
 
Joan Shorenstein Center  

on the Press, Politics and Public Policy 
 

 
Working Paper Series 

 
 

“All Successful Democracies Need Freedom of Speech”:  
American Efforts to Create a Vibrant Free Press in  

Iraq and Afghanistan 
  

by David Rohde 

Shorenstein Fellow, Spring 2005  
Foreign Correspondent, The New York Times 

     
 
 

#2005-6  
 
 

 

 
© 2005 President and Fellows of Harvard College. All rights reserved. 

 



“All Successful Democracies Need Freedom of Speech”: American Efforts to 
Create a Vibrant Free Press in Iraq and Afghanistan 
by David Rohde1
 
 

Abstract 
 
 
Over the last three years, the United States government has spent $215 million on a 
sweeping effort to try to create a vibrant free press in Iraq and Afghanistan. The drive is 
part of President George W. Bush’s policy of spreading democracy across the globe to 
counter terrorism. In a May 2005 speech, the president said that all successful 
democracies are built on five common foundations, one of which is a “vibrant free 
press“ that “informs the public, ensures transparency and prevents authoritarian 
backsliding.” 
 
This paper will examine American efforts to create a vibrant free press in Iraq and 
Afghanistan. A $200 million project in Iraq was the largest attempt ever by the United 
States, or any country, to help create independent media in another nation. Run by the 
Pentagon, it was a near total failure in its first year, with Iraqi journalists, American 
trainers and U.S. government officials assailing it as wasteful, amateurish and counter‐
productive. A far smaller, $15 million State Department effort in Afghanistan, by 
comparison, appears to have been more effective.  
 
In both countries, many local journalists have performed well, particularly when given 
proper resources and training. But in Iraq and Afghanistan, as well as around the world, 
murder and violence is now the single largest threat to the creation of an independent 
news media. Government officials, criminals and terrorists are increasingly using assault 
and murder to silence the media. Supporting, respecting and, most of all, securing local 
journalists may be the most critical way the United States can foster the creation of a 
vibrant free press in Iraq and Afghanistan.  
  
 
David Rohde served as the South Asia Bureau co‐chief for The New York Times from 2002 to 
2005. He also covered the American‐led invasions of Iraq, Afghanistan and Kosovo. Stories 
he filed for The Christian Science Monitor from Bosnia won the 1996 Pulitzer Prize for Foreign 
Reporting. He is the author of Endgame: The Betrayal and Fall of Srebrenica. He was a 
Shorenstein Fellow in the spring of 2005. 
                                                 
1 The author thanks Missy Ryan and Caty Clement for their help with this paper. They made 
it possible. 
 
 
 



 
 

“Successful democracies are built on certain common foundations—and 
they include the following rights. First, all successful democracies need 
freedom of speech, with a vibrant free press that informs the public, ensures 
transparency, and prevents authoritarian backsliding.”1

– President George W. Bush, May 18, 2005, speech to the International 
Republican Institute, Washington, D.C. 

 

 

INTRODUCTION 
In his second inaugural address in January 2005, President George W. Bush declared a new 
doctrine that, if fully implemented, would represent the most sweeping shift in American foreign 
policy in fifty years.  
 
“It is the policy of the United States to seek and support the growth of democratic movements and 
institutions in every nation and culture, with the ultimate goal of ending tyranny in our world.” 2
 
The president’s statement was bold, but not entirely new. It was the culmination of a series of 
remarks he had made about the spread of democracy since a June 1, 2002, commencement 
address at The United States Military Academy at West Point.  In various speeches, the president 
argued that in the wake of the September 11, 2001, terrorist attacks, the surest way for the United 
States to improve its own security was to spread democracy. In the introduction to the 
administration’s September 2002 National Security Strategy, the president said the September 
2001 attacks demonstrated the need to spread “democracy, development, free markets, and free 
trade to every corner of the world.”  
 
Five months after his second inaugural address, the president called democracy an antidote to 
terrorism in a May 2005 speech at the Washington, D.C., headquarters of the International 
Republican Institute, a non-profit group that tries to spread democracy abroad.  
 
“We know that democracies do not forment [sic] terror or invade their neighbors,” he said. 
“Democratic societies are peaceful societies – which is why, for the sake of peace, the world’s 
established democracies must help the world’s newest democracies succeed.” 
 
During his speech, the president said that “all successful democracies” included “certain common 
foundations,” which he defined as freedom of speech, freedom of assembly, a free economy, an 
independent judiciary and freedom of worship.  
 
Elaborating on his concept of freedom of speech, he argued “all successful democracies need 
freedom of speech, with a vibrant free press that informs the public, ensures transparency, and 
prevents authoritarian backsliding.”3

 
The president’s words echo the 1948 Universal Declaration of Human Rights, which calls the 
ability to obtain and convey information a human right. Article 19 of the declaration states that 
“Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold 
opinions without interference and to seek, receive, and impart information and ideas through any 
media and regardless of frontiers.”4

 2



 
The goal of this paper5 will be to compare, contrast and evaluate American efforts to create a 
vibrant free press in Iraq and Afghanistan, the two predominantly Muslim nations receiving the 
largest American military, monetary and political support in the world today. The paper will 
conclude with lessons for American policymakers based on the American track record in Iraq and 
Afghanistan.  
 
 
 
PART ONE: CREATING A VIBRANT FREE PRESS 
 
I.1 How is press freedom defined? 
 
The most commonly used system for rating press freedom is a 24-year-old system employed by 
Freedom House, a non-profit, non-partisan Washington, D.C.–based organization that describes 
itself as a “vigorous proponent of democratic values and a steadfast opponent of dictatorships of 
the far left and the far right.”6

 
Since 1980, the organization has produced annual “Freedom of the Press” reports that rate press 
freedom in countries around the world. The organization rates freedom in three broad areas—the 
economic, legal and political environment for the press—and combines them into a score 
designed to convey a country’s level of press freedom.  
 

• First, the “economic environment” considers the structure, transparency and 
concentration of media ownership, the costs of establishing, producing and distributing 
news media, the selective withholding of advertising or subsidies by the government, the 
impact of corruption and bribery and the impact of the economic situation in a country on 
the development of the media. 

 
• Second, the “legal environment” refers to the laws and regulations that could influence 

media content, the likelihood a government would use those laws to inhibit the press, 
constitutional guarantees for freedom of expression, libel penalties, judicial independence 
and the ability of journalists’ groups to operate freely. 

 
• Third, the “political environment” refers to the amount of political control that exists over 

news reports, the editorial independence of the news media, official censorship, self-
censorship, the vibrancy of the media, the ability of journalists to cover the news freely 
and intimidation of journalists with such methods as “arbitrary detention and 
imprisonment, violent assaults and other threats.” 7 

 
Throughout the paper, the Freedom House measures will be used as a tool to evaluate the success 
or failure of the American efforts in Iraq and Afghanistan. The Freedom house ratings of Iraq and 
Afghanistan will be compared to each other and to two other countries in the region, Iran and 
Pakistan. News reports and interviews will also be employed. The central question addressed will 
be whether the American policies improved or worsened the economic, legal and political 
environment for journalists in Iraq and Afghanistan. 
 

 3



 
 
I.2 American efforts to spread democracy and a vibrant free press abroad 
 
Before examining American media development efforts in Iraq and Afghanistan, the history of 
American efforts to create democracy, and a vibrant free press, will be examined. President 
Bush’s calls for the United States to spread democracy abroad is the latest incarnation of 
intermittent American democratization efforts dating back to 1898, when the United States 
unsuccessfully attempted to establish electoral systems in Cuba and the Philippines after the 
Spanish-American war. 
 
In the 1960s, President Kennedy included “political development aid” as part of American 
foreign aid programs. In the 1970s, when foreign aid failed to bear fruit, political aid, as well as 
development itself, fell out of favor.8 In the 1980s, President Reagan revived the concept as a way 
to counter Soviet expansionism in Latin America, but the effort remained small and uneven. 
 
After the end of the Cold War in 1989, American officials devoted large amounts of funding to 
democracy promotion for the first time in U.S. history. Democracy promotion efforts 
mushroomed, with funding jumping from $165 million in 1991 to $637 million in 1999. The 
United States Agency for International Development (USAID) launched democratization 
programs in nearly all former Soviet block countries, 40 African countries, 12 Asian countries 
and 5 Middle Eastern countries.9
 
Democracy spread rapidly around the globe in the 1990s, but its spread has slowed in recent 
years. When democratically elected governments fail to quickly produce better jobs, policing and 
schools, they lose credibility. In Latin America and parts of Asia, in particular, democracy’s 
sheen quickly faded when it failed to deliver.10  
 
I.3 The Bush administration effort 
 
Since 2001, the Bush administration has doubled the amount the United States spends on 
programs promoting  “democratic change” around the world. In its fiscal 2006 budget, the 
administration requested $1.3 billion for such programs. The main implementers of the effort 
have been the State Department, primarily the United States Agency for International 
Development, or USAID. USAID has seen its overall budget triple to $23 billion since 2001. Its 
spending on democracy and governance programs doubled from $671 million in fiscal 2002 to 
$1.2 billion in fiscal 2004.11  
 
One other active component of the administration’s democracy promotion effort is the National 
Endowment for Democracy, or NED. In the last two years, the administration has doubled NED’s 
budget from $40 million to $80 million.12 A non-profit group created by President Reagan in the 
early 1980s, the endowment receives roughly 90 percent of its budget from the U.S. government. 
The vast majority of its funding goes to the National Democratic Institute, NDI, and International 
Republican Institute, IRI, two non-profit groups aligned with the Democratic and Republican 
parties.   
 
NDI and IRI are the 101st airborne, if you will, of the American effort to spread democracy. Few 
Americans have heard of the groups, but they have existed for 20 years, run democracy programs 
in over 100 countries and trained the opposition groups that ousted Augusto Pinochet in Chile and 
Slobodan Milosevic in Serbia. They helped train the opposition parties that carried out Ukraine’s 
Orange Revolution, Georgia’s Rose Revolution and unsuccessfully tried to topple Venezuelan 

 4



President Hugo Chavez.13 In March, the Ethiopian government expelled both groups, which had 
been training opposition parties there.14

 
I.4 Criticism of the Bush effort  
 
Critics of the Bush administration’s democracy drive accuse the administration of not putting 
nearly enough money behind its rhetoric. Two weeks after the president declared in his second 
inaugural address that the United States’ goal was to spread democracy around the world; his 
fiscal 2006 budget contained no vast increase in democracy promotion funding, according to the 
Washington Post. 
 
While democracy aid has doubled since 2001, nearly all of the $600 million increase has gone to 
Iraq and Afghanistan. Funding for National Endowment for Democracy programs outside the 
Middle East has remained flat for two years. Since Mr. Bush took office, democracy-building 
programs have been cut by 46 percent in the former Soviet Union and 38 percent in Eastern 
Europe. Two large foundations that run democracy promotion and legal reforms programs in Asia 
and the former Soviet block, The Asia Foundation and Eurasia Foundation, also had their budgets 
cut.  
 
Administration officials argue that Iraq and Afghanistan should be the focus of American efforts 
because they are critical examples of whether democracy can be successfully spread. If Iraq and 
Afghanistan are failures, they contend, it will curb the spread of democracy in other parts of the 
world. Lorne W. Craner, the current head of the IRI and a former assistant secretary of state for 
democracy, human rights and labor, said establishing stability in Iraq, in particular, is critical. 
 
“If Iraq doesn’t work,” he told the Post, “a lot of people are going to say ‘is that what you mean 
by democracy?’” 
 
Critics say that President Bush is correct when he says that a desire for democracy, or some form 
of self-determination, exists around the world, as well as in predominantly Muslim countries. But 
they contend that the administration is failing to create the infrastructure, the organizations, 
experts and funds needed to carry out the effort. Jennifer Windsor, executive director of Freedom 
House, said the U.S. government does not have the capacity to match the president’s democracy 
oratory. 
 
“The U.S. government is not well organized right now to realize the administration’s rhetoric on 
democracy,” she told the Post. 15

 
 
I.5 American efforts to create a vibrant free press in other countries 
 
During the post–World War II American occupation of Germany, the United States encouraged 
the creation of a free press, but also maintained sweeping powers of censorship. American 
officials, for example, strictly licensed and monitored German newspapers and made special 
efforts to ensure that people with ”anti-Nazi backgrounds” staffed press and radio outlets.16  
 
The concept of directly aiding the development of independent media first emerged during the 
1980s when the Reagan administration created the National Endowment for Democracy and a 
“democracy template” emerged at the State Department. Along with free and fair elections, a 
democratic constitution, and an independent judiciary, the development of civil society was seen 

 5



as a critical foundation of a successful democracy. The United States began funding programs 
designed to strengthen civil society advocacy groups, labor unions and independent media.17

 
USAID officials created the first American government-funded programs to train journalists in 
Latin America in the 1980s, including a training program for Central American journalists. The 
Asia Society mounted small training programs in Asia. The National Endowment for Democracy 
funded independent publications in the Soviet bloc. But media training efforts remained small and 
scattered until the end of the cold war in 1989.18

 
After the fall of the Berlin Wall, USAID, the United States Information Agency, the National 
Endowment for Democracy and later the Eurasia Foundation established media training programs 
across the former Soviet bloc. Many were run by non-profit organizations, such as the 
International Media Fund, the International Center for Journalists, Internews and the International 
Research and Exchanges Board, or IREX. The U.S. also expanded existing programs in Central 
America, increased the number of training projects in Asia and launched new programs in Africa. 
American officials were not alone. The World Bank, European countries and private foundations 
also funded media development projects. A new field emerged, known as “media development.”19

 
Media development programs focused largely on basic journalism training, such as collecting 
facts, writing stories and producing shows.  American media aid went farthest in the former 
Soviet bloc, where American aid was given to help establish and equip private media outlets, 
teach business managers how to make them profitable and sustainable, and introduce liberal press 
regulatory laws. 
 
