTV, and
yet the CBC is expected to do so with journal-
ism that is consistent with the mandate and
high standards set out in federal legislation
known as the Broadcast Act (and detailed in the
network’s 1982 manual Journalistic Policy.)15

At the time of the Meech Lake initiative,
the Broadcast Act specifically entrusted the
CBC with “contributing to the development of
national unity.”16 This clause is particularly sig-
nificant in the context of any perceived threat to
the Canadian federation’s continued existence.

Few stories challenge the CBC more than
stories related to national unity. With distinct
cultures, legal systems, and political traditions,
the country’s political alliance of English-speak-

ing and French-speaking “founding peoples” has
long been an uneasy one, and readily lends itself
to the “drama, conflict, denouement” narrative
form of television news.

IV. The Meech Lake Accord

The Meech Lake constitutional round is a
case in point. Constitutional reform is some-
thing of a cottage industry in Canada and has
been carried out in fits and starts for more
than a century. Whereas Americans won their
independence on a field of battle, Canadians
negotiated theirs in back rooms from
Westminster to Ottawa at a pace that gives
new meaning to the term “incrementalism”.

The Meech Lake round had its genesis in
the 1980 Quebec referendum campaign. The
province’s government, led by Parti Québécois
premier Rene Levesque, was seeking a man-
date to begin negotiations for Quebec’s with-
drawal from the Canadian federation. Prime
Minister Pierre Trudeau, campaigning for the
pro-federalist forces, promised Quebeckers a
renewed federalism that would better meet
their aspirations if they voted “No” in the ref-
erendum. Quebeckers did just that. The PQ
initiative was defeated in a 60/40 split of votes
cast.

After two years of protracted negotiation
with the provincial governments—including
Levesque’s recalcitrant Péquistes—Trudeau
fashioned a “patriation” package in 1982 that
was acceptable to English Canada but was
rejected by all parties in Quebec’s National
Assembly. In a rare show of solidarity,
Quebec’s “independentistes” and federalists
alike decided Quebec would not participate in
any future constitutional negotiations until
the province’s grievances had been addressed.
It was left to Trudeau’s political adversary
Brian Mulroney to deal with the consequences
of Quebec’s bipartisan refusal to endorse
Trudeau’s 1982 patriation plan.

In the 1984 federal election campaign,
Mulroney’s policy platform was built on “four
pillars” that included a promise of “national
reconciliation.” Mulroney pledged that a
Conservative government would dedicate itself
to returning Quebec to the constitutional fold.

The agreement hammered out at a series
of closed door sessions at Meech Lake—a fed-
eral government retreat just outside of Ottawa
in June, 1987—was the Conservative Prime
Minister’s attempt to deliver on his 1984 cam-
paign promise to end Quebec’s constitutional
isolation.



6 Junk News

The rare consensus of Canada’s govern-
ment leaders that emerged from these 1987
meetings was widely acclaimed by media
observers and quickly embraced by the leaders
of all federal opposition parties. But a further
step remained. The constitutional amending
procedures set out in Trudeau’s 1982 pact stipu-
lated that the partners of the Canadian confeder-
ation had three years from the date of signing of
a final draft to ratify the change. If no such sign-
ing occurred by June, 1990, the draft would be
voided, and work would start all over again.

Even before the final draft text was crafted,
Trudeau himself struck a discordant note. In
twinned op-ed pieces carried in the Toronto Star
and the Montreal daily La Presse, the former
prime minister argued the proposal, with its
clause recognizing Quebec as a “distinct soci-
ety,” effectively created a federal system that
conferred rights on one province and its citizens
that were not conferred on another.

While it may seem self-evident that a
province that has a separate language, separate
legal system and a unique culture is by defini-
tion “distinct” from the others, Trudeau’s char-
acterization of Quebec’s special status as “value-
added” caused considerable consternation in
English Canada.

For CBC reporters, the Meech Lake story
was from the beginning a story about politics
and exercise of same; details of the reform pack-
age were of secondary import. As CBC-TV’s
Ottawa bureau chief Elly Alboim would write
later, “we, as political journalists, were watch-
ing a naked exercise in power and were attracted
to the reportage of the exercise in power more
than we were attracted to covering some of the
substance of the accord.”17

Fast forward to June 1990. Ratification had
hit a series of snags. Changes in government in
three provinces caused legislatures originally
supportive to reverse position. The machina-
tions of Canada’s first ministers to that point
had failed to resolve differences. The clock on
the Meech Lake pact was running out. By June
23, 1990, the accord, like Cinderella’s coach,
would turn into a pumpkin if it was not
approved by the federal parliament and all ten
provincial legislatures.

The nation’s first ministers were sum-
moned to Ottawa on June 3rd for a final negoti-
ating session. The negotiations, carried out
behind closed doors, lasted a full week in a high-
ly-charged atmosphere reporters likened to that
found in 11th hour labor negotiations.

The June 3rd conference—the culminating

and decisive moment for the Meech Lake
process—was a major media event and the
CBC’s preparations were extensive. Peter
Mansbridge, anchor of the CBC’s flagship news
show “The National” was sent from the net-
work’s Toronto studios to host coverage on loca-
tion in Ottawa. Under Alboim’s direction, 25
reporters were assigned to the talks. A CBC
computer held a special Meech Lake file so that
all information amassed was shared with all
CBC reporters on the story. Any information
that went on the air was triple-checked, an extra
step beyond the standard requirement of two
sources. A second marching order stipulated
nothing could be said on air that had not been
confirmed by at least one pro-Meech and one
anti-Meech delegation.

Despite these elaborate precautions, the
CBC was accused of showing a pro-Meech bias
in its coverage following the week-long
marathon bargaining sessions.

