
 

  
The Joan Shorenstein Center on the Press, 

Politics and Public Policy 
 

Working Paper Series 
 
 

Soft Power and Hard Views: How American 
Commentators are Spreading over the World’s 

Opinion Pages 
 
 

By Julia Baird  
Shorenstein Fellow, Spring 2005 

Opinion Editor, Sydney Morning Herald 
 
 

#2006-1 
 

Copyright © 2006, President and Fellows of Harvard College 
All rights reserved 

 
 

 



 1

 
Executive Summary 

 
 
“Power over opinion is… not less essential for political purposes than military and 
economic power, and has always been closely associated with them. The art of 
persuasion has always been a necessary part of the equipment of a political leader. 
But the popular view that regards propaganda as a distinctively modern weapon is, 
nonetheless, substantially correct… Democracies, or the groups which control them, 
are not altogether innocent of the arts of molding and directing public opinion.”i 

 
E. H. Carr 

 

In 1981, British realist and writer E. H. Carr defined international power as being divided into 

three categories: military, economic and power over opinion.ii The last of these is notoriously 

difficult to measure, and to consciously control. To date, theorists like Joseph Nye have used 

public opinion polls, particularly those canvassing the attitudes people in other countries hold 

towards the United States, to try to gauge how effective American soft power is, and how 

palatable its ideals are beyond its borders. For this paper, I chose to examine the export of 

American thought by documenting the presence of American columnists on newspaper opinion 

pages around the world in the 2000s. This was in part an attempt to assess what impact, if any, 

September 11 and the war in Iraq had on the demand for American opinion by editors who act as 

local gatekeepers of thought. 

 

In this paper, I sought to answer three questions: 

 

1. Were there any studies on America’s power over opinion, measured by the presence of 

their commentators  - including those from think tanks - on the op-ed pages in other 

countries?  

 

2. Had there been an increase in the number of American opinion pieces published in other 

countries? If so, why was this happening?  

 

3. Were American columnists conscious of, or writing for, their global audience?  

 

 



 2

First of all, I determined that this subject had never been studied before. The work and influence 

of American columnists has been curiously unexamined, with only a handful of books on the 

subject – and not a single study on their global reach. Through a series of searches on the Lexis 

Nexis and Factiva databases, I then found that there had been a marked rise in the number of op-

ed pieces by American writers in foreign publications, notably those from think tanks, since the 

late 1990s. The country where the greatest growth is occurring is the United Kingdom. 

Conservative think tanks such as the American Enterprise Institute have had the greatest rate of 

growth, along with think tanks focused on foreign policy. Significantly, the profile of key 

American think tanks – as measured by mentions in major English speaking newspapers – has 

grown more rapidly outside the US than within it. 

 

I also found almost all of the thought being exported from the United States is male. The notable 

exception was Maureen Dowd, although demand for her pieces was stronger before the war than 

after it in some countries. Somewhat troublingly for opinion editors keen to kindle debate in their 

own countries by using American writers, many of the columnists I spoke to said they do not 

write for a broader audience – they write for Americans, and rarely keep track of where, and how 

often, their work is reprinted.  

 

My research has documented that the subtle but growing Americanization of opinion pages in 

many countries has largely been driven by a demand from opinion page editors for pieces on 

American foreign policy in the wake of September 11 and in the lead up to, and aftermath of, the 

war in Iraq. Other influences have been the marketing and strategic thinking of think tanks 

seeking to expand their influence beyond the United States, the strong relationship the business 

press and Murdoch papers have with American think tanks – and, significantly, the fact that 

many op-eds from think tanks are free. At a time of shrinking newspaper audiences and a 

consequent tightening of editorial budgets across the world, this last factor should not be 

underemphasized. 



 3

 

Introduction 

 

IN JANUARY 2003, the New York Times’ Maureen Dowd wrote a column about President 

Bush’s State of the Union address, unwittingly hurling a grenade into cyberspace. “Can you 

believe,” she wrote, “President Bush is still pushing the cockamamie claim that we went to war 

in Iraq with a real coalition rather than a gaggle of poodles and lackeys?”. Bloggers snarled and 

hissed, firing letters of complaint to the New York Times. Several bloggers, including “the 

rantings of a homicidal maniac” and “badmoney”, posted a “google bomb”, which is a 

mechanism by which people can jam the google ranking system by linking items and forcing one 

to the top. By connecting Maureen Dowd and poodle, bombers hoped that when web-surfers 

searched for poodle, Dowd’s name would come up.  

 

The abuse was rife. The “Alliance of freeblogs” just called her a “stupid skank”. “Marybeth” 

snorted, “Maureen is a rabid poodle. Think about it… symptoms of rabies can include foaming at 

the mouth, erratic behaviour, extreme excitement, and aggression.” “Blackfive” apologized to 

any coalition countries; “If you are from a coalition country and are reading this, I won’t even try 

to explain that woman to you. Suffice to say she is constantly making statements that offend a 

huge number of people. Personally I would like to thank each coalition country for their help and 

sacrifices in helping us. Know that most Americans know and appreciate what you are doing 

(even if the news media wants to ignore or belittle it).”iii 

 

As an opinion editor in a country that had sent troops to fight in Iraq alongside American, 

British, Spanish and other troops, it was a curious, jarring moment. Maureen Dowd has long 

been popular amongst readers of the paper I work at, the Sydney Morning Herald, and between 

January 2000 and January 2005, we ran 89 of her columns. We have frequently ‘puffed’ her, or 

put her photograph on the front page, and the man who edited the opinion page before me, 

declared, in a briefing note about which columnists to look out for on the wires, that she was 

“probably the best columnist in the world”. What was evident in the “poodles and lackeys” 

comment however, was that she had an American audience in mind when writing that column. It 

was not intended as an insult, but for the Australian and British readers of her column, it was a 

reminder that she was not writing for them. (A similar moment came for those who saw Michael 



 4

Moore’s Fahrenheit 9/11, where he painted the allies who went to war in Iraq with the U.S. as a 

group of irrelevant banana republics – and failed to mention Britain or Australia.) 

 

Two years later, I decided to go to America’s capital city and ask Dowd about that column for 

this paper. She is notoriously shy, hates doing interviews, is loath to appear on television and is a 

most reluctant public speaker. In my attempt to ask her questions about her global audience, I 

followed her from Washington DC to Phoenix, San Francisco and then Las Vegas, where she 

finally consented to an interview in the casino of the Bellagio Hotel. When I asked her about the 

poodle comment, she said – while pointing out the tendency to link women with dogs – that she 

was trying to comment on the Bush administration’s claim that their push to war had been 

credible, palatable and accepted by a phalanx of allies. She had not intended to insult anyone:  

 

“We shouldn’t have really had anyone with us, really. The Bush people knew a year out… 

that they wanted to knock off Saddam and they just used all the intelligence organization of 

the United States government and warped all the information and twisted everything and 

distorted democracy for their own ideological agenda. In the end it may turn out to be right 

but as Richard Cohen said, even if there is freedom from the Tigris to the Nile, it doesn’t 

make it right to assume the American people are so stupid that you can’t tell them the real 

reason you are taking them to war, or even telling the kids, or their parents, it’s not an ends 

justifies the means situation… I wasn’t even anti-war, I was just ‘Don’t tell us fake reasons, 

don’t hype up intelligence, don’t distort intelligence to craft an ideological agenda that you 

have already decided on’…  

 

But that was no offence to Australia, because no one loves Australia more than I do and I 

tried to move there after college, I loved it so much. And I am very disappointed that I only 

visited there with Dan Quayle because it was another case of the wrong guy in the right 

place. But as a columnist you are just trying to express things in a colorful way and maybe 

sometimes you go over the line.”iv 

 

What are the implications of the export of American thought for newspaper readers in other 

countries? Opinion pages are as widely varied as the newspapers that house them. Some – like 

the New York Times, attempt to run pieces with views which counter those of the paper, as 

evident in the editorials, while others – like the Wall Street Journal - publish pieces which 

uphold the editorial line of the newspaper – and even the proprietor. Some pages are sober and 



 5

reflective, others are provocative and eclectic. Some are columnist driven, while others prefer to 

give more space to their contributors. Pieces can be run for myriad reasons, including to provide 

depth or analysis on current events, to provide balance or a change of pace, or to ensure the mix 

of pieces on the page is right.  

 

Editors obtain opinion pieces from several sources. They can either commission pieces, accept 

those which are submitted to them from various contributors – and, sometimes, lobby groups - 

each day, or pull pieces from the wires. Many news organizations around the world pay large 

amounts of money for American wire services. Approximately 700 newspapers for example, use 

the New York Times service. For opinion editors, access to these pieces can be both cheap and 

easy: they do not have to be purchased, substantially edited, nor, usually, fact-checked.  

 

Opinion pages are regularly scoured, and scrutinized for evidence of bias. Are there more men 

than women, more pro-Israel pieces than pro-Palestinian, more columnists who favor the 

government or more who ritually condemn them, or more right than left? More hawks than 

doves? What my research has established is that one trend that is clearly discernible in the 

noughties is the growth in use of pieces by American columnists. Readers are starting to react to 

this in a range of ways.  

 

As Joseph Nye has explained, soft power is the “ability to get what you want through attraction 

rather than coercion or payments. It arises from the attractiveness of a country’s culture, political 

ideals and policies.”v Nye believes the soft power of a country rests on three resources – culture, 

political values and foreign policies. This was particularly evident in 2003, he argues, when the 

appeal of the United States dropped suddenly in the months before the Iraq war - America fell an 

average 30 points of support in most European countries – support was much lower in Islamic 

countries.vi Pew Research Center polls conducted in 2002 found a majority of people in 34 of 43 

countries agreed with the statement, “It’s bad that American ideas and customs are spreading 

here.”vii Half of the countries polled liked the ideas about the democracy that came from the 

United States, but far less – a third – thought it a good thing in general that American ideas and 

customs spread. With a dominance of culture and ideas can come resentment, as well as unease 

at the erosion of local cultures, language and even thought. 

 



 6

The range of views on the war in Iraq and the Bush administration’s foreign policy expressed in 

American opinion pieces are legion. It is interesting, however, that the countries with particularly 

high take-ups of American columns were allies - Britain and Australia – where there was fierce 

majority opposition to the war. In both countries, while the government agreed to join the 

coalition of forces in Iraq, a majority of the population was against it. It is not within the scope of 

this paper to definitively determine what kind of impact columnists from the United States had in 

this context – and whether they undermined or boosted American soft power. Their influence 

was much more complex than simply being negative or positive. It is significant, and important, 

to establish first of all a different kind of power – access to influential opinion pages in other 

countries. These pages are historically a primary determinant and source of elite opinion, and the 

fact that the presence of American thinkers on them is growing seems to be having a curious 

impact on debates and indigenous intellectual cultures. 

 

The subject of American column writing has been curiously unexamined: little has been written 

about it. One exception is Sam Riley’s The American Newspaper Columnist, but this book is 

more an eclectic collection of trends and names than thorough analysis.viii Political theorists 

interested in soft power have touched on the flow of ideas, and the need to win the minds of 

other countries, but I have not found any academics who have tried to measure this, or even 

considered the growth of global interest in American opinion. In addition, while there have been 

extensive studies on the growing influence of the think tank, particularly conservative think 

tanks, there has been no work done on the global influence of those think tanks: what role do 

they play in debates about the US and international affairs in other countries?  