Thomas Carothers, an expert on democracy promotion at the Carnegie Endowment for 
International Peace, argues in his book Aiding Democracy Abroad that several successful 
examples of media development emerged in the 1990s. In Romania, grants helped various 
independent newspapers go into business. Training courses met a growing need for new print and 
broadcast journalists. Technical aid helped business managers learn how to make media 
companies profitable. Private foundations, particularly the Soros Foundation in Eastern Europe, 
also played a significant role.20

 
The largest effort came in Serbia in the late 1990s when western government and private donors 
gave financial and political support to the independent news outlets that played a major role in the 
ouster of Slobodan Milosevic in 2000. Serbia showed that relatively small amounts of money, 
combined with diplomatic pressure, could help independent outlets resist government pressure to 
close.21

 
Mark Whitehouse, director of media development for IREX, one of the groups that worked in 
Serbia, said the United States spent no more than $15 million a year on independent media in 
Serbia in the late 1990s. Roughly $2 million a year continues to go to the country, he said. Since 
1997, the United States has spent a total of $46 million in Serbia.  
 
Across the former Soviet block, the United States has spent $260 million over the last decade on 
media development, he said. During the heyday of reform in Russia in the 1990s, the United 
States spent $10 million a year on media development there. For two years, post-conflict Bosnia 
received roughly $10 million a year in American aid, Whitehouse said. The United States 
currently spends $3 million a year on media assistance in Bosnia and $2 million a year in 
Kosovo.22  
 

 6



I.6 Methods the United States uses to try to create a free press in other nations 
 
In the late 1990s, an office USAID created to help quickly stabilize countries emerging from 
conflict began trying to use media development to create stability and foster reconciliation. In 
1996, the Office of Transition Initiatives, or OTI, first funded media development efforts in post 
conflict Angola and Bosnia. By 2002, it had funded media development projects in Liberia, 
Croatia, Serbia, Indonesia, Nigeria, Kosovo, East Timor, Macedonia and Afghanistan. 
 
On its website, OTI says the goals of its program are to assist radio, television, print and non-
traditional journalism in helping the public make informed decisions; expand public support for 
“peaceful reconciliation and democratic values;” counter extremist propaganda and support the 
independence and professionalism of the local media. The programs funded coverage of the 
proceedings of war tribunals, public debates and town hall meetings. It trained journalists to 
increase the supply of accurate uncensored news to the public. It provided equipment to 
journalists in information-poor regions. It funded public information campaigns designed to 
increase voter turnout or reinforce messages of “peace and reconciliation.” 23

 
A 1999 USAID document, “The Role of Media in Democracy: A Strategic Approach,” explains 
in detail exactly how a USAID program can support the growth of independent media.24 Citing a 
USAID funded program in Russia, the document listed five options: 
 

• fund and train legal groups that can draft or revise media laws that would remove legal 
obstacles to media development.  

• fund and train watchdog groups, professional associations and think tanks that will 
publicly call for reform.  

• provide small grants, loans and training to media outlets to increase the number of media 
outlets available to the public and decrease dependence on state advertising.  

• promote investment and other mechanisms that will capitalize the media industry; 
support programs designed to create private industry advertising. 

• train local journalists in basic skills, ethics and investigative reporting, revise university 
curricula and offer international fellowships to increase the quality of local journalism.25  

 
The document suggests intermediary organizations be awarded media development funds and 
then distribute the money themselves to the local news media. Creating such a cut out “protects 
beneficiaries from excessive U.S. interference,” the document says. The USAID paper also 
discourages USAID officials from interfering when a media outlet funded by the United States is 
critical of the United States. 
 
“The ultimate goal of journalism training or outlet support is to develop the capacity for 
professional, objective reporting,” it says. “If this reporting is critical of the United States or its 
policies, then in some respects this should be seen as a sign of success.”26

 
 
1.7 Shortcomings of the current American effort  
 
Carothers, the democracy promotion expert at the Carnegie Endowment, argues that the 
American media development effort, like the American democracy promotion effort in general, 
often tries to impose American models onto other cultures. In journalism, for example, American 
projects tend to stress the importance of a news outlet being perceived as non-partisan and the use 
of investigative reporting, and to favor the creation of privately owned outlets over European 

 7



style, state-run news organizations. Carothers argues that those approaches do not always fit the 
countries the U.S. is trying to aid. It has also led to disagreements with European donors who tend 
to favor reforming or creating state run media.27

 
Along with the successes in Eastern Europe, Carothers points out that there have also been 
noticeable failures. Large media training and development programs in Guatemala, Nepal and 
Zambia all failed to produce major changes.28 In Russia in the 1990s, privatization of the media 
did not necessarily lead to higher quality, independent journalism. In countries with weak 
economies, oligarchs or wealthy political parties can gain direct or indirect control of media 
outlets and turn them into overt or subtle advocates of their political or business interests.29  
 
In many countries, particularly in Latin America, Asia and Africa, journalists face a host of 
problems including “corruption, low professional standards, risk-averse and politically collusive 
owners, and an insufficient local economic base for growth or change,” Carothers writes. While 
training provided by virtually all democracy promotion programs have shortcomings, complaints 
are unusually high about journalism training. Local journalists say training is too short term, too 
basic and led by Americans with little sense of the realities they face on the ground, including 
arrest by the state, assault from criminals and weak economies that make them dependent on state 
advertising or sensationalism. Carothers urges American policymakers to not view journalist 
training as a panacea for media reform.30

 
Whitehouse, director of IREX’s media development division, said that American media 
development efforts have successfully created new, independent media outlets in the former 
Soviet block and the Balkans and increased their professionalism. But they have been less 
successful at making new outlets profitable, self-sustaining businesses. They have also failed to 
find a way to effectively reform state run media. 
 
“There really isn’t yet a successful model of reforming the state run broadcaster in the former 
Soviet Union and the Balkans,” he said. “It’s something to consider, but very often a waste of 
resources.” 
 
 
I.8 American efforts to create a vibrant free press in Islamic countries 
 
Since the 2001 attacks, the United States has expanded its media development efforts31 in 
predominantly Muslim countries. But the efforts remain far smaller than the projects in Iraq and 
Afghanistan.  
 
Prior to 2001, most of the programs were outside the Middle East. In predominantly Muslim 
Central Asia, two-USAID funded media development groups, Internews and Freedom House, 
have been active in the former Soviet Republics of Kyrgyzstan, Kazakhstan, Uzbekistan and 
Tajikistan since the early 1990s. The groups have established dozens of radio stations, provided 
journalist exchanges and training seminars, legal assistance, production and other technical 
assistance. 
 
There have been successes. In Kyrgyzstan, a newspaper funded by Freedom House played a 
critical role in a March 2005 uprising against the government. The newspaper published 
photographs of the lavish home being constructed by the country’s then unpopular ruler, Askar 
Akayev, accentuating simmering public frustration. Once protests began, the paper printed the 
locations of opposition demonstrations. 32 There have also been setbacks in Central Asia. Over the 
last several years, authoritarian rulers in Uzbekistan and Kazakhstan, and to a lesser extent 

 8



Tajikistan, have successfully muzzled media outlets created with American assistance in the early 
1990s.33

 
Outside of Central Asia, USAID funded an Internews project in Indonesia to establish a 
nationwide network of 100 independent radio stations. The group’s “reporting for peace” 
program trained 165 journalists to produce reports that defuse rather than incite conflict.34 In 
Pakistan, USAID is funding a $1 million program managed by Internews to train broadcasters at 
new, privately owned FM radio stations. The program has also funded a new female-produced 
and hosted radio show “Our Voice.”35

 
In the Middle East itself, few programs exist outside of Iraq. One media development program 
exists under the Bush Administration’s Middle East Partnership Initiative, or MEPI. Known as 
the Initiative for Open and Pluralistic Media in Arabic Speaking countries, the project spent $3.5 
million in fiscal 2002 and 2003 on an open media fund in Lebanon to train and support 
journalists, managers and media lawyers from Bahrain, Morocco, Lebanon, Algeria and Tunisia. 
A separate $500,000 program in fiscal 2003 funded the creation of videos showcasing women 
who have “overcome barriers to full participation in society, and how their community has 
benefited.” The videos are distributed to television channels in Jordan.36

 
In Egypt, the National Endowment for Democracy funded a $300,000 program in 2004 to 
promote democratic and economic reform principles to “decision-makers, youth, journalists and 
entrepreneurs.” In Jordan, it funds $95,000 in programs designed to strengthen and support 
independent journalism and female journalism across the Arab world. In Saudi Arabia, it provides 
$42,000 to an institute that develops and maintains an Arabic language Internet site that reports 
on human rights abuses and debates on political, economic and social reform. In the Palestinian 
territories, it provides $65,000 for the production of a nine episode series to promote democracy 
and freedom of thought.37  
 
 
 
PART TWO: CREATING A VIBRANT FREE PRESS IN IRAQ  
 
II.1 A sweeping contract 
 
On March 11, 2003, eight days before American bombs began landing in Baghdad, the 
Pentagon’s Defense Contracting Command issued a contract to a large, San Diego–based 
research and engineering company called Science Applications International Corporation, known 
by the acronym SAIC. After the fall of Saddam Hussein, the longtime defense contractor was to 
do something it had never done before. It would take over Iraq’s dilapidated, state run national 
broadcasting system and within one year turn it into a British Broadcasting Corporation 
independent national news service with two national television channels, two national radio 
channels and a national newspaper. The initial value of the contract was $15 million, but its total 
size could increase exponentially as work progressed.38

 
The media development contract was one of seven awarded to SAIC with no competitive bidding 
that spring, according to the San Diego Union Tribune. Another $33 million contract charged 
SAIC with hiring a group of 150 Iraqi exiles chosen by Deputy Defense Secretary Paul 
Wolfowitz to become the Iraq Reconstruction and Development Group, a shadow Iraqi 
government backed by the Pentagon. As American troops prepared to invade Iraq, SAIC flew the 
exiles to Washington, D.C., rented them apartments and provided them with offices near the 
Pentagon where they could plan a new, post-Saddam government. The other contracts called on 

 9



SAIC to train Iraqi soldiers and police officers, reshape the oil industry, rebuild the prison system, 
advise on democracy, act as liaison with the United Nations and analyze intelligence.39  
 
SAIC had little experience in most of those areas. For decades, it served as a research and 
engineering subcontractor for the U.S. government, earning about 70 percent of its $5 billion in 
annual revenue from government work.  
 
SAIC helped in the cleanup of the Three Mile Island nuclear accident and Exxon Valdez oil spill. 
It worked on the Voyager Mission to Mars and the deployment of the Hubble Space Telescope. 
After the September 11, 2001, attacks, its employees set up a microwave communications system 
for the ground zero clean up in Manhattan. But it had never before attempted, or been asked, to 
mount such a sprawling state building task as it faced in Iraq.40  
 
A subsequent audit by the Defense Department inspector general’s office found that Pentagon 
officials awarded the contract without following Pentagon rules. The audit also faulted Pentagon 
planners for preparing no written plans or strategies for reconstruction and humanitarian efforts in 
Iraq. It also questioned the decision to declare SAIC the only acceptable contractor and issue it 
seven no-bid contracts, including the media contract.  
 
Media development experts questioned the design of the contract, calling it vastly unrealistic in 
its goals. Whitehouse, the IREX official, said that no matter how much money his organization 
received, it would never promise to establish two nationwide television channels, two nationwide 
radio channels and a national newspaper within a single year. 
 
“To do that well in a year, that’s not something we would ever promise to do,” he said. 
 
A government media development expert who spoke on condition of anonymity said the project 
was far too ambitious. He said no responsible media development planner, or organization, would 
promise to successfully develop even one of the three elements in a single year.  
 
“Not only is each one impossible,” said the expert. “But anyone who says they can do it is a 
charlatan.”41

 
All eight contracts were issued under the purview of Undersecretary of Defense Douglas Feith, 
according to the Union-Tribune. Feith’s deputy, Christopher Ryan Henry, was SAIC’s head of 
strategic development at SAIC until the month before the war in Iraq started. Several retired 
military commanders and government officials have also worked for the company. David Kay, 
who headed the CIA’s unsuccessful effort to find weapons of mass destruction in Iraq after the 
fall of Saddam Hussein, was an SAIC vice president until 2002.42  
 
The head of the Defense Contracting Command admitted to the inspector general’s office that 
shortcuts were taken in the awarding of the contracts, according to the Union-Tribune. But he 
said the report “represented a serious injustice to the personnel in his command, was riddled with 
faulty assumptions, erroneous conclusions.”  
 
