THE RUSSIAN AND SOVIET PRESS:

A Long Journey From
Suppression to Freedom via
Suppression and Glasnost

By Alexander Merkushev

Discussion Paper D-10

, The Joan Shorenstein Barone Center
August 1991 —_—

PRESS - POLITICS
R0 EX

- PUBLIC POLICY -

Harvard University
John F. Kennedy School of Government




INTRODUCTION

I met Alexander Merkushev at 2 Moscow
dinner party hosted by Ann Blackman of Time
and Michael Putzel of the Associated Press in
October, 1989. At the time, Merkushev was
Editor of the English language service of Tass,
the official Soviet news agency. He spoke with
fluency and a quiet self-confidence but without
the bravado of other young Soviet journalists,
many of whom, in their sudden embrace of
glasnost, went from one extreme to the other,
discarding their recent allegiance to the socialist
system and espousing a stylish denunciation of
everything from Stalinism to a planned economy
with an enthusiasm they mistook for wisdom.

Over caviar and vodka, late into the night, we
discussed the wonder of Gorbachev and
perestroika and the problems of moving a stag-
nant society into the uncharted vibrancy of the
1990s. The practice of journalism, naturally,
occupied a large part of our discussion. Ques-
tions arose; many of them were left unanswered.
Has fear vanished from the newsroom? How far
could journalists go in criticizing the Soviet
system? Gorbachev? Communism? The Party?
Lenin? “Freedom of the Press?”—did Soviet
journalists even begin to understand the con-
cept?

At one point, I asked Merkushev: “Let us say
that when you get to your desk tomorrow
morning, you find a message from your boss.
‘Comrade,’ it says, ‘from now on, you forget
about glasnost and return to the old way of doing
business. Whatever the Party says, you do.’
Would you, Sasha?” Merkushev is prematurely
balding, and when he’s pondering a question, the
crease lines run unevenly from his forehead to
his scalp. “Yes,” he responded, “I think I'd do
what the Party said.” He then went on to
explain his responsibilities to family and friends,
father and mother. The honesty and directness
of his response, uncharacteristically sober for a
young reporter, especially in the still heady days
of glasnost, impressed me, and when I returned
to Cambridge and thought about the next group
of Fellows at the Shorenstein Barone Center, the
name of Merkushev popped into my mind. A
letter of invitation was soon in the mail, and his
acceptance followed in quick order.

Merkushev spent the fall semester of the '90-
‘91 academic year at the Center, enriching our
lives immeasurably with his warmth, charm and
seriousness, especially in all of our discussions
about freedom of the press. His paper speaks for

itself. It deserves a wide readership, not because
Merkushev is one of Russia’s top journalists, the
big name whose views command attention, but
rather because he represents a new generation of
Soviet journalist who is beginning to grapple
with such concepts as truth, responsibility,
candor, courage, all within the broader frame-
work of a society struggling to move from
dictatorship to democracy. It is an incredibly
difficult journey—one that may never be fin-
ished, despite heroic efforts by thousands, even
millions, of Merkushevs.

As we sat down for our farewell lunch, I
recalled the question I had posed to Sasha in
Moscow. Would his answer be the same?
Would he still bow before the Party? Sasha’s
eyes crinkled in a way reminiscent of a character
out of Chekhov, a tear, a certain sadness, lurking
behind the smile. “No,” he said, “if my boss
asked me to return to the old days, I wouldn’t. I
couldn’t. Too much has happened.” He paused.
“You see, I now know what freedom is.” Before
Sasha returned to Moscow, he told me that he
and his friends were going to try to set up a free
and independent news agency. “You know, like
the AP.” I wished him well.

Marvin Kalb
Edward R. Murrow Professor
Director, Joan Shorenstein Barone
Center on the Press,
Politics and Public Policy
Harvard University




THE RUSSIAN AND SOVIET PRESS: A LONG JOURNEY FROM SUPPRESSION TO
FREEDOM VI]A SUPPRESSION AND GLASNOST

“Freedom of the press must be combined with
free representation of the country, and if there is
no representation of public opinion, but is only
government, then I cannot imagine freedom of
the press.”
A.S. Suvorin, member of His Majesty’s
Special Conference for Drawing Up
New Press Regulations, 1905

As fate would have it, the Russians had to
make their way towards democratic liberties and
press freedom twice: first within the framework
of czarist Russia and then repeating the entire
path within the Communist structure of the
Soviet Union. In both cases, their travail pro-
duced but partial success: basically a compro-
mise between what the authorities were willing
to allow and what the subjects were demanding
to obtain.

Attempts launched by pro-democracy forces
to accede to freedoms, culminating in the
February 1917 “bourgeois democratic” rev-
olution, resulted in the weakening of the Rus-
sian empire that had been historically held
together by the strong hand of its rulers and led
to the paralysis of power in the absence of
democratic traditions of government. The
Bolsheviks who took advantage of the situation
and seized power in November 1917 proclaimed
basic liberties only to replace them later with
tough controls in all spheres—political, eco-
nomic, and intellectual. The democratic changes
initiated by the Soviet leadership in the mid-
1980s did lead to a greater freedom of expression
and the acceptance of basic human rights, but they
also unleashed long-suppressed nationalist,
centrifugal forces that are now threatening to
break up the “Soviet empire,” tempting the
authorities to apply force to preserve the country’s
unity and their own existence.

The printed word has always had a special
appeal for the Russians: writers and poets have
enjoyed an esteem that was envied by rulers and
heroes alike. Anything that appeared in print
was considered truth, and the powers that be,
aware of this idiosyncrasy of their subjects,
sought to control the press and literature in order
to control the populace. They succeeded in doing
this only partially as there have always been
intrepid men of letters who defied pressures from

above and planted seeds of doubt in the minds of
admirers through their novels, poems, or news-
paper articles. Very often, they did that at the
expense of their own freedom and even lives.

The press, as well as other institutions both in
pre-revolutionary Russia and in the Soviet
Union, always reflected the tug-of-war between
authorities unwilling to yield powers and a
public wanting to have as much freedom as they
could possibly handle.

The printed word has always
had a special appeal for the
Russians: writers and poets have
enjoyed an esteem that was
envied by rulers and heroes alike.

The Beginnings of the Press and the Origins of
Censorship

The history of the press in Russia is full of
examples of high-level interference in its work,
attempts to suppress information or present it in
a way favorable for the rulers. The following
brief journey through time will also illustrate the
struggle for a free press in both imperial and
Soviet Russia.

Under Czar Alexei, 1629-1676, extracts from
foreign papers were carried by several manu-
script periodicals to keep the authorities in-
formed about international developments. The
information was uniformly outdated and inaccu-
rate, causing the Muscovite state embarrassment
more than once for addressing letters to heads of
state who had died, and more generally for
demonstrating great ignorance in then-current
political matters. Nevertheless the information
in these courants was considered to be of state
importance and was kept from the public eye. !