Liberal MP John Harvard, a former CBC
employee, fired off an angry letter to the net-
work brass accusing the CBC of being only too
happy to contribute to what he described as the
“atmosphere of fear” that surrounded the Meech
Lake negotiations, and claiming the CBC “fell
victim to the (federal) government’s strategy of
creating a crisis.” Western Report, a weekly
newsmagazine, claimed the CBC conducted
itself “as if it were a mouthpiece of the Prime
Minister’s Office.” Western Report’s accusation
is particularly ironic, given the state of relations
between the Prime Minister and the CBC’s
Ottawa Bureau at the time. Years later, Izzy
Asper, president of the Winnipeg-based Canwest
Global television system was still using criti-
cism of the CBC coverage of Meech Lake to jus-
tify his bid for a new national network.18

Were these angry denunciations of the
CBC’s professionalism the usual attacks of the
disgruntled, or did the complaints have some
foundation? And did the CBC’s coverage suc-
cumb to market pressures and offer an editorial
product that was long on conflict and short on
content at the expense of its public service man-
date?

Meech Lake: A Case Study: Media scholars
agree that reporters and the public see politics
and politicians through different panels of the
prism each calls truth. For journalists, the domi-
nant “schema” or cognitive structure is that
politics is a strategic game “played by individual
politicians for personal advancement, gain or
power.”19 Paul Weaver argues “the game takes
place against a back drop of governmental insti-



William Fox 7

tutions, public problems, policy debates and the
like, but these are noteworthy only insofar as
they affect or are used by, players in pursuit of
the game’s rewards.”20 The rewards, invariably,
flow from holding office.

The public, in contrast, view politics pri-
marily as an exercise in choosing leaders and
solving the electorate’s problems.21 Voters,
according to V.O. Key, are moved “by concern
about central and relevant questions of public
policy, of government performance, and of exec-
utive personality.”22 Tom Patterson notes the
“game” and “governing” schemas are linked in
the minds of reporters and the voters “but the
game schema dominates the journalist’s
response to new information far more than the
voter’s response. The governing schema is, by
contrast, a larger part of the voter’s response
than the journalist’s.”23

A private broadcaster, sensitive to market
pressures, might reasonably be expected to opt
for a dominant “game” schema for its political
coverage. As Patterson observes, “the first fact
of journalistic life is that a reporter must have a
story to tell.”24 In this era of channel surfing,
policy problems lack the novelty a reporter
seeks. But are the expectations the same for a
public broadcaster with a public service man-
date? Should the CBC’s Meech Lake coverage
reflect the “game” schema preferred by reporters
or the “governance” schema preferred by the
public the network reporters are to serve?

A National Media Archive study of the
CBC’s coverage the week of the pivotal First
Minister’s Conference June 4 to 10, 1990 was
used as a baseline for this paper. (A division of
the Fraser Institute, a right-of-centre British-
Columbia-based think tank, the NMA is virtual-
ly the only private concern that regularly pub-
lishes content analysis studies of Canada’s tele-
vision networks.) The analysis included news
reports for “The National,” the newscast that
leads the CBC’s hour-long news and current
affairs program, as well as the current affairs seg-
ment on “The Journal.”25 The programs ran
sequentially in the prime time 10 to 11 p.m. slot.

The NMA study suggested CBC television
did opt for a dominant “game” schema rather
than a “governance” schema for its Meech Lake
coverage. Further, the study concludes the net-
work used a “crisis/crisis overcome” frame to
tell the story of the week-long negotiating ses-
sion.

In the context of Iyengar’s theories of the
media’s agenda-setting properties, the study
found that fully three-quarters of the CBC’s

nightly newscast during that critical June 3rd
week was devoted to the Meech Lake saga. Of
69 stories aired on the “National” in that seven-
day period, all but 17 (or thus 75%) dealt with
the constitutional negotiations. By contrast,
CTV, Canada’s private English-language net-
work, afforded the Meech talks 42% of its total
coverage on the CTV National News.

The NMA study concluded 73% of the
CBC stories on Meech emphasized discord or
disagreement between first ministers. And less
than four percent of the coverage could be con-
sidered strictly “issue” coverage or coverage
devoted to “governance” problems with the
specifics of the reform package itself.
Significantly, the NMA study revealed that none
of the CBC stories presented a collapse in the
talks as a potential positive outcome.

The NMA’s over-arching conclusions are
consistent with a detailed content analysis of
CBC coverage completed for this paper. This
writer’s analysis did not conform to strict social
science standards, but rather reflects a some-
what subjective examination drawing on 29
years of experience working each point of the
press, politics, public policy triangle. The analy-
sis focused on a single question: did the “game”
schema or the “governance” schema dominate
the CBC’s coverage? The purpose was to exam-
ine whether public broadcasters can resist
today’s market-driven tendencies towards trivi-
alization and tabloidization in their news cover-
age. The findings are decisive.

For “The National,” the “bills” or teasers
at the top of the newscast highlighted Meech
Lake stories every night of the week studied.
With the exception of the June 8th newscast—
when the entire program was given over to a
single anchor-led, “live” report of a possible
breakthrough in the talks—no newscast featured
fewer than four Meech reports. On one night,
nine Meech-related items were aired.

Without exception, the Meech-related
reports led each newscast during the study
week. The overwhelming majority of stories fol-
lowed a dominant “game” schema, focusing on
conflict, strategy and the likelihood of resolu-
tion in time to meet the deadline for ratifica-
tion. Further, those few stories (only four in the
course of the week) that could arguably be cate-
gorized as “governance” or “issues” stories
tended to examine the specifics of the reform
package in the context of the issue’s potential to
make or break the deal rather than the issue’s
implication for the way Canadians go about the
business of governing themselves.



8 Junk News

The CBC’s news accounts in equally over-
whelming proportions reflected a “crisis” con-
struct. Specific developments for each news
cycle were identified as flashpoints, consistent
with Iyengar’s concept of an episodic frame.
Political leaders were then linked in treatment-
responsibility fashion relative to their ability to
alleviate the problem or not. The CBC news
reports almost without exception included a
“search for a solution” component. In fact, in
25% of the coverage the “search for a solution”
provided the news hook for the report; but again,
the solution being sought was a political one.