 
II.2 SAIC’s performance in Iraq 
 
SAIC officials have repeatedly said their employees, working under dangerous conditions, have 
met or exceeded every requirement set by government officials in Iraq.43  But criticism abounded 
about the quality of SAIC’s work, particularly its handling of the media development contract.  

 10



 
Before another company won the contract through competitive bidding process in January 2004, 
SAIC had spent $82 million on the creation of an “Iraqi Media Network” that was dismissed as 
an unprofessional and costly mouthpiece of the Coalition Provisional Authority.44  
 
In July 2003, IMN staff went on strike protest not being paid for 35 days. In August 2003, Ahmad 
Al Rikabi, a former London Bureau chief for the US government-funded Radio Free Iraq, quit his 
job as head of IMN. He complained that SAIC was not giving the fledgling station enough 
resources and failing to win the trust of Iraqi viewers.45 Don North, a former NBC correspondent 
who worked in Baghdad as a senior television adviser for SAIC, told U.S. News & World Report 
that SAIC was stingy about paying for basic news equipment, and requests for batteries, tripods, 
and other equipment were routinely denied. Iraqi news anchors had salaries of as little as $60 a 
month, not enough for clothes to wear on the air. When a request was made to improve their 
appearance, SAIC offered $150 for clothes, only from the waist up. SAIC officials told U.S. News 
that they did not realize they would need to provide a clothing allowance. 
 
At the same time, SAIC spent lavishly in other areas. One former SAIC employee told U.S. News 
that one person earned $209 an hour while scouting other business for the company. The 
company paid $890,000 to an advertising firm, J. Walter Thompson, to promote IMN, including 
renaming it Al Iraqiya.46

 
Pentagon auditors found that SAIC’s media program manager tried to purchase a Hummer H2 
and a Ford C-350 pickup for his use, reported the Union-Tribune. He also chartered a DC-10 
cargo plane to fly them to Iraq. When a Pentagon acquisition official blocked the request, the 
manager “went around the authority of this acquisition specialist.” The exact cost could not be 
found, but auditors found one invoice for “Office and Vehicle” that totaled $381,000. 
 
There were also questions about the quality of some of the experts hired by SAIC to establish the 
network. For example, Pentagon auditors found that a “subject matter expert” hired for the media 
development project was put in charge of finding out how best to dispose of garbage in Iraq. 
After that, he was made an adviser in the Ministry of Youth and Sport.47

 
 
II.3 Allegations of CPA interference 
 
Most importantly, Mr. North, the former NBC correspondent, and others charged that American 
officials tried to make the network the mouthpiece of the Coalition Provisional Authority. North 
testified before Congress in February 2005 that American officials told him “we were running a 
public diplomacy operation” for the occupation authority and the network was given “a laundry 
list of CPA activities to cover.”48 Journalists for the station said CPA officials told them to stop 
conducting man on the street interviews because they were too negative about the American 
presence in Iraq. They were also told to stop reading parts of the Koran as part of cultural 
programming.49

Mr. North said that in the summer of 2003, over his objections, American officials forced the 
IMN to air a CPA-produced, hour-long program on new occupation authority laws. No journalists 
were allowed to participate. 

“It was an interest group massaging [itself] without a journalist being a host,” Mr. North told the 
American Prospect. “A lot of Iraqis I know saw what a farce it was. That was the sort of thing 
that was degrading the quality of journalism at IMN and making it less credible.”50

 11



A November 2003 article in the Washington Post reported that SAIC’s operations were, in fact, 
being overseen by a Defense Department office that “specializes in psychological warfare 
operations, or psyops.” The article said the Iraqi Media network was known as “psyops on 
steroids” in parts of the Pentagon. The article described a short-lived series of weekly speeches by 
Bremer aired by IMN. Designed to resemble the President’s weekly radio address, Mr. Bremer 
repeatedly referred to Saddam Hussein as “the evil one,” for example, in an address delivered just 
before the Islamic holy month of Ramadan.51  

Five months after the fall of Saddam Hussein, a September 2003 Gallup poll found that only 24 
percent of Iraqis in Baghdad felt that IMN was “objective.” The highest rated station in terms of 
objectivity was the Dubai-based Arabic language news channel “Al Arabiya,” which 59 percent 
of Iraqis declared objective. Six percent found the BBC objective. Two percent found CNN 
objective.52IMN’s ratings also appeared weak. Despite being the country’s only terrestrial 
broadcaster, only 36 percent of Iraqis polled said they got most of their news from IMN. That 
figure dropped to 12 percent among Iraqis who had access to satellite television.53

 
In an interview, an aid worker who worked with the CPA from 2003 to 2004 and asked not to be 
identified criticized Gary Thatcher, who served as both a media adviser to CPA head Paul Bremer 
and the head of the Iraqi Media Network. The aid worker accused Thatcher of trying to micro-
manage the message the CPA provided to Iraqis. He also said CPA head Bremer had a wildly 
erratic management style, with Bremer going back and forth on major decisions in the course of a 
single week. 
 
“It was all ad hoc,” said the worker, who spoke on condition of anonymity because he feared 
retaliation. “It went right to Bremer, his own personal management. This is the thing people don’t 
understand.” 54

 
In his defense, Mr. Bremer has said officials in Washington did not understand the conditions 
CPA staffers were forced to work under in Iraq. He said ad hoc systems had to be created to get 
things done. 55

 
In a June 2005 telephone interview, Gary Thatcher, who now heads the U.S. government-run 
Middle East Broadcasting Network in Washington, D.C., denied ever trying to influence IMN’s 
coverage. He said he never mixed his dual role as communications adviser to Mr. Bremer and 
formal head of the IMN. 
 
“During the entire tenure I was there, I never got any complaints about any attempts by me to 
manipulate the content,” said Thatcher. “I held the two roles completely distinct. I did not attempt 
to use the network to spin. It would have been transparent to Iraqis.” 
 
Mr. Thatcher criticized SAIC for the poor quality of IMN and said government officials were 
“exceptionally” unhappy with SAIC’s work. He said the company misled government officials, in 
one case claiming that a nationwide network had been established in 90 percent of the country. 
When Pentagon auditors checked, they found the company’s claims to be false.  
 
He also said that SAIC staffers told him they were surprised when CPA expected them to oversee 
the development of news and entertainment content for the network, instead of simply performing 
technical repairs. 
 

 12



“The fundamental problem there was confusion, according to them, at who should be responsible 
for the content,” said Thatcher. “From the government standpoint, I don’t think there was any 
doubt that it was the responsibility of the contractor.” 56

 
 
II.4 SAIC is replaced 
 
At the end of 2003, Pentagon officials put the media development contract out for competitive 
bidding. SAIC bid to retain the contract, but a new one-year contract for $96 million was awarded 
to Harris Communications, a Florida based communications equipment company, in January 
2004.  
 
The American firm partnered with two Middle Eastern companies. Harris would focus on 
equipment and the Lebanese Broadcasting Corporation would provide radio and television 
training and content. An Iraqi owned company, Al Fawares, would assist the newspaper.57 In 
January 2005, the interim Iraqi government, which took control of the network when the CPA 
was dissolved in June 2004, extended the contract for another three months at a cost of $22 
million.58

 
News reports pointed out that Harris had made campaign contributions to Republican candidates. 
Harris donated $263,570 to Republican political action committees and candidates during 2004 
election cycle, compared to $8,200 to Democratic candidates or causes, according to the Orlando 
Business Journal.59

 
Complaints about Harris also emerged in Iraq. In May 2004, the editor of the national newspaper, 
Al Sabah, or “The Morning,” quit and complained of editorial interference from Harris 
employees. According to the Associated Press, the editor, Ismail Zaher, wanted to turn the 
newspaper into a private venture, but Harris officials objected. Harris denied editorial interference 
and said the paper would continue publishing.60

 
But overall, Harris and the two Middle Eastern firms appear to have done a better job running the 
network. In February 2004, fifty percent of Iraqis polled expressed confidence in the IMN/Al 
Iraqiya television channel, an increase of 11 points from polls in November 2003.61 Amar Al 
Shabander, Iraq coordinator of the Institute for War & Peace Reporting, a British media 
development group working in Iraq, praised the training by the Lebanese Broadcasting 
Corporation. The key change, he said, was that Iraqis have more autonomy. 
 
“Al Iraqiya has improved a lot under Harris,” he said. “Since Harris took over, Iraqis had much 
more control of the station.”62

 
In April 2005, the Iraqi government chose not to extend Harris’ work on Al Iraqiya. Tom 
Hausman, a spokesman for Harris, said he did not know why Iraqi officials chose not to renew 
the contract.63 Mark Whitehouse, the IREX official, said his group is now doing one small project 
with Al Iraqiya, helping produce a series of television ads that explain the constitutional process.  
 
He said that after Harris’ departure, Al Iraqiya staffers forcibly removed from their offices a 
worker from a neighboring country who was hired by Harris and tried to remain. 
Whitehouse said staff members at Al Iraqiya were cautious about getting more training from 
American firms and expressed concern about the amount of money paid to SAIC and Harris, the 
two former contractors. He said that Al Iraqiya officials told IREX that their preference now was 
to choose and hire trainers themselves and “not go through a contractor.”  

 13



 
“They were cautious and really wanted to make sure that it is something they wanted,” said 
Whitehouse, referring to more American training. “They wanted to make sure it wasn’t ‘here is 
IREX, this is what you need, and we’re going to give it to you.’”64

 
 
II.5 A belated State Department effort 
 
After the restoration of Iraqi sovereignty in June 2004, USAID asked groups to bid for a $40 
million grant for a Civil Society and Media Support Program in Iraq. Internews did not submit a 
bid for the grant, citing security concerns.65 USAID officials awarded the grant to America’s 
Development Foundation, a small non-profit group that has previously worked on 
democratization and development programs in Central America, Africa, the former Soviet Union, 
the Balkans and the Middle East.  
 
The media development program mirrors past USAID efforts, with funding for projects that 
provide journalist and media business manager training, foster the creation of professional 
journalism associations and lobby for liberal media laws.66 ADF hired IREX to provide $1.6 
million in journalism training. IREX’s current work with Al Iraqiya is part of the project.67

 
Along with the USAID effort, the United Nations and other groups are considering funding 
efforts to strengthen journalism curriculums in Iraqi universities as a way to train journalists 
while avoiding putting foreign trainers at risk. Groups like the Index on Censorship say a far 
larger media training effort is needed.68  
 
 
II.6 A neglected private sector 
 
While the United States invested all of its media development effort in the IMN/Al Iraqiya 
project in 2003 and 2004, a chaotic private sector media boom occurred in Iraq, an oil rich 
country with a surprisingly strong economy. Between spring 2003 and spring 2004, the number of 
privately owned newspapers and magazines jumped from zero to 150; private radio stations 
mushroomed from zero to 80; and private television stations rose from zero to 21. The number of 
Internet subscribers soared, from 4,500 pre-war to 59,000.69  
 
By spring 2005, privately owned Iraqi commercial television stations were producing wildly 
popular television series shot in Baghdad.70 In print, Sunni and Shiite clerics, Democratic liberals, 
Kurdish nationalists, Communists and freelance satirists all had their own outlets. 71  Call-in talk 
radio shows thrived, giving Iraqis the freedom to criticize government officials, speak in 
colloquial dialects instead of classical Arabic and gossip in a way never possible under Saddam 
Hussein.72 In January 2004, a small Baghdad newspaper named Al-Mada gained standing and 
credibility by naming dozens of people who Saddam Hussein purportedly gave oil bribes in 
exchange for support.73  
 
Yet problems have emerged, particularly in 2004. An initial surge in the growth of independent 
media slowed. From spring 2004 to spring 2005, the number of independent magazines rose 
slightly, from 150 to 170. The number of commercial radio stations remained flat, at 80. 
Commercial television stations followed the same pattern, rising from 21 to 23. The number of 
Internet subscribers was the only area where strong growth continued, rising from 59,000 to 
160,000.74 Overall, though, the Iraqi media market was extremely volatile. According to one BBC 

 14



estimate, as many as half of Iraqi publications launched in 2003 were out of business a year 
later.75

 
A small number of strong, independent news outlets have emerged and some Iraqi journalists are 
gradually improving their skills on their own. But the overall quality of Iraq’s new media is 
mixed. Most privately owned radio and television channels are widely viewed as backing certain 
political parties. Sensationalism is rampant in many publications.76

 
 
II.7 Few experienced media development groups 
 
For a variety of reasons, many of the most experienced media development groups are not 
working in Iraq. Two factors have caused the shortage, according to government and private 
media development experts.77 In Iraq, the Bush administration rejected the Clinton administration 
model of using the State Department to manage post-conflict Bosnia and Kosovo. Instead, the 
post-war stabilization of Iraq was modeled after the military run post World War II occupations 
of Germany and Japan. For the first time since 1953, all critical “nation building” activities, such 
as the creation of independent courts, a free press and a free market economy, would be run by 
the Department of Defense.78

 
In 2003, most major media development groups did not offer their services because the Pentagon, 
not the State Department, issued all contracting money. Experienced groups like IREX and 
Internews chose not to work in Iraq in 2003 and 2004 because they were not comfortable 
accepting Pentagon funding.  
 