The first Russian newspaper for the general
public was born out of an ukaz, or a decree,
issued by Peter I on December 16, 1702. Peter,
who reigned from 1689 to 1725, was aware of the
highly restricted circulation of information on
late developments and was quite concerned
about the status of education in Russia. His idea
was to launch a periodical that would provide
the people with information about important
events of the day. Appearing with unheard-of

Alexander Merkushev 1



dispatch, the first issue of the new periodical,
Vedomosti, came forth on January 2, 1703.

Much of the Vedomosti’s information came
from German newspapers, particularly the
Hamburger Relation Courier and Nordischer
Mercurius. ? As a rule, these papers were re-
ceived within three weeks after publication and
were examined either by Peter himself or by the
secretary of his cabinet, Makarov. Whatever
seemed interesting was quickly translated into
Russian and sent to the typesetters. The general
weakness of political and intellectual interests in
society then and the greatly restricted ideological
outlook of the paper—the glorification of the
Northern War and the Czar’s armies being the
principal theme—restrained its growth and had
an adverse effect on its influence. Thus it was
that not social need but the ukazes of the czar
kept the paper alive while it served much the
same function as had the 17th century manu-
script courants, which were circulated among
the Russian rulers’ immediate coterie.

The establishment of private publications in
the 1750s was a significant event in the history
of Russian periodicals, for until then all periodi-
cals had been governmental organs. *

Catherine II initiated an upsurge of publishing
activity by starting her own periodical and then
allowing other private citizens to do the same.
But the reign of Catherine (1762-1796) marked
not only the emergence of private publishing,
but also the beginnings of censorship in Russia,
the empress herself being the prime censor. She
had before her the nearly 400-year-long example
of western state controls over private presses
plus Russia’s long-established paternalism
towards the printed word.

European monarchs and jurists had, in control-
ling the printed word, provided useful concepts:
seditious libel, prior censorship, licensing—all of
which Catherine and her successors defined and
applied as they saw fit. Only later did these
administrative measures begin to give way. *

In 1804, Alexander I introduced a liberal
statute on censorship. But when revolutionaries
tried to overthrow his brother who succeeded
him to the throne in 1825 (the Decembrist
revolt), the new czar, Nicholas I, introduced a far
more stringent code. The French traveler, the
Marquis de Custine, caught the spirit of the
times when he wrote of Russia in 1839:

“Up to now, I believed that man could no
more do without truth for the spirit than air and
sun for the body; my journey to Russia disabuses
me. Here to lie is to protect the social order; to
speak the truth is to destroy the state.”

2 The Russian and Soviet Press: A Long Journey from Suppression to Freedom via Suppression and Glasnost

The year 1865 marked a watershed in govern-
ment-press relations because it created entirely
new conditions for publishing. The word “press”
ceased to mean an enterprise dominated by the
government wherein every word was assumed to
have official approval; and because the courts
began to spell out in more detail the new rela-
tionship, writers, editors, publishers, and lawyers
were able to improve even more rapidly the
position of the press in Russian society in the
second half of the 19th century.

Kobeko Commission: Freedom of the Press
Proclaimed in Russia

Bowing to revolutionary agitation and general
discontent of the population, the czarist govern-
ment established in 1904 a commission to write
a new press law. Known formally as “His
Majesty’s Special Conference for Drawing Up
New Press Regulations,” the group was more
popularly referred to as the “Kobeko Commis-
sion” due to the fact that its chairman was D.F.
Kobeko.

Bowing to revolutionary
agitation and general discontent
of the population, the czarist
government established in 1904
a commission to write a new
press law.

The debate on the press also sparked off
discussions about the country’s political system
in general. A.S. Suvorin, a member of the Kobeko
Commission, summed these up by declaring that
“freedom of the press must be combined with
free representation of the country, and if there is
no representation of public opinion, but is only
government, then I cannot imagine freedom of
the press.” 7

Prince V.P. Meshchersky was afraid of the
bacchanalia that would undoubtedly occur were
a free system to be introduced, and those who
would suffer from it would not be the “rogues”
but the “respectable organs of the press.” ®

Observed Prince Meshchersky: “The interests
of the press are dear to me, and therefore I fear a
reaction: I fear that two or three mad-caps,
having entered into the press thanks to the free
system, will put in danger the further existence
of that freedom which we are giving to the press




by the universal abrogation of the preliminary
censorship. Panic in society will result and then,
as often happens in Russia, a reversal in govern-
ment and some kind of restrictive supplement to
the law, the dimensions of which may do dam-
age to that which is most important—freedom of
the press.”

In emancipating the press in 1905-1906 by
subordinating it solely to the authority of the
courts and abolishing prior censorship, Russia
granted “freedom of the press” as generally
understood in the 19th century in Europe. But
that did not stop newspapers from being seized
or editors from being harassed.

The Bolshevik, the Decree on the Press, and the
Reintroduction of Censorship

Two days after seizing power on November 7,
1917, the new Bolshevik government in Russia
adopted a decree on the press, banning—tempo-
rarily or permanently—press bodies that called
for open resistance or disobedience to the new
authorities or incited strife by distorting facts or
calling for actions punishable by law. The
interpretation of the decree was rather broad,
leading to the closure of virtually all papers in
opposition to the Bolsheviks.

No censorship in the strict sense was intro-
duced, however. Many professional revolutionar-
ies with the vast experience of work under
restrictive rule abhorred the very idea of “red
censorship.” The decree made it clear that “as
soon as the new government is firmly estab-
lished, all administrative controls of the press
will be abolished; full freedom will be granted to
the press within the framework of its responsi-
bility before the courts, in accordance with the
broadest and most progressive law.”

But it took more than 70 years to draft and
adopt a new press law, while the idea of prior
censorship was quickly embraced by the emerg-
ing Soviet bureaucracy.

In May 1919, the press department of the
Moscow City Council obliged all periodicals in
the capital to request permission from it before
sending articles into print. The Council of
People’s Commissars rescinded the city’s deci-
sion only to introduce pre-publication censorship
nationwide two years later, on December 12,
1921. On June 6, 1922 the Russian government
approved regulations on establishing the Main
Department for the Affairs of Literature and
Publishing, which came to be known by its
Russian-language acronym Glavlit. The name
stuck even though the censorship apparatus later

changed its name to the Main Board for the
Protection of Military and State Secrets in the
Press. Censorship is an issue that arouses emo-
tions: its practice produces an almost instinctive
opposition. For this reason, those who use it
often call it something else, as did the imperial
officials who changed the name of their censor-
ing agency to “Chief Administration for Press
Affairs” in 1865.°

Initially, Glavlit was in charge of permitting
the establishment of press bodies and publishing
houses, compiling lists of banned books and
censoring manuscripts before publication. The
chief emphasis was on non-divulgence of “mili-
tary secrets,” later changed to “information not
subject to being made public,” and “anti-Soviet
agitation,” which came to include “works em-
bracing hostile ideology on issues of public life,
religion, economy, ethnic relations, art, etc.”