 

Methodology and Evidence 

 

In order to assess the rise in the number of opinion pieces published by American think tanks on 

the world’s opinion pages, I undertook a three-part analysis. The first stage involved 

documenting the rise in the number of mentions of the best-known think tanks in American 

newspapers over the past 15 years, thereby determining the increments by which their profile 

was rising in the domestic market. The second extended this search to English speaking 

newspapers in Europe, Asia and the Pacific, to provide a comparison of visibility, in simple 

terms, of these think tanks both inside and outside the U.S.. In the third stage, I compiled the 



 7

available evidence to measure the number of columns published on foreign op-ed pages since 

1998 to the present day: the three years before, and the three years after September 11. 

 

The think tanks chosen for this study were those which have been the most visible in American 

national newspapers: the Brookings Institution, the American Enterprise Institute, the Heritage 

Foundation and the Cato Institute.ix These were also the think tanks considered to be the most 

influential by congressional staff and journalists in 1997.x As Heritage and Cato have a greater 

presence within America than globally, I added to the initial four categories those think tanks 

which are devoted to foreign policy: CFR – the Council on Foreign Relations – the CSIS – the 

Center for Strategic and International Studies, and the CEIP – the Carnegie Endowment for 

International Peace. Of all foreign policy-oriented think tanks, these had the greatest presence 

globally. 

 

It should be noted that, while the searches done for this paper have been thorough, they are not 

comprehensive. Two sources of information have been used for data collection. The first was the 

records of publications kept by think tanks themselves. As explained below, these records should 

be considered a reasonably accurate guide, while the second source, the online electronic 

databases Lexis-Nexis and Factiva, should be treated with caution, largely because their data on 

foreign newspapers is incomplete. These still remain the best possible sources because neither 

newspapers nor syndicates will provide information on the circulation of their writers, as it is 

considered to be proprietary, or commercially sensitive. Mary Fleming Svensson, the sales 

manager (international) of the Washington Post Writers’ Group, for example, would only tell me 

that their highest selling global columnists internationally are Jim Hoagland, David Ignatius, 

Robert Samuelson, Charles Krauthammer, George Will and Fareed Zakaria, not how often they 

are reproduced, where and if demand for their writing has increased over the past few years.xi 

 

The searches of think tank mentions in the American media were conducted using the Lexis-

Nexis and the Wall Street Journal archives on Factiva. Using the “major news” source list on 

Lexis-Nexis, I searched any mentions of the full names of each think tank on an annual basis 

from 1998 to 2004. The newspapers included in this analysis were the: Atlanta Journal-

Constitution, Baltimore Sun, Boston Globe, Boston Herald, Buffalo News, Chicago Sun-Times, 

Christian Science Monitor, Columbus Dispatch, New York Daily News, Denver Post, Hartford 

Courant, Houston Chronicle, Los Angeles Times, Miami Herald, New York Times, Newsday, 



 8

Omaha World Herald, Pittsburgh Post-Gazette, Cleveland Plain Dealer, San Diego Union-

Tribune, San Francisco Chronicle, Seattle Times, St. Louis Post-Dispatch, St. Petersburg Times, 

Minneapolis Star Tribune, Tampa Tribune, Times-Picayune, USA Today, Wall Street Journal,  

and the Washington Post. The same search was then conducted on Factiva, including only the 

Wall Street Journal in the source list. I then added together the Lexis and Factiva totals. 

 

The second search – of the annual number of think tank scholar’s op-eds appearing in foreign 

publications - was conducted in slightly different ways, depending on whether think tanks were 

able to supply a list of their publications. While these lists tended to be more reliable than the 

newspaper database searches, the think tank clipping services are not comprehensive: they may 

have missed publications, and duplicate syndications are rarely included. The American 

Enterprise Institute (AEI) supplied a list of all their opinion pieces, and from this the number of 

foreign pieces could be counted. The Brookings Institution has a list of op-ed pieces on its 

website. For Cato, Heritage, and CSIS, every scholar was searched individually on Lexis, and the 

numbers were then compiled into a total for the relevant think tank. This was crosschecked with 

a search on Factiva, and any discrepancies were reconciled. Results included some letters to the 

editor, and “notebooks” that may appear on opinion pages, but are more snippets, or short 

extracts than full opinion pieces. Any Cato, CSIS or Heritage scholar who has retired since 1998 

and is not listed on the think tanks’ websites has not been included. For both the Council on 

Foreign Relations and the Carnegie Endowment for International Peace, the publication lists on 

their websites were used, and again, like AEI and Brookings, the foreign policy publications 

were culled. 

 

The Lexis-Nexis and Factiva databases are not comprehensive when conducting searches on 

reprints from wire services, or American newspapers. It is almost impossible to conduct reliable 

searches for a columnist from a wire service like the New York Times because of the way articles 

are gathered from overseas newspapers. For example, an author search for Maureen Dowd in 

overseas publications on Factiva between 1999 and 2005 brought up 19 in 1999, 2 in 2000, 14 in 

2001, 13 in 2002, 62 in 2003 (this would be 120 if the International Herald Tribune was 

included), and 25 in 2004. When I checked this against figures from my own paper, the 

discrepancy was startling. The Sydney Morning Herald had run 89 articles by her on the op-ed 

page between March 2000 and March 2005, and the Age – the Fairfax broadsheet in Melbourne – 

had run 54. This means the Australian figures alone outnumber the Factiva results. 



 9

 

Diane Thieke, Director of Global Public Relations at Factiva, a Dow Jones & Reuters Company, 

said that even the the newspaper databases with the most comprehensive coverage – “full text” – 

did not always include opinion pieces. She explained in an email:  

 

“Full Text indicates cover-to-cover or near cover-to-cover coverage of that publication. 

However, some items found in print are not included. These items include: advertisements, 

classified ads and lengthy tabular material (i.e., stock quotations). In addition, letters to the 

editor, obituaries, wire stories and syndicated columns may be excluded.”xii 

 

The gaping holes in the online search engines means that information on individual columnists 

must also be obtained from the databases of individual newspaper, which I have done with the 

Sydney Morning Herald and the Age for both Thomas Friedman and Maureen Dowd. 

 

Results 

 

The major findings of this research paper are outlined below: 

 

1. The international profile of American think tanks has escalated sharply since September 

11, and particularly since the Iraq war. The growth in the global visibility of these think 

tanks began in the late 1990s.  

 

The greatest leap in visibility of American think tanks has not been in the local press, but in that 

of other countries. This is a significant result, because all previous analyses have 

onlydocumented the rise in the number of mentions of think tanks in the local media, which my 

research has confirmed. Between 1998 and 2004, there was a 54 per cent increase in the number 

of times the top four American think tanks were mentioned in the major American newspapers – 

from 2385 in 1998 to 3685 in 2004. The following table below shows – Table 1 – the Brookings 

Institute has the highest profile of the four. However, in terms of growth, the AEI outstripped its 

competitors with an increase of 95 per cent, Heritage rose by 53 percent, Brookings slightly less 

at 46 per cent, and Cato was last with 30 per cent.xiii The Brookings Institution was the only one 

to peak in 2003 instead of 2004. 

 



 10

 

 

When placed in a graph together, the difference between the rate of growth in domestic mentions 

and those in foreign countries, seen in Table 2, is stark – and surprising. As shown in Table 3, 

from 1990 to 2000, there was a steady growth rate, where the domestic mentions paralleled the 

foreign mentions. The percentage of growth in five-year increments, from 1990 to 1995 was 17 

per cent for both foreign and domestic. Both categories again dropped slightly to 16 per cent 

between 1995 and 1999. In the key period, between 2000 and 2004, while both were rapidly 

climbing, the growth rate of foreign mentions substantially overtook the growth rate of domestic 

mentions: mentions in domestic newspapers grew by 43 per cent while foreign think tank 

mentions in papers outside the U.S. jumped by 71 per cent. It is within this context that the 

number of opinion pieces being published in other countries has grown. 

 

 

Mentions in American Papers

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

19
90

19
92

19
94

19
96

19
98

20
00

20
02

20
04

AEI
Brookings
Cato
Heritage
CFR
CEIP
CSIS
TOTALS

 
    Table 1 

 



 11

Mentions in Foreign Papers

0

500

1000

1500

2000

2500

19
90

19
92

19
94

19
96

19
98

20
00

20
02

20
04

AEI
Brookings
Cato
Heritage
CFR
CEIP
CSIS
TOTALS

 
    Table 2 

 



 12

Think Tank Mentions 
Foreign vs. Domestic Growth Comparison

0

10

20

30

40

50

60

70

80

1990-94 1995-99 2000-04

%
 c

ha
ng

e 
ov

er
 5

 y
ea

rs

Foreign and Domestic
Domestic 
Foreign

 
   Table 3 

 

Presence of op-eds in Foreign Newspapers 

 

The growing visibility and influence of American think tanks has also been reflected in the 

presence of opinion pieces in foreign newspapers. My search of major international newspapers 

shows that the total number of op-ed articles by the Brookings Institution, the American 

Enterprise Institute, the Heritage Foundation and the Cato Institute published overseas rose by 

400 per cent between 1998 and 2004.xiv When the foreign policy think tanks, the CFR, CEIP and 

the CSIS are included, the rate is even higher, at 457 per cent over the same period. Most of the 

growth was due to articles on foreign policy, defense and war. Just under half of all of the pieces 

published in 2003 were articles on foreign policy.  

 

The next group of tables shows the increase in the publication of opinion pieces, by year and 

region, of each of the think tanks included in this study. The evidence reveals that the presence 



 13

of Carnegie on international opinion pages shot up in 2001, while the CFR has seen a constant 

rise in the number of columns by their scholars published overseas, dropping off in 2003. The 

Brookings Institution has had sustained growth since 1999, especially in the UK. After a dip in 

2001, the AEI has risen strongly, and steadily.  Cato peaked in 1999, and has been erratic ever 

since, only sliding upwards after 2001, due to demand in the Asian newspaper market. Heritage 

declined in the first half of 2001 but European editors have aided an improvement since then. 

The opinion profile of the CSIS has also improved dramatically.  

 

It should be noted that these tables and figures are, at best, a conservative estimate of the global 

expansion of American thought. As discussed above, the think tank officials I spoke to all 

indicated that their record keeping for foreign op-eds was thorough, but may not include all the 

reprints, or even all the publications of their scholars’ work. 