Consistent with Leon Sigal’s findings in his
seminal study, official sources—particularly
politicians—were the focus of much of the
CBC’s coverage.26 Fully three-quarters of the
reports included clips from the political princi-
pals only, or “politicians plus.” Only two news
items featured “third parties” exclusively, two
others were built around “streeters”—on the
street interviews with citizens selected at ran-
dom by the reporter in the field. Each newscast
included at least one “analysis” round-table dis-
cussion, featuring CBC correspondents David
Halton and Wendy Mesley and, on occasion,
Globe and Mail columnist Jeffery Simpson.
However, the “analysis” focused on the politics
of the contentious issues, consistent with a
“game” schema.

The current affairs program The “Journal”
reveals a similar coverage pattern to “The
National”. “The Journal’s” programming, it
should be noted, involved a mix of one-on-one
interviews with host Barbara Frum, prepared
pieces, and round table discussions with experts.
The Meech Lake talks dominated the program
and invariably the discussion followed a “game”
or strategy schema. Specifics of the reform pack-
age were discussed as line items in the context
of their potential to make or break the deal.

“The Journal’s” items focused on the
threat to Canadian unity posed by an impasse or
breakdown in the talks; discussions and analysis
evolved around the search for political solu-
tions. Politicians were the main source of the
“Journal’s” coverage, although third parties were
included in “Journal” items more often than
was the case on “The National”. Only one item
followed television’s “streeter” format.

Applying Iyengar and Kinder’s theories of
agenda-setting and priming, the network’s deci-
sion to devote three-quarters of its news cover-
age to the talks clearly established the unity
issue as the dominant political issue in the
country.

Further analysis reveals an institutional
predisposition to believe the collapse of the
reform initiative might fuel the rise of separatist
sentiment in Quebec. News reports made fre-
quent use of terms such as “crisis” or “high
drama” describing the negotiations in the con-
text of “11 men at the 11th hour” and referring
to the accord as “hanging on a wing and a
prayer.”27 Subsequent news stories reporting a
slight drop in the value of the Canadian dollar
on international money markets and a conse-
quential modest rise in interest rates added to
the aura of impending doom. There were refer-
ences to the “Machiavellian” strategies of feder-
al advisers. The closed-door nature of the talks
added to this crisis atmosphere; network news
reports featured footage of grave-looking advis-
ers scurrying in an out of meetings barred to the
media and the public alike.

After the fact, CBC executives insisted the
network had not received a single complaint
from any of the conference participants alleging
a factual error or any misrepresentation of any-
thing that had been said or done. They cited an
Angus Reid public opinion poll published the
week after the June negotiating session reported
64% of the 1,241 respondents nationwide con-
sidered the CBC’s coverage balanced, compared
to 53% of respondents who considered their
local newspaper’s coverage balanced. Yet critics
persisted in their complaint: the CBC reporting
created the impression that the network
believed it had a duty to save the country and
that the way to save the country was to pressure
any political leader who stood in the way of rati-
fication.

The CBC coverage, with its dominant
“game” schema and its “crisis” news frame
reduced Canada’s future to a question of politi-
cal will. And with the “treatment-responsibili-
ty” construct identified in Iyengar’s research,
the CBC created the unmistakable impression
that the fate of the nation was in the hands of
the federal prime minister and the 10 provincial
premiers—11 white males in suits huddled
behind closed doors. (The passivity of Canadians
in such circumstances may seem as passing
strange to Americans who fought a bloody civil
war to re-affirm the principle that national
unity is non-negotiable. In fact, the Meech Lake
negotiations were conducted according to the
rules, a by-product of a uniquely Canadian sys-
tem of governance known as executive federal-
ism.)

A public broadcaster more sensitive to its
public service mandate would have eschewed



William Fox 9

the “game” schema for a “governance” schema.
Instead of focusing on the political drama and
crisis atmosphere of the negotiations, the public
broadcaster might have focused on the specifics
of the package—from Senate reform to the divi-
sion of powers between the federal and provin-
cial governments—better to explain the poten-
tial impact proposed changes would have on our
system of government.

But the CBC’s use of the “game” schema
for Meech Lake coverage long predated the June,
1990 negotiating session. While Canadian public
opinion on the reform package shifted dramati-
cally over time one fact remained constant—
Canadians had little or no knowledge of the
specifics of the deal. When the Meech Lake pact
was first announced in the spring of 1987, 7 of
10 respondents to a Gallup Poll declared their
support for it. Then the dramatic intervention
by former prime minister Pierre Trudeau turned
the tide of public opinion. With scorn and con-
descension, Trudeau likened Mulroney to the
sorcerer’s apprentice who unwittingly unleashed
forces he could not control. Trudeau’s “special
status” attack resonated in English Canada,
resulting in a sharp erosion in support for
Meech Lake among the public; in contrast to
the supportive positions of the country’s politi-
cal, business, labor and academic elites.

The sharp division between the public and
their elected leaders posed a particular problem
for the CBC. As Alboim explained, “For the first
time in history, you had the broad mass of the
people completely at odds with their leadership
on a public policy issue. Nine (out of 11) of the
leaders were taking a position that the vast
majority of English Canadians could not
accept.” Alboim’s observation raises a funda-
mental question: did the views of Canadians
about the reform package as expressed in media
polls reflect public opinion or public emotion?
And was the way the media covered the Meech
Lake story the determinant?

Consistent with Sigal’s findings, the public
did not have the same access to the network as
official sources who were overwhelmingly in
favor of Meech. The CBC attempted to strike a
balance by giving disproportionate coverage to
Meech’s “official” hold-outs, Newfoundland pre-
mier Clyde Wells and Manitoba premier Gary
Filmon.

Tony Burman, a CBC news executive,
insists the network’s stopwatch supports his
claim there was a balance between pro and anti-
Meech coverage. And he rejects any suggestion
that the media created the crisis atmosphere

that permeated Meech week. “In the media gen-
erally, we’re all drawn toward compressed, dra-
matic story-telling. But if the suggestion is that
Meech Lake was hyped by the media I think
that was not true. When you have both sides
pointing to the Meech Lake debate as a crisis for
the country, it is inevitable for that kind of
intensity and urgency to be reflected in the cov-
erage.”28

Burman’s defense of CBC coverage is
sound, in context of the code of professional-
ism’s tenet of keeping individual bias out of a
story. But the NMA analysis is equally sound.
The explanation for these seemingly irreconcil-
able differences lies in Gans’s “paraideology” of
news and Iyengar’s theories of media frames.