Censorship covered practically
all printed materials, the
only exception being secret
government and party
correspondence,
accounting records and
handwritten newspapers
posted on walls.

Soon Glavlit gained the right to play a part in
the appointment of chief editors and changes in
editorial boards of newspapers and magazines. In
the early 1930s it was assigned to decide by itself
what information should be considered classi-
fied. Censorship covered practically all printed
materials, the only exception being secret
government and party correspondence, account-
ing records and handwritten newspapers posted
on walls.

The situation remained unchanged until the
late 1980s.

The Censorship Debate in the Late 1980s

All of the discourse about the press that
started in the mid-1980s and continued until the
adoption of the new press law on June 12, 1990
did not involve issues of censorship, since the
very existence of censorship was a secret. During
one of the debates on the press, a high-ranking
Glavlit official even told journalists not to
mention the word “censorship” in their account

Alexander Merkushev 3




of the meeting since “readers could think that
we have censorship.” 1° This was very typical of
life in the USSR: not mentioning things that are
not nice and making believe they do not exist.
Characteristically, drug addiction was one of
such taboo subjects. The probiem did not exist in
the Soviet vocabulary and the police did not have
special units to fight drug related crimes: you
cannot fight something that does not exist. The
scope of the problem described in the press in
the late 1980s horrified the public and forced the
Interior Ministry, which is in charge of police
operations, to set up a special department to
tight drug trafficking.

As democratic processes were unfolding
in the Soviet Union in the late 1980s, the press
took its future into its own hands. Hundreds of
samizdat newspapers and magazines hit impro-
vised sidewalk newsstands, their political
affiliations ranging from “left of the left-wing” to
ultra-right, from Marxist to monarchist. The
spread of new technology, including desk-top
publishing and photocopy machines, and the
weakening of central controls in virtually all
areas of public life dramatically changed the
press scene. Television increased the share of
live programs; journalists at established govern-
ment news organizations felt the need to express
themselves more freely in the freer atmosphere
that was reigning in the country. Under these
conditions, the existence of prior censorship was
becoming increasingly irrelevant, although
highly placed censors themselves strongly
disagreed. Glavlit chairman V.A. Boldyrev argued
that “Preliminary control is more effective and
less ‘painful’ in what concerns the protection of
state secrets in the press.” !!

The Utilitarian Approach after Glasnost

In one of his first public speeches as General
Secretary of the Soviet Communist party in
1985, Mikhail Gorbachev employed the term
glasnost, broadly interpreted as openness, candor
or publicity, stating that “the more informed
people are, the more consciously they will act,
the more actively they will support the party, its
plans, and its fundamental goals.”

For Gorbachev, glasnost was a tool to help
streamline the political system, reorganize the
economy, and fight such negative phenomena as
widespread corruption, inefficient management,
and overall inertia of the populace.

As Professor Timothy Colton of Toronto
University wrote, “Gorbachev’s emphasis was

4 The Russian and Soviet Press: A Long Journey from Suppression to Freedom via Suppression and Glasnost

less on the right to know than on the utility of
an informed citizenry to the regime.” 12

This utilitarian approach, a fluctuating policy
adopted (or abandoned) in the interests of the
state, differs from the concept of the right to
know as a fundamental, inviolable principle.
Because of this, no one—either in the Soviet
Union or abroad—initially believed that glasnost
and greater freedom were ends in themselves.
Gorbachev appeared simply to be using liberal-
ization to inspire workers and intellectuals to
fight against the party and state bureaucrats who
opposed his reforms. 1

Some outside observers greeted the Gorbachev
innovations with the hope that the Soviet Union
would allow a greater measure of freedom, in-
cluding less restricted emigration and more
attention to human rights. But most dismissed
them as wishful thinking. Professor Hermann
Frederick Eilts of Boston University wrote in a
book published as recently as 1989, that “Glasnost
and perestroika represent at best a process that
will take years to show any meaningful Gestalt,
although obstacles and slowdowns will be
manifest....Generally speaking, the Soviet system
is not one of abrupt shifts in course, but rather one
of imperceptible dialectical fusion. This often
makes substantive change apparent only long after
a corner has been turned.” 4

“The major objective of glasnost is to win
sympathy and support, both inside and outside the
Soviet Union, for the country’s new economic
policy,” observed Ladislav Bittman, Director of the
Disinformation Documentation Center and
Associate Professor of Journalism at Boston
University. %

According to an opinion poll conducted among
journalists and party fiinctionaries in charge of
mass media bodies in Central Russia by the
Moscow Higher Party School in 1988, glasnost had
a long way to go before becoming a norm of life.
Forty-two percent of respondents understood
glasnost as the right of all citizens to know about
everything that takes place in the country, and 34
percent viewed it as the legally endorsed system of
free information. The opinion as to when this
would happen was divided more or less equally
among those who thought that this process would
be completed by 1995, by the end of the century,
and even between the years 2025 or 2050. All three
groups linked the evolution of glasnost with a
favorable international situation and the further
unfolding of overall democratic processes in Soviet
society.

The corner seemed to be very far away.




The Press Initiative in Stretching the Limits of
Glasnost

It was the press itself that was to cross the t’s
and dot the i’s in its crusade for greater freedom,
often acting against stereotypes supported by its
own representatives. Epitomizing and upholding
these traditional views, Valentin Zorin, a senior
Soviet political commentator, said in a television
discussion about glasnost that “Self-criticism is
used by enemy propaganda to cause harm to our
country, for open slander against socialism.”

But the majority of journalists were only too
eager to respond to Gorbachev’s calls for greater
candor in reporting shortcomings and exposing
corrupt officials. Stories were run in newspapers
and magazines, depicting “servants of the
people” living in luxury, while “the masters of
the land” were eking out a miserable existence,
slaving on cotton plantations and in coal pits.

...the majority of journalists
were only too eager to respond to
Gorbachev’s calls for greater
candor in reporting shortcomings
and exposing corrupt officials.