 
 

Graphs for Annual Foreign Op-Eds by International Region 
(See appendix for charts with data for the above graphs) 

 
 

Carnegie Endowment for International Peace, 
Foreign Op-Eds by Region

0

20

40

60

80

19
98

19
99

20
00

20
01

*
20

02
20

03
20

04

Year

# 
of

 O
p-

Ed
s UK

Europe

Asia

Other

Australia

Canada

TOTAL

 
Council on Foreign Relations, Foreign Op-Eds by 

Region

0
20
40
60
80

100

19
98

19
99

20
00

20
01

*
20

02
20

03
20

04

Year

# 
of

 O
p-

Ed
s UK

Europe

Asia

Other

Australia

Canada

TOTAL

 



 14

Brookings Institution, Foreign Op-Eds by Region

0

20

40

60

80

19
98

19
99

20
00

20
01

*
20

02
20

03
20

04

Year
# 

of
 O

p-
Ed

s UK

Europe

ASIA

OTHER

Australia

Canada

Total

 

American Enterprise Institute, Foreign Op-Eds 
by Region

0
20
40
60
80

100
120

19
98

19
99

20
00

20
01

*
20

02
20

03
20

04

Year

# 
of

 O
p-

Ed
s

UK

Europe

Asia

Other

Australia

Canada

Total

 
Cato Institute, Foreign Op-Eds by Region

0
10

20
30

40
50

19
98

19
99

20
00

20
01

*
20

02
20

03
20

04

Year

# 
of

 O
p-

Ed
s UK

Europe

Asia

Other

Australia

Canada

TOTAL OP-EDS

 



 15

Heritage Foundation, Foreign Op-Eds by Region

0
2

4
6
8

10
12

19
98

19
99

20
00

20
01

*
20

02
20

03
20

04

Year

# 
of

 O
p-

Ed
s 

by
 R

eg
io

n

UK

Europe

Asia

Other

Australia

Canada

TOTAL OP-EDS

 
Center for Strategic and International Studies, 

Foreign Op-Eds by Region

0

5

10

15

20

25

30

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004
Year

# 
of

 O
p-

Ed
s 

by
 R

eg
io

n

UK

Europe

Asia

Other

Australia

Canada

TOTAL OP-EDS

 
 

 

 

 

 

 

b. In an increasingly competitive market of ideas, conservative think tanks have been 

particularly successful.xv 

 

My research – which includes only newspapers, not the electronic media - revealed that while the 

centrist Brookings Institute has had more success than the AEI placing opinion pieces by its 

fellows on op-ed pages in the United States, the more conservative, right-leaning AEI outstrips it 

in the global market: with at least 112 op-eds in 2004 to Brookings’ 72.  

 

Recent studies have shown that conservative, Washington based think tanks are more likely to be 

mentioned and published in newspapers than their liberal counterparts.xvi Andrew Rich found, in 



 16

a study from 1993 to 1999, that there was a significantly greater proportion of references to 

conservative think tanks for articles written by their personnel than for liberal think tanks or 

those of no identifiable ideology (which includes Brookings): “Almost 30 per cent of references 

to conservative think tanks were to articles written by think tank staff, compared with no less 

than 8 per cent of the references to think tanks of liberal, centrist or no identifiable ideology.”xvii 

It should further be noted that almost one third of what he terms substantive references to think 

tanks appear in the opinion pages of three newspapers. Two-thirds of those were in the Wall 

Street Journal. Just under one in five references to liberal think tanks appeared on opinion pages. 

This means that conservative think tanks are not only likely to appear as authors of articles on 

op-ed pages, they are also more likely to be cited on these pages by other authors. Rich 

concludes that the think tanks most successful at conveying their ideas – through national 

newspapers – are the “conservative, marketing-oriented think tanks.”xviii  

 

Other surveys confirm Rich’s thesis. According to Fair.org, which has claimed that “the 

invisibility of left think tanks is a long-standing phenomenon”, in the year after September 11, 

the mentions of progressive institutes dwindled to just eleven per cent of all think tank mentions 

in the media (Classifying Brookings as centrist, they found not one single progressive think tank 

was in the top ten most-cited organizations in the print press). In 1996, sociologist Michael 

Dolny cited a study of Gulf War coverage by Lawrence Soley that found that the Institute for 

Policy Studies – described as progressive - received only six per cent of Brookings’ citations 

over seven months.xix Dolny has conducted a survey of mentions of think tanks in both the press 

and broadcast media for the past ten years and has found that there has been a drop in the 

visibility of think tanks who concentrate on domestic policy, a boost in the profile of those who 

specialize in foreign policy, and “increasing focus on centrist to conservative voices”.xx  

 

A bias towards conservative think tanks may, obviously, reflect a favouring of conservative 

commentary on op-ed pages. In a study of 51 think tanks in six national newspapers between 

1991 and 1998, Andrew Rich and R. Kent Weaver found newspapers like the Wall Street 

Journal and the Washington Times were far more likely to use material from think tanks which 

were conservative, and in line with their editorial position.xxi Another survey, by Todd Gitlin 

showed that between December 1, 2002, and February 21, 2003, during the debate about whether 

to go to war with Iraq, the Washington Post op-ed page published 39 hawkish commentators and 

12 dovish ones.xxii  



 17

 

Political commentator David Brock claims a bias towards hiring conservatives began three 

decades ago. In The Republican Noise Machine: Right Wing Media and How it Corrupts 

Democracy, he writes that in the 1970s, op-ed pages were relatively new in print journalism, and 

that most newspapers had conservative local political columnists or syndicated centrists like 

Walter Lippmann: “Even if they didn’t know it, the newspapers may have been recruiting 

conservatives in reaction to the mythology of the mid-1970s that the ‘liberal media’ had brought 

down a Republican president and lost the Vietnam War, as well as to the concerted right-wing 

political attacks by Accuracy in the Media and others.”xxiii Over the next few years, many of the 

columnists who were employed were not journalists, but came from think tanks or political 

groups – former President Ronald Reagan, for example, had a column for some time. 

 

In a 2002 survey published in the Editor and Publisher magazine, Dave Astor, found that sales 

of columnists by conservatives had not risen by much after September 11, but suggested this may 

have been because they already outnumbered liberal columnists. At the eight biggest syndicates, 

there were, he wrote, roughly 35 conservative and 30 liberal columnists. The group with the 

largest op-ed roster – the Creators Syndicate - had twice as many conservatives as liberals. Alan 

Shearer, editorial director and general manager of WPWG – which, according to Astor, has four 

liberal, three conservative, and eight moderate or hard-to- pigeonhole Op-Ed columnists - said 

"Conservative columnists are a bit more popular”, partly because conservative publishers, 

especially at smaller papers, can have an influence on the hiring of columnists.xxiv  

 

Danielle Pletka, Vice President, Foreign and Defense Policy Studies, of the American Enterprise 

Institution, when asked how AEI op-eds are different to those of other think tanks, claimed it was 

not just the ideological positioning but the style of the right that made them superior crafters of 

opinion pieces: 

 

“I think they are better. Part of it is the right/ left problem and the paucity of ideas 

on the left. I think there are cycles in all ideological movements and for the last ten 

years or so conservatives have been the party of ideas and change and liberals 

haven’t and it is why they are losing elections. When you translate that on the 

ground I don’t want to write a piece saying someone is a jerk, I want to do 

something and say something. We are true believers in things that we do and I don’t 



 18

really want to score points. There’s a need to score points on the other side and it’s 

why our people are better.”xxv 

 

While I have found that the AEI has been remarkably successful in penetrating the overseas 

market, other conservative think tanks, like Heritage, have not shared their success. Arguably the 

most critical factor in success in the global market is foreign policy expertise, as demonstrated 

below. Think tanks like Heritage and Cato which focus on American domestic politics were 

more successful placing op-eds locally. 

 

 

 

c. Those who deliberately target the global market appear to be increasing their 

penetration in greater increments.  

 

One important difference between syndicated columnists and think tanks scholars is that the 

former write for Americans, and are picked up by a wider audience if it happens to be of interest. 

The latter have scholars who frequently deliberately tailor their pieces for different countries, 

either using research which relates to their domestic politics, or comparing the American 

experience to their own. Think tanks have also employed writers and researchers with 

competence in international affairs or pockets of the globe, which are currently under scrutiny – 

like the Middle East or Northern Asia. This appears to have had a discernible impact on their 

presence in foreign newspapers.  

 

Carmen MacDougall, the Vice President for Communications of the Carnegie Endowment for 

International Peace – which has seen a steep incline in the uptake of their pieces internationally - 

said while three quarters of their op-ed pieces are placed by their authors, they have been 

pursuing a conscious strategy of trying to get their ideas published on foreign opinion pages.  In 

recent years, this has seen a focus on Asia, South Korea and China, or, in the case of non-

proliferation, Canada and Australia. “We take great pride in having more international scholars 

here,” she said. 

 

When I asked how important their global audience was, she replied, “Extremely important, it is 

growing in importance to us, it’s not at all arbitrary… There’s a great consciousness that we can 



 19

influence these issues if we reach leaders in these other countries…US leadership is always ideal 

but because it has been absent recently, we look for other pulse points.” One example of an issue 

where there was an absence of leadership, she said, was in nuclear non-proliferation: “the U.S. is 

absent largely, therefore we try to reach as many other countries as we can to explain the 

importance, we try to get them to explain other ideas, catch on to our ideas to encourage other 

people to take action and fill the vacuum that exists.”xxvi This observation is very significant, as it 

demonstrates that some think tanks can seek to influence not just other countries with their op-ed 

pieces, but, indirectly, pressure the American government by gathering support for their ideas 

from political elites and leaders elsewhere. 

 

d. Think tank visibility is determined by size, location and expertise. 

 

The major variables for visibility of American think tanks are size, budget, whether they are 

based in Washington, and breadth of research mission. Those with scholars whose expertise 

relates to topical matters also experience greater exposure. According to Andrew Rich, 

“independent political events remain most important in accounting for the frequency with which 

think tank expertise is cited.”xxvii  

 

Variables for success in foreign newspapers are expertise in American foreign policy, and global 

politics generally, as well as an understanding of the culture and politics and problems of 

different countries. Think tanks have a long history of gaining status or access to both 

government and media because of their foreign policy expertise. Donald E. Abelson argues that 

one reason there was a boom in the number of think tanks in the US after World War Two was 

that “as a result of casting aside its isolationist shell to assume the global responsibilities of a 

hegemonic power after World War II, the United States had to rely increasingly on policy 

experts for advice on how to conduct its foreign relations”. The consequent demand for expertise 

in foreign policy contributed to the creation of several institutes, including RAND (1948), the 

Foreign Policy Research Institute (FPRI, 1955), the Institute for Defense Analysis (1956) and the 

CSIS (1962).”xxviii The growth in the number of think tanks prompted many to aggressively 

market themselves to enhance their status in a competitive market, as discussed below. 

 

More recently, my research has shown that foreign policy think tanks have had the highest rate 

of growth when it comes to op-eds in the newspapers of countries outside America. The 



 20

Carnegie Endowment for International Peace, for example, had one op-ed in 1998, in the rest of 

the world, and 70 in 2004. The Council on Foreign Relations had 5 in 2000 and 50 last year.  

 

e. The individual countries with the greatest demand for opinion pieces by American think 

tanks are the United Kingdom, along with Australia and Canada. There has also been 

strong growth in Europe since 2001, and a fairly stable presence in Asia.  

 

The United Kingdom is the greatest individual consumer of opinion pieces from the United 

States, having published one third of the foreign op-eds published in the past four years. The next 

two countries with greatest demand are Canada then Australia. When I asked Kate Carlisle, the 

Managing Editor of the Washington Post/LA Times syndication service why she thought there 

was such a strong demand in Australia, she said, “I have often wondered about that, is Australia 

becoming more like the US or is the US becoming more, because of the significance of its moves 

internationally, is it more interesting to everyone in the world?”xxix 

 

While historically a reluctant consumer of American opinion, for nationalistic reasons, the 

increase in the number of pieces appearing in Europe (which does not include the UK in these 

search engines) has been interesting, and, according to my research, the continent now reprints 

almost a quarter of foreign op-ed pieces. Asia published 15 per cent. There are some interesting 

exceptions – the Jerusalem Post (mainly conservative think tanks), the Straits Times in 

Singapore and, increasingly, English-speaking newspapers in countries like Pakistan and 

Lebanon are also strong consumers of opeds coming out of the United States (the search was 

only done for English speaking papers). The table below provides clear evidence of a long-term 

trend. 