“We’ve worked under State Department and USAID,” said Whitehouse of IREX. “We’re much 
more comfortable with their role. They tend to stay out of politics.”79

 
Internews officials said they feared that accepting Pentagon funding would endanger their ability 
to be perceived as a neutral aid group, particularly in Arab countries. Questions about the 
legitimacy of the American invasion of Iraq also prompted some media development groups to 
decline to participate.  
 
“A lot of media people simply refused to go in because they saw it as occupation money,” said 
Ivan Sigal, Internews’ Regional Director for South and Central Asia. “Most media groups didn’t 
want to go in. They had to find alternatives.”80

 
The return of Iraq’s sovereignty in June 2004 and the United Nations’ new involvement in the 
country should have opened the doors for media groups to enter the country. But a new problem 
emerged: safety. The danger foreigners face in the country has led to only a small number of 
media development groups working in the country. Those that do work in Iraq have generally 
been limited for safety reasons to the Shia-controlled south and Kurdish-controlled north. The 
small number of experienced media development groups who have worked in Iraq include the 
BBC trust, Institute for War & Peace Reporting, the Index on Censorship, and IREX.81   
 
The aid worker who worked in Baghdad and criticized CPA officials said the United States 
missed an opportunity to engage in media development in 2003. Now, security concerns and Iraqi 
skepticism toward American motives makes the task far more difficult. 
 
“This is a place where pretty much across the board we missed the boat,” he said.82

 

 15



 
II.8 Economic environment in Iraq 
 
The area where the future of Iraq’s media appears brightest is its economy. Iraq’s oil wealth, 
along with the $7.7 billion in American reconstruction aid spent to date in the country,83 give Iraq 
a surprisingly strong economy. Despite continuing violence, Freedom House’s rating of the 
economic environment for journalists in Iraq only worsened by one point between 2003 and 
2004. As noted below, the economic environment score includes the selective withholding of 
advertising or subsidies by the government, the impact of corruption and bribery, and the impact 
of the economic situation in a country on the development of the media. 
 
In a positive sign for the country, Iraq’s Freedom House economic score remained relatively high 
compared to that of neighboring countries. Freedom House found Iraq’s economic environment 
for the media in 2004 was four points better than the economic environment in Afghanistan and 
three points better than the economic environment in Pakistan and Iran.84

 
 
II.9 Legal environment in Iraq 
 
In June 2003, the CPA issued Order 14, which set basic rules for the media. CPA officials said it 
was designed to ensure Iraq’s stability. Critics said it laid the groundwork for censorship. The 
order prohibited media activities aimed at inciting violence, civil disorder, rioting or action 
against coalition forces of the CPA. It also banned the media from advocating the Baath party’s 
return to power or the changing of Iraq’s borders by any means. One of the first uses of the law 
was in July 2003 when American troops and Iraqi police raided the offices of Al Mustaqila 
newspaper in Baghdad. American officials said the newspaper had published an article saying the 
killing of spies working for the United States was a religious duty, echoing calls from insurgents. 
 
American officials also publicly criticized the coverage of the Arabic language news channel Al 
Jazeera, accusing it of bias. The Iraqi Governing Council, a small group of Iraqis chosen by 
American officials to advise Mr. Bremer, repeatedly banned Al Jazeera and a second Arabic 
language news channel, Al Arabiya, from covering its sessions from late 2003 to early 2004. 
Council members accused the channels of inciting violence against its members, specifically, the 
murder of council member Akila al-Hashimi in September 2003. The council also criticized Al 
Arabiya for broadcasting an audiotape purportedly from Saddam Hussein calling for attacks on 
U.S. forces and the murder of council members. 
 
In March 2004, Mr. Bremer carried out the ban that arguably had the most impact in post-Saddam 
Iraq. He shuttered the offices of Al Hawza, a weekly newspaper controlled by hard-line Shiite 
cleric Muqtada Al Sadr. CPA officials said the newspaper incorrectly blamed American 
helicopters for the February death of 50 Iraqi police recruits in a suicide truck bombing. Mr. 
Bremer also reportedly objected to the newspaper’s editorial comparisons between himself and 
Saddam Hussein. The closure of the newspaper, and the CPA announcement that an arrest 
warrant had been issued for Mr. Sadr in the 2003 killing of a rival cleric, helped spark an armed 
uprising by Sadr followers that destabilized southern Iraq throughout the spring. 85

 
Gary Thatcher, Bremer’s media adviser, said he was not present in Iraq when the CPA 
implemented the bans. But he said he understood Bremer’s concern about the security situation. 
 

 16



“If you had anybody directly advocating the killing of anyone else, be it Americans, be it Sunnis 
or Shias,” he said. “Then you stop that. That was permissible under occupation law.”86 
 
Since the dissolution of the CPA in June 2004, Iraq’s new interim government has sometimes 
taken a hard line with the press. It ordered Al Jazeera to close its Baghdad office in August. The 
interim government said the channel supported criminals and insurgents by airing videotapes of 
kidnap victims provided by the groups.87  During fighting in Najaf in August, Iraqi police ordered 
all journalists not embedded with coalition or Iraqi forces to leave the city. They rounded up 60 
Iraqi and foreign journalists, kicking in hotel room doors and telling one group of British 
journalists they would be shot if they did not leave.88

 
In November 2004, during the American-led attack on Fallujah, the government’s media 
regulatory body invoked a 60 day state of emergency declared by the interim government, issued 
guidelines for coverage and warned journalists they could face legal action if they failed to abide 
them. The guidelines called on journalists to not “project nationalist tags on terrorist gangs of 
criminals and killers.” It also asked outlets to “set aside space in your news coverage to make the 
position of the Iraqi government, which expresses the aspirations of most Iraqis, clear.” 
 
“We hope you comply,” said the statement. “Otherwise we regret we will be forced to take all 
legal measures to guarantee higher national interests.”89

 
The new Iraqi government elected in January 2005 has also showed signs of trying to influence 
the coverage of the American built, but now Iraqi government controlled Al Iraqiya network. 
Gary Thatcher, Bremer’s former media adviser, called Iraqi politicians’ efforts to influence 
coverage a setback. 
 
“I’m disappointed as it looks as if politicians have not been able to resist putting their hands back 
on the levers of control,” he said. “That, to my view, is a deeply disappointing development.”90

 
Freedom House’s rating system reflected the worsening legal environment in the country. As 
noted below, the legal rating includes the laws and regulations that could influence media content, 
the likelihood a government would use those laws to inhibit the press, constitutional guarantees 
for freedom of expression, and judicial independence. 
 
The group’s rating of Iraq’s legal environment for journalists worsened by one point from 2003 to 
2004. The lower rating reflected the CPA’s closure of news outlets in the spring and the new Iraqi 
government’s issuing of legal threats to journalists in the fall.91 Media rights groups say Bremer’s 
closure of newspapers set a bad example for Iraqi politicians, but the country’s American-written 
media laws remain liberal.  
 
Compared to other countries in the region, Iraq’s legal rating remained good in 2004. Iraq’s legal 
rating was two points better than Pakistan’s, three points better than Iran’s and four points better 
than Afghanistan’s.92 But much could change when the Iraqis begin drafting their own 
constitution and laws in 2005. 
 
 
II.10 Political environment in Iraq 
 
To a greater extent than in any other country, Iraqi journalists face the threat of being killed while 
covering news events or in retaliation for their work. As of June 2005, Iraq is poised to surpass 
Vietnam as the most dangerous international conflict journalists have ever covered. In Vietnam, 

 17



63 journalists were killed over a twenty-year period. In Iraq, 56 journalists and media assistants 
have been killed in two years. Iraqis made up over seventy percent of those who perished.  
 
The bloodiest conflict of all for journalists remains Algeria’s 1993 to 1996 civil war, when 57 
journalists and 20 media assistants died in three years. Twenty-nine journalists have been 
kidnapped in Iraq, more than in any other conflict.93

 
Safety concerns are clearly curtailing reporting. “Reporters in Iraq continued to face banditry, 
gunfire, bombings, and insurgent missile attacks,” according to the Committee to Protect 
Journalists. “By mid-year, escalating hostilities made most of the country a virtual no-go zone for 
foreign journalists. As a result, international news organizations began relying heavily on local 
Iraqi hires for newsgathering, putting them in increased danger.”94

 
Insurgents continue to intentionally target journalists. In 2004, according to the Committee to 
Protect Journalists, insurgents and extremist groups killed 15 Iraqi and foreign journalists and 16 
media workers. A car bomb detonated at the offices of the Al Arabiya satellite news network 
killed five employees after it received threats from purported supporters of Jordanian extremist 
Abu Musab Al Zarqawi. Two Iraqi journalists were killed in apparent reprisal for their perceived 
collaboration with American forces.95

 
At the same time, fire from American forces killed at least five journalists – all of them Iraqis, 
making fire from American forces the second leading cause of death for journalists in Iraq in 
2004, according to the Committee to Protect Journalists.  Freedom House argues that many of 
those deaths could have been avoided if more adequate safeguards had been in place, such as 
military units being informed that journalists were in the area.96

 
For both Iraqi and foreign journalists the danger of an insurgent attack or fire from American 
forces makes it extraordinarily difficult, and in some areas impossible, to carry out the very basics 
of reporting, such as going to the scene of news events, interviewing witnesses and getting a 
sense of average people’s feeling in the country.  
 
As noted below, Freedom House’s rating of the political environment for journalists includes the 
editorial independence of the news media, official censorship, self-censorship, the ability of 
journalists to cover the news freely, and intimidation of journalists with “arbitrary detention and 
imprisonment, violent assaults and other threats.”  
 
In its 2004 report, Freedom House said that in Iraq “ongoing instability and violence remains the 
biggest threat to press freedom.” Freedom House’s rating of the political environment for 
journalists in Iraq worsened by two points between 2003 and 2004, a sharp decrease, and a sign 
of how violence continues to handicap the growth of the free press. Compared to other countries 
in the region, it fared poorly. Iraq’s political rating was 2 points better than Iran’s, but four points 
worse than Afghanistan’s and six points worse than Pakistan’s.97

 
 
II.11 Iraq conclusion 
 
The American approach to media development in Iraq was rife with problems. Concentrating the 
American effort into one mammoth project, the reform of a state run radio, television and 
newspaper organization, was a mistake. An even larger error was entrusting such a critical and 
gargantuan task to a defense contractor with little experience in the area.  
 

 18



The United States spent $200 million in two years on media development in Iraq – six times more 
than it has ever spent in any another nation.98 Media experts say that using part of the funds to 
train privately owned media could have allowed the American funding to have more of an impact. 
At the same time, the explosive growth in the number of Iraqi owned media outlets, as well as the 
strength of Iraq’s economy, are signs that an independent media can be established in the country 
in the future. In short, a chance existed in Iraq but was missed. 
 
In terms of the legal environment, CPA and Iraqi Governing Council officials repeatedly closed 
or banned media outlets in 2003 and 2004. While some of the closings may appear to be justified 
short-term efforts to increase security, others appear to have been random judgments applied to 
the wrong newspapers. 99 Taken together, the closings appeared to have been a failure. They did 
not silence those trying to incite violence in Iraq and were not even aggressively enforced. The 
Arabic language news channels banned in the country continued to operate through freelancers. 
Almost throughout Al Jazeera’s ban in Iraq, Iraqi officials continued to appear on the stations for 
interviews. As of spring 2005, signs were emerging that Iraq’s newly elected leaders could try to 
make state run media a government mouthpiece. 
 
Lastly, the political environment for journalists, like so much else in the country, is primarily 
dependent on an improvement in security. As is clear in so many areas of the American effort to 
establish democracy in Iraq, a free press will not flourish in Iraq until the country is more secure. 
The United States should consider deploying additional troops to Iraq or speeding up the training 
of Iraqi security forces. 
 
Freedom House’s overall rating of press freedom in Iraq in 2004 was 70, a decline of four points 
between 2003 and 2004. Iraq’s score worsened in all three categories, the economic, legal and 
political environments for journalists. It also fared poorly compared to other countries in the 
region. Its overall score was 10 points better than Iran’s, but 9 points worse than Pakistan’s and 2 
points worse than Afghanistan’s.100

 
“Press freedom remains constrained by the instability, escalating violence and unanswered 
questions about the power and role of new institutions created to regulate the media,” the report 
concluded.101

 
Two years after the invasion of Iraq, the country has not become the symbol of press freedom that 
American officials envisioned. Indeed, American policies, particularly those of the CPA, have 
curtailed the establishment of a free media in the country and undermined the broader cause of 
spreading democracy in the Middle East. 
 
