
The Joan Shorenstein Center on the
Press, Politics and Public Policy

Working Paper Series

The Decline, But Not Yet Total Fall,
of Foreign News in the U.S. Media

By Jonathan Randal
Shorenstein Fellow, Fall 1998

Washington Post

#2000-2

Copyright  2000, President and Fellows of Harvard College
All rights reserved



2

"My name is Ozymandias, King of Kings,
"Look on my works, ye mighty, and despair.
Shelley

        In my darker moments I feel like a virtual dinosaur. In

fact I am a print foreign correspondent with 40 years of wars,

rebellions, uprisings, crises, epidemics, disasters man-made and

natural as well as bad whisky under my belt. These afflictions are

not about to disappear from the face of the earth any more than

the pleasanter aspects of life abroad, which I also have sought to

explain to readers. Yet, the obvious explanation is that classic

foreign news coverage in the American media is at its lowest ebb

in modern memory. This paper will attempt to explain why, note

some possible repercussions and try to guess what will emerge from

the present period of rapid transition in the media unprecedented

since I wrote my first story in 1957.

        This is scarcely the first time foreign news has been out

of fashion in my career. But it's certainly the most serious

period of disaffection I've survived and, except for two six-month

stints, I've always worked overseas. The evidence is varied,

unrelenting and overwhelming, so much so I have consigned the

dreadful details to footnotes so as not to discourage readers from

persevering. [FN 1] Fewer Americans read newspapers, look at what

remains of network television news or seem interested in any form

of news, especially from abroad. And that is despite cable and

even the Internet, hailed as "the savior of the news business" by

no less an authority than Matt Drudge himself. [FN 2]

        I personally think the late Joe Alsop probably got it

right when he entitled his memoirs "I've Seen the Best of It." But

there is no sense in fighting the inevitable, especially when

unparalleled technological change has coincided with greedy media

owners' obsession with double-digit profits and the end of a half



3

century-long Cold War that was our bread and butter. Taken alone,

each of these factors was highly disconcerting. Technological

change was, is and will be an inalterable fact of life. The end of

the constant threat of global nuclear annihilation can only be

applauded. But the profit-driven shift from family ownership to

publicly held media corporations has served principally to justify

a shameless race away from journalistic excellence. How can news,

foreign or domestic, prosper when NBC spends $500 million for the

rights to broadcast the National Football League season?

        But handwringing solves few problems. Our calling is

called news quite simply because it deals with what's fresh and

previously unknown and that for better or for worse includes the

changing tools of our trade. Miniver Cheevy would not have lasted

long in my league of foreign correspondents.

        Still, near instantaneous communications and other

technological advances may prove intrinsically harmful to the

practice of thoughtful, thorough and thus often time-consuming,

reporting. Less than two decades ago, VCRs, laptop computers,

cable or digital television, modems, the Internet, digital

cameras, cell phones and other wonders of modern science didn't

exist to distract from following- or gathering- foreign and other

news.

         Working in my branch of Third World reporting, often

meant more time, thought, sweat and money expended getting the

news out than gathering it. When I started out the world conjured

up by Dick Tracy's long since overtaken radio-cum-wristwatch was

the stuff of comic strips, not of today's glossy four-color

advertisements for satellite telephones. Still, pleasant though it

is to be relieved of that drudgery, we’ve also lost the time for

digging and reflection that came with it.

         Business news only increases the instantaneity…and the

distraction. In 1990 Michael Bloomberg start his financial news



4

empire. It now fields 229 correspondents in 62 foreign countries

and has extensive radio and television interests as well. With the

surge of small investor interest in Wall Street and financial

markets overseas, The Washington Post, The New York Times and

other major newspapers have added staff and muscle to challenge

The Wall Street Journal and similar specialized business

publications which once had the field pretty much to themselves.

        In a way the boom in financial reporting is a throwback to

serious 19th century newspapers in the world's great ports and

their dependence on shipping news. In the post-Cold War age of

globalization, stepped up financial and economic reporting has

moved into foreign crisis reporting once reserved for power

politics or war. The likes of Calpers, California's fabulously

rich retirement fund, wield enormous power abroad thanks to hard-

nosed attention to the bottom line traditionally unheard-of in

overseas markets. Long exempt from systematic journalistic

scrutiny, the World Bank, the International Monetary Fund and

other international financial institutions are coming in for

sustained criticism, as it becomes clear that they exert vast,

largely unregulated global power with major repercussions on the

daily lives of Americans and foreigners alike. [FN 3]

        It's too early to bet on the durability of interest in

financial news from abroad or gauge whether it will survive an

inevitable downturn in the economy, much less a full-blown

recession. I have my doubts, mindful that not for nothing long ago

was economics dubbed the "dismal science." But financial reporting

is the one obvious bright spot in an otherwise dimming foreign

news firmament. Still such coverage scarcely makes up for the

American public's glaring alienation from more classic foreign

correspondence.

        Perhaps more tellingly, this array of technology and

business changes arrived roughly when for the first time in a half



5

century many Americans- encouraged by the man they twice elected

President- felt safe in turning away from the foreign

entanglements suspect in our national psyche since Washington's

farewell address. Indeed it's often argued the Cold War period

represented an aberration in a more deeply ingrained American

isolationist tradition.

        The Vietnam war fiasco reinforced that credo. Among

Vietnam's many legacies, none is more ingrained than the policy

makers' conviction that the United States should never again

embark on sustained military operations abroad without a clear

public mandate. It's hard to dispute that view even if keeping

abreast of what's going on overseas logically should help

contribute to finding solutions to problems before use of force

need be considered.

        Indeed I perceive a trap. The vast majority of Americans

seem dangerously ill informed and thus very probably unwilling or

unable to meet future challenges sure to be mounted from abroad.

Pessimists throw up their hands, lamenting that the United States

has entered a self-satisfied period of accelerating late Roman

decadence. O.J. Simpson's trial one year, Lady Diana's death the

next, the White House sex scandal this year insinuate their way

into what purports to be the most serious journalism in a media

illustration of Gresham's Law, leaving little room for foreign

news.

        If this narcissistic self-absorption and the Vietnam

syndrome persist, American governments are likely to be hard put

to sustain a broadly based foreign policy necessary for world

leadership. (Witness how reluctantly the Clinton administration

committed troops to Bosnia for what turned out to be virtually

casualty-less peace enforcement). Allowing elitist specialists to

formulate and execute foreign policy would square the circle by

default in latter day vindication of "the Best and the



6

Brightest"... who bogged the country down in Vietnam. Beyond this

Catch 22, born of foreign policy out of focus groups, lies another

danger.

        With the greater public increasingly turned off and the

media largely absent, foreign policy professionals now devote ever

more time to dealing with the growing influence of pressure

groups. They range from ethnic lobbies claiming to defend Greek,

Irish or Israeli interests, for example, to human rights

activists, an ex-president in the form of Jimmy Carter and much

less savory interests. In the present lotus land mood, much of

this jockeying for influence takes place far from the public gaze.

        The fact is most Americans seem bored by the complex

responsibilities that accompany the wealth and power this country

enjoys. It's ironic that the U.S. as a nation seems so apathetic

about the rest of humanity just when the outside world is

fascinated as never before by all things American and Americans

are living and travelling abroad and learning foreign languages in

unprecedented numbers. [FN 4]. Notwithstanding the brave talk of

less than a decade ago, history has not come to an end. If events

overseas suddenly produce a serious crisis that catches Rip Van

Winkle Americans by surprise, the media will have to share the

blame. The 20th century's record shows democracies indulge in such

wool gathering at their peril.

        Were such curmudgeonly ruminations not proof enough, I

also certainly qualify as a dinosaur because the world of American

foreign correspondents I entered so long ago has changed so

vastly. It was dominated by three networks, two wire services, two

or two-and-half newsmagazines, three of four major newspapers. It

was an overwhelmingly white, male, infrequently college-educated,

but often wonderfully raffish world (and a perfect habitat for

retarded adolescents). Even then, the nature of foreign

correspondence was changing.



7

        The advent of jet air travel in 1960, decolonization

accompanied by its often violent aftermath and especially the

"Fire In The Ashes," in Teddy White's memorable phrase about the

reconstruction and stabilization of post-World War Two Europe,

shifted interest away from pure politics, diplomacy and economics

in temperate climes. I have spent most of my career in places like

the Congo, Algeria or Kurdistan where few of my American

predecessors set foot.