The Soviet press started carrying health, eco-
nomic, and other vital statistics, marking a shift
of policy away from the concealment of figures
showing Soviet performance lagging behind
other countries. The infant mortality rate, long a
taboo subject not only for the press but also for
physicians themselves, was revealed for the first
time. This disclosure, as well as the publication
of the previously classified information about
life expectancy of Soviet citizens, sent shock
waves throughout the nation. The press com-
pared the indicators to those of other countries
to find out that the Soviet Union was at the
bottom of the list, somewhere between Hondu-
ras and Barbados. The work of the Health Minis-
try has ever since been under close scrutiny of
the public and the press.

True, the “glasnost” process was not wel-
comed by entrenched bureaucrats and even
many members of the general public. The former
feared losing their own positions and privileges,
the latter feared hearing so much “bad news”
after years of the comforting and dosed flow of
mostly “good news.” Had it not been for the
terrible national tragedy, which was the
Chernoby! nuclear power plant accident in April
1986, the opposition to glasnost on the part of

government and party bureaucrats would have
probably forced the press to adopt a “more
responsible attitude” and “spare the feelings of
the people.”

Coverage of the Chernobyl Accident as a
Breakthrough for Soviet Journalism

By the time of the Chernobyl accident, the
press was ready to cover it as fully as possible.
The initial delay in the publication of vital
information about the disaster was largely due to
the unwillingness of government agencies and
officials in nuclear-related fields to provide
information and their attempts to belittle the
magnitude of the nuclear accident and cover up
their own incompetence.

The explosion at Unit 4 of the Chernobyl
nuclear power plant occurred in the early hours
of April 26, 1986. This was Saturday and many
officials as well as journalists were away from
their desks for the weekend. Journalists at TASS
learned that something was wrong from Reuters
and AP stories reporting increased levels of
radiation in Scandinavia. Messages were imme-
diately sent to Kiev, the city closest to
Chernobyl with a TASS bureau, to determine
whether a Soviet nuclear facility had anything to
do with the reported rise in radioactivity in
Scandinavia. Moscow-based journalists tried to
get in touch with specialists or officials in the
Soviet capital. Those who might have known
something were unavailable, others said they did
not know anything. The first dispatches from
TASS correspondents in the Ukraine confirmed
the accident but failed to give any information as
to its magnitude—Ukrainian officials were just
as reticent. The TASS World News Service
moved a one-paragraph story Monday night—it
took all of Monday to have it authorized at the
highest level of government. That was followed
by a chronicle of nuclear power plant accidents
over the past several years, including the one at
Three Mile Island in the United States, to
emphasize the “normality” of the situation. For
several days the press managed to print only one
brief communiqué per day, all provided by TASS
and authorized at the highest level.

But the circumstances surrounding the acci-
dent, and the interest, fear and rumors it pro-
voked, caused other media outlets, including
television, to attempt to cover it from their own
perspective. TV coverage was especially reveal-
ing since it provided the visual image of no-
nonsense men wearing white gowns and gas
masks, and the sight of the still smoldering

Alexander Merkushev 5




reactor, even though the commentators’ words
were more comforting than realistic.

With time, more emphasis was placed on the
incompetence of plant managers and designers,
and on attempts by local and later central health
officials to cover up the consequences of the
accident. The Chernobyl accident and the press
coverage of clean-up operations alerted public
opinion in the country to the dangers of nuclear
power. People around operating power plants and
areas where their construction was planned
started forming independent environmentalist
groups. As journalists engaged in true investiga-
tive reporting and uncovered facts relating to
other incidents involving nuclear facilities, even
military ones, the environmentalist movement
grew so strong that the government had to close
a number of nuclear power plants, and to aban-
don the construction of many nuclear facilities.
Recently it announced the termination of the
production of military-grade plutonium. In the
latter case, international as well as domestic
factors were at work.

TV coverage was especially
revealing since it provided the
visual image of no-nonsense men
wearing white gowns and gas
masks, and the sight of the still
smoldering reactor, even though
the commentators’ words were
more comforting than realistic.

Public pressure, brought about by extensive
press reports and the growing public awareness
of the dangers of nuclear testing, compelled the
Soviet Defense Ministry to consider closing its
biggest nuclear test site in Semipalatinsk,
Kazakhstan. And the popularly elected parlia-
ment in that Central Asian republic recently
banned nuclear tests on its territory altogether,
causing the military establishment to move
testing to the Arctic island of Novaya Zemlya.
The underground nuclear test in Novaya Zemlya
on October 24, 1990 generated immense contro-
versy around the issue of nuclear testing and
sparked protests by inhabitants in Northern
Russia.

Chernobyl presented a real challenge to
journalists in that it required personal courage
not just to visit contaminated regions, but also
to write about shortcomings, many of which

were direct products of the country’s social and
economic system.

After Chernobyl, no natural or man-made
calamity seemed too scary. The press became
filled with accounts of air crashes and train
wrecks, hijack attempts and street violence. This
behavior of the press displeased many a Soviet
citizen who often complained that “under
Brezhncev, we did not have so many accidents.”
Many linked the country’s predicament—
economic and ethnic—to the operation of the
press, accusing it not only of being unpatriotic
and exaggerating problems but also of stirring up
trouble and leading the Soviet Union to disaster.
Thus twisting the correlation between cause and
effect, Yegor Ligachev, a retired Politburo mem-
ber, obscrved in an interview with U.S. News
and World Report, “One reason for the current
gloom in the country is that from morning till
night, ncgative things from the past are being
dumped on the people. Our cultural figures
lately have published more things that aren’t
true, that are anti-Soviet, than our enemies in
the West managed to do in 70 years.” '¢

Gorbachev’s Broadening of the Notion of
Glasnost to Embrace Freedom of Speech, and
the Reaction of the Censors

The year 1988, dubbed the “Year of Glasnost,”
saw the keenest debate on the role of the press
and the emergence of the first draft law on the
media, prepared very much in the old fashion by
party and government officials with an aim to
restrict the freedom of expression and regulate
down to the minutest detail the operation of all
mass media bodies. The draft was severely
criticized in the press and at public rallies and
quietly passed away.

As practice changed the content of glasnost
and stretched its limits, Gorbachev went on
record to give a new definition of his brainchild.
In an interview with Newsweek and the Wash-
ington Post in May 1988, he said:

“Glasnost and freedom of speech are, of
course, interrelated but not identical notions...
Freedom of speech is an indispensable condition
of glasnost, but glasnost is a broader term. We
understand it not only as the right of each
citizen openly to express his opinion on all social
and political issues, but also as the commitment
of the ruling party and all bodies of government
and management to observe the principle of
openness in decision making, be responsible for
their actions, react by deeds to criticism, and
take into account the advice and recommenda-

6 The Russian and Soviet Press: A Long Journey from Suppression to Freedom via Suppression and Glasnost ~———




tions offered by work collectives, public organi-
zations, and individual citizens. In glasnost, as
we understand it, the emphasis is on the creation
of conditions enabling citizens to take a real part
in discussing all affairs of the country and in
elaborating and adopting decisions that affect the
interests of society, and to exercise control over
the fulfillment of these decisions.” "’

By that time this was the most revolutionary
definition of glasnost by the Soviet leader.
Paradoxically, the interview itself stirred a lot of
controversy about the degree of freedom of
speech and the press allowed in the Soviet Union
at that time. Indeed, the text of the Newsweek-
Washington Post interview, the questions as
well as the answers, was altered at the party
Central Committee before its publication in the
USSR, ostensibly to “shorten” it. The deletion of
the name of Gorbachev’s reputed archrival of
that time, Yegor Ligachev, from the Soviet
version of a Newsweek-Washington Post ques-
tion about the splits in the leadership was the
most revealing instance of selective editing of
the interview.