In his study of the American media, Gans
concluded that among the enduring values to be
found in news stories was a belief in social order
and national leadership. While media outlets
highlight disorder—from floods to forest fires,
criminal conduct to unconventional lifestyles—
order restoration is an important component of
the narrative.

News, Gans says, is supportive of institu-
tions, “In short, when all other things are equal,
news pays most attention to and upholds the
actions of elite individuals and elite institu-
tions.”29

The CBC English-language network’s cov-
erage most emphatically reflects Gans’s conclu-
sions. Influenced by its historic mandate of pro-
moting national unity, the English network’s
coverage advanced the preservation of the feder-
ation or “unity” as the dominant “frame”. All
news subjects were covered in terms of whether
their words or actions advanced or hindered the
effort to keep Canada together. Radio Canada,
the French-language public broadcaster, is not
included in this study. However, the continued
existence of the Canadian federation is not a
sine qua non for French-language journalists.
Unity is not the dominant media frame for
Radio Canada; a fact that results in significantly
different editorial product.

CBC’s Meech Lake coverage reflected cer-
tain characteristics of market-driven journalism,
notably commercial television’s
“deviance/deviance overcome” narrative form.
Consistent with the notion of “altruistic democ-
racy” the CBC’s coverage positioned Canada’s
institutions—specifically the federation itself—
as worth preserving, the obvious shortcomings
of incumbent office holders notwithstanding.
The preponderance of Meech Lake coverage
established national unity as the overwhelming



10 Junk News

political priority for the country. The dominant
“game” schema and focus on the latest “wiggle”
development established a textbook example of
Iyengar’s episodic-treatment responsibility
frame that suggested to viewers the political
problem could be solved, or not, by the 11 first
ministers. The narrative implied the future of
the country was at least in play, but that
Canada would survive if reason prevailed.

The CBC’s Meech Lake coverage met all of
journalism’s professional code requirements of
“objectivity” and “fairness” but consistent with
Iyengar’s conclusions, it was most emphatically
not neutral. The CBC’s coverage was consistent
with the exclusionary character of news. With
its top-down reporting approach focused on the
nation’s political elites, the CBC coverage fur-
ther validated Sigal’s findings and was couched
in language that reinforced the “insider” status
of anchors, reporters and the people they were
covering. Ordinary Canadians were given mini-
mal voice.

CBC news executives believe they fulfilled
the public broadcaster’s mandate by assigning
significant resources to a complex public policy
issue in the interests of national unity. Yet a
bottom line conclusion that the network suc-
cumbed to certain market pressures in its cover-
age is supported by the content analysis which
quantifies the overwhelming dominance of the
“game” over the “governance” schema. The
CBC did give an important public policy issue
pride of place in the network’s news line-up. But
as Alboim acknowledges, “our narrative form
requires drama, conflict, denouement.” The net-
work’s Meech Lake coverage suggests these mar-
ket-driven components shaped editorial deci-
sions to a significant degree.

The strategy, in audience assembly terms,
was certainly successful. Former CBC news
executive Trina McQueen reported that on the
last day of the First Minister’s Conference, close
to four million Canadians saw at least part of
the CBC’s coverage—an extraordinary number
given the fact that Canada’s total population in
1990 stood at 28 million, seven million of
whom consider French their first language.

The Charlottetown Accord: Undaunted by
the failure of Meech Lake in 1990, the nation’s
political elites fashioned yet another reform ini-
tiative in the summer of 1992. And in an
attempt to legitimize their efforts, the nation’s
political leaders decided to submit the reform
package to a nation-wide plebiscite to be held
October 26, 1992, only the third such vote in
Canada’s 127-year history.

Still sensitive to the criticism of its Meech
Lake coverage, the CBC was determined this
time to satisfy its various publics that the net-
work was committed to a more inclusive cover-
age. The network prepared a special news
report, aired on CBC’s “Sunday Edition”
October 4, 1992, outlining for viewers the
extent of the CBC’s efforts to ensure impartiali-
ty in its coverage.

When the smoke of Charlottetown cleared,
a NMA study concluded the CBC had, in the
main, succeeded, finding:

• The CBC avoided a dominant “crisis”
frame for its campaign coverage.

• Dissenters to the Charlottetown pact
were not treated as enemies of Canada in
news coverage.

• While the “Yes” campaign received
twice the coverage of the “No” cam-
paign, reporting of the “Yes” side was
more negative.

The Archive’s assertion however that the
main focus of the CBC’s Charlottetown cover-
age was the substance of the accord fails to tell
the whole story. The NMA identifies discussion
of the specifics of the Charlottetown pact as the
dominant “news hook” for the campaign, gener-
ating 25% of the news stories. The CBC did
explore specifics of the reform package in some
detail, primarily in a series of news specials and
in televised debates on the current affairs pro-
gram “The Journal”.

The debate format, however, arguably fits a
“game” schema construct rather than a “gover-
nance” schema. Debates are essentially con-
frontational. Audiences and observers alike look
for winners and losers. The format highlights
emotion as much as enlightenment. In the con-
text of Iyengar’s findings on “bandwagon effect”,
the point/counterpoint egalitarian format cre-
ates a notion of equality of support for the two
sides that can be at variance with the relative
support for each position at the time the debate
occurs.

A more significant finding, in the context
of Iyengar’s theories of the media’s agenda-set-
ting, is that CBC did not automatically assign
pride of place in its nightly news lineup to the
referendum story, as was the case with Meech
Lake. Only one-third of the 247 news stories
aired on regularly scheduled newscasts during
the referendum campaign focused on the
Charlottetown accord, compared to the three-
quarters figure during Meech Lake 1990 negoti-



William Fox 11

ating session. In addition, many referendum
items were short “campaign notebook” style,
announcer-read reports. Referendum campaign
reports were also woven through the newscast,
instead of being clustered at the top as was the
case with Meech Lake.