        The provenance of the craft's practitioners also started

changing radically two decades ago. Women, some 7 per cent of the

total of American foreign correspondents little over a generation

ago, especially have made their forceful presence felt. Now they

account for a good third, if not more. [FN 5] Younger

correspondents now boast infinitely more diplomas than the often

self-taught reporters who helped me break in. Third World locales

are awash with eager, often talented and much diplomaed stringers

trying to get started. For what it's worth- and I firmly believe I

am not guilty of reverse ageism- I somehow doubt my younger

colleagues possess more inquiring minds and I feel for certain

that they have less fun than we did when we were their age.

        Amazingly only in the last few years has other

professional scenery of my youth shifted with the slow agony of

United Press International and the surprisingly quick near total

eclipse of network television correspondents overseas. The demise

of Colliers, The Saturday Evening Post, the Chicago Daily News all

diminished foreign coverage, but they slipped more or less

gracefully from sight without creating major shock waves. But

network television news came out of nowhere, often called the

shots in the late 1970s and early 1980s thanks to talent and money

galore, only to exit almost entirely. In the "Morning in America"

of President Reagan, with a little help from the business school

bean counters, greed got the better of public service notions at



8

the Federal Communications Commission. Deregulation, which started

off fostering competition among airlines in the Carter

administration, was enshrined as an absolute good. Out went the

networks' real and perceived obligation to produce serious news,

including foreign coverage, even at a loss as the price for access

to the airwaves. [FN 6]

        That access long was literally a license to print money.

Between 1976 and 1984 the networks’ profits increased 324 per

cent, according to Ken Auletta who chronicled their subsequent

travail. [FN 7] All three networks changed hands in 1985 with the

owners, newcomers to broadcasting but not to maximizing profits,

taking charge only to discover that their expensively acquired

franchises were losing their Midas touch with every passing year.

Determined to make news pay its own way, the new owners turned

their backs on what passed for noblesse oblige and public service.

William Paley, boss of CBS in its palmy days, once loftily brushed

aside complaints about the cost of his network's news operations.

That, he famously opined, was what the Jack Benny show was for.

        The new owners ruthlessly slashed the networks' long

extravagant foreign news operations and inaugurated bland "news

you can use" to conform to the focus groups beloved of

advertisers. Serendipitously for the owners, the focus groups

preferred cheap local reporting to more expensive foreign

correspondence. Minute-by-minute ratings applied to the evening

news shows. Since the new owners initially knew little about the

intricacies of newsgathering, their pruning eventually came to

resemble scorched earth tactics.

        More than a decade of constant retrenchment later so

parlous are the networks' finances that last year only NBC made

money. Although the networks still command the single biggest

audience, digitalization, cable, satellite, VCRs, video and the

Internet have sliced the market into niches ever more lucrative



9

for these new competitors. Vastly inflated salaries for network

news anchors and top talent reflected the networks' odd response

to their predicament, a desperate effort to turn journalists into

latter day equivalents of Hollywood stars at $7 million dollars a

year for the happy few. With a steadily shrinking audience now

mostly in its 'fifties, [FN 8] no less a practitioner than Garrick

Utley, a veteran NBC and ABC foreign correspondent who now works

for CNN, is convinced that "the sun has set on network news." [FN

9] With only 15 per cent of Americans still relying exclusively on

nightly network television for their news, even ABC anchor Peter

Jennings, once the most dedicated to foreign coverage, of late has

been heard wondering out loud if network news will survive another

five years.

        Such pessimistic talk may sound a tad premature. But the

sun has set for sure on the Cold War, a now increasingly distant

ideological struggle that seems as remote to many young Americans

as World War Two did for my generation when we started out in the

late 1950s. All the years I spent chronicling wars at the

periphery ended up as mere footnotes to a much predicted and

feared total global conflagration that thankfully never occurred.

        Absent the US-Soviet rivalry, in the 1990s the conflicts

in ex-Yugoslavia, Rwanda, Somalia, Chechnya failed to persuade

editors, the White House or the Congress that Americans risked

getting involved in a Third World War. So much the better, you

might say. Indeed so might I, given the increasing danger for war

correspondents covering many recent conflicts. With every passing

year I felt there were fewer coupons left in my ration book. That

reading is not just a function of increasing age.

        The armaments became more deadly, the belligerents' less

willing to accept any but the most flattering accounts of their

often villainous actions, and increasingly sophisticated

communications relayed stories back by fax or e-mail in



10

disconcerting "real time." I found myself pining for my days

covering freshly independent former European colonies whose new

masters felt only the onetime metropole's print press counted.

Then sometimes weeks passed before an offending clip of mine

arrived by surface mail from an embassy in Washington. By that

time some recent offender was catching the heat in my place.

        Most worrisome of all, correspondents themselves were

turned into prized hostages in Lebanon, Chechnya and elsewhere. In

the 1980s Terry Anderson of the Associated Press, Charles Glass of

ABC and a French television team were incarcerated in Beirut for

months and, in some cases, years. I myself was a ten-day guest in

the late and very eccentric Emperor Bokassa's jail in his self-

styled Central African Empire in 1977 and have been detained for

shorter times in a wide variety of climes by more gunmen than I

care to recall. [FN 10] I mourn more than my fair share of Absent

Friends gone before their time. And that may explain why foreign

correspondents, especially war correspondents, often privately

feel more immediate loyalty to colleagues who share danger and

stress in the field than they do to their own organizations. Such

are the idiosyncrasies of what one colleague called "the order of

flagellant monks."

        Professional occupational hazards have increased for field

hands. But foreign editors, once ever ready to prod their charges

into the cannon's mouth while sanctimoniously urging utmost

caution, now are hard put to stifle yawns. "The tingle is gone,"

an editor friend recently told me in tones suggesting genuine

regret for the receding threat of Armageddon. "No one thought or

thinks the Balkans could entangle the U.S. in war," he explained.

[FN 11] Indeed for the time being no major foreign threat looms on

the horizon sufficient to concentrate the nation's mind.

        Nor do editors seem galvanized by what my late colleague

Dana Adams Schmidt once called the mission to "shine a light in



11

the dark corners of the world." Schmidt specifically was writing

about the Kurds in the 1960s, but his phrase could have applied to

just about anywhere at anytime. His very language probably seems

oddly formal and suspect for turn-of-the-century Americans grown

blase about the rest of the world because of easy jet travel and a

self-satisfied conviction they already know all they need to know.

        The collapse of Russian reform, the Asian financial

crisis, the Kosovo imbroglio, Saddam Hussein's repeated challenges

were assimilated this year with an aplomb bordering on

indifference unthinkable only a decade ago. [FN 12] That certainly

was not the case back when I was a footloose young Harvard

graduate genuinely convinced that events abroad were of vital

interest to his fellow citizens as well as an interesting way to

make a living. After all, hadn't Henry Luce proclaimed this the

"American century?"

        Had I doubts, the simultaneous crises of Suez and the

Hungarian uprising happened during my military service in the

infantry in Europe in 1956. That concentrated my mind and decided

my vocation as a foreign correspondent. In my naivete I then was

convinced that what I was reporting really mattered and would be

read by many Americans, not just an elite. As it turned out, I

could not have been more mistaken. I didn't cotton on for a very

long time, possibly because I was too busy covering crises.

        What had happened with ever accelerating speed, in the

words of a prominent media critic, was that the United States

became a "two tier society" for foreign news. [FN 13] By that is

meant an ever more knowledgeable elite tapping into a multiplicity

of news sources on and off the information highway as distinct

from a "dumbed down" mass of citizens increasingly alienated from

once regular links with the outside world provided by newspapers

and especially network television news. Consistent studies confirm

media owners are right to worry about the disappearing



12

reader/viewer. Without constant exposure to serious news on

television it's questionable whether young Americans will feel any

temptation, much less obligation, to keep up with news of any kind

on the Internet or elsewhere.