Anything that might have embarrassed
Gorbachev before his Soviet audience was left on
the cutting-room floor, including the reference to
Gorbachev’s personal telephone call to dissident
academician Andrei Sakharov, asking him “to
return to his patriotic work” and effectively
ending his internal exile in Gorky.

Incidentally, the above definition of glasnost
failed to appear in full in the Newsweek issue.
Nor was it the only instance when the Soviet
leader’s words were censored in his own country.

At one point in an improvised street discus-
sion with citizens during a trip to a provincial
town, he called on the press “to play the part of
the opposition for lack of other political parties
in the USSR.” This remark, shown live on
television, was subsequently deleted from all
otherwise full television accounts of his state-
ments and never appeared in print.

A Leningrad College Teacher Threatens
Glasnost

The year 1988 marked the watershed between
the glasnost that was allowed, encouraged or
tolerated by authorities and the glasnost that no
longer needed any assistance from “above” to
exist and develop on its own. In fact, that year
nearly saw the end of glasnost, and had it not
been for reform-minded politicians like
Alexander Yakovlev, then a Politburo member,
or maybe even Gorbachev himself, the Soviet

press would not enjoy the freedom it finally
acquired in 1990.

On March 13, 1988, one day before Gorbachev
was to leave on a trip to Yugoslavia, the influen-
tial newspaper Sovetskaya Rossiya published a
letter to the editor from Leningrad chemistry
lecturer Nina Andreyeva which became known
as the “manifesto of conservative forces.” The
article attacked glasnost and came out in support
of Stalin’s repressive policies because they
advanced the cause of socialism. Written from
the Stalinist perspective and combining Russian
nationalism and Marxism, the letter advocated
viewing events in their “class” context.

The year 1988 marked the
watershed between the glasnost
that was allowed, encouraged or
tolerated by authorities and the

glasnost that no Ionger needed any
assistance from “above” to exist
and develop on its own.

Many Soviet citizens and especially journal-
ists who had been used to signals of this kind
showing them how to “behave properly” viewed
Andreyeva’s letter as an end of both glasnost and
perestroika. It was clear that the publication of
the letter had received strong support from the
party leadership. In addition, acting on “recom-
mendations” from the party Central Committee,
TASS circulated the text of the article to provin-
cial newspapers for reprint, an action that later
incurred on its journalists the wrath of many of
their more liberal colleagues.

Glasnost and perestroika hung in the balance
for three weeks until Pravda published an
editorial excoriating conservatives for engineer-
ing the letter’s publication and warning that the
“revolutionary principles of perestroika” would
carry on. The Pravda editorial was reportedly
written by Alexander Yakovlev, a man often
described as Gorbachev’s alter ego and a driving
force behind perestroika.

The fact that a single article could paralyze
political discourse in the country for so long
illustrates how thin the layer of reform was and
how little would have been needed to turn the
country back to the days before Gorbachev. It also
shows that without assistance from above, the
press was not yet able to overcome the decades-
long habit of doing whatever it was told. True, the

Alexander Merkushev 7




editors of many provincial newspapers refused to
reprint Andreyeva’s letter, many at the expense of
their own careers. But those were isolated in-
stances, the exceptions confirming the rule.

The fact that a single article
could paralyze political
discourse...illustrates how thin
the layer of reform was and how
little would have been needed to
turn the country back to the days
before Gorbachev.

The incident was extensively investigated
later on, during the period when the press felt
free to examine and analyze its own shortcom-
ings as well as failings of the system. The article
turned out to be a genuine letter by the obscure
college lecturer turned politician. Contrary to
widely held views that “Nina Andreyeva” stood
for a high-ranking party official, probably
Ligachev himself (even Pravda used quotation
marks around the words “letter to the editor”),
Andreyeva was a real person who wrote the
article all by herself and submitted its shorter
versions to several central newspapers, including
Pravda, for possible publication. The chief editor
of Sovietskaya Rossiya, himself a devout conser-
vative, apparently liked the idea and sent the
abridged version for approval to the No. 2 man in
the Politburo and chief of the party’s ideological
work. Ligachev reportedly read the article and
found it quite suitable for publication in the
paper, an organ of the party Central Committee.
He was later quoted as saying that the short
version of Andreyeva’s article was not critical of
Gorbachev’s policies of perestroika and glasnost
and that he did not mean to organize resistance
to reform in the Soviet Union. Whether these
reports are true or not, we will soon learn from
Ligachev’s own memoirs that he has gone to
write in his hometown in Siberia upon retire-
ment from the party Politburo in 1990.

Behaving in a way characteristic of relations
within the party hierarchy, Pravda, the main
organ of the Central Committee, castigated
Sovetskaya Rossiya for its lack of “responsibility
for articles and publications.” While not reject-
ing debates, discussions, and polemics alto-
gether, the Pravda editorial pointed out, “We
need disputes that help to advance perestroika
and lead to the consolidation of forces, to cohe-

8 The Russian and Soviet Press: A Long Journey from Suppression to Freedom via Suppression and Glasnost

sion around perestroika, and not to disunity. We
will firmly and steadily follow the revolutionan
principles of perestroika: more glasnost, more
democracy, more socialism.” !#

The anti-Andreyeva editorial encouraged th:
press to write with even greater boldness and
marked the acme of Pravda’s role as the tlagsh-
of the Soviet press. Never again would Pravd.
pages be used as a vehicle for revolutionary,
innovative ideas. On the contrary, despite
changes in the management, Pravda’s editori.
policy has begun to become increasingly cons
vative and anti-reformist. The year 1988 also -
the beginning of the decline of the Communist
party as well as its principal publication as first
demands were voiced to remove the constitu-
tional article enshrining the party’s “leading
role” in society.

Yet the party had to make one more impor-
tant step in 1988, a step that indisputably led to
a greater freedom of the press and one more step
towards its own undoing.