CBC reported more statements citing rea-
sons to vote against the accord than statements
citing reasons to vote yes. Further, news reports
giving a reason to vote yes most often cited the
fear of Quebec separating.

Campaign strategies did rank second as a
news hook for CBC coverage; with most of this
horse-race coverage centering on the fact that
the “no” side had momentum.

The NMA’s assertion that the focus of the
CBC’s Charlottetown coverage was the sub-
stance of the accord itself lends credence to the
notion that Canada’s public broadcaster moved
from Meech Lake dominant “game” schema to a
“governance” schema. Certainly, the CBC took
a more populist approach. In sharp contrast to
the Meech Lake story, CBC’s Charlottetown
coverage included a significant “bottom up”
component, with more “streeters”, third party
participation, town-hall-style meetings and
community-focused reporting. The CBC’s cover-
age was a serious, and largely successful,
attempt to reflect Gans’s “multiperspectival”
approach to news. It is questionable, as we will
see later in this paper, whether this populist
bent in the CBC coverage succeeded in address-
ing the issues on governance.

It is significant that in both cases—Meech
Lake and Charlottetown—a consensus of the
nation’s political elite did not carry the day.
Both reform packages were less than perfect, as
the first ministers who negotiated them readily
concede. Yet both packages were deemed accept-
able to federal, provincial, territorial and First
Nation leaders of all partisan persuasions. How
then did this disconnect between the elected
and the electors occur on such a fundamental
and important public policy initiative? And did
the media coverage in general, and the CBC’s
coverage in particular, compromise public dis-
course about the issue?

V. Observations

Reflecting on his study of CBC television,
Cooper concludes that “in the modern media
world, there is no information. It has been
replaced by news.”30 Cooper’s implication is
that the commodity we call news is a more
complex product than a simple compilation of
facts.

Recent literature decries the emergence of
“infotainment”, a product its creators argue is
democratic and its critics dismiss as trivial if not
absurd. Market-driven journalism is offered up
as the sound-bite explanation for “junk news”—
the editorial equivalent of fast food. The villains
of the piece are easily and readily identified:
unscrupulous politicians and their manipulative
image-makers, celebrity journalists hoping to
extend Andy Warhol’s 15 minutes, a new genera-
tion of media managers with pocket calculators
for social consciences, and an increasingly illit-
erate public with the collective attention span of
fleas, armed with remote control devices the
better to terrorize program managers.

Defenders of market-sensitive news, wrap
themselves in the flag of majoritarianism, insist-
ing market-driven journalism is the most demo-
cratic of news forms, responsive to a majority, or
at least a plurality, of viewers. These defenders
say they are not in the business of the journalis-
tic equivalent of medicine, dispensing informa-
tion that is good for people whether they want it
or not. They further argue that market-sensitive
news attracts the interest of those who would be
otherwise uninformed. However the flaw in the
free market argument (identified by former New
Yorker editor William Shawn and others) is that
if you only give readers or viewers what they
think they’ll want it is difficult, if not impossi-
ble, to give them something they didn’t know
about—something new. You simply stagnate.
Further, as former Shorenstein Center visiting
professor Judith Lichtenberg argues, “it is disin-
genuous for the press to claim it simply gives
the people the information they want when
their desire for it is partly a function of press
coverage.”31

Democracy, in the end, demands more of
the media than majoritarianism. Constitution
framers in both the United States and Canada
formally and structurally addressed the need to
limit majority rule. Further, as Ben Bagdikian
argues, the Age of Enlightenment acknowledged
that the democratic consent of the governed is
meaningless unless the consent is informed.32

The market-driven argument may mask a
deeper truth however. The current sorry state of
the nexus of press, politics, and public policy
can be attributed to the excess and errors of
modern journalism’s golden era—that period
from the mid-1950s to the mid-1980s when
mainstream journalism was relatively free of
market pressures.

The problems of today’s political journal-
ism are not simply and narrowly the problems



12 Junk News

of the marketplace. Journalism’s code of profes-
sionalism, with its middle class values, and its
dominant male voice, is as elitist as it is exclu-
sionary. Noam Chomsky may overstate the
case, but today’s mainstream media does
advance a preferred social, political and econom-
ic order. The “new journalism,” from the
Tequila-fueled “gonzo” insights of Hunter S.
Thompson to the subjective, life-experience
journalism of the Boston Globe’s Patricia Smith,
may be unacceptable to media traditionalists
precisely because it questions the established
order.

Local television news was never a part of
journalism’s professional culture. In the early
1960s, local TV reporters were dismissed as
teeth and hair and loud sports jackets, more disc
jockey than journalist. Left to its own devices,
local TV news was allowed to invent itself and
did so effectively, at least in market terms. In
the end, local TV culture infected the networks,
and the networks in turn infected print.

There are variations on the theme in terms
of explaining what is wrong with television news
as an information format. Most flow from televi-
sion’s properties as a two-headed monster. Daniel
Hallin summarized the inherent conflict suc-
cinctly: “Television news is both journalism and
show business, a key political institution as well
as a seller of detergent and breakfast cereal.”33

Kiku Adatto has charted the silencing of
candidates’ voices in political discourse through
the ever-shrinking sound bite. But again, the
problem is broader than the media’s predisposi-
tion to reduce everything to snappy one-liners
and shorter sound bites. Brevity, in and of itself,
needs not signal a lack of substance. The socio-
judicial structure of democracies with a Judeo-
Christian tradition flow from Ten Command-
ments that in total do not amount to 100 words
of text. And Descartes’ assertion, “I think, there-
fore I am,” is no less profound for its brevity.

Neil Postman has identified the real prob-
lem with truncated political discourse: the
sound-bites and one-liners of today’s journalism
are offered up for consumption without any con-
text, either historical or ideological. Television’s
information culture treats public utterances as
raw material. Within television’s paradigm, we
no longer have news coverage, we have news
assembly. The end product is analogous to
Potemkin’s village—a completely artificial dia-
logue, surreal and largely unconnected to truth.