 
 
PART THREE: CREATING A VIBRANT FREE PRESS IN AFGHANISTAN 
 
III.1 A sweeping task 
Following the fall of the Taliban in the fall of 2001, the American effort to create a vibrant free 
press in Afghanistan was led by the Office of Transition Initiatives, the USAID agency created to 
help stabilize countries in transition. It faced a daunting task.  
 
Afghanistan is vastly poorer than Iraq, has an economy dependent on agriculture and boasts 
virtually no natural resources to market abroad. According to the United Nations 2004 Human 
Development Index, Afghanistan ranked 173rd of 178 countries in the world. Only a handful of 
Sub-Saharan countries in Africa—Burundi, Mali, Burkina Faso, Niger and Sierra Leone—were 

 19



worse. Afghanistan has the world’s worst education system, the study found, and one of the 
lowest literacy rates in the world, 28.7 percent. 
 
But the country has shown signs of promise, with students, including girls, flocking to school. 
More than 54 percent of school age children are now attending school. The economy is also 
surging, with 16 percent growth in the non-drug domestic economy in 2003 and 10 to 12 percent 
growth expected for the next decade. Millions of refugees have returned to the country more 
quickly than expected, doubling the population of Kabul to 4 million and bringing with them 
energy, skills and optimism.102

 
In their media development effort, OTI officials decided to first focus on rehabilitating the 
country’s state-run broadcast service, Afghan Television & Radio, according to John Langlois, a 
senior media adviser with OTI who oversaw the media development effort in Afghanistan. OTI 
issued a grant to Internews to work on media development in the country and lobby for a liberal 
media law. For the first year, the effort focused on restoring equipment and training staffers at the 
government-run broadcaster, which was still dominated by the Soviet management and reporting 
practices inculcated there during the 1980s. 103 All told, Internews trained 150 journalists at the 
state run broadcaster.104

 
 
III.2 An independent rural radio network 
 
Over time, officials at USAID and Internews grew frustrated with their efforts to reform the state-
run broadcaster. The Northern Alliance forces that seized control of Kabul after the fall of the 
Taliban had turned the agency into a patronage mill. Reporters there exhibited an ossified, stiff, 
Soviet-style reporting and appeared to have little interest in change. 
 
With European-funded groups, primarily the BBC Trust, committed to continue the reforming of 
state-run radio and television, the Americans decided to focus on the creation of privately owned 
media. Mr. Langlois said his goal was to create an alternative to state-run broadcasting, 
particularly state run radio stations controlled by warlords in rural areas.  
 
The largest USAID/OTI effort was a $4 million Internews-run project to build, fully equip and 
professionally staff a nationwide network of independent radio stations outside of Kabul. Despite 
major logistical and security concerns, Internews was able to establish 29 stations around the 
country and Mr. Langlois praised the group’s work as “fabulous.”105 Internews trained over 800 
Afghan journalists in courses including business development, English, computing, mathematics, 
gender sensitivity, covering politics and Pashto, one of Afghanistan’s two primary languages. 
Internews estimates that 20 of the 29 stations are staffed with strong journalists. 106 As of spring 
2005, OTI had funded the training of over 2,000 male and female journalists and media workers 
across Afghanistan.107 Internews, for example, tried to minimize the number of foreigners 
involved. In February 2005, only three foreigners worked on the project as senior managers. All 
the trainers and teachers were Afghans.108

 
Along with supporting the creation of a free press, the stations served another basic function in 
the American-led nation building effort in Afghanistan. They allowed the government to project 
information and authority, said Mr. Langlois. The stations gave the weak central government in 
Kabul and aid groups the ability to disseminate information about reconstruction activities, health 
care, education programs, the drafting of a new constitution and presidential and parliamentary 
elections.109 Radio is by far the dominant means of spreading information in Afghanistan. A 2005 

 20



USAID funded survey found that 83 percent of the population owns a radio, 37 percent own a 
television and 6 percent have access to the Internet.110

 
The survey found that the local Internews stations were the most listened to radio service in the 
areas where they were available. Seventy-nine percent of respondents within their coverage areas 
said they listened to the local radio stations. Nationwide, the BBC was listened to by 76 percent, 
Radio Free Europe’s Afghan service was listened to by 75 percent, and state run Radio 
Afghanistan was listened to 74 percent. Only 33 percent of those polled said they listened to 
Voice of America.111

 
In terms of trust, the BBC was the most trusted news source for international news, with 57 
percent of Afghans polled citing it. Radio Afghanistan ranked first for national news, with 54 
percent saying they trusted it. The local independent stations created by Internews were 
considered the most reliable for local news by 56 percent of those polled.112

 
 
III.3 A privately owned radio and television network 
 
The second largest USAID project was a $2.2 million grant to two Afghan-Australian brothers 
trying to start the country’s first private radio station, Radio Arman, and later its first private 
television station, Tolo TV. Both stations were designed to serve as an alternative to state-run 
television in Kabul and push the limits on content.   
 
“They’ve been one of our best partners in blowing open the doors,“ said Mr. Langlois.  
 
Within months of its launch, Radio Arman became the top-rated station in Kabul, capturing 70 
percent of the market, according to the station’s own surveys. In the cities outside Kabul where it 
broadcasts, it attracted roughly 60 percent of listeners, according to the USAID funded poll. Two 
months after it appeared on the air, the radio station was making a profit.  
 
The USAID-funded survey found that Tolo TV was the most popular channel among young 
Afghans, but it did not perform as well among other groups. Nationwide, state-controlled Afghan 
television was the most popular channel among adults and women, according to the survey.  
 
Both stations have been criticized for featuring too much popular culture, flaunting social norms 
and featuring too little news and serious discussion. Radio Arman, for example, plays pop music, 
primarily from Indian made films. Female announcers are common on the station. One of its most 
popular shows is a call-in program where young people describe their romantic woes. In a deeply 
conservative nation where parents still arrange virtually all marriages, the show has fueled a harsh 
backlash from religious hard-liners.  
 
Tolo television has been just as controversial. It aired the film “The Ten Commandments” and 
has played music videos by Madonna. Scores of Indian music videos featuring scantily clad 
women, as well as a steady stream of Indian and American-made movies, have also aired. One of 
its most popular programs is a call-in music video show called “Hop.” One of the program’s 
founding co-hosts was Shaima Rezayee, a 24-year-old Afghan woman who wore western clothes 
on the air, chatted with her male co-hosts on camera and showed music videos from the United 
States, Turkey and Iran. She grew so popular in Kabul that last winter people built a snow woman 
on one sidewalk in her image and placed a sign with her name on it. 
 
 

 21



Tolo’s news coverage is generally considered independent of the government. State-run 
television, for example, did not broadcast pictures of prison abuse in Iraq’s Abu Ghraib prison. 
Tolo TV did.113

 
In an interview in his Kabul office in February, Saad Mohseni said he planned to increase Tolo 
TV’s news programming, but dismissed criticism that the two new stations do not feature enough 
serious news content.  
 
“People say they like that sort of stuff and they want it,” he said. “But at the end of the day they 
want to be entertained.” 
 
His heavily guarded office and studios reflected his hybrid Afghan-Western approach. Four 
books sat on his office bookshelf: three on Afghan history and “Jack,” the bestseller by General 
Electric executive and management guru Jack Welch.  Mohseni said he tries to have Afghans 
perform as many jobs as possible at the stations. Of his 153 employees, 3 are foreigners: an 
Indian TV producer, an Indian computer technician and a French graphic designer.   
 
Mohseni said he was trying to use the stations, which feature public service announcements 
emphasizing positive developments in the country, to change perceptions of Afghanistan. 
 
“We can change the country,” he said. “Not just the way it’s perceived, but in the way Afghans 
see themselves.”114

 
 
III.4 An Afghan news agency 
 
USAID/OTI also funded a project to create an independent national news agency. At first, the 
London-based media training group, the Institute for War & Peace Reporting (IWPR), helped 
establish the agency and train its Afghan managers and reporters.115  
 
In April 2004, the Afghans in the news agency, along with four foreign trainers, told OTI that 
they wanted to run the project independently of IWPR. OTI agreed to the request and in July 
2004 the independent Pajhwok Afghan News was launched. It has a staff of 140 people, bureaus 
across the country and produces 20 to 30 stories a day.116 It appears to represent OTI’s goal: 
programs initially run by foreigners developing into independent Afghan media outlets. 
 
 
III.5 An all-talk radio station 
 
Lastly, USAID/OTI provided $400,000 in funding to the Killid Media Group, or “Key Media 
Group.” Led by Aziz Hakimi, a former anti-Soviet fighter who lived in exile in France for four 
years, the group produces a weekly news magazine with a circulation of 25,000 and is published 
in the country’s two main languages, Dari and Pashto. In March 2003, it launched a women’s 
magazine, which now has a circulation of 15,000. The group also received $1 million in funding 
from the European Commission.117

 
With help from Internews, the group launched Radio Killid in August 2003, Kabul’s first 
privately owned 24-hour talk radio station. It is a distant second to Radio Arman in ratings, but 
the station produces 58 hours of live talk and call-in programs a week. All together, the Killid 
group fields 30 reporters. Its modern newsroom is run by a female news editor and equipped with 
rows of computers, a library and a day care center for employees’ children.118  

 22



 
Killid is generally praised for independent journalism.119 Its magazine ran one recent cartoon 
showing British, American, Chinese, Russians and French trying to milk Iraq for all they can. 
Hakimi said that after 20 years of invasion and civil war in the country, it will take time to get 
Afghans to engage politically.  
 
“It’s a huge challenge to build curiosity in people who have turned off their minds in order to 
survive,” he said. 120

 
Killid, which also receives European Commission financial support, reflects the advantages of 
having multiple countries funding projects. Another is “Good Morning Afghanistan,” a popular 
radio program on Afghan state-run radio funded by a Danish media development group.  Private 
donors and foundations have also helped. The Pakistani journalist Ahmed Rashid used the 
royalties from his best-selling book, Taliban, to help create a $450,000 open media fund for 
Afghanistan that helped fund Afghan print media. 
 
As of April 2005, OTI had issued 132 grants worth $14.6 million in Afghanistan since 2001.121 
OTI chose to fund many different projects, instead of a single mammoth effort to reform state-run 
media, as occurred in Iraq. Ivan Sigal, Internews’ regional director for South and Central Asia, 
said the diversity of funding from OTI and the international community allowed a large number 
of different media development groups to work in Afghanistan. It also allowed the media 
development groups to work more closely together, instead of competing for one winner-take-all 
contract.  
 
“OTI gave every group something,” he said. “It wasn’t really a question of us competing.” 
 
Afghans have a positive image of their new news media, according to the USAID-funded survey. 
Afghans said they see the news media as bringing “new and good ideas” and as a provider of 
education, “particularly in rural areas and for women.” They called the media a “vehicle of 
progress and social development” and a “major tool to enhance accountability of political, social 
and military leaders, as well as the international community.” Afghans interviewed in rural 
communities with few sources of information said they would like to develop more local news 
media.122   
 
In terms of the total number of media outlets, Afghanistan is smaller than Iraq but still sizeable. 
There are now 267 independent publications registered in Kabul and 61 in the provinces. 
Nationwide, several dozen privately owned radio stations were broadcasting, along with eight 
television stations. Cable television systems are also operating in Kabul and several other 
cities.123

 
 
III.6 Economic environment in Afghanistan 
 
While the United States and other international donors have helped successfully create a small 
news industry in Afghanistan, many of the new outlets are not profitable and depend on foreign 
aid to survive. Of the major American-funded projects, the project that would be most likely to 
survive is Radio Arman and Tolo TV, which makes a profit.  
 
Internews estimates that one-third of the 28 local radio stations it established would survive if 
American aid were withdrawn. Another one-third would fail. The fate of the remaining third is 
unclear. Only 10 of the 30 stations have skilled business managers, according to the group.124

 23



 
Sigal, Internews’ regional director, said that stations located in the poorest areas have staffs of 
only three to five people. If they receive satellite programming from Internews, they receive a 
small stipend to pay for gasoline for a generator, but buying gas to broadcast its own local 
programming remains a challenge. The stations try to raise additional funds by reading birth and 
wedding announcements, but that brings in only $500 a month.  
 
“They’re paying for gasoline and the salaries of two or three people,” said Mr. Sigal.  “That’s not 
enough to create a team of reporters.” 
 
Mr. Mohseni, the head of Radio Arman and Tolo TV, criticized the Internews project. He said the 
money should have been given directly to the Afghan private sector. He accused Internews of 
having high overhead and not paying enough attention to market forces, something the group 
denied.  
 
“It’s good for now,” said Mr. Mohseni, but he questioned whether 80 percent of the Internews 
stations will last.  
 
Aziz Hakimi, the head of the Killid Media Group, said he hopes to someday buy the Internews 
radio network, but he too is currently dependent on foreign aid to survive. More than two years 
after its creation, the Killid group is growing and has an annual budget of $2.6 million, but is not 
making a profit.  
 
The radio station is already profitable, he said, but print advertising covers only 25 percent of the 
two magazines’ production costs. Hakimi is trying to buy one of Kabul’s daily newspapers. 
Advertising from the newspaper, he said, is the only way the print operation can become 
profitable. Hakimi said he tries to maintain his editorial independence by receiving no more than 
20 percent of his budget from a single donor. The real problem, he said, is the meager advertising 
market that exists in Afghanistan.  
 