The National Party Conference as a Boost to
Glasnost

The All-Union party conference, basically a
curtailed version of a congress which is the Soviet
Communist party’s supreme governing body, held
on June 28-July 1, 1988, adopted a resolution
reaffirming that glanost “is an indispensable
condition for the expression of the democratic
essence of the socialist system, its orientation
towards man, and the involvement of individuals
in all affairs of society and the state...” *?

The archives belonging to
various government departments
or organizations, such as the KGB
or the Communist party, remain

off-limits, however.

The resolution on glasnost was ambiguous in
many respects. It called for the use of glasnost as
a tool “to consolidate all social forces around
ideas and principles of perestroika” and serve
“the interests of the socialist plurality of views.”
But it also stressed the “need to remove unjusti-
fied restrictions on the use of statistical data
about the socio-economic and political develop-
ment of society, on the ecological situation, ...
ensure accessibility of all library funds and adopt
laws on the use of archive materials.” 2




The latter provision led to the exposure of
many past and present practices, from Stalinist
repressions to abuses of psychiatry to previously
unreported accidents in military and space fields.
State, or national, archives were opened to the
public. The archives belonging to various govern-
ment departments or organizations, such as the
KGB or the Communist party, remain off-limits,
however. The explanation is the absence of a law
on archives, yet to be adopted by parliament.
The true reason, however, is the fear on the part
of these agencies that materials to be found by
researchers will lead to fresh exposures of their
practices in the distant and not so distant past.

Public opinion polls...showed
that 90 percent of the Soviet
population regarded changes in
the work of the press and televi-
sion as the sole positive result of
Gorbachev’s perestroika policies.

The press was beginning to influence public
opinion and even the country’s politics to a
degree never experienced before. By providing
the full picture of Stalinist repressions, for
instance, the press made the general public and
emerging politicians explore the underlying
. causes of the country’s grim history. As a result,
Lenin’s practices came under close scrutiny, and
so did the very ideas of socialism preached by
Karl Marx and Friedrich Engels. Works by
leading non-Communist philosophers were
published for the first time, and the public not
only discovered the existence of ideas different
from those that reigned in the country for more
than seventy years, but also started forming
groups or movements that subscribed to those
ideas, marking a change in the political situation
and preparing ground for the emergence of
opposition political parties. Reflecting this
change of public mood, the USSR’s new supreme
legislative body, the Congress of People’s Depu-
ties, elected in 1989, finally deleted the constitu-
tional article about the Communist party’s
“leading role” in society, effectively proclaiming
a multi-party system.

Another subject that had been extensively
debated in the press was the introduction of
executive presidency to replace, actually, the
rule of the party and its Politburo. When public
pressure grew to a point when the party had to

say something, Gorbachev took the floor in
parliament to flatly reject the proposal, dismiss-
ing the very idea of presidency as “alien” to our
country. A few months later, however, the
parliament overwhelmingly voted in favor of
changing the political system and elected
Gorbachev as the USSR’s first president.

Struggle for Circulation and Bureaucratic
Control of Subscriptions to Popular Periodicals

As articles in newspapers and magazines
inflamed passions across the political spectrum,
and the press began to play an increasingly
important role in the daily lives of the country’s
citizens, the bureaucracy sharply reduced avail-
able subscription quotas, particularly for pro-
reform periodicals. This was at a time when
lines to buy newspapers and magazines, unlike
lines near department or food stores, were the
only encouraging sign of the emergence of a
more informed and politically active citizenry
and subscriptions to “reform” publications
increased dramatically, while the circulation of
conservative journals lagged behind. With the
tirst free elections one year from then, and
political rallies still largely suppressed by the
authorities, the press was the only legitimate
vehicle for the expression of various views on
the country’s past, present, and future. Emotions
erupted in major cities and protests were voiced
in the press and television against the drive to
“conserve paper,” as bureaucrats explained their
action which reformers correctly interpreted as
an effort to restrict democratization. Finally the
authorities had to rescind the order—another
victory for public opinion and the emerging free
press.

The Press and Public Opinion

Public opinion polls conducted in February
1989 showed that 90 percent of the Soviet
population regarded changes in the work of the
press and television as the sole positive result of
Gorbachev’s perestroika policies. By summer,
the indicator dropped somewhat due to wide-
spread displeasure with the tendentious coverage
of ethnic conflicts, miners’ strikes, and activities
of new public organizations and movements, as
well as with the superficial criticism of Stalin
and events in Soviet history. 2!

Faced with growing problems in the sphere of
ethnic relations and economics, the powers that
be sought to curb the flow of information avail-
able to the general public. The government-

Alexander Merkushev 9




controlled press was ordered to carry only
government-approved TASS accounts of ethnic
or labor conflicts. All these “dispatches” were
actually written by high-ranking officials at the
party Central Committee headquarters in
Moscow and Gorbachev himself was said to
proofread them—very much like czar Peter who
personally edited the Vedomosti more than 200
years ago. That situation did not last long,
however. Newspapers revolted, and, first, the
youth daily Komsomolskaya Pravda, and then
other periodicals, began carrying accounts
written by their own correspondents on the spot.
As a result, many newspapers published more
information about actual developments in
Azerbaijan and Armenia, the scene of fierce
ethnic clashes, or in Siberia, which witnessed
the emergence and consolidation of an indepen-
dent workers’ movement, than TASS. The
government news agency was losing credibility,
the morale of its journalists was low. Confront-
ing the new challenge, TASS had to adjust to the
changed conditions by sending its own corre-
spondents to all “trouble spots” and providing
more detailed and objective information about
developments. Sources became more diverse,
too. TASS correspondents began to interview not
only Interior Ministry officials, but also repre-
sentatives of local nationalist groups. This
practice gradually spread to other spheres and it
became not uncommon for leaders of informal or
non-Communist groups to express their views
through TASS wire.

Despite this new level of glasnost and bold-
ness in the press, the readership was more
radical and critical than newspapers and espe-
cially television, according to an opinion survey
conducted early in 1990. 2 Television was
subjected to particularly strong pressure from the
government which recognized the special impor-
tance of the visual image and the nationwide
reach provided by television.

The Press and Economic Pressure in the Late
1980s

Newsprint, long since regarded as the “bread
of culture” was, and is, in short supply. The
distribution of paper reflected the domination of
the departmental and party bureaucracy who
continued to hold the monopoly on information
and the printed word. Forty-nine percent of paper
produced in the country was used to print socio-
political and socio-economic journals, the
overwhelming majority of which were propa-
ganda materials piled up unsold in their hun-

10 The Russian and Soviet Press: A Long Journey from Suppression to Freedom via Suppression and Glasnost

dreds at all newsstands from Kaliningrad nn the
western part of the country to Viadivoss v -
east. Out of 8,811 newspapers with the i
circulation of 230 million and 1,629 =0
(221 million copies) that were put out - -
Soviet Union in 1989, less than two hun.:
were not official publications of party org.-
tions—from the Central Committee to a di~
party committee. 2

...more readers are now
attracted to youth publications
reflecting the entire spectrum of

new sentiments and mass-
circulation, and to “thin”
magazines with non-ideological
content—private life, family,
health, gardening.