 



 21

Foreign Op-Eds by region

0
50

100
150
200
250
300
350
400

1998 1999 2000 2001* 2002 2003 2004

Year

# 
of

 O
p-

Ed
s

UK
Europe
Asia
Other
Australia
Canada
TOTAL

 
    Table 4 

 

 

 

f. There is a marked division between the financial press and the mainstream press.  

 

According to the numberof opeds which have been published since 1998, American think tanks 

have a closer alliance with and Australian and British business papers- notably the Financial 

Times and the Australian Financial Review (AFR), who have persistently purchased American 

columnists for their pages – than with other papers.  

 

When I asked Rob Bolton, opinion editor of the AFR in which circumstances he ran op-eds by 

American columnists or think tanks, he replied, “Big economic news, like interest rates rises, 

monetary testimony by Fed. US strategic policy shifts. Big shifts on Wall Street (rare). Changes 

in domestic policy say on pensions, governance or financial reporting standards.” The editorial 

line of the newspaper often influenced his choice of think tank, he wrote in an email: “Being a 

conservative newspaper our interests run to the likes of the American Enterprise Institute, the 

Hudson Institute, Heritage Foundation and Cato. I personally like Brookings, although it is less 

useful from a business perspective.” 



 22

 

The AFR also has three contracted American columnists, all from the Washington Post –Charles 

Krauthammer, Robert Samuelson, and George Will. “Of these,” said Bolton, “Samuelson is the 

best - we like his economic commentary. George Will is good for economic history, or sense of. 

Both of these get used once a month, more or less. Charles Krauthammer possibly less.” 

 

g. Most syndicated American columnists that I have spoken to were not conscious of their 

global audience. 

 

Most columnists I have interviewed told me they did not know who reprinted them and few kept 

track of their wider syndication lists. Many were insistent that they wrote for Americans. Ellen 

Goodman, a high profile, broadly syndicated columnist based in Boston said her international 

readership was “an interesting subject but not who I think of as my audience”. The authors and 

commentators who are most conscious, responsive, and deliberately market themselves to 

foreign countries are from American think tanks. Others rely on demand for American 

syndication lists and on the power of the brand of the newspaper they work for. 

 

Goodman said, “I write mainly about American society so I am not focused very much on 

international foreign affairs, but at the same time American society is so exported and when you 

google American stories are just everywhere like entertainment stories, American stories are all 

over the world, for better or for worse…. It is interesting, what columns get picked up and what 

doesn’t. It has to do with not just me but the subject and how what happens in America ripples – 

it wouldn’t have the same international reach if you were writing from Canada or Mexico. 

People know the cast of characters in America, whether [they are from] entertainment or political 

[spheres].”  

 

When I asked about her global audience, she answered, “It’s an interesting subject but it’s not 

who I think of as my audience.” Who is that? “Americans.”  

 

One notable exception is New York Times columnist Tom Friedman, who travels throughout the 

Middle East or Arab world frequently, and is widely recognized. His column is reprinted in 

many of the 700 newspapers who subscribe to the New York Timeswire service, including half a 

dozen Indian papers, and in newspaper in Australia, and throughout the Middle East. When 



 23

editorial board director Gail Collins accompanied him on one trip recently he told me she said to 

him afterwards “Going to the middle east with Tom Friedman is like going to the mall with 

Britney Spears”. During the Iraq war, he said teenagers would walk up to him on the street and 

say, “Mr. Friedman please keep writing what you are writing, you are saying what none of us are 

able to say.” When I spoke to him, before a forum event at Berkeley in California, where he had 

arrived in a Google helicopter, he was keen to emphasize that he was not consumed with the size 

of his audience, but was more interested in ideas: “I am aware but I am not writing for the 

audience. I am still writing about the issues that I care about. But I am aware that if I am writing 

about reform in Egypt, then someone in Egypt will read it and it may influence the debate, and 

that makes me happy.” 

 

He said columnists needed to be careful about their ego: “I get a big kick out of [my global 

audience], but I am a big believer as a columnist that if you are sitting back, you wake up in the 

morning and go [lifts his right arm in the air and flexes his muscles], ‘Wow I know how 

powerful I am, when you do that, [think] I am Thor, I can throw thunderbolts’, that’s when you 

get in trouble… you need to keep reporting.”xxx 

 

Friedman owes a lot of his readership to the online version of the Times. When I asked when he 

became aware of his global audience, he answered “I woke up one morning and discovered we 

have 16 million registered users on the Internet.” The decision of the New York Times to place 

their columnists “behind the firewall” of their website, so that users will need to pay to read 

them, will inevitably – at least initially – shrink the audience size of a columnist like Friedman. 

 

h. The thought being exported from the United States onto the world’s opinion pages is 

largely male  - and white.  

 

The lack of female columnists in the United States was thrust onto the public agenda early in 

2005 due to a public spat between syndicated columnist and legal professor Susan Estrich, and 

the opinion editor of the LA Times, Michael Kinsley. Unfortunately, the unpleasantness of the 

exchange - and personal nature of Estrich’s remarks (about Kinsley’s health) detracted from the 

importance of the issue, and the troubling statistics, which emerged in press reportage. 

According to a report in the LA Times, “in the first nine weeks of this year, women penned 20.5 

per cent of the [LA Times] op-ed columns, not including staff editorials, which do not carry 



 24

bylines. That compared to the New York Times, with 17 per cent women writers on its op-ed 

pages and the Washington Post with 10 per cent.”xxxi As Howard Kurtz pointed out few women 

columnists are known nationally – Dowd, Goodman and Molly Ivins.xxxii Where are the up and 

comers?xxxiii  

 

Gail Collins, who was the first woman to head the New York Times editorial page, says, "The 

pool of available people doing opinion writing is still tilted toward men. There are probably 

fewer women, in the great cosmic scheme of things, who feel comfortable writing very straight 

opinion stuff, and they're less comfortable hearing something on the news and batting something 

out."xxxiv  

 

The lack of women opinion writers in the United States has been obviously reflected in the 

thought exported to other countries. The notable exception of course is Maureen Dowd. This 

may explain in part her popularity – while she writes mostly on politics, she has also met a need 

for intelligent discussion of gender issues, which the managing editor of the Washington Times 

and LA Times syndicate, Kate Carlisle, told me is in great demand today. Dowd wrote a column 

at the time of the Estrich/Kinsley dispute pointing out that she was the only female columnist at 

the New York Times – out of eight (nine if the public editor is included) and that she had tried to 

quit six months into writing it: “I was a bundle of frayed nerves. I felt as though I were in a 

"Godfather" movie, shooting and getting shot at. Men enjoy verbal dueling. As a woman, I told 

[editor Howell Raines], I wanted to be liked - not attacked. He said I could go back to The Metro 

Section; I decided to give it another try…. Men take professional criticism more personally when 

it comes from a woman… While a man writing a column taking on the powerful may be seen as 

authoritative, a woman doing the same thing may be seen as castrating. If a man writes a 

scathing piece about men in power, it's seen as his job; a woman can be cast as an emasculating 

man-hater. I'm often asked how I can be so ‘mean’ - a question that Tom Friedman, who writes 

plenty of tough columns, doesn't get.” She urged opinion editors to find and nurture women. 

Bloggers, proving her point, were again scathing and personally abusive in response to this 

column.  

 

When I asked Dowd about it, she said, 

 



 25

“As a woman it’s very hard because you want everyone to like you, you don’t want people 

to hate you, and what Tom [Friedman] and [Bill] Safire never did. There’s a line in the new 

Woody Allen movie, Amanda Peet says she is working on a movie called the Castration 

Sonata, which I love. I was thinking of making it the subtitle of my book, because 

whenever anyone describes my writing it’s like cutting and biting, and Clinton made a 

comment about it once, I wrote a column about it, but it’s something that I have to deal 

with. One time someone gave me a gift of acupuncture and I went in and they have to 

interview you before and I have never been to a shrink or anything and she was asking me 

these questions and so I began telling her I was telling her, you know, that I was really 

upset because people thought I was castrating and she was so fascinated she never even got 

to a single needle though she told me I really needed it.  

 

But you know they don’t have to deal with it. Anna Quindlen doesn’t because she does 

more earth-mother columns and guys don’t need it because when you do ‘voice of God’ 

things, the voice of God is male and if you do it as a voice of a woman, you play into 

different archetypal myths, like the heartbeat, the fury, nagging, harping, carping, ‘Mommy 

we don’t want to hear what you have to nag us about’, and you get that a lot. For example 

when I was doing my impeachment column that I won the Pulitzer for, Chris Mathews did 

this show where he was like “Poor Bill [Clinton], he has to deal with his own wife Hilary, 

he has to got deal with Maureen, it’s like she’s his wife, she’s like all nagging him, so you 

play into this image of the nagging mother, the nagging wife…” 

 

But that’s not how any woman wants to think of herself, those are the worst images of 

womanhood, in fact they are the ones used in famous movies, Basic Instinct, Sharon Stone 

with the ice pick and Glenn Close in Fatal Attraction, you don’t want to be the slashing 

she-monster of mythology, the primera. So that has caused me a lot of stress.” 

 

Dowd’s suggestion that women wanted to be liked, and were wary of abuse, was scoffed at by 

some of her fellow female columnists. Writer and columnist Barbara Ehrenreich told one 

reporter, “Some of us love fights. I think that’s complete bullshit.”xxxv Anne Applebaum, who is 

the only woman columnist at the Washington Post said Dowd should not blame abuse on her 

gender: ‘People hate Maureen Dowd for other reasons besides the fact that she’s a woman. She 

has a style that inspires angry response.”xxxvi Ellen Goodman also disagreed with Dowd. It’s true 

that there are fewer women on op-ed pages, she told me, and “some women don’t like people 

getting mad at them”, but that was not the primary problem:  



 26

 

“I think that there’s something of the boys raising their hands first in class and they don’t 

know what they are talking about but they still raise their hand. In terms of saying what we 

are thinking, women still have to learn. Thatcher [got ahead] by people yelling at her and 

she just stood there and yelling back. You have to be willing to stand up and have people 

call you an asshole. It’s not the end of the world if people call you an asshole, it’s not that 

easy when you are young but so what? I think that some of it is believing that over time 

you will care a lot less and it’s more important to speak up. And it’s a lot of fun.” 

 



 27

Goodman believes you can’t afford to be sensitive as a columnist: “You only give a certain 

number of people the dirt to make you feel bad about yourself. You don’t give it out 

indiscriminately because otherwise you are sitting up the back with a lampshade on your head. 

You listen to people who you really respect who will say that you blew it but you don’t listen to 

every jerk with an opinion. There was a sign in the Globe editorial room for some years saying, 

‘That’s your opinion, we welcome ours’. (From a talk show with the slogan, ‘that’s our opinion 

we welcome yours’.)” 

 

An interesting debate about whether women were reticent to write opinion, and why, also ensued 

after the Estrich/Kinsley dispute became public. Deborah Tannen, a professor of linguistics at 

Georgetown University, and author of The Argument Culture, write an oped supporting Dowd in 

the LA Times, but took her argument further, claiming women were not comfortable with “attack 

dog journalism” and should be encouraged to write differently to men.xxxvii Zofia Smardz, editor 

of the Washington Post’s Outlook section said men outnumbered women in the number of 

submissions they sent in to her by seven to one. Men were eager to opine, she wrote, while 

women were “more reluctant to do something unless they’re sure they’re going to get it 

right.”xxxviii 

 

An oped editor of one of the top American newspapers, who did not wish to be named, told me 

roughly 85 per cent of the submissions he gets are from men. The numbers of women who 

submitted pieces went down after September 11, because men are more likely to write about the 

Middle East, Islam, war and foreign policy. Anecdotal evidence – and my own experience – 

would suggest this is a global problem, or at least certainly not unique to America. The fact that 

the thought being exported from the States is male can only exacerbate the problem. 