“The problem is that the private sector is very small,” he said.  
 
Mr. Langlois, the OTI official, said the US-funded news agency, Pajhwok Afghan News, was 
earning $2,000 to $3,000 a month in income from its article sales. If the Afghan media sector 
grows and buys more articles from Pajhwok, it could become profitable, he said, but so far it too 
remains dependent on foreign aid.125

 
Ricardo Grassi, an Argentinean journalist who is Pajwhok’s executive editor, said there is 
currently not enough advertising in Afghanistan.  
 
“You don’t have an advertising market,” he said. “All this ‘independent’ media is not 
independent financially. It’s a big problem.”126

 
Many Afghan news outlets, including Killid, are also dependent on Afghan government 
advertising, a situation that allows the government to have leverage over national outlets. 
National and local governments control or own several dozen newspapers and almost all of the 
broadcast media, according to Freedom House’s 2004 survey of Afghan media.  Their reporting is 
generally balanced, but a November 2004 report by the International Crisis Group pointed out 
that the state-run media covered President Karzai’s re-election campaign more extensively than 
those of his challengers. More importantly, the state-run or -owned media outlets are clearly 
vulnerable to political pressure and would not survive if the government withdrew funding. 

 24



Political parties and warlords also directly or indirectly finance many of the country’s 
publications.   
 
Freedom House’s rating of the economic environment in Afghanistan remains low and has stayed 
the same for three years. As noted below, the economic environment score rates factors such as 
the selective withholding of advertising or subsidies by the government, the impact of corruption 
and bribery, and the impact of the economic situation in a country on the development of the 
media. 
  
Even with 16 percent growth in the non-drug economy, Afghanistan fared poorly when compared 
to other countries in the region. Its Freedom House economic rating was one point worse than 
Iran’s, two points worse than Pakistan’s and four points worse than Iraq’s.127

 
Freedom House’s 2004 report on Afghanistan concluded that “In the country’s underdeveloped 
economic environment, the majority of media outlets remain dependent on the state, political 
parties, or international donors for financial support.”128 Even with 16 percent growth in the non-
drug economy, the advertising market remains tepid in Afghanistan, leaving most Afghan media 
dependent on funding from foreign governments, the Afghan government, political parties and 
warlords.   
 
 
 
III.7 Legal environment in Afghanistan 
 
Afghan President Hamid Karzai adopted a press law in February 2002 that guarantees the right to 
free expression but included broad restrictions on content deemed “contrary to the principles of 
Islam or offensive to other religions or sects,” as well as “matters leading to dishonoring and 
defaming individuals.” That was the opening round in a battle over media content that continues 
today. Afghan journalists and station managers say they still have no clear understanding of the 
exact definition of what content is “contrary to the principle of Islam.” 129

 
The country’s Supreme Court, which is dominated by religious conservatives, has waged an 
aggressive campaign against media coverage it deems “unislamic.” In January 2003, the 
conservative head of the Supreme Court, Fazl Hadi Shinwari, banned cable television stations 
throughout Afghanistan. They returned to the air in April 2003 after a government-appointed 
commission produced a broadcasting code, a list of authorized stations and permissible content. 
 
In June 2003, two editors of the Kabul-based newspaper Aftab were arrested for a short period, 
charged with blasphemy, and one Supreme Court office recommended they be sentenced to 
death. The two editors fled the country and the newspaper has not resumed publishing. 
 
Six months later, the situation seemed to improve. In January 2004, free press advocates won a 
victory when Afghanistan adopted a constitution that provided for freedom of the press and free 
expression. But a setback quickly emerged. In mid-January, state-run television aired footage of a 
woman singing for the first time since 1992. Complaints from the conservative Supreme Court 
prompted a state-run-television manager to reverse their decision and stop the broadcasts.130

 
In April 2004, President Karzai signed a new, amended media law that disappointed free press 
advocates. It prohibited censorship but retained the restriction on content “contrary to the 
principles of Islam” in the 2002 law. It also established a government-appointed commission to 
determine whether journalists have broken the law and should face prosecution or fines.131

 25



 
In the fall of 2004, pressure from conservatives grew again. This time, President Karzai and his 
government briefly sided with them. On November 7, 2004, President Karzai’s information 
minister asked state and privately owned stations to stop airing “Islamically incorrect” programs, 
“particularly Indian and western films showing unveiled women behaving in a way that would 
shock Afghans,” according to the press advocacy group Reporters Without Borders. The 
following day, the cabinet voted at a meeting chaired by President Karzai to ban cable TV and 
threatened to revoke Tolo TV’s license if it was found to be airing content contrary to Islam and 
Afghan culture. On November 10, the conservative Supreme Court head ordered ten cable 
operators closed. 132

 
President Karzai then abruptly reversed course. On the same day the Supreme Court ordered the 
ten cable operators closed, he appointed a new commission to evaluate the channels’ content and 
decide which ones could operate. On November 23rd, Karzai’s government announced a 
compromise. Cable television operators were allowed to operate but they had to stop airing ten 
foreign stations that showed Indian and western films.133

 
Conservatives mounted pressure again this spring. Mohseni, the director of Tolo TV, said the 
government-appointed media commission called him to its office in February 2005, but only two 
of the five commission members were present. The two members, along with a third non-
member, criticized the station’s broadcasts, particularly the Hop music program, saying the 
language used was inappropriate “street talk,” according to Mr. Mohseni. They said one of the 
main anchors should be fired and said other journalists on the channel were not respectable 
members of society because they ignored the culture of the people. They threatened to ask the 
Supreme Court to ban the channel if such programs continued to be aired.134  
 
In March 2005, an association of conservative clerics called on the government to stop state and 
private television from airing “immoral and anti-Islamic” programs.135  In May 2005, officials at 
the Ministry of Information and Culture announced that it would be forming a new commission to 
“issue guidance” to electronic media owners and monitor whether stations and journalists were 
abiding by the media law. They also said yet another effort will be made to revise the media 
law.136

 
As of spring 2005, the situation remained unresolved. Free Press advocacy groups such as 
Reporters Without Borders are calling on President Karzai to take a “clear and definitive public 
stance in support of cable television and diversity in the broadcast media.”137 President Karzai 
appears to be following the same path he has in other policy areas, shifting his position at times, 
but generally trying to strike a middle ground between Islamic conservatives and more liberal 
Afghans.  
 
Beyond banning cable television from showing the ten stations airing western and Indian movies, 
his government has interpreted the country’s media laws in a liberal way and allowed stations to 
continue broadcasting. Contacted by Internews in May, a spokesman for Mr. Karzai struck the 
same balance, saying the government respected freedom of the press, but television content 
should not be against Islamic culture. The spokesman emphasized that “no action was being taken 
against any media organization in this regard,” 138 a signal that the government would continue to 
try to maintain its middle-ground. 
 
Freedom House’s rating of the legal environment in Afghanistan did not change between 2002 
and 2003. But after President Karzai signaled he would fight off pressure from the conservatives 

 26



in 2004, the country’s legal environment rating improved by three points, a major increase.139 The 
legal environment is one sign of positive movement in Afghanistan. 
 
The country fared well when compared to other nations in the region. Its Freedom House legal 
rating was three points worse than Pakistan’s but two points better than Iraq’s and seven points 
better than Iran’s.140

 
 
III.8 Political environment in Afghanistan 
 
On May 18, 2005, the groundbreaking young woman who was the founding co-host of “Hop,” 
Tolo Television’s popular call-in music program, was found dead in her home, shot in the face. 
The killing came several weeks after Tolo TV fired Shaima Rezayee for unspecified reasons. 
Police said they would question Rezayee’s brothers, a sign that relatives may have decided she 
somehow shamed the family and killed her. Whatever its cause, her death illustrates the 
dangerous conditions that Afghan journalists, particularly women, still operate in three and a half 
years after the fall of the Taliban.141

 
Across Afghanistan in 2004, government ministers, the intelligence service, religious 
conservatives and regional warlords harassed, threatened or physically attacked journalists, 
according to Freedom House and the Committee to Protect Afghan Journalists. The attacks were 
in retaliation for acts ranging from broadcasting popular music to writing satires of government 
officials. 142

 
At least six Afghan journalists were physically attacked in retaliation for articles they wrote or 
while covering news events in 2004.143 One recent example occurred in a local radio station in 
Takhar province in northern Afghanistan. This spring, the station received threatening calls 
urging them to stop airing a listeners’ choice music program, where the station plays Indian, 
Afghan and western music, upon request. The station’s manager believes the threats are not 
related to music. They are in response to a series of news reports the station recently aired on 
land-grabbing activities in the area. Earlier, supporters of northern warlord Abdul Rashid Dostum 
threatened staff at the station after it aired a satire of the leader. In a separate incident, supporters 
of the mayor of the northern city of Shibergan beat a television journalist after the station aired a 
report critical of the mayor’s performance.144

 
In Kabul, The Committee to Protect Afghan Journalists accused the Presidential Media 
Department of censoring news issued by the government-run Bakhtar Information agency and 
preventing Bakhtar reporters from attending government meetings. 145

 
The continuing threat of violent attacks from government officials, criminals and religious 
extremists results in self-censorship among Afghan journalists, according to Freedom House. 
“Many practice self-censorship or avoid writing about sensitive issues such as Islam, national 
unity, or crimes committed by specific warlords,” the group said in its 2004 report. 
 
One positive step was the removal from power of western warlord Ismail Khan from power by 
the central government in September 2004. Khan had repeatedly threatened local journalists. In 
2003, his security forces beat, jailed and expelled a correspondent for Radio Free Europe.146

 
The removal of Ismail Khan, the steadily increasing vibrancy of the Afghan media and President 
Karzai’s continued public statements in support of freedom of the press have steadily improved 

 27



Afghanistan’s political environment rating. It improved three points between 2002 and 2004, 
another sign of progress in Afghanistan. 
 
Afghanistan again fared well compared to its neighbors. Its Freedom House political rating was 
two points better than Pakistan’s, four points better than Iraq’s and six points better than Iran’s.147

 
 
III.9 Afghanistan—Conclusion 
 
Three and a half years after the fall of the Taliban, Afghanistan has made enormous strides—the 
hard-line regime had banned all television viewing in the country and allowed only one radio 
station, state-controlled Radio Sharia, to broadcast. Significant media diversity now exists in 
Kabul and is slowly spreading to other major cities.  
 
In terms of American policy, USAID efforts appear to be designed to improve the environment in 
all three categories designated by Freedom House: the economic environment, the legal 
environment and the political environment. But the actual impact of American policies in these 
three areas has been mixed. 
 
In terms of the economic environment, USAID policies are clearly designed to create viable, 
privately owned media outlets. While the USAID media effort may be serious, the initial amount 
of US and international funding for Afghanistan has been vastly lower than in Iraq, Bosnia and 
other post-war situations. During the first two years after the end of fighting, per capita external 
assistance in Bosnia was $1,390 and $814 in Kosovo. In Afghanistan, it was $52.148 Bush 
administration efforts say it takes time to stand-up such a large effort in a country devastated by 
twenty years of civil war. 
 
Over the last 18 months, the American reconstruction effort has been more serious, with a 
doubling in overall reconstruction aid to the country to over $2 billion in fiscal 2004. But 
Afghanistan still lacks the type of vibrant private economy that produces the advertising needed 
to support a strong, privately owned news media. For the foreseeable future, the Afghan news 
media will remain dependent on American, foreign and Afghan government funding to remain 
open. Until the outlets can survive on their own, they will not be truly independent. 
 
In terms of the legal environment, the country’s media law contains clauses that a more 
conservative government could use in the future to shut down media outlets and intimidate 
journalists. Having such a law may be necessary to placate Islamic conservatives in the short-
term, but it is dangerous for the long-term viability of the free press.  The United States should 
back efforts to revise the country’s media law and remove the vaguely defined restrictions on 
content “contrary to the principles of Islam.” 
 
Lastly, violence against journalists appears to the be largest single threat to the functioning of a 
free press in Afghanistan, as it is in Iraq. The United States currently deploys roughly 15,000 
American soldiers in Afghanistan and is heavily funding the training and equipping of a new 
Afghan army and police force. Increasing the number of American or international troops in the 
country, as well as increasing the size of the effort to train the new army and police force, could 
improve security for journalists, as well as the public. 
 