The news media, in the main, have
become the chroniclers of Boorstin’s world of
pseudo-events and image. And in our post mod-

ern cynicism, as Gitlin has observed, we debunk
image and imagemakers, yet in the end, accept
them as the only reality we have left.

“Junk news” is undeniably appealing to the
palate, but McManus poses an important ques-
tion when he asks whether it is sufficiently
nutritious in information terms to sustain
healthy self-government?34

Traditionally, news is afforded importance
and place in any democratic society. Swedish
researcher Jorgen Westerstahl believed news
must be factual and impartial if it is to provide a
foundation for independent and rational deci-
sion-making.35 Tuchman believed “the quality
of public debate necessarily depends on the
information available.”36 Entman argues the
importance of the news media to an informed
citizenry is growing as the influence of political
parties wanes.37

News is a powerful instrument of social
control because news defines the reality on
which people act. Lippman first raised the con-
cept of people making political decisions based
on the pictures in their heads. Subsequently,
cognitive psychologists Amos Tversky and
Daniel Kahneman documented the inevitability
of short-cuts in human decision-making.

But what if Postman is correct? What if
television’s information paradigm is altering the
meaning of “being informed” by, in Postman’s
words, “creating a species of information that
might properly be called misinformation.
Ignorance is always correctable, but what do we
do if we take ignorance to be knowledge.”38

Policy problems may lack the novelty a reporter
thinks he or she needs, but as Kathleen Hall
Jamieson observed, “The public and the body
politic are ill-served if discourse is driven by
drama and not data.”39

In the artificial world of news assembly,
journalists can respect the over-arching tenets of
objectivity and fairness, apply the professional
rules of their craft, accurately record a candi-
date’s utterances and produce a balanced
account of a news event that reflects neither the
truth, nor reality.

The entertainment narrative of television
does, as Postman suggests, create public emo-
tion rather than public opinion. Iyengar says the
further removed individuals are from politics,
the more they are influenced by television’s
agenda-setting properties. Further, television is
watched disproportionately by poorer and less
educated citizens.

These findings may be particularly signifi-
cant in the context of the CBC’s Meech Lake



William Fox 13

coverage. When the reform initiative was defeat-
ed, six in ten Canadians were strongly opposed
to the pact. And yet a CBC/Globe and Mail poll
discovered 62% of the survey’s respondents said
they knew “little or nothing” about the details
of the Meech Lake accord despite months of sat-
uration coverage. Marion Just and her colleagues
established in Common Knowledge that the
problem is not inherent to the medium, but
rather in our use of the medium.

Political leaders with complex public poli-
cy options to advance rely on the news assem-
bly culture to promulgate their view at some
peril to themselves, their political formation,
and their policy option. Tomorrow’s leaders will
have to apply the same sophisticated thinking to
their communications strategies as they brought
to the development of the policy itself. Photo-
ops and snappy one-liners cannot by themselves
advance public understanding of, or support for,
sound public policy. Like Nero, political leaders
prepared to indulge in the pyrotechnics of
sound-bite public discourse face a certain,
unhappy political future.

Media scholars who see the press as a pub-
lic utility and not just a business have advanced
ideas to improve the sorry state of today’s politi-
cal journalism.

Advocates of public journalism, including
NYU professor Jay Rosen, propose a new jour-
nalism that seeks to engage citizens in public
life while re-connecting journalists to the com-
munity they serve. Newspaper publisher Buzz
Merritt further suggests it is time reporters
understood that journalism’s self-interest—both
intellectual and economic—is inextricably
linked to the well-being of public life. Merritt’s
rather novel argument is that a journalist’s cred-
ibility should not flow from some contrived
detachment, but rather from a new alignment
forged by a shared commitment with citizens to
improve their lot. Journalism, in and of itself,
cannot create and sustain healthy public life,
Merritt says, but it can be the gravity that keeps
society from flying apart.

Public journalism may be too much of a
reach for media properties traded as part of a
larger corporate holding on the New York Stock
Exchange, at least in the short term. But it
would seem to be a natural fit for public broad-
casters such as the CBC.

A public broadcasting system is of limited
value if the state expects it to operate according
to the profit-seeking dictates of the marketplace.
Nor is there significant value to a public broad-
caster’s news and current affairs programming if

the journalism slavishly follows Gans’s
“paraideology” of North American reporting
with its exclusionary, elitist ways.

Public broadcasting could serve a wider
purpose if it moved to covering deliberation
rather than debate, with its focus at the earlier
stages of Daniel Yanklovich’s seven stages of
public opinion formation.

Postman believes that in this age of show
business journalism, we are “amusing ourselves
to death.”40 Today’s market-driven journalism
lends credence to that view. Public broadcasters
that embrace public journalism can resist the
tabloid tendencies of today’s market-driven
newscasts, but only if they are free of the mar-
ket pressures.

Governments in most western democra-
cies, including Canada, have deemed the air-
waves to be a resource owned by the people.
Governments, including Canada’s, owe it to the
people to invest in that resource.

CBC news anchor Peter Mansbridge sum-
marized the conundrum succinctly in a May,
1994 speech at the University of Manitoba.
Mansbridge concedes there is a place for tabloid
TV, just as there is a place at neighborhood
newsstands for the National Enquirer, “But that
place should not be in public broadcasting,”
Mansbridge added, “We exist to do something
different from the private sector, not to try and
mimic it.”



14 Junk News

1. Leonard, Thomas C. The Power of the Press: The
Birth of American Political Reporting. New York:
Oxford University Press, 1986.

2. Gans, Herbert J. Deciding What’s News: A Study
of CBS Evening News, NBC Nightly News,
Newsweek and Time. New York: Vintage Books,
1980.

3. Goodwin, Andrew and Whannel, Gary
Understanding Television. London: Routledge, 1990,
pg. 14.

4. Graham Spry and Alan Plaunt were leaders of
the Canadian Radio League, a public interest lobby
dedicated to the creation of a national state-owned
broadcaster similar to the British Broadcasting
Corporation.