  

Kinsley admitted in one of his own columns that when it came to hiring women op-ed columnist, 

“Everyone involved should be trying harder, including me.” He also admitted he had advised 

Dowd to write “boy stuff” if she wanted to succeed as a columnist, and that she had wisely 

ignored him, and “proceeded to reinvent the political column as a comedy of manners and a 

running commentary on the psychopathologies of power”.xxxix  



 28

 

 

While Dowd would appear to be the best known, and most widely read, female American 

columnist, demand for her writing has fluctuated as it does for any columnist. In Australian, her 

popularity peaked in the Clinton years- when she won a Pulitzer prize for her reporting of the 

Lewinsky scandal. Since September 11, her columns have generally focused more on American 

political power plays and have not been as accessible to a general audience. In the two major 

Fairfax newspapers in Australia, the Sydney Morning Herald and the Age, which have rights to 

her copy because they subscribe to the New York Times wire service, she was run almost 

fortnightly in 2000, but has slowly declined since. In the same papers, Friedman was run 57 

times in the Herald between 2000 and 2004, and 110 times in the Age. Reflecting an interest in 

his foreign policy expertise, Friedman had the most columns printed in 2003. His voice, and 

views on war were widely cited in those years. 

 

Possible reasons for the greater use of American columnists: 

 

a. A desire to better understand American foreign policy following September 11 and the 

war in Iraq. 

 

When two planes hijacked by terrorists speared the World Trade Towers on September 11, 2001, 

the whole world turned to look. Ever since, all eyes have been trained on the United States. 

Around the world, editors have been keen to find foreign policy experts who could chew over the 

causes for, and possible consequences of the acts of terror committed in New York City and 

Washington. This has caused a natural bias towards pieces about America, and by Americans, as 

other countries have vigorously debated what their own response should be, as well as that of the 

United Nations and the international community. Kate Carlisle, the Managing Editor of the 

Washington Post/LA Times syndicate said that “anecdotally, absolutely yes there has been more 

use of American columnists since September 11 and certainly since the war”. What has become 

increasingly apparent to her in the last couple of years, as she has traveled the world promoting 

her writers is that there is a “deep, deep interest in American politics… this spills into an interest 

in American culture as well.”xl Mary Fleming Svensson, from the Washington Post Writers 

Group, said that while September 11 “absolutely” pushed up the demand for American writers, 

the interest in the US also intensified at the time of the 2004 election. 



 29

 

September 11 had a striking impact on the thinking of many columnists.  Tom Friedman, for 

example, said he was, “Angry - angry that my country had been violated in this way, angry at the 

senseless deaths of so many innocent people, angry at the megalomaniacal arrogance of Osama 

bin Laden and his men, who so blithely assumed that their grievance, whatever it was, justified 

this mass murder.” He became a liberal hawk, urging the democratisation of the Middle East.xli 

Dowd, in turn, was maddened by the government’s response: “I don’t like to bring emotions into 

how I feel about things, but it did make me feel more emotionally upset that the neo cons were so 

brazen about taking all the emotions that Americans felt about 9-11, for years everyone was so 

terrified…. everyone felt awful and they did this heist where they took all these emotions and 

applied them to this old ideological agenda about getting rid of Saddam and I think that was the 

most cold-blooded thing I have ever seen officials do. They took this raw period of American 

history and used it for their own heist of American foreign policy, to overturn American foreign 

policy.”xlii 

 

As a side note, despite an initial surge in newspaper readership in the weeks following 

September 11, this did not translate into long-term growth. A Pew Research center survey in 

2002 found that the American public’s news habits had been “largely unaffected by the 

September 11 attacks and subsequent war on terrorism”. While there were some signs of a 

growing interest in the Middle East, they concluded “[r]eported levels of reading, watching and 

listening to the news are not markedly different than in the Spring of 2000”. 

 

b. The position of the proprietor:  

 

Easily the most significant proprietor in this study is News Corp chief executive Rupert 

Murdoch, who publishes 40 million papers a week, and has played an important part in 

American soft power. The Murdoch-owned Sunday Times said in the lead up to the Iraq war, 

“Winning the public relations battle [is] almost as vital as military victory”.xliii Murdoch played a 

critical part in this public relations battle in the 175 newspapers he owns across the war, in the 

lead up to, and post-mortem of the Iraq war.  With few exceptions, all of his newspapers took a 

strong pro-war stance on their op-ed pages.  The Guardian’s Roy Greenslade undertook an 

exhaustive survey of Murdoch’s highest selling and most influential papers and found “all are 

singing from the same hymn sheet’ as regards the war, and “none, whether fortissimo or 



 30

pianissimo, has dared to croon the anti-war tune. Their master’s voice has never been 

questioned.xliv  

 

Murdoch – who was also on the board of the Cato Institute in the late 1990s - had made it very 

clear he supported the Bush administration in leading a pre-emptive strike against Saddam 

Hussein and the country he controlled. He told an Australian magazine, the Bulletin, that he 

supported the war, and said, “The greatest thing to come out of this for the world economy… 

would be $20 a barrel for oil. That’s bigger than any tax cut in any country.” At the time of 

writing, oil was $50 a barrel.  

 

As the New York Times reported on September 4 2003, “The war has illuminated anew the 

exceptional power in the hands of Murdoch, 72, the chairman of News Corp… In the last several 

months, the editorial policies of almost all his English-language news organizations have hewn 

very closely to Murdoch’s own stridently hawkish political views, making his voice among the 

loudest in the Anglophone world in the international debate over the American-led war with 

Iraq.”  

 

In the six months leading up to the war, national Murdoch broadsheet, the Australian ran a total 

of 30 pieces by American commentators. (In Australia, 40 per cent of the population opposed 

going to war in Iraq, even with UN backing, and 76 per cent opposed it unless there was full 

international support.) Murdoch’s newspapers control 35 per cent of the market in the UK, and 

70 per cent in Australia.xlv One opinion editor of a Murdoch paper told me he ran Kristol, Barnes 

and Kagan from the Weekly Standard because: “Simply because of the Murdoch position, it was 

natural to run them”. 

 

Use of – or rather choice of – American columnists can frequently align with the paper’s 

editorial position. For example, Rob Bolton, the opinion editor of the Australian Financial 

Review said, “Being a conservative newspaper our interests run to the likes of the American 

Enterprise Institute, the Hudson Institute, Heritage Foundation and Cato. I personally like 

Brookings, although it is less useful from a business perspective.”  

 

c. Greater visibility of well-marketed American think tanks. 

 



 31

Today, think tanks operate in an increasingly aggressive marketing environment. The number of 

think tanks active in American politics has more than quadrupled since the 1970s, from less then 

70 in 1970 to more than 300 in 2000. Naturally, lobby groups that try to influence public policy 

have sought to “greatly expand their visibility in the national media”.xlvi With the success of a 

media-savvy, results-oriented conservative think tank like the Heritage Foundation, the climate 

surrounding powerful think-tanks has become as much to do with marketing as generation of 

ideas, as an ever greater proportion of their budgets is spent on public relations. As James Allen 

Smith wrote in 1991, “The metaphors of science and disinterested research that informed the 

creation and development of the first think tanks, have now given way to the metaphor of the 

market and its corollaries of promotion, advocacy and intellectual combat. And the market 

metaphor has brought professionals in public relations and marketing onto the staffs of most 

think tanks.”xlvii  

 

As discussed above, the greatest determinants of media visibility for think tanks have to date, 

been the size of their budget, location, and the breadth of their research base.xlviii Another 

significant factor today is the proportion of a think tank’s budget that is spent on marketing and 

promotion – and conservative think tanks have historically been more intent on devoting 

resources to this.xlix Niels Bjerre-Poulsen put the case that the reason that overtly ideological 

think tanks have a higher profile in the media is because they are more aggressive in promoting 

themselves.l The Heritage Foundation has been particularly aggressive in its marketing approach, 

and happily describes itself as a “marketing machine”. Heritage founder Edwin Feulner wrote 

that while some people consider that a pejorative term, “it is also used as a term of endearment 

by policy makers who have benefited from taking our ideas seriously, and is one that other think 

tanks have eschewed to their disadvantage.” After the lead Heritage took, he wrote, “now, 

virtually all U.S think tanks seek to market their ideas to the policy and opinion making 

communities.”li  

 

Generation of op-ed pieces has long been recognised as a crucial strategy employed by think 

tanks to air, and promote, their ideas. James Allen Smith wrote in 1991 that some think tanks, 

“one of the most distinctive ways in which Americans have sought to link knowledge and 

power,” were generating 200 or more op-ed pieces per year. lii  In 1993, David Ricci wrote that 

think tanks “encourage their fellows to write topical articles or op-ed commentaries on a broad 

range of public affairs, from nuclear strategy to energy regulation, from crop subsidies to urban 



 32

renewal”. These essays, which appear in quality newspapers like the Washington Post, New York 

Times, Los Angeles Times, and Wall Street Journal, perform the role of “advertising each 

author’s institute and demonstrating that such organizations can supply information and advice 

on matters of social concern.”liii  

 

Donald Abelson is another author who has described “the transformation of think tanks from 

non-partisan research institutions to avowedly ideological organizations committed to 

influencing Washington’s agenda” over the past century. The range of strategies employed by 

think tanks to boost their profile, prestige and penetration, including holding open forums, giving 

public lectures, and creating home pages on the Internet. liv One of the major strategies has been 

submitting op-eds to newspapers – he claims some think tanks have hired ghost writers to submit 

articles for some scholars. This approach is common - think tanks across the world provide op-ed 

pieces to newspapers.lv  

 

Danielle Pletka, Vice President, Foreign and Defense Policy Studies, of the American Enterprise 

Institution, affirmed the significance of having opinion pieces published: “I think that op-eds are 

very important. At the end of the day a lot of think tanks produce monographs and they are good 

but I would say the consumption of monographs by policy makers is fairly limited. The 

consumption of newspapers is much greater. We want to get everything out there in the current 

[ideas] market and op-eds are better.”lvi  

 

One reason for the success of a group like the AEI is their perceived proximity to the Bush 

administration, and a curiosity about how their ideas may have come to fruition. In a speech 

given just weeks before the Iraq War, President George W. Bush said to an audience at the 

Washington-based AEI, founded in 1943, “you do such good work that my administration has 

borrowed 20 such minds”.lvii The AEI had been arguing for the removal of Saddam Hussein, and 

for democracy in the Middle East for many years, which is why it was significant that Bush 

chose to give his speech there. The ability to define the terms of debate, and have an impact on 

perceptions of policy has been described as “atmospheric” influence, which means that think 

tanks have been perceived as “agenda-setters that create policy narratives that capture the 

political and public imagination [and have an] ability to set the terms of debate, define problems 

and shape policy perception.”lviii  

 



 33

It should be noted that America has a far stronger think tank culture than countries like Australia, 

for example, where think tanks are not as large or well funded. Ian Marsh and Diane Stone claim 

this is because, “Executive dominance of policy-making, a closed bureaucratic culture and a 

weak Parliament create a difficult environment for immediate think tank influence.”lix This may 

also explain their rate of penetration – there is a vacuum of professional “ideas” lobbyists, in one 

sense, in other countries.lx  

 

d. Demand and Supply 

 

It would be erroneous to assume the publication of think tank thought in a global market is only 

due to marketing, and self-promotion. The media often develop mutually beneficial relationships 

with think tanks, and opinion editors are no exception. The growth in demand for pieces by 

American scholars, researches or columnists has been pushed largely by demand from op-ed 

editors for columns on foreign policy. 