Overall, the American-backed media development effort in Afghanistan appears to be a success. 
Each year since the fall of the Taliban in 2001, Freedom House’s overall rating of the 
environment for journalists in Afghanistan has improved. The largest improvement occurred in 

 28



2004, when the country’s overall rating was 68, a four point improvement from its 2003 score. 
Afghanistan again fared well compared to other nations in the region. Its overall 2004 score was 
seven points worse than Pakistan’s but two points better than Iraq’s and twelve points better than 
Iran’s.149 A variety of factors are responsible for Afghanistan’s improving media, but the OTI 
effort clearly deserves some of the credit.150

 
 
 
CONCLUSION 
 
Overall, the American effort to develop an independent media in Afghanistan appears to have 
been more successful than the American effort in Iraq. According to the Freedom House rating 
system, the media environment is worsening in Iraq while it is improving in Afghanistan.  In 
2003, Iraq had a better overall Freedom House press rating than Afghanistan. Its overall score 
was six points higher than Afghanistan’s. In 2004, the countries swapped places and 
Afghanistan’s overall rating is now two points better than Iraq’s. In two of three Freedom House 
categories, press conditions are improving in Afghanistan. In all three of the Freedom House 
categories, press conditions are worsening in Iraq.151

 
What is most striking about the success in Afghanistan is that it has been achieved with a fraction 
of the money spent in Iraq. The United States spent $200 million on media development in Iraq, 
versus $15 million in Afghanistan.152 Even though Iraq and Afghanistan have roughly the same 
population, 27 to 28 million people, oil rich Iraq  received 20 times more American media 
development assistance per year than war-ravaged Afghanistan, one of the poorest nations on 
earth.  
 
The same pattern is mirrored in terms of overall assistance. As of June 2005, the United States 
had provided Iraq with $7.7 billion in assistance in two years.153 In Afghanistan, the United States 
had spent roughly $3 billion over a three-year period.154  
 
In hindsight, a variety of factors handicapped the American media development effort in Iraq. 
The de facto unilateral American invasion of Iraq, the Pentagon’s issuing of a single contract to 
an inexperienced contractor, the Pentagon’s decision to focus on only reforming the state-run 
broadcaster and the CPA’s efforts to influence Iraqi media network coverage all contributed to an 
effort that was a near complete failure in its first year. American policies improved in the second 
year with the hiring of the Harris Corporation, but safety problems continue to handicap the 
media development effort. 
 
The American effort in Afghanistan, in contrast, shows that officials from the State Department’s 
Office of Transition Initiatives have developed relatively effective strategies for helping 
independent media develop in foreign countries. While not perfect, the American-funded 
Internews radio network, the Radio Arman and Tolo TV project, Killid Media Group and 
Pajhwok News Agency all appear to be elements of the “vibrant free press” that the United States 
hopes to create in the country. 
 
Better security, a more stable government, a broad United Nations mandate, a variety of 
international donors, and focusing on privately owned outlets came together to produce better 
results in Afghanistan. A lack of close attention from officials in Washington also allowed OTI to 
take a wide-ranging approach in Afghanistan.  
 

 29



“Afghanistan is a great laboratory because we’ve done virtually all of it,” said Mr. Langlois of 
OTI. “Helped finance radio and television stations. Helped change laws to make that happen.” 
 
“We’ve been able to play with far more things,” he added. “We’ve never done anything that is 
that broad in the Islamic world.” 
 
Sigal of Internews said that the United States should commit to 10 to 15 years of additional 
American funding of the new Afghan news outlets. So far, the United States and its allies have 
made no such commitment. 
 
“If you’re looking at media as a source of education and political engagement, the donor 
commitment should be 10 to 15 years,” he said. “There’s no evidence of that.” 
 
Gary Thatcher, the former CPA media adviser, said he remains optimistic about the long-term 
prospects for a free media in Iraq, if the insurgency can be contained. The country has a long 
history of being one of the most literate in the Middle East. The country’s culture retains a strong 
entrepreneurial streak. Iraq has a large internal media market of 26 million people. The explosion 
in local media that has occurred since Saddam’s fall, something some observers have called 
media chaos, has shown the tremendous indigenous media energy that exists in Iraq.  
 
“Longer term, I think it has the potential to be the powerhouse of the Middle East,” said Mr. 
Thatcher. “It’s going to be a force to be reckoned with.”  
 
In both countries, local journalists have performed well under extraordinarily difficult and 
dangerous circumstances. They know and understand their countries in a way no foreign 
correspondent could. Given proper resources and training, as well as a stable environment, they 
are likely to thrive. 
 
Yet one trend threatens to derail the development of the independent news media in both 
countries. In Iraq and Afghanistan, as well as around the world, the single largest threat to 
independent journalism is “murder with impunity,” according to the Committee to Protect 
Journalists.155 In Iraq and Afghanistan, criminals, government officials and terrorists increasingly 
use assault and murder to silence the media. Supporting, respecting and, most of all, securing 
local journalists may be the most critical way the United States can foster the creation of a vibrant 
free press in Iraq and Afghanistan. 
 

 

 

 

 

                                                 
1 The White House, Office of The Press Secretary, “President Attends International Republican Institute 
Dinner, Renaissance Hotel, Washington. D.C., May 18, 2005,” The White House, 
<http://www.whitehouse.gov/news/releases/2005/05/20050518-2.html> (accessed May 20, 2005). 

 30

http://www.whitehouse.gov/news/releases/2005/05/20050518-2.html


                                                                                                                                                 

2 The White House, Office of the Press Secretary, “Inaugural Address by President George W. Bush, 
United States Capitol, January 20, 2005,” The White House, 
<http://www.whitehouse.gov/news/releases/2005/01/20050120-3.html> (accessed May 13, 2005). 

3 The White House, “President Attends International Republican Institute Dinner.” 
4 United Nations, “Universal Declaration of Human Rights,” United Nations, 
<http://www.un.org/Overview/rights.html> (accessed June 12, 2005). 
5 Examining whether the president’s assertion that democracy creates stability or is an antidote to terrorism 
is beyond the scope of this paper. The president’s statement that a free press is a critical component of 
democracy has been part of American democratization strategy since the 1980s, through both Republican 
and Democratic administrations. See Thomas Carothers, Aiding Democracy Abroad: The Learning Curve, 
(Washington, D.C.: Carnegie Endowment for International Peace, 1999), 86-90. 
6 Freedom House, “Mission Statement & History,” Freedom House, 
http://www.freedomhouse.org/aboutfh/index.htm (accessed May 20, 2005). 
7 Freedom House, “Freedom of the Press 2005, Survey Methodology,” Freedom House, 
http://www.freedomhouse.org/research/pressurvey/methodology2005.pdf (accessed May 20, 2005). 
8 Carothers, 53. 
9 Carothers, 4 -6. 
10 Thomas Carothers, “Democracy’s Sobering State,” Current History, (December 2004): 412-416. 
11 Peter Baker, “Funding Scarce for Export of Democracy: Outside Mideast, U.S. Effort Lags,” The 
Washington Post, March 18, 2005. 
12 Baker 
13 Carothers, “Aiding Democracy Abroad,” 30 – 53. See also: National Democratic Institute, “About NDI,” 
National Democratic Institute, http://www.ndi.org/about/about.asp (accessed June12, 2005). 
14 Marc Lacey, “3 U.S. Financed Groups Expelled,” The New York Times, April 1, 2005, late edition - final. 
15 Baker. 
16 James Dobbins, America’s Role in Nation Building from Germany to Iraq, (Washington, D.C.: Rand 
Institute, 2003), 16-17. 
17 Carothers, “Aiding Democracy Abroad,” 86-90. 
18 Carothers, “Aiding Democracy Abroad,” 36, 236. 
19 Carothers, “Aiding Democracy Abroad,” 236. 
20 Carothers, “Aiding Democracy Abroad,” 240. 
21 Carothers, “Aiding Democracy Abroad,” 239. 
22 Mark Whitehouse, Director, Media Development Division, International Research and Exchanges Board. 
Telephone interview by the author. Cambridge, MA. June 16, 2005. 
23 United States Agency for International Development, “OTI Special Focus Areas: Media Programming,” 
United States Agency for International Development,  
http://www.usaid.gov/our_work/cross-cutting_programs/transition_initiatives/focus/media.html (accessed 
April 2005.) 
24 Center for Democracy and Governance, “The Role of Media in Democracy: A Strategic Approach,” 
United States Agency for International Development, Washington, D.C., (1999), 3. 
25 Center for Democracy and Governance, 10-12. 
26 Center for Democracy and Governance, 10. 
27 Carothers, “Aiding Democracy Abroad,” 237. 
28 Carothers, “Aiding Democracy Abroad,” 242-244. 
29 Carothers, “Aiding Democracy Abroad,” 241. 
30 Carothers, “Aiding Democracy Abroad,” 242, 342. 
31 When asked for an overall total of how much the United States spends on media development abroad, 
USAID officials said different agencies and bureaus within the department administer their own media 
development programs. They said no overall tally of media development spending exists. USAID officials, 
as well as members of some media development organizations, said the lack of coordination showed that 
media development does not get sufficient attention.  

 31

http://www.whitehouse.gov/news/releases/2005/01/20050120-3.html
http://www.un.org/Overview/rights.html
http://www.freedomhouse.org/aboutfh/index.htm
http://www.freedomhouse.org/research/pressurvey/methodology2005.pdf
http://www.ndi.org/about/about.asp
http://www.usaid.gov/our_work/cross-cutting_programs/transition_initiatives/focus/media.html


                                                                                                                                                 
“The whole media development business, it’s something of a poor stepchild to the A.I.D. activities,” said a 
government media development expert who asked not to be named out of fear of retaliation. “It’s not a 
traditional development area.”  
32 Craig S. Smith, “U.S. Helped to Prepare the Way for Kyrgyzstan's Uprising,” The New York Times, 
March 30, 2005, late edition - final. 
33 Ivan Sigal, Regional Director for South and Central Asia, Internews. Telephone interview by the author. 
Cambridge, MA. May 22, 2005. 
34 Internews, “Indonesia,” Internews, http://www.internews.org/regions/seasia/indonesia.htm#Activities 
(accessed April 2005). 
35 Adnan Rehmant, Country Director, Internews Pakistan. Interview by the Author. Islamabad, Pakistan. 
February 2005. 
36 State Department, “Pillar Programs, Democratic Strengthening, Middle East Partnership Initiative,” State 
Department, http://mepi.state.gov/c10169.htm (accessed April 2005). 
37 National Endowment for Democracy, “Description of 2004 Grants: Middle East and North Africa,” 
Washington, D.C. 2004.  
38 Bruce V. Bigelow, “Report rips SAIC over Iraq contracts,” San Diego Union-Tribune, March 25, 2004. 
The description of the tasks included in the contract came from the following interview: Media 
development expert who asked not be named because the United States government employs him. 
Telephone interview by author. Cambridge, MA. March 2, 2005. 
39 Bigelow. See also Dean Calbreath, “A blueprint for a nation; The Pentagon leans on San Diego’s SAIC 
in rebuilding Iraq; the sole-source contracts are lucrative and controversial,” The Sand Diego Union 
Tribune, July 4, 2004. 
40 Bigelow. See also Calbreath. See also The Center for Public Integrity, “Science Applications 
International Corp, Windfalls of War, Contractors,” The Center for Public Integrity, 
<http://www.publicintegrity.org/wow/bio.aspx?act=pro&ddlC=51> (accessed February 28, 2005). 
41 Government media development expert who spoke on condition of anonymity.  
42 Calbreath. 
43 Bigelow. See also: Ben Haddad, “SAIC Clarifies Statements Made by NBC’s Nightly News Coverage on 
the Rebuilding of Iraq,” Science Applications International Corporation, November 4, 2005. 
44 Bigelow. See also Bruce B. Auster and Bay Fang, “Broadcaster Blues: A defense contractor got paid big 
bucks to train Iraqi journalists, and botched the job,” U.S. News & World Report, January 26, 2004. Also, 
Gary Thatcher, Telephone interview by author. Cambridge, MA. June 7, 2005. 
45 Alex Gourevitch, “Exporting Censorship to Iraq; The press system we allow the Iraqis is far from free,” 
The American Prospect, October 2003. See also: The Center for Public Integrity, “Harris Corporation, 
Windfalls of War, Contractors, Iraq,” The Center for Public Integrity. 
<http://www.publicintegrity.org/wow/bio.aspx?act=pro&ddlC=87> (accessed February 28, 2005) 
46 Auster and Fang. 
47 Bigelow. 
48 Larry Margasak, “Former journalism adviser in Iraq says U.S. officials steered coverage to themselves,” 
The Associated Press, Washington, D.C., February 14, 2005. 
49 Gourevitch 
50 Gourevitch. 
51 Walter Pincus, “Speeches Called Propaganda: U.S Team in Iraq Cites Western Journalism as Model,” 
The Washington Post, October 29, 2003. 
52 Stanhope Centre, “Iraqi Television Viewership Poll,” Stanhope Centre, 
<http://www.stanhopecentre.org/iraqmediapoll.shtml> (accessed June 12, 2005). 
53 Haytham Al-Husseini, “Liberate Iraq From Its Dependence on Foreign News,” The Wall Street Journal 
Europe, January 21, 2004. 
54 Aid worker who worked with CPA in Baghdad in 2003 and 2004 who asked not to be identified. 
Telephone interview by author. Cambridge, MA. June 6, 2005. 
55 Larry Margasak, “Former journalism adviser in Iraq says U.S. officials steered coverage to themselves,” 
The Associated Press, Washington, D.C., February 14, 2005. 
56 Gary Thatcher. Telephone interview by author. Cambridge, MA. June 7, 2005.  
57 Agence France Press, “US firm gets major contract to develop Iraqi media outlets,” January 10, 2004. 