       Since interest in current events is an addiction rather

than an inherited gene, I am also deeply worried by statistics

about the constant, if slower erosion of newspaper readership over

a generation despite a steadily growing population. But network

news' agony is especially ominous because during its long

ascendancy the evening shows did hook average people on news and

for much of the past 35 years that included heavy doses of foreign

reporting. The subsidence of network news is momentous because

since 1963 it displaced newspapers to become the main provider of

news for Americans. As a print journalist who has many friends in

network news, but long envied only their salaries, I admit to

smiling at a recent New York Times headline describing the

accelerating decline of the evening news as a case of "From Luxury

Good to Expensive Wrapper." [FN 14] Schadenfreude on my part, no

doubt.

        It was always easy for print journalists to criticize

network news for its oversimplified, blunt instrument approach to

complicated events, a failing accentuated by a growing distaste

for foreign news. But evening network news shows at their best

were a sort of High Mass with the nation in attendance.

Magisterial, top to bottom and often arbitrary, their fare

doubtless was. But they reached more Americans at the same time

than newspapers or radio ever did. Those shows thus sowed the

seeds of wider collective curiosity. At its best cable news

provides near instantaneous access to events without having to

wait for the evening network news bulletin, but not that sense of

national communion. At its worst cable news comes across like a



13

vapid video version of those old news-on-the-cheap "rip-and-read"

radio stations totally reliant on the wire services.

        By now both network television and newspapers are "mature"

industries, sharing the key problem of how to hook and hang onto

the increasingly elusive loyalty of young Americans. Study after

study show their alienation from news of any kind. That alienation

has set in motion further studies purporting to show that foreign

news is of little reader interest (as well as other studies

indicating the opposite). That "no interest" finding conveniently

comforts the bean counters' obsessions with maximizing profits by

cutting news gathering costs-and the newshole- to the bone.

        A generation ago newspaper owners, fearing network

television would bury them, survived by buying out the local

competition- often afternoon papers most vulnerable to the

blandishment of the box- and turning two digit profits in the

process. (It was not always thus as my ex-newspaper and novelist

friend Ward Just has noted. In his novel "A Family Trust," he

described the ethos of his father's daily paper in mid-century

Illinois where a six per cent profit was considered a good year,

an eight per cent year cause for breaking out champagne.)

        Shaking up what long has remained a print and network

television closed shop of sorts are radical technological advances

that are changing the news game as never before. Today's foreign

correspondents are being challenged to come up with different ways

of making themselves indispensable to a public so fragmented as to

defy easy claims to enduring loyalty- or more than 30 seconds of

their attention. I sometimes have to pinch myself to remember the

years when my Washington Post editors were so impressed by network

coverage that I had to devise often tortuous ways of telling the

story so as not to appear to be copying my television colleagues'

work.



14

        I do not underestimate the Internet, web sites and the

geometrically growing audience now able to use such research

tools. Just the ability to read newspapers from all over the world

on the web is awesome. How not to be impressed by the Internet's

seemingly endless capacity to provide knowledge on demand on an

individualized basis. But an increasing percentage is undigested

and unedited material that many, especially older, Americans find

baffling to access.

        A study released in mid-1998 found that Americans surfing

the Internet for news had jumped from 14 per cent in 1995 to 36

per cent. [FN 15] So far studies show that those gleaning news

from the Internet do not drop newspapers, but in mutually

reinforcing fashion keep on reading them as well. The real worry

is when, if ever, young Americans who have grown up with

cyberspace will follow news seriously. So far, in what the

pollsters stress is a rapidly changing scene, what passes for

evidence suggests the young don't read daily newspapers, don't

look at network television, don't listen to radio news and use

cyberspace for almost everything imaginable except news.

xoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxxoxoxoxo

        If I still cast myself as only a virtual dinosaur it is

because I'm convinced there's still a place out there for the kind

of adventure that has lured me and others year after year into

places we shouldn't have been. I have labored in some of the most

unpleasant places in the world. I have been beaten, imprisoned and

threatened countless times. I never expected to be stroked and

praised by my newsroom betters or feted on television. Just as

well since I would have been very disappointed had I entertained

such illusions.

        I started out when newspapering took for granted very

direct, often confrontational relations between reporters and

editors. Then the highest purpose of good journalism was to keep



15

the reader informed. There was no time for the politically correct

attitudes so much in vogue of late in many newsrooms. I certainly

haven't gotten rich nor have any but a handful of foreign

correspondents working for television. Had I been more calculating

I would have come in from the cold years ago and cashed in on my

bylines. Many of my friends did.

        But I did get to know the places I covered and the people

who made things happen over a very long period of time. I like to

think that improved my reporting. Long ago I ceased being

surprised by many Third World sources' propensity for only

leveling with key information after making me come back time and

time and time again. Similarly, a willingness to risk my hide on

numerous occasions has persuaded many Third World sources to tell

me key facts against their better judgment. [FN 16] It's a

reportorial trick I don't necessarily recommend.

        In Lebanon alone I have talked my way through Israeli army

checkpoints and extracted confessions about murder and mayhem from

all manner of Lebanese warlords simply by "being there." As I got

older and older, my age also turned into an advantage. Even

strenuous effort sometimes helped. Innocent of visas I crossed

from Turkey into Iraq and walked across a mountain range into

Kurdistan in 1991 and was treated royally by Kurdish leaders for

making the effort to come see them.

        But in between the bangbang stories, I loved returning to

small countries at irregular intervals to write offbeat stories

about a favorite hotel in Khartoum, a former Tunisian education

minister who fought Islamic fundamentalism by inserting Rousseau

and Voltaire in the curriculum, how a Ghanaian military ruler

cancelled Secretary of State Henry Kissinger's visit because he

had a boil on his backside, or the deadly savant calculations

involved in a Mossad assassination of two PLO agents in Cyprus.

How better to convey the horror of a cholera epidemic than to



16

watch an African girl instructed to write down the number of dead

and realize she'd dropped her pencil and was staring blankly at

the accumulating bodies all around her on the ground.

        It was this kind of story that made the effort all

worthwhile- and I suspect also conveyed something a bit special to

readers. Sheer adventure was always a comeon. In my tenth Harvard

reunion report, I wrote, if memory serves, "I sold my soul to

Henry Luce and TIME sent my body to 37 African countries." I

didn't- and don't- shed tears over leaving TIME for The New York

Times, especially when I see the trivialization that has befallen

Luce's flagship magazine, which even in its prime was not without

grave faults.

        But Luce and TIME encouraged, indeed obliged, me to do

rigorous reporting even if in the rewriting in New York the

results sometimes came out bassackwards in what we correspondents

accordingly called "The Weekly Astonisher." During the early 1960s

I repeatedly spent months on end in the Congo, frequently

travelling all over that sprawling land every week, returning to

the capital only to file and head out again. I ended up knowing

the country. Such attention to detail paid off time and time

again.

        Similarly, I spent years getting to know Lebanon. When the

Israelis invaded in 1982 I knew the country's terrain and its

inhabitants and had trusted sources all over. So did the other

members of The Washington Post's Middle East team-- William

Branigin, William Claiborne, Edward Cody, Loren Jenkins and David

Ottaway- as well as foreign editor Jim Hoagland, himself a former

Beirut correspondent who deftly worked the Washington scene

feeding back leads and facts to us in the field. The Post

repeatedly was accused of pro-Palestinian and anti-Israeli bias,

but our coverage stood up because we knew the place and where to

go to get the stories. Someone once said reporters should only



17

trust what they themselves see in the Third World. I would add,

and then only believe half of what they see.

        I didn't regret a thing then and I don't regret a thing

now, many years later. It was better than working in an office and

still is as I remind myself every time I hear the BBC World

Service theme song Lily Bolero or listen to Willie Nelson singing

On The Road Again. Gertrude Bell, an eccentric British Arabist,

perfectly caught the mood in "The Desert and The Sown," a book she

wrote in 1907: "For those born under an elaborate social order few

such moments of exhilaration can come as that which stands at the

threshold of wild travel." Half a century later, in 1958, Nigel

Ryan, a young Reuters colleague of mine, justified his calling to

the disapproving wife of the British pro-consul in Baghdad. "When

I came down from Cambridge," he said, "I had to choose between

boredom and vulgarity and I chose vulgarity."