In 1975, the country’s best printing plants
were handed over to the party. The rest, utilizing
outdated equipment and classified as loss-
making, remain a heavy burden on taxpayers. *

Despite all financial support, the party publi-
cations began to lose circulation as soon as the
obligatory subscription for managers and party
members was lifted. The number of Pravda sub-
scribers, for instance, dropped by 36.4 percent by
January lst, 1990 compared to the 1987 figure,
and is rapidly declining. The situation became so
serious that Pravda employees, in a bid to save
their paper from total collapse, demanded in
October 1990 the resignation of their chief editor
Ivan Frolov, an unprecedented event in the party
press. Other party periodicals also suffered drops
in circulation, ranging from 20 to 50 percent.
Many ideologically loaded publications had to
close down or change their style.”

On the other hand, pro-reform periodicals
gained huge readerships. The Soviet and world
record is held by the weekly Argumenty i Fakty,
basically an information bulletin, which man-
aged to increase its circulation in three years
from 1.5 million to 33.4 million copies, a vivid
indication of the hunger for information in
Soviet society and an indictment of the entire
system of the press and television in the Soviet
Union that failed to provide people with basic
facts. A number of “thick” literary journals
(Novy Mir, Druzhba Narodov, Znamya and some
others) and Ogonyok and Moscow News increased
their circulation by 3 to 10 times. The same is




true with regard to Baltic journals and indepen-
dent periodicals.

In addition to these, more readers are now
attracted to youth publications reflecting the
entire spectrum of new sentiments and mass-
circulation, and to “thin” magazines with non-
ideological content—private life, family, health,
gardening.

After a drop in popularity due to their “success”
in fighting the West’s humanitarian thought,
philosophy, and culture, academic journals
specializing in humanities have gradually begun
to depart from scholastics and popularize the
cultural heritage of Russia and other countries of
the late 19th-early 20th centuries, winning well-
deserved respect of the reading public.

Republican periodicals, especially those
published in the tongues of the indigenous
population, have dramatically increased their
circulation. Many {in the Transcaucasus and the
Baltic region) began to serve as legitimate ve-
hicles for the expression of nationalist senti-
ments and play an immense role in politics,
specifically in the campaigns for independence
from the Soviet Union, reflecting and promoting
separatist tendencies among their populations.

The 1990 Law on the Mass Media

The year 1990 saw the completion of the
struggle—or should it better be described as a
truce?!—between authorities and pro-reform
forces. It must be stated that all successive
constitutions adopted in the Soviet Union since
the days of the Bolshevik revolution proclaimed
freedom of speech and all other basic human
rights. None, however, provided legal guarantees
for the exercise of these rights, leaving the press
and the general public largely unprotected
against and vulnerable to arbitrariness on the
part of government and party bureaucrats.

As a matter of fact, the press in the Soviet
Union has always been free in the sense Lenin
meant when he said that any journalist has the
right to write whatever he thinks appropriate,
even if that would be contrary to party line. But
then the party, too, he remarked, has the right to
take away his party card. And taking away a
journalist’s party card even ten years ago would
effectively put an end to his or her career. As the
favorite joke of those times had it, “Any editor
may publish whatever he likes. But only once in
a lifetime...”

The Soviet parliament adopted a draft law
elaborated by independent-minded journalists as
the basis for work on a press law in 1988.

Mikhail Fedotov, one of the authors of the draft,
in a seminar held in April 1990 at the Journalism
Department of the Moscow Higher Party School,
described difficulties that accompanied this
work at parliamentary committees and commis-
sions. All typists assigned to do technical work
were drawn from the party Central Committee
pool. Whenever a redrawn draft was handed to
them for retyping, they would add some nuances
that were not immediately apparent but changed
significantly the content of the would-be bill. In
addition, the composition of the working group,
including experts and parliamentarians, was
constantly changed on the initiative of the Su-
preme Soviet Presidium. Everything was being
done to make the work of whom Fedotov de-
scribed as “politically literate” typists easier.

Despite all the odds and to a large extent due
to pressure from journalists themselves, one
hundred of whom had been elected to the
country’s supreme legislative body, the law was
completed and finally approved by parliament,
and it came into force on August 1, 1990.

Article I of the new law, officially known as the
Law on the Press and Other Mass Information
Media, proclaims that “The press and other mass
information media are free.” It also officially does
away with censorship, stating that “Censorship of
mass information is not permitted.”

...this is the first law in the
country that enumerates things
that are not allowed. ..

In contrast with the First Amendment environ-
ment in the United States, but very much in line
with the laws on the press existing in most
European countries and consistent with docu-
ments such as the European Convention on
Human Rights, the Soviet press law enumerates
restrictions on the operation of the law: “It is not
permitted to use mass information media for
divulging state or other secrets specifically pro-
tected by Law, call for the forcible overthrow or
change of the existing state and social system,
propagate {ideas of) war, violence, and brutality,
racial, ethnic, or religious exclusiveness or in-
tolerance, disseminate pornography, (and) in order
to carry out other deeds punishable by law.”

It is not permitted, and is punishable by Law,
to use mass information media for invasion of
private life of citizens and encroachment on
their honor and dignity.

Alexander Merkushev 11




The above is definitely a compromise between
radicals and conservatives in parliament as well
as a tribute to the tradition of the USSR’s legal
system. What is noteworthy, however, is that
this is the first law in the country that enumer-
ates things that are not allowed, rather than
things that are allowed, marking a transition to
the principle “Whatever is not banned by law is
allowed.”

The law allows all organizations, parties,
groups, and individual citizens aged above 18 to
establish mass media, and bans monopolization
of any medium (press, radio, or television).

For the first time in Soviet lawmaking, the
parliament adopted a law that rests on the
principle of registration, rather than permis-
sion—a precedent yet to be emulated by other
laws of the land. Many radical publishers and
editors, however, are opposed to the idea of
registration. Some, like Sergei Grigoryants, have
declared they will refuse to register their publica-
tions with the authorities as required by the law.

Characterizing the new press law, American
journalist Nicholas Daniloff observed, “The
Soviet press of the 1990s will not have an easy
time, nor have Soviet hardliners given up trying
to control the media. The battle goes on.