5. Ibid., pg. 14

6. Potvin, Russ. Passion and Conviction: The
Letters of Graham Spry. Canadian Plains Research
Centre, University of Regina, 1992, pg. 81.

7. Canadian Broadcasting Corporation: Annual
Report, 1994-95.

8. The “magic bullet” or “hypodermic needle” the-
ory was developed as part of the propaganda compo-
nent of the “total war” strategy of WWI. Theorists
believed public opinion could be influenced by direct,
targeted messages to the population. Lazarsfeld and
his colleagues challenged this theory with the “two-
step flow” theory of communication. The Columbia
school argued many people do not get information
directly from the media, but rather indirectly from
peers with more developed media consumption
habits.

9. Taras, David. “Television and Public Policy: The
CBC’s Coverage of the Meech Lake Accord,”
Canadian Public Policy 15.3 (1989) pg. 323.

10. Entman, Robert M. “Framing: Toward
Clarification of a Fractured Paradigm,” Journal of
Communication 43.4 (1993) 55, 56.

11. Iyengar, Shanto and Kinder, Donald. News That
Matters: Television and American Public Opinion.
Chicago: The University of Chicago Press, 1991.

12. Cooper, Barry. Sins of Omission, Shaping News
at CBC TV, Toronto: University of Toronto Press,
1994, pg. 25.

13. Potvin, pg. 65.

14. CBC Annual Report. 1994-95.

15. Operationally, the CBC produces news, current
affairs, and entertainment programming in both of
Canada’s official languages for radio and television
and, since 1989, all-news special channels. The public
broadcasting also operates a specialty service for
remote communities in the High Arctic, CBC
Northern Service, as well as an international service,
Radio Canada International.

16. Broadcast Act, 1968.

17. Albion, Elly, “Inside The News Story: Meech
Lake as Viewed by an Ottawa Bureau Chief.” Notes
for an address: Symposium, University of Calgary,
1987

18. “Canwest president urges 3rd national television
network.” Toronto Star, June 17, 1996, pg. 1-2. 

19. Weaver, Paul. “Is Television News Biased?” The
Public Interest 27 (1972): 69.
Graber, Doris. Processing the News. New York:
Longman, 1988, pg. 28.

20. Weaver, pg. 69.

21. Patterson, Thomas E. Out of Order, New York:
Vintage Books, 1994, pg. 59.

22. Key, V.O. The Responsible Electorate:
Rationality in Presidential Voting, 1936-1960
Cambridge, Mass: Belknap Press, 1966, pg. vii.

23. Patterson, pg. 60.

24. Ibid.

25. ”The National”—the news portion of the pro-
gram, leads the hour-long segment, is usually 22 min-
utes long and is commercial free. “The Journal”, the
current affairs segment fills the rest of the hour and
can be compared to ABC’s Nightline.

ENDNOTES



William Fox 15

26. Sigal, Leon. Reporters and Officials, Lexington,
Mass.: D.C. Heath, 1973, pg. 102.

27. National Media Archives, On Balance.
July/August, 1990.

28. Borkowski, Andrew. “Conspiracy Central” Scan
Magazine, 1990.

29. Gans, pg. 62.

30. Cooper, pg. 114.

31. Lichtenberg, Judith. The Politics of Character
and the Character of Journalism. Shorenstein Center
Discussion Paper D-2. October 1989, pg. 7.

32. Bagdikian, Ben H. The Media Monopoly. Boston:
Beacon Press, 1992.

33. Hallin, Daniel C. We Keep America on Top of
the World. New York: Routledge, 1994, pg. 5.

34. McManus, John H. Market-Driven Journalism,
Let the Citizen Beware. Thousand Oaks, California:
Sage Publications, 1994.

35. Ibid.

36. Ibid., pg. 184

37. Ibid., pg. 205

38. Postman, Neil. Amusing Ourselves to Death,
Public Discourse in the Age of Show Business. New
York: Penguin Books, 1985, pg. 107

39. Jamieson, Kathleen Hall. Dirty Politics,
Deception, Distraction and Democracy. New York:
Oxford University Press, 1992, pg. 206.

40. Postman, pg. 107.



16 Junk News

OTHER PUBLICATIONS FROM THE SHORENSTEIN CENTER

DISCUSSION PAPERS

“Press, Polls and the 1988 Campaign:  An Insider’s Critique,” Dayton Duncan.  August, 1989. Discussion Paper
D-1.  $2.50

“The Politics of Character and the Character of Journalism,” Judith Lichtenberg.  October, 1989. Discussion
Paper D-2.  $1.75

“Reflections on Television’s Role in American Presidential Elections,” Lawrence K. Grossman.  January, 1990.
Discussion Paper D-3. $1.50

“School for Scandal,” Sissela Bok.  April, 1990. Discussion Paper D-4. $1.00

“Window to the West:  How Television from the Federal Republic Influenced Events in East Germany,” Dieter
Buhl.  July, 1990. Discussion Paper D-5.  $1.50

“Lies in Ink, Truth in Blood,” Linda Jakobson.  August, 1990. Discussion Paper D-6.  $2.00

“Expanding the Public’s Right to Know:  Access to Settlement Records under the First Amendment,” John J.
Watkins.  December, 1990. Discussion Paper D-7.  $1.75

“Changing Lanes on the Inside Track:  The Career Shuttle Between Journalism, Politics and Government,” James
McEnteer.  May, 1991. Discussion Paper D-8.  $1.75

“Different Strokes:  Public Broadcasting in America and Australia,” Glyn Davis.  July,  1991. Discussion Paper D-
9.  $2.25

“The Russian and Soviet Press:  A Long Journey from Suppression to Freedom via Suppression and Glasnost,”
Alexander Merkushev. August, 1991. Discussion Paper D-10. $2.00

“The Media in Europe After 1992:  A Case Study of La Republica,” Sylvia Poggioli.  September, 1991. Discussion
Paper D-11.  $3.25