        In much the same spirit I unashamedly pine for the old

cable office or the telex in the Third World that shut down at

nightfall in the 1950s and 1960s and allowed me to get drunk or

read poetry without fear of an editor's intrusion until the next

morning. That free time also allowed me time to meet and read

about the people I was covering. I curse the day direct dial

international telephone service arrived in the 1970s and satellite

telephones made their first bulky appearance in the 1980s. The

dreaded foreign desk could find me around the clock. But

computers, when they worked, quickly proved a blessing. I never

regretted the Olivetti portables once the correspondents'

trademark or the old pre-transistor Zenith short wave radios that

weighed a ton and aroused custom inspectors' most sadistic

instincts.

        No one of sound mind waxes nostalgic about the time wasted

waiting to punch telex tape, bribing your way to the head of the

line of deadline-nervous correspondents, waiting again to feed



18

tape at 65 baud a minute and anxiously waiting yet again until the

operator at the receiving end got through straightening out

garbles and confirmed reception. [FN 17] Nor do I miss the hassle

of trying to shout copy down scratchy telephone lines letter by

letter during wars and crises when the telex traffic backed up

near deadline. [FN 17A] Jefferson Price, the Baltimore Sun foreign

editor and an old Middle East hand, remembered the bad days when

filing from Khartoum could mean an all day vigil on a recalcitrant

telex in a stifling central post office. "Now my man opens his sat

phone on his hotel balcony and whoosh, off the copy goes into the

ether."  [FN 18]

        Still, I relish my otherwise dangerous assignment in Iraqi

Kurdistan during the Gulf War because it was a throwback to pre-

electronic reporting in a country deprived of telecommunications

by allied bombing. Two bulky, early generation satellite

telephones died within a day of our crossing into Iraq on inflated

inner tubes across a swirling Tigris river amid an occasional

Iraqi army mortar round shooting up small geysers in the water. We

wrote our stories on primitive AA battery-powered Radio Shack

laptops before printing them out on battery-run printers. Then the

Kurds "pigeoned," that is hand-carried, the copy across the border

to Iran to that modern-day equivalent of the 19th century cable

head-- a fax machine. Amazingly, about 75% of my copy landed in

Washington.

        When President Bush allowed the rump Iraqi army to crush

the uprising he had openly encouraged, two million Kurds fled to

the mountains on the Turkish and Iranian borders. So rapid and

complete was the Kurds' collapse that our small group of

journalists eventually had to walk across the mountains to safety

in Turkey. The mood was ugly, but we were almost all veterans of

other wars. In our group there were no prima donnas. [FN 19] And



19

there was no US military and no pool system to tell us what we

could and could not do.

        By way of contrast, my colleague Edward Cody, an old

Middle East hand fluent in Arabic as well as other languages, was

then in Saudi Arabia, caught in the riptide of advanced

technology, the Pentagon's constraining rules on reporting and

editors infatuated by technology at home. In Washington, The

Post's top brass was glued to CNN's live coverage of the daily

Pentagon briefing bamboozled by "smart" bombs that supposedly went

straight down chimneys and miraculous Star Wars Patriot missiles

that reputedly never missed incoming Scuds. The editors convinced

themselves they had a better overall grasp of events than their

men on the spot and wrote the overall lead story from Washington.

        "They used to call me up and order the equivalent of a

hamburger," Cody said, recalling his travail in trying to prevail

in his on scene views of the news. "I tried to persuade them- and

occasionally did- that on that particular day it was more of a ham

on rye." [FN 20] In fact, some of the best reporting was done by

American and other reporters who took the measure of the

Pentagon's pool system and decided to cover the ground war with

less hidebound allied armies. Cody, one of the first reporters

into newly liberated Kuwait city, got his copy out thanks to his

fluent Arabic which impressed a Saudi Air Force crew into flying

him back to Dhahran where he filed hours ahead of the competition.

Being resourceful- and lucky- never hurt. Those qualities are the

best argument against penny-pinching editors who invoke computer-

linked constantly updated data bases, potted histories and other

electronic age information wonders to justify cutting back on on

scene foreign assignments. There never was anything to rival shoe

leather reporting and I doubt there ever will be.

        Television coverage evolved even faster than print. When I

started out, network foreign correspondents were still largely ex-



20

print reporters working in radio. To broadcast their stories they

were chained to the local radio station for prearranged daily

booked slots. Many television stories were thoughtful, non-

perishable feature or background pieces known as "evergreens" shot

and shipped by air even after the advent of commercial jets in

1960. The first satellite transmissions in the mid-1960s were

prohibitively expensive and reserved for major events such as

Winston Churchill's funeral in 1965. (Not to be outdone, LIFE

extravagantly chartered a Boeing 707 to fly text and pictures from

London to Chicago for printing).

        Even the Vietnam war television footage that so

dramatically brought the conflict into Americans' living rooms was

almost all shot and shipped. But television is at its best in

evoking drama and emotions and the impact of that film packed the

wallop of immediacy. A decade later film gave way to video. Bulky

video editing equipment allowed correspondents to put together

their stories in the field and satellite broadcasts became the

norm. CNN's landmark live broadcasts of Tiananmen Square and the

Gulf War of not even ten years ago now are considered old hat.

        Whether "going live" routinely will produce more

information and understanding is questionable. Its practitioners

claim it's exhilarating, but a bit like a trapeze artist

performing without a safety net because of the lack of time to

reflect and exercise editorial judgment. Others have. In wartime,

for example, armies have plans to prevent satellite telephones and

television "uplinks" from sending out embarrassing or sensitive

text or footage. [FN 21] In 1996 I got a taste of things to come.

The attaché case-sized satellite telephone I was using to transmit

copy from Iraqi Kurdistan was "fried" by an U.S. Air Force AWACS

surveillance plane intent on scrambling Iraqi radar signals. In

the constant competition between that most absolute of

authorities, the military, and the media, I doubt that our offense



21

will triumph over their defense. They simply have bigger

battalions and much better technology that comes with more money.

        But the theoretical capability of covering wars "live"

simply reflects the fact that journalists- and governments- have

always adopted the newest technology. In 1980 the Carter

administration used BBC World Service Radio to advise their local

intelligence agents- as well as the few Americans left in Tehran-

to take cover because the operation to rescue the American embassy

hostages had failed in the desert. This fall CNN's Brent Sadler

reported from Baghdad on Saddam Hussein's 11th hour backdown on

inspections. President Clinton cancelled the cruise missile

strikes against Iraqi targets which had been scheduled barely an

hour after Sadler's broadcast.

        Every incremental technological improvement is immediately

put to use- sometimes with perverse effects on the quality of

reporting. A seasoned American television colleague was horrified

when obliged to perform live just eight minutes after arriving in

besieged Sarajevo for the first time in 1993. He, of course, knew

nothing, but breakfast television back home demanded sustenance.

[FN 22] Thus "feeding the goat," as providing faraway editors with

copy is known, is becoming around-the-clock snacking.

        Essential reporting risks being shortchanged and

manipulated by spinmeisters wise to the fact that correspondents

are prisoners of the new technology. They are not the only ones.

Bernard Gwertzman, a legendary New York Times State Department

reporter and foreign editor, who now runs his newspaper's web

site, said recently he would love to have correspondents filing

early short versions of their stories just for him. If he gets his

way, that almost certainly would cut into reporting time and very

likely end up hurting the quality of the day's main dispatch. [FN

23]



22

        The enemy is not always in one's own camp. Nik Gowing, a

veteran BBC reporter, still waxes indignant when he recalls how

Rwanda's Tutsi-dominated government played him like a violin by

feeding him tidbits minutes before his deadline. That left him no

time to report. The Rwandans knew Gowing had state-of-the-art

equipment that allowed live broadcasts. They correctly figured

that the producers back in London would demand instant coverage

for fear that the similarly equipped competition would scoop them.