 

Danielle Pletka, from the American Enterprise Institute insisted while she “actively encourage[s] 

people” to write op-eds, and everyone at the AEI was “alive to the importance it has in making 

your ideas known,” their success in foreign newspapers was due to demand. She was careful to 

point out that this demand was stronger than supply: “We are lucky because we have a two-way 

street because a lot of people come to us. Seventy per cent of op-eds I write are because people 

come to me, and it is the same with most of our scholars. It increases when people know you.” 

 

Somewhat surprisingly, Pletka was dismissive when asked about the global reach of the AEI: 

“We are not interested in publishing in other countries. I am not interested. I am interested in the 

United States; I am interested in influencing policy makers here. It’s just a bonus, it’s not what 

we focus on… also there’s something obnoxious about it – like the Guardian in Ohio [when they 

told readers to send letters to Ohio voters giving them reasons why they should not vote for 

Bush], it’s none of your bloody business. The UK and Australia are exceptions because they are 

like family. Why would I want to be in other countries? Why? Why?” 

 

When I asked how the expansion of the AEI had happened then, she replied:  

 



 34

“It has happened because good things sell, and there’s a real appetite to understand the 

thinking of the US, more than in the sound bites that you get. I think when you provide 

information and digest it, it helps people understand why Iraq, why democracy, why we 

are worried about the EU and Iran… Part of [the demand] is the assumption that we have 

a close relationship with the Bush administration. It probably explains some of the appeal, 

though you still need to produce quality work. I will say no to nine of out ten of the 

foreign requests, it’s just too much work…. I think a lot of people say no because they 

don’t want to publish a piece of crap.” 

 

Other think tanks deliberately court a wider readership, and are strategic in their approach. When 

I asked Carmen MacDougall, Vice President for Communications at the Carnegie Endowment 

for International Peace, how important her global audience was, she said “Extremely important, 

it is growing in importance to us, it’s not at all arbitrary, for us anything we write, if we get it in 

the Post or New York Times, we want it, it makes sense, for papers overseas it’s more targeted 

and strategic.”lxi 

 

The staff at Heritage, renowned for their media savvy, and who were so intent on being 

accessible to journalists that they built a broadcast studio in its headquarters – have focused more 

on an American audience.  As Heritage fellow Lee Edwards wrote, “For Heritage, the mission is 

the message. And the mission is to build a conservative establishment from Washington DC, to 

Washington State.”lxii This is reflected in the slower growth in the number of their pieces 

published overseas. 

 

e. Personal leanings of the opinion editors 

 

Many of the think tank staff I spoke to mentioned that they found that invitations to appear on 

op-ed pages was very personality driven – if the relevant op-ed editor liked them, was keen for 

content from America, or pieces expressing a particular point of view, they were more likely to 

be pursued. This interest they noted, was not predictable or constant. Andrew Rich and R. Kent 

Weaver found, in their studies of American newspapers, and the visibility of think tanks, that one 

major source of bias was personal networks and editorial judgments of journalists and editors, 

evident in the success of Washington based groups. They added: “Ideological biases are evident, 

too, benefiting conservative think tanks in the Washington Times and Wall Street Journal and 



 35

think tanks of no identifiable ideology in the New York Times, even after controlling for budget 

use”.lxiii 

 

Sometimes personal connections drive the change, like the current opinion editor of a Murdoch 

paper in Australia who once worked at the AEI, and brought his contacts with him. Gregory 

Hywood, who returned to Sydney from a post as a Washington political correspondent to edit the 

Australian Financial Review, promptly signed up for the columns of the three Washington 

columnists mentioned earlier: Krauthammer, Samuelson and Will. Having been influenced by 

his time in Washington reading the Washington Post, the New York Times and the Wall Street 

Journal, Hywood’s intent was to “create a real op-ed page in a major Australian newspaper”. 

These papers used non-staff writers for commentary. In an email, Hywood told me he “banned 

staff writers from the page and set about finding academics and independent commentators to 

write op-ed pieces. I also scooped up the available U.S. talent through the Washington Post 

writers group and a wide range of think tank publications. The AFR still has these rights much to 

the chagrin of other [Australian] papers, including the Sydney Morning Herald and the Age. The 

approach worked a treat. Although the other papers followed the no staff rule to varying degrees 

the decisions taken then established the AFR op-ed as the best in the country… This all may 

appear very self-serving. But it is an accurate representation of what occurred.”lxiv  

 

In some instances, a preference for think tanks may reflect not just a personal predilection, but 

also the particular culture of individual newspapers. As discussed above, some papers are also 

more likely than others to cite think tanks, and use their copy. The Washington Post, for 

example, has a greater tendency to cite think tanks than the Wall Street Journal or the New York 

Times. One study found the Wall Street Journal  “shows a remarkably strong preference for 

ideologically conservative think tanks, citing them on average five more times per year than the 

other newspapers and than think tanks of other ideologies on their own pages.”lxv My research 

has shown, as seen in the graph below, that despite a sharp increase in think tank citations in the 

WSJ in 2001, and a drop in 2002, that there has been a substantial rise in the number of citations 

of the AEI by the WSJ, as well as the CFR, and, to a lesser extent, by the CSIS. There has been 

only a moderate increase in the number of citations of the Brookings Institute. These results 

seem to confirm the leaning of the paper towards more conservative think tanks, while 

suggesting there also may be a preference for think tanks that specialize in foreign policy. 

 



 36

 

 

 
 
 

   

 

 

f. Quality 

 

While researching this subject, one of my colleagues – an American journalist – memorably 

asked if it had occurred to me that American columnists were the best in the world, adding, “We 

should dominate!”. It’s true that columnists at the top American newspapers, like Dowd, 

Friedman and Brooks at the New York Times, are outstanding, and well deserve their 

international renown. Editors like myself who have ready – and cheap, or free - access to 

columns by these writers, or scholars of renown from reputable think tanks, usually happily run 

them, knowing their work is of a high standard. It would be myopic at best to assume, however, 

that there were not columnists of an equivalent calibre in the rest of the world.  

 

g. Cost 

 

As has been widely documented, the newspaper market has been shrinking in countries around 

the world. We should not then underestimate the effect of tight budgets and resource cutting – 

many of these columns are free, either from the wires service or think tanks. Op-ed editors are 

also more likely to use columnists from wire services that the newspaper has already paid for – 



 37

and will not come out of their own budget. As Rob Bolton, the opinion editor of the Australian 

Financial Review, explained to me, "For a long time the AFR had a deal with the Wall Street 

Journal. As long as that was good I could raid their incredibly good store of commentators, 

which also drew on business and government, for which I was very grateful.” 

 

Consequences of growth in the export of American thought: 

 

a. Informed public debate about American foreign policy.  

 

The opinion pieces from American commentators are meeting a need for incisive, well-reasoned 

and informed views on the actions of the Bush administration. (See the comments by Greg 

Hywood above) 

 

b. Complaints from readers. 

 

Op-ed editors in both Britain and Australia told me that they were receiving a growing number of 

complaints from readers who were disgruntled at the colonization of their fiercely fought over 

opinion pages, particularly during the recent Iraq War. The complaints seemed to be greater in 

these countries where the majority opposed going to war - and even more so when the pieces 

were strongly pro-Bush, and supported a unilateral pre-emptive strike on Iraq.  

 

c. Restricted local debate. 

 

There was one instance when, as editor of the Sydney Morning Herald’s opinion page, I 

encouraged debate on Michael Moore’s documentary, Fahrenheit 9-11. Moore’s books on 

American politics had spent years on the best sellers lists in Australia. It was released in 

Australia some months after the US, so some of our columnists wrote about it before having seen 

it. When it was finally released in Sydney, and I went to our morning news conference to brief 

on a column I wanted to run on the Australian reaction, it was vetoed as a tired subject. Which 

means that the American reaction, and debate becomes the debate, which in this instance 

crowded out any other discussion. This poses particular challenges for op-ed editors, as 

gatekeepers of public opinion writing, who have a responsibility to kindle and nurture indigenous 

debate. 



 38

 

d. Impact on public opinion? 

 

It is difficult to ascertain what precise impact commentary has on public opinion. A study 

published in 1987 by Page, Shapiro and Dempsey found that, on television at least, 

commentators and experts had powerful impacts on public opinion.lxvi Another study, conducted 

by Donald Jordan of stories on policy in the New York Times also found that experts had a 

marked influence on public opinion, leading him to conclude “this suggests that the public is 

very accepting of expertise on policy matters provided through the mass media.”lxvii Jordan wrote 

that both his and the Page, Shapiro and Dempsey analyses pointed to the importance of experts 

and commentators (and not all columnists would be viewed as such), but added that the real 

question was “What are the implications of their apparent power to persuade?”.lxviii 

 

It would be too simplistic to suggest that op-eds arguing the case for the Bush administration 

would automatically engender sympathy for, or even understanding of, American foreign policy 

when the frame of reference is so different. In Australia, for example, where there has been a 

significant amount of column space given to pieces by American thinkers, particularly by the 

Murdoch press, a 2005 poll by the Lowy Institute found that there was a low “rating of positive 

feelings for the United States - just 58 percent.” Asked about a series of threats from the outside 

world, respondents were just as worried about American foreign policy as they were about 

Islamic fundamentalism: 57 per cent said they were very worried or fairly worried about them 

both. At the same time, almost three in four respondents thought the alliance was either very or 

fairly important for Australia’s security. More than 50 per cent remembered opposing the war, 

and just over 40 per cent supporting it.lxix This survey would suggest concern about foreign 

policy is not the simple “elite anti-Americanism” that the Weekly Standard and the Australian 

Foreign Minister, Alexander Downer have suggested.lxx 

 

I would argue that within this context of conflicting sentiment about American hegemony, it is 

even more important to have a debate about the United States, the role it takes in world affairs 

and what this means for other countries. The Lowy poll also shows the American government 

may need to better explain its motives and actions in foreign policy at a time of heightened 

global suspicion.  

 



 39

Recommendations 

 

American political, military and cultural hegemony is unlikely to substantially shift in the short 

term. In the next few years editors around the world will continue to look to American thinkers 

for illumination on some of the internal political debates in the United States, and to hunt for, 

commission, or pluck from the wires the best pieces on relevant subjects like non-proliferation, 

North Korea, and Iran. Given a perhaps nascent but nonetheless apparent resentment from some 

newspaper audiences about an excessive reliance on columnists from other countries, it is 

important to make clear why these thinkers are favoured over local columnists in certain 

instances. In light of this, following are some recommendations for editors. 

  

1. Opinion editors of countries outside the United States should develop relationships with 

thinkers and encourage them to write for their particular audience, just as the Guardian 

did when they hired Washington-based political commentator Sidney Blumenthal as a 

commentator. This should foster a more relevant and inclusive debate. 