“Yet during the struggle fought between
conservative and liberal factions of Soviet
society, more than 600 independent newspapers,
journals, and newsletters have made their
appearance in the Soviet Union.” ¢

Reflecting and repeating the fears that charac-
terized the atmosphere around the press debate
in pre-revolutionary Russia, many a Soviet
parliamentarian would declare that, given the
right to institute press bodies, private individuals
in the country would fall prey to and become
fronts for profit-seeking cooperators (private
entrepreneurs), “underground millionaires,” and
even foreign intelligence agencies keen on
destroying the Soviet state. “...group capital will
be behind the individual seeking to institute a
press body, and this person will actually repre-
sent an organization, recognized or non-recog-
nized, formal or informal, legal or illegal. The
personalized right will become a mere camou-
flage or cover for the right of the organization,”
Pravda wrote in 1990.

“One should not disregard the fact that the
personalized right will inevitably lead to disor-
der, chaos, and the unpredictability of the
situation in a sphere that demands that all
persons involved in it should possess a sense of
lofty social responsibility.” »

Many parliamentarians and members of the

12 The Russian and Soviet Press: A Long Journey from Suppression to Freedom via Suppression and Glasnost

general public feared a backlash trom the o oo
ment and party apparatus which suli w2
substantial power and were capable oz _z.7. -
an all-out attack aimed to crush the emerz .
free press, repeating the fears voiced at the -
of the century during the work of the Kobex
Comumission.

Conclusion

Can there really be a backlash of any kind?
Can the situation be reversed? Is it possible that
the press would be willing to restrict its newly
found freedom?

Before trying to find answers to these ques-
tions, it is necessary to look back at the situation
in the country at a time when Mikhail .
Gorbachev came to power. The “period of
stagnation,” as Leonid Brezhnev’s rule was called
and the brief tenures of Yuri Andropov and
Konstantin Chernenko that followed were
characterized not only by the slow pace of
economic development, but also—which is even
more important—by the overall apathy of the
population. It was obvious that the country had
no future among industrialized nations in the
technological and information age unless struc-
tural changes were made in the economic and
political systems and corresponding incentives
were created for productive work. Perestroika,
which means “restructuring” in Russian, was
precisely such an attempt to propel the Soviet
Union into the modern age. And the press—
rightfully—was assigned an important role to
play.

In a mere five years, the Soviet press has
turned from being “the gold asset of the party”
as defined by Brezhnev into an independent body
watching over the processes of decision-making,
government, and democratization. It has become
in fact the largest opposition force in the politi-
cal arena of the Soviet Union in the late 1980s
and early 1990s that is yet to see the emergence
of organized political parties able to compete for
power. No government or presidential order or
parliamentary decision passes unnoticed by the
press. Vying for readership and commercial
success, which is synonymous with survival in
the new economic conditions, newspapers, radio,
and television can no longer afford heeding the
calls for “caution” from the Communist party or
the central authorities.

Although launched from above, glasnost was
necessitated by both domestic and international
factors. It was not a whim of only one political
leader, nor can it be done away with by a presi-




dential decree or parliamentary decision. A free
press has become a part of political processes
taking place in the country. And these processes
have changed the situation in the country with
all constituent republics firmly set on the course
towards sovereignty or independence. What is
even more important is people living in all
republics of the Soviet Union have changed.
They have become more active politically; they
know that their opinion matters, that they can
make the difference.

...they will never again
become docile vehicles for
official ideas.

Any crackdown by the central authorities may
alter the content of some central publications.
But even they will never again become docile
vehicles for official ideas. Nor can the govern-
ment become nearly as repressive or authoritar-
ian as it was fifty, twenty, or even ten years ago.

In addition, any action by the central govern-
ment will have little or no effect on the opera-

tion of the press in constituent republics. True,
individual republics may restrict their local press
bodies by creating difficulties with newsprint,
imposing high taxes on media-related businesses,
or harassing journalists, covertly or overtly. In
the emerging market economics, new businesses
will surely try to influence the press by granting
or denying it advertising rights, bribing indi-
vidual journalists, or just buying up papers and
television stations...

Isn’t that a familiar picture?

The Soviet republics are entering the commu-
nity of nations not only adding their own problems
but also partaking of the problems that exist in
countries with free press and democratic govern-
ment traditions that are centuries old. The battle
for democracy and democratic institutions will
continue forever, and it is precisely because of this
battle that democracy remains alive.

Addressing the United States Congress in
1990, Czechoslovakia’s playwright-president
Vaclav Havel observed, “As long as people are
people, democracy in the full sense of the word
will always be no more than an ideal. One may
approach it as one would a horizon in ways that
may be better or worse, but it can never be fully
attained.”

Alexander Merkushev 13




Endnotes

1. Richard Bennet Bayley, Freedom and Regulation of
the Russian Periodical Press, 1905-1914, Doctoral
Thesis, University of Illinois, Urbana, inois, p. 2.

2. Ibid., p. 3.

3. Ibid., p. 8.

4. Charles A. Ruud, Fighting Words: Imperial Censor-
ship and the Russian Press, 1804-1906, p. 8.

5 Nicholas Daniloff, Address marking the tercente-
nary of Publick Occurrences Foreign and Domestick,
Massachusetts’ first newspaper, Boston, September 25,
1990.

6. Charles A. Ruud, op. cit., p. 5.

7. Richard Bennet Bayley, op. cit., p. 106.

8. Ibid., p. 105.

9. Charles A. Ruud, op. cit., p. 4.

10. Moscow News, October 23, 1988.

11. Izvestia, November 2, 1988.

12. Timothy Colton, The Dilemma of Reform in the
Soviet Union. New York, Council on Foreign Rela-
tions, 1986, p. 161.

13. Gorbachev and Glasnost. Viewpoints from the
Soviet Press. Ed. Isaac J. Tarasulo. A Scholarly Re-
sources Imprint, Wilmington, Delaware, 1989, p. xxi.

14 The Russian and Soviet Press: A Long Journey from Suppression to Freedom via Suppression and Glasnost

14. Gorbachev’s Glasnost: Challenges and Realities.
Edited by Ladislav Bittman, Boston University
Sesquicentennial, 1989, p. 4.

15. Ibid., p. 105.

16. U.S. News and World Report, October 22, 1990.

17. Izvestia, May 23, 1988.

18. Pravda, April 5, 1988.

19. Materialy XIX Vsesoyuznoi konferentsii
Kommunisticheskoi partii Sovetskogo Soyuza,
Moscow, Politizdat, 1988, p. 140.

20. Ibid., p. 143.

21. Ogonyok, April, 1990.

22. Ibid.

23. Argumenty i Fakty, May 12-18, 1990.

24. Argumenty i Fakty, July 28 - August 3, 1990.

25. Ogonyok, April, 1990.

26. Nicholas Daniloff, op. cit.

27. Pravda, April 26, 1990.