        Bright young television journalists even now are re-

thinking foreign coverage with an eye to injecting spontaneity and

imagination into stories without lowering standards to the level

of infotainment news magazine shows. Joel Brand, who showed up in

Sarajevo in 1992 with no experience in journalism, since has

worked for Newsweek, The Washington Post, CNN and more recently a

California-based educational television company doing 12 minute

segments on foreign subjects for high schools. He insists that

$3,000 digital cameras will give enterprising correspondents a

freedom and leeway to allow them to go about their craft

unobtrusively. [FN 24]

        The technology gets cheaper and smaller with every passing

year. A satellite telephone system like Iridium now offers instant

communications from virtually any place in the world. In 1991 four

trucks were needed to edit and send live television coverage

during the Gulf War. Today a two-man team can do the same job

thanks to small cameras and laptop editing machines weighing less

than 100 pounds. [FN 25]

        In any event the old American TV network circus--

producer, correspondent, sound and cameras persons, fixers,

drivers and hangers-on with eyes fixed on the suitcase of $100

bills dispensed to "get the story"-- was asking for trouble. With

all that expensive equipment to protect, it was only a question of

time before network television teams fell prey to scheming gunmen



23

in the field and cunning bean counters back home. In 1993 Somalia

cost the networks a pretty penny renting pickups dubbed

"technicals" and their greedy armed guards.

        After Somalia, the American networks never again seriously

staffed important foreign stories such as the Rwanda genocide in

1994 or the war in Bosnia. An ABC producer's death in Sarajevo in

August 1992- David Kaplan had brushed aside advice to put on a

flak jacket and was shot driving in from the airport- served to

dissuade the networks from providing consistent coverage of Bosnia

for more than six crucial months. [FN 26] Without competing

network correspondents thick on the ground Bosnia figured little

in the Clinton-Bush presidential campaign that fall. Their absence

also allowed Clinton to avoid formulating policy for Bosnia for

many months after he took office in 1993. It was left to CNN’s

Christiane Amanpour to confront Clinton in a famous exchange in

which she accused his administration of "flip-flopping" over

Bosnia.

        The failure of US network television to provide persistent

coverage of foreign trouble spots- say Turkey's civil war with its

Kurdish minority or Algeria's bloody conflict between Islamic

fundamentalists and the ruling military, to limit the discussion

to the Islamic world- has serious consequences. Lack of television

footage basically guarantees that these - and other conflicts

uncovered by television- rarely achieve that critical mass that

forces reluctant governments to act. Put another way, absent

television coverage incumbent powers are virtually assured of

impunity. Repressive regimes have learned they can ignore the most

eloquent print correspondence.

        Thus, first-hand television coverage is arguably more

important than ever before. Yet, to save money, for foreign

stories the networks rely increasingly on film shot by two

television agencies-- Reuters and AP. In the Balkans such film was



24

often shot by complaisant crews in the good graces of the

belligerent who controlled access. In other cases, such out

sourcing has produced totally staged film.

        Increasingly, the networks' own input is limited to

London-based correspondents providing "voice over" words to lend

verisimilitude to a story they have not covered and film shot in

conditions they could not vouch for. London is the center for

"voice overs" because all manner of film gets beamed in there from

the world over. Such cheese paring practices represent a

throwback. In the era between the two world wars parsimonious wire

service cable desks in New York received bareboned cables from

far-flung correspondents overseas and "upwhomped" them into often

sensationalized copy.

        With only a handful of network television correspondents

overseas, even a titular Moscow correspondent may spend much of

his time in London doing "voice overs" to justify his keep. Even

using full-time crews to shoot stories in London itself can prove

too strenuous for the networks. William McLaughlin, a veteran CBS

foreign correspondent now teaching journalism, recalled that on

Oct. 16, 1996 all three networks' evening news aired the same

film, the same interviews and in the same sequence on a London

story about gun control. Only the "voice over" script differed.

The networks had simply picked it up from the BBC or ITN rather

than send their own staffers out on assignment by taxi. [FN 27]

Sometimes the "voice overs" on foreign stories are done entirely

in the U.S.

        In such circumstances it's no wonder that few television

correspondents build up the contacts and feel for a place that

gives their work the ring of authenticity. Veteran correspondents

once were valued because they returned to places over a long

period of time and caught the often outwardly only glacial changes



25

in foreign countries that bespoke meaningful movement. It's what I

call "watching the lizards on the wall."

        By now the networks are so thin on the ground that former

foreign correspondents assigned to domestic bureaus occasionally

are dusted off and sent overseas since they retain vestigial

knowledge of working abroad. [FN 28] Whatever their stopgap

efficiencies, such practices do not train younger correspondents

to handle foreign stories. And "parachutist" reporting often shows

itself for what it is on the air or in print. [FN 29]  Recurring

reports suggest the networks now want to get out of foreign

reporting entirely. CNN, Time-Warner's often uneven cable partner,

is reported angling to provide foreign coverage for all three

networks. It is worth noting that CNN is better known abroad than

in the US where, except in moments of extreme crisis, it averages

only 420,000 viewers.

        Still, all is not lost.

        The great newspapers- The New York Times, The Washington

Post, the Los Angeles Times and the Wall Street Journals - have

not sworn off foreign news, although foreign datelines feature

less often on front pages and in some notable cases the foreign

newsholes have shrunk. [FN 30] The great foreign news budget

slashes, downholds and even firings of correspondents in the

middle of this decade are receding in the current buoyant economy

and era of cheaper newsprint. The New York Times still maintains

37 time foreign correspondents, The Los Angeles Times 28, The

Washington Post 25, The Wall Street Journal 22 (and a total

foreign-based staff of 100). All but the Washington Post see

virtue in maintaining a dedicated corps of men and women switching

foreign posts throughout their careers. Such continuity enriches

readers as correspondents gained in experience, sometimes

returning to earlier stamping grounds with sharper insights. [FN

31]



26

        Major regional newspapers in Boston, Chicago, Baltimore

and elsewhere are also staying the course with the Christian

Science Monitor fielding 12 correspondents and many more

stringers. USA Today, no longer McPaper and diligently trying to

improve, fields six permanent overseas staffers, plus the four

Washington-based reporters who long passed for its only foreign

correspondents. Knight-Ridder cut back drastically in mid-decade,

most notably in firing 300 staffers at the Miami Herald. Still,

the 35-paper chain now maintains 16 staffers regrouped around a

centralized desk in Washington, a reorganization designed to get

more timely and often shorter stories into smaller member papers.

(The downside was that the chain's four big papers cut back on

their own foreign staffing- four overseas bureaus with 8

correspondents- with the Miami Herald most notably sharply

curtailing its once own extensive Latin American coverage).

        In some cases, foreign coverage is cited in reader polls

to explain why the public buys a paper. The Baltimore Sun, whose

foreign staff was cut back earlier in the decade, is slowly

building back up with foreign editor Price arguing that foreign

coverage is essential in the circulation battle with The

Washington Post. Ann Marie Lipinski, the Chicago Tribune managing

editor, said recent, sophisticated yearlong studies commissioned

by the paper indicated that readers often specifically chose the

Tribune because of its foreign coverage, wanted it maintained and

even expanded. [FN 32] Increased foreign travel and the local

impact of multinational corporations' overseas operations helped

explain why.

        Nor are such newspapers likely to change their minds in

the foreseeable future (although some foreign editors worry their

budgets and newshole may be slashed in case of economic downturn).

The Internet every day adds new web sites offering more

information on more subjects, a not inconsequential niche dealing



27

with foreign news from corners of the earth rarely mentioned these

days even in The New York Times. Still, these serious American

newspapers, it seems to me, print less hard news from abroad than

in the past and less than do first class newspapers abroad

(although The New York Times and The Washington Post now publish

extensive daily foreign news roundups to compensate). The

Internet, specialized newsletters and a whole new thriving

industry of semi-financial, semi-intelligence risk analysts in

Washington and on Wall Street have stepped into the breach.

        If I have misgivings about foreign coverage, it's because

even great newspapers seem less willing to trust their

correspondents than in the past. Back in the fall of 1972, within

days of Henry Kissinger's promise that "peace was at hand," I

learned on unimpeachable authority that the North Vietnamese were

going to walk out of the Paris peace talks the next day. The Nixon

White House was claiming that it had just caught The Post out on a

minor wrinkle in Watergate story. My foreign editor didn't want to

run my story for fear of making two mistakes in a row. "Run it," I

insisted, "and fire me if I'm wrong." He finally agreed. I was

right and I kept my job. [FN 33]

        Today I also doubt The Washington Post would dare publish

the equivalent of the long dispatch I wrote in 1974 predicting

that Lebanon would descend into civil war. I had been in and out

of Beirut for decades and I had talked to dozens of sources, some

of them old friends from other conflicts. Washington this time

never queried my call. For better or for worse, I was proved right

within barely six months. That conflict was to last more than a

decade and a half, kill 241 American Marines and more than 150,000

Lebanese and Palestinians, durably tarnish Israel's reputation and

destroy the last charming vestiges of the old Levant. Years later,

one of my less clever foreign editors, who went on to better

things, asked why I was always "trying to be ahead of the curve."