 

Many op-ed editors do insist on exclusivity – many more would prefer to if they did not have 

budgetary constraints or did not wish to avail themselves of the wire services which their 

newspapers pay so dearly for. Patrick Martin, the opinion editor of Canada’s Globe and Mail, 

told me: 

 

“We don't, as a rule, reprint any columnists, American or otherwise. We don't use 

syndicated columnists at all, with the single exception of a Palestinian writer whom 

we run a few times a year, whose work also appears in a handful of other papers 

around the world. Those who appear on our Comment pages appear there first and, 

usually, they appear only there; though, sometimes, rarely, they appear 

simultaneously with other publications. (Edward Luttwak comes to mind. Once or 

twice we have run a column from him simultaneously to it appearing in a different 

edited form in the New York Times.)”lxxi 

 

It will be interesting to observe if Martin’s stance becomes more or less common. 

 



 40

2. If a paper intends to reprint articles from think tanks, it has a responsibility to readers to 

explain who these think tanks are and provide some context for the role they have played 

in American political thought.  

 

This may mean running a feature outlining the history of the key think tanks, and their influence 

on, or relationship with the current administration. It should also include a short description at 

the bottom of an op-ed piece. When writing news stories, reporters should clearly explain what 

kind of think tank they are citing, and what views they are known to promote – for example, they 

should write “according to a study from the American Enterprise Institute, a Washington-based, 

conservative think tank founded in 1943”. Editors or reporters could also add context – if it was a 

study about Iraq, they could add that it had been a think tank that had long supported ousting 

Saddam Hussein and enforcing democracy in the Middle East. 

 

3. Newspaper editors should be cautious about importing opinion at a time of fierce foreign 

policy debate about the actions of America, when it is clear now that many columnists 

were not as incisive, or questioning as they could have been in the lead up to the recent 

Iraq war.  

 

The American press has been strongly criticised for its coverage of the Bush administration’s 

rationale for war. John MacArthur, the publisher of Harper’s Magazine and author of Second 

Front: Censorship and Propaganda in the Gulf War, argued in the Columbia Journalism Review 

that the success of Bush’s public relations was “largely dependent on a compliant press that 

uncritically repeated almost every fraudulent administration claim about the threat posed to 

America… just a few columnists seriously challenged the White House advertising assault.”lxxii 

 

Editorial boards at six of America’s leading newspapers have been criticized for a lack of 

skepticism, for accepting weak, unproven factual claims and lowering the standard of proof 

during the heated pre-war period.lxxiii The New York Times issued a statement on May 26 2004 

admitting their own shortcomings, and saying that they had “found a number of instances of 

coverage that was not as rigorous as it should have been”. They had found “Editors at several 

levels who should have been challenging reporters and pressing for more skepticism were 

perhaps too intent on rushing scoops into the paper. Accounts of Iraqi defectors were not always 

weighed against their strong desire to have Saddam Hussein ousted. Articles based on dire 



 41

claims about Iraq tended to get prominent display, while follow up articles that called the 

original ones into question were sometimes buried. In some cases, there was no follow up at all.” 

The Times’ public editor, Dan Okrent, wrote in his column four days after the editorial board’s 

statement was published, some of the Times coverage had been “credulous; much of it was 

inappropriately italicized by lavish front page display and heavy-breathing headlines; and several 

fine articles by David Johnston, James Risen and others that provided perspective or challenged 

information in the faulty stories were played quietly as a lullaby”. 

 

Narasimhan Ravi, the editor of the Hindu, argued in a paper written at the Joan Shorenstein 

Center in 2004, that the lack of questioning in the press – or doubts that Saddam Hussein 

possessed weapons of mass destruction - had broader consequences for global reportage, which 

relied on stories from American newspapers, particularly the New York Times. He wrote, “the 

lack of a vigorous debate and the large scale acceptance among the elite of the administration’s 

claims on the weapons of mass destruction made the press adopt the Bush administration’s 

framing of pre-war Iraq as posing an extreme danger that had to be addressed without delay”lxxiv. 

This is reason enough for editors, and newspapers from other countries, which reprinted these 

pieces to reflect on their responsibility to their readers. 

 

4. Caution should also exercised about the partisanship of modern commentary. 

 

Editors and readers must also be conscious that the columns they are reprinting have been 

produced at a time of growing partisanship and punditry in American political commentary. A 

2004 study by the Project for Excellence in Journalism found a growing number of Americans 

think news organizations are politically biased, jumping from 45 per cent in 2003 to 59 per cent 

the following year.lxxv Washington Post Staff Writer Howard Kurtz wrote on February 7, 2005 

that the “world of opinion now resembles a choose-up-side playground, with the players rarely 

straying from their assigned spots. The only real motion if when they jump back and forth 

between politics and journalism, or demonstrate agility by keeping a foot in both camps.” He 

quoted Washington Monthly editor Paul Glastris saying, “Everyone’s more partisan now – 

magazines, pundits, individuals… [But it is] largely driven by the extreme partisanship on the 

right.” Weekly Standard Executive Editor Fred Barnes told him, "We live in a more polarized 

time. There are so many people who’ve come into journalism from politics and other fields 



 42

rather than straight reporting… As Republicans and Democrats divide more, commentators who 

are sympathetic to one party or the other divide more, and I’m no exception.”lxxvi 

 

Conclusion 

 

The concept of soft power, as exercised through access to the world’s opinion pages, is a 

fascinating one. The subject of individual columnists and newspapers is ripe for further research, 

as well as the impact of American thinkers on populations either supportive of, or hostile to, a 

unilateral American foreign policy. Subsequent studies could analyze the content of the pieces, 

to shed more light on this - something that was not within the scope of this study. 

 

The Internet will, and has, of course shatter traditional notions of soft power, particularly power 

over opinion. Bloggers, acting like Statler and Waldorf, heckling from the box-seats, smarter and 

sassier and even more self-satisfied than the mainstream press, have sliced through global 

boundaries of thought with ease over the past few years. This online community, and the growth 

in online readership of mainstream newspapers creates a new set of questions: Which voices are 

the loudest and why? Which countries do they come from, and which newspapers do they daily 

dissect? The ubiquity of newspapers like the New York Times, the Wall Street Journal and the 

Washington Post  - and their reputation as leading the world’s quality newspapers – should 

ensure that the blogging community, as parasitic as they are on the mainstream press, continues 

to closely scrutinize American newspapers. By doing this, whether citing or undermining them, 

they are still upholding the idea that these newspapers and journals are significant, worthy of 

attention and, usually, authoritative. 

 

What I have established is that the globalization of opinion in the noughties has had particular 

advantages for American scholars and columnists writing on foreign policy, especially those who 

have sought out a foreign readership. The centrality of foreign policy has been assured at a time 

of a declared war on terrorism. The question now is whether the interest in American thought 

will continue, and what the implications will be. Will the demand for thought generated in the 

United States continue? 

 

The globalization of opinion should make the world’s best commentary – from any country – 

widely available for newspaper readers. In many ways, this trend is positive, representing the 



 43

fluid movement of thought and information throughout the world.  It is natural that at a time of 

war, and American global dominance of foreign policy, that columns about the United States 

should abound in the print media internationally. Opinion editors, in their pursuit of excellence, 

authority and rigor on their pages, will be drawn to scholars with the greatest expertise and the 

ability to express their opinions quickly and clearly. When the presence of American columnists 

begins to replace, or undermine that of local commentators, however, editors should be cautious. 

This is particularly so at a time of more feverish, and prevalent partisanship in newspapers, and 

when the American commentariat is still debating errors of analysis in the lead up to the war on 

Iraq. Think tanks may also be involved in political campaigns or have agendas which foreign 

audiences are not aware of. It is all too easy to echo errors as well as insights when reprinting 

columns. Readers also want to feel columnists are writing for them, not for readers in another 

country. This is why opinion editors would be best advised to run, or, ideally, commission, 

columns from scholars and columnists they trust.  

 

 

 

 

Julia Baird is the opinion editor of, and a columnist for, the Sydney Morning Herald. This paper 

was researched and written during a fellowship at the Joan Shorenstein Center on the Press, 

Politics and Public Policy in the Spring Semester 2005. My excellent research assistant, Nick 

Grudin, was thorough, efficient, and invaluable in many ways, particularly when it came to 

translating data into graphs! I am also indebted to the cheer and constant assistance of Edie 

Holway, and the advice of many of the members of the department, particularly Tom Patterson 

and Alex Jones. 

 

 

 

 

 

 

 



 44

Endnotes 

                                                 
i E. H. Carr, The Twenty Years’ Crisis 1919-1939, Palgrave, New York, 2001, pp. 120-121. 
ii Op. cit., p. 102. 
iii Australian blogger Tim Blair was incensed, and posted a response to a complaint from the 
office of the Times’ Public Editor on his website: “Unless there’s evidence of ethical 
misbehaviour of factual error, individual columnists can say what they want to say and 
individual readers can like the ones they like and dislike the ones they don’t like.” The Public 
Editor, Daniel Okrent, later replied personally, saying that the opinion pages were governed by 
different – and much broader - guidelines than the news pages, and that opinion writers were 
allowed to express their opinions. “Nonetheless”, he added, ‘I do feel that the issue is a 
substantive one, and will look further into it as I get more comfortable in this difficult job.” 
iv Interview with Maureen Dowd, May 15, 2005. 
v Joseph S. Nye, Jr, Soft Power: The Means to Success in World Politics, Public Affairs, New 
York, 2004, p. x. 
vi Op cit., p. 35. 
vii Pew Global Attitudes Project, What the World Thinks in 2002, (Washington, D.C.; Pew 
Research Center for the People and the Press 2002), p. T54. Quoted by Joseph Nye, op. cit., p. 
39. 
viii Sam G. Riley, The American Newspaper Columnist, Westport, Conn., and London: Praeger, 
1998. Note that Riley has edited one, and written one other books about column writing: The 
Best of the Rest: Non-Syndicated Newspaper Columnists Select Their Best Work, Westport, 
Conn., Greenwood Press, 1993, and Biographical Dictionary of American Newspaper 
Columnists, Westport, Conn., Greenwood Press, 1995. As Kenneth Starck pointed out in a 
review, “Riley’s work provides numerous leads for follow-up research. For example: Why does 
it appear easier for African-American conservative columnists to become syndicated than for 
African-American liberals? To what extent and with what impact have newspapers begun to rely 
on usually ideologically driven free columns from ‘think tank’ writers?”. Kenneth Starck, 
“Journalism: Helping establish journalism as a discipline”, The Journal of International 
Communication, Vol. 6, No. 2 (1999). Karl Ernest Meyer has also edited a collection of columns: 
Pundits, Poets, and Wits: an omnibus of American newspaper columns, New York, Oxford 
University Press, 1990. 
ix Andrew Rich and R. Kent Weaver, “Think Tanks in the U.S. Media”, Harvard International 
Journal of Press and Politics, Vol. 5 (4), 2000, pp. 81-103. 
x Andrew Rich, The Tanks, Public Policy and the Politics of Expertise, Cambridge University 
Press, Cambridge, 2004, p. 81. 
xi Interview with Mary Fleming Svensson, sales manager (international) of the Washington Post 
Writers’ Group, Feb. 9, 2005. 
xii Email from Diane Thieke, Director of Global Public Relations, Factiva, June 6 2005. She also 
added, “Selected Text indicates coverage that includes full text articles that meet specific criteria 
based on the type of publication (e.g., newspaper vs. trade publication). For example, 
newspapers will typically include articles with a business slant including major news items and 
articles from the business section of the paper. For trade publications, criteria vary, but will 
include such items as new products, industry trends, mergers and acquisitions. In addition, as you 
probably know, the Tasini decision required publishers and aggregators to remove freelancer 
articles from their databases. Coverage is usually determined by the publisher or by the 
aggregator.” 
xiii It should be noted that the searches sometimes included duplicate articles that were syndicated 
to several different newspapers. The searches would also include book reviews that mention the 