“Notes for the Next Epidemic, Part One:  Lessons from News Coverage of AIDS,” Timothy Cook.  October, 1991.
Discussion Paper D-12. $2.25

“The Nixon Memo,” Marvin Kalb.  July, 1992. Discussion Paper D-13. $2.00

“The American Pattern of Freedom of the Press: A Model to Follow?,” Santiago Sanchez Gonzalez.  August, 1992.
Discussion Paper D-14. $2.25

“When Policy Fails: How the Buck Was Passed When Kuwait Was Invaded,” Bernard Roshco.  December, 1992.
Discussion Paper D-15. $3.25

“TV Violence, Children and the Press: Eight Rationales Inhibiting Public Policy Debates,” Sissela Bok. April,
1994. Discussion Paper D-16. $3.00

“From Bhopal to Superfund: The News Media and the Environment,” Sanjoy Hazarika.  September, 1994.
Discussion Paper D-17.  $2.00

“Hispanic Voices: Is the Press Listening?,” Jorge Quiroga.  January, 1995.  Discussion Paper D-18. $3.00

“Paint-By-Numbers Journalism: How Reader Surveys and Focus Groups Subvert a Democratic Press,” Alison
Carper.  April, 1995.  Discussion Paper D-19. $2.75

“The Nigerian Press Under the Military: Persecution, Resilience and Political Crisis (1983-1993),” Adeyinka
Adeyemi. May, 1995.  Discussion Paper D-20.  $3.75

“Post-Communist Eastern Europe: The Difficult Birth of a Free Press,” Bernard Margueritte. August, 1995.
Discussion Paper D-21. $3.25

“The Next War: Live?” Barrie Dunsmore.  March, 1996.  Discussion Paper D-22.  $3.50

“The Foreign News Flow in the Information Age,” Claude Moisy.  November, 1996.
Discussion Paper D-23. $2.50

“Spreading the Word: The KGB’s Image-Building Under Gorbachev,” Jeff Trimble. Feburary, 1997.  Research Paper
D-24. $3.00

“Journalism and Economics: The Tangled Webs of Profession, Narrative, and Responsibility in a Modern
Democracy” Richard Parker.  May, 1997. Discussion Paper D-25.  $2.00



William Fox 17

RESEARCH PAPERS

“Tritium and the Times:  How the Nuclear Weapons-Production Scandal Became a National Story,” William
Lanouette.  May, 1990. Research Paper R-1.  $2.75

“Sound Bite Democracy:  Network Evening News Presidential Campaign Coverage, 1968 and 1988,” Kiku
Adatto.  June, 1990. Research Paper R-2.  $2.00

“Parsing the Pentagon Papers,” Frederick Schauer.  May, 1991. Research Paper R-3.  $1.75

“Through the Revolving Door:  Blurring the Line Between the Press and Government,” Lewis W. Wolfson.  June,
1991. Research Paper R-4.  $2.50

“The Church, the Press, and Abortion:  Catholic Leadership and Public Communication,” Michael A. Russo.
December, 1991. Research Paper R-5. $5.50

“An Economic Theory of Learning from News,” Marion Just, W. Russell Neuman, Ann Crigler.  July, 1992. Re-
search Paper R-6.  $2.25

“Two Commanders-in-Chief: Free Expression’s Most Severe Test,” Betty Houchin Winfield.  August, 1992.  Re-
search Paper R-7. $3.25

“The Role of the News Media in Unequal Political Conflicts: From the Intifada to the Gulf War and Back Again,”
Gadi Wolfsfeld. June, 1993. Research Paper R-8. $2.25

“Shadowboxing with Stereotypes: The Press, The Public, and the Candidates Wives,” Karlyn Kohrs Campbell.
Research Paper R-9.  $2.25

“How Voters Construct Images of Political Candidates: The Role of Political Advertising and Televised News,”
Montague Kern and Marion Just.  April, 1994.  Research Paper R-10. $2.50

“Transmitting Race: The Los Angeles Riot in Television News,” Erna Smith.  May, 1994. Research Paper R-11. $2.75

“Ownership of Newspapers: The View from Positivist Social Science,” C. Edwin Baker.  September, 1994.  Re-
search Paper R-12.  $2.75

“The Future of Global Television News,” Richard Parker.  September, 1994.  Research Paper R-13.  $2.75

“The Media, the Public and the Development of Candidates’ Images in the 1992 Presidential Election,” Dean
Alger.  October, 1994.  Research Paper R-14. $2.50  

“Busted By the Ad Police: Journalists’ Coverage of Political Campaign Ads in the 1992 Presidential Campaign,”
Michael Milburn and Justin Brown.  July, 1995.  Research Paper R-15. $3.00

“Framing Identity: The Press in Crown Heights,” Carol B. Conaway. November 1996. Research Paper R-16. $3.00

”The Wisdom of the War Room: U.S. Campaigning and Americanization,” Margaret Scammel. April, 1997.
Research Paper R-17. $3.50

WORKING PAPERS

“Real-Time Television Coverage of Armed Conflicts and Diplomatic Crises: Does it Pressure or Distort Foreign
Policy Decisions?” Nik Gowing. June 1994. Working Paper 94-1 $12.50

“Discourse and its Discontents,” Frederick Schauer. September, 1994. Working Paper 94-2. $10.00

Please direct any publication inquiry or request to:

The Joan Shorenstein Center
on the Press, Politics, and Public Policy
John F. Kennedy School of Government
Harvard University
Cambridge, MA 02138
ATTN: Publications
Telephone: (617) 495-8269  •  Fax: (617) 495-8696
Web Site Address:  http://ksgwww.harvard.edu/~presspol/home.htm



Copyright© 1997, President and Fellows of Harvard College
All rights reserved

The Joan Shorenstein Center
on the Press, Politics and Public Policy
John F. Kennedy School of Government

Harvard University
79 John F. Kennedy Street

Cambridge, MA 02138
Telephone (617)495-8269 • Fax: (617) 495-8696

Web Site Address: http://ksgwww.harvard.edu/~presspol/home.htm