28

"I thought that is what I was paid for," was my reply. He was not

amused. Times had changed.

        William Pfaff, who for years has written a provocatively

thoughtful foreign column from Paris, in 1989 put his finger on

what he felt was a fatal shortcoming of American foreign

correspondence. [FN 34]  If the correspondent "introduces what he

independently knows, without finding someone else to attribute it

to, he is not being 'objective.' In principle the journalist is

precluded from writing on his own authority. He has to find

somebody else to say it- and then he has to find still another

person to say the opposite so that the story will be balanced."

Such would-be balancing has led American foreign correspondents to

seek out often U.S.-based professors or Wall Street analysts for

sound bites.

        If nothing else, such practices represent a waste of space

and a distraction in the telling of the story. Pfaff also

disagreed with the long established habit of moving correspondents

around just when he felt they were getting to know their turf.

"These practices institutionalize ignorance, as people are pulled

out as soon as they have a serious grasp of what they are writing

about. They guarantee superficiality and perpetuate stereotypes

since the correspondent has neither the incentive nor the time to

get behind the stereotype and is under pressure to write what an

uninformed editor expects to hear." Pfaff's highly respected

column is published in The International Herald Tribune and in

major newspapers in Europe and Asia, but not widely in the great

American papers. He noted that "fatally" he lacks an outlet in

either New York or Washington, the two most important U.S. policy-

making centers. His paradoxical plight is to have his work valued

abroad as that of a thoughtful American, but virtually ignored in

his native land.



29

        But as such scholars as Steven Hess have established the

real problem is not the lack of availability of foreign news in

the U.S., but its utilization in a form readily available and

attractive to average users. Users do not necessarily mean

readers. Driven by profits and focus groups, many newspaper owners

and editors have convinced themselves that only local news sells.

They deliberately turn their back on foreign news that's available

and already paid for. The Associated Press, Reuters and other news

agencies offer tens of thousands of words from abroad to their

American clients every day. Newspaper web sites routinely update

their pages with wire service dispatches around the clock. The New

York Times web site, for example, "delivers" the day's edition

four hours before the "paper" paper goes on sale at 5 a.m.

        The so-called "supplemental" news agencies such as those

run by the New York Times, The Washington Post-Los Angeles Times

and the Chicago Tribune have hundreds of client newspapers in this

country and offer further thousands of words of quality foreign

reporting every day. Indeed so much foreign news is on offer that

many harried editors throw up their hands at the prospect of

having to sift through it all. Often newspaper editors handling

foreign news have little or no direct experience with covering the

world and are too junior to have their views taken into account

when fighting for space.

        The Internet itself confronts users with major challenges

as well as unprecedented access to information. Despite claims for

exponential growth in Internet use, emerging evidence indicates

few adults want to devote endless hours surfing through cyberspace

for their news. Futurologists suggest that very soon cybernauts

will be able to list preferences for a hand-tailored cyberspace

"my paper" which would by definition exclude the edited browsing a

traditional newspaper offers as one of its most seductive

attractions. The danger for such readers is that they will so



30

tailor their news as to exclude anything other than their specific

field or fields of interest. The versions on offer, if CNN's is an

accurate yardstick, are little more than animated wire service

dispatches collected under various headings chosen by the user.

        If such fare proves to be the wave of the future gone will

be the final vestiges of the "penny university" as daily

newspapers were once known when they teased and coaxed readers

beyond sports, the stock market or the comic strips. For the time

being, unsurprisingly the busiest web sites belong to the

established brand names of journalism- The New York Times, The

Washington Post, the AP, CNN, etc. Most people instinctively trust

the editing process of professional journalists and question the

unedited and often indigestible fare on offer.

        To its credit, the newspaper business is not just standing

by wringing its hands. This year the American Society of Newspaper

Editors under Edward Seaton and the Freedom Forum have embarked on

an ambitious campaign to sell foreign news to smaller newspapers

among the country's remaining 1,500 dailies (80 per cent have

circulations under 50,000). They are conducting regional workshops

to show editors how local angles can grab readers' attention by

highlighting economic or human interest stories involving foreign

countries. Seaton's common sense approach is that papers, no

matter how small, have larger newsholes than television news.

        Former AP foreign correspondent George Krimsky has edited

a handbook for the ASNE spelling out the whys and wherefores of

getting more foreign news into American newspapers. In effect

foreign coverage is being promoted under the guise of local news

since local news is deemed of most immediate interest to readers.

[FN 35] It's the latest twist in "writing for the Kansas City

milkman," the exhortation that United Press journalists of yore

were told to keep constantly in mind in churning out copy.



31

        Tom Kent, the AP's World Editor, has developed niche

foreign news for AP's many smaller client papers in an age when

new immigrants and seasonal visitors to the U.S. frequently go

back and forth to their original homes thanks to cheap air fares.

The United States is experiencing its biggest period of

immigration in a century and now as during the last great wave

there is plenty of interest in "the old country." A weekly column

of shorts about the Philippines goes down well with California's

big Filipino community. Canadian items are welcomed by Florida

papers with big "snowbird" winter residents from Canada. Features

about Portugal are welcome reading among Portugese-speakers in New

Bedford. [FN 36]

         Other traditional bedrock producers of serious foreign

news are also holding their own. WGBH's much feted Frontline

documentaries on Public Broadcasting Service television

courageously keep on tackling foreign subjects even when executive

producer David Fanning admits he senses that his board would

prefer he concentrate on domestic themes to keep up the ratings.

[FN 37] Only this year, Arthur Kent, who covered the Gulf war for

NBC, persuaded PBS to start showing a special program devoted to

foreign news. Together with Jim Lehrer's News Hour, National

Public Radio, Public Radio International and the great newspapers,

those programs now reach a small, often overlapping, largely well

educated and/or affluent combined audience estimated at four to

eight million Americans.

        With some 500 affiliated stations and a dozen

correspondents abroad, NPR, according to Foreign Editor Loren

Jenkins, has almost doubled its daily news audience in the past

decade to eight million. "Now you can almost drive straight across

the United States and get NPR on the dial," he remarked proudly.

[FN 38] But some purists cavil that NPR is carrying less foreign



32

news than in years past. NPR's rival, PRI (for Public Radio

International), relays BBC broadcasts on a regular basis.

        Outside these elite catchment areas, the outlook can be

both depressing and surprisingly innovative. Take newsmagazines.

TIME and Newsweek once kept dozens of correspondents abroad. In

the early 1960s I was one of seven or eight correspondents

attached to TIME's Paris office alone. Today newsmagazines have

cut staffs to the bone, closed bureaus galore and run far fewer

foreign stories in their domestic editions than a decade ago.

        The annual number of TIME covers dealing foreign affairs

plunged from 11 to none between 1987 and 1997 with editors

claiming foreign covers were consistent newsstand losers. In the

decade from 1985 to 1995, the foreign report in TIME declined from

24% of the magazine to 14%, in Newsweek from 22% or 12% and US

News and World Report from 20% to 14%. [FN 39] But in addition to

the long established Asian, European and Latin American editions,

Newsweek now also publishes mixed editions in Korean, Japanese,

Spanish and Russian. And all international English language

editions are on Newsweek's web site. The success of these offshore

editions of such quintessentially American journalism represents a

fine paradox.

        But while TIME and Newsweek go through such gyrations,

Britain's The Economist now sells 300,000 of its total 700,000

circulation to Americans starved of foreign news and willing to

pay dearly for non-discounted subscriptions. Editor William Emmott

coyly recently described The Economist as a "magazine in English

written by non-Americans." [FN 40] Seeking to fill a similar

niche, a version of the BBC's World News started this fall serving

44 American television stations. The BBC's rival, ITN, already has

clients in the US. [FN 41]

        It's easy enough to understand why the BBC and ITN thought

the risk worth running. What foreign news survives on the



33

traditional networks' nightly television news is relegated to the

half hour's final minutes for fear viewers will zap to another

channel. Inspired by the example of 60 Minutes' financial success

over three decades, the networks' news divisions have had to

become money-spinners. On the so-called news magazines that follow

the news six nights a week, foreign subjects are even rarer: such

programs in any event are much cheaper to produce than traditional

entertainment fare and generate top dollar prime time advertising.