 45

                                                                                                                                                             
name of the think tanks, as well as letters to the editor, and other passing references. However, 
because this is the case for all the searches conducted, it is possible to assume that for 
comparison’s sake – from think tank to think tank, and year to year – the results should be 
accurate. 
xiv For these searches, on Lexis, the terms were: world news, the news sources were Europe and 
the Asia Pacific, and the category was author. For Factiva, the search was done under the 
category publications, and by region, Asia, Australia and New Zealand. 
xv For one view on this see Jean Stefancic and Richard Delgado, No Mercy: How Conservative 
Think Tanks and Foundations Changed America’s Social Agenda, Temple University, 
Philadelphia, 1996. This debate should be differentiated from the long-running dispute about 
whether journalists are liberal, and whether a personal bias is reflected in news reporting. For 
different perspectives on this debate, see the fair.org survey of Washington based reporters 
(which claims they are mostly centrist) – posted on their website, dated January 6 1998, and 
headed “Examining the ‘Liberal Media’ Claim”. A study done by Time Groseclose, from UCLA, 
and Jeff Milyo, from the University of Missouri, titled “A Measure of Media Bias”, December 
2004 (which found major American media outlets had a “strong liberal bias”, and used the 
number of times a media outlet cited think tanks and other policy groups as a measure). 
xvi Andrew Rich and R. Kent Weaver, 2000, op. cit., pp. 81-103. They examined media visibility 
from a sample of 51 public policy think tanks in six national newspapers between 1991 and 
1998. 
xvii Andrew Rich, 2004,  op. cit., p. 101.  
xviii Ibid., p. 102. 
xix Michael Dolny, “The Think Tank Spectrum: For the Media, Some Thinkers Are More Equal 
Than Others”, Extra!, May/June 1996, www.fair.org. 
xx Michael Dolny, "Spectrum Narrows Further in 2002”, Extra!, July/August 2003, 
www.fair.org. According to the most recent survey, of 2003, the most widely cited think tanks 
are Brookings, the Council on Foreign Relations and Heritage. 
xxi Andrew Rich and R. Kent Weaver, 2000, op. cit. 
xxii Todd Gitlin, “The Pro-War Post”, American Prospect, April 1, 2003. Quoted by David 
Brock: The Republican Noise Machine: Right Wing Media and How it Corrupts Democracy, 
Crown Publishers, New York, 2004, p.126. 
xxiii David Brock, op. cit., pp. 127-128. 
xxiv Dave Astor, “Mapping both sides of Ideologic Divide”, Editor and Publisher Magazine, 
April 1 2002, p. 28. 
xxv Interview with Danielle Pletka, Vice President, Foreign and Defense Policy Studies, of the 
American Enterprise Institution, May 12 2005. 
xxvi  Interview with Carmen MacDougall, May 12 2005. 
xxvii Andrew Rich, 2004, op.cit., p. 95. 
xxviii Donald Abelson in Diane Stone and Andrew Denham (eds), Think tank traditions: policy 
research and the politics of ideas, Manchester University Press, Manchester; New York, 2004, p. 
224.  
xxix Interview with Kate Carlisle, the Managing Editor of the Washington Post/LA Times 
syndicate, March 11, 2005. 
xxx Interview with Tom Friedman, May 13 2005, Berkley University. See also Thomas Friedman, 
Longitudes and Attitudes: The world in the age of terrorism, Anchor Books, New York, 2003.  
xxxi James Rainey, “A very public opinion exchange”, LA Times, March 11, 2005. 
xxxii Howard Kurtz, “L.A. Woman [vs. LAT Man]”, Washington Post, March 7 2005. 



 46

                                                                                                                                                             
xxxiii For a series of interviews with female writers in America, Maria Braden, She Said What? 
Interviews with Women Newspaper Columnists, The University Press of Kentucky, Lexington, 
Kentucky, 1993. 
xxxiv Howard Kurtz, “Susan Estrich Addresses the Male”, Washington Post, March 7, 2005; Page 
C01. 
xxxv Sheelah Kolhatkar, “Daughters of Maureen… Hello?”, National Observer, May 25 2005.  
xxxvi Op. cit. 
xxxvii Deborah Tannen, “The Feminine Technique”, LA Times, March 15, 2005. 
xxxviii Zofia Smardz, “Just Give it a Shot, Girls”, Washington Post, March 27, 2004, Outlook 
B01. 
xxxix Michael Kinsley, “Girl Problems in Op-Ed Land”, LA Times, March 20, 2005. 
xl Interview with Kate Carlisle, the Managing Editor of the Washington Post/LA Times, March 
11, 2005. 
xli Quoted by Oliver Burkeman, “Portrait: ‘Some things are true even if George Bush believes 
them’: Oliver Burkeman meets Thomas Friedman, the influential columnist who says the attack 
on Iraq was justified”, the Guardian, August 5, 2003, p. 6 (features). 
xlii Interview with Maureen Dowd, May 15, 2005. See also Maureen Dowd, Bushworld, Penguin, 
New York, 2004. 
xliii Quoted by Roy Greenslade, “Their master’s voice”, the Guardian, Feb. 17 2003. 
xliv Ibid. 
xlv There was some divergence on the oped pages of the Times and Sunday Times, but most 
columnists and all of the leading editorials supported the war. 
xlvi Allan J. Cigler and Burdett A. Loomis, “Contemporary Interest Group Politics: More than 
‘More of the Same’”, Interest Group Politics, 4th Edition, ed. Allan. J. Cigler and Burdett A. 
Loomis, 1995, Washington, D. C.: Brookings Institution, p. 393. 
xlvii James Allen Smith, The Ideas Brokers: Think Tanks and the Rise of the New Policy Elite, 
1991, New York, Free Press, p. 194. 
xlviii Andrew Rich and R. Kent Weaver, op.cit., pp. 81-103; Andrew Rich, op cit. 
xlix Edwin J. Feulner, Jr. “Ideas, Think Tanks, and Governments.” In The Heritage Lectures, 
1986, Washington, D.C., Heritage Foundation. Sally Covington, Moving a Public Policy 
Agenda; The Strategic Philanthropy of Conservative Foundations, 1997, Washington D.C., 
Brookings Institution; David Callahan, “Liberal Policy’s Weak Foundations”, The Nation, 
Nov.13 1995, pp. 568-72; David Callahan, $1 Billion for Ideas: Conservative Think Tanks in the 
1990s, 1999, Washington, D.C., National Committee for Responsive Philanthropy; Michael H. 
Shuman, “Why Progressive Foundations Give Too Little to Too Many”, The Nation, 1998, 266 
(2): 11-15.  
l Niels Bjerre-Poulsen, “The Heritage Foundation: A Second-Generation Think Tank”, Journal 
of Policy History 1991 (3): 152-72. 
li Edwin Feulner, “The Heritage Foundation”, in James G. McGann & R. Kent Weaver, (eds), op. 
cit., pp. 77-78. 
lii James Allen Smith, The Idea Brokers: think tanks and the rise of the new policy elite, New 
York, The Free Press, 1991, p. xv. 
liii David M. Ricci, The Transformation of American Politics: The New Washington and the Rise 
of Think Tanks), Yale University Press, New Haven and London, 1993, p. 1. 
liv Donald Abelson in Diane Stone and Andrew Denham (eds), Think tank traditions: policy 
research and the politics of ideas, Manchester University Press, Manchester; New York, 2004, p. 
216. 



 47

                                                                                                                                                             
lv See, for example, James G. McGann & R. Kent Weaver, (eds),  op.cit., p. 5: “A second role 
performed at many think tanks is providing advice on immediate policy concerns that are being 
considered by government officials…. Advice giving may also take the form of opinion pieces in 
newspaper commentary pages.” 
lvi Interview with Danielle Pletka, Vice President, Foreign and Defense Policy Studies, of the 
American Enterprise Institution, May 12 2005. 
lvii Christian Science Monitor online, csmonitor.com, “Empire builders: Neo-conservatives and 
their blueprint for US power”. 
lviii Diane Stone, op. cit., p. 11. 
lix Ian Marsh and Diane Stone, “Australian think tanks”, in Diane Stone, and Andrew Denham, 
op. cit., p. 256.  
lx For further discussion, see Diane Stone, Andrew Denham and Mark Garnett (eds), Think Tanks 
Across Nations, Manchester University Press, Manchester and New York, 1998. 
lxi Interview with Carmen MacDougall, Vice President for Communications at the Carnegie 
Endowment for International Peace, May 12, 2005. 
lxii Lee Edwards, The power of ideas: The Heritage Foundation at 25 years, Jameson Books Inc., 
Ottawa Illinois 1997, p. 222. 
lxiii Andrew Rich and R. Kent Weaver, op. cit., p. 99. 
lxiv Email correspondence with Gregory Hywood, June 5 2005. 
lxv Andrew Rich, op. cit., p. 95. 
lxvi Benjamin I. Page, Robert Y. Shapiro and Glenn Dempsey, 1987, “What Moves Public 
Opinion?”, American Political Science Review 81:23-43. 
lxvii Donald L. Jordan, “Newspaper Effects on Policy Preferences”, Public Opinion Quarterly, 
Vol. 57: 196. 
lxviii Op cit., p. 199. 
lxix Ivan Cook, “Australians Speak 2005; Public Opinion and Foreign Policy”, The Lowy 
Institute Poll 2005, Lowy Institute for International Policy, Sydney. 
lxx Ross Terrill, “Awesome Aussies: An extra-special relationship”, The Weekly Standard, 
September 29, 2003, vol.9, no. 3. 
lxxi Email correspondence with Patrick Martin, May 19, 2005. 
lxxii J. R. MacArthur, “The Lies We Bought; The unchallenged ‘evidence’ for war”, Columbia 
Journalism Review, May/June 2003, p. 62. 
lxxiii Chris Mooney, “The Editorial Pages and the Case for War”, Columbia Journalism Review, 
March/April 2004, p. 28. The six papers were the Wall Street Journal, the Chicago Tribune, the 
Washington Post, USA Today, the New York Times, and the Los Angeles Times. Ari Berman 
wrote on January 28, 2003 that there “did not seem to be one US newspaper among the top 50 
dailies by circulation that is strongly ‘anti-war’. The papers appear united in their desire for 
Saddam Hussein’s disarmament, if not overthrow, and disagree only on the means, or at least the 
urgency.” An Editor and Publisher survey of war-related editorials published by 37 of America’s 
top 50 newspapers that month found that of the top 10 papers, only USA Today and the New York 
Times advocated restraint. Ari Berman, Editor and Publisher, Newspaper Editorials Turn Against 
War, January 28, 2003. 
lxxiv Narasimhan Ravi, “Different Stories: How the newspapers in the United States, Britain and 
South Asia covered the Iraq War”, The Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public 
Policy, Working Paper Series, Spring 2004-6. 
lxxv See Kim Hart, “Go Rightward, Liberal Media?”, American Journalism Review, December 
2004/ January 2005, p. 19. 



 48

                                                                                                                                                             
lxxvi Howard Kurtz, “Political perspectives with tunnel vision”, Washington Post, February 7 
2005, p. C01. At least one website, lyinginponds.com, is devoted to the study of partisanship in 
American columnists, and regularly publishes ranking of columnists according to bias evident in 
their writing. 