 32

http://mepi.state.gov/c10169.htm
http://www.publicintegrity.org/wow/bio.aspx?act=pro&ddlC=51


                                                                                                                                                 
58 BBC Monitoring International Reports, “US firm gets new Iraqi Media Network Contract,” January 21, 
2005. 
59 Noelle C. Haner, “Iraq: How Harris Became a Major Media Player,” Orlando Business Journal, 
December 12, 2004. 
60 Associated Press, “Head of US-funded Newspaper Quits,” in The Boston Globe, May 4, 2004. 
http://www.boston.com/news/world/articles/2004/05/04/head_of_us_funded_newspaper_quits/ (accessed 
June 13, 2005.) 
61 Brian Katulis “Liberated and Occupied Iraq: New Beginnings and Challenges for Press Freedom,” in 
Freedom of the Press 2004, ed. Karin Deutsch Karlekar, (Washington: Freedom House, 2004), 25. 
62 Amar Al Shabander, Iraq Coordinator, Institute for War & Peace Reporting. Telephone interview by 
author. Cambridge, MA. April 13, 2005. 
63 Tom Hausman, spokesman, Harris Corporation. Telephone interview by the author. Cambridge, MA. 
June 13, 2005. 
64 Mark Whitehouse, Director, Media Development Division, International Research and Exchanges Board. 
Telephone interview by the author. Cambridge, MA. June 16, 2005. 
65 Annette Makino, Senior Vice President for Communications, Internews. Telephone interview by the 
Author. June 7, 2005. 
66 America’ Development Foundation, “Countries,” America’s Development Foundation. 
http://adfusa.org/countries.htm (accessed June 16, 2005). See also: America’s Development Foundation, 
“Iraq Civil Society Program,” America’s Development Foundation. 
http://www.adfusa.org/countries_iraq.htm (accessed June 16,2005). 
67 Whitehouse. 
68 For a fuller discussion of possible training see Jayasekera, 22-25. 
69 Adriana Lins de Albuquerque, Michael O’Hanlon and Amy Unikewicz, “The State of Iraq: An Update,” 
The New York Times, June 3, 2005. 
70 Robert F. Worth, “Tragicomedy of Life in Baghdad is Brought Home in a TV Series,” The New York 
Times, May 14, 2005, Late edition – final. 
71 Katulis, 20. 
72 Michael Howard, “Baghdad’s favourite radio station gives residents a voice,” The Guardian, June 10, 
2004. 
73 Katulis, 21. 
74 Lins de Albuquerque, O’Hanlon and Unikewicz. 
75 Katulis, 20. 
76 Katulis, 21. See also Rohan Jayasekera, “Options for Media Development in Iraq,” Index on Censorship, 
London, (December 2004), 22. 
77 One private and one government media development expert who declined to be named. Telephone 
interviews by the author. Cambridge, MA. March 2, 2005 and May 22, 2005.  
78 Dobbins, 90, 168, 204. 
79 Whitehouse. 
80 Sigal and Makino. 
81 Jayasekera, 23. 
82 Aid worker who worked with CPA in Baghdad. 
83 Lins de Albuquerque, O’Hanlon and Unikewicz. 
84 “Iraq,” “Pakistan,” “Afghanistan,” and “Iran,” Freedom of the Press 2005: Draft Country Reports, 
(Washington: Freedom House, 2005). 
85 Katulis, 23 
86 Thatcher. 
87 “Iraq Tells Media to Toe the Line,” Reuters, November 12, 2004. 
88 Freedom House, “Iraq.” 
89 Reuters, “Iraq Tells Media to Toe the Line.” 
90 Thatcher. 
91 Freedom House, “Iraq.” 
92 “Iraq,” “Pakistan,” “Afghanistan,” and “Iran,” Freedom of the Press 2005: Draft Country Reports. 

 33

http://www.boston.com/news/world/articles/2004/05/04/head_of_us_funded_newspaper_quits/
http://adfusa.org/countries.htm
http://www.adfusa.org/countries_iraq.htm


                                                                                                                                                 
93 Reporters Without Borders, “The war in Iraq: the most deadly one for the media since Vietnam,” 
Reporters Without Borders. http://www.rsf.org/print/php3?id_article=13652 (accessed June 6, 2005). The 
report states that 49 journalists were killed during the war in the former Yugoslavia. 
94 Freedom House, “Iraq.” 
95 “Iraq,” Attacks on the Press 2004, (New York: Committee to Protect Journalists, 2004). 
96 Freedom House, “Iraq.” 
97 “Iraq,” “Pakistan,” “Afghanistan,” and “Iran,” Freedom of the Press 2005: Draft Country Reports. 
98 The $200 million Iraq figure is based on the $82 million SAIC contract, the $96 million initial Harris 
contract and the $22 million Harris contract extension. The largest amount spent in any country prior to 
Iraq was the roughly $15 million spent in Serbia before the fall of Milosevic, according to Whitehouse of 
Internews. 
99 Jayasekera, 24. 
100 “Iraq,” “Pakistan,” “Afghanistan,” and “Iran,” Freedom of the Press 2005: Draft Country Reports. 
101 Freedom House, “Iraq.” See also: “Iraq,” Freedom of the Press 2004, ed. Karin Deutsch Karlekar, 
(Washington: Freedom House, 2004). Under Freedom House’s rating system, a low score represents more 
press freedom and a high score represents more press restrictions. Iraq’s overall Freedom House rating for 
2003 was 66, with a 22 rating of its legal environment, a 29 rating of its political environment and a 15 
rating of its economic environment. Iraq’s overall rating in 2004 rose to 70, with a 23 rating of its legal 
environment, a 31 rating of its political environment and a 16 rating of its economic environment.  
102 Carlotta Gall, “Afghan Living Standards Among the Lowest, U.N. Finds,” The New York Times, 
February 22, 2005. 
103 John Langlois, Senior Media Advisor, USAID/OTI. Telephone interview by the author. Cambridge, 
MA. May 25, 2005. 
104 David Trilling, Programme Associate, and Sanjar Qiam, Radio Network Coordinator, Internews 
Afghanistan. Interview by the Author. Kabul, Afghanistan. February 2005. 
105 Langlois. 
106Trilling and Qiam. 
107 USAID Afghanistan, “Restoring Media,” USAID Afghanistan, 
<http://www.usaid.gov/locations/asia_near_east/afghanistan/media.html> (accessed June 6, 2005). 
108 Trilling and Qiam. 
109 Langlois. 
110 Altai Consulting, “Afghan Media – Three Years After,” Nationwide Media Evaluation Project, United 
States Agency for International Development, September 2004/March 2005, P. 3. 
111 Altai, 4. 
112 Altai, 6. 
113 Altai, 5. 
114 Saad Mohseni, Director, Moby Capital. Interview by the author. Kabul, Afghanistan. February 2005. 
115 Langlois. Langlois did not respond to a question asking how much money OTI provided to the news 
agency. 
116 Ricardo Grassi, Executive Editor, Pajhwok Afghan News. Interview by the author. Kabul, Afghanistan, 
February 2005. 
117 Aziz Hakimi, Director, Killid Media Group. Interview by the author. Kabul, Afghanistan. February 
2005. 
118 Hakimi. 
119 Grassi. 
120 Hakimi. 
121 United States Agency for International Development, “USAID: Transition Initiatives: Afghanistan Field 
Report for April 2005,” United States Agency for International Development, 
http://www.usaid.gov/our_work/cross-cutting_programs/transition_initiatives/country/afghan/rpt0405.html 
(accessed June 12, 2005.) 
122 Altai, 6. 
123 “Afghanistan,” Freedom of the Press 2005: Draft Country Reports, (Washington: Freedom House, 
2005). 
124 Trilling and Qiam.  
125 Langlois. 

 34

http://www.rsf.org/print/php3?id_article=13652
http://www.usaid.gov/our_work/cross-cutting_programs/transition_initiatives/country/afghan/rpt0405.html


                                                                                                                                                 
126 Grassi. 
127 “Iraq,” “Pakistan,” “Afghanistan,” and “Iran,” Freedom of the Press 2005: Draft Country Reports. 
128 Freedom House, “Afghanistan.” See also: Karlekar, “Afghanistan.” See also: “Afghanistan,” Freedom 
of the Press 2003, ed. Karin Deutsch Karlekar, (Washington: Freedom House, 2003). 
129 Aunohita Mojumdar, “Journalism Freedom Report v.5/Media Watch,” Internews Afghanistan, Kabul, 
Afghanistan, May 4, 2005.  
130 BBC News, “Afghan TV U-Turn on Women Singers,” January16, 2004. 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/3402283.stm (accessed on June 13, 2005). 
131 Mojumdar. 
132 “Conservatives wage new campaign against “anti-Islamic” TV stations,” Reporters Without Borders 
Press Release, March 29, 2005.  
133 Reporters Without Borders. 
134 Mojumdar. 
135 Reporters Without Borders. 
136 Mojumdar. 
137 Reporters Without Borders. 
138 Mojumdar. 
139 Freedom House, “Afghanistan.” See also: Karlekar, “Afghanistan.” See also: Karlekar, “Afghanistan,” 
Freedom of the Press 2003. 
140 “Iraq,” “Pakistan,” “Afghanistan,” and “Iran,” Freedom of the Press 2005: Draft Country Reports. 
141 CNN.com, “Female Afghan TV host shot dead - May 21, 1005,” CNN.com.  
http://edition.cnn.com/2005/WORLD/meast/05/20/afghan.tv.ap/ (accessed June 13, 2005.) The snow 
woman built in her image was seen by the author in Kabul in February 2005. 
142“Afghan Journalists Threatened and Harassed, CIJ Reports,” Center for International 
Journalism/Committee to Protect Afghan Journalists, May 3, 2005. See also Karlekar, “Afghanistan.” 
143 Center for International Journalism. 
144 Mojumdar. 
145 Center for International Journalism. 
146 Freedom House, “Afghanistan,” See also: Karlekar, “Afghanistan.” 
147 “Iraq,” “Pakistan,” “Afghanistan,” and “Iran,” Freedom of the Press 2005: Draft Country Reports. 
148 Dobbins, 146. 
149 “Iraq,” “Pakistan,” “Afghanistan,” and “Iran,” Freedom of the Press 2005: Draft Country Reports. 
150 Freedom House, “Afghanistan.” See also: Karlekar, “Afghanistan.” See also: Karlekar, “Afghanistan,” 
Freedom of the Press 2003. Under Freedom House’s rating system, a low score represents more press 
freedom and a high score represents more press restrictions. Afghanistan’s overall Freedom House press 
rating for 2002 was 74, with a 24 rating of its legal environment, a 30 rating of its political environment 
and a 20 rating of its economic environment. For 2003, its overall rating was 72, with a 24 rating of its 
legal environment, a 28 rating of its political environment and a 20 rating of its economic environment. 
Afghanistan’s overall rating in 2004 was 68, with a 21 rating of its legal environment, a 27 rating of its 
political environment and a 20 rating of its economic environment.  
151 “Iraq,” and “Afghanistan,” Freedom of the Press 2005: Draft Country Reports. 
152 The Iraq figure is based on the $200 million total spent in Iraq from 2003 to 2005 includes $87 million 
on the SAIC contract, $96 million on the initial Harris contract and $22 million on the Harris contract 
extension. The Afghanistan figure is based on the $15 million spent by OTI from 2002 to 2005. 
153 Lins de Albuquerque, O’Hanlon and Unikewicz. 
154 No exact figure on the amount of American aid disbursed in Afghanistan could be obtained. The total 
Congressional budget allocation to USAID is $2.1 billion for fiscal 2002, 2003, 2004 and 2005. USAID is 
the primary source of reconstruction aid in Afghanistan, but other government agencies also fund 
reconstruction projects, such as anti-drug efforts. The $3 billion total figure is an estimate. See United 
States Agency for International Development, “Afghanistan Program Summary,” United States Agency for 
International Development, http://www.usaid.gov/policy/budget/cbj2005/ane/pdf/af_programsummary.pdf 
(accessed June 13, 2005.) 
155 Committee to Protect Journalists, “The Five Most Murderous Countries for Journalists,” Committee to 
Protect Journalists. http://www.cpj.org/briefings/2005/murderous_05/murderous_05.html (accessed June 
16, 2005). 

 35

http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/3402283.stm
http://edition.cnn.com/2005/WORLD/meast/05/20/afghan.tv.ap/
http://www.usaid.gov/policy/budget/cbj2005/ane/pdf/af_programsummary.pdf
http://www.cpj.org/briefings/2005/murderous_05/murderous_05.html

	PART ONE: CREATING A VIBRANT FREE PRESS
	I.2 American efforts to spread democracy and a vibrant free 
	I.3 The Bush administration effort
	I.4 Criticism of the Bush effort
	I.5 American efforts to create a vibrant free press in other

	I.6 Methods the United States uses to try to create a free p
	I.8 American efforts to create a vibrant free press in Islam
	II.4 SAIC is replaced
	III.1 A sweeping task
	III.2 An independent rural radio network