Ratings rule supreme and are gauged minute by minute. One producer

influenced by the ratings was quoted as saying that he'd done

"nine stories on Bosnia and every one of them tanked." [FN 42]

Exit Bosnia and the rest of the world outside the U.S.

         In these quarters foreign news means not just bad

ratings, but expensive programming to boot. Keeping a daily

newspaper correspondent abroad costs between $250,00 to $400,000 a

year and a television correspondent considerably more. Once

considered a necessary ticket to be punched on the way to greater

things, working abroad for network television has become a dead

end for the simple reason that correspondents don't get on the

air. [FN 43] (The wisdom of Gilbert and Sullivan's HMS Pinafore

springs to mind: "Stick close to your desk/ And never go to sea/

And you all will be leaders/ Of the Queen's navy").

        Long gone are the days when network news was not expected

to turn a profit, but rather to provide the public service alibi

for money-making entertainment programs. In 1965 ABC's news budget

was $5 million and was a money-loser. Thirty years later the news

budget was $500 million and the profits estimated in the $300 to

400 million range. [FN 44]  But the nightly news had sold its soul

and its public service mandate in the process.

        Buttressed by focus groups, local news and entertainment

are what television moguls and many print owners believe is their

formula for profits and survival in a market where the young



34

seemingly have abandoned their interest in any form of news, be it

print, radio, television, cable or Internet. In so doing owners

have stood on its head their own power to decide what news will

get printed or broadcast. What would Lord Copper, the

quintessential idiosyncratic press baron in Evelyn Waugh's classic

newspaper novel "Scoop," have thought about such surrender to vox

populi.

        Reuven Frank, a legendary keeper of network television's

now much tarnished tablets, recently lamented that "this business

of giving people what they want is a dope pusher's argument."

"News," he added, "is something people don't know they're

interested in until they hear about it." [FN 45] Sooner or later,

I suspect, the pendulum will swing back if only because of human

curiosity. The rising numbers of university graduates are likely

to be more curious than their less well educated contemporaries

about the wider world.

        Puzzling over the results of studies gauging radio,

television, cable and Internet usage, the greatest unanswered

question is how do Americans under 30 keep informed, if at all.

Studies consistently show that only the middle-aged and elderly

are assiduous newspaper readers, network news television news

viewers or serious news radio listeners.

        So I may indeed be guilty of Dr. Johnson's description of

second marriages-- "the triumph of hope over experience." But my

hunch is that the cameras along with the rest of the moveable

village of foreign news hacks will be back in force sooner rather

than later. There is always going to be someone ready to sleep

overnight in a freezing Tehran cemetery waiting for Ayatollah

Ruhollah Khomeini's triumphant return from exile. I did so in 1979

to be sure I would be on hand when he was scheduled to show up the

next day. In his cemetery speech he spelled out his willingness,

indeed, determination to spill blood massively to impose on Iran



35

the Islamic Republic he long had dreamed of. Tehran's streets were

so clogged I abandoned my car and bummed motorcycle rides to cut

through the traffic and get back to the press hotel just in time

for deliver the pool copy. Even now the first Persian word that

springs to mind is "habanegar" meaning journalist, and I shouted

it until I was hoarse to make my way through the throngs.

        Maybe for the next big story there won't be four or five

teams per network the way the American Embassy hostage crisis was

covered in Tehran in 1979 and 1980. But if Iraqi Kurds head en

masse for the mountains of Turkey or Iraq the way they did in

1991, the rest of that upheaval is likely to repeat itself as

well. The mountains are too foreboding, the women too beautiful,

the men too colorful and the spokesmen too fluent in English to be

denied coverage. And I suspect that Western political leaders,

especially the American President at the time, will prove no more

successful at ignoring their plight than Bush was in 1991.

        So the curmudgeon in me keeps telling young men and women,

who in surprising numbers ask how they can do what I did, that

there is no there there. But I keep hoping I am wrong. Were I a

bit more honest I'd probably tell them: "Don't throw away Dad's

frayed trench coat just yet. But don't send it to an expensive

cleaners either."  ENDS

Acknowledgement. Giles Edwards, a Kennedy School student, helped

in the research.

FOOTNOTES
FN 1- Here in no particular order is a sampler of the bad news: a-
A study by Pew Research Center for the People and the Press
published in October 1997 noted "much of the broader public does
not consider foreign affairs important to their lives. Majorities
of varying sizes say events in Europe, Asia, Mexico and Canada
have little or no impact on them." "Knowledge of international



36

policy and events is minimal. Fully 63% support expansion of NATO,
but only 10% can correctly name any of the three nations"
involved.
b- In an even more pessimistic report, A Survey of News In the
Next Century, published in November 1996 by the Radio and
Television News Directors Foundation, concluded "the audience of
news may be failing to regenerate itself."
c- The July 10, 1998 International Herald Tribune noted that
number of Americans aged 21 to 35 regularly reading a daily
newspaper fell from 67% in 1965 to 39% in 1990 and 31% in 1998.
d- Peter Arnett in the November 1998 American Journalism Review
noted that "international news coverage in most of America's 1,500
mainstream papers has almost reached the vanishing point" with
foreign stories down from 10% to less than 2% since 1972.
e- Overall network evening news viewership sank from 60 per cent
in 1993 to 38 per cent four years later, according to the Tyndall
Report (IHT July 19, 1998).  The three networks devoted 4,032
minutes to foreign news in 1989, the year the Berlin Wall came
down, 2,763 minutes in 1994 and the share continues to fall. The
Tyndall report in 1997 established three categories of television
network stories with foreign content- 1- "international news" (in
which is U.S. foreign policy is not involved), 2- U.S. foreign
policy news (involving principally Washington, but also input from
foreign correspondents) and 3- Foreign Bureau News (filed by
correspondents with a foreign dateline. From 1989 to 1996 total
minutes decreased for 1) from 4,828 minutes to 2,270, for 2) from
2,081 to 1,109 and for 3) from 4,032 to 1,596. Tyndall noted that
even the 1990 and 1991 boom years during the Kuwait crisis and
subsequent notice.
f- In 1995 the three networks devoted 26 hours and 50 minutes to
the O. J. Simpson trial- twice the time allotted the Bosnia war in
its most virulent year involving American air strikes and
commitment of American infantry to keep the peace. US News and
World Report, Oct. 16, 1995
FN 2- Arnett, American Journalism Report, November 1998
FN 3- The New York Times, Dec. 3, 1998
FN 4- The International Herald Tribune, June 18, 1998. Brian
Knowlton noted that: Americans held 45 million passports, one for
six citizens; the number of U.S. students abroad almost doubled
between 1985 and 1996, from 58,483 to 89,242 in 1996; in 1986 12
million Americans traveled abroad (not counting Mexico and
Canada), by 1996 the number was 19.8 million; overseas phone calls
increased from 411 million in 1985 to 984 million in 1990, then in
past 5 years to 2.8 billion, according to the FCC; in the past 30
years the number of Americans living abroad more than doubled to
3.3 million; more American students are studying foreign languages
than anytime since 1920.



37

FN 5- Until the early 1980s many media employers banned wives of
staffers from working for rival organizations. Even now, husband-
and-wife teams are routinely paid far less than two salaries.
FN 6- Telecommunications act 1996 accelerated disruptive
deregulatory change in broadcasting, allowing further
concentration in ownership, especially for radio stations, at the
public's expense.
FN 7- Ken Auletta, Three Blind Mice, Random House, 1991 and
telephone interview Nov. 2, 1998
FN 8- Audience figures, The Economist July 4, 1998, quoting Pew
Research Center figures showing share of Americans watching
nightly television news dropping from half in 1993 to 15 per cent
in 1998.
FN 9- Garrick Utley, telephone interview Oct. 23, 1998. See also
his article in March-April 1997 issue of Foreign Affairs noting
that between 1989 and 1996 minutes of foreign news coverage
declined at NBC from 3,351 to 1,187 and at ABC from 3,731 to
1,839.  See also Lawrie Mifflin in the Oct. 12, 1998 New York
Times reporting network television coverage had been so badly cut
back that staff correspondents were present in only 5 ABC, 3 CBS
and 7 NBC bureaus overseas. Staffed, but correspondent-less,
bureaus were maintained in 7 locations by ABC, 5 for CBS and 6 for
NBC. By way of contrast CNN has 23 staffers overseas, but the BBC
maintained more foreign correspondents than all these American
companies combined.
The BBC recently announced plans to devote 50% of its domestic
nightly news program to foreign news and regularly equals or
betters that percentage in BBC World News which is giving CNN
International a run for its money overseas. The Independent Oct.
5, 1998
FN 10- Bokassa. Washington Post Executive Editor Ben Bradlee,
himself a former foreign correspondent, first asked what I was
doing "in such a chickenshit country," then moved heaven and
Maurice Tempelsman, the prominent diamond merchant pal of
Bokassa's, to free me.
FN 11- David Ignatius, telephone interview, Oct. 21, 1998
FN 12- In 1996 for the first time in living memory no foreign
story was included in the Associated Press list of the year's most
important stories.
FN 13 -Steven Hess, International News & Foreign Correspondents,
Brookings Institution Press, 1996
FN 14-The New York Times, October 21, 1998
FN 15- The International Herald Tribune, June 11, 1998
FN 16- Bashir Gemayel, a ruthless young Christian warlord in
Beirut on several occasions threatened me because he didn't like
my exposing his relationship with the Israeli military and
intelligence. But if I crossed the Green Line dividing Beirut



38

during serious fighting, he couldn't help spilling the beans out
of sheer machismo.
FN 17- Dusko Doder of The Washington Post and the late Henry
Tanner of The New York Times learned the hard way in 1977. In they
filed stories by telex from Berbera in Somalia that a visiting
Congressional delegation had detected the presence of a Soviet
navy at the port there. The correspondents waited for the
"answerback," the symbol that the communication had been completed
successfully. But they did not wait to have the telex operators in
their respective offices type out, "all ok." That proved a
mistake. When they got back to Cairo, they received near identical
messages wanting to know why they had not filed since the
Congressmen were back in the U.S. and had denounced the Soviets.
It turned out that East German telecommunications specialists in
Berbera had faked the "answerbacks" hoping the stories would be
forgotten.
[FN 17A] Only in 1978 during the Iranian revolution did I finally
prevail on The Post's foreign desk to purchase a dictation machine
to cut down on the time and money involved in having a desk hand
take down copy live. My editor kept putting me off until I
threatened to go straight to my gracious owner, Katharine Graham,
who once had nodded when I teasingly suggested she would like to
win a "Pulitzer Prize for profits." The machine was installed and
saved thousands of dollars in communications costs.]
FN 18- Jefferson Price, telephone interview, Oct. 16, 1998
Still satellite phones are not always foolproof. The United States
Air Force fried my sat phone in September 1996 in northern Iraq
using electronic counter-measures aboard an AWACS plane to blind
Iraqi radar preparatory to a missile strike
FN 19- Gad Gross, a young Harvard graduate covering his first war,
refused to heed the repeated warnings of veteran combat
photographer Don McCullin to leave Kirkuk. We abandoned him to his
folly. He was killed when the Iraqis overran the northern oil
center.
FN 20- Edward Cody, telephone conversation, Oct. 22, 1998
FN 21- Barrie Dunsmore's doubts about live broadcasts in wartime,
"The Next War: Live?," March 1996, the Joan Shorenstein Center
FN 22- Rick Davis, NBC, telephone interview, Oct. 9, 1998
FN 23- Bernard Gwertzman, The New York Times, telephone interview
October 11, 1998
FN 24- Joel Brand, interview, New York City, Sept. 29, 1998
FN 25- Barrie Dunsmore, interview, Cambridge, MA, Oct. 21, 1998
FN 26- As a matter of historical record, the first time I ever saw
a journalist wearing a flak jacket was in Beirut in 1975 and most
of us oddly found it a needless encumbrance. Kaplan's death was
not entirely in vain. He had been advised to stay at Sarajevo
airport because there was not enough room in the United Nations



39

armored car taking correspondent Sam Donaldson and his crew into
town. Kaplan turned down a lightweight UN flak jacket (which was
in any case designed only to protect against shrapnel, not
bullets) and took a seat in a TV pickup marked TV with tape on its
rear door. He was killed by a sniper's bullet on the drive in from
the airport. But the incident finally convinced some news
organizations to purchase armored vehicles for reporters. The day
I arrived in Bosnia in early January 1993 three correspondents
were wounded- but not killed- when the Reuters armored Landrover
they were riding in blew up on a mine. That prompted me to write a
strongly worded note to The Washington Post arguing the newspaper
should not risk putting its correspondents in harm's way without
purchasing one for us. We should not be the only major news
organization without one. My foreign editor's initial reaction
was- "remember who you are working for." I persisted. The Post
finally bought a second hand Landrover. It cost $35,000 if memory
serves. I did not endear myself to my editor.
FN 27- William McLaughlin, Quinnipiac College, Hamden,
Connecticut, Oct. 2 1998
FN 28- William Blakemore of ABC, telephone interview, Sept. 17
said he had done a half dozen foreign stories in 1997 alone.
FN 29- Ben Bradlee during a periodic downhold at The Post toyed
with what he called "A Dulles airport bureau" staffed by a
Washington-based fireman. But as a former foreign correspondent he
soon realized "firemen" who were "parachuted" in this fashion
often would lack the knowledge to put a complicated story into
perspective.
FN 30- In 1995, Mark Willes, a former cereal firm executive, took
charge at the Los Angeles Times. Among his first decisions were
firing several correspondents and axing the weekly World Report,
an innovative showcase for overseas reporting.
FN 31- Tom Kent, AP, World Editor, telephone interview, Oct. 15,
1998
FN 32- Ann Marie Lipinski, Managing Editor of The Chicago Tribune,
telephone interview, Nov. 23, 1998
FN 33- My story ran in Washington, but only because Buddy Weiss,
editor of the Paris Herald, led his paper with it as a favor to
me, forcing my own editor's hand. In Washington my byline was
taken off as a precaution. I should have demanded a raise there
and then, but didn't.
FN 34- William Pfaff, Gannett Center Journal, Fall 1989
"International News and Foreign Policy"
FN 35- Krimsky questions a lot of polls showing low reader
interest in foreign news and wonders if such polls are not being
used to "justify management policies that local news is the only
thing that sells." But the ASNE project is exploiting rather than
arguing that mindset "telling editors to broaden their definition



40

of 'local' and showing them how to find backyard connections to
the wider world." e-mail to author Oct. 22, 1998.
Edward Seaton, telephone conversation Oct. 26, 1998. "If people
begin to see all international forces affecting their daily
lives," he said, "the dentist who fixes teeth in Haiti or the
foreign stuff on sale at the local Wal-Mart, maybe they will take
more interest in those places."  He noted that International Press
Institute said that many of its member reported similar problems
elsewhere.
FN 36- Tom Kent, telephone interview, Oct. 15, 1998
FN 37- David Fanning, interview, Cambridge, MA, Oct 23. 1998
FN 38- Loren Jenkins, telephone interview, Oct. 7, 1998
FN 39- Columbia Journalism Review, July-August, 1998.
FN 40- William Emmott, editor of The Economist, talk at
Shorenstein Center, Cambridge MA, Oct. 2, 1998
FN 41- New York Times, Nov. 5, 1998
FN 42- Neal Shapiro of Dateline, quoted in The New York Times
Magazine, Sept. 20, 1998
FN 43- Print still rewards foreign correspondents. Joe Lelyveld
was a fine foreign correspondent, among other distinctions, before
becoming executive editor of The New York Times. Michael Parks
served in Russia, South Africa and Israel before occupying a
similar spot at The Los Angeles Times. Steve Coll, The Washington
Post's new managing editor, or number two, was a distinguished
correspondent.
FN 44- Dunsmore, interview, Oct. 21, 1998
FN 45- Reuven Frank, Columbia Journalism Review


